berto

  • 1
  • 2
2017-01-21 10:59:23 The BFG (2016) / A barátságos óriás berto (4) #21

Ki gondolta volna, hogy az orosz kém Spielberg utolsó előtti filmjéből ilyen remek alakításra is képes? A kémek hídjában minden mimika nélkül csak azt hajtogatta háromszor, hogy „használna?” Ennek ellenére valóságos díjözönben részesült. Ebben a filmben pedig HABÓ szerepében igazi színészi teljesítményt nyújtott. A kalandos életű Dahl meseregényét filmvászonra adaptálni merész vállalkozás, de a rendezőnek ragyogóan sikerült. Látványos, varázslatos mesevilágot teremtett, amely néha eltér az eredeti műtől, de ez nem válik a hátrányára. A modern filmes trükkök egész arzenálját felvonultatva követhetjük Szofi és HABÓ történetét. Sokan horrornak jellemzik, de ha ez igaz, akkor a Jancsi és Juliska és a Piroska és a farkas is az! Nem hiszem, hogy a mai gyerekekben félelmet keltene a kilenc ocsmány óriás megjelenése, mert a TV-ben látható animációs szemetek néha sokkal rémisztőbb alakokat jelenítenek meg. Feltétlenül meg kell említeni Nagy Sándor (nem hivatásos műfordító!) magyarra való átültetését, a HABÓ-ra jellemző rengeteg szellemes szófacsarás élvezetes pluszt nyújt a látvány mellett. Még egy pozitívum: Szofi (Ruby Barnhill) végre nem picsogós gyerekhangon szólal meg, hanem Györke Laura hangján, amelyet sok-sok szinkron-színésznő irigyelhetne meg, mert ez a szövegmondás tökéletes. Minden szavát jól lehet érteni, külön élmény volt. Schnell Ádám szinkronja sokkal jobb volt Rylence hangjaként, mint Scherer Péter reszelős orgánuma.

2017-01-16 19:19:27 La La Land (2016) / Kaliforniai álom berto (2) #41

Ingyen mozijegyet nyertem egy filmes oldaltól, és a nyeremény felhasználhatósága kötve volt egy adott mozilánchoz, viszont ott csak ezt az egy filmet játszották, amit nézhetőnek ítéltem. Szerencsére pénzt nem adtam érte, így igaz az a mondás, hogy „olcsó húsnak híg a leve”. Hozzáteszem, hogy nem utálom a musicaleket, pl. kedvencem a Kabaré, meg a Chicago, de a negyvenes évek amerikai látványos revüfilmjeit is kedvelem, főleg ha Fred Astaire, Ginger Rogers, Gene Kelly énekel és ropja a táncot. Nekem eleve gyanús volt a Golden Globe díjözön, részint azért, mert a mostanában díjazott filmek általában nálam nem nyerők, másrészt pedig a rendező előző filmjét is a mennyekbe dicsérték én meg eléggé unatkoztam rajta, J. K. Simmonst pedig a pokolba kívántam. Olvasva a kritikákat és a hozzászólásokat tudom, hogy negatív véleményemmel erősen a kisebbséghez tartozom, de ebben a filmben én nagyon kevés értéket találtam. Leginkább azt, hogy színes és szélesvásznú volt, aztán slussz. Történet semmi, nem volt benne egyetlen fülbemászó dal (tudom, a botfülem hibája!), egy-két olyan táncjelenet, amelyek nyomokban emlékeztetnek a régi nagyokra, és a két főszereplő is csak erős jóindulattal átlagos. Elnézést kérek azoktól, akik imádják ezt a filmet, nézzék meg minél többször, én még ha fizetnének érte sem tenném.

Végeztem a sorozattal! A tavaly megnézett részeknek az volt az érdekessége, hogy a jelenben játszódtak, de ez a rész visszament a Conan Doyle-féle idősíkba. Az ilyen és hasonló történeteket nem szeretem. Amúgy is úgy határoztam, hogy bármennyire tetszett az első és a második évad néhány része, kezdett unalmassá válni, nem tudott lekötni. Ez a húzás számomra teljesen érthetetlen, hiszen a sorozat sava-borsát lúgozták ki.

2017-01-11 11:09:08 Manèges (1950) berto (4) #1

Tart: Yves Allegret 1950-ben forgatott filmje, amit az angolszász országokban a „Lovarda” címmel is játszottak. Nálunk néhány filmes oldalon „Fondorlatok” cím alatt lehet megtalálni. A rendező akkori felesége, Simone Signoret Dora szerepében az egyik főszereplő, férjét, az igazi lúzert a sokat foglalkoztatott Bernard Blier alakítja. Meg kell még említeni Dora anyját (Jane Marken), egy igazi szipirtyó, aki a lányával együtt teljes mértékben kihasználta a hiszékeny férjet, különböző fondorlatokkal az utolsó fillérig kifosztották a szerencsétlen embert. Flashbackek sorozatából ismerheti meg a néző a valóságos történetet, amely az emberi aljasságot reprezentálja. A filmre igazán illik a francia noir szó, amely ebben az esetben nem egészen a megszokott filmműfajt jelenti, hanem a két nő lelkének elborzasztó sötétségét. Kritikusok kifejezetten nőgyűlölő jellegűnek ítélték meg a filmet, de a bemutatott „hősnők” igazán rászolgálnak a gyűlöletre.

Mese habbal, de ennek ellenére érdekes volt. Ahogy olvastam, a valóságos történettel köszönő viszonyban sincs a film, a kétszeres gyilkost pozitív hősként ábrázolja, aki az életfogytiglani börtön hosszú évei alatt a hivatásos ornitológusokat megszégyenítő szakértővé képzi magát, gyógyszereket készít az addig gyógyíthatatlannak vélt madárbetegségekre. Burt Lancaster alakításában még szinte hihetővé is válik a film.

2017-01-08 16:50:38 Under the Skin (2013) / A felszín alatt berto (1) #26

Mintha Johansson filmográfiáját akartam volna megtekinteni, mert sorozatban három olyan film került elém, amiben ő játszik, helyesebben csak szerepel, mert színészi játékról csak nagy jóindulattal lehet írni. Ezt a filmet csak azért kínlódtam és tudtam végignézni, mert az alapját képező nagyon jó regényt olvastam, de ha nem így lett volna az első 10 perc után egész biztosan abbahagyom. Egyszerűen nem értem, hogyan egyezhetett bele Michel Faber, hogy a regényét így meggyalázzák! Óráknak tűnő snittek, melyekben semmi nem történik, Johansson a fekete parókában szinte minden jelenetben bamba nőimitátornak tűnt, az idegőrlő elektronikus kísérőzaj, és még hosszan tudnám a kifogásaimat sorolni, de ez a filmnek nevezett förmedvény nem éri meg. A könyv maradandó élmény, a film viszont rémálmaimban se jöjjön elő.

Számomra Paul Newman és Tom Hanks neve szinte garancia arra, hogy jó filmet fogok látni. Ez a mozi szerintem a gengszterfilmek csúcsa, pedig elég sok a szesztilalom éveiben játszódó darab létezik, a rendezők kifejezetten kedvelik ennek az időszaknak a megjelenítését. Például öt évvel később Brian De Palma is leforgatta a hasonló tematikájú „Aki legyőzte Al Caponét” című filmjét, de annak a szereplői, képi világa, zenéje nem éri utol ennek a Mendes által rendezett, nyugodt szívvel leírom, hogy remekműnek a nívóját. Sokáig úgy gondoltam, hogy a leggonoszabb filmes karaktert Jude Law játszotta el Maguire alakításában. Aztán újranézve a „Nem vénnek való vidék” Javier Bardem által játszott Anton Chigurh figuráját, rájöttem, hogy tévedtem. Az az alak a GONOSZ megtestesülése, Maguire csak halvány másolata. Ezzel együtt nem szeretnék az életben ilyen alakkal se találkozni. Ahogy a film végén rászól Hanks-re, hogy „mosolyogj!”, hátborzongató.

2017-01-08 16:37:38 Urok (2014) / A lecke berto (4) #7

Bulgáriában is ugyanúgy mennek a dolgok, mint nálunk. A mutyizás, a kéz kezet mos hozzáállás ott is mindennapos. A film hősnője egy vidéki iskolában angolt tanít, az egyik gyerek pénzt lop. A tanárnő megpróbálkozik a gyerekek etikai nevelésével, de közben a magánéletében súlyos megpróbáltatás, vérre menő kihívás éri. Meg tud-e egyedül birkózni a gondokkal, vagy rákényszerül az erkölcsével homlokegyenest ellentétes megoldásra? Több helyen olvastam, hogy nem összehasonlítható a Dardenne testvérek „Két nap, egy éjszaka” című filmjével, pedig szerintem egyben nagyon hasonlítanak; az elismert sztár, Marion Cotillard játéka nyugodtan összevethető az ismeretlen(?) Margita Goseva alakításával, mindketten a színjátszás magasiskoláját produkálják.

Már sokszor láttam, de mindig tud újat nyújtani ez a 2007-es film. Most például azt. hogy Josh Brolin is az egyik főbb szereplő a „Nyárutó”-ból, aki megtalálja a pénzestáskát, csak a bajusz meg az öltözet miatt nem ismertem meg, vagy például Woody Harrelson, akit Bardem – ahogy a többieket is - hidegvérrel megöl. Azt tudom, hogy a film hatására a könyvet is elolvastam. Emlékeim szerint az is nagyon tetszett. Cormac McCarthy jó író, ez a regénye pedig kimagaslóan jó. Leginkább Bardem alakítása emlékezetes a GONOSZ szerepében. Ugyanakkor mennyire lehet sajnálni a „Biutiful”-ban, vagy a „Belső tenger”-ben! A rendező testvérpár „Fargo” c. filmjével együtt ez a két film a „best of Coen”.

2016-11-26 19:55:57 Bolond április (1957) berto (2) #2

Kizárólag a két főszereplő miatt nem értékelem nézhetetlenre, mert egyébként a cselekmény max. egy villámtréfára elegendő. Azt nem értem, hogy miért kellett a történetet ’45 előttre datálni, vagy ilyesmi a szocializmust építő Magyarországon még véletlenül sem fordulhatott elő?

2016-11-23 22:44:22 Aczél (2009) berto (4) #1

Itt: https://www.youtube.com/watch?v=sd4rL5cOuR jó minőségben megtekinthető.

2016-05-21 12:12:38 Morocco (1930) / Marokkó berto (3) #1

Cooper ide, Dietrich oda eléggé nyálas szerelmi történet 1930-ból Josef von Sternberg rendezésében. Nagyon sok töltelék jelenet a colueur locale-t ábrázolta, a készítés idejében talán még indokolt volt, de manapság a sok burnuszos arab… Nem igazán emlékezetes film, talán egy jelenet, amikor a frakkos, cilinderes Marlene megcsókol egy nőt. Annak idején ez bizonyára kiverte a biztosítékot! Elég sok benne a némafilmre jellemző játékstílus, különösen Dietrichnél. Lehet, hogy a rendező követelte meg, hiszen a hangosfilm csak pár éve tűnt fel. A vége pedig egyenesen röhejes, ahogy nekivág az „utóvéddel” a sivatagnak, vagyis követi tűzön-vízen át a szerelmét. Jól megfigyelhető, hogy Dietrich még nem esett át az amerikai sztárrá alakítás, formálás tipikus mozzanatain (fogyasztás, jellegzetes smink, hajviselet, stb.)

2016-05-13 21:31:47 Desire (1936) / A vágy berto (4) #1

A sztori szokványos, egy szélhámosnő beleszeret egy 125 $-t kereső autókkal foglalkozó amerikaiba és egymáséi lesznek. Marlene ismét a megszokott különleges jelmezeket hordta, de még mindig üdének és fiatalnak látszott, pedig már a 35. évét taposta. Jól adta a grófnőt is, meg a fülig szerelmes lányt is. Coop (ahogy az életben a barátai hívták) akármennyire kedvelem is Marlene-t, lejátszotta őt. Annyira természetesen viselkedett a kamera előtt és mégis nagyon hiteles volt a szerepében.

2016-05-04 23:58:32 Cserebere (1940) berto (3) #1

1940-es magyar film, Latabár is játszik benne, meg kíváncsi voltam Bordy Bellára, akinek a nevét híres táncosként hallottam. Itt azonban csak elég zsenge színészi képességeit mutatta meg, de Kiss Manyi sem volt zseniális. A szokásos igénytelen régi magyar vígjáték. Szilassy László viszont százszor jobb, mint a „jávorpali”.

2016-05-04 23:32:12 Dr. Kovács István (1941) berto (3) #2

Bánky Viktor 1941/42-es filmje Págerrel a főszerepben. Az erős nép-nemzeti irányultság szinte karikatúrává teszi. A népviseletbe öltözött falu apraja-nagyja ahogy kijön a vasárnapi miséről! ’45 előttről ilyen rossz magyar filmet nem emlékszem, hogy láttam volna. Pedig Hunyady Sándor „Hozomány” című novellája alapján Fekete István írta a forgatókönyvet. Csak nehogy egy „bőszmagyar” meglássa az elítélő véleményemet, mert akkor galád, hazafiatlan, bitang emberré lennék a szemében. Nem én írtam le ezt a véleményt, de száz százalékig igaz: „Hát ebből a filmből ugyanúgy kilóg az ideológiai lóláb,mint a szocreál filmeknél...” (Idézet a Youtube-ról, ahonnan a film letölthető.) Vágóné Margit Kovács édesanyjaként valóságos vicc.

2016-04-25 19:49:37 Hajnali láz (2015) / Fever at Dawn berto (1) #10

Kíváncsi voltam erre a filmre, próbáltam megnézni, de 46 perc után abbahagytam. Állítólag igaz történet alapján készült, de a látottak alapján erősen megkérdőjelezhető számos momentum. Az egyik legszembetűnőbb mozzanat: egy koncentrációs táborból megmenekült tüdőbeteg férfi (hat hónapot jósolt neki az orvos!) cigarettázik! Ez nehezen képzelhető el, hiszen az ő állapotában az első slukktól kiköpné a tüdejét. Ami ennél is jobban idegesített az a rengeteg német nyelvű szöveg. Egy magyar film élvezetéhez feltétlenül hozzátartozik egy felsőfokú német nyelvvizsga??? A slendriánság netovábbja, hogy nem mellékeltek magyar feliratot. Egyébként is a hangminőség, a dialógusok érthetősége kritikán aluli. A film hangmérnökét el kellene tiltani a munkájától. A színészeknek (lelkes amatőrök) a film forgatása előtt egy beszédtechnikai gyorstalpalót kellett volna elvégezniük, hogy a suttogás és motyogás helyett legalább a dialógusok felét, kétharmadát lehessen érteni. Tudom, hogy a fentiek nem érintik a film üzenetét, mondanivalóját, de arról nem is ítélkezhetek, hiszen csak egy viszonylag kis részét láttam, de ugyanakkor annyi is elég volt, hogy számomra érdektelenné váljon. A könyvet a közeljövőben el fogom olvasni, mert tudni szeretném, hogy milyen alapanyagból készült az általam nézhetetlenre minősített film.

2016-03-27 18:16:48 Brooklyn (2015) berto (4) #30

Miből lesz a cserebogár?! Saoirse Ronan a 13 éves bakfislány szerepében a „Vágy és vezeklés”-ből Oscar-esélyes színésznővé cseperedett, bár ezt nehéz lett volna megjósolni abból az alakításból, jól írja egy kommentező: „aki a legifjabb korú testvért játszotta.- bár a színészethez kötődő igéket ez esetben tévedés használni - helyrehozhatatlan károkat okozott a filmnek”. Bár a Dublini Filmkritikusok Köre már 2007-ben is valamilyen díjjal jutalmazta. Vajon jövőbelátó képességük volt? A szóban forgó film megnézését egyszer már kihúztam a terveim közül, aztán mégis rávettem magam. Nem bántam meg, mert végre egy napjainkban készült film, amelyet akár a sztori idejében, az ötvenes években is forgathattak volna. Semmi narráció, időbeli ugra-bugrálás, rendezői trükközgetés, csak egy jó és érzelmes történet elmesélése. Kimondottan tetszett, még S. Ronan is.

Ez a Ginger és Fred film alatta maradt a várakozásaimnak. A táncjelenetek fantasztikusak, de felesleges volt énekeltetni őket, mert ugyan nincs semmi gikszer, de nagyon átlagos szintű a teljesítményük. Egy dal ("The Way You Look Tonight") Oscar-t nyert, ezt egy másik énekes is elénekli, megdöbbentő a különbség. A történet meg egyenesen csapnivaló, persze nem drámát vártam, de azért egy kicsivel többet, mint ezt a se füle se farka történetet. Két igazán emlékezetes táncjelenet, mindkettőt Astaire mutatja be, az egyik amikor a tánckar és ő különböző alakzatokat vesznek fel, a másik amikor a háttérben három árnykép festi alá a mutatványt. Ginger is nagyon jó, az öt férj mellett rendesen ki tudta magát művelni a hosszú, habos-babos estélyikben történő táncolásban, igaz 14 éves kora óta művelte.

2016-03-27 17:56:47 Le quai des brumes (1938) / Ködös utak berto (5) #7

Méltón a címéhez KÖDÖS volt, bezzeg a restaurált változat, de sajnos a magyar kiadású DVD-én nem azt hozták. Annyira más ez a film, mint a korabeli komoly drámának szánt magyar filmek, és nemcsak Gabin-nek és Michèle Morgan-nak, meg az öregnek született M. Simon-nak (ritka eset, hogy rettenetesen ocsmány, negatív alakot játszott) köszönhető, hanem az egész hangulata drámai, sejteni lehet már az elején, hogy tragédiával fog végződni. Micsoda szemei voltak Michèle Morgan-nak! Jó film, méltán klasszikus, de azért nekem vannak sokkal jobban kedvelt filmjeim is.

2016-03-27 17:43:11 Férjhez menni tilos! (1964) berto (3) #1

Ilyen szereplőgárdával ilyen szinte minősíthetetlen vacakot összehozni már a művészet határát súrolja. Rejtő „Fehér folt” című munkájához állítólag nem sok köze van, de ez szerintem nem is baj, mert P. Howard nem tartozik a kedvenc szerzőim közé. A legnagyobb baj szerencsétlen megboldogult Mányai Lajos szerepeltetésével van, mert ebből a filmből az jött le, hogy abszolút antitalentum volt a színjátszáshoz. (Bocsánat, halottakról vagy jót, vagy semmit!) Psota Irén miatt kínlódtam végig, az ő emlékére nem nullásra értékelem a filmet.

1923-as Harold Lloyd némafilm. Túlságosan elkényeztetett a néző, mert a maga korában a gegek biztosan újak, vagy alig használtak voltak, de most, majdnem 100 év elteltével mindegyik szakállasnak tűnik. A 12 emeletes „felhőkarcoló” megmászása viszont ma is nagy teljesítmény, néha meg is markoltam a székem karfáját, nehogy a magasról leessen nekem, sokszor gondoltam, hogy „ez csak egy film!” A galambok, az óra mutatója és rugója, a rögzítetlen kötél, etc. ma is jó ötletnek számít, de ezzel együtt nem ér fel Chaplin, vagy Keaton klasszikusaival.

Giambattista Basile Pentameron (a teljes mű, amely Boccaccio Dekameronjának, vagy Navarrai Margit Heptameronjának hatására keretbe foglalja a történeteket, teljes magyar fordításban csak 2014-ben jelent meg a pozsonyi Kalligram kiadó gondozásában) című XVII. századi gyűjteményének három meséjét vitte filmre az olasz rendező ismert sztárokkal, köztük van a szépséges Salma Hayek is. Senkit ne tévesszen meg a mese, mint műfajmegjelölés, mert ezek a történetek nem gyerekeknek szólnak, bár később Charles Perrault és a Grimm testvérek átdolgozott formában bőven merítettek belőle. Igazi, látványos fantasy adaptáció született, amelynek bő két órás játékideje teljes mértékben elvarázsolja a nézőt. Kiemelkedő érdeme a filmnek a pazar operatőri munka és a fantáziadús jelmezek kavalkádja. A horrorisztikus részletek gyakorisága miatt csak felnőtteknek ajánlható, de számukra minden bizonnyal emlékezetes élményt nyújt.

1952-es film, tehát Monroe 26 évesen játszotta el a film egyik főszerepét. Nem a ráerőltetett(?) szexistennő figuráját alakította. hanem bizonyította nagyszerű színészi képességeit. Egy traumától megzavarodott lányt játszik, hihetően, mentesen minden későbbi manírjától. A film története nem különösebben érdekes, de M. M. miatt érdemes megnézni. Egyébként ebben az évben még négy másik filmben is szerepelt, mentális egészsége az alakításaiból ítélve akkor még rendben volt. Marilyn rajongóknak kötelező darab!

2016-01-21 17:35:21 Burnt (2015) / Az ételművész berto (4) #4

Bradley Cooper minden pénzt megér! Pörgős, cselekmény dús film egy séfről, aki meg akarja szerezni a 3. Michelin-csillagját. Szinte elviselhetetlenül arrogáns, a tökéletességre törekszik, de ugyanakkor remek szakember, minden különcsége mellett szerethető figura, nem mellesleg attól, hogy B.C. alakítja. Előfordul még benne Omar Sy, Emma Thomson és Uma Thurman (aki egy leszbikus étterem-minősítőt alakít). Érdemes volt megnézni, ugyan számomra már kicsit unalmas a gasztronómia csúcsát bemutató ételköltemények „csodálata”, ha multimilliomos lennék, akkor sem ennék Michelin-csillagos éttermekben. A tortát viszont szívesen megkóstoltam volna!

Nem kell amerikai filmet nézni, ha gagyi vígjátéknak nevezett sz@rságot akar látni a néző. Egyetlen értékelhető mozzanat, hogy a stáblista alatt bakiparádé van, amiből kiderül, hogy a férfi főszereplő Elyas M'Barek laza, jó fej lehet. A szereplők kínjukban egymást szórakoztatták, mert a filmen igazán nem lehetett. Mostanában nem áll szándékomban német vígjátékot nézni, de alkalomadtán M’Barek kedvéért megnézem a „Török kezdőknek” c. sikeres sorozat nyomán készített filmet. A rendezőnő ugyanaz, vagyis sok jóra nem lehet számítani.

2016-01-21 17:25:35 Félvilág (2015) / Demimonde berto (2) #34

Nem gyakran történt meg, hogy egy filmet gyors egymásutánban megnézzek, most ez történt, bár felirattal láttam és a PC monitorján. Így az iszonyatos szerepmondás ellenére (motyogás, makogás) tisztában voltam, hogy mit kellett volna hallanom a Duna TV-én, meg a sötét képek dacára valamivel világosabban láttam a történetet. Mindezek mellett nem javult az értékelésem, sőt… A film esetében szó sem lehet krimiről, vagy thrillerről, ez egy harmatgyenge melodráma, rossz színészekkel, a valóságos történetet teljes mértékben meghamisító feldolgozás. Nagy kár, mert ezek után nem lesz egy olyan rendező, aki a tényleges eseményeket bemutató filmet csináljon, pedig az százszor érdekesebb lenne, mint ez a trutymó. Tudom, az ízlések és pofonok különbözők, de fel nem foghatom, hogy akik dicsérő kritikát írtak/írnak, mi jót látnak ebben a fércműben.

2016-01-21 17:16:42 Labor Day (2013) / Nyárutó berto (5) #7

Nyomokban spoiler!
A 2014-ben bemutatott egyik legjobb film! A forgatókönyvet Joyce Maynard (Salinger 18 éves, később kirúgott szeretője) írta, de a rendezője a "Pszichoszingli" és az "Egek ura" alkotója. A könyvet is érdemes elolvasni, maradandó élményt nyújt. A filmben is minden tetszett, főleg a két főszereplő; Kate Winslet és Josh Brolin játéka, de a sztori is elsőosztályú, bár én nem happy enddel zártam volna le. Kicsit emlékeztet a Szív hídjaira, bár itt egy szökött fegyenc az, akibe az erősen depressziós Adele halálosan beleszeret. A nő betegsége nagyszerűen indokolt az állandó vetélés és az elhagyott asszony szerepe miatt, meg az is igaz, hogy a szerelembe, mint érzésbe volt szerelmes) Néhány hozzászólásban kifogásolják, hogy Frank milyen szuper férfi, de a flashbackek során folyton a kisbabájával látjuk, a véletlen balesetben szerencsétlenül járt feleség egy ordas k...a volt, otthon mindent a férje csinált. Rémisztő jelenet volt Barry, az értelmi fogyatékos gyerek pofonütése.

2015-11-19 21:16:48 Drishyam (2013) berto (1) #1

Az egzotikum kedvéért megpróbáltam megnézni ezt a filmet, de Bollywoodtól ezután hosszú ideig őrizkedni fogok. Mintha brazil szappanoperát nézne az ember. Következtetésem: minden indiai férfi elhízott és bajszos. A 160 (!) perces filmből 26 percet bírtam ki, de ennyi is nehezemre esett. Csak azt tudnám, hogy érhetett el ez a film az IMDb-én 8,9-et!? Minden hindunak vallásilag előírták, hogy 9-10 között értékelje? Rejtély.

2015-11-19 16:18:14 It Follows (2014) / Valami követ berto (2) #57

Már jó régen nem néztem horror filmet, ezután újra jó sokáig nem fogok. Értelmetlen baromság, cáfertás hajú tinilányok és sihederek kamatyolás után természetfeletti követőt érzékelnek. Rémisztő a filmben csak a vontatottság és az unalom volt.

2015-11-14 19:08:16 The Southern Star (1969) / Dél csillaga berto (4) #1

A Magyarországon „Dél Csillaga” címen játszott kalandfilm 1912-ben, Nyugat-Afrikában játszódik. Az ott talált hatalmas gyémántot mindenki el akarja lopni. A szerelmi szállal „színesített” történet női főszereplője az első James Bond filmben feltűnt svájci születésű bombázó Ursula Andress. Jelentős szereplő még a filmben Orson Welles, valamint egy Olga nevű strucc is. Jules Verne regényének alaposan átírt adaptációja
Az adatlapon nagy tévedések szerepelnek!!! Erica Kramer szerepében Ursula Andress csodálható, Plankett szerepében pedig Orson Welles, aki a film társrendezője is volt.
(Kedves Szerkesztő Úr! Jó lenne, ha kijavítanák a tévedést, mert egy ilyen baki nagyon rontja a KT megítélését.)

Glendon Swarthout magyarul „Őrület és szerelem” címmel megjelent regényének remek filmváltozata. A western, mint műfaj nálam nem igazán menő, de ez a film szakít a megunt sablonokkal, teljesen új motívumok vannak benne. Elsősorban az egyik főszereplő, nő, Mary (Hilary Swank, aki tud csúnya is, szép is lenni, a „Fiúk nem sírnak” c. filmtől az egyik kedvenc színésznőm), a másik Tommy Lee Jones, akit szintén kedvelek. Nebraskában 1850 körül közel egy időben három fiatal nő őrül meg, el kell őket szállítani a szomszéd államba, Iowába, ahol már kulturáltabb körülmények vannak. Az egyik őrült nő, Arabella, Grace Gummer, Meryl Streep lánya! A szállítást egy férfi sem vállalja, könyörületességből Mary szánja el magát az emberpróbáló útra. Reviczky Gábor szinkronja tökéletes! Nem újranézős, de egy alkalomra tökéletes volt.

A film élvezhetőségét számomra csak Monroe és Bacall szereplése biztosította. Olvasom, hogy a harmadik színésznő, Betty Grable korábban a legnagyobb sztárok közé tartozott, az én hibám, hogy nem ismertem őt. A történet a szokásos csacskaság, illik az ötvenes évek elején forgatott vígjátékok színvonalához. Sokat javított a filmen a szinkronizálás, remek választás volt Eszenyi Enikő (Monroe), és Für Anikó (Bacall).

Látható az értékelésemből, hogy nagyon nem tetszett. Nem a szívem csücske sem II. Erzsébet, sem pedig Lady Diana, de azért az alakjukat így kigúnyolni az ízléstelenség teteje, nagyon prosztó dolog. Értem én, hogy ez szatíra akart lenni, de a viccelődésnek is van határa! Arra nagyon kíváncsi lennék, hogy fogadták ezt a filmet Angliában, ha egyáltalában eljutott oda, ami szerintem eléggé bizonytalan, mert ilyen nívótlan fércművet nem valószínű, hogy átvettek forgalmazásra.

2015-09-28 00:13:13 Keresztúton (1942) berto (5) #2

Nagyon kellemes meglepetésként ért ez a Szili Leontin (1901-1987) adaptáció Bánky Vilmos rendezésében, 1942-ből. Elsősorban a színészek játéka volt nagyon meggyőző, de a történet is teljes mértékben lekötötte a figyelmemet. Tolnay megszokott jó alakítása mellett Perényi László játéka volt számomra feltűnő, bár egyes jelenetekben mai szemmel túlságosan patetikus volt. Ennek ellenére Jávorral összehasonlítva nekem jobban tetszett, mint az érdemtelenül piedesztálra emelt „jávorpali”. Ajtay Andor orgánuma szerintem egyedülálló, hangja gordonka muzsikához hasonlít, megjelenésében pedig tökéletesen megidézi az igazi, talpig úriember zsánert. A film kísérőzenéje is remekül illeszkedett a történethez, szinte akaratlanul is felidéződött a később Karády által előadott dal szövege, a „Hiába menekülsz, hiába futsz”. Nyilvánvaló, hogy kevés filmművészeti értékkel szolgál, az egyes korabeli olasz, vagy francia filmekhez képest, de mindenképpen megnézésre érdemes!

2015-09-20 10:52:02 Csinszka (1987) berto (4) #1

Nagy-Kálózy Eszter, akkor még f.h. nagyon jól játszott, megcsillogtatta a későbbiekben kiteljesedő színésznői tehetségét. Ugyanakkor az egész produkción látszott a pénztelenség. Sivár díszletek, a kor teljesen hiteltelen ábrázolása, ordító szükség kényszerítette igénytelenség. Nem értem, ha nem jön össze annyi pénz, amennyi egy valóban jó történelmi, életrajzi filmhez kell, akkor miért fognak bele?!
Elég sok fehér folt maradt a filmben, a kiegészítésre remek alkalmat nyújt Rockenbauer Zoltán: A halandó múzsa című remek könyve, amely árnyalt, sok szempontból újdonságot nyújt a korán elhunyt Boncza Berta sokak által vitatott személyiségéről.

2015-09-17 15:23:24 Jersey Boys (2014) / Fiúk Jerseyből berto (1) #3

Bocsánat a kifejezésért, de Eastwood sz@rja magából a számomra rossznál rosszabb filmeket (Levelek Ivo Dzsimáról, Utolsó csavar, Amerikai mesterlövész, stb.) Szörnyen sajnálom, mert eddig nagy rendezőnek tartottam, de ez a film, amely egy musical alapján született egyszerűen a bányászbéka feneke alatti színvonal. Az émelyítő zenék Frankie Valli kasztrált hangjával (nem tudom, hogy a hang eredeti-e, vagy valaki imitálja, de így is, úgy is SZÖRNYŰ) valami iszonyat! A Beatles előtti leghíresebb, legbefutottabb együttes volt a Four Season, de én nem győzök csodálkozni azon, hogy mit szerethettek ilyen zenén az emberek. Arra nagyon kíváncsi lennék, hogy mi fogta meg ebben a témában a 84 éves rendezőt, talán neki is a kedvencei voltak ezek a nyivákoló paprikajancsik. A filmből egyébként csak 36 percet bírtam ki, aztán kíméletlenül töröltem!

2015-07-30 22:59:03 Alleluia (2014) berto (3) #1

Elsőként le kell szögezni, hogy egy nagyon beteg film, még akkor is, ha megtörtént eset az alapja. Két pszichopata, egy nő (Lola Dueñas remek alakítása) és egy „hivatásos” nőcsábász férfi extrém története. A szerelem őrjítő hatalma áll a film középpontjában, slasherbe illő képekben elbeszélve. Nekem az „Érzékek birodalma” jutott az eszembe róla.

Ennek a filmszkeccsnek a "legütősebb" epizódja a "Senza parole" című, amely itt megtekinthető: [http://www.youtube.com/watch?v=E89CjwsUO44=]
Nem véletlen, hogy 1979-ben szerepelt a legjobb idegennyelvű film Oscar-jelöltjei között!

Ez az 1975-ben színdarab alapján készített „vígjáték” még csak nyomokban sem volt humoros. Már az ötödik percben lehetett tudni, hogy mi lesz a vége, bár a szörfös jelenet megpróbálkozott egy kis csavarral. Monica Vitti és Ugo Tognazzi mindent megpróbált, de szituáció és szöveg nélkül ők sem mentek sokra. Vitti nagyon „dögös”, de a titkárnő, Barbara Bouchet lekörözte, legalábbis alakjával. ’75-ben biztos kiakadtak azon a merészségen, hogy a férfi nézők hosszan legeltethették a szemüket az egy szál nagyon kicsi bikinialsóban látható bögyös színésznőn. A sznkron is rossz volt, Agárdi Gábor  hangja nem illett Tognazzihoz, Sinkovits sokkal jobb lett volna, Almási Éva pedig sok esetben érthetetlen módon sikoltozott.

Valódi és ritka filmtörténeti érték a „Bálnák augusztusban” című 1987-es Lindsay Anderson film, elsősorban két színésznő együttes szereplése miatt. Lillian Gish (1893-1993), minden idők legnagyobb színésznői közül 93 éves korában ebben a filmben játszott utoljára főszerepet. Bette Davis (1908-1989) munkái közül szintén az utolsók közé tartozik. Mindkét színésznő alakítása a színjátszás csúcsa. David Berry színdarabjának filmes adaptációjához sokat adott Mike Fash operatőr ragyogó munkája, elsősorban a tengerparti táj képeslapba illő fényképezésével. A film nem az egyszerű történet bonyolításával, hanem a főszereplők játékának előtérbe helyezésével érdemli ki a néző kiemelkedő figyelmét.

2014-05-24 16:54:32 Endless Love (2014) / Végtelen szerelem berto (1) #1

Az, hogy limonádé, túl gyenge jelző erre a filmre. Papírízű figurák, látszatkonfliktusok, sziruposság és életidegenség, többek között ezek a jellemzői ennek a „remekmű”-nek. Courths-Mahler poraiban ujjonghat, hogy halála után sok-sok évvel még mindig sikert tud aratni a rá jellemző stílus és cselekményvezetés. Igazából nem is tudom, hogy miért néztem végig, hiszen már a címe is sokat elárul a tartalmáról. Azt meg szintén nem tudom, hogy miért dolgozták fel újra ezt a történetet, hiszen 1981-ben már elkövette ezt egy jóval nevesebb és tehetségesebb rendező; Franco Zeffirelli, bár nem sok sikert ért el vele.

2014-05-11 22:18:33 Savaged (2013) berto (2) #1

Ezt a filmet nem lehet komolyan venni, ahogy van egy orbitális baromság.

2014-03-30 10:24:59 Home (2009) / Otthonunk berto (5) #23

Ambivalens érzésekkel néztem meg másodszor, mert csodálatos képekkel, többnyire káprázatos légifelvételekkel mutatja be Földünk csodálatos helyeit, de ugyanakkor elszomorító és tragikus a környezeti pusztítás irtózatosan roncsoló, az életbenmaradás lehetőségét szinte teljesen kizáró képsorainak és információinak áradata. Csak néhány a közeli természeti katasztrófát okozó tények közül; globális felmelegedés, esőerdők kiírtása, fosszilis energiaforrások mértéktelen kitermelése, stb. Megálljt kellene parancsolni, de nagyon kevés intézkedés történik a szörnyű helyzet megváltoztatására!

Remek 1952-ben készített dráma! Egy kényszerszülte házasságból már húsz év telt el. A házaspárt két remek színész alakítja, a feleséget Shirley Booth – fantasztikusan - , a férjet Burt Lancaster. Az utóbbi játékát kissé merevnek, szögletesnek éreztem, bár, ha jól végiggondolom, lehet, hogy tudatosan ilyen, mert így akarta kifejezni a külszín alatti fortyogó indulatokat, az italosüveg iránti szenvedélyes vágyakozást, illetve az elfojtás egész embert követelő megpróbáltatásait. A film megtekintése erősen javasolt! Forrás: pl. a YouTube, van az ismert feliratoldalakon a verzióhoz illő nagyon jó felirat is (ezúton köszönöm a készítőjének).

Régen láttam ennyire lehervasztó filmet! A viszonylag rövid film sok ember tragédiáját villantja fel szinte szavak nélkül. Teljes érzelmi sivárság, amit a lepusztult városrész düledező díszletei hangsúlyoznak. Remek ellenpontozás a filmben elhangzó szentimentális, érzelgős, giccses dalok, slágerek. Kiemelkedő Kati Outinen játéka a főszereplő Iris szerepében. Pesszimista világlátás elképesztő művészi kifejezőerővel.

2013-06-03 17:39:44 A 9-es kórterem (1955) berto (4) #1

Makk Károly 1955-ös filmje nem a filmművészet csúcsa – bár a korabeli sematikus „műremekek” közül mai szemmel nézve is üdítő kivétel – a minőségét a szereplőgárdának köszönheti. Ennyi nagyszerű színész egy filmben! Együtt játszik a ’45 előtti nagy generáció (Ajtay, Makláry, Peéry) az akkori fiatalokkal, Darvas, Gábor, Molnár, Soós, Krencsey… nem sorolom fel az egész stáblistát, de annyi biztos, hogy fantasztikusan nagy élmény. Ugyanakkor szomorú, hogy milyen kevesen élnek már közülük.

2013-04-13 10:01:26 Anna Karenina (2012) berto (4) #26

Különleges filmélmény ez a sokadik Tolsztoj-adaptáció. Joe Wright, a rendező és Tom Stoppard, a forgatókönyv író színházi előadásként vitte filmre a művet, olyan soha nem látott elemekkel fűszerezve az „előadást”, amelyek nagyon sokáig emlékezetesek maradnak. Néhány példa: Alekszej Karenin irodája, keringő a bálon, szerelmi jelenetek, stb. A koncepció nyilvánvalóan az volt, hogy ez az átdolgozás erősen különbözzön az összes többitől és ezt remekül sikerült teljesíteni. Káprázatos jelmezekben és díszletek között gördül a cselekmény, egyszeri megnézésre nem is lehet az összes bravúrt észlelni. Az operatőr, Seamus McGarvey képsorai közül sok festmény formájában, zsánerképként, vagy portréként akármelyik neves múzeumban kiállítható lehetne. A kísérőzene, Dario Marianelli munkája remekül illik a stilizáltan teátrális cselekményhez. Keira Knightley minden gebesége mellett a jelenetek többségében gyönyörű. Jude Law alakítása a szokott módon parádés, Aaron Johnson pedig Vronszkij szerepében érthetővé teszi, hogy mi csábított egy addig hűséges asszonyt a korban főbenjáró bűnre, a házasságtörésre. Az alkotás joggal pályázhat a 2013-as év legérdekesebb bemutatójának címére. (9/10)

Szeretem Clint Eastwodd filmjeit. Egyik kedvenc filmem tőle a „Gran Torino”, amiben már szinten elég idősen játszott, sőt a filmet is ő rendezte Ez a film azonban annyira klisés, annyira kiszámítható, annyira amerikai, hogy alig vette be a gyomrom. Értem én, hogy egy színésznek, amig mozogni tud játszani kell, de ilyen színvonaltalan produkcióban szerepet vállalni szerintem nagy baklövés volt. Semmi bajom a játékával, bár egy ilyen figurát már a kisujjából is kiráz, de már az első tíz perc után tudni lehetett, hogy mi lesz az utolsó csavar.

2012-12-25 22:15:35 Chained (2012) / Láncra verve berto (3) #2

A szereplők felsorolásából kimaradt Eamon Farren neve, aki a felnőtt Rabbit-nak nevezett szereplőt alakítja.

2012-07-20 17:20:21 Lovagias ügy (1936) berto (5) #9

Ezt tartják annak a filmnek, ahol Kabos megmutatja az igazi drámai színész képességeit. Az igaz, hogy az alakítása cukormázas körítéssel van emészthetővé téve a korabeli közízlés elvárása miatt, de ennek ellenére ma is igazán szívszorító.

2012-04-10 22:04:07 The Door (2012) / Az ajtó berto (5) #8

Rám nagyon nagy hatással volt a könyv, Kútvölgyi Erzsébet felolvasásával. Ahogy befejeztem a hangoskönyv meghallgatását rögtön sikerült megnéznem a filmet is. A könyv ismeretében ki merem jelenteni, hogy zseniális film, de elsősorban azért, mert jó volt a könyv értékeit a filmvásznon hangsúlyozottan viszontlátni. A két női főszereplő játéka fantasztikus.
Érdekességként: Emerenc szinkronhangja Bánsági Ildikó, aki 2005-ben Zalaegerszegen a Hevesi Sándor Színházban az írónő szerepét játszotta. Ez a színházi előadás viszont – szerintem – a filmhez képest nagyon gyenge volt, a könyvvel meg egy napon sem lehet említeni. Minden tiszteletem Bereményi Gézáé, de örülök, hogy szándéka ellenére a filmet nem ő rendezte!

2012-01-03 23:45:59 The Driver (1978) / Gengszterek sofőrje berto (5) #5

Ez egy zseniális gengszter-film, főleg a készítésének ideje miatt. W. Hill 1978-ban olyen feszültséggel telt, fantasztikus autósüldözésekkel telezsúfolt mozit csinált, hogy még jóval harminc év múlva is roppant élvezhető. Ryan O'Neal ebben a filmben teljesen más karaktert játszik, mint amit megszoktunk tőle, de ezt is pompásan. Szerintem alapmű, amiből sok más rendező tanult.

2011-11-10 21:24:51 My Soul to Take (2010) / Vedd a lelkem! berto (1) #1

Ócska, ezerszer látott sémákból építkező tini horror-utánzat, némi slasher beütéssel, de borzongás helyett csak nevetni lehet, főleg az értelmetlen dialógusokon. Wes Craven ezúttal igencsak melléfogott!

2011-05-16 11:16:06 [Szlogeníró pályázat] berto #2

Minden filmről mindent! Véleményeddel alakítsd a Kritikus Tömeg ítéleteit!

2011-03-27 23:50:29 Fuera de carta (2008) / Melegkonyha berto (2) #3

Vígjátéknak nevezett spanyol film, de én egyáltalában nem találtam benne semmi humorosat. Nem a téma miatt, hiszen az „Őrült nők ketrece” a kedvenceim közé tartozik, de ebben a főszereplő annyira ellenszenves figura, a történet annyira erőltett, a fordulatok annyra kiszámíthatóak, hogy csak azért szenvedtem végig, hogy ne nézhetetlennek minősítsem.

2011-02-02 11:02:16 Pour elle (2008) / Bűntelenül berto (4) #1

„A következő három nap” francia eredetije. Ugyanolyan jó, mint az amerikai remake, azzal a különbséggel, hogy az újabb verzió kidolgozottabb. A cselekmény ugyanaz, de több részlettel kiegészítették, így a film feszültebbé, izgalmasabbá lett.

2011-01-26 21:50:16 Delirio caldo (1972) berto (1) #1

Eddig még soha nem láttam olyan filmet, amiben Mickey Hargitay játszott. Most kb. 20 percet tudtam megnézni ebből a filmjéből, de ez a rövid idő elég volt arra, hogy az életben messze elkerüljem a filmjeit. Arnold Schwarzenegger hozzá képest egy színész fenomén, pedig ő sem büszkélkedhet erős színjátszói vénával. Az összehasonlítás azért is jogos, mert a magyar származású Mickey 1955-ben, míg Arnold első alkalommal 1965-ben nyerte el a Mr. Universe címet.

Köszönöm szépen a helytálló és mély szakértelmet mutató magyarázatot. Így már világossá, és ezzel együtt feleslegessé vált a kérdésfeltevés. Mégegyszer köszi!

előzmény: Hannibal Lecter (#3)

Újra és újra felmerül bennem a kérdés; mi értelme van a remake-készítésnek?! Itt van egy zseniális, 1990-ben készített Tornatore-film, ami úgy ahogy van egy csoda, és akkor majdnem húsz évre rá Amerikában készítenek belőle egy kissé giccses újrafeldolgozást. Robert de Níró jutalomjátékának szánták? Mastroianni felülmúlhatatlan, de ezen túl olyan képek, jelenetek vannak benne, amelyek szinte beleégnek a néző tudatába, amig él, emlékezni fog rájuk. Kihagyhatatlan!

Hallmark stílusú thriller-utánzat. Ellenérzésem már a főszereplő, az ifjú Cuba Gooding-gal kezdődött. Számomra rém ellenszenves pofa, főleg amikor kedvesen mosolyogni próbál! Aztán a thriller-vonalba sci-fi elemeket csempészni és a vége… ! Ilyet DVD-én megjelentetni! Kár volt a megnézésre fordított időért!

2011-01-14 09:42:59 [DVD topic] berto #906

Feleségem betegsége és halála miatt katasztrofális anyagi helyzetbe kerültem. Szeretném felajánlani a több mint 200 filmből álló HOME-jogos gyűjteményem darabjait egyenként 600, - Ft-os áron. Mindegyik eredeti tokban és borítóval van, egyszer, vagy maximum kétszer volt lejátszva.
A berto@vipmail.hu címre küldött levélben tudjuk a részleteket „megbeszélni” vagy telefonon a 06-93-325-731-es vezetékesen. A mobilom száma:
06-30-531-8137
Kérem, aki tud segítsen rajtam!

2010-12-11 22:47:32 13 (2010) / A 13-as berto (5) #1

Úgy hiszem, hogy az eddig látott remake filmek közül ez az egyetlen, amelyik jobb az eredetinél, pedig azt is kitűnőnek „osztályoztam”! Érdekessége, hogy a rendező az USA-ban újraforgatta a filmjét, immár sztárokkal megtűzdelve. A főhős: Sam Riley kitűnően játszik, mellette Jason Staham-ről is kiderül, hogy nagyon jó színész, és Mickey Rourke nemcsak a „Pankrátor”-ban alakított parádésan. Csak mivé lett az egykori szépfiú!

2010-11-29 09:39:53 [DVD topic] berto #897

Feleségem betegsége és halála miatt katasztrofális anyagi helyzetbe kerültem. Szeretném felajánlani a több mint 260 filmből álló HOME-jogos gyűjteményem darabjait egyenként 500-600, - Ft-os áron. Mindegyik eredeti tokban és borítóval van, egyszer, vagy maximum kétszer volt lejátszva.
A berto@vipmail.hu címre küldött levél alapján gyortsan küldöm a teljes listát.
Kérem, aki tud segítsen rajtam!
berto

Meglepetés volt ez az ’55-ös Monroe-film, nagyon jól szórakoztam rajta. Az a híres szellőzőrácsos jelenet innen való, Marilyn tényleg úgy néz ki, mint egy élő hajasbaba, és még játszani is tudott! A számomra eddig ismeretlen Tom Ewell is nagyon jól alakított. Már a film indítása is szenzációs, ahogy képekkel „bizonyítja”, hogy 500 év elteltével sem változott lényegében semmi. Különösen jók a képzeletben játszódó történetek.

61 évet kellett megélnem, hogy ez a híres vigjáték (burleszk?) számomra megadja magát, de érdemes volt várni rá! Ezernyi mulatságos gag, a csendes mosolytól a harsány röhögésig minden előfordul. A híres clown, Jacques Tati csetlő-botló alakja beleég a néző emlékezetébe. A film hatására azonnal indulnánk egy tengerparti nyaralásra.

Rossz magyar cím egy zseniális B. Wilder-filmnek. Az eredeti „The Lost Weekend”=Utolsó hétvége sokkal kifejezőbb lenne. Ki érti, miért lett „Férfiszenvedély”?! (Egyébként állítólag több az iszákos nő, mint a férfi.) A film viszont fantasztikusan jó, R. Milland nem érdemtelenül nyerte el a vágyott szobrocskát. A téma, a fényképezés, a zene (Rózsa Miklós munkája), no meg a rendezés, mind, mind kiváló. Emlékezetes jelenetek sora, pl. a hotel telefonfülkéjéből való telefonálás: egy síkban három! esemény, vagy a DT ábrázolása az egérrel és a denevérrel, vagy a csillárba rejtett üveg. Milyen jó lenne valahonnan megszerezni a TV-ben vetített szinkronizált változatot, Latinovits hangjával!

1982-ben ilyen filmet csinálni! Már az irodalmi alapanyag is remekmű a maga műfajában, a film pedig a tudományos fantasztikus filmek megkerülhetetlen alapműve. Pazarlóan tobzódó képi világ, ragyogó színészi teljesítmények, Vangelis csodálatos zenéje.

2010-05-01 23:20:01 Kafka (1991) berto (5) #12

Teljesen kafkai hangulatú film, képeiben, zenéjében. Olyan mintha egy megíratlan Kafka-kisregényt olvasnánk. Jeremy Irons Kafka szerepében ideális, még fizikailag is hasonlít hozzá. Remek megoldás a fekete-fehérben történt fényképezés, illetve a színes betét használata, amelynek dramaturgiailag nagyon fontos szerepe van. Az igazi prágai helyszínek csak fokozzák a szenzációs hatást. Tökéletes film!

Rettenetes csalódás volt ez a Tykwer-film, a „Lé meg a Lola után”! Aki olyan filmet tud rendezni, hogyan süllyedhet ilyen mélyre! Extrém történet, őrült szereplőkkel, iszonyatosan vontatott ütemben. A női főszereplő ugyanaz, aki Lolát játszotta: Franka Potente, de ebben a filmben alulmúlta önmagát. Nincs más teendő: sürgősen el kell felejteni!

2010-02-11 10:16:34 Mercy (2000) / Van kegyelem? berto (3) #1

Eléggé vontatott krimi, csak a végén gyorsulnak fel az események.

Kedves "Olórin"!
Nagyon szépen köszönöm, hogy szíveskedtél ajánlani W. Goldman rendkívül szellemes és szórakoztató könyvét!

előzmény: Olórin (#2)

Nem emlékszem rá, hogy láttam-e már ilyen filmet, amiben annyi minden idegesített, hogy elég sokszor abba akartam hagyni!? Idegesítő tényezők a teljesség igénye nélkül: a főszereplő, az összes többi szereplő, a zene (de mennyire!), a szinkron (a rengeteg sikítozás), a semmitmondó történet, a párbeszédek keresett „jópofasága”, stb, stb. Mike Leigh ide, vagy oda, nálam nem nyerő ez a film, csak azért adtam kettest, mert végignéztem, de igazából szerintem nézhetetlen.

Két remek színész zseniális játéka élvezhető ebben a TV-filmben; S. Sarandon a szeszélyes milliomosnő, A. Fiennes a homoszexuális komornyik szerepében lubickol. Nem mondanám vígjátéknak, inkább középfajú drámának, a színészek viszont emlékezetesen az érzelmek széles skáláján játszanak

2009-09-26 18:53:14 My Little Eye (2002) / Én pici szemem berto (1) #1

Ennél unalmasabb horrorfilmet szerintem lehetetlen készíteni! Öt fiatalt összezárnak egy házba, állítólag egy valóságshow miatt.

2009-09-25 20:38:14 Snow Cake (2006) / Hósüti berto (5) #3

Igazi gyöngyszem ez a film! Remek történet, ragyogó szereplők, csodás természeti képek. A magam számára most fedeztem fel, mekkora színész Alan Rickman, és akkor még nem is szóltam Sigourney Weaver autista alakításáról. Ilyen filmek után érzi azt az ember, hogy érdemes filmrajongónak lenni, mert egy-egy hasonlóan jó darab után, lelkiekben sokkal gazdagabbá válik.

2009-09-24 23:42:13 Suspicion (1941) / Gyanakvó szerelem berto (5) #1

Hitchcock 1941-es filmje, inkább szerelmi történet, mint film noir, de a szereplők kárpótolnak a sztoriért. Az Adonis kinézetű Cary Grant-en kívül a csodás szépségű Joan Fontaine (Olívia de Havilland testvére!) alakítja Linát, akit Grant kedvesen csak „Majompofá”-nak becéz. Ilyen majommal én is szívesen élnék együtt. Emlékezetes jelenete a filmnek a szinte foszforeszkálva fehérlő pohár tej, amiről könnyen hihető, hogy mérgezett.

2009-09-19 21:27:14 Carlito's Way (1993) / Carlito útja berto (5) #11

Mottó: Nincsenek régi filmek, csak újszülöttek vannak, akiknek minden film új!
Ugyan én már régen nem vagyok újszülött, mégis csak most találkoztam a Carlito útja című zseniális filmmel. Noha majdnem 140 perces, még sincs egy félperces üresjárat sem benne. Színészóriások játékát csodálhatjuk, Al Pacino is remek, de Sean Penn alakítása egyszerűen felülmúlhatatlan. Aki még nem látta, rohanjon pl. a TESCO-ba, ott 990, - Ft-os hihetetlen áron megkaphatja. Nagyszerű befektetés, mert ha az ember több mint két órát akar önfeledten mozizni, csak be kell tenni a lemezt a lejátszóba.

2009-09-10 23:14:56 Niagara (1953) berto (5) #1

Maga a történet könnyen felejthető, hiszen egy a féltékenységtől idegbeteggé vált férj tetteiről szól, de M. Monroe (aki mellesleg tökéletesre sminkelve alszik és zuhanyozik), meg a Niagara vizesés „szereplése” egy megnézést bőven megér!

2009-09-06 00:13:15 Ben X (2007) berto (5) #11

Ez a film egy hatalmas felkiáltójel az autisták elfogadásáért, azért, hogy megértsük őket, együtt tudjunk élni velük. Látvány szempontjából zseniális, minden elem a helyén van, kitűnő szereplők, ragyogó fényképezés, tanítanivaló vágás, remek zene.

2009-08-25 18:25:42 Jungfrukällan (1960) / Szűzforrás berto (5) #3

Archaikus, balladaszerű ez az 1960-ban készült Bergman-film, melynek főszereplője Max von Sydow. Egy középkori legenda nyomán forgatták, a pogány hit és a kereszténység keveredik benne, tragédiába ötvözve. 1961-ben a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját nyerte el.

2009-08-23 21:54:05 Obsessed (2009) / Őrült szenvedély berto (2) #1

Szinte az 1987-es „Végzetes vonzerő” újraforgatott változatának tekinthető, annyira hasonló a sztori, sőt a befejezés is ugyanaz! Egyetlen döntő és végtelenül sajnálatos különbség van, ez pedig a szereplőgárda. Bocs’ a véleményemért, de a színesbörű kosaras kinézetű Idris Elba színészként a fasorban sincs Michael Douglas-hez képest, az őrülten szenvedélyes Ali Larter pedig olyan szexi, mint egy seprűnyél! Nem tudom, hogy van-e „D”-kategóriás film, de ezek a szereplők még abban sem játszanának megfelelően

2009-05-29 23:48:07 Psycho (1998) berto (4) #16

Igazából nem értem ezt a rengeteg pocskondiázást! Adva van egy remekmű, amit szinte kínosan ügyelve lemásolt Gus Van Sant. Nem ismerve az eredetit – ha akad ilyen „csecsemő”, sürgősen nézze meg Hitchcock mester utánozhatatlan munkáját – igenis izgalmas, élvezhető mozi! Ugyan a szereplőgárda csak kullog az eredeti után, de valljuk be: Anthony Perkins Norman Bates szerepében utolérhetetlen! Biztosan nehéz összehasonlítás nélkül megnézni, de szerintem érdemes megpróbálni.
A film kapcsán általánosságban felvetődik a remake készítésének miértje.. Akárhogy erőltetem az agyamat, nem jut eszembe olyan „újrakészített” film, amelyik akárcsak egy fél fokozattal is jobb lenne, mint az eredeti. Ugyanakkor mégis elég sok van belőlük. Talán az utánzás vágya motiválja a rendezőket? Vagy kifogytak a forgatókönyvekből és az egyszer már bevált sikerdarabokhoz nyúlnak? Ez utóbbi valószínűleg igaz a folytatások esetében, lehet, hogy ezért készül ennyi remake is? (7/10)

2009-05-23 23:55:25 Masquerade (1988) / Álarc mögött berto (2) #1

Nem túlságosa nagyigényű thriller-szerűség. átlátszó csavarokkal és vajmi kevés feszültséggel. A színészek játéka igencsak amatőr-szintű, de így legalább nem annyira feltűnő a rendező munkájának hiányossága. (2/10)

Milyen igaz „Ágó” egy évvel ezelőtti véleménye! Azóta már kapható a film DVD-változata, minden thriller-kedvelőnek szíves figyelmébe ajánlom, szerintem a műfaj kihagyhatatlan alapműve. Kevés szereplős film, mindenki gyanús, aki megjelenik, de csak az utolsó pillanatban derül fény a gyilkos kilétére. Külön érdekesség Sandor Elès, vagyis az 1936-ban Budapesten született, és 2002-ben Londonban szívrohamban elhunyt Éles Sándor szereplése, aki egyike azoknak a magyaroknak, akik külföldön sikeres karriert értek el. Visszatérve a filmre az első percektől kezdve folyamatosan nő a feszültség, amit a mesteri vágások, a plánok bravúros váltása és a kiváló kísérőzene is elősegít. Ellentétben sok más filmmel, itt a cselekmény természetes helyszíneken; valahol a nyári, vidéki Franciaországban játszódik, ragyogó napsütésben.
Aki szeret „körömrágós” filmet nézni, feltétlenül szerezze be és élvezze!

2009-04-04 21:24:25 Valentino (1977) berto (4) #1

Ken Russell 1977-es látványos, érdekes, szórakoztató biopic-je Rudolph Valentino-ról, a némafilmek olasz születésű nagy sztárjáról. A film legnagyobb szenzációja a baskir születésű Rudolf Nureyev, világhírű balett-táncos főszereplése, aki remekül alakította a fiatalon vakbélgyulladásban meghalt nők bálványát.

Kiváló dráma, csak számomra az a probléma, hogy egyik hőssel sem tudok azonosulni. A csodálatosan szép Cate Blanchett által játszott Sheba szerintem megbocsáthatatlan bűnt követett el, hogy viszonyt kezdett egy 15 éves kölyökkel. A Judi Dench alakította „perverz banyá”-val értelemszerűen nem tudok együttérezni, és így valahogy panoptikummá vált az élmény, nem váltott ki bennem igazi katarzist. Ennek ellenére érdekes volt, de csak ennyi!

Egy 1984-es Broadway-produkció egy évvel későbbi TV-változata, Volker Schlöndorff első amerikai rendezése. Arthur Miller híres, Pulitzer-díjas drámájának képernyőre szabott átirata. Dustin Hoffman (magyar hangja: Tahi-Tóth László) kiváló és megrendítő alakítása, de például Biff szerepét John Malkovich alakítja szintén nagyon jól.

Szerintem ennyit érdemel ez az Oscar-esővel jutalmazott vacak. Vajon mi tetszett annyira az Akadémiának benne?! Az iszonyatos nyomor? Az egzotikuma? A bárgyú és hihetetlen történet? A felnőtt Jamal bávatag tekintete? A Zone Romantica tv-csatornába illő szerelmi szál? Számomra teljesen érthetetlen a döntés. Mindegy, a filmet ugyis hamarosan elfelejtem!

2009-02-12 23:20:22 One Hour Photo (2002) / Sötétkamra berto (4) #1

Elgondolkodtató kamaradráma, Robin Williams briliáns alakításával. Egy teljesen elmagányosodott, elidegenedett fotólaboráns egy számára idegen család Sy bácsijának hiszi magát.A munkahelyi kirúgás után meg akarja bűntetni „családja” egyik tagját, a férjet és apát, aki hűtlenségével vétett a helyes erkölcsi normák ellen.
A film magyar címe thrillert ígér, nagyon félrevíve a leendő nézőt. Az eredeti cím magyarul valami ilyesfélét jelenthet: fénykép-előhívás egy órán belül, vagy kész fénykép egy óra alatt.

Jajjj! Egy elfelejtett pop-sztár (Hugh Grant) és a rettenetes Drew Barrymore szerelmi története. A nevetés leghalványabb változata is távol áll ettől az úgymond vígjátéktól. A legjobb nem is emlékezni rá!

2009-02-04 10:20:26 The Mist (2007) / A köd berto (2) #64

Frank Darabontnak (és nekem!) ez nem jött be! A „Halálsoron” és a „Remény rabjai” után egy ilyen pocsék King-adaptációt készíteni! Amig unatkozva néztem, végig a gagyi kifejezés járt az eszembe, Igaz, már amikor a Rakéta regényújságban folytatásokban olvastam az írást, akkor is eléggé untam. Idegesítő és sablonos alakok, vérszegény cselekmény, tömény unalom.

2008-12-17 19:22:10 1408 (2007) berto (4) #26

Vannak kitünő King-adaptációk (Ragyogás. Halálsoron, A remény rabjai, Dolores, stb.) és vannak csapnivalók (Sorvadj el, Atlantisz gyermekei, Mángorló, stb.) Az 1408 az igen jók közé tartozik, ugyanakkor pedig az a sajátossága, hogy sokat hozzátett az eredeti íráshoz. A rövid elbeszélésből egy dermesztően izgalmas, látványos, magávalragadó thriller-film készült, ami a megnézés után még nagyon sokáig foglalkoztatja a nézőt. A színészek nagyon jók, főként John Cusack. Annak ellenére, hogy a film 60-70 %-a egy szállodai lakosztályban játszódik, egy percnyi feszültségcsökkenés sincs. Remek a látványvilág, a speciális effektusok nagyon hatásosak.A svéd menzetiségű, jelenleg az USÁ-ban dolgozó rendezőnek csak gratulálni lehet, a film pedig minden King-rajongónak kötelező látnivaló!

2008-10-14 11:51:43 Gyertek el a névnapomra (1983) berto (3) #1

A Cini írásából készült „leleplező” utolsó, 1983-as Fábri-film. Az írás megjelenésekor teljesen kész voltam, hogy mekkora bátorság kell egy ilyen megírásához és csodálkoztam rajta, hogy megjelenhetett. A filmhez is nagy merészség kellett, bár mai szemmel a szereplők túlságosan papírízűek, tézisjellegűek. Lehet, hogy a „vörös farok” karakterű befejezést csak rákényszerítették az alkotókra, ugyanis a Bíró elvtárs féle emberek nem szoktak beismerő vallomást tenni, és főleg nem végeztek magukkal. Sokkal inkább jellemző befejezés lett volna, hogy Lucát egzisztenciálisan és fizikailag is megsemmisítik. Nagyon jó volt a film szereplőválasztása, Kállai, Inke, Kálmán remek, Piros Ildikó is elmegy, viszont Haumann és Benkő alakítása eltúlzott. Nem mérhető a legjobb Fábri-filmekhez, de a témaválasztása és a megvalósítás dícséretes!

2008-05-31 22:25:59 O Convento (1995) / A kolostor berto (1) #1

Ez egy értelmetlen baromság, vagy a jobbik esetben olyan mélyen van elrejtve az értelme, hogy csekélységem előtt végig titokban maradt! Csak Deneuve és Malkovich miatt néztem végig.

Egy idézet az alábbiakban vitatott "melegség"-ről Roger Ebert tollából:
"Noha az általános nézet szerint Lawrence homoszexuális volt, ezt egy 1962-ben készült, több millió dolláros filmeposz nem vállalhatta fel nyíltan. Lean és Robert Bolt forgatókönyíró azonban nem adta be a derekát, és nem csinált Lawrence-ből szokványos akcióhős figurát. És minden belekerült a filmbe, aki akarja, észre is veszi."

Ilyen kíváló filmet!!! Sean Penn-t színészként is kedvelem, a filmből láttam, hogy rendezőként is megállja a helyét. Dürrenmatt-adaptáció, a vége tetszett leginkább, de az egész film kitűnő. És akkor még nem szóltam Jack Nicholson játékáról, és M. Rourke két percnyi zseniális jelenetéről.

2008-02-27 17:52:08 Wicker Park (2004) berto (2) #3

Végtelenül unalmas!!!

2008-02-20 21:55:08 Misbegotten (1998) / Az ördög gyermeke berto (2) #1

Típikus „B”-kategóriás film, alig ismert szereplőkkel. Pszichopata gyilkos, mesterséges megtermékenyítéssel utódot akar, a végén az anya szítává lövi. Az újszölöttről az orvos azt hazudja, hogy az immár halott férjé a gyerek, ezzel mintegy a film folytatásának lehetőségét teremtve meg.

2008-02-18 10:05:51 One Way (2006) / Zsákutca berto (4) #1

Nem a filmművészet csúcsa, de cselekményes, fordulatokban gazdag film.

2007-12-15 19:11:20 Lonely Hearts (2006) / Gyilkos szerelem berto (4) #1

Valószínüleg a hollywoodi filmesek kifogytak a mai bűnesetek megfilmesítéséből, ezért nyúlnak vissza az ötvenes évekhez; Zodiákus, Fekete Dália, Hollywoodland, stb. Ez a film is akkor játszódik, egy gyilkos párról szól, akiket a végén sikerült elfogni. Külön érdekesség, hogy a rendező Todd Robinson az unokája annak a nyomozónak, aki a valósagban lefülelte a gyilkos párost.

  • 1
  • 2