Miről/Kiről | Oldal | Írás | Mikor |
---|---|---|---|
Napoleon Napóleon |
bespokemagazin.hu |
Szerelem és háború A veterén brit filmrendező, Sir Ridley Scott és David Scarpa forgatókönyvíró filmtörténeti bravúrt könyvelhetnek el: a The Benny Hill Show és a Szeszélyes évszakok szellemiségében deheroizálták Bonaparte Napóleont és Joséphine de Beauharnais-t, bár Antal Imre és Kudlik Júlia sokkal szórakoztatóbbak lettek volna az uralkodói hitvesi pár szerepében. |
2023-12-03 |
Darkest Hour A legsötétebb óra |
mandiner.hu |
A legsötétebb óra: a becsület és a tartás drámája A legsötétebb óra kétségbevonhatatlan színészi jutalomjátékkal fűszerezett mozgókép, amely ihletett emelkedettséggel idézi fel Sir Winston Churchill emberi esendőségét és államférfiúi nagyságát, valamint 1940 májusának iszonyú szépségét: Gary Oldmant csak az Akadémia szokásos „progresszivitása” mentheti meg az Oscar-díjtól. |
2018-02-01 |
Rope A kötél |
amerikaiplan.blog.hu |
Senki sem játszhat istent büntetlenül Még a legtökéletesebb bűntény is, fakadjon bármilyen ostoba indítékból, meghiúsul az emberi tényező miatt - sugallja Hitchcock remekműve, A kötél. |
2016-06-27 |
High Sierra Magas-Sierra |
amerikaiplan.blog.hu |
Magas-Sierra Újfent megtekintettem a Magas-Sierra című filmet. Ezúttal sem csalódtam: Raoul Walsh remekműve kitűnő gengszterdráma. Az első képsorok már-már lírai realizmusról tanúskodnak, különösen arra gondolok, amikor a szabadságát visszanyert Roy Earle (Humphrey Bogart) visszadobja a labdát a parkban játszó gyerekeknek. Az is nagyon tetszik, hogy Roy-ról szinte semmit sem tudunk meg, csupán arra derül fény, hogy Indianában született, és a család egy virágzó farmon gazdálkodott. |
2016-01-13 |
Dalolva szép az élet |
reakciosreflexiok.blog.hu |
Operett-sztálinizmus Hosszasan tűnődtem, írjak-e október 23-ról; végül arra jutottam, felidézem egy réges-régi filmkritikámat. |
2015-10-23 |
Dalolva szép az élet |
amerikaiplan.blog.hu |
Dalolva szép az élet A maga nemében zseniális film Keleti Márton Dalolva szép az élet című vígjátéka, amelyet 1950. szeptember 24-én mutattak be a mozikban. A korabeli közönség betonszürke, kilátástalan, csengőfrászos, munkaversenyekkel, terv- és békekölcsön-jegyzésekkel agyonhajszolt életébe vihetett némi színt Balázs Samu, Ferrari Violetta, Gózon Gyula, Ladányi Ferenc, Latabár Kálmán, Makláry Zoltán és Soós Imre játéka, de filmünk elsődleges célja az ideológiai nevelés. |
2015-10-17 |
The Untouchables Aki legyőzte Al Caponét |
amerikaiplan.blog.hu |
Aki legyőzte Al Caponét Brian De Palma Aki legyőzte Al Caponét című filmje életem egyik meghatározó élménye. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy részben e film hatására váltam a bűnügyi műfajok elkötelezett rajongójává. A rendező nem feledkezik meg a klasszikus gengszterfilmek kötelező kliséiről, ám De Palma itt is hű maradt önmagához: műve nem szolgai utánzat; az ezerszer látott-hallott-elcsépelt motívumokat is képes újjá varázsolni - amihez hozzáér, arannyá válik. Az Aki legyőzte Al Caponét talán emiatt sem szokványos gengszterfilm. |
2015-10-12 |
Now, Voyager Utazás a múltból |
amerikaiplan.blog.hu |
Utazás a múltból Irving Rapper Utazás a múltból című filmje a negyvenes évek amerikai melodrámáinak klasszikus darabja, és az ún. átváltozós mozik archetípusa. Ez a film szinte ordít a remake-ért: már-már látom, amint Richard Gere személyében feltűnik a vásznon a mélabús lovag, hogy felszabadítsa elfojtott vágyainak rabságából az ő szíve hölgyét, akit leginkább Diane Lane játszhatna. Ha a negyvenes évekbeli bostoni patríciuscsalád környezetéből - a jenki város viktoriánus nyugalmát ódon bástyákként védelmező nagypolgári villákból - áthelyezzük a történetet a posztmodern mindennapokba, és ha a rendezést korunk valamelyik középszerű direktorára bízzuk - Luis Mandoki és Nick Cassavetes neve merülhet fel -, máris kész a "romantikus sikerfilm". |
2015-10-07 |
Major Dundee Dundee őrnagy |
amerikaiplan.blog.hu |
Dundee őrnagy Sam Peckinpah a barátság és a hűség motívumát helyezte filmjei középpontjába, ugyanakkor újrafogalmazta ezeket az erényeket a western-műfaj hatvanas évekbeli válságának tükrében. Alkotásaiban rendre visszaköszön az egykor egymás oldalán barátként és bajtársként küzdő, ám idővel a harcmező két ellentétes oldalára került jellemek közötti viszonyok vizsgálata. Igazán markánsan Peckinpah legelső nagy költségvetésű mozijában, a Dundee őrnagyban (Major Dundee, 1965) jelent meg először az ambivalens viszonyok problematikája. |
2015-10-04 |
The Sea Hawk Hét tenger ördöge |
Kritikus Tömeg | „Nem igázhatjuk le Észak-Európát, amíg nem számoltunk le Angliával. Ha Angliát legyőzzük, semmi sem állhat az utunkba… Egy napon, a halálom előtt majd ismét ezt a térképet nézzük, mely akkor már nem a világ térképe lesz, hanem Spanyolországé.” II. Fülöp spanyol király (Montagu Love) szavai ezek a Hét tenger ördöge nyitójelenetében. Amikor a fennkölt szónoklat befejeztével a világuralomra törő zsarnok a díszes dolgozószoba falán függő térkép elé lép, fenyegető árnya csaknem teljesen eltakarja az ... | 2010-08-13 |
Major Dundee Dundee őrnagy |
Kritikus Tömeg | Sam Peckinpah a barátság és a hűség motívumát helyezte filmjei középpontjába, ugyanakkor újrafogalmazta ezeket az erényeket a western-műfaj hatvanas évekbeli válságának tükrében. Alkotásaiban rendre visszaköszön az egykor egymás oldalán barátként és bajtársként küzdő, ám idővel a harcmező két ellentétes oldalára került jellemek közötti viszonyok vizsgálata. Igazán markánsan Peckinpah legelső nagy költségvetésű mozijában, a Dundee őrnagyban (Major Dundee, 1965) jelent meg először az ambivalens vi... | 2009-12-27 |
Lady in a Cage Nő csapdában |
Kritikus Tömeg | A hatvanas évek közepén Hollywood "ifjabb" rendezői (Robert Aldrich, Walter Grauman) újra felfedezték a negyvenes évek legkiválóbb női sztárjait (Joan Crawford, Bette Davis, Olivia de Havilland), és szembetűnő, hogy az aranykor állócsillagai egyre-másra tűntek fel az útkereső thriller-rendezők formabontó rémfilmjeiben (What Ever Happened to Baby Jane?; Hush... Hush, Sweet Charlotte; Lady in a Cage). Egy hajdani csillogó korszak idősödő dámái másodvirágzásukat élték a vásznon. Egykori s... | 2009-07-16 |
Never So Few Elsöprő túlerő |
Kritikus Tömeg | "Csak felkaptam valamit, amivel lőni lehet." E kritika mottójául választott mondat ékesen fémjelzi Steve McQueen természetes lazaságát, mindenkit átható hűvösségét. McQueen épp jókor volt jó helyen. A jósvádájú Ringa tizedes hálás szerepe a véletlen szerencse folytán hullott McQueen ölébe. Miután a kissé hetvenkedő, de fegyelmezett katona szerepére kiszemelt Sammy Davis Jr. tréfából azt állította egy rádióműsorban, hogy ő bizony jóval tehetségesebb előadó, mint Frank Sinatra, az akk... | 2009-04-11 |
The Getaway A szökés |
Kritikus Tömeg | Minden adott volt ahhoz, hogy A szökés (The Getaway, 1972) a hetvenes évek egyik legjobb, legstílusosabb üldözős akciófilmje legyen. Jim Thompson regényéből Walter Hill írt kitűnő forgatókönyvet, a filmet Sam Peckinpah rendezte, a főszerepet pedig Steve McQueen játszotta. E tények már önmagukban komoly várakozásokat keltenek a nézőkben, s igen magasra teszik a mércét. Az 1994-es felejthető remake után magam is vérmes reményekkel ültem le annak ide, hogy megtekintsem az eredetit. A szökés vérb... | 2009-04-05 |
Rebel Without a Cause Haragban a világgal |
Kritikus Tömeg | A film noir műfaját emlékezetes alkotásokkal (Éjszaka élnek, Kopogj valamelyik ajtón!, Magányos helyen, Veszélyes terepen) gazdagító Nicholas Ray közepesen jó filmje a Haragban a világgal, amelyet az általam különösebben soha nem szívlelt James Dean játéka ment meg a végzetes középszerűségtől. Ezúttal is egy vérbeli, szájbarágós amerikai kamaszdrámát láthatunk gyenge jellemű apával (Jim Backus), zsarnoki természetű anyával (Ann Doran), kiheverhetetlen gyermekkori defektekkel, balhés múltú-je... | 2009-03-15 |
Frenzy Téboly |
Kritikus Tömeg | Az ízig-vérig brit Téboly (1972) Sir Alfred Hitchcock filmes testamentumaként is értelmezhető. A Mester Londonba visszatérve üzent az utókornak és a fiataloknak: a riasztó méreteket öltő környezetszennyezés már a Temzét is elérte, a londoni hal- és zöldségpiacon vészesen kinyílt az agrárolló, a gyilkost kivéve mindenkinek sötét haja van, a francia konyhát ki nem állhatja az angol gyomor, a rendőrfelügyelő felesége pedig ún. női ösztönnel igazodik el a világ dolgaiban, intuíciói a férjét is segít... | 2009-03-10 |
Days of Wine and Roses Míg tart a bor és friss a rózsa |
Kritikus Tömeg | Joe Clay (Jack Lemmon) feltörekvő PR-szakember, aki a mindennapok feszültségét néhány pohár itallal oldja esténként. Egy társasági összejövetelen ismeri meg a csinos titkárnőt, Kirstent (Lee Remick). A kezdeti ellenszenv egy kellemes este során kölcsönös rokonszenvvé, röviddel ezután szenvedélyes szerelemmé válik. Az italból bátorságot merítő Joe könnyedén az ujja köré csavarja, majd hamarosan feleségül is veszi Kirstent. Az ifjú férj egyre nehezebb, felelősségteljesebb megbízásokat kap főnökétő... | 2009-02-15 |
Ház a sziklák alatt |
Kritikus Tömeg | Makk Károly Ház a sziklák alatt című filmje szellemjárta rémtörténet, vérbő sorstragédia: hatásában leginkább - s talán meglepő, hogy ilyet állítok - George Cukor Gázlángjához hasonlítható, ugyanis minden percén végzetes balsejtelem uralkodik. A film alapjául szolgáló Tatay Sándor-novella ma már talán kevéssé ismert, de a filmrajongók körében biztosan hívószó Bán Frigyes, Radványi Géza, és az 1957-es Ranódy László neve. Makk az ő stíluseszményüket követi, és Illés György fényképezésének ... | 2008-12-24 |
Torn Curtain Szakadt függöny |
Kritikus Tömeg | Annak ellenére szeretem ezt a filmet, hogy bemutatásakor a kritikusok fanyalogva fogadták - no, nem mintha nagyon adnék a véleményükre -, és a közönséget is megosztotta. A hazai és a kelet-európai filmrajongók jó két évtizeden át nélkülözni kényszerültek a Szakadt függönyt. A szovjet rendszerrel rokonszenvező értelmiségiek "hiteltelen", a vezető ideológusok és a kultúrpolitika minden hájjal megkent tollnokai pedig "reakciós" alkotásnak bélyegezték Alfred Hitchcock alkonyi kor... | 2008-11-28 |
Saboteur Szabotőr |
Kritikus Tömeg | Jóllehet A gyanú árnyékában című thrillert tartom az amerikai évek hajnalán készült legkiválóbb Hitchcock-filmnek, a Szabotőr is kellemes feszültségben részesíti a nézőt. A Szabotőr Alfred Hitchcock örökzöld témáját dolgozza fel: Barry Kane (Robert Cummings), a patrióta munkás egy véletlen folytán éppoly kilátástalan helyzetbe kerül, mint a 39 lépcsőfok és az Észak-Északnyugat főhősei. Megvádolják, és ő menekülni kényszerül Californiából. Akkor tisztázhatja magát, ha a valódi elkövető kilétére f... | 2008-11-22 |
Quo Vadis |
Kritikus Tömeg | A Quo vadis lenyűgöző tanulmány hitről, kételyről, szerelemről, erényes római hazafiságról és pusztító cezaromániáról. Sokan fanyalognak amiatt, hogy Mervyn LeRoy epikus sodrású mesterműve nem ér fel Henryk Sienkiewicz azonos című regényének magaslatára. Nekik akár azt is mondhatnám, hogy Sienkiewicz a törpe, Cornelius Tacitus az óriás. Ám igazságtalan az összevetés. A "hallgatag" római történetíró valóban a LEGNAGYOBB ókori író, időtálló klasszikus; előkelő homályossága, éleslátás... | 2008-11-22 |
The Damned Don't Cry Az átkozottak nem sírnak |
Kritikus Tömeg | Úgy tűnik, Benjamin "Bugsy" Siegel és Virginia Hill viharos kapcsolata már a Bugsy halála utáni években is a filmesek érdeklődésének homlokterébe került. A negyvenes évek nagymenőjére, és a bűnözői körökben otthonosan mozgó hollywood-i üdvöskére ismerhetünk rá Az átkozottak nem sírnak (1950) antihőseiben. Vincent Sherman filmje egyetlen nézői azonosulásra méltó jellemet sem kínál: itt mindenki bűnös, a szereplők múltja sötét titkokat rejt, de jól érzékelhető a jellemfejlődés (hanyatlás... | 2008-08-24 |
Mr. Deeds Goes to Town Váratlan örökség |
Kritikus Tömeg | 1936-ban az Oscar-díjas Frank Capra csaknem tökélyre vitte a moralizáló screwball comedy-t: Váratlan örökség című vígjátéka szellemes-hóbortos-romatikus társadalomkritika. Capra elbűvölő bájjal boncolgatja a vidék-nagyváros, gazdag-szegény ellentétet. A szófukar, "minimalista" Gary Cooper kiváló alakítása visszatér Az utca embere (Meet John Doe) című Capra-filmben is, amely tovább folytatja a Columbia Pictures társadalombíráló vígjátékainak hagyományát. A váratlan örökség főhőse... | 2008-08-12 |
Dalolva szép az élet |
Kritikus Tömeg | "Zengjük a dalt üde, mámoros ajakkal..." A maga nemében zseniális film Keleti Márton Dalolva szép az élet című vígjátéka, amelyet 1950. szeptember 24-én mutattak be a mozikban. A korabeli közönség betonszürke, kilátástalan, csengőfrászos, munkaversenyekkel, terv- és békekölcsön-jegyzésekkel agyonhajszolt életébe vihetett némi színt Balázs Samu, Ferrari Violetta, Gózon Gyula, Ladányi Ferenc, Latabár Kálmán, Makláry Zoltán és Soós Imre játéka, de filmünk elsődleges célja az ideológiai... | 2008-07-13 |
Night and Day Éjjel-nappal |
Kritikus Tömeg | Michael Curtiz Éjjel-nappal című filme Cary Grant első színes mozija. Az eltelt évtizedek alatt semmit sem veszített varázsából. A film alatt Cole Porter örökzöld slágerei csendülnek fel, mint a Night & Day - e dal a szerelmi téma -, a Begin the Beguine, a I m in Love Again, a In the Still of the Night, vagy a You do Something To Me. Curtiz ihletett jelenetben mutatja be a Night & Day születését. A harctéri sebesült Cole Porter (Cary Grant) ül a zongoránál. Az óra tízet üt, esőcseppek ko... | 2008-01-30 |
The Untouchables Aki legyőzte Al Caponét |
Kritikus Tömeg | Brian De Palma Aki legyőzte Al Caponét (The Untouchables) című filmje életem egyik meghatározó élménye. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy részben e film hatására váltam a bűnügyi műfajok elkötelezett rajongójává. A rendező nem feledkezik meg a klasszikus gengszterfilmek kötelező kliséiről, ám De Palma itt is hű maradt önmagához: műve nem szolgai utánzat; az ezerszer látott-hallott-elcsépelt motívumokat is képes újjá varázsolni - amihez hozzáér, arannyá válik. Az Aki legyőzte Al Caponét talán... | 2007-12-27 |
Grand Hotel |
Kritikus Tömeg | A húszas évek Berlinje varázslatos metropolisz lehetett. Ma úgy mondanánk, "Európa kulturális fővárosa" volt Párizs mellett. (Talán ezért is tettek meg minden tőlük telhetőt a nácik, hogy Berlint a saját képükre formálják. A német főváros - négy évtizedes kettéosztottság után - napjainkban nyeri vissza régi rangját és fényét. Aki nem hiszi, járjon utána!) Berlin európai, kellő mértékben előkelő, és nyoma sincs semmiféle erőltetett "németségnek": az Újvilág filmcézárai ilyenne... | 2007-07-10 |
Dinner at Eight Vacsora nyolckor |
Kritikus Tömeg | A múlt század harmincas éveinek elején Hollywood mesterei megteremtették a több cselekményszálon futó film modelljét. Miképp Edmund Goulding Grand Hoteljében a recepció és a bálterem, úgy George Cukor Vacsora nyolckor című drámájában az "úri társaság" szalonja a cselekményszálak összefutásának és elvarrásának színtere. Noha a szereplőgárda és a cselekmény bizonyos drámai fordulatainak alig leplezett egyezése arra engedne következtetni, hogy a Vacsora nyolckor megalkotásával az MGM n... | 2007-07-07 |
Scarface - The Shame of a Nation A sebhelyesarcú |
Kritikus Tömeg | THE WORLD IS YOURS! Howard Hawks 1932-ben forgatta a korai gengszterfilmek talán legemlékezetesebb darabját, A sebhelyesarcút (Scarface). (Producer: Howard Hughes.) Az alkotók szándéka szerint filmjük "vádirat a gengszterek uralma ellen." (A sebhelyesarcú játékidejének felénél hallunk is egy nagyszabású vádbeszédet a polgármestertől, illetve, az alternatív befejezés bírósági jelenete is tartogat számunkra egy oktató-nevelő célzatú szónoklatot.) Hawks remekműve olyan zsáner- és... | 2007-06-30 |
The Birds Madarak |
Kritikus Tömeg | Alfred Hitchcock Madarak című filmjének kétségtelenül van egy közhelyes, úgymond "csernobili" értelmezése is, ez a kiszámíthatatlan, leselkedő és mindent elpusztító veszély. Már a madárkereskedésben elszabadulnak az indulatok, a kölcsönös alakoskodás, és a hazugságáradat. Mich Brenner (Rod Taylor) ismeri Melanie Daniels (Tippi Hedren) múltját, de játszadozik vele - ez egyben ellentmondásos kapcsolatuk nyitánya. Amikor Melanie Megérkezik Bodega Bay-be, megismerjük Mitch Brener anyját... | 2007-05-31 |
Psycho |
Kritikus Tömeg | Szophoklészről mondják, ha csupán hét fennmaradt tragédiáját írja meg, akkor is kivívta volna magának a legkiválóbb költő rangját. Alfred Hitchcock filmrendezőre is érvényes ez az ítélet. Ha csupán a Szédülést, az Észak-északnyugatot és a Psychót forgatja le - vagy ezek maradnak fenn a hálás utókornak -, e három remekmű is a valaha élt legnagyobb filmrendezők nemes társaságába emeli. Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján alkotott igazán maradandót: a Szédülés többrétegű lélektani dráma, az Észak-É... | 2007-04-17 |
The Treasure of the Sierra Madre A Sierra Madre kincse |
Kritikus Tömeg | A rendezői tálentumát már "elsőfilmesként" megcsillogtató John Huston több alkotása - így a The Maltese Falcon, a Key Largo, a The Asphalt Jungle és a The Treasure of the Sierra Madre - olyan férfiakról szól, akik világhódító ambícióik rabjai, ám vakmerő törekvéseik önnön mohóságuk és a sors szeszélyei folytán meghiúsulnak. A máltai sólyom alvilági antihősei - Kasper Gutman, Joel Cairo és Brigid O'Shaughnessy - csaknem két évtizeden át kutatják a drágakövekkel ékesített madárszobo... | 2007-03-31 |
The Petrified Forest A megkövült erdő |
Kritikus Tömeg | Archie Mayo Megkövült erdő (The Petrified Forest) című 1936-ban bemutatott filmje hozta el a várva várt hírnevet Humphrey Bogart számára. Bogart e szereppel letette névjegyét a filmművészetben. Előtte is játszott ugyan kevésbé ismert produkciókban, de a Megkövült erdő Duke Mantee-ja volt első jelentős filmszerepe. Bogart sokat köszönhet Leslie Howard-nak, aki az író Alan Squier-t játszotta a filmben. Howard ragaszkodott Bogart személyéhez, ugyanis ők ketten kiváló párost alkottak a Megkövült erd... | 2007-01-08 |
Kis Katalin házassága |
Kritikus Tömeg | Merő véletlen, hogy délelőtt a Filmmúzeumra kapcsoltam, ám a látvány rabul ejtett. Máriássy Félix Kis Katalin házassága címú filmjét vetítették. Sematikus alkotás a legsötétebb ötvenes évekből, egészen pontosan 1950-ből. Noha "népünk bölcs vezére" 1952-ben állt hatalma csúcsán, senkinek se legyen kétsége: gerinchajlító filmet láttam. Bár a cím sugallná, házasságról alig esett szó Máriássy filmjében, szovjet szövőgépekről annál inkább. Varga elvtárs és Kis Katalin élmunkások. Kis Kat... | 2006-12-30 |
The Postman Always Rings Twice A postás mindig kétszer csenget |
Kritikus Tömeg | Talán tízszer is láttam már, de Lana Turner szépségéből soha sem elég... A klasszikus film noir szerelmespárjait a pőre vágy és a túlélés ösztöne tartja össze. A „fekete filmekben” olyan ritka az igaz szerelem, mint a fehér holló: többnyire rideg, számító femme fatale-ok uralják és mozgatják a cselekményt, veszélyeztetik a férfi hős életét. Ami igazán kiszámíthatatlan e bűntörténetekben, az nem a femme fatale baljós titka, hanem, amit a férfi főhős a végzet asszonya hatása alatt tesz és ten... | 2006-12-24 |
High Sierra Magas-Sierra |
Kritikus Tömeg | Újfent megtekintettem a Magas-Sierra című filmet. Ezúttal sem csalódtam: Raoul Walsh remekműve kitűnő gengszterdráma. Az első képsorok már-már lírai realizmusról tanúskodnak, különösen arra gondolok, amikor a szabadságát visszanyert Roy Earle (Humphrey Bogart) visszadobja a labdát a parkban játszó gyerekeknek. Az is nagyon tetszik, hogy Roy-ról szinte semmit sem tudunk meg, csupán arra derül fény, hogy Indianában született, és a család egy virágzó farmon gazdálkodott. A Magas Sierra egyediség... | 2006-12-04 |
North by Northwest Észak-északnyugat |
Kritikus Tömeg | Az Észak-Északnyugat alapvető jellemzői távirati stílusban: Alfred Hitchcock megszokott, kitűnő rendezése, minden jelenet a helyén van, 131 percen át pörög a film; kiváló operatőri munka Robert Burks jóvoltából; a pengeéles vágásért George Tommasini-t illeti a köszönet, végül Bernard Herrmann vészjósló zenéje ezúttal is szinte önálló életet él a film alatt. Egyetértek a Mesterrel: az Észak-északnyugat nem más, mint az amerikai 39 lépcsőfok. Fantasztikus, hogy egy sor kémfilmmel, üldözős thril... | 2006-12-04 |
The Maltese Falcon A máltai sólyom |
Kritikus Tömeg | John Huston A máltai sólyom című remekművét tekintik az első klasszikus film noir-nak. A harmincas-negyvenes évek bűnügyi irodalma, Dashiell Hammett és Raymond Chandler újszerű elbeszélésmódja, a német expresszionizmus és a francia lírai realizmus stílusjegyeit ötvöző gengszterfilmek, Edward G. Robinson és James Cagney antihősei, az "erkölcsromboló" nagyvárosi lét, végül a "viharos húszas évek" amerikai társadalmának megrázkódtatásai megalapozták a film noir műfaját. John Hus... | 2006-12-04 |
Bad Day at Black Rock Rossz nap Black Rocknál |
Kritikus Tömeg | Az Isten háta mögötti sivatagi porfészekben, Black Rockban négy éve nem állt meg a gyorsvonat. Az "igazság napján" viszont megállt a gigantikus szerelvény, és leszállt róla a félkarú öreg veterán, John J. Macreedy (Spencer Tracy). A helybeliek bizalmatlan tekintettel méregették az eltűnt japán származású farmer iránt érdeklődő idegent. Black Rock lakói ugyanis szörnyű titkot őriznek, olyan titkot, amelyet évek múltán sem dolgoztak fel igazán; inkább az elfojtott ösztönök vezérelték min... | 2006-11-26 |
Strangers on a Train Idegenek a vonaton |
Kritikus Tömeg | Nagyszerű film! Alfred Hitchcock - az eredményt látva - nem véletlenül mondhatta: "Ez amerikai pályafutásom kezdete." S valóban: a Mester 1948-ban megszabadult David O. Selznick béklyóitól, és a maga ura lett. A közönség azonban visszafogottan fogadta kísérleti filmjeit (A kötél, A Baktérítő alatt). Az Idegenek a vonaton végre meghozta a várva várt sikert. Elgondolkodtató, már-már irracionális az alaphelyzet: két idegen véletlenül találkozik a robogó vonaton, amely szinte össz... | 2006-11-11 |
Rope A kötél |
Kritikus Tömeg | Alfred Hitchcock kísérleti filmnek szánta A kötél című alkotását. A Mester így vallott erről: "Valamikor régen az volt a vágyam, hogy hogy filmet forgathassak, amelynek elbeszélt ideje éppen két órát ölel fel. Olyan filmet akartam, amelyben nincsenek időbeli ugrások, ahol a kamera egyfolytában forog. A kötél teljesítette a kívánságomat. (...) Úgy vélem, a megszakítás nélküli cselekmény késztet a legegyenletesebb színészi játékra, különösen, ha izgalmas történetről van szó. A ... | 2006-11-11 |
The Public Enemy A közellenség |
Kritikus Tömeg | "Ebben a hordóban nem csak sör van. Sör és vér! Emberek vére!" A film főhősét Hymie Weiss-ről mintázták, de a lobbanékony O'Banion karakterétől is kölcsönöztek erőszakos vonásokat Tom Powers (James Cagney), a közellenség jellemének megalkotásakor. William A. Wellman filmje műfajteremtő alkotás, akár a A kis cézár és Howard Hawks A sebhelyesarcúja. Elmondható, hogy e "film-triumvirátus" láttán a gengszterműfaj valamennyi kliséjét, ismert jellemét, zsánerképeit megis... | 2006-11-01 |
Little Caesar A kis cézár |
Kritikus Tömeg | "Először lőj, utána vitázz! Ez a játék nem való jámbor alakoknak." Mervyn LeRoy 1931-ben bemutatott filmje, A kis cézár (Little Caesar) bővelkedik hasonló életbölcsességekben. Mintha Brian De Palma 1987-es Aki legyőzte Al Caponét(The Untouchables) című filmje filozofáló nagymenőjének aranyköpéseit hallanánk: "Én kemény környéken nőttem fel, ahol azt tanították, többre mész fegyverrel és szép szóval, mint pusztán szép szóval." "Ebben a játszmában nem az a legény, aki adja... | 2006-10-22 |
Angels with Dirty Faces Mocskos arcú angyalok |
Kritikus Tömeg | Michael Curtiz Mocskos arcú angyalok (Angels with Dirty Faces) című gengszterfilmjét a korábbi kiadású magyar akadémiai filmlexikonok A villamosszék felé címmel jegyzik. A hazai címválasztást jóval kifejezőbbnek tartom, mint az eredetit, ugyanis a katolikus ír gengszter, Rocky Sullivan (James Cagney) életútja egy villamosszékben ér véget. Rocky utcagyerekből emelkedik a nagyváros teljhatalmú urává. Ő is tipikus self-made man, mint a korabeli gengszterfilmek megannyi főhőse. Barátnője, Laury ... | 2006-10-20 |
White Heat Fehér izzás |
Kritikus Tömeg | "Made it Ma! Top of the world!" Raoul Walsh Megszállottság (White Heat) című 1949-es filmjét tekintik a klasszikus gengszterfilmek egyik utolsó darabjának. Ebben a filmben már nem nyerünk bepillantást a "viharos húszas évek" bohém lokáljainak világába, ahol a pultok alól mérik a tiltott alkoholt, s bandák vívják ádáz küzdelmüket a piacokért. Ez a film már egy modern rablóbandáról, s annak őrült fejéről szól. Filmünk főhőse, Arthur Cody Jarrett (James Cagney) a gengszte... | 2006-10-20 |