gybE

Tapasztalat: 707 film
Kompetencia: 5 film
Súly: 832
Regisztráció: 2018. január 15. (3 év, 1 hónap)
Kedvencnek jelölték: 2 user

Demográfiai adatok

Nem: férfi
Születési év: nem publikus
Lakhely: nem publikus

Legutóbbi szavazatok

Film Szavazat Mikor Átlag
Vivre sa vie: Film en douze tableaux
Éli az életét - tizenkét képben
4 2021-03-01 4,1
(134)
Obecná škola
Általános iskola
4 2021-02-28 3,9
(39)
Rhythmus 23
Rhythm 23
2 2021-02-25 2,1
(43)
Rhythmus 21
Rhythm 21
2 2021-02-25 2,3
(42)
Príbehy obycejného sílenství
Az élet felhős oldala
4 2021-02-25 3,7
(12)
Pica-don
Pica Don
4 2021-02-21 ?
(5)
Hadashi no Gen
Mezítlábas Gen
3 2021-02-20 4,3
(34)
A to Z
 
2 2021-02-18 ?
(2)
*Corpus Callosum
 
5 2021-02-18 ?
(1)
The Mind's Eye
 
4 2021-02-16 ?
(1)

Összes szavazat...

Legutóbbi kommentek

2021-02-25 10:35:33 *Corpus Callosum (2002) gybE (5) #5

Aha ez lehet ugyanaz a verzió lesz. Azért köszi.

előzmény: oscarmániás (#4)

2021-02-24 21:07:05 *Corpus Callosum (2002) gybE (5) #3

Snow maga azt mondta, hogy "it refers to something elsewhere." Úgy igazán semmiről sem derül ki semmi konkrét a filmben, viszont továbbgondolásra bőven ad lehetőséget, ahogy azt a lenti szövegfal szemlélteti. Talán erre utal a csillag, a film önmagán való túlmutatására, végül is Snow is ezt mondta csak humorosabban.

Amúgy ahogy nézem te már láttad a La région centrale-t, megkérdezhetem honnan sikerült megszerezni és milyen minőségben? Ez után a film után eléggé kedvet kaptam hozzá, de a legjobb amit találtam az egy 576x432 tvrip verzió, ami megteszi, ha nincs más, de szerintem kell hogy legyen jobb.

előzmény: oscarmániás (#2)

2021-02-24 18:39:02 *Corpus Callosum (2002) gybE (5) #1

Akik végig tudták nézni, és talán még élvezeti értéket is találtak Michael Snow "Wavelength" című alkotásában, azoknak erősen ajánlom a rendezőnek ezt a frissebb filmjét, ami ugyan kétszer olyan hosszú, de legalább kétszer olyan tempójú is, és jóval tartalmasabb, bár cselekményről itt sem nagyon lehet beszélni. Itt megtekinthető.

Némi értelmezés a részemről: A címadó corpus callosum a két féltekét összekötő része az agynak. A jól ismert pop-pszichológiai leegyszerűsítés szerint a bal agyfélteke a racionalitásért, a jobb pedig a kreativitásért felelős. Ez a kettősség a filmben legszembetűnőbben a hideg iroda és a giccses nappali egymás mellé állításában jelenik meg. A két helyszín közötti összeköttetést az átjáró karaktereken túl a film a filmben hozza létre: az iroda monitorjain a nappali hátterét díszítő digitalizált tárgyak láthatók, míg a nappaliban a tévéképernyőn jelenik meg az iroda hátterében látható felhős égbolt. Ez a filmbeli kapcsolat, de egy magasabb szintű, film általi kapcsolat is adva van, hiszen maga a *Corpus Callosum az, ami összekapcsolja ezt a két helyszínt. Az irányító/művészi dualitás allegóriája a képi világon túl a hangban is jelen van, felváltva hallunk rendezői utasításokat és modulált hangokat/zajokat. Megint csak a film audiovizuális médiuma az, ami összefogja a képi és hangi elemeket, hogy aztán a film rámutasson ennek az egységnek a téridőbeli kettősségére, a forgatás és az utómunkálatok formájában. A rendezői utasítások a helyszínen irányítják az embereket és rajtuk keresztül a tárgyakat, díszleteket, ezt követően a kapott felvétel digitálisan van módosítva és kiegészítve a képi effektekre rímelő, rajzfilmszerű hangmodulációval, hogy aztán mindezt egy meghatározatlan helyen és időben befogadja a néző, így a film végén eljutunk a végtelenbe, ami egyben a kezdet is: a filmvégi animáció, a lábával fekvő nyolcast formáló emberrel, a rendező első filmes alkotása.

De mindez a végletes introspekció és végeláthatatlan absztrakció azáltal válik befogadhatóvá, hogy a film egy percig nem veszi komolyan se önmagát, se bármi mást, de kiváltképp a nézőt.

2021-01-27 14:38:50 The Matrix (1999) / Mátrix gybE (4) #141

Ha már paródia, ajánlom figyelmedbe (meg mindenkinek aki nem ismeri) a Vektor című, egész estés, magyar szinkronparódiáját a Mátrix filmeknek, amit még a kétezres évek elején készített két ELTE-s. Nem mondom, hogy nem fogott rajta az idő, de őszintén jobban öregedett, mint az eredeti filmek és tele van emlékezetes szövegekkel (a transznemű szál pedig egészen profetikusnak bizonyult). Fent van Vimeo-n, de talán jobb minőségben az oldalukról is le lehet tölteni.

Mellesleg ezt a filmet nem lehetne felvenni az itteni adatbázisba? Igazán megérdemelné, bár lehet rossz helyen kérdem.

előzmény: kaamir (#140)

2021-01-20 11:44:23 Turist (2014) / Lavina gybE (4) #85

Ahogy a nyitójelenettel kapcsolatban már leírtam, szerintem nem a lavinánál, hanem már valahol a film kezdete előtt véget ért a boldogság, talán soha el sem kezdődött, bár ez utóbbi nem valószínű, a legtöbb párkapcsolat azért mégiscsak boldogsággal kezdődik, másképp nem jutna el párkapcsolati szintig.
Én szerintem nem érveltem a mellett, hogy az ember önző lény lenne, inkább az ilyesfajta emberkép ellen írtam a kapitalizmussal kapcsolatban.

előzmény: caulfield (#84)

2021-01-20 01:14:05 Turist (2014) / Lavina gybE (4) #83

Ez egy érdekes értelmezés amire nem gondoltam, de lentebb már kifejtettem a véleményem a végéről, ami szerintem semmiképpen sem happy end, még ha esetleg együtt is maradnak, sőt talán éppen akkor nem az. Egy párkapcsolat nem feltétlenül nettó pozitív szerveződés, a főszereplők házassága például egyértelműen negatívnak tűnik nekem, és ezt pont az támasztja alá amit itt páran a film hibájaként rónak fel, hogy ekkora ügyet kerítenek egy ilyen szituációból, és ahogyan ezt teszik. Ugyanakkor a helyzetük kényes mivoltából adódóan, névleg hogy két kisgyereküket nevelik közösen, a válásuk sem feltétlenül jelentene összpozitív fejleményt az ügyükben. Elég sivár helyzet, amit jól megragad a végén a menetelés, de önmagát csapja be, aki szerint nincsenek ilyen házasságok, ilyen házaspárok, ilyen családok.

előzmény: caulfield (#82)

2021-01-19 22:16:23 Tenet (2020) gybE (4) #151

Gyorsítás helyett tekergethetted volna oda-vissza, az úgy sokkal metább lett volna, és lehet megalapozottabb lenne a két pontod.

előzmény: ipartelep (#150)

2021-01-19 20:12:29 Turist (2014) / Lavina gybE (4) #80

A film egyértelműen a házaspár felé helyezi a nőt, ha már csak azzal is, hogy szembeállítja őt a család mérhetetlen feszengésével (merthogy ez sajnos a gyerekekre is átterjed), amit már a lavina előtt tanúsítottak. Rögtön a nyitójelenetben, ahogy a fotósnak külön mondania kell nekik, hogy dugják össze a fejüket és karolják át egymást, mert annyira nem magától értetődő. Ugyanakkor én úgy éreztem, hogy a nő mégiscsak próbálja az életmódját egyfajta ideálként eladni, már-már incselkedve, ahogy látja milyen hatást vált ki a szabadszerelemről való fejtegetése, hogy mennyire harmonikus ez az egész családja számára. Érdekes lenne meghallgatni, hogy a férje hogyan adja elő ezt a helyzetet, könnyen lehet, hogy nem olyan szimmetrikus a viszony, felteszem egy középkorú nőnek általánosságban egyszerűbb alkalmi partnert találni, mint egy középkorú férfinak, ingyen legalábbis biztos. De amúgy beszédes, hogy két hosszabb meg két rövidebb jelenettel mennyi kérdést felvet a figura, zseniálisan megírt és eljátszott karakter, ahogy az összes többi is.

előzmény: caulfield (#79)

2021-01-19 17:31:46 Turist (2014) / Lavina gybE (4) #78

Igen, a jelenlegi rendszer kialakulásának ok-okozati rendje megkérdőjelezhető, valószínűleg nem itt fogjuk megfejteni, legalább pár száz éve megy már róla a vita. Az biztos, hogy a kapitalizmus elég meggyőzően adta el magát, mint az emberi természeten alapuló felállás, de ehhez azért érdemes kellően szkeptikusan viszonyulni szerintem, még ha az ember nem is tervez proletárforradalmat. Alapvetően a két lehetséges ősi ösztönt állítottam szembe, hogy az ember önmagát menti vagy az utódait.
A szabados nő számomra nem az ideális életvitelt jelképezte, akár tehette volna, de a film szándékosan nem hagyta. Amikor a vacsorajelenetnél úgy hivatkozik az új fiújára, hogy "this one", aztán felháborodik mikor ő viszonozza ezt az udvariatlanságot, ott megmutatkozik a nárcizmusa, szó sincs feltétlen emberszeretetről, sokkal inkább arról, hogy van ő, egy középkorú nő, aki megteheti, hogy naponta más, nála fiatalabb férfiakkal fekszik le kötöttségek nélkül. Valahol ő a legönzőbb mind közül, ahogy ragaszkodik ehhez a pózhoz. A főszereplőnő felháborodásában is van igazság, nyilvánvalóan egy ilyen életmód fenntartása nem olyan egyszerű, mint ahogy előadja, de ez is a póz része.

előzmény: caulfield (#76)

2021-01-19 14:25:13 Turist (2014) / Lavina gybE (4) #74

De pont ez a film lényege, hogy a civilizált közegekben az egymás társaságában élő emberekben fel sem merülnek olyan, az ősi közösségekben (feltehetően) alapvetőnek számító kérdések, minthogy például az apa megvédelmezi-e a gyerekeit és az anyát egy veszélyhelyzetben, vagy inkább a saját bőrét menti. Naiv dolog lenne azt feltételezni, hogy csak azoknak a férfiaknak a vérvonala maradt fenn, akik megvédték utódaikat, és a filmbeli apa által tanúsított önző magatartás a modern társadalmi viszonyok elidegenítő hatásainak eredménye, és a film sem foglal állást ezen értelmezés mellett bár alapot bőven ad hozzá. A másik értelmezés ugye, hogy a menekülés teljesen életképes opció volt már az ősközegben is, egy utódait sorsukra hagyó, elmenekülő férfi számára ott van a lehetőség egy másik nővel újabb utódokat nemzeni, akikkel ha szerencséjük van nem kerülnek hasonló helyzetbe. Ez persze a legtöbb modern világnézet szemszögéből erkölcsileg elfogadhatatlan, ezért például a szakállas haver az ösztönökre hivatkozó mentegetésében ezt próbálja visszakanyarítani az első értelmezés felé, tehát hogy csak azért menekült el, hogy a veszély elültével visszajöjjön és megmentse őket. Az, hogy a menekülés pillanatában csakis az önmaga fenntartása járt az eszében, kimondhatatlan, így a férfi főszereplőnk ki sem mondja.
A végét én úgy értelmeztem, hogy a nőben a lavina sztorija után kialakult egyfajta paranoia a potenciális veszélyhelyzetekkel kapcsolatban, így még azelőtt megállítja a szerencsétlenkedő sofőrt, hogy valódi életveszély alakulna ki, nehogy újra csalódnia kelljen a férjében.

előzmény: csabaga (#73)

Összes komment...