tamas.s

Tapasztalat: 324 film
Kompetencia: 2 film
Súly: 374
Regisztráció: 2018. március 2. (3 év, 7 hónap)
Kedvencnek jelölték: 2 user

Bemutatkozás

Üdv! Tominak hívnak. Természettudós vagyok, így nem nehéz kitalálni, hogy a filmesztétikához vajmi kevés közöm van. Nem vagyok egy műértő, csak egyszerű film és képzőművészet kedvelő. A pontjaim is inkább csak pillanatnyi benyomásaimat tükrözik (így könnyedén változhatnak, akár egy alvás után is), mégis a filmeket igyekszem a saját kategóriájukban értékelni (igen, ez enyhe ellentmondást hordoz magában:). Kedvelem az erős hangulati elemekkel operáló, sötét, borús filmeket, a színészi játék, és főleg a hangulat számomra elsődleges, de semmitől nem zárkózom el. Az oldalra egy szilánkos combcsonttörés utáni féléves kényszerpihenő alkalmával regisztráltam (elsőként és ezidáig utolsóként a filmes oldalak közül), amiből szerencsésen felgyógyutam, de a részvétel a fórumban megmaradt. Azóta nem egy, az oldal által ajánlott filmélményt sikerült beszereznem, amiért külön köszönettel tartozom. Az utóbbi időben rákaptam a régi idők mozijára, főleg a noir-okra. Na meg a neo-noir-okra. All-time kedvenc filmem az Apokalipszis most. Örülök, hogy itt lehetek, minden jót kívánok az oldal szerkesztéséhez. Üdv, Tomi

Kedvencek

Rendezők: Alfred Hitchcock, Billy Wilder, Christopher Nolan, David Fincher, David Lynch, Fritz Lang, Martin Scorsese, Orson Welles, Quentin Tarantino, Robert Siodmak, Roman Polański, Stanley Kubrick
Színészek: Anya Taylor-Joy, Brad Pitt, Burt Lancaster, Cary Grant, Christian Bale, Dan Duryea, Edward G. Robinson, Edward Norton, Glenda Farrell, Harrison Ford, Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Jack Nicholson, James Cagney, James Stewart, Lauren Bacall, Leonardo DiCaprio, Orson Welles, Robert De Niro, Rosamund Pike, Samuel L. Jackson, Sigourney Weaver, Sterling Hayden, Tim Roth
Műfajok: dokumentumfilm, dráma, film noir, horror, krimi, sci-fi, thriller, vígjáték

Demográfiai adatok

Nem: férfi
Születési év: 1989
Lakhely: Budapest

Legutóbbi szavazatok

Film Szavazat Mikor Átlag
Dizájneren
 
4 2021-09-19 4,1
(99)
Pesti balhé
 
2 2021-09-04 2,1
(72)
The Killing of a Sacred Deer
Egy szent szarvas meggyilkolása
4 2021-09-02 3,6
(342)
Snatch
Blöff
5 2021-08-28 4,5
(1742)
Blade Runner 2049
Szárnyas fejvadász 2049
5 2021-08-28 3,9
(649)
Der Untergang
A bukás: Hitler utolsó napjai
4 2021-08-23 4,0
(885)
Woodstock 99: Peace Love and Rage
Zenedoboz
4 2021-08-19 3,8
(26)
The Man from Earth
Az őslakó
5 2021-08-17 4,0
(739)
Sztalker
Stalker
5 2021-08-16 4,4
(628)
Laid Back: Bakerman
 
4 2021-08-14 3,4
(16)

Összes szavazat...

Legutóbbi kommentek

Szerintem nem feltetlen a drogellenesseg a film motorja, az csak a vaz, hogy igy mondjam, itt inkabb szamomra egy-egy megbicsaklott elet kilatastalansagarol es az abbol valo menekulesi kiserletekrol, onmedikalizaciorol van szo - legyen az az ostobabbnal ostobabb showmusor a bargyu vigyoru TV-s musorvezetovel vagy eppen a cuccozas. Ez valahol lenyegtelen is, a lenyeg itt a sorsok, a lejtmenet bemutatasa, es ezt korrektul el is vegzi Aronofsky, csak eppen a reszletek tekinteteben a szokasosnal is eltulzobban komoly targyi tevedesekkel. Azt meg elfelejtettem leirni, hogy Marion sorsa volt meg igazan megrazo szamomra es szinten eletszagu a maman kivul, mert igen, sajnos sok novel megtortenik az ilyesmi, azt hiszem a szociologiahoz nalam jobban ertok az ilyen Tim-eket hivjak hatalmi pozicioban levonek. Es az ilyeneknek a nok altalaban kiszolgaltatottabbak. Nekem amugy feljebb ment az (eleddig nem letezo) osztalyzatom, mert regen amikor neztem valahol az 1 es a 2 kozott lett volna :)

előzmény: Xuja (#153)

A Pankratorban - hogy Aronofsky-nal maradjunk - pl. sokkal korrektebbul elmondtak, hogy milyen cuccokat tol a fazon (a boduletesen rossz magyar forditasrol mar ne beszeljunk inkabb, de hat akik a billion-t billionak forditjak, azoktol igazan nem kell sokat varni - tenyleg nem ertem, hogy egy un. fordito miert nem tud fellapozni egy szotarat vagy a google-t, ha mar a szamokkal is (!) gondja van). En ilyen vagyok, szeretem meg egy jatekfilmben is, ha pontosan szamolnak be valamirol akkor foleg, ha ennyire erzekeny tema. Mert a felreertesekbol jonnek aztan az olyan hulyesegek majd, mint amikor engem altalanos iskolaskent azzal sujtottak, hogy ne fogadjunk el az iskola kornyeken szines belyegeket senkitol (szerintem ilyen a vilagtortenelemben amugy nem tortent meg soha, valahogy megis elterjedt ez az orbitalis ostobasag, hogy majd LSD-vel "beetetik" a gyerekeket). Ugy is mondhatnam, hogy sokszoros tapasztalat, hogy egy problemara nem annak eltulzo bemutatasaval, hanem a tenyalapu, pontos bemutatasaval lehet felhivni a figyelmet. A farkast kialto gyerek, ugye... Szoval ennyi, azt mondanam, hogy az Aronofsky eletmube tokeletesen illo film ez, de vannak szamomra sokkal jobb darabjai is ahogyan a drogtemat sokkal jobban bemutato filmeket is lattam mar.

off: par kommentben lattam, hogy "nem kotelezo drogozni" meg hasonlo gondolatokat. Azt azert tudni kell, hogy a problemas szerhasznalat sosem jar egyedul, nagyjabol mindig komorbid valamilyen mentalis betegseggel vagy szemelyisegzavarral. Sajnalatos, hogy a (magyar?) tarsadalom egy jo resze meg mindig itt tart, hogy "minek csinalja", stb. Mikozben van 1 us que 1,5 millio problemas ivonk es azt valahogy nem szoktuk szamonkerni, hogy valaki 30 ev ivas utan uj majat kapjon. Egy picit tobb empatia is lehetne azert bennunk, ugyanis a szerabuzus sosem a "lila kod keresese" es nagyon komoly hajlamosito tenyezok vannak ra, pl. egy csonkacsalad egy ketyos TV-orult anyukaval es egy nagy adag kilatastalansaggal fuszerezve ;) off vege

előzmény: Xuja (#151)

Tizenx ev utan ujraneztem ezt a filmet, regen egyszeruen csak utaltam, most mar csak egy szimpla "elmegy"-nek tartom, ami fejlodeskent is felfoghato. Nem a hatasvadaszattal van a bajom, az Aronofsky vedjegye, o ilyen, ilyen filmeket csinal, eppenseggel a Fekete hattyuban es a Pankratorban bejott, kvazi megbaratkoztam a stilusaval. A problemam az, hogy kb. 0 terepmunkat vegeztek a keszitok a film leforgatasa elott. Egy heroinista egyszeruen nem igy nez ki, a film elejen mar boven van szo IV hasznalatrol, de a nyomai sehol nem voltak lathatoak a film vegeig... a heroin high sem igy nez ki. A mama kapcsan gyogyszernevet nem mondanak (bar gyanithato, hogy dexedrinre vagy hasonlo Amerikaban torzskonyves stimulansra gondoltak), azonban haziasszonyoknak ma mar nem igazan jellemzo, hogy stimulansokat adjanak fogyni, masreszt pedig abban a mennyisegben, mikrogrammra pontos adagokban nyomott tablettakban - kvazi nem utcarol szerezve - nem okoz ilyen gyors mentalis leepulest es foleg nem kezd hallucinalni az ember tole, errol tobb millio ADHD-val kezelt embert meg lehetne kerdezni. A pupilla pedig az opiatoktol nem kitagul, hanem szukul (myosis)! Egy talyog miatt sem szokas csak ugy karokat vagdosni, foleg az ezredfordulo kornyeken. Nem, mintha orvos lennek, de ha ez lenne a rutin, akkor igen sok drogost/exdrogost latnank fel karral csaszkalni, ami nincs igy. A legemberkozelibb, legalabbis a szamomra legatelhetobb a mama leepulese volt (pedig minden vagyok, csak kozepkoru egyedulallo amerikai asszony nem), ott ereztem azt, hogy igen, egy maganyos also-kozeposztalybeli egyedulallo egy gyermekes anyaval ilyesmi megtortenhet, marmint a TV-orulete, hogy ennek rendel mindent ala, stb. A tobbi esetben marad a hatasvadaszat. Ami onmagaban nem eleg, az akkor mukodik, ha van melle valami plusz, amit a Pankratorban ereztem, itt nagyon nem. A fordulatok is tul hirtelen, minden felvezetes nelkul tortentek, a kepi vilag meg nehol telitalalat, de pl. a szuras folyamata x-edszer bemutatva a hirtelen gyors vagasokkal a vegere mar marha unalmas. Hogy pozitivumot is emlitsek, nagyon jo koncepcionak tartom, hogy parhuzamosan mutatja be a mama leepuleset, az uzenet egyertelmu, es itt old is valamit a keszito a "drog rossz" narrativabol. De en elvarnam a tema pontosabb koruljarasat, ha valaki ennyire erzekletesen akar bemutatni valamit. Osszessegeben orulok, hogy ujraneztem, de ujabb 10 even belul ez valoszinuleg nem fog megint megtortenni.

Tarantino valoban tud hulyeseget beszelni, es bar messze nem a kedvencem Hitch-tol a Szedules - mind a korai, angliai erajabol, mind Hollywood-bol vannak szamomra szubjektive kedvesebb filmjei - de az a hangulatteremtes, amit ott bemutat, talan az osszes filmje kozul a legerosebb. Hogy csak sznobizmusbol mondhatna valaki azt, hogy tetszik neki, ez teljesen nonszensz.
Az Aranypolgar annyi mindenben megelozte a korat, hogy folosleges is belemenni. Egyertelmu valasztas is lenne, ha ismernem az ellenfelet, de mivel nem ismerem, igazsagtalan lenne ranyomni, igy Kubrick-ra nyomtam, akit egyertelmuen a vilagtortenelem egyik legnagyobbjanak tartok. Ha valaki, hat o megerdemelte volna nem egy esetben rendezoi dijat.
Egyebkent meg nagy tevedesnek tartom en bloc egyes filmek tulertekeleset a letezo osszes (de legalabbis nagyon sok) kategoria odaitelesevel; a legeklatansabb peldaja ennek termeszetesen a Titanic.

előzmény: Tenebra (#27)

2021-05-28 22:00:58 [Melyik a kedvenc sitcomod?] tamas.s #35

Alapvetoen a sitcomot egy rettentoen bugyuta mufajnak tartom, amelynek raadasul a legtobb bennfentes US poenja altalaban nem igazan ul itt Kelet-Kozep Europaban, igy nem sok volt, amit figyelemmel kisertem volna. Egy volt, amit vegig tudtam nezni (bar a legtobb humorforrasra az elobbi megallapitasom ezezetben is all), ez pedig az Egy rem rendes csalad. Ez az egyetlen, amit el tudtam viselni hosszabb tavon (sot, egyaltalan el tudtam viselni). A South Parkot viszont bejeloltem; az itthoni HBO-s tv premiertol kezdve neztem, anno gyerekkent, szombat este 22:00-tol, minden heten vartam az a heti reszt :) Valahol a 12-14. evad korul lankadt el a lelkesedesem, de az elso negy evad barmelyik reszet barmikor szivesen beteszem mind a mai napig. Viszont ezt nem egeszen tartom sitcom-nak (bar nem vagyok filmeszteta, ez inkabb csak maganvelemeny). Ezen kivul Lynch Rabbits-jere nyomnek egy szavazatot, ha itt lenne, aminek a mufajarol megint csak lehetne vitatkozni, maga a szerzo azonban sitcom-kent hivatkozik ra es ha ugy vesszuk, hogy tulajdonkeppen a sitcom mufaj kifigurazasa az eltulzott sitcom elemekkel, akkor all is Lynch sajat besorolasa.

Nem tudok valasztani, ugyanis a nagy reszuket nem lattam. Bar a Mank nagyon retegfilm, de nekem nagyon tetszett. Ami persze meg nem eleg egy Oscar-ra.

Egyebek mellett: Martin Stett a Maganbeszelgetesbol

Inland Empire

2021-01-26 16:33:44 Criss Cross (1949) tamas.s (5) #4

Végre sikerült megnézni ezt a remek filmet, könnyedén top10-es, de talán top5-ös is nálam a műfajában. Már a felütés megvett kilóra: a sötét város helyenként halovány fényekkel bepöttyözve... na és Miklos Rozsa zenéje! Dan Duryea szokásához híven tökéletesen hozza a simlis bűnözőt, Lancester óriási, Yvonne de Carlo pedig egy nem szokványos femme fatale szerepben: persze nem is a legtisztább lelkű nő, de nem az a kifejezett számító veszedelem, mint sok "kollégája", a legtöbb reakciója kifejezetten emberi. Tulajdonképpen egyik színészre sem lehet egy szavam, ahogyan a hangulatra sem, amelyből árad a baljós előérzet. Az előttem szólóhoz hasonlóan csak méltatni tudom a történetvezetés keretét és a precízen megkomponált rablástól hátralévő játékidő izgalmait. Egészen biztos, hogy sokszor nézős lesz ez a találó című mozi.
A főcím itt meghallgatható

2021-01-10 19:53:55 Angel Heart (1987) / Angyalszív tamas.s (4) #45

Feszes, jól összerakott nyomozás remek zenével és hangulattal, a számomra kedves noir-elemekkel megtűzdelve. Az elbukó hős kálváriája számomra a legvégéig nem volt tiszta, szerencsére sikerült minden előzetes tudás nélkül nekiülni a filmnek. A kifutás nekem picit túl direkt, ezzel együtt jó filmélmény volt. Johnny történetét egyébként Robert Johnson delta-blues előadótól kölcsönözték, aki a legenda szerint eladta a lelkét az ördögnek a gitártudásért és a "sztárságért". Blues- és rockzenész generációkra volt hatással, mindössze 29 dalos életművet hagyott maga után, amikor 27 évesen egy fellépés közben az ördög visszavette az adósságát, ezzel egyben valószínűleg ő volt az első "huszonhetes".

Összes komment...