Milos Forman

Rendezések (4,3)

Film Év Műfaj Nézettség Átlag
Goya's Ghosts
Goya kísértetei
2006 dráma, életrajzi film, háborús film 258 3,8
Man on the Moon
Ember a Holdon
1999 dráma, életrajzi film, vígjáték 656 4,0
The People vs. Larry Flynt
Larry Flynt, a provokátor
1996 dráma, életrajzi film, vígjáték 458 3,9
Valmont
 
1989 dráma, szerelmi történet 136 3,7
Amadeus
 
1984 dráma, életrajzi film, zenés film 918 4,4
Ragtime
 
1981 dráma 146 4,0
Hair
 
1979 dráma, musical 1281 4,3
One Flew Over the Cuckoo's Nest
Száll a kakukk fészkére
1975 dráma 1485 4,6
Visions of Eight
Így látták ők
1973 dokumentumfilm, sportfilm 5 ?
I Miss Sonia Henie
 
1971 rövidfilm 4 ?
Taking Off
Elszakadás
1971 dráma, vígjáték, zenés film 173 4,1
Hoří, má panenko
Tűz van, babám!
1967 dráma, szatíra, vígjáték 426 4,3
Dobre placená procházka
Jól fizetett séta
1966 vígjáték
Lásky jedné plavovlásky
Egy szöszi szerelme
1965 dráma, szerelmi történet, vígjáték 199 4,1
Kdyby ty muziky nebyly
Ha nem volnának zenészek
1964 dokumentumfilm, rövidfilm, vígjáték 1 ?
Černý Petr
Fekete Péter
1963 dráma, szatíra 161 4,0
Konkurs
Verseny
1963 dokumentumfilm, dráma, zenés film 21 3,8

Szerepek (3,6)

Szerep Film Év Rendező Műfaj Nézettség Átlag
Milos Forman (archív) Forman vs. Forman
 
2019 Helena Třeštíková - Jakub Hejna dokumentumfilm 1 ?
Milos Forman Life As It Is: Milos Forman on Milos Forman
 
2018 Robert Fischer dokumentumfilm 1 ?
Milos Forman Jim & Andy: The Great Beyond - The Story of Jim Carrey & Andy Kaufman Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton
 
2017 Chris Smith dokumentumfilm 24 4,1
Milos Forman Milos Forman, un outsider à Hollywood
 
2012 Clara Kuperberg - Julia Kuperberg dokumentumfilm
Jaromil Passer Les bien-aimés
Szerelem nélkül soha
2011 Christophe Honoré dráma, musical, szerelmi történet 12 3,0
Milos Forman Milos Forman: Co te nezabije...
Milos Forman: Amibe nem halsz bele...
2009 Milos Smídmajer dokumentumfilm 14 4,1
Erlebub Peklo s princeznou
Pokolba a hercegnővel
2008 Milos Smídmajer kalandfilm 1 ?
Milos Forman Hair, Let the Sun Shine In
 
2007 Pola Rapaport - Wolfgang Held dokumentumfilm 1 ?
Milos Forman A Decade Under the Influence
 
2003 Richard LaGravenese - Ted Demme dokumentumfilm 8 ?
Milos Forman Charlie: The Life and Art Charles Chaplin
Charlie: Charles Chaplin élete és művészete
2003 Richard Schickel dokumentumfilm 64 4,3
Havel atya Keeping the Faith
Ég velünk!
2000 Edward Norton dráma, szerelmi történet, vígjáték 396 3,5
Milos Forman Cold War
 
1998 Tessa Coombs dokumentumfilm, minisorozat, történelmi film
Lazlo New Year's Day
Újév fényes napja
1989 Henry Jaglom szerelmi történet, vígjáték 2 ?
Dmitri Heartburn
Féltékenység
1986 Mike Nichols dráma, szerelmi történet, vígjáték 58 3,2
orvos Tam za lesem
 
1962 Pavel Blumenfeld háborús film
? Strop
Mennyezet
1961 Věra Chytilová dráma 2 ?

Díjak

Díj Év Kategória Film Megjegyzés
BAFTA 1977 Legjobb rendező One Flew Over the Cuckoo's Nest
Berlini Filmfesztivál 2000 Legjobb rendező (Ezüst Medve) Man on the Moon
David di Donatello-díj (Olasz Filmakadémia díja) 1976 Legjobb külföldi rendező One Flew Over the Cuckoo's Nest
David di Donatello-díj (Olasz Filmakadémia díja) 1979 Legjobb külföldi rendező Hair
David di Donatello-díj (Olasz Filmakadémia díja) 1985 Legjobb külföldi rendező Amadeus
Directors Guild of America Award 1976 Legjobb rendező One Flew Over the Cuckoo's Nest
Directors Guild of America Award 1985 Legjobb rendező Amadeus
Golden Globe 1976 Legjobb rendező One Flew Over the Cuckoo's Nest
Golden Globe 1985 Legjobb rendező Amadeus
Golden Globe 1997 Legjobb rendező The People vs. Larry Flynt
Kansas-i Filmkritikusok Körének díja 1976 Legjobb rendező One Flew Over the Cuckoo's Nest
Los Angeles-i Filmkritikusok díja 1984 Legjobb rendező Amadeus
Oscar 1976 Legjobb rendező One Flew Over the Cuckoo's Nest
Oscar 1985 Legjobb rendező Amadeus

Portré

2014-04-30 coles

Miloš Forman (eredetileg Jan Tomáš Forman) (Čáslav, Csehszlovákia, 1932. február 18. –)

Szülei a második világháború alatt koncentrációs táborokban haltak meg, Formant és bátyját rokonok nevelték fel. A prágai színművészeti főiskolára nem vették fel, és mivel a katonaságot el akarta kerülni, dramaturg-szakra kezdett járni.

1964-ben mutatkozott be rendezőként, és hamarosan a fiatal nemzedék egyik legismertebb alakja lett. Filmjei egyszerre voltak szellemesek és kesernyések, józanok és leleplezők. Első műve, a nemzedéki konfliktust bemutató Fekete Péter külföldön sorra nyerte a díjakat, odahaza viszont a hatalom képviselői fanyalogva nézték hasonmásaikat a vásznon. Az 1965-ös szomorú vígjáték, az Egy szöszi szerelmei egy munkáslány érzelmi felnőtté válásáról szól. Az 1967-es Tűz van, babám egy kisvárosi tűzoltóbálon játszódik, ahol a tombolaajándékok eltűnnek, a szépségkirálynők nem mernek a színpadra lépni és kigyullad egy ház. A kultúrpolitika irányítóinak ez már sok volt, az Oscar-díjra jelölt alkotást betiltották.

Az 1968-as események hatására elhagyta Európát és az USA-ban kezdett dolgozni. 1971-ben kis költségvetéssel elkészíthette első amerikai filmjét Elszakadás címmel, s a fiatalok problémáival foglalkozó alkotás elnyerte a cannes-i filmfesztiválon a zsűri különdíját.

1975-ben ő vihette filmre Ken Kesey Száll a kakukk fészkére című regényét, munkájának eredménye hat Oscar-díj lett. Forman 1979-ben, immár amerikai állampolgárként forgatta a Hair című musical filmváltozatát, szuggesztív koreográfiával és színészi alakításokkal. Az 1984-es Amadeus nyolc kategóriában kapott Oscar-díjat. A forgatás egy része Prágában zajlott, a szülőföldjére első alkalommal visszatérő rendezőt amerikainak tekintették, a cseh sajtó felsőbb utasításra nem adott hírt a forgatásról.

1990-ben a Valmont, a Veszedelmes viszonyok sokadik feldolgozása egyértelmű bukás volt. A művészi válságból Formannak 1996-ban a Larry Flynt, a provokátor című, Amerika legsikeresebb pornókiadójáról készült filmjével sikerült kilábalnia. 1999-ben Ember a Holdon címmel rendezett filmet a hatvanas évek egyik legexcentrikusabb komédiásáról, Andy Kaufmanról. Legutóbbi filmjét öt éve forgatta Goya kísértetei címmel, ebben azokat a borzalmakat akarja felidézni, amelyekből az emberiség semmit sem tanult.

Forman élete paradoxonának nevezi, hogy a cenzúra elől menekülve egy olyan országban telepedett le, ahol közvetett cenzúra működik: hiába ő filmjeinek írója és rendezője, a jogokkal a nagy stúdiók rendelkeznek. Arra a kérdésre következetesen kerüli a választ, hogy európainak vagy amerikainak tartja-e magát. Tervekről már nem nagyon beszél, mivel úgy véli: minél öregebb az ember, annál nehezebben talál olyan témát, amelyre két évet szánna az életéből. (ujszo.com)