Kogaledo

Tapasztalat: 481 film
Kompetencia: 3 film
Súly: 556
Regisztráció: 2009. december 1. (8 év, 1 hónap)
Kedvencnek jelölték: 3 user

Kedvencek

Műfajok: dráma, sci-fi, szatíra, thriller

Demográfiai adatok

Nem: nem publikus
Születési év: nem publikus
Lakhely: nem publikus

Legutóbbi szavazatok

Film Szavazat Mikor Átlag
Testről és lélekről
On Body and Soul
5 2017-12-16 4,4
(293)
Incendies
Felperzselt föld
4 2017-04-29 4,1
(231)
The Best Exotic Marigold Hotel
Keleti nyugalom - Marigold Hotel
3 2017-04-23 3,5
(209)
Lion
Oroszlán
3 2017-04-23 3,8
(166)
Life of Pi
Pi élete
4 2017-04-21 3,9
(810)
Paterson
 
5 2017-04-15 4,1
(198)
Mindenki
Sing
3 2017-03-01 4,1
(434)
The Darjeeling Limited
Utazás Darjeelingbe
5 2017-01-07 3,6
(345)
The Frame
 
5 2017-01-07 ?
(7)
Bound
Fülledtség
5 2017-01-07 3,7
(228)

Összes szavazat...

Legutóbbi kommentek

Köszi, azóta tovább agyaltam a filmen, és egyre zseniálisabbnak gondolom, ahogy telik az idő. Már azon is elgondolkodtam, tudatos volt-e a férfi főhős ápolatlansága és esetlensége, amit az amatőr színészválasztás még jobban kihangsúlyozott, nyilván, de akkor ez megint ad egy plusz jelentést a béna karral együtt a vágóhídon. Megfigyeltem már Jarmuschnál is, sokszor tök mást kommunikál a filmjeiről, mint ami az emberben automatikusan lecsapódik, mint valami rejtvény: van a mainstream jelentés és alatta sokszor épp annak az ellenkezője.

előzmény: Jereváni Rádió (#96)

Elmondom az én interpretációmat, mert ezt senki nem írta, hátha mégis van, akinek ez jött le. Kicsit hosszú, bocs.

A film vágóhídon játszódik, ahol szarvasmarhák élnek, akik csak arra várnak, hogy egy napon ott lógjanak azokon a kampókon. Talán páraknak ismerős a kép már máshonnan... Itt dolgozik a két hős, akik álmukban szarvasok, ami a szarvasmarha szabad verziója, ha fogalmazhatok ilyen bénán. Ezt a film eleje mutatta meg nekünk, a felütés, ami kvázi vázolta ezt az ellentétet, amit a cím jól meg is támogatott verbálisan. Ott voltak a bezárt marhák egymáshoz préselve, nézték a rácsok mögül a napot, stb., miközben szarvas társaik korlátok nélkül bolyonganak egymással harmóniában az erdőben. Ha a szarvas az ember kivetülése az álomban, akkor a szarvasmarhának is annak kell lennie, csak itt az „életben”. Magyarán a fizikai és szellemi sík futott parallel végig a filmen, és a két főhős hangsúlyai inkább a másik, a nevezzük úgy, szellemi síkra helyeződtek, azért voltak ilyen esetlenek, bénák a vágóhídon. Mária autisztikus vonásai igazából számomra nem egy betegség tünetként csapódtak le, hanem fordítva: az őt körülvevő világot láttam betegnek a maga harsányságával, taplóságával (ld. Jenő), míg ő a rendre, a tisztaságra (fehér szín) és az igazságra törekedett (becsomagolatlan szókimondás). Az érintéstől irtózás is azt sugallta számomra, ő nem feltétlenül a testi síkon élte meg önmagát, és ezért nem igazán érti a fizikai világ kódjait. A férfi szintúgy, csak a különbség köztük az, hogy ő egy idős ember, és neki ez a fizikai sík volt a fő tapasztalati közege. Ám csoda történik velük, a másik síkon együtt vannak, és ez kiderül itt is. A pszichológusnő is jól megmutatta, hogy ez olyan misztikum, amit sokan csak irigykedve figyelnek. Szeretnék ezt megélni a „vágóhídon” is, csakhogy ez nem olyan egyszerű, mert ez nem az erdő. Mindig zaj volt, megfigyeltétek: tv, rádió, utcazaj, gépek, telefon stb. És minden félremegy állandóan. Az erdőben meg csend és megértés van. Tudnám még ezt részletesebben elemezni, de a vége: az a szex jelenet iszonyatosan gépies volt, ráadásul előtte a faszi meghág egy nőt, Mária meg pornót néz. Ez sem véletlen azért. És az arca a szex alatt mindent elárul, ez nem egy boldog, igazi szerelmes egymásba borulás volt. És eltűnt a szép álom, oda az erdő, a szarvasok, a patak, a szabadság, maradt a vágóhíd. Milyen arcot vág Mária, amikor rádöbben a legutolsó jelentben, hogy nem álmodott? Ez nekem nem arról árulkodott, hogy boldog lett. Remélem érthető, szerintem a film vége kifejezetten nem happy end. Enyedi nyilatkozta is a Simon mágus kapcsán, hogy a földi létet a teremtés egy elfuserált terepének tekinti, fent van a Youtubon, rá lehet keresni. Mindenesetre egyet értek a zseniális rendezővel: jó lenne megtartani a lelki síkot is magunknak, és nem állandóan lerántani a vágóhídra, kinyírva ezzel, hisz testben is és lélekben is megélve lenne teljes a létünk.

(Az érfelvágós jelenet rendben van, párom orvos, kifejtette, ha a könyökhajlatban vágja el a karját, az durván spriccel, de ez így teljesen reális, ennyi vérveszteségtől nem hal meg senki. Ez a vér csak keret volt, az elején a szarvasmarha csurgó vére és Máriáé ugyanaz a vér. Mária fizikailag nem halt meg, szerintem semmi ilyen nem volt ebben a filmben, nem ő halt meg, hanem a szerelem, s ezzel benne is meghalt valami fontos, ahogy elakadt a zene is a lejátszóban.)

2017-04-15 23:47:29 Paterson (2016) Kogaledo (5) #13

Kedvenc filmrendezőm Jarmusch, ő Murakami Haruki és Pelevin mellett a legstílusosabb kortárs alkotó számomra. Érdekesen hatnak a filmjei, mindig csak napok múlva érik el nálam valahogy a katarzis közeli aha-élményt, de akkor nagyon.
Nekem a pár kapcsolata azonban nem tűnt ideálisnak, az oké, hogy elfogadják egymást, de számomra az ideális társnak ízlik a főztöm, és értékeli a függönyeimet, valahogy a csaj túl aktív volt, a pasi meg túl passzív, mintha Jarmusch azt mesélte volna el, ő milyen kapcsolatra vágyik, milyen számára az ideális nő, hogy áll egy pasihoz. Ám fordítva már talán nem vizsgálta meg ezt annyira alaposan...
De ez csak egyéni kekeckedés, a film zseniális, nagyon ajánlom mindazoknak, akik szeretik a hangulatfilmeket, az édes íze a szádban marad még sokáig.

2017-03-01 10:52:23 Mindenki (2016) / Sing Kogaledo (3) #157

A film kérdésfelvetése az valóban kitűnő, ötöst érdemel. A kivitelezés meg csak egy hármast, van az egésznek valami rém amatőr jellege, nekem pont az az életszerűség hiányzik, ami amúgy majdnem minden magyar filmből hiányzik, utoljára a Csók anyuban nem éreztem ezt. Pl. amikor az igazgató bácsi és anyuka mennek a folyosón, az a hamis tényleg a Szomszédokra hajazó párbeszéd, no meg a gyerekszínészek is hamisak, és most nem az énekhangjukra gondolok. Ez van, nekünk ez valamiért nem megy...

A problémafelvetés azonban azért tetszik, mert rámutat valamire, amire amúgy épp nem akart, de mégis, ilyen csavaros ez a téma ugyanis. A modern kori (vagy tán a régebbi is, ezt most nem tudom) közösségek legfőbb jellemzője, hogy mindig a gyengéknek, bénáknak, tehetségteleneknek kedvez. Őket védi, őket emeli fel, míg a zseniket lenyomja. Csak körül kell nézni, lassan ha nem vagy valamiben hendikepes, rosszul jársz. Ez a film azt akarja nekünk mondani, a hamis hangú gyerekeknek is helye van a kórusban, ahogy a lábnélküli embernek a tánckarban, a süketnémának a műsorvezetői székben, a 160 centiseknek a kosárcsapatban. De ez egy oltári hazugság. Mindenkinek van erőssége és gyengéje, ez alól nincs kivétel. Ha egy kórusba a legjobb hangúakat választom ki, az nyilván nem a ma divatos pc megoldás, ám előrevivő: lesz egy jó hangú kórusom. Akinek nincs jó hangja, annak keresnie kell valamit, amiben meg ő jó, kerámiaszakkör vagy foci. Ez miért gáz? Ha énekelni akar, az is oké, joga van hozzá, de akkor a cél nem a jó hangú kórus lesz, hanem a közös éneklés öröme, csakhogy akkor nuku verseny, meg Svédország. De a kettő együtt valóban nem megy, milyen kirekesztő már, hogy én nem focizhatok Brazil válogatottban, megyek is jelentem az ombudsmannak. Szóval a modern társadalmakkal az a baj, hogy nem tudták jól kitűzni a célokat: verseny, vagy közös éneklés? A kettő együtt nem megy, vagyis még az is megy, de győzelem már nem lesz. Az a világ, ahol a középszer kerül ki a színpadra, nem nyer díjat és nem utazhat sehová. De a filmnek nyilván pont az ellentéte volt az üzenete, ez a ma divatos, te is lehetsz sztár, mert te megérdemled, mindenki egyforma és egyenlő-duma. Holott ez egy baromi nagy hazugság, ami aztán hosszútávon a totális Idiocracy-hoz vezet, hamis kórusok, béna focicsapatok, női hídépítők, szoptató apukák, mittudom én, mi a cél... És amit a film akarata ellen is aztán beismert, mert hajtotta a hatásvadászat:
a végén, jé, nem a tátogás győzött, hanem a TISZTA, szép énekhang. Csak ez is egy hazugság, mert hamis gyerekkel soha nem lesz ilyen az összhangzat sem. kérdés: a film valódi, tehát a filmben hallható kórusába az egyenlőség jegyében beválogatták a hamis gyerekeket, vagy kiválogatták a legszebb hangúakat és velük vették fel a dalt? Na ugye. :)

A tanárnő egy kicsit számomra azt testesítette meg, hogy mennyire hülye szituba kényszeríti magát az a társadalom, ami a mindenki egyenlő elvére akar építeni, mert akkor most hogy legyél okos? A végén mindenki hülyét csinál magából, tanár, tátogó és lázadó gyerek egyaránt, mert jó megoldás nincs.

2017-01-07 14:50:43 The Frame (2014) Kogaledo (5) #1

Zseniális, nincs rá jobb szó.

2017-01-07 14:50:02 Bound (1996) / Fülledtség Kogaledo (5) #9

Egy jó értelemben vett, kifejezetten feminista mozi ez, legalábbis én ezt láttam ki belőle, mintha ezek a tesók, már az átalakulásuk előtt is igazán mélyen értették volna a női minőség lényegét. Az alábbi kommentek egy része (farokállító orgánum stb) is valahol a film mondanivalóját igazolja: a férfiak lenézik, nem értik, és puszta szexuális tárgyként kezelik a nőket, akik emiatt faképnél hagyják és könnyedén átverik, kijátsszák őket. Szerintem igenis van mondanivalója a történetnek, vagy nevezzük inkább úgy, mélyebb szellemisége, ha túl tudunk látni a telt idomokon és a fülledt jeleneteken, amik, ha jól belegondolunk, pont olyan csapdák a férfiak számára, mint amilyenbe a film fiktív valóságában is belesétáltak a pasik egytől egyig. A két nő kapcsolata vs a férfiak kapcsolódása hozzájuk és egymáshoz kellően kontrasztos ahhoz, hogy amolyan elgondolkodtató háttérrészletként tekinthessünk rá.
Szerintem nagyon jó film, ajánlom azoknak, akik szeretik a későbbi Wachowski műveket!

2016-12-28 08:48:37 A lovasíjász (2016) Kogaledo (3) #16

Kassai példaértékű és zseniális, amit tesz, nem különben, igazi példakép lehet sokaknak. Ám a film az én véleményem szerint egy hatásvadász, tehetségtelen, elnyújtott és igazán a lényeget nem megragadó, erőltetett giccshalmaz lett. Ha csinál egy klasszikus portréfilmet több Kassaival és kevesebb Kaszással, szerintem még többekhez eljutott volna a mondanivaló.

Tehetséges, elgondolkodtató, egyedi alkotás, ami számomra épp nem amatőrnek hatott, hanem merésznek és profinak. Kicsit úgy, ahogy mondjuk a sok színes szuper nyomtatóval készült kép mellé berak az ember egy profi, színes ceruzával készített gyönyörű rajzot. Ezerszer eredetibb és profibb, mint a nyomtatványok, de elfogadom, ha valaki szegényesnek tartja a sok hdr katalóguskép után. Ajánlom azoknak, akik szeretik a tényleg elvontabb dolgokat és nem csak azt, ami annak akar tűnni.

2016-05-30 13:08:41 [Kritikus kód] Kogaledo #1534

Minden tök szuper, de én továbbra is, szinte már monomániásan hiányolom a régi címkefelhőt ami alapján lehetett szűkíteni a keresést. Értem én, hogy most manuálisan be tudom írni mondjuk, hogy dráma és fekete macska, de engem az zavar, hogy így nem tudok kizárni opciókat, csak beengedni, ha böngészni szeretnék a filmek között és ez így nem hatékony.

Mondjuk szeretnék poszt apokaliptikus időutazós filmeket nézni, de amíg régen ez valamiféle kizárásos elven működött, most csak megadhatom a kulcsszavakat, de pl. nem tudom kizárni a keresésből a minisorozatokat, a vígjátékot és az animációt, s így kidob kismilliárd, engem nem érdeklő filmet.

Na mindegy, csak számomra így épp az tűnt el az oldalról, ami miatt jobb volt, mint bármelyik más filmadatbázis, hogy tudtam jó kis ismeretlen filmeket kikutatni magamnak.

De azért szép munka, őszinte gratuláció a készítőknek, tudom, mekkora meló egy honlap elkészítése. :)

2016-04-16 08:42:01 Transcendence (2014) / Transzcendens Kogaledo (5) #38

Én nagyjából veled értek egyet, ugyanolyan kellemes csalódás, mint a hasonló osztályzatot kapott Emlékek őre.
Ez a film nekem a tudatról szólt, ami nem az agyban lakik, a gép csak arra kellett, hogy a tudat megnyilvánulhasson a földön. A film a korlátoltságról is szól, és a fejlődés szűklátókörű elutasításáról, amikor egy magasabb rendű intelligenciára rátámad az ember a hülye gépfegyvereivel, de kár a gőzért, az információ birtokosa újraépíti magát bármikor, ha akarja. Volt már erre példa az emberiség történelmében, azt hiszem. :) Aztán, ha elege lesz, kikapcsolja a gépet, eltűnik a földről, és megéli szabadon az egységtudatot a maga szintjén - immár a buta ember nélkül. Számomra erre utalt az utolsó jelenet a vízzel.
A film értelmezésénél érdemes a címből kiindulni. Én bátran ajánlom mindenkinek, akit érdekel a téma, és szereti a Her, Mátrix, 13. emelet, Exisntenz, Dark City -féle mozikat. Elgondolkodtató film.

előzmény: od.gszal (#26)

Összes komment...