tomside

Nagyon élvezetes darab, de miután sem dokumentum-, sem természetfilmek terén nem vagyok különösebben jártas, nem ismertem fel benne a zseniálisat. Ettől még könnyen lehet az, és ami biztos: ajánlott a megtekintése. Kár, hogy rövid, elröppen a játékidő.

2022-09-22 19:30:22 La strada (1954) / Országúton tomside (4) #86

A zsenialitás többféleképpen megnyilvánulhat, én a Fellini-félét két film alapján nem tudtam megfogni. Kap még egy harmadik esélyt majd, de nyilvánvalóan nem az "én" zsenim, hiába lettem volna nyitott rá.

Gondoltam, leróvok egy nagy adósságot, és pont jó lesz 2700. filmnek, de elszámoltam magam, és így lett belőle 2699. :)
50 év alatt nem sokat kopott sem a zsenialitása, sem a mondanivalója. Előbbi tény megsüvegelendő, utóbbi nagyon ijesztő.

Vállalt, hangoztatott szerelem a megidézett terminátorral, harminc perc zenére lövés, utolsó két mondatban atomi tömörségre sűrített szárnyas fejvadász-szüzsé, és Pákó "csakfonetikusan" Kuerak, aki saját színészi iskolát teremt a nyak-fölött-ne-moccanjon-semmi-elv mentén. Egy nyolcvanas évekbeli film, ami a közeli jövőben, tehát a kilencvenes évek végén játszódik. Janet Agren, a dagattizmos kocsmatöltelékek között munkálkodó érintetlen szimmetrikus szemű, szőke szűz. Frightliner, pumpás sörétesek, robbanó töltet, lézer, női robot! Agyfrász! Kettes!

2022-09-18 22:07:10 La piscine (1969) / A medence tomside (4) #4

Először láttam ma, és egyből nagyvásznon. Olyan "igaz" a tempója, és annyira elfelejted közben, hogy a mozitermen kívül az embereket az új iPhone, az üzemanyagár, és a minden-elfogyasztás hajtja. Közben ennek az ötven éves filmnek van igaza: a valódi, az élni és megélni érdemes élet tempója (többek között) ebben a filmben van. Nem siet, nem rohan sehová, és erre a megengedő kényelemre ma úgy nézünk, mintha egy másik bolygóról jött volna.

Kicsit konkrétabban a filmről, igazi szemorgazmus. Miről is szólt? Színészóriások szépelkednek egy látszólag gondtalan idillben a kifogástalan outfitjeikben, minden egyes alkalommal olyanok, mint akik a kifutóra érkeznek egy újabb kompozícióban, miközben magabiztos, lassú és kíméletlen tempóban rohad meg a lelkük.

Jean-Pierre a célt tévesztett, örök második, akinek semmilyen valódi ambíciója nem maradt, leendő asszonya, aki a magány helyett inkább abba a jövőbe menekül, ahol legalább egy gyilkos ragaszkodni fog hozzá, és a megárvult lány, akit élete végéig kísérteni fog, hogy apja talán mégsem természetes halált hal. Csodálatos fényűzésben rothadó lelkek. 1969. És ha belenézel a kinti világba: 2022.

Franco Nero egy Fulci-filmben, ami western... ezen elképedtem, s adtam neki egy esélyt, de nem működik istenigazán. Méltán nem lett klasszikus, Fulci csak ritkán villant, Nerot lejátssza a mellékszereplő, és kicsit kommersz, kapkodi az egész.

El tudtam képzelni, hogy némelyikük valami celeb, és ezért nem ismerem fel - nem megsértve senkit -, de ezek szerint csak nem vagyok elég művelt. :)

előzmény: ryood (#905)

Eléggé a helyén van, és habár nem ismertem fel az összes nőt - leginkább azért, mert a bulvárt messziről kerülöm -, biztos vagyok benne, hogy ebben a videóban mindenki a helyén van. Az alkotás zseniális, itt a helye a “sarokban”, az üzenet tragikusan valódi.

előzmény: ryood (#903)

Minden idők TOP10 rövidfilmjében is garantáltan dobogós lenne nálam.

2022-08-29 16:00:12 [OFF (Ide offolj, mert ez a helye!)] tomside #26529

Egy spoiler jelzés nem ártott volna. “Köszi.”

--
Áthelyezve a(z) Nope topikból.

előzmény: pelu (#29)

2022-08-10 11:37:18 [In Memoriam...] tomside #3071

Isten nyugosztalja Roger E. Mosley-t, a Magnum sorozatból biztosan sokak számára ismerős helikopterpilóta TC-t.

Nyilván nem engem céloz a film, úgyhogy mellé(m) is lő… de ez ide kevés. Fogyasztásra szánt termék ez, nem film. Kicsit olyan, mint amikor a Fanta kiad valami limitált szériás italt. Megkóstolod, mert mindenki erről beszél, meg mert fun, de összességében ugyanaz a cukor és víz. Dicsérjem meg a 4-5 jó poénjáért? Ha ennyi játékidőre ez sem jutna… szóval max. egy közepes. Kilazulásra alkalmas, de rossz tapasztalat, hogy ettől komolyabb ambíciókat már ne is merjen az ember várni egy új Marveltől. Jól esik leírni, hogy a frissek közül ettől a DC legutóbbi Batmanje mérföldekkel bátrabb es jobb film.

2022-07-24 22:36:29 [JÁTÉK] tomside #50112

2. Az élet fája

2022-07-24 21:46:21 [JÁTÉK] tomside #50109

4. Terence Hill

2022-07-24 21:38:01 [JÁTÉK] tomside #50107

3. Telly Salavas

2022-07-20 11:08:31 [JÁTÉK] tomside #50052

15. Profondo rosso

előzmény: ryood (#50036)

2022-07-14 22:02:55 [JÁTÉK] tomside #49951

Ha értenèk ehhez, most vezetnék egy kört balkáni filmekből, és a jutalom nem egy szánkó lenne, hanem egy burek. :)
Szuperek vagytok!

2022-07-14 15:28:50 [JÁTÉK] tomside #49939

5. Zárójelentés

2022-07-14 14:53:20 [JÁTÉK] tomside #49937

5. 1945

2022-07-14 14:17:23 [JÁTÉK] tomside #49934

5. Magyar Passió

Hipnotikus!
Mindent bele, hajrá! <3

előzmény: dikalosz (#900)

Tapasztalatlan vagyok benne, sok Fellinit kell még néznem, és ez itt alaposan meghozta hozzá a kedvet. A másik két darab sem rossz, de tényleg Fellinié az, amelyik a zseniálishoz a legközelebb áll. Néznijó!

2022-06-17 21:41:38 [In Memoriam...] tomside #3049

Isten nyugosztalja. Ágó érzéseit osztom; rettentően fog hiányozni. Aki teheti, nézzen meg vele valamit a hétvégén, ez mindig méltó búcsú.

Mondtam, hogy kedd, tényleg megnéztem. :)
Be van ütemezve, mondtam. 24 év múlva visszatérhetünk rá. :)
De most értem meg, hogy Wong Kar-Wai filmje miatt nem kellene… amúgy tényleg hasraütésszerűen választottam évszámot, nem ugrott be a 2046 c. film. :)

előzmény: Gruden Gergo (#19)

Jó kis értékelések, ütemezem is a filmet a kívánságlistámra. Ha jól láttam, 2046 november 13-a keddre esik. Aznap délután, ha időben végzek a dolgaimmal, sort kerítek erre.

2022-06-09 10:45:43 [JÁTÉK] tomside #49375

Mindnekinek köszi!
Sajnos évek óta először nincs pontom, valószínűleg nekem a legrosszabb a “helyzetkihasználásom”. Tekintve, hogy nagyon sok számomra kedves film is előjött, ez kicsit kellemetlen érzés, mondjuk csak annyira, mint amikor az embernek traktor megy a szemébe. :)
Semmi gond, legközelebb még jobbnak kell lenni. :)
Köszi a fáradozásotokat!

2022-06-06 21:36:31 [JÁTÉK] tomside #49352

5. Liv Ullmann - Persona

2022-06-03 00:07:16 [JÁTÉK] tomside #49245

4. Bácsi?

2022-06-01 23:48:40 [JÁTÉK] tomside #49231

4. Keserédes élet?

2022-06-01 09:00:37 [JÁTÉK] tomside #49195

4. Az üldöző (2008)

2022-05-30 07:32:53 [JÁTÉK] tomside #49074

9. Ál/arc?

2022-05-30 00:06:55 [JÁTÉK] tomside #49067

5. Időzsaru?
7. Az öldöklő angyal?

2022-05-28 19:30:10 [JÁTÉK] tomside #48986

10. Pánik (2008)

2022-05-16 20:24:51 [JÁTÉK] tomside #48668

7. Mimic - A júdás-faj

2022-05-15 21:27:12 [JÁTÉK] tomside #48634

5. Éjféli etetés

2022-05-15 21:25:21 [JÁTÉK] tomside #48633

1. Angyalszív

8. Valan - Az angyalok völgye

2022-05-15 12:29:10 Firestarter (2022) / Tűzgyújtó tomside (?) #3

Cool, bocsánat. Színre-szagra egy trailer és a számok alapján akár az is lehetne.

előzmény: TheDriver (#2)

2022-05-15 08:31:43 Firestarter (2022) / Tűzgyújtó tomside (?) #1

Szuper számok. Úgy tűnik, ezt is bele kellett önteni a Netflix moslékosvályújába.

2022-05-13 23:13:53 [JÁTÉK] tomside #48562

No problemo!
Szerintem holnap is “itt leszünk.” :)

előzmény: BonnyJohnny (#48561)

2022-05-10 23:05:30 [JÁTÉK] tomside #48510

1. Rejtett erőd

előzmény: tomside (#48509)

2022-05-10 23:05:02 [JÁTÉK] tomside #48509

1. Rejett erőd

2022-05-10 23:01:34 [JÁTÉK] tomside #48508

9. Fantasztikus labirintus

2022-05-10 13:28:39 Le doulos (1962) / Az áruló tomside (4) #5

Az ötöshöz nagyon közel... Melville-t nézni egy varázslat: rendkívül erős törvények világa ez. Egy apró félrecsúszás valódi sorstragédiává emeli a filmet. Van benne valami ősi és nemes emiatt.

2022-05-10 10:53:32 [JÁTÉK] tomside #48475

10. 8MM

2022-05-10 09:46:57 [JÁTÉK] tomside #48473

3. III. Lupin: Cagliostro kastélya

2022-05-09 11:32:58 [JÁTÉK] tomside #48423

3. Kiki, a boszorkányfutár
9. Az Álmosvölgy legendája

2022-05-08 20:39:38 [JÁTÉK] tomside #48401

3. Szomszédom, Totoro

Köszi az ötvenedik szavazatot, innentől ez a film is játszhat! :)

Mint a bagoly nappal - elhangzik a filmben, és találó. Hősünk a végére ugyanúgy tehetetlenné válik, és csak nézni tud, mint a bagoly nappal.

előzmény: ChrisAdam (#8)

2022-05-03 21:20:57 [JÁTÉK] tomside #48319

2. A hetedik pecsét

Tűpontos, köszönöm! Nem ismertem fel a besúgót a halottban. Értettem, hogy nem Nicolosi, de nem àllt össze, hogy akkor ki. Viszont így elég kegyetlen anti-happy enddel van dolgunk. . Francia Nero amolyan háttérben tartott főszereplő a filmben. Egy másik, ebben az évben forgatott filmje vezetett ide, hihetetlenül másképpen játszik ezekben.

előzmény: Joeker81 (#6)

2022-05-02 21:49:42 [JÁTÉK] tomside #48285

5. Saul fia

Valaki segít a végével? Nem értem ugyanis.
Kiásnak egy férfit az építkezésen. De ki az, és miért jelenti ő a kapitány bukását?

2022-05-02 11:05:44 [JÁTÉK] tomside #48245

4. Szoljarisz?

2022-05-01 21:59:23 [JÁTÉK] tomside #48224

3. Battle Royale
5. Ópium - Egy elmebeteg nő naplója
9. Rififi a férfiak közt

Elio Petri három filmjét láttam, azok között ez a leggyengébb ötös. Jobban belegondolva ez a mondat igen erős ajánlólevél nemcsak a filmnek, de önmagában Petrinek is. Megdöbbentő alakítást láthatunk a később sanyarú sorsú (Honfoglalás, Sacra Corona...) Franco Nerótól! Piszok nagyot megy, lehengerlő játék! Egyes pillanatokban egyszerűen megállítottam, és azon gondolkodtam, lehetne-e ettől hitelesebben alakítani a művészt, akinek semmi nem számít - mert az ő valóságában nem is létezik -, kizárólag az alkotás, majd amikor nem tudtam ilyen játékot elképzelni, tovább engedtem a filmet. A darab e vonatkozásában is elképesztően hitelesen értelmezi, mi az avantgárd. Egy művészetről szóló, de nem művészfilmet láttunk. Ez viszont nem jelenti azt, hogy valami populáris filmmel volna dolgunk, (a filmjein keresztül) Elio Petri ugyanis olyan messze van a popularitástól, mint Makó Jeruzsálemtől. Tagadja azt! Az a 200 kt-felhasználó, aki látta a Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében-t, s pláne az a húsz, aki látta a Todo modo-t már tisztában van vele, hogy Petri mester megveti a fogyasztást, s ennek nemcsak az avantgárd témaválasztással és filmnyelvvel ad hangot, hanem a tárgyalt darab nyitójelenetében egészen explicit módon: a XX. századi ember - különösen, ha művész! - egyszerűen megcsömörlik a gépektől, az automatizáció nyújtotta (ál)kényelemtől. Hol ebben a logika? A gépek célja a fogyasztásra gyártás, a mindig mindenből sok egyforma létrehozása. Egy gép alkotási folyamata tehát tökéletes ellentéte a művészi alkotófolyamatnak, amely azt célozza, hogy egyedi, egyszeri és megismételhetetlen művet alkosson. Nem csoda ha ez a diszkrepancia sérti, ingerli a művészt! Az Egy nyugodt vidéki helyecske főszereplője ebben az értelmezési keretben létezik. A filmvégi csavar nemhogy nem lapos, de dicséretesen ötletes.

Fontos értelmezési pont a film kapcsán művészet és halál viszonyáról szólni. Merthogy a halál mint fenomén valami olyan különleges megtermékenyítő erővel lehet egyes művészekre, amit a nem-alkotó hétköznapi ember, a befogadó vagy jelen helyen: a kritikus csak megsejteni tud a létrehozott műalkotás befogadása nyomán. A film lényegében azt mutatja meg, hogy egyes műalkotások nem jöhetnek létre a a halál, a gyilkolás megtapasztalása nélkül. S hogy még egyszer a film végi csavar védelmére keljek, csodás lezárás ez a krimi eszköztárához folyamodva, s a krimi műfajba utalva a filmet. Az egész őrületbe vezetés a nagyobb haszon reményében... nagyon jól kivitelezett, nagyon jó sztori.

Morricone zenéje - ez, a hozzám hasonlóan zenében kevésbé jártas filmnézők fülében is feltűnik - szintén avantgárd, és mesterien illeszkedő építőköve a film nyújtotta komplex avantgárd-élménynek. Az Egy nyugodt vidéki helyecske méltatlanul képezi oldalunk egy félreeső, háborítatlan zugát, tessék többeknek zavarkodni itt!

A véleményemből kihagyhatatlanok még az alábbi észrevételek.
A filmbéli Franco Nero tökéletes ikertornya korunk egyik legjobb magyar színpadi színészének, Trill Zsoltnak.
Elio Petri filmjei megadják az adott darabot mozgató nagy kérdések nagy válaszait, de összességében több kérdéssel távoznak, mint ahány választ megtekintésükkel elhoztak. (És ez micsoda érdem!)
3 darabja után borzasztó filmtörténeti veszteségnek élem meg Petri mester - járjon neki ez a megtisztelő cím! - korai halálát.
Amikor ezt írom, a YouTube-on megtekinthető.

2022-04-28 11:58:33 [JÁTÉK] tomside #48139

7. Férfiszenvedély

2022-04-26 20:56:25 [JÁTÉK] tomside #48083

3. Super 8?

2022-04-26 07:20:34 [JÁTÉK] tomside #48055

5. Kincskereső kisködmön (1973)?
5. A Pál utcai fiúk (1969)?

2022-04-25 20:49:56 [JÁTÉK] tomside #48040

9. Öldöklő angyal?

2022-04-24 21:47:36 [JÁTÉK] tomside #48011

3. E.T., a földönkívüli?

2022-04-24 21:44:02 [JÁTÉK] tomside #48010

7. Öldöklő angyal?

Ó, hányszor indult az ujjam a kikapcs gombra, hogy ez csak egy buta amerikai vígjáték Ausztráliából… és de jó, hogy mindig megállt! Ahogy ugyanis telik az idő, egyre sajátosabb a film íze, hogy a végére teljesen egyedi legyen. Fontos téma, jó karakterek, néhány elképesztően finom poén s egyéb érdemek. Egy négyest simán megér, főleg a szíve miatt. Az álló cerkákon vihorászó főhősnőt pedig külön a szívembe zártam! :D

2022-04-21 17:46:10 Magnolia (1999) / Magnólia tomside (5) #49

Szeretném eredeti nyelven is megnézni. Valaki tud linket vagy akár filmet küldeni? Előre is köszi. (A letöltés sajnos nem opció.)

2022-04-20 18:04:57 Martin (1977) tomside (4) #3

Bizony-bizony kellene még ide néhány néző, mert a film megérdemli! Atipikus ez vámpírfilmnek, atipikus Romero-filmnek és atipikus jó filmnek is, mégis mindenhová odatartozik. Az a kettős látásmód, ahogy a gróf látja a vadászatokat, a párhuzamosan futó belső megélésmód egyszerűen káprázatos! Baromi erős a suspense abban a jelenetben, ahol kettőnek kellett volna szaladgálnia a házban, de végül hárman lettek, és végül a villámgyors, pokoli erős lezárás felteszi a pontot az i-re. Horrorkedvelők vegyék a listára, mert nagy élmény!

Fogas kérdés. Ami a zsigeri félelemhez horrorban az elmúlt években a legközelebb vitt, az a Kokszongi sirató-beli gonosz.

2022-04-14 11:49:35 [JÁTÉK] tomside #47788

3. Sicario 2: A zsoldos?

2022-04-13 14:37:20 [JÁTÉK] tomside #47781

3. Sicario?

2022-04-12 08:00:02 [JÁTÉK] tomside #47755

6. Piszkos Harry?

2022-04-12 07:56:41 [JÁTÉK] tomside #47754

4. Ház a Kísértet-hegyen? (1959)

2022-04-10 21:17:15 [JÁTÉK] tomside #47723

(9. Magas-Sierra?)

előzmény: tomside (#47722)

2022-04-10 21:16:11 [JÁTÉK] tomside #47722

1. Pillangó (1973) ?

4. A hetedik pecsét?

9. Magad-Sierra?

2022-04-09 08:30:05 Ran (1985) / Ran - Káosz tomside (5) #41

Ezer hála Chris!
Ez csodálatos, fantasztikus, elképesztő moziélmény volt! Aki teheti, menjen. Még lehet.

előzmény: ChrisAdam (#40)

2022-04-04 21:33:26 [JÁTÉK] tomside #47620

2. Double Indemnity?

Köröket ver az első részre. Úgyhogy ez már kettes.

2022-03-18 10:18:32 Adams æbler (2005) / Ádám almái tomside (5) #124

Borzasztóan szomorú. :/

előzmény: kajaktej (#123)

2022-03-06 22:15:29 The Batman (2022) / Batman tomside (4) #28

Annyiban a többség biztosan egyetért, hogy a közismertebb Batman-filmek karakteresek. Nem azt mondom, hogy jók vagy rosszak, hanem hogy karakteresek. Az újat épp ezért féltettem, szerintem nehéz kihívás lehet megint úgy karakteres Batman-filmet készíteni, hogy az másképpen legyen emlékezetes, mint az elődjei. Nos, ebből a szempontból kiválóan vizsgázott a film. Sorrendben a sokadik, mégis bátran mondhatjuk rá, hogy eredeti.

Nehéz eldönteni, hogy Pattinson vagy Dano alakítása jobb-e, de ez egy kellemes teher. Korábban valaki említette, és valóban, talán Alfred az, aki lehetett volna emlékezetesebb karakter. Őt leszámítva viszont működik a casting, habár sosem értettem, miért kell valakit kövérre maszkírozni.

A következőt amolyan félig-offként írom, de talán nem baj, sőt erény, ha egy film gondolkodtat. Dano motivációs hátterében felismerni véltem egy korunkat meghatározó áthallást. Amint elmondta, neki azzal van gondja, hogy a reflektorfényben árválkodó kicsi Bruce-t egy egész város sajnálta, amíg a "névtelen" árvákat mindenki magára hagyta, nekik csak ígéretek jutottak. Miért érzem ezt aktuálisnak? Nos, a részvét, a sajnálat, az empátia tere, a XXI. század reflektorfénye ma nem más, mint a közösségi média. A gyász és a magány ma számokkal mérhető. Minél többen tekintették meg, szívecskézték le azt, hogy az adott celeb, sportoló, politikus elveszítette valakijét, az ő gyásza annál nagyobb és annál "elismertebb". Akik pedig nem jelenítik meg a fájdalmukat a közösségi térben, nem engednek abba másoknak, idegeneknek bepillantást, hanem valóban egy sarokban gubbasztva sírnak..., nos, az ő gyászuk, az ő problémáik a közösségi médiában nem jelennek meg, kvázi nem is léteznek, nem kapnak elismerést. Ma már a részvét is digitális. Számokkal mérik az érzéseinket, és számokkal árazzák be. Ha visszaigazolást akarsz az érzéseidre, konzumálnod kell azokat. Ha ez önmagában nem volna elég visszataszító, akkor ismerjük fel, attól még inhumánusabb az egész, hogy a gyászoló celeb a gyászát, amiben a szívecskézők tömege végsősoron mégis osztozik vele valamilyen formában, egyszerűen pénzzé teszi. Több szívecske, több pénz. Helyes az, hogy az érzelmeink digitális térbe tevődnek át és számokkal mérhetővé transzformálódnak? Helyes az, hogy ezekkel a számokkal más kontinensen élő celebek pénzt keresnek? Az érzelem bizonyos értelemben valuta lett. És egy másik, talán még fontosabb kérdést is implikál a helyzet: aki nem teszi láthatóvá a fájdalmait, nem telepíti át az érzéseit az online térbe, az nem is számít? Komoly veszélyt, elembertelenedést látok abban, ha az online tér nem a meglévő, valódi emberi kapcsolatok mellett működik, hanem azok helyett. És innen nézve 2022-ben nagyon érvényesnek, nagyon frissnek érzem Rébusz motivációját. A tetteit - természetesen - nem.

A filmre sem a jó zene, sem a bátor cselekményvezetés, sem a kiváló casting, sem a szépsége ellenére nem adok ötöst, és nem a pár apróság miatt, hanem azért, mert nem volt tetőpontja. Nem volt csúcsa a drámának, nem volt valódi súlya annak a tragédiának, ami végül be sem következett. Viszont tetszett a krimi Batman, ez a szó legszorosabb értelmében DC, tehát Detective Comics, és várom a folytatást. Hátha az is ilyen szerethető lesz.

2022-02-24 09:44:46 [Színház] tomside #235

Apák és fiúk a Katonában.

Turgenyev regényét Brian Friel 1987-ben színpadra írta, és ezt rendezte Ascher Tamás a Katonába.

Régen volt ilyen normális/klasszikus színházi élményem. A darabot a kt-n honos értékelési elvek mentén 7.5 és 8 pontok környékére teszem.

Egyszerre orosz, magyar és univerzális. Cseppet sem poros, senki ne féljen attól, hogy valami avítt orosz realista, unalmas matériára fizet be a jegy megvásárlásával. Klasszikus, mert a maga korában, ma és várhatóan a jövőben is aktuális marad. Erős a szereposztás, baromira hálás voltam, amiért a mellékszereplők nemcsak azért vannak a színpadon, hogy ellássanak valami funkciót, hanem saját sorsra is igényt tarthatnak. A cím a szélbalos kultúra-percepcióban azt az ingert válthatná ki, hogy valamilyen, csak a férfiakra koncentráló darabról beszélünk, de ez messzemenően nem így van. A női karakterek és a női sorsok éppoly hangsúlyosak, mint a férfiakéi. Inkább maga a nemiség másodlagos a tekintetben, hogy az univerzális, a bennünket, embereket nemtől függetlenül érintő kérdések kerülnek előtérbe. Ami az orosz realista irodalomban mindig lenyűgözött, itt színpadon is kiválóan működik: az ember egyéni és az emberiség (itt Oroszország és az oroszok) sorsának együttes ábrázolása, és ezek háttérben zajló párbeszéde. Sehol sem közhelyes a szöveg, és explicit alig is tettenérhető, mégis azt az össztapasztalatot nyújtja a darab (és általában az orosz realista nagyregény), hogy az egyéni sorsunk akkor is alárendeltje marad a nagy ontológiai, mindannyiunkat közösen érintő emberi törvényszerűségeknek, ha kifordulunk a bőrünkből. Az Apák és fiúk regényként és a színpadon is a forradalmak és valódi reformok lehetetlenségét, ab ovo kudarcát jeleníti meg, ebben a vonatkozásban a darab pedig elképesztően “szöveghű”. A főszereplők és a mellékszereplők egyaránt és egyenrangúan meddő boldogsághajhászása megannyi azonosulási pontot kínál a XIX., a XX. és a XXI. századi embernek. Hogy mindez mégse legyen fekete, mint a sír, a tragédia bohócjelmezben közelít: hangos nézőtéri nevetés kíséretében pereg a játékidő, ami nagyon optimális. Ez nemcsak a rendezésnek köszönhető, hanem a briliáns alakításoknak is, ezt kár ragozni, szinte mindenki jutalomszerepben van, régen láttam ennyire kiegyensúlyozottan erős gárdát egyszerre a színpadon. Talán csak az élet nagy kérdéseinek válaszát kutató színházbajáróknak nem tudnám őszintén ajánlani a darabot, mert ez a tükör sokkal inkább a kényszerű megrekedésről, a kérdések megoldhatatlanságáról és egyáltalán a haladás megkérdőjelezéséről szól, mintsem hogy bármilyen biztos “megoldás” ígéretével kecsegtessen. Viszont filmeseknek nagyon is ajánlott, Jordán Adél, Borbély Alexandra… de még “mellékszerepre” is olyan nevek jutnak, mint például Szacsvay László vagy Ujlaki Dénes.
Jó színház.
(És pocsék valóság. Nézem a szeretett orosz irodalmat, másnap pedig Oroszország megtámadja Ukrajnát.)

Kellemesen szórakoztató darab néhány nagy butasággal, de továbbra is az Irány a pókverzum! a legjobb film házon belül.

2022-02-14 15:19:57 Us (2019) / Mi tomside (4) #56

Gonosz hasonmás alapötletben nálam máig verhetetlen ez a súlyosan alulértékelt darab.

előzmény: jackbau33 (#55)

Nagyon kedves, ártatlan, vidám film. Woody Allen és a többiek, de az egész felépített világ is nagyon szerethető.

2022-02-10 20:50:10 The Sentinel (1977) / Az őrszem tomside (4) #2

Nos, nem telt el tíz év, de így is ajándék volt visszanézni. Nem ötös, de sokkal több megtekintésre érdemes darab. Fontosabb mellékszerepekben John Carradine, Ava Gardner az idősebbek, és Christopher Walken valamint Jeff Goldblum a fiatalabbak közül. Nálam ez önmagában megérné, hogy kívánságlistára kerüljön a film.
Érdekesség, hogy a főszereplő hölgy - a wiki szerint - negyven éves kora környékén befejezte színészi karrierét és polgári foglalkozást választott: beteggondozó lett. Ma már ez nem divat, de érdemes elgondolkodni rajta. Egyébként itt kiválóan alakít. A filmnek van egy pici Rosemary-utóérzete, de ezt is mint pozitívumot jegyzem meg. Egynémely jelenete a csúcshorrorok sorába utalná. Ha lesz kivel beszélni ezekről, szívesen! Horrorkedvelők, hajrá!

előzmény: tomside (#1)

A “csúcsformában” felütés engem is megzavart picit, kicsik blikkes, kattintásvadász. Ezt a feszültséget azzal oldottam fel magamban, hogy a “csúcsformában” kifejezést nem az utóbbi 15 év magyar filmjeire értem mindenestül, hanem arra, hogy az itt szavazható darabok képezik az elmúlt 15 év magyar filmjeinek csúcsdarabjait.

előzmény: csabaga (#26)

Új film beküldése.

De megéri alaposabban szétnézni az adatbázisban, mert gyakori az eset, hogy bent van a kívánt film, csak nem jártunk utána elég alaposan.

előzmény: jokebike (#14166)

2022-02-08 00:44:25 Creep 2 (2017) tomside (?) #8

Na, eltelt pár év, tudtam, hogy egyszer majd meg merem nézni. Ez is eljött. Az első parább volt, de itt meg szerethetőbb a kamera kezelője. Viszont valaki elmagyarázná a végét? Hogy értelmezitek, hogy az emberünk felveszi a csajt a tömegben meg a metrón? Az az egész előtt volt? Vagy mindketten túlélték és utána? Vagy csak a csaj haluzza, és ez már része annak, hogy őbelőle lesz a következő gyilkos? Duplass egyébként valamennyire befutott azóta. On one hand: megérdemli, jöhetne még előrébb is, on the other: pont jó őt úgy szeretni, hogy nem a gigamega produkciókban lesz olyan arc, mint a többi.

Az animációfanyalgó az valami olyan, mint a házasságszédelgő, csak még annál is rosszabb?

előzmény: ryood (#14)

Így meg aztán végképp nem értem! :)

előzmény: Ugor (#13)

És a Ruben Brandtot még nem is láttad! Amikor a végén a homlokodra csapsz, hogy ezt eddig hogy hagyhattad ki, majd jussak eszedbe! :)

előzmény: Ugor (#9)

2022-02-07 22:13:09 Turkey Shoot (1982) / Pulykavadászat tomside (3) #1

Milyen vagány cím lehetett egy Escape 2000 nyolcvankettőben! Ha picit jobban kibontjàk az ideológiai hátteret, és a főszereplő csajnak írnak egy akárbálmilyen jellemrajzot - ugyanis a szó legszorosabb értelmében semmilyen tulajdonsága nincs -, úgy lehetne egy négyes, mert az exploitation része egészen elműködik.

Instruction manual: Hétköznap esti agyelkapcsolásra, semmiféle elvárással.

2022-02-04 19:33:44 Riget II (1997) / Birodalom II. tomside (5) #14

Szép munka!
Mindig elfelejtem, hogy van köztünk egy örök gerillaharcos. ;)

előzmény: Ugor (#13)

2022-02-04 18:55:10 Riget II (1997) / Birodalom II. tomside (5) #12

Reméljük, nem lesz hosszabb idő! :)

előzmény: ryood (#11)

2022-02-04 10:06:55 Riget II (1997) / Birodalom II. tomside (5) #10

Imáink meghallgatásra találtak. :)

előzmény: ryood (#7)

2022-01-30 23:54:27 The Requin (2022) tomside (?) #2

Akkor megnézem!

előzmény: zs93 (#1)

2022-01-30 08:21:02 [Általános fórum] tomside #9441

Majd ignorálom…. :D

előzmény: Raul (#9440)

2022-01-29 20:17:26 [Általános fórum] tomside #9435

Minden nap húzok mától egy strigulát a nappalim falára. Számolok vissza. Itt legalább van remény. Ahhoz, hogy mikor kaphatjuk vissza az ignorálás funkciót, nem találtam dátumot… na az, tesó, egy igazi hardcore egzisztencialista szélmalomharc a nihillel!

előzmény: BonnyJohnny (#9433)

2022-01-28 08:32:50 Andrej Rubljov (1969) tomside (5) #38

Igen.
Kicsit OFF, de lazán kapcsolódik.
Mostanában - érzésre ehhez hasonló módon - gondolkodtam el a névtelen áldozatok emlékein. Hogy azok mennyire kellenek! A történelem számos nagy tragédiájáról tudunk, mert maradt valaki, aki lejegyezze. De végtelen számú tragédia van, ahol senki nem maradt, aki emléket állítson egy-egy hőstettnek, nemes gesztusnak, önfeláldozásnak. Rengeteg olyan tragédia marad a történelemben (és hőstett), amiről semmit sem tudunk. Nem marad más eszközünk, mint névtelen áldozatokként emlékezni rájuk.

előzmény: Ugor (#37)

2022-01-21 22:26:47 Leviafan (2014) / Leviatán tomside (5) #50

Átjön a lelkesedésed, jogosnak tartom, és osztom is, de arra a logikai hibára fel kell hívnom a figyelmed, hogy a rekonstruáló történészek civilizációt feltételeznek, amelyet a hipotézisedben Te két tagmondattal korábban már összeomlasztottál. :)

előzmény: iris orai (#49)

2022-01-16 18:19:47 [Színház] tomside #231

Yasmina Reza: Bella Figura
Pesti Színház, rendezte Török Ferenc

Az ember életébe kellenek felejthető darabok.
Ha valaki más is látta, jelezze már, legyen szíves, hogy sejtett-e benne valami nagyon halvány transzcendens vonalat, (vagy azt csak én képzeltem bele. Utóbbi eset elég gáz lenne a darabra nézve, mert azt jelentené, hogy annak egyetlen élvezhető vonala is csak az én fejemben született meg.)
Halász Judit jó, Stohl nem túl gáz. Örültem, hogy csak egy felvonás. Ha valaki két darab között vacillál, és ez az egyik, jó eséllyel a másikat javasolnám neki. (Nem akarok senkit bántani, utóbbi mondattal csak támogatni szeretném az itt olvasók választását.)