tarax

  • 1
  • 2
  • ...
  • 4
2016-03-05 11:53:48 Brooklyn (2015) tarax (4) #19

Először is mindenképpen el akarom olvasni a regényt!
Már a díjszezon elején tudtam, hogy meg akarom nézni a filmet, mert a témáját tekintve nekem való. Amikor viszont elkezdtem nézni kicsit zavart a túl lassú sodrás, az emberek mozdulatai, a stílus. Szerencsére gyorsan túljutottam TV-filmszerű megvalósításon, ami sok esetben a kevés befektetett pénznek volt köszönhető. Helyette kaptam egy történetet, amiben nagy szerepet játszik a ma már ódivatúnak számító fogalmak, mint a tisztesség, hűség stb. és az emberszerű "átlagos" karakterek. Senki nem kicsapongó, szélsőséges megmondóember. Negatív karakterekből is csak egy van. Ami igazán erőteljesé tette a történetet, az Eilis és Tony kialakuló kapcsolata. Mégis, nem állíthatom, hogy számomra egy kerek történet.
A hazatérését követően Eilis személyisége megváltozott. A végén ugyan Tony mellett dönt, de a film nem ad egyértelmű választ, hogy miért? Ha csak egy ígérettel hagyta volna ott, ugyanígy döntött volna? Nem tudom, nem hiszem. Túlságosan elmerül Jimmel való kapcsolatban, túl jól érzi magát. Édesanyját sem kéri meg, hogy tartson vele, ha nem is most, hanem később, amikor már kialakult életük van. Végülis nem dönthet másként, ha kiderül, hogy házas, a közösség megvetése ellehetetlenítette volna az írországi életét, még ha Jim vele is maradt volna. A jóhírének vége, és ebben a korban ennek, nagy jelentősége van. Ezért érdekel a könyv, hogy vajon ott a hangsúlyok egyértelműbbé teszik a döntést?

2016-02-29 10:48:08 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #9252

Annyira örülök! Teljesen megérdemelt a Spotlight győzelme.

2016-02-15 05:35:51 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #8877

Ismételten csalódás. Nem feltétlen a díjazottak, hanem maga a BAFTA. Volt időszak, amikor ügyesen egyensúlyoztak az amerikai filmek, a hazai alkotások és az izgalmas nemzetközi (főleg európai és néhány ázsiai) remekek között. Teljesen normálisnak gondolom, ha a saját nagyjaikat emelik ki. De mostanság ezt egyre jobban elfelejtik.

2015-12-04 20:05:42 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #8433

Bármennyire szeretem a NBR-t, idén nagyon nem az én ízlésem alapján szavaztak. A Mad Maxhez túl szentimentális vagyok, A marsi meg egyszerűen középszerű az alapanyaghoz képest. Mindenesetre örülök, hogy az idei szezonban végre több olyan filmet tudok felsorolni, ami érdekel: Room, Brooklyn, Spotlight, Love and Mercy

2014-11-11 09:53:25 Interstellar (2014) / Csillagok között tarax (3) #113

Ahhoz viszont megfelelő eszközök kellenek, lombikokat nem nagyon mutogattak. Meg különben is, a rengeteg gyereket fel kell nevelni, etetni kell és nem mellékesen arra nevelni, hogy a következő generációnak a béranyáivá váljanak. Erre jobb esetben lett volna 3 (+1 ha a 10 évvel előtti előörsöt beleszámítjuk) férfi és 1 nő. Ha nem hal meg senki. Ja, meg a robotok. Persze az már szóba se került, hogyan építik fel az új társadalmat, milyen tudást visznek át nekik a Földről stb.

előzmény: BonnyJohnny (#112)

2014-11-11 09:43:29 Interstellar (2014) / Csillagok között tarax (3) #111

Oké, de hogyan? Ki fogja megszülni az első "adag" embert? Az egyetlen nő, aki velük ment?

előzmény: BonnyJohnny (#110)

2014-11-11 09:31:02 Interstellar (2014) / Csillagok között tarax (3) #108

Be kell vallanom, ez nekem se tetszett. Dr. Mann nem érdekel, szerintem az ellentétpárokban való gondolkodás koncepciójába beleillett. De összességében nagyon nem kerek egész, sok a jelentős hézag.Elmagyarázná nekem valaki, hogy a B-terv pontosan micsoda?

2014-10-23 09:46:50 Gone Girl (2014) / Holtodiglan tarax (3) #68

Ez most nekem nem jött be. Sok a logikai baki, elvarratlan szál. És béna a befejezés.

2014-02-10 18:44:56 [Vapiti 2013] tarax #184

Jó gondolat lenne, de én pl. egyiknek se adtam ötöst. Négyest is csak ímmel-ámmal. Viszont van egy csomó, amit nem láttam. Ezek közül a legtöbbet nem fogom megnézni, vagy mert nem érdekel (Django, Prisoners), vagy mert más okból nem vonz (Jagten - Mikkelsen azok közé a színészek közé tartozik, akiket nem tudok egyszerűen elviselni, bármennyire is lehetnek jók) vagy most nem szánok rá időt (Before Midnight - gyűjtöm még a hangulatot az egészre). Egyedül a Mastert pótolom be esetlegesen.
Szóval én a négyesek közül választhattam, nem néztem meg még hiányzó darabot, de a szavazatom attól még számít (legalábbis remélem :). Abból is lehetne következtetni, hogy ki hogyan szavazott a rendezők előző filmjeire, de nálam ez se válna be. Magyarán, saját magamat is meglepve a Rush lett a befutó. De nyerni szerintem attól még a Django fog. :)

Nem értem mit esznek annyira David O. Russellen, amit láttam eddig tőle nem győzött meg, ez pedig most kőkemény értelmetlenség volt. Feltűnő ruhák, érdekesnek ígérkező alaptörténet, totálisan felesleges párbeszédek, nagyon béna színészvezetés. De legalább jól le tud zárni egy filmet. Mindenki, aki divatos benne van. Ennyi, amit tud.

2014-01-26 14:57:49 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7315

A női főszereplők sorrendje nálam:

1. Cate Blanchett - Érdektelen film, ellenszenves szerep, zseniális játék
2. Meryl Streep - Sokszor túl sok, nagyon színdarabos, maga a film rontja le az alakítást
3. Amy Adams - Értelmetlen film, a külsőségeket lecsupaszítjuk, marad egy korrekt alakítás
4. Judi Dench - Nem kellett megerőltetnie magát
5. Sandra Bullock - Egy megkeményedett vonású középkorú nő liheg

2014-01-19 18:04:14 [Vapiti 2013] tarax #51

Arany

A messzi dél vadjai
A nagy szépség
Éhezők viadal: Futótűz

2014-01-17 19:52:05 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7286

Kikérem magamnak, az NBR-t csak imádni lehet :)

2014-01-16 23:14:08 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7260

Kicsit ideges vagyok az idei év miatt. Persze nem láttam minden filmet, de amiket igen azok közül a legjobban a Captain Phillips tetszett. Greengrass. Pont nekem. Pedig még kicsit sem kedvelem, sokszor idegesít a stílusa és ez a film se tökéletes, túl hosszú, kevés az előzmény, de mégis olyan erejű feszültség és izgalom van benne, nagyon erős színészi játékkal, hogy meglepett. És tetszett. Persze akkor még nem tudhattam, hogy idáig nem látok nála jobbat. Mai témával foglalkozik, fontos és egyben izgalmas, van morális felvetés, de nem rágja a szánkba. Erre az Oscaron letojják, de nagyon.
Mert kell a hely A Wall Street farkasa pörgésének. Én elhiszem, hogy lehet érte rajongani, mert olyan mint egy több részes klip, ugyanazokkal a szereplőkkel különféle extrém helyzetek szex és drog. De a sima felemelkedés történetet se sikerül végigvezetni és nem fut ki sehova, ráadásul egy olyan életformát reklámoz, ami szégyen. Jó, nekem nem tetszett, persze szubjektív. De most komolyan Jonah Hill kétszeres Oscar jelölt? Daniel Brühlnek bokszolót kellett volna játszania, akkor jelölik. A Gravitáció túlértékelt látványmozi, amely beáldozza a történetet a vizualitás oltárán. Philomena nénikéje sem érint meg senkit, túl könnyen lép át dolgokon. Meryl jó, tényleg jó. A filmje viszont nagyon nem jó, a középszerű anyagot, sikerült úgy filmre adaptálni, hogy még véletlenül se lássunk ismeretlen színészt. Margo Martindalenek lenne ott a helye Julia Roberts helyett. Blue Jasmine teljesen érdektelen, jelölés ide, vagy oda. A komornyik is sztárparádézott a középszerben, viszont Oprah jó volt, ha valami értelmes dolgot is játszattak volna vele, akkor tuti jelölt. Már csak két filmben van bizodalmam, amiket nem láttam: Nebraska és Her. Talán valamelyikre végre azt tudom mondani, hogy jobb, mint a Captain Phillips. Mert Greengras tényleg nem a kedvencem, de eddig nálam ő nyert.

2014-01-08 19:08:49 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7130

Gondolom náluk is mozikban mutatták be, mint nálunk.

2014-01-06 20:23:56 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7118

Letonak csak egy ellenfele van, mégpedig maga a szerepe.

inkább szánalmas.

előzmény: Lil Martin (#40)

Az eleje rendben van, aztán erőteljes visszaesés. Magával ragadó rendezés, tényleg pörögnek az események, de a végére szétesik. A tartalom: a kezdés tényleg jó, miből lesz a cserebogár effektus. Aztán a drog, a sok szex és a folyamatos trágárság megmutatja, hogy nem szól igazából semmiről. Az elcsépelt alaptörténetet sem vezeti végig rendesen. Van értelme egyáltalán? Akar valamit mutatni? A fél mozi azon röhögött a legjobban, amikor a főhős teljesen kiütve (a nagyon különleges drogtól) végigkúszik a klubbon, le a lépcsőn. Most komolyan, ez vicces??

2013-12-22 18:04:27 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7073

Volt olyan, legutóbb Scott Rudin (A közösségi háló, A félszemű).

előzmény: Vektor (#7071)

2013-12-12 20:17:56 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7038

Érdekes az idei díjszezon, mert a korai éllovasok többnyire az érdektelenséget váltották ki belőlem. Ennek mondjuk volt előzménye, hiszen a Blue Jasmine, a Gravitáció mind-mind hatalmas csalódás volt. A 12 év rabszolgaság, A komornyik, nem érdekel. Egyszerűen a témáikat tartom fölöslegesnek és nem nagyon sikerült felkelteniük az érdeklődésemet. Persze, ahogy a kritikusi díjak elkezdődtek én is találtam magamnak való filmeket, amit majd meg szeretnék nézni és amire azt tudom mondani, hogy előzetesen érdekel. Lehet, hogy nyerni nem fognak, de ezek esélyesek nálam: Her, Philomena, The Spectacular Now, Short Term 12, és persze a film, amit láttam, amiben totálisan semmi új, semmi váratlan nincs, de TÖKÉLETESEN működik: Az első igazi nyár.

2013-12-04 21:22:07 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7007

Hát lehet őket nem szeretni :)

2013-12-03 21:23:50 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #7000

Már alig várom :) Hogy őszinte legyek, csak most kezdek ráhangolódni a szezonra, valahogy kevés olyan film van idén, ami érdekel. Ami biztos, hogy Jennifer Lawrence interjúkat akarok látni, jó sokat, szóval csak így tovább.

2013-12-03 21:03:24 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #6997

Jól láttam, hogy a kedvenceim (NBR) holnap lesznek? :)

Teljesen rendben van, vártam is a filmet és azt tudom mondani, hogy nem okozott csalódást. Persze nem tökéletes, de nagyon ügyesen össze van rakva.

2013-11-17 09:00:28 Man of Steel (2013) / Az acélember tarax (4) #349

Összességében tetszett, annyira mindenesetre igen, hogy egy gyenge négyest megkapjon. A Superman téma sohasem érdekelt, a klasszikus filmeket láttam, de nem emlékszem rájuk, csak részletekre. A legutolsó film pocsék volt, talán még a Lois és Clark tetszett a legjobban, mert gyerek voltam, jó volt az összhang és időnként kifejezetten vicces volt.
Superman egy megfoghatatlan, állandóan okoskodó, gyenge pont nélküli (kriptonit, ugyan már..) karakter. Nála fölöslegesebb "szuperhős" kevés van (Amerika kapitány, Thor). A történetében két érdekes szál van: a Kripton és a hozzáfűződő viszonya, valamint az emberek vs. Superman, megmentő vagy a legpusztítóbb halál lehetősége (ezzel nem nagyon szoktak foglalkozni). Ha ezeket nézem az első fele végül is teljesült. Kriptonból viszonylag sokat mutatott, bezárkózó társadalom, miért csak a kis barátunkat küldték el. Tehát indokok. Az útkeresés is figyelemfelkeltő, Henry Cavill jó választás. Aztán jön az akció, mert egy "képregényfilmet" mivel mással lehet csak eladni, ha lerombolunk minimum egy nagyvárost, vagy legalábbis egy részét. Itt nem volt olyan magával ragadó, meg hosszú is volt. A "képregényfilmek" egyszerűen nem akarnak mást mutatni, csak látvány, csak jöjjön a nép. Nincs mögöttük igazi tartalom, gondolat. Persze ott vannak a Batman filmek és Nolan. De igazából ő sem csinált mást, csak visszavett a színekből, történetet helyezett a karakterek mögé és tisztességes akciójeleneteket rakott a filmhez (tehát alapvetően más szemlélet nála sincs). Az összes többi még csak kísérletet sem tesz, hogy megismertesse ezeket az embereket/lényeket (a Hulk féle út csúnyán elbukott, a Vasemberben pedig Robert a kulcs). Ha végig nézzük az utóbbi évek képregényes témáit az X-men a legalkalmasabb világ, hogy mélyebbre ássunk (sok "deviáns", rengeteg lelki roncs), ott viszont már sokan vannak, hogy mindenkire elegendő figyelem irányuljon és persze a készítők nem is akarnak mélyebbre ásni. Tudom, sokkal kevesebben ülnének be, egy félelmekkel, gyásszal, öregséggel stb. küzdő képregény karakter életéről szóló filmre, ahol több a mit miért és kevesebb a képesség és a harc. Engem érdekelne.
Viszatérve a filmre, meglepően tetszett. Kicsit más volt, kicsit eltérő, sok kedves színésszel és jó kezdéssel és részemről alacsony elvárással. Csak így tovább.

2013-11-02 06:41:21 Blue Jasmine (2013) tarax (2) #10

Érdektelen.

Végre valami ami nekem való: egy emberi, jól működő, élvezhető, átélhető történet. Lehet, hogy semmi eredetiség nincs benne, de a régi jó elemek, a remek színészek, az összhang működik. Ennél nem is kell több.

2013-10-06 00:04:25 Gravity (2013) / Gravitáció tarax (3) #68

Egyébként valóban, ha a monodrámai párhuzamot nézzük és nem a rendelkezésre álló forrásokat, akkor a Holddal érdemes összevetni. Ebből az aspektusból viszont még inkább elmarad a Gravitáció.

2013-10-05 23:51:35 Gravity (2013) / Gravitáció tarax (3) #66

Látom a Felhőatlaszos párhuzamom kihúzta a gyufát. :) Szerintem pedig jó összevetés. Mindkettőre sok pénz ment el, mélység (nem feszültség!) egyikben sincs, viszont az egyik változatos (felépítésében, nem pedig karakter és történetvezetésben), míg a másik tömör, történésekkel teli. Azonban ami nekem, mint nézőnek különbség, hogy a Felhőatlasztól nem vártam semmit. Csak annyit, hogy megérje a mozijegy árát (persze nem kizárólag ezért tetszett jobban, hanem értékeltem a koncepciót, azt, hogy egy ilyen alapanyagot egyáltalán megpróbáltak adaptálni, persze nem jött össze, de legalább megpróbálták és a maguk módján érdekes is volt). A Gravitációtól viszont többet vártam. Mert ugye Cuarón. Aki ilyen képességű rendező, hogy ennyire jól meg tud szerkeszteni egy atmoszférát, aki feszültségében és látványvilágában is a lehető legjobbat tudja kihozni a filmjéből, az nem engedheti meg magának, hogy ennyire felszínes forgatókönyvvel dolgozzon. Persze nem zárom ki, hogy a NAGYNÉV effektus zavarta meg az élményt, tény, hogy a film eleje egészen az első űrállomásig, minden rendben volt, sőt a földetérés és a vízből kijutás is tetszett
Aztán miután a legképzetlenebb ember, a szétlőtt űrhajótól átér az orosz űrállomásig, ahol túlél egy robbanássorozatot, egy újabb törmelékvihart, egy hibás egységgel átjut egy másik (széteső) űrállomásig és találomra nyomkod pár gombot, mégis lejut a Földre és életben marad. Nekem ez sok volt.

A másik dolog, hogy a látvány kérdést nem kell túlragozni, így kell kinéznie egy filmnek. Ez az ami jelen pillanatban a legjobb. De pár év múlva is működőképes marad a film (tv-ben, DVD-n, újabb fejlesztések után)? Nem tudom. Sok embernek lehet. Ebben a legnagyobb szerepe a rendezésnek van és amit ennél a filmnél külön értékeltem a hosszának.

2013-10-05 16:30:29 Gravity (2013) / Gravitáció tarax (3) #48

Persze, hogy nem csak a látványról szól a film: Az atmoszféra szerintem is nagyon erős, és valóban egyetértek, hogy hollywoodi mércével "értelmesebb" módon használták fel a sok pénzt. Viszont, ha így nézem, akkor analógiaként a Felhőatlaszra szavazok. Mert más, mert változatos, persze marhára nem mély és a kapcsolat a különböző részek között béna, de értékelem a kísérletet. Cuaróntól viszont azt vártam, hogy felülmúlja Az ember gyermekét, de még megugrania sem sikerült azt a szintet.
Amit leginkább hibának érzek, hogy a látványnak rendelte alá a történetet és nem fordítva.

2013-10-05 08:05:54 Gravity (2013) / Gravitáció tarax (3) #38

Én most kritikusabb leszek, nekem ez így nem volt elég.
A látvány tökéletes, érezni a teret, a távolságot, a világűr magányát, a Föld szépségét, azt, hogy milyen törékeny és tünékeny az élet.
DE, a látványvilág nem elég! Az ember gyermekét is időről időre le és fel pontozom, mert nagyon tetszett a kidolgozott világ, a részletek, a látvány, a rendezés, sőt az alaptörténet is, de erőteljes részek mellett a gyenge forgatókönyv visszarántja az egészet. Nem tud igazán hatásos lenni.
Sajnos a Gravitációnál ez a "betegség" még inkább látszik. Azok a bejáratott sémák, amelyek szinte minden nagy amerikai látványfilmben benne vannak, itt is megjelennek. A NAGYNÉV1 és a NAGYNÉV2 viszi el a filmet, és bármennyire is hiteles Sandra Bullock, de egy pillanatig sem felejtettem el, hogy ő Sandra Bullock a színésznő. De kizárólag azért, mert a történet nagyon vékony, sémákból építkezik, nincs kontraszt és a párbeszédek is gyengék. Nem tud és ami szomorú, nem is igazán akar dráma lenni, hanem inkább katasztrófafilm. Viszont annak is túl komolykodó és túlságosan elrugaszkodott. Ha egy "rokont" nézünk, akkor a Poszeidon katasztrófához képest sehol sincs.
Igazából a kihagyott lehetőségért haragszom.

Úgy látszik a kritikákat és a nézői fanyalgásokat most nem értem. Az előzetes alapján a film nem ígért többet és nincs is mögötte több, de attól még jó. Öncélú? Igen. Önreflexió? Igen. (a Megtört öleléseknél sokkal inkább) Túlzás? Mikor nem volt az? Persze, hogy igen!
Almodóvar saját magának, a vágyainak, a fantáziájának csinált egy filmet, amelyben a szexualitás és a meleg jelenetek már-már egy tinivígjáték gusztustalan poénjainak szintjén mozog, miközben telezsúfolja a filmjét a régi szereplőivel, aktuális spanyol sztárokkal és egy ugyancsak ügyes marketingfogással Antonio Banderas és Penélope Cruz nyitja meg a kompániát úgy, hogy véletlenül se felejtsük el, hogy ők a híres színészek, akik csak benéztek, de miattuk egy csomóan bemennek a filmre, ha már Almodóvar neve nem lenne elegendő.
Rendezőként akkor kezdte el a világ csodálni igazán, amikor megtalálta az egyensúlyt a komoly témák és az extravagáns, sok különctől és a mástól hemzsegő stílusa között. Akkor is dicsőítették amikor a második komponenst szinte a minimumra csökkentette (Volver). Most pedig mikor a második fele került előtérbe, akkor sokan fanyalognak. Miért? Ez mindig is várható volt. Készített magának egy könnyed filmet, ahol a társadalompolitikai célzás igazából egy humbug. Egyetértek, hogy a legjobb filmjeivel messze nem említhető egy lapon, viszont őszinte és ezt szeretem.

2013-01-25 20:08:41 [Vapiti 2012] tarax #222

Amit nem láttam (hamarosan pótolom):
- End of Watch
- The Artist
- Warrior

Amit láttam:
- Amour: Haneket utálom, túlságosan megvisel, pedig alig láttam tőle filmet. Egyszerűen zseniális.
- Life of Pi: Ang Lee a kedvencem és ismét nyert nálam, és nem a 3D-n múlik, max rárak egy kicsit, de nem ez a lényeg
- Moonrise Kingdom: Kis csalódás, a történet pofonegyszerű és a stílus bármennyire tökéletes (minden egyes képet ki lehetne rakni a falra) most ez nekem nem volt elég.
- Shame: Tökéletes feszültség és színészi játék. Kevés tartalom, a koncepció pedig számomra elfogadhatatlan.
- Skyfall: Végre egy James Bond film amit nem utáltam és nem is untatott különösebben. Egyszer azért elég volt.
- The Avengers: Végre egy, a széles közönségnek szánt szuperhős mozi, ami szórakoztató. Ennek kellene alapnak lennie, lehet ennél még sokkal jobb is.
- The Dark Knight Rises: Valami lezárult, jobb volt, mint az első. De a másodiktól azért messze van.

Eddig a győztes:
Life of Pi

2013-01-14 06:26:36 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #6362

Hát most se lettünk okosabbak...
Túlzott következtetéseket levonni az Argo-akció győzelméből nem lehet. Esélyes? Persze. Megnövekedtek az esélyei? Nem. Vajon miért? Mert az elmúlt 10 évben összesen kétszer fordult elő, hogy a GG-os legjobb dráma vigye az Oscart (2004- Gyűrűk Ura - A király visszatér, 2009- Gettómilliomos), arra volt eddig is jó ez a díj, hogy legalább a jelölteket befolyásolja az Oscarra, most már erre se jó :) Lassan meg kellene állniuk a maguk lábán és talán egy új irányvonalat kellene képviselniük ahelyett, hogy jósoljuk meg ki nyeri az Oscart, azzal leszünk valakik - attitűd helyett. Persze ez egy álom :)

Az Oscar jelöltekre áttérve (mivel azt még nem értékeltem). Őszintén szólva örülök, hogy előrehozták a bejelentést egy amúgy is változatosnak mondható díjszezonban. A média, kritikusok, többi díjak így kevésbé lettek hatással a jelöltekre. Persze azon kívül, hogy minden szavazó kb. tudta, hogy idén milyen "jelentősebb" filmek (értsd. amiket felkaptak) vannak versenyben.
Nagyon örülök, hogy nyílt az egész.

Viszont vannak kétségeim is. Az Akadémia csak bizonyos esetekben lép előre, a "friss levegő" nem mindenhol látszik. Pl. A legjobb férfi mellékszereplő kategória Alan Arkin, de legfőképpen Robert De Niro jelölése nem a játékuknak, a nevüknek szól.
Másrészt a rendezői jelöltek, komolyan nagy szó, hogy merték meglépni. Amour hatalmas, letaglózó, Haneke nagyon tud (bár utálom az érzést, amit a filmje kelt), viszont ő nagyon európiai ide, nagyon-nagyon. Ben Zeithlin jelölése maximálisan jogos, de túl független. Maradnak hárman, egy volt problémás, de vígjátékkal; egy külföldi de igazi humánummal és a nagy öreg, aki sokat változtatott a filmiparon egy nagyon jelentős amerikai történelmi személyről készített filmmel. Ha nem Spielberg nyer én boldog leszek.
Bigelow és Affleck hol van? Mind a kettő amerikai témát boncolgat, időszerűt, majdhogynem mait. Affleck ráadásul fogyaszthatóan (és saját véleményem szerint jobb munka, mint David O. Russell-é). Talán a kínzáskérdés, vagy a pár perces képregény tett be a jelölésüknek? Nem tudom. Talán az, hogy volt a szezonban egy olyan "amerikai" film, aminek a témája, az amerikaiak életére tett következménye mindenki számára elfogadott és pozitív? Lehet. Nem tudom, csak elgondolkodtam.

Amit még mindenképpen meg akartam említeni Quvenzhané Wallis jelölése. Egy kislányt, meg általában egy kisgyereket ne jelöljenek egy ilyen díjra. Mert ő még nem színész. Magát adja a filmen, fotogén, aranyos. De mi lesz később? Nem biztos, hogy valaha is színész lesz-e egyáltalán, pláne, hogy jó-e. Ott a példa Keisha Castle-Hughes (az eddigi legfiatalabb), csodálatos volt a vásznon, magával ragadó, élő stb. de közben eltelt pár év (nem sok), felnőtt, megváltozott a teste, a kinézete formálódott és hiába ugyanazt a színészi eszköztárat használja, ami oscar jelöléshez vezetett, de már korántsem annyira hatásos, mert pont gyerekként volt erőteljes. Wallis esetében pedig a film a jó, nem ő maga, csak jó volt a casting a szerepre.

2013-01-12 20:33:10 The Descendants (2011) / Utódok tarax (4) #31

Remek hangulat, remek témaválasztás, gyönyörű környezet és egy pocsék casting.

David O. Russell általában nem nekem készít filmeket, általában a hangulat és a közeg, ami taszítani szokott, a történet pedig nem vonz be annyira, hogy ezen felül tudjak emelkedni. Ez a film kivétel.
Lassan indul itt is, de bevonz. Jó nézni, jó együtt érezni. Jó a finálé.
A film tele van hibákkal, logikátlanságokkal, lezáratlan kérdésekkel. De van benne élet, cseppnyi egyediség, pozitív hangulat, jó színészi játék. Bradley Cooper meglepően jó, Jennifer Lawrence is kiemelkedő (bár szerintem a Winter's Boneban jobb volt, a természetes játék nekem jobban tetszik), Robert De Niro semmi extra, egyszer könnyes a szeme, Jackie Weaver viszont meggyőző aggódó anyukaként.Chris Tucker is jó.

2013-01-05 17:26:47 Shame (2011) / A szégyentelen tarax (2) #65

Miért? Mert nem tetszett? Mert a művészi önkifejezés ezen útja szerintem rossz irány (természetesen nem a téma..)? Még csak nem is a genitáliák mutogatása zavar, hanem, ahogy Dió is említi az arányok miatt rossz ez az egész a szememben. A tartalmat hiányolom, annak a kiteljesedését a főhős lelki lemeztelenedését. Mert így csak alaptörténetében és hangulatában erős filmet kapunk, amiben épphogycsak nem mutatnak semmit (igen, a kevesebb több, de nem mindegy, hogy melyik oldal). Akkor legalább legyen bátor és mutasson mindent (mint a Shortbus-ban), de ha meg is teszi, attól még nem lesz jó film.

2013-01-05 15:53:31 Shame (2011) / A szégyentelen tarax (2) #63

Bepótoltam, nem kellett volna... Erőteljes színészi jelenlét és hangulat + soft pornó, ennyi maga a film. Túlértékelt , túlértelmezett. Ha az átlag pornókban kicsit jobb szereplők lennének és egy fokkal kevésbé gagyi történet, akkor az művészi alkotás? Kösz, nem, nekem nem.

2012-12-08 10:17:09 Cloud Atlas (2012) / Felhőatlasz tarax (5) #82

Szerintem ötös. Ritkán jutok el moziba, de ha elmegyek akkor olyat szeretek megnézni, amit moziban lehet igazán élvezni, kisképernyőn a hatása elhalványul. A kalandfilmek ritkán kötnek le (Karib tenger kalózai sorozat), az akciófilmek még kevésbé (ide nem kell példa, annyi van), a sci-fik inkább (Star Trek), "nagy", sokak által várt bemutatók csak akkor, ha tudom, hogy az ízlésemhez közelebb állnak (Batman, Prometheus stb.). Ez a film is megérte a jegyet, bár nincs igazi mondanivalója, de van tartalma. A történetek összefüggnek, persze nem a nagy felismerés, a nagy tanulság mezsgyéje alatt, hanem felszínesebb módon a vizualitás, tárgyak, színészek stb. szintjén. Lehet könnyebb dolgom van, mert nem vártam tőle semmit, csak, hogy szórakoztasson. És azt tökéletesen megtette, sőt kedvem lenne, még egyszer megnézni, hogy felfedezzem olyan mozzanatokat, esetenként színészeket, amit első látásra nem szúrtam ki. A fogak vajon minden részben benne vannak, vagy a kisgyerek és könyve máshol is hatással vannak a történetre?stb. Szeretnék még több ilyen filmet a mozikba, mert a Felhőatlasz nekem a felfedezést jelentette, a kitűnően kivitelezett, több történetszálon átívelő összefonódást, amely mindvégig érthető és azt, hogy ismerem magam és ismét olyan filmet választottam, amit a megérzésem azt sugallta, hogy tetszhet és így is lett. :)
Vannak a közeljövőben olyan filmek amiket látnom kell (Pi élete, The Master, Napos oldal), de vannak olyanok amiket úgy hiszem kihagyok (A hobbit, Lincoln), remélem ismét jól választok.

2012-06-01 21:52:26 [Melyik a legjobb Star Trek sorozat?] tarax #16

Alap, hogy a Voyager. A végét sajnáltam csak, hogy a hazatérés nem lett még inkább kifejtve. Én Kes-t például jobban szerettem képességileg, mint Hetest és a túl hangsúlyos borg szálat. Az egész sorozat olyan családias volt, és végre nem mindenki tökéletes, a Csillagflotta legjobb növendéke (Riker, a melldöngető mindig tettre kész kiscserkész), hanem szedett-vedett banda és ez tetszik. Most, idősebb fejjel, ha újra végignézném, akkor biztos, hogy a DS9 nyerne az átívelő szál és a politikai és vallási témák feszegetése miatt.

2012-03-12 11:12:46 The Door (2012) / Az ajtó tarax (3) #3

Nehéz véleményt írni erről a filmről, mert dicsérni a hibák miatt nem méltó, de lehordani se lehet, mert egyáltalán nem okoz nagy csalódást.
Szabó Magda regénye sok ember számára letehetetlen, számomra viszont idegen, sokszor túlírt, képekkel túlzsúfolt fecsegés. A mondanivaló, az önirónia és a saját magával szembeni éleslátás igazi értéke azonban nem tudta kompenzálni a stílus számomra idegen voltát, félúton letettem.
A film más, nem kell fecsegés, nem kell hosszan hömpölygő gondolatfolyam, csak jó színészek kellenek, akik játékukból érzékeltetni tudják két ember többdimeziós értékrendjét, érzéseik, tetteik mélyen gyökerező okait, világképük, különbözőségük mögött húzódó barátságukat. Szabó István ehhez a filmhez két remek színésznőt kapott a sorstól, de mégsem sikerül kihozni a legtöbbet a műből. Nagyon látszik a pénzhiány/alkotó kreativitás hiánya. A feliratoktól kezdve, az operatőri és világításbeli hiányosságok egy tipikus közép-európai TV-film színvonalát idézik, az egész valahogy olcsónak tűnik. Az alapanyag persze nem feltétlen filmre való, mégis sokszor szétfolyó a történet, az időváltozás nem egyértelmű és sokszor zavaró, hogy a több hónap ugyanúgy telik, mint a néhány óra. Részleteket kapunk két nő életéből, de nem tudjuk elhelyezni egy nagyobb kontextusban, mert Emerenc élete ugyan megjelenik visszaemlékezésekben, de az életük, életvitelük a jelenben csak nagyvonalakban van érzékeltetve, az írónő családja, barátai, szokásai az íráson, és a szerető férjen kívül nem kerül megjelenítésre. Az egész az alapjaiban nézve mégis működik. A két színésznő között megvan az összhang, átérzik szerepüket és át is tudják adni azt. A harcok, a kibékülések, az újabb játszmák hozzátesznek egyre inkább személyessé váló kapcsolatukhoz. Megértjük Emerenc miért ilyen és megértjük az írónő néhány problémáját is. A két színész játéka erős, sok mindent feledtet, jó tempóban halad a vége felé. A végén a nagy végső próba tálalása ugyan akadozó, de megbocsájtható, de a közhelyes befejezés az nem.

Árnyék - Úton hazafelé

2012-01-06 15:36:05 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #5609

Hát Alan Rickman-t nem ajánlják...

2012-01-06 09:19:53 [Vapiti 2011] tarax #100

Sokat kell még idén pótolnom, na persze nem játszom el azt mint tavaly, hogy irtó sokat megnézek (hogy "tájékozottabb" legyek), miközben tudom, hogy úgyse fog tetszeni a film.
A helyzet most úgy áll, hogy: Ne engedj el, A hallgatás törvénye, Happy,happy

A Hattyúval se lesz bajom, ha nyer, teljesen vállalható döntés, mint ahogy eddig az összes (jó, kivéve Kill Bill :P )

2011-12-03 18:14:53 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #5389

Idén nem hiszem, hogy aktívan részt fogok venni a díjszezon kivesézésében, mindenesetre, nem töröm meg az évek óta tartó kedvtelésemet és eljátszok az NBR-val. :) Év eleji fontos díj, hatása jelentős, persze messzemenő következtetéseket nem lehet levonni belőle, hogy a végén az Oscaron ki is fog győzedelmeskedni. Szorgalmasan készítettem eddig a statisztikákat, aminek kettő igazán kiemelkedő "szereplője" A női főszereplők kategóriája és a férfi mellékszereplők kategóriája volt valódi előrejelző, ha az elmúlt 10 évet nézzük. Na persze nem a nyerésre, hanem csak a jelölésre, de az is valami. Tavaly viszont a "nők" elbuktak, Lesley Manville nem lett jelölt az Oscaron. Christian Bale viszont nemcsak jelölt volt, hanem meg is nyerte. Tehát, ha kicsit próbálunk jósolni, akkor hatalmas kézrázás Christopher Plummer-nek a 2. jelöléshez. Tilda Swinton viszont nálam mindig hatalmas kérdőjel, remélem nem folytatja Manville tavaly "megkezdett" hagyományát, hanem visszatér a régi vágányra a kategória. A film is hatalmas előnnyel megy a jelöltség felé, szóval Hugo tör előre. (Az előzetes alapján ez az a film, ami egy kicsit sem érdekel, semmi vonzót nem találok benne,de azért remélem pozitívan kell majd csalódnom...) Ha a százalékokat nézzük, akkor a Férfi főszereplők is pozitív mérleggel érkeznek a jelöléshez, és hát George Clooney nemcsak az Oscar, de a NBR igazi barátja is a maga négy győzelmével!
Mindenesetre NBR, én így szeretlek :)

2011-10-04 20:43:04 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #5209

Ismét egyet kell értenem. Hanks egy közepes színész nagyon jó szerepválasztásokkal. Középkorára sajnos fel is vett egy kevés arcoskodást is.
Ang Lee esetében az animációktól félek, mert ha az gagyi, akkor a film is az lesz.

előzmény: limupei (#5208)

2011-10-04 18:45:47 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #5207

...a hosszú című 9/11-es Tom Hankses

héééé az egyik legjobban várt filmem (+ Ang Lee Pi élete érdekel még majd nagyon, a könyv nagyon jó volt!) és ilyen jellemzést adni hozzá, nem helyes. :) mondjuk egy Daldry filmből személy szerint páros lábbal rúgnám ki Hanks urat és Bullock kisasszonyt, de remélem csak megoldotta.

Clooney féle film is érdekesen hangzik, na őt tuti jelölik.

Sokat gondolkodtam hányast adjak, de maradok a hármasnál. Az első filmek idején fogalmam sem volt róla, hogy mi ez az izé, ez a Harry Potter. Kb. a 4. rész környékén kezdtem el olvasni is a könyveket. Persze nem hasonlítgathatom össze a filmet a könyvvel, de számomra Yates megbocsáthatatlanul elrontotta a 6. részt és a 7. sem tetszett. Hogy mi miatt? Legfőképpen azt tudnám felhozni, hogy én nem így képzeltem el. Félreértés ne legyen, az akciók tetszettek, a dramaturgiai megoldások működtek, mégsem volt számomra hatásos. Pont azok az apró momentumok tűntek el, ami a könyv esetén számomra izgalmassá tették a történetet.

- McGalagony találkozása Harryvel
- Weasley iker halála és a bosszú
- Hermione és Ron csókja stb.

Ezek persze csak apróságok, megbocsáthatóak is lettek volna, ha még több értelmes párbeszéd, barátságos évődés, összhang lett volna. De nálam ez nagyon hiányzott.

Jóóhogy Pottert, ki mást? És végre újra látni akarom Maggie Smith-t

2011-03-28 05:40:05 Morning Glory (2010) / Ébredj velünk! tarax (4) #3

Messze nem tökéletes, több helyen elrontott arányokkal és persze csipetnyi eredetiség nélkül. Mégis működik. Jók a szereplők, a környezet. Látszik az igyekezet és teljesíti azt az elvárást, ami a sablonokra épített filmek esetén elvárható: szórakoztató az egész, egyszerűen jó nézni.

2011-03-28 02:49:11 Tamara Drewe (2010) tarax (4) #2

Kicsit tényleg sok, de a környezet és a karakterek megérdemelnek egy halovány négyest.

2011-03-16 11:43:28 Sunshine (1999) / A napfény íze tarax (4) #13

Taxidermia??

2011-02-28 14:07:26 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4887

Oh, köszönöm, köszönöm :) Az első év, hogy az Oscar találatban első lettem és az első év, hogy nem keltem föl megnézni. :)
A díjazottakkal kapcsolatban, én megmondtam :D Nem vártam meglepetéseket, ezért nem keltem fel. A színészi díjak egyértelműek voltak, Firth mint tavalyi jelölt és régi motoros persze, hogy megkapta. Portman, fiatal, szép, nagyot játszik (amit azért sokan is láttak), ráadásul terhes. Bening meg sem tudta közelíteni (és szerintem kevesebben is láthatták). Bale régóta toplistás, de eddig nem is jelölték, Rush viszont már nyert, ezért kapta meg. Melissa Leo díjazása pedig részben a Frozen Rivernek szólt és magának a filmnek, ami az Akadémia kedvenc sportjáról szól a bokszról, valamint Bonham Carter azért sem nyerhetett, mert egyszerűen színészi teljesítményileg a leggyengébb volt a jelöltek között. A forgatókönyvek egyértelműek voltak, az animáció ugyancsak. Ami számomra ugyancsak egyértelmű volt az operatőri kategória. Wally Pfister egyszerűen azért nyert, mert a pórnép (ebbe tartozom én is), tehát a nem szakmabeliek (pölö a színészi többség), nem tudja megkülönböztetni a filmben, hogy mi az operatőri meló és mi az, amit a spec effektusos emberkék dobnak össze. Inkább adjuk mindkettőt az Eredetnek.
Mondjuk sok tippnél csak szerencsém volt :)

Kitérnék külön az animációs filmre és a véleményemre még régebben kapott kritikára. Aki ne emlékezne - bár gondolom nincs ilyen :) - anno összeszedtem, hogy a filmes kategória közül nálam mi a sorrend. A végső megállapításom az volt, hogy nekem a Toy Story 3 tetszett a legjobban, de mégsem adnám neki a díjat, mert a legjobb filmben emberek legyenek, ne animáció (így nyert nálam a Winter's Bone). Erre kaptam a kritikát, hogy mekkora ellentmondás ez, és hogy nyugodtan lehetne a legjobb film, attól még hogy animáció.
Erre szeretnék most kicsit későn reagálni, szerintem nem lehet a legjobb film. No, nem azért, mert én így gondolkodom, hanem azért, mert az AKadémia is így gondolkodik. Anno ha jól emlékszem 2002-től van animációs kategória, azelőtt a legjobb filmek közé nyugodtan beválaszthatták volna ezen alkotásokat is, mégsem gyakran fordult ez elő (kivétel pl. A szépség és a szörnyeteg). Létrehozták ezt a kategóriát, hogy ne csak a zenéknél és a daloknál szerepeljenek, ami nagyon jó döntésnek bizonyult. Viszont a tavalyi földuzzasztás után félek, hogy olyan tendencia fog kialakulni, hogy egy animációt bedobnak a legjobb film kategóriába, ami a legjobban tetszett nekik, hogy aztán unalomba fulladjon az animációs kategória, mert az amelyik mindkét helyen jelölt, ott tuti nyertes lesz. Így fölöslegessé teszik az eddig is szinte minimális izgalmakkal rendelkező kategóriát.

Egyszerűen jó volt nézni. Az eddig is szerethető karakterek hozták a formájukat, jó volt a kivitelezés, izgalmas a történet. Az idővel való babrálás mindig az.
Ami mégis zavart, hogy túl sok szereplő volt a történetben, szinte minden fontos karaktert próbáltak beletuszkolni a filmbe és így gyakran semmi funkciójuk nem volt (O'Neill szerepeltetése teljesen fölösleges volt). Mitchell előretolása helyett én szívesebben láttam volna egy Carter, Jackson, Teal'c csapatmunkát. A történet alapjában véve jó volt, viszont kevés idő jutott a történet kibontására.

2011-02-27 13:03:56 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4822

OSCAR
Legjobb film: A király beszéde
Legjobb rendező: David Fincher (A közösségi háló)
Legjobb női főszereplő: Natalie Portman (Fekete hattyú)
Legjobb férfi főszereplő: Colin Firth (A király beszéde)
Legjobb női mellékszereplő: Melissa Leo (A harcos)
Legjobb férfi mellékszereplő: Christian Bale (A harcos)
Legjobb eredeti forgatókönyv: David Seidler (A király beszéde)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Aaron Sorkin (A közösségi háló)
Legjobb operatőr: Eredet
Legjobb vágás: A közösségi háló
Legjobb művészeti rendezés: A király beszéde
Legjobb kosztümtervezés: Alice Csodaországban
Legjobb hangkeverés: Eredet
Legjobb hangvágás: Eredet
Legjobb képi effektusok: Eredet
Legjobb maszk: Farkasember
Legjobb eredeti filmzene: A király beszéde
Legjobb betétdal: Aranyhaj és a nagy gubanc
Legjobb animációs film: Toy Story 3.
Legjobb idegen nyelvű film: Egy jobb világ
Legjobb dokumentumfilm: Inside Job
Legjobb rövid animációs film: The lost thing
Legjobb rövidfilm: God of Love
Legjobb rövid dokumentumfilm: Strangers No More

2011-02-26 20:00:00 [Vapiti 2010] tarax #200

Kicsit meglepett az egyik fele, a másik papírforma. Nem értem Staunton hol van???? Egyáltalán szavazott rá rajtam kívül valaki? :) Nem számít. Az itt nagyon tetszik, hogy a Vapitin általában olyan filmek nyernek, amelyek ötvözik a művészi igényességet a közönségbarát alkotásokkal.

2011-02-26 19:45:42 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4803

Moziban, vagy tévében? Mert szerintem max tévében, akkor is kellő reklám után. Amúgy belesüllyedne az átlag kínálatba.

2011-02-26 18:07:49 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4799

ISA
Legjobb film: Winter's Bone
Legjobb rendező: Darren Aronofsky
Legjobb női főszereplő: Natalie Portman
Legjobb férfi főszereplő: James Franco
Legjobb női mellékszereplő: Dale Dickey
Legjobb férfi mellékszereplő: John Hawkes
Legjobb forgatókönyv: The Kids Are All Right
Legjobb külföldi film: Emberek és istenek

2011-02-21 15:16:05 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4734

Számomra idén pont a női mellékszereplő kategória a legnagyobb csalódás. (Jackie Weaver-t még nem láttam, ő kozmetikázhat még a helyzeten). Melissa Leo alakításával kapcsolatban igazat adok az origo-soknak, túlságosan a paródia határmezsgyéjén jár. Amy Adams simán csak mossuk le a festéket a sztárról, legyen közönséges és nézzen szomorúan, akkor jelölést neki effektus figyelhető meg. Helena Bonham Carter, szinte semmit, hangsúlyozom semmit nem mutat. Már abból, amit tud. Az Alice-ban, felfújt fejjel több színészi játékot láttam tőle. Hailee Steinfeld-el kapcsolatban pedig még mindig fenntartásaim vannak, hogy mi a státusza és hogyan illeszkedik pontosan a filmbe, mindenesetre a jelöltek közül (hangsúlyozom mínusz Weaver) ő az akinek adnám. Bár neki se boldogan.
Amíg pl. Imelda Staunton ekkorát játszik a Woodstock a kertemben, vagy Olivia Williams a Szellemíróban, addig Amy Adamsnek, vagy Helena Bonham Carternek semmi keresnivalója sincs a legjobbak között.

A többi színészi kategóriánál Javier Bardem biztos zseniális, csak már látnom kéne :) A többi férfi jelölt közül egyértelmű, hogy Colin Firth. Régi motoros, szeretik, tavaly a második legesélyesebb volt, nem fiatal (mint a főbb riválisai). Franco jelölése alap, ő is jó volt, Bridges is, naná. De Eisenberg hát ő nem volt nagy szám, persze nem is kellett, a film szempontjából, de akkor is.

A nőknél Natalie Portman, nem lehet más :) Persze esély szintjén igen, de akkor már legyen Jennifer Lawrence (az isteni Michelle-t még nem láttam). Mindenesetre csak NE lufiszáj Kidman.

A férfi melléknél ha Bale nyer, elégedetten bólintok, ha Rush akkor sajnálom Bale-t, de attól még jó helyre megy. A többiek is jók voltak (kivéve Ruffalo-t mert ő inkább magához képest volt jó), de azért annyira nem.

előzmény: limupei (#4732)

2011-02-20 23:48:54 The Fighter (2010) / A harcos tarax (3) #33

A történet hihető, de számomra az egész kevéssé élvezhető.

2011-02-20 18:07:01 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4723

Jó kis összefoglalás. Folytasd :)

előzmény: limupei (#4715)

Vicces, nemrég gondoltam át a Vapiti jelöltjeimet és eszembe jutott ez a jó kis film, talán adok egy helyet Imelda Stauntonnak, de egyenlőre még nem döntöttem. :)

2011-02-12 18:30:18 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4568

ASC
Legjobb operatőr: Roger Deakins

BAFTA
Legjobb film: A király beszéde
Legjobb brit film: Made in Dagenham
Legjobb idegen nyelvű film: Emberek és istenek
Legjobb animációs film: Toy Story 3
Legjobb rendező: Tom Hooper
Legjobb női főszereplő: Natalie Portman
Legjobb férfi főszereplő: Colin Firth
Legjobb női mellékszereplő: Lesley Manville
Legjobb férfi mellékszereplő: Geoffrey Rush
Legjobb eredeti forgatókönyv: A király beszéde
Legjobb adaptált forgatókönyv: A közösségi háló
Legjobb operatőr: 127 óra
Legjobb vágás: 127 óra
Legjobb művészeti rendezés: Alice Csodaországban
Legjobb kosztümtervezés: Made in Dagenham
Legjobb eredeti filmzene: 127 óra
Legjobb hang: Eredet
Legjobb képi effektusok: Eredet
Legjobb smink/maszk: Alice Csodaországban
Rising Star Award: Aaron Johnson

2011-02-08 09:29:44 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4534

Ugye? Simán be lehetne helyettesíteni Ryan Gosling mellé a Lars and the real girl című filmbe. :)

2011-02-08 09:06:31 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4532

A főszereplő csajoknak valami überbrutál szar a képük. Mindenki hülyén néz ki, főleg Bening és Kidman. De a másik két kép nagyon jó, a tömegfotó meg tipikus osztálytalálkozó, konferenciafotó stílus, mindenki izgatott és feszült, és viccesen zavart. :)

2011-02-03 09:46:23 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4480

WGA
Legjobb eredeti forgatókönyv: The Kids Are All Right
Legjobb adaptált forgatókönyv: The Social Network

USC Scripter
Legjobb adaptáció: The Social Network

2011-01-31 13:18:18 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4456

Az idei év az első, hogy minden jelöltet láttam a legjobb film kategóriájában. Sorrendbe is állítottam őket szigorúan nem szakmai alapon, hanem megítélésem szerint. :) De mielőtt ezeket részletezném a filmekről úgy általában az a véleményem, hogy jobban sikerült kiválasztani őket, mint tavaly, jobbak is voltak, viszont mégsem vagyok elégedett. Az én Oscar évem továbbra is a 2007-es Oscar filmjei (Levelek Iwo Jimáról, Bábel, Család kicsi kincse, A királynő), ezek sem voltak tökéletesek, de ezeket mind nagyon szerettem. Az idei évben viszont úgy hiszem a jelöltek közül egyik sem lesz hosszú távon a kedvenceim listáján olyan előkelő helyen.
De elég a bánkódásból, itt a sorrend:

10. The Fighter - A harcos: Bokszolós film a szememben már elég rossz felütés, igazi példa erre a Millió dolláros baby, hiába a dráma és a feszültség, attól még nem tudom túltenni magamat azon, hogy a szememben ez egy értelmetlen sport és minden ütés után azt várom, mikor lesz zöldség az emberből. A harcos, mint film, jól működik, tele van problémás, átlagos karakterrel, akik a végére összefogva, nem egymást szapulva, elérnek valamit. Igazi amerikai álom. A szereplők közül Christian Bale megérdemelten fogja elvinni az Oscar-t, lemossa játékával az össze többi embert, Amy Adams jó, de semmi különleges, Melissa Leo viszont idegesítő és hangos és ami a legfontosabb volt már jobb. Az igazi probléma Mark Wahlberg, aki bármennyire is középpontban áll, de olyan szinten jellegtelen, hogy visszagondolva a filmre, akár mással is összetéveszthetném már most. Számomra ez egy közespesnél egy hajszállal jobb film, de sajnos valakinek az utolsó helyen is kell állnia, ez van.

9. True Grit - A félszemű: A másik nagy defektem, hogy nem bírom a westernt és Coenékét sem szerettem. Már egyszer leírtam, hogy a környezetet, az egész világot unom, tőlem nagyon messze áll. Pedig van benne potenciál, egy bátrabb koncepcióval, a jelenlegi filmes normákkal szembeni kisebb lázadással simán kerülhetett volna előbbre is a listán, de ahhoz az kellett volna, hogy
Damon és Steinfield karaktere összejön, na persze nem akkor, amikor már a lány felnőtt

8. 127 Hours: Túl színes, túlságosan vidám az egyik fele, a másik fele drámai, de nem tudtam beleélni magam a történetbe, nem volt meg a folyamatos feszültség. Pedig Franco igazán igyekezett, a vágást is nagyon bírtam és a zenét is. De számomra nagy mértékben elvett a filmes élményből, hogy tudtam mi lesz a vége.

7. The Social Network - A közösségi háló: Profin elkészített darab, melynek igazi erőssége a párbeszédekben rejlik. De igazából ez a hibája is. Sorkin nagyon profin rakta össze a szövegeket, zseniális párbeszédeket ír. Ugyanakkor a darálás miatt, az egész túl sok és nagyon nem életszerű. A karakterek, a történet fontos, időszerű, de nem letaglózó hatású, nem hosszú távon élvezhető alkotás, egyszerűen túl átlagos. A szereplők jók, de nincs olyan konfliktus, vagy történés, amikor igazán különböző módon kellene teljesíteniük, ezért nem meglepő, hogy pl. nincs ott Garfield a jelöltek között. Nagyobb bátorság és keménység, odamondás kellett volna és egy erősebb rendezés.

6. The Kids Are All Right: Ha őszinte akarok lenni, sokat gondolkodtam a 6-7. hely között, mert összességében A közösségi háló jobb film, viszont a The Kids Are All Right 75%-át imádtam. Megfogott a kedvessége, a színészi játék, az érdekes alaphelyzet, a színek, a terek, minden. Aztán a vége jól fejbe kólintott. Egyszerűen nem tudták mit kezdjenek a saját filmjükkel, mert a tökéletes felvezetés után nincs igazi végkifejlet, csak a vége főcím. Amiért mégis hatodik, mert tényleg nagyon szerettem az elejét...

5. The King's Speech: Klasszikus történet, klasszikus megközelítés, de nagyon jól működő film. Weinsteinék tudják mit, hogyan lehet eladni. A történet nem időszerű, nem is nagyon fontos, de amitől igazán figyelemreméltóvá válik, azok a karakterei és a szerethetősége. Mindenki kitesz magáért, szinte mindenki kedvelhető. Az értékek és az újítás kérdésével igazából nem foglalkoznak, a hagyományok tiszteletének kérdésköre, ütköztetése elmarad. Ami így a nézőknek marad egy kedves történet, amiben a főhős túllép saját korlátain és győzedelmeskedik + az angol királyi család. Igazi főnyeremény. :)

4. Black Swan - Fekete hattyú: Natalie Portman egy filmben, ami csak róla szól, és igen él a lehetőséggel, tökéletesen hozza, amit kell. A film profin összerakott alkotás a tökéletesség kérdéskörével a közepén, de mégsem tökéletes. Valami megfoghatatlan dolog hiányzik, ennek oka a hidegsége, szenvtelensége, távolságtartása. A főhős és a karakterek nem szerethetőek, emiatt nem dobogós (pedig Natalie van benne :)

3. Inception - Eredet: Ez egy jó film, egy nagyon jó film. Az elejétől a végéig élvezhető, jól eljátszott, megrendezett alkotás. Igazi kikapcsolódás, egy olyan akciómozi, amiben kell egy kicsit (no nem sokat) gondolkodni, mindeközben kitűnő pörgős akciókkal van fűszerezve. A forgatókönyv hiányosságait pótolják az emberközeli karakterek és a folyamatos történések. A történet nem ül le. Ez egy kitűnő példa a jó blockbusterre.

2. Winter's Bone: Itt a harmadik környezet, amit nem szeretek. Az amerikai vidéki contry imádó suttyók. Persze itt sem a zenével van bajom, mert az időnként még szeretem is hallgatni, hanem az egész környezettel. Sokkal szívesebben nézem Leigh munkásait, mint amerika parasztjait. Amitől mégis megérdemli az ezüstöt, az hihetetlenül jó megvalósítás. Nagyon nehéz úgy pontos színészi játékot bemutatnia egy filmnek, hogy hihető, természetes, árnyalt legyen, és ne essen át a ló túlsó oldalára, hogy mindenki csak bámul maga elé, miközben egy csomó minden dolog történik. Itt sem sikerült ez feltétlenül mindenkinek, de Lawrence-nek igen. A középpontban van, kitölti a rendelkezésre álló teret, de nem nyomja el a filmet magát. A történet többször kicsit leül, de mégis olyan erős kisugárzása van és olyan fontos kérdéseket feszeget, mint a család, a közösség, a bizalom kérdéskörei, amelynek tanulságai nem nyomkodja le a néző torkán. Amitől mégsem első, annak azaz oka, hogy valami hiányzik, egy kis fűszer, egy kis különlegesség, de talán csak egy picivel több profizmus.

1. Toy Story 3: Az animáció, amelynek első részére máig neheztelek, a számítógépes animáció megteremtése, divatba hozatala miatt. Mégis a történet az elejétől a végéig lekötött, elfelejtettem, hogy nem rajzolt a mese, hanem izgultam a már bejáratott karakterekkel és olyan végkifejletet produkált, amin elérzékenyültem. Meg tudta azt tenni, ami már a Wall-E-nek és a Fel-nek is sikerült, hogy komoly, fontos témákat csempésztek bele az alkotásaikba, úgy hogy továbbra is gyerekeknek szólt a történet. Itt viszont nem a film elején volt a felnőtteket is megérintő rész, hanem a vége tartogatott egy különleges lezárást. Méltó búcsúzás a sorozattól. :)

Tehát ez az én listám az idei jelöltekből, ezek tetszettek, ebben az sorrendben. Viszont kis ellentmondás, hogy ez nem azt jelenti, hogy így osztanám az Oscar-t is. Az eredeti 10ből kivenném az Eredetet, sőt még a Toy Story 3-at is. Hogy miért? Szerintem ezek az alkotások nem illenek bele egy szakmai díjba. Az Eredet egy akciómozi, igazi művészi érték nélkül (jó, persze a forgatókönyv erre tesz egy próbát, más kérdés, hogy nem jön össze neki + a technikai rész), míg a Toy Story 3-nak meg kellene maradnia az animációs kategóriánál. A legjobb filmben szerintem legyenek emberek és szóljon fontos témáról, vagy legalábbis amit kitűz maga elé, azt a lehető legjobban teljesítse, lehessen rajta gondolkodni és profi legyen a megvalósítása, szerethetőek a karakterei. Ebben az évben az én szememben ebből a listából egyiknek sem sikerült ezt tökéletesen teljesítenie, de ami a legközelebb volt ehhez az a Winter's Bone!

2011-01-31 09:04:29 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4443

A Brokeback Mountain-es dolog miatt, vagy úgy egyébként?!

előzmény: limupei (#4442)

2011-01-30 14:35:38 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4407

"A király beszéde viszont túl klasszikus, túl tipikus."
És emiatt lehet jobban bejön az 50-60 éves átlagéletkorú tagoknak. Én azért még nem írnám le Fincher filmjét.

előzmény: Leslie (#4406)

2011-01-27 17:06:29 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4371

DGA
Legjobb rendező: David Fincher (A közösségi háló)
Legjobb rendező (dokumentumfilm): Davis Guggenheim (Waiting for "Superman")

SAG
Legjobb női főszereplő: Natalie Portman (Fekete hattyú
Legjobb férfi főszereplő: Colin Firth (A király beszéde)
Legjobb női mellékszereplő: Melissa Leo (The Fighter)
Legjobb férfi mellékszereplő: Christian Bale (The Fighter)
Legjobb színészgárda: The Fighter
Legjobb kaszkadőrök: Eredet

2011-01-26 13:50:30 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4353

Az idén is, mint tavaly ugyanúgy idegesít a 10-es lista. Persze így minden belefér, mindenki kaphat a tortából és könnyebb kárpótolni embereket, idén pl. Mark Wahlberget, aki mégiscsak begyűjtött egy jelölést, mint producer (The Fighter). Ha azt vesszük alapul, hogy a rendező jelöltek filmjei lennének a legjobb öt, ha nincs az új rendszer, akkor számomra meglepetést hozott a lista. Hogy őszinte legyek a The Fighter és a True Grit megerősödése, számomra igazi rejtély. Látszott már, hogy nem kispályások, de viszonylag a partvonalról lökték maguk mögé a 127 Hours-t, az Eredetet és a Winter's Bone-t. A tendencia tapasztalható volt, engem mégis meglepett, hogy mind a ketten ott vannak ahol.
A színészeket tekintve Inarritu Biutuful-ja valahogy túl halovány volt idén. Szerencséje, hogy az ügyeletes spanyol sztár a főszereplője, hiszen Javier Bardem-et imádják (van is miért), így jelölésével a lassan elfelejtett Robert Duvall hullott ki a listából. A férfiaknál csak az ötödik hely volt kérdés, a többi négy egyértelműen a kötelezők. Sajnálom Ryan Gosling-ot, de hát egy helyre nem mehetnek ketten.
A nőknél kimondom szerencsére nem lett jelölt Julianne Moore, és Nicole Kidman-t is csodálom, hogy talpon maradt a közepes filmjével, bár jelölésében fikarcnyi kétségem sem volt. Itt is egyetlen kérdéses hely volt, azt pedig nagy örömömre Michelle Williams kapta, esélye ugyan nincs, de mégiscsak üdítő látvány őt ott látni, utoljára Laura Linney (The Savages) jelölésének örültem ennyire. Hogy itt ki nyer, jó kérdés, remélem Annette Bening megint hoppon marad. Natalie Portman alakítása bámulatos, míg az övé, ha nem is izzadságszagú, de inkább nevezném szorgalmasnak, mint természetesnek. A kárpótlásdíjnak pedig nem most lenne itt az ideje.
A mellékszereplők közül Jeremy Rennernek nagyon örülök és Mark Ruffalo jelölését is helyeslem, de remélem többet nagyon nem fog kapni életében (mert valljuk be, egy közepes színész). Garfield-ot én speciel nem hiányolom, nem is vártam oda. A közösségi háló nem nyújtott akkora lehetőségeket színészi játékra, hogy érte jelölni kellett volna. A nőknél is a kialakult ötös régóta ismert, nem nagyon lehetett volna jól változtatni rajta. Érdekes, hogy ez lesz Amy Adams harmadik mellékszereplő jelölése az utóbbi évekből, szorgalmasan gyűjti ezeket.
A forgatókönyveknél Mike Leigh jelölése még jóhogy bekerült, mert különben nagyon zabos lennék. A filmje folyamatosan jelen volt a szezonban, de A király beszéde volt idén az ügyeletes angol film, ha nem is emiatt nem került rá nagyobb figyelem, de legalább erre foghatom :)
A fényképezésnél A közösségi hálóban mi olyan különleges?! Ide egy rakás másik film jelöltjét el tudtam volna képzelni.
A vágásnál a 127 Hours jelölését nagyon helyeslem, az igazán rendben volt a filmben.
És zárásként ha máshol nem is, de ünnepelni kell, hogy The Way Back Oscar jelölt film lett! (...a maszkért...)

2011-01-25 17:09:32 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4325

A Viharsziget azért számít ide, mert a 2010 Oscar jelöltjei közé a legkésőbb 2009 decemberében bemutatott filmek kerülhetnek, amelyeket x hétig vetítettek minimum egy los angelesi moziban. (Sajna mindig elfelejtem a pontos feltételt, limupei majd kijavít.) Mivel az év elején mutatták be, ezért a díjszezon még irtó messze volt és lassan elfelejtkeznek a filmről, túl korán mutatták be. Persze attól még lehetne jelölt, de akkor egész évben folyamatosan a köztudatban kellett volna maradnia.

előzmény: BonnyJohnny (#4321)

2011-01-25 16:26:21 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4314

Tudod a statisztika nem minden :) Bocs, nem lehetett kihagyni :)

előzmény: limupei (#4310)

2011-01-25 16:01:17 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4308

András! vannak tendenciák és már előre tudni lehetett, hogy melyik kategóriában ki fognak kb. jelölni, limupei össze is szedte ezeket. Ez az egész díjszezon eredménye, egy folyamat vége. Lehet, hogy te nem hallottál Nicole Kidman szerepéről, de attól még mindenhol jelölve volt, tehát értelemszerűen bekerült. Az Another Year a szezon elején esélyes volt több kategóriában, aztán mégsem lett kiemelve, vagy a The Way Back is el lett felejtve, pedig aztán ott minden benne volt, hogy fölkapják éés mégsem.

előzmény: Gasz András (#4303)

2011-01-25 14:43:00 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4280

Michelle!!!!!!!!!!

2011-01-25 13:39:59 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4276

én is dolgozok, suttyomban nézem :)

2011-01-25 10:11:08 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4273

Már csak négy és fél óra :)

A tippeket tekintve szerintem Ruffalo bekerül, én is Michelle Williamsnek és Ryan Goslingnak szurkolok nagyon. Vagy legalább egyikük kerüljön be (erre szerintem Williamsnek van nagyobb esélye).

2011-01-21 19:45:30 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #85

Értem amit mondtok és sok esetben egyetértek. Sokat gondolkodtam, hogy hányast is adjak a filmre, mert azokat a hibákat, amit felhoztok ellene én is tapasztaltam, csak túl tudtam lépni rajta (jobban mondva, ki tudtam tölteni az űrt a történet továbbgondolásával). Azért kapta meg végül az ötöst, mert volt egy nagyon erős, letaglózó hatása, amit ebben az évben kevés filmnél éreztem. Általában úgy osztályozok, hogy azok a filmek kapják meg nálam az ötöst, amik hatással vannak rám, megmozgatnak valamit bennem. Idén szinte csak a szórakoztató közönségfilmeknek sikerült ezt elérniük, a drámaibb alkotások közül ez volt az egyetlen, ami felkavart. Ezért kapta meg ezt az osztályzatot. És én büszkén vállalom arra adok jó jegyet, ami tetszik, a többi mellékes. :)

2011-01-21 19:06:21 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #81

Jó, akkor befejezem. :) Nektek nem tetszett, nekem igen, ennyi a lényeg.

2011-01-21 18:48:20 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #78

Hm, ennyire nem érthető, hogy miről beszélek? Azért sarkítok, hogy érthetőbb legyen. Magyarul nem mész oda, amiről nem tudsz, hogy létezik. Nem lépnek ki a társadalomból, nem mennek el a világ végére, mert számukra ilyen nem létezik!

Persze, hogy önismétlés amit írok, ugyanezt csináljátok ti is. :)
Példákat tekintve elég egy igencsak klasszikus példára gondolni: Leonidászra és spártai seregére. A biztos halálba mentek, azért mert a társadalom ezt várta tőlük és ez volt a munkájuk/feladatuk. Ott is voltak, akik megadták magukat és voltak, akik kitartottak.
Én azt nem értem, hogy miért könnyebb elfogadni azt, ha valaki fellázad, elutasít stb. egy bevált és stabil rendszer ellen, mint azt, hogy konformistaként a megszabott életutat választja? Én is ugyanúgy felháborodtam, mint itt sokan, és nem értettem, hogy miért nem tettek valamit. Az indokok ezen vetületének bemutatása valóban elég pontatlan, de én erről a három emberről, a személyiségük alapján el tudtam képzelni, hogy megteszik, ti meg nem. Nekem ez megfelel. Én komolyan azt hittem, hogy más problémák merülnek majd fel a filmmel kapcsolatban és nem az alaptörténet fog ekkora zavart okozni...

2011-01-21 17:03:55 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #74

"Te sem indulsz neki, hogy letelepedj egy másik bolygón"
Ne haragudj, de ekkora ordas túlzással nem csak nem lehet, de nem is érdemes vitatkozni.

Nem haragszom, de ez volt a célom, hogy túlozzak. :) Vagy képzeld magad a középkorba átlagemberként nem indulsz neki a lapos föld szélének, ahol szörnyek élnek. Mivel ők sem tudják mi van kívül, ezért nem fognak elindulni, hogy hátha van valami.

A másik kérdés, hogy igen ismétlem, igen mindenkiben van életösztön.
Viszont a kultúra és a társadalom meghatározza az egyént, mint ahogy őket is. Ez is tény, vagy elfogadod, vagy nem. Attól még ezen se te, se én nem tudunk változtatni. Nem puffogtatok példákat különböző népcsoportoktól egészen a háború példájáig, ha téged nem győz meg, hát nem győz meg. Azt viszont nem hagyhatod figyelmen kívül, hogy biztos vannak olyanok, akik fellázadnak, de ez a film nem róluk szól, ők nem teszik, mert ők nem olyan személyiségek.
A szökés ellen pedig a hatóságok is valószínüleg minden megtesznek, ebből szimplán a film csak a folyamatos ellenőrzést és a szétválasztás példáját mutatja be. Egy ideig egy iskolában laknak, majd kisebb csoportokra bontva farmokra kerültek, majd pedig egyénileg kerülnek máshova. Nincs családjuk, egy idő után barátaik és saját önálló, szabad életük. Nem önálló, szabadon gondolkodó egyéniségek, ők is ezt gondolják magukról és a külső társadalom is így tekint rájuk.


Az utolsó felvetéseddel egyetértek, számomra is ez volt a kérdés, mert szerintem sem túl
költséghatékony, őket felnevelni, amíg ajándékozhatnak, aztán meg néhány szerv átadása után eldobják őket, még csak ki sem "aknázzák" a többi szervet.

2011-01-20 16:46:22 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #72

Jó, akkor tisztázzunk valamit, igen egyetértek, hogy sok mindent sokkal jobban is ábrázolhattak volna, sok utalás, egyértelműsítés kimarad. Számomra, és kihangsúlyozom számomra azért is tetszett ennyire, mert bele tudtam képzelni magam, a nagyon egyszerű felépítés ellenére elgondolkoztatott az okokról, nem vezetett rá, csak nagyon finoman sejtetett dolgokat, nekem tetszenek az olyan filmek, ahol a néző építheti fel a szereplők élethelyzetekre adott válaszainak miértjét.

A film attól különleges, hogy nem lázadnak föl, amit már többen is írtak, mert nem mindenhol csak lázadó emberek vannak, ők vannak a legkevesebben, a legtöbb ember csak tűr. Ez vonatkozik Magyarországra és erre az alternatív Angliára is.

A "Te sem indulsz neki a nagyvilágnak, mert azt reméled", itt úgy tűnik nem jól fogalmaztam. Te sem indulsz neki, hogy letelepedj egy másik bolygón, egyrészt nem tudod, hogy hol van ilyen és nem tudod, hogy juthatsz oda és hogy egyáltalán létezik. - viszont abban igazat adok, hogy a világról alkotott képük hiányosságai földrajzi értelemben, az tényleg rosszul van ábrázolva.

Az életösztön szó ismételgetése engem nem győz meg. Mert mint mondtam, társadalmilag sok minden meghatározott, fölösleges belemenni egy természet kontra nevelés vitába, Margaret Mead amerikai antropológus az egyik nagy hatású alakja volt a 70'-es évek szexuális forradalmának, mert írt egy könyvet a Szamoa emberek társadalmáról és szabados nemi életükről (pl a nők szexuális szabadságáról). Szerinte a nevelés a meghatározó, szemben a korábbi természet (genetikus örökség) elképzeléssel. Derek Freeman leellenőrizte ezeket az adatokat és kiderült, hogy a helyiek jól becsapták a kutatónőt, mert nagyon sok társadalmi szabály van a szexuális életükben, és szeretnek viccelődni, ezért hitte azt amit. Visszatérve a filmre több olyan pont volt, ahol az "életösztön" megjelent (pl. halasztás kérés - ami bizonyítja mit szerettek volna elérni és azt is, hogy attól még nem akartak szakítani a rendszerrel), mégsem ezen múlik minden, mert akkor az ösztönök hajtanának még mindig minket, teljesen mindegy, milyen a társadalom felépítése.
De ezt tényleg hagyjuk, nekem tetszett, szerintem érthető és átélhető a film indoka, nektek viszont nem. Úgy látszik minden évben van egy film ami megfog, amit a többi ember általában nem értékel annyira sokra :)

2011-01-20 02:55:33 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #51

Azt valóban nehéz elfogadni, hogy valaki feladja létét, azért, hogy szétszedjék. De a filmmel kapcsolatban azt kell megérteni, hogy nincs más választás, nincs más opció. Nem tudják hogyan bújjanak ki alóla és ha meg is teszik, mit kezdenek magukkal. Hova illeszkednek be, hova menekülnek? A közeli angol hétköznapokat sem ismerik, folyamatosan eltartották őket, meghatározott szabályok szerint. (A világnak nincs folytatása, csak van, nem tudják behatárolni, nekik végetér az adott pár kilométeren belül.) Nagyon kevés ember van, aki képes feladni ezt a fajta életet. Egy teljesen ismeretlenért.
A késes megjegyzést pedig az életösztönhöz írtam, vannak alapvető ösztönök amikor megtámadnak minket, védekezünk, de ők megengedik, hogy ajándékok halmazaivál váljanak, ami nem fáj nekik annyira, hisz ez a dolguk, ők alacsonyabbrendűek és annak is gondolják magukat.
Persze sokkal izgalmasabb lett volna és elfogadhatóbb (emészthetőbb)ez a történet, ha a hősök föllázadnak, mint általában ezekben a filmekben szokás, de mi van azokkal pl. rabszolgákkal, akik nem lázadtak, akik elhitték, hogy az rendeltetett el nekik, hogy alárendeltek legyenek. Ők is jelen voltak és a konformista lét sokkal biztonságosabb, mint hogy kilépjenek a komfortzónájukból és a sokkal többen is voltak, azokkal a renegátokkal szemben, akik fellázadtak az adott társadalmi rendszer ellen. Persze más szempontból a társadalmi közegük számára ők később már hősök, de akkor nem.

2011-01-20 01:06:49 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #49

De itt is ugyanúgy "társadalmilag szentesített" intézményrendszerről van szó, hiszen a főszereplők iskolája volt az utolsó, ahol volt még oktatás, később csak embergyárak maradtak. A kultúra és a társadalom egész rendszere alapvetően meghatározhat nagyon sok mindent, az életösztön megvan mindenkiben, de az orvosok nem rohannak feléjük késsel és nem támadnak rájuk lesből, akkor persze, hogy elugornának. Így viszont minden eszközt, gyógyszert stb. megkapnak, hogy szinten tartsák őket, hogy minél tovább adományozók maradhassanak. Ez egy feladat, ez egy életcél, ez egy szükséges rossz, hogy valami igazán fontosat tegyenek. A kasztrendszerből sem lehet kilépni csak úgy, annyira meghatározza az életformát, hogy továbbra is fennmaradt, ugyanez vonatkozik rájuk is. Minden társadalomban az egyik legszörnyűbb dolog, ha kivetetté válik az egyén, mindegy, hogy hajléktalan, meleg, vagy gyerekgyilkos, sok esetben a bűntudat és a többi ember megvetése sokkal erősebb hatású, mint az egyén igénye a független kapcsolatrendszerek nélküli életre.

előzmény: Hannibal Lecter (#48)

2011-01-20 00:36:55 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #47

Nem felmentést kérnek, hanem hosszabítást. Iganis fontos, hogy nem tudják mi van máshol. Te sem indulsz neki a nagyvilágnak, mert azt reméled, hogy van valahol egy hely, ahol hatalmas házad lehet, rengeteg feleséged, semmit sem kell csinálnod, csak, amit akarsz és semmiért nem kell fizetned, mert neked ez jár. Ők is csak azt próbálták meg, amit ugyan nem tudtak, hanem amit, mint egy kb. városi monda hallottak valahol.

előzmény: HejjaX (#46)

2011-01-20 00:09:14 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #44

A hagyományokat eléggé leegyszerűsíted, attól nem lesz erősebb lábakon álló hagyomány valami, hogy évszázadok, vagy évezredek állnak mögötte, attól még folyamatosan változnak, persze kérdés milyen gyorsasággal. Ezek az "iskolák" egyfajta zárt társadalmakat jelentenek, ahol megkapják a saját világuk működési elveit. Ugyanúgy meg van bennük az életösztön, hiszen kiderül,hogy halasztásról álmodoznak, de nincs más példa a szemük előtt, hogy nekik kijelölt életútjuk van. Másrészt még mindig kérdés, hogy hova mehetnének? Nem ismernek mást, helyet, életformát, bármit, ők maguk csak másolatok. Más szempontból pedig attól, hogy ők nem lázadtak föl, attól még mások, lehet, hogy igen. A jóakaratú, csendes lány, a megfelelési kényszerben szenvedő, mintakövető lány és a rendkívül frusztrált és bizonytalan fiú hármasa nem csoda, hogy a beletörődést választották.

előzmény: Hannibal Lecter (#41)

2011-01-19 23:06:52 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4223

Legjobb producer (film): A közösségi háló (Dana Brunetti, Ceán Chaffin, Michael De Luca, Scott Rudin)
Legjobb producer (animációs film): Toy Story 3 (Darla K. Anderson)
Legjobb producer (dokumentumfilm): Waiting for "Superman" (Lesley Chilcott)

A dokukat úgysem találom el soha, megyek a csorda után :)

2011-01-19 22:59:38 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #40

Jó, engem ez a film beszippantott, azzal amit sugall és tény, hogy nem mondja ki. Tetszett a lassúság és az a borzalom, hogy tudjuk mi lesz a vége. Persze ez baromi rossz érzés, de nekem hatásos volt. Egyébként teljesen megértem, akit nem fogott meg, annyira sok minden tényleg nem történik, nem egy mozgalmas film.

2011-01-19 22:34:42 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #39

Nem akartam írni, mert intellektuális agyaskodás, hogyha leírom, de antropológiai szigorlat előtti estén, miközben a vallási rendszereket a természeti népeknél tételeken átrágtam magam, utána megnézve ez a film számomra igen, egyértelmű volt. :)

előzmény: Olórin (#38)

2011-01-19 22:27:11 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #37

Szerintem meg igen, számomra lejött és érthető volt. Más logikus értelmezés nem is lehetne rá, hogy miért maradnak, szóval ez tök egyértelmű.
A gondozók voltak egyedül nekem kérdés, mert ők nagyobb rálátással és szabadsággal rendelkeznek, mint társaik

2011-01-19 21:47:17 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #28

Miből gondolod, hogy ők nem hisznek benne? Csak egy felsőbb erőben lehet hinni? Az eleve elrendelésben, miért nem? A vallásos érzületnek nagyon sok fajtája lehet, hívhatjuk manának Istennek, vagy feladatnak az ajándékozásra. Abban igazad van, hogy a könyvvel összehasonlítani fölösleges. Amit tanítanak az lehet művészet, vagy biológia, vagy olyan tantárgyak, amik igazolják szerepüket. Egyébként mondják is nekik, hogy az iskolájuk volt az utolsó hely, ahol még volt valami erkölcsi alap. Az én kérdésem a létükkel kapcsolatban, hogy ha túl vannak 2-3 adományon, akkor csak simán hagyják meghalni őket, és mi lesz a többi szervvel, az már nem kell? Kicsit nagy energiafordításnak érzem, hogy felnőnek, etetik, ruházzák, szállásolják őket, utánna pedig elvileg több szerv megy a kukába.

2011-01-19 20:58:32 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #25

Jó a párhuzam a terroristákkal, mert ők is bizonyos agymosáson keresztülesve vallásos elhivatottság által küzdenek az elveik mellett. Abban mások ezek a fiatalok, hogy ők gyerekkoruktól kezdve erre vannak nevelve, direkt olyan kifejezéseket használva, hogy "ajándék" és olyan feladataik vannak, mint művészet, hogy mégis maradandót alkotnak, amíg itt vannak. Ugyanakkor utánzatok is, hiszen valakiről másolták őket, tehát nem eredetiek. A világról nincs igazi képük, amikor kikerülnek, akkor is a tv-ből tanulnak bizonyos viselkedési normákat és bármennyire is feldúltak a berögzött viselkedési formákok nem tudnak változtatni. Mint amikor visszatérnek a városból teljesen kiborulva, mégis "bejelentkeznek" az ajtó melletti terminálon. Másrészt én a könyvet nem olvastam és erősítsem meg valaki, hogy jól tudom-e, hogy például földrajzot nem is tanulnak. Tehát max a hozzájuk közel eső területekről tudnak, tehát hova menekülhetnének? Ha nem tudnak a világról semmit, merre mehetnének, hiszen egyrészt feladatuk van, másrészt nincs hova menniük. Ez mondjuk tényleg nem jön le a filmből, csak egy dél-nyugat Anglia térkép utal rá.

2011-01-19 05:28:48 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #9

Nekem pedig pont ez jött be, hogy lassú. :) maga a beletörődés a sorsukba az számomra elég dráma volt.

előzmény: Hannibal Lecter (#8)

2011-01-18 17:53:19 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4208

Bocs limupei, de a rendezőknél nem Hooper, Fincher, Nolan, Aronofsky és Boyle a jelölt? A youtube-on legalábbis úgy van.

2011-01-18 16:52:49 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4206

Az egyik kedvenc díjam a Bafta, mert általában jól döntenek, jobban mondva az én ízlésemnek megfelelően. Most mégis hiányérzetem van. Another Year nincs a legjobb filmben, de legalább Lesley Manville-ről nem feledkeztek meg. Bardemnek és Rapace-nak örülök, ők legalább előszeretettel jelölnek nem amerikai és persze angol szereplőket is (bár mostanság az Oscar is kozmetikázta ezt a hiányosságát). Steinfeld végre ott lett jelölve, ahol a helye van: főszereplőként. Mert tény, hogy ez a szerep, főszerep. Mint anno Keisha Castle-Hughes jelölése az Oscaron A bálnalovasért, ugyanolyan jogos volt. A jelöltek kb. várhatóak voltak, A Kids Are All Right színészileg erősen jelen van, bármennyire szeretem Julianne Moore-t, de azért ide nem raktam volna be, simán Carey Mulligan-nek kellene itt lenni a Never Let Me Go-ért.

2011-01-18 16:36:49 Never Let Me Go (2010) / Ne engedj el! tarax (5) #7

Számomra irtó nagyot ütött ez a film. A könyvet nem olvastam, viszont a neten átfutottam, hogy mi az alaptörténet és elmondhatom, ha a könyv is ekkorát vág az emberre, akkor nem lehet kellemes élmény. Mindezek ellenére annyira hangulatos (bár kicsit hosszú), annyira szép és jól játszott alkotás, hogy ha a negatív érzelmi hatását nézem, ez bizony maximális pontszámot ér. Egyébként tökéletesen megértem, hogy miért nem kap több díjat, egyszerűen jobb számításon kívül hagyni és nem rágondolni, mert akkora érzelmi hatást tud elérni.

2011-01-17 21:04:05 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4161

Huh, nagy levegő...
András a legegyszerűbben, senki nem akarja előrébb tolni A közösségi hálót.
Az Oscart az Akadémia tagjai adják, akik a szakma bizonyos tagjai.
A kritikusok előttük díjakat adnak.
Ebben az évben kiemelkedik náluk A közösségi háló, klasszikus darabnak tartják.
Erről hallanak, látják, olvassák a tagok is és sok esetben egyetértenek.
Így ez azt jelenti, hogy A közösségi háló egyenlőre a legnagyobb esélyes.

Nem a KT tagok véleményétől van ott a film, ahol, ezt fogadd el.

2011-01-17 13:22:24 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4128

András, könyörgöm, nem igaz, hogy nem tudod szinte soha pontosan leírni a neveket! Ez már nem véletlen elgépelés

előzmény: Gasz András (#4126)

2011-01-17 11:14:11 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4114

Bale szerintem nyeri a SAG-ot, elég sok mindent tett le mostanában az asztalra és igazából semmit sem kapott. Rush és Hawkes lehet ellnfél, viszont Rush már többször nyert, Hawkes-t meg kishalnak érzem. Portman-t a SAG-on csak Bening nyomhatja le és ő nagyon is kiütheti. Ismerjük a színész szakszervezet idősebb generáció irányában tapasztalható hozzáállását, szóóval...

A GG-vel kapcsolatban nekem sem jöttek be a tippjeim, kevesebbet néztem ki belőlük. :) De igazából korrekt győzelmek születtek. Teljesen vállalható amit megszavaztak. Kicsit úgy érzem, hogy a filmes oldalakon kissé alul van értékelve a Golden GLobe. Persze szakmailag ez sokszor, nagyon sokszor, túl sokszor így is van, viszont marketing tekintetében, illetve reklám szempontjából ma is még még mindig az Oscar mögött a legfontosabb díj. A külföldi médiában nem tudom mennyire van jelen, de a magyaroknál kb. minden pici rádióállomáson bemondják, hogy ki nyert, de pl. a Bafta-áról, vagy a SAG-ról meg sem emlékeznek. Egy átlag mozinéző pedig, ha jó filmet keres, akkor támaszkodik az Oscar és Arany Glóbusz nyertesekre (jelöltekre), mint mondjuk az NBR-ra.

2011-01-16 19:19:19 [Megérdemelte-e az Oscart...] tarax #4029

limupei, te nem szavazol?

  • 1
  • 2
  • ...
  • 4