ipartelep

Tapasztalat: 805 film
Kompetencia: 1 film
Súly: 830
Regisztráció: 2008. január 7. (11 év, 2 hónap)
Kedvencnek jelölték: 9 user

Bemutatkozás

blog: ipartelep.blog.hu

Régen... nagy filmbuzi voltam. Nem csak a gyakorlat (a filmnézés) érdekelt, hanem az elmélet is. Filmesztétika, egy csomó könyv a filmről, a Filmvilág, Filmkultúra évfolyamai... Talán kicsit sznob is voltam, a magas filmművészet ugye... Ma már, hogy úgy mondjam, a filmesztétika kevésbé érdekel (van már sajátom), hanem inkább a szórakozás.
Az évek során (amelyek évtizedek) nagyon sok filmet láttam persze, sokszorosát annak, amit itt egyáltalán osztályozni tudtam. És most már nem is érdekes, hogy osztályozzam őket. Ma is az ún. "művészfilmeket" szeretem a legjobban, de nagyon sokféle műfajt megnézek, szeretem a könnyedebbeket is, különösen a sci-fit.

Demográfiai adatok

Nem: nem publikus
Születési év: nem publikus
Lakhely: nem publikus

Legutóbbi szavazatok

Film Szavazat Mikor Átlag
Angyal szállt le Babilonba
 
3 2019-03-04 ?
(2)
Green Book
Zöld könyv - Útmutató az élethez
3 2019-02-24 4,1
(264)
Trick 'r Treat
Adsz vagy kapsz
3 2019-02-17 3,5
(228)
Phone Booth
A fülke
3 2019-02-17 3,9
(1075)
Le professionnel
A profi
4 2019-02-16 4,3
(591)
Stir Crazy
Dutyi dili
4 2019-02-09 3,9
(288)
The Day After Tomorrow
Holnapután
3 2019-02-03 3,0
(1010)
Le casse
A betörés
3 2019-02-03 4,1
(39)
After
Néptelen történet
2 2019-02-02 ?
(6)
Legion
 
1 2019-01-26 ?
(4)

Összes szavazat...

Legutóbbi kommentek

2019-01-16 15:15:21 Álombrigád (1983) ipartelep (5) #10

Vannak azért, a világon vannak... sőt ennél sokkal formabontóbb magyar filmek is vannak, hiszen létezik az experimentális film műfaja - amelyek persze többnyire kisfilmek - és nagyon elvont játékfilmek is vannak. De az, hogy nem ez a legelvontabb, legformabontóbb film a világon, az semmit nem von le a nagyszerűségéből.
Kérdezhetnék most sokan, hogy mitől olyan nagyszerű ez a "zavaros", "összevissza" film. Ezt nagyon nehéz elmondani olyanoknak, akik nem ismerik azt a világot. Emlékszem, amikor először láttam, még a cocializmusban, de már a végén, az erősen puhulóban, egy filmklubban, egy, az avantgárdról szóló rendezvényen. Szinte revelációként hatott, hogy ilyen film is van, pedig akkor már nekem kb. megvolt az addigi egész magyar filmművészet -ami akkoriban abszolút világszínvonalú volt. Erre egyszerűen csak az a megoldás, hogy nagyon sok, és lehetőleg sokféle filmet kell nézni. Aztán utána az ember már úgysem fog olyan sokfélét nézni, hiszen kiválasztja magának azokat a műfajokat, amelyek tetszenek neki. De így meglesz az a műveltség, kitekintés, és látókör, amire alapozva egyrészt egy minél "esztétikusabb" értékrendet tud kialakítani, másrészt meg megtanulja élvezni a művészetet. Hát valahogy így...

előzmény: Doom (#9)

2019-01-04 21:34:44 Spring (2014) / Újjászületés ipartelep (3) #14

A főszereplő gyerek (igen) sem színészileg, sem külsőre, sem sehogyan sem méltó, és nem illik sem ehhez a filmhez, sem a főszereplő csajhoz. Ez azért némileg lerontja a film élvezeti értékét.

2019-01-03 20:55:53 The Endless (2017) / A végtelen ipartelep (4) #12

Igen, hát most megnéztem még 1x a kulcs-részeket. Ilyen pl. az akasztott emberrrel való beszélgetés. Abból sok minden kiderül, amire az első megnézéskor nem figyeltem fel. Tulajdonképpen minden kérdésemre választ kaptam, amiket az előző hsz-emben feltettem. Van ilyen...

2019-01-03 18:19:05 The Endless (2017) / A végtelen ipartelep (4) #11

Szerintem ez a műfajában (sci-fi, vagy csak fi, és kissé horror), eléggé eredeti film. Persze vannak hibái (amiket ugye itt "logikai hibák"-nak szokás nevezni - nem azok amúgy), de összességében élvezhető, érdekes film ez. Néhol én is eltöprengtem a belső ellentmondásain, illetve bizonyos információhiányokon. Vagy lehet, hogy csak nem figyeltem eléggé? Pl. nem derült kis számomra, hogy a két főszereplő mennyi időt töltött el a táborban korábban. Olybá tűnt, mintha több évig ott lettek volna. Nem derült ki az sem, hogy a fő tábor (a hippitábor) cilkusa milyen hosszú. Néha úgy tűnt, mintha már megjárták volna párszor, máskor meg úgy beszéltek, mintha nem tudnák, hogy mi lesz. Természetesen voltak a filmben teljesen életszerűtlen, hiteltelen mozzanatok is. Pl, egy ilyen helyzetben, ha valaki odamegy, akkor nem ködösíteni kell, főleg nem marasztalni, hanem ha el tudja hagyni a helyszínt (látták, hogy ők el tudják, hiszen szabadon mászkáltak a kölönböző "körök" között, akor azonnak elküldeni, hogy figyelmeztesse az emberiséget, hogy találjanak valami megoldást, stb. Ezek meg, hülye hippik módjára csak révetegen, birka mód beletörődve a sorsukba, vegetáltak ott.) Ja és persze, az sem derült ki, hogy hogy a fenébe van az, hogy ezeket nem korlátozza le az az erő, szabadon mászkálhatnak, és amikor a végén, - észbe kapva, hogy meglógnak - mégis megpróbálja elkapni őket a dolog, akkor szépen meglógnak. Sok ilyen kérdés lenne még (ilyen, a belső konzisztenciával és konzekvenciával kapcsolatosak) de ezeknek dacára mondom, hogy ez egy érdekes film volt.

2018-12-29 20:55:37 Bird Box (2018) / Madarak a dobozban ipartelep (3) #16

Megnéztem, mert szeretem a posztapó sci-, vagy inkább, mint ebben az esetben, sci-nélküli fi-ket. Nem volt annyira rossz, mintha 2x olyan rossz lett volna - ahogy mondani szokás -, de azért vannak vele fenntartásaim. A legfőbb fenntartásom persze az, hogy ez a film (is, - mint ahogy a legtöbb hasonló film) fényévekre van a realitásoktól. Egy hasonló világvége helyzetben nem lehetne túlélni évekig. Kaját kellene szerezni, sőt, igazából évek múltán már termelni kellene, az pedig látás nélkül nem megy. Ebben a filmben bekötözött szemmel, akadályokkal teli városban, sőt őserdőben mászkálnak, úgy hogy kis eltévelyedések után is mindig megtalálják egymást, meg az utat. Közben meg vannak azok a jóemberek, akik simán mászkálnak szemkötő nélkül, és mégsem lesznek öngyilkosok... Bosszantó, és teljesen megmagyarázatlan, hogy nekik miért lehet... Ezek nem "logikai bakik" vagyis logikai ellentmondások (ahogy ugye szokásosan emlegeti mindenki őket), hanem faktuális, vagy tapasztalati ellentmondások, és lehetetlenségek. A logikának ehhez nincs köze, a való világnak van ehhez köze, amelyben nem igazán így működnek a dolgok. Persze egy film azt tartalmaz ami csak jólesik, és ha el lehet adni, és megnézik... lám, én is megnéztem, és bár ilyenkor egy kicsit mindig zsörtölődök a hülyeségek miatt, de azért félig szeretem is az ilyen fiilmeket. Jobb ha vannak... Szóval, végső soron, egy kritikus filmesztétika mindig szemmel tartja (nem bekötöttel), hogy a filmeknél az a legfontosabb, hogy megfeleljenek a saját "belső logikájuknak". Ezt jobb belső konzisztenciának nevezni. Arról szól, hogy a film a maga kitalált világán belül ne legyen önellentmondásos. Mivel a játékfilm, az fikció, így a külső konzisztencia az esetében nem számít, nem kérhető rajta számon (ha én néha mégis számon kérem, azt nevezem úgy, hogy "messze volt a realitásoktól" - lásd fentebb). Azonban a belső nagyon is... Ez a film ebből a szempontból... hát, szo-szo, közepes, szódával elmegy talán. Bár, megjegyzem a nagyon kisminkelt, agyon operált (vagy botoxozott?) arcú főhősnő helyett jobban szerettem volna valaki mást nézni - akkor a film is jobban tetszett volna.

Mondok egy példát, abból egyből megérted: szereted a szart? Nem? Honnan tudod, hogy milyen, ha még nem kóstoltad?
Jó, lehet, hogy ebből még mindig nem érted. De én jó gyerek vagyok, elmagyarázom. Információt egy filmről (zenéről, bármilyen műalkotásról, sőt bármiről a világon) többféle úton, és módon lehet szerezni. Még többféle érzékszervvel is. Pl. ugye a szart nem kell ahhoz megkóstolnunk, hogy megtudjuk, hogy az nem ízlene nekünk. Hanem bőven elegendő megszagolnunk is, sőt még arra sincs szükség, hanem fordulhatunk az emberiség kollektív tudásához - amely bár sok esetben bizonytalan, és megbízhatatlan, de ebben az esetben elég helyes - miszerint a szar általában, és mindenkinek nagyon rossz ízű.
No ugyanígy, ha az ember eléggé tapasztalt, sok filmet látott már, van egy kialakult értékrendje, és ízlése, és egyéb, többféle úton-módon beszerzett információi valamiről, akkor meglehetősen nagy biztonsággal el tudja dönteni, hogy _az a valami tetszene-e neki_. Itt persze a "biztonság" a kérdés, annak a foka (hiszen ált. mindenki mindenfélét el tud dönteni szubjektíve, hogy aztán néha mégis utólag csodálkozzon). De ennél mélyebben nem akarok belemenni az érzékelés, az információ, és a tudás filozófiai kérdéseibe, melyekről neked szemmel láthatóan halvány segédfogalmaid sincsenek.
Helyette máshogy fogalmazok, számodra érthetőbben: nekem már nem kell megnéznem ahhoz egy filmet, hogy el tudjam dönteni, hogy tetszene-e nekem.

előzmény: Ubul (#33)

Elméletileg eléggé szeretem az ilyen sci-fi, horror-szerű filmeket. Azonban elég jól, részleteiben is ismerem a Gyatlov-ügyet. És azt gondolom, hogy az, vagyis maga a valódi történet (amennyit tudunk belőle, róla) kb. 1000x érdekesebb mint a róla szóló játékfilm (mesefilm). Így ezt a filmet nem tudom megnézni, nem vagyok rá kíváncsi. Egyébként - csak mesélek, ha már... - majdnem ugyanígy vagyok a háborús filmekkel is. Nem mondom, egy "Band of Brothers", vagy egy "Full Metal Jacket" elmegy, (még szóda nélkül is), de pl. (ha már a példáknál...) ezt az új filmet a "Dunkirk" címűt, bár próbáltam nézni, de a felénél tovább nem jutottam vele. Egyszerűen hiányzik a legtöbb háborús filmből az "élethűség". Ilyenkor hátrány, hogy elég sokat tudok a történelemről, a hadászatról, hadművészetről, sőt az emberi psziché, és viselkedés krízishelyzetben tanúsított rejtelmeiről ís (nagyon érdekes téma ám), és számomra egyszerűen hiteltelenek ezek a filmek. Ez sajnos bosszantó, hiszen amúgy a téma nagyon érdekel. Így többnyire marad a sokkal prózaibb, de sokkal érdekesebb valóság.
Egyébként a Gyatlov-eset tényleg egyike a történelem általam ismert (és nem mesebeli, nem misztikus-ezoterikus, sosem volt, hanem valóságos) rejtélyeinek. Szó szerint borzongató... Ehhez képest ez a film... vicc.

Ez annyira rossz film, hogy már eléri azt a közmondásos határt, ahonnan a rosszasága miatt kezd jó lenni. ("Annyira rossz, hogy az már szinte jó".) Persze ez az effektus sokat nem javít rajta, de annyit igen, hogy -belegondolva újra - én most feljavítottam 1-ről 2-re. Végül is, meg tudtam nézni.

2018-11-24 20:31:36 The Ballad of Buster Scruggs (2018) ipartelep (5) #3

Az első történet könnyed, vicces volta senkit ne ringasson el. Ez Coenék egyik legkomorabb filmje. Kegyetlen film (ha tetszik érteni, hogy milyen értelemben gondolom kegyetlennek). Bár - filozofálok el ezen - igazából az élet a kegyetlen, a film csak ábrázolja azt.
Ja, és a képek (a képek, a képek!), na azok is eszméletlenül jók. De aki hagyományos westernfilmet vár, az nagyot fog csalódni. (Ez sokkal jobb.)

Úúúú, ez meglepően jó film volt. És eszméletlen arcok benne, és tényleg a végén a stáblista a szereplőkkel... A zene is jó. Nem is tudom... csak azért nem ötös nálam, mert azt azért tartogatom az igazán mély, és komoly, vagy egyszerűen csak a nekem nagyon tetsző, vagy valamiért korszakalkotó (stb.) filmeknek. De jó erős négyes, ez nem kérdés.

Összes komment...