Szerepek (3,7)
Szerep | Film | Év | Rendező | Műfaj | Nézettség | Átlag |
---|---|---|---|---|---|---|
Tasha | L'uomo che disegnò Dio |
2022 | Franco Nero | dráma | ||
Margarette | The American Connection |
2021 | Jeff Espanol | thriller | 1 | ? |
Donna | Inconceivable |
2017 | Jonathan Baker | dráma, thriller | 14 | 2,4 |
Redmon asszony | The Bye Bye Man Bye Bye Man - A rettegés neve |
2017 | Stacy Title | horror, thriller | 49 | 2,0 |
Dr. Roberta Waters | The Case for Christ A Jézus-dosszié |
2017 | Jon Gunn | dráma | 4 | ? |
Gina | A Family Thanksgiving Családi hálaadásünnep |
2010 | Neill Fearnley | dráma, vígjáték | 7 | ? |
terapeuta | Balladyna |
2009 | Dariusz Zawislak | thriller | ||
Odette Simone | Midnight Bayou Csendes holtág |
2009 | Ralph Hemecker | dráma, szerelmi történet | 4 | ? |
Edith Birnbaum | Cougar Club A Vadmacska Klub |
2007 | Christopher Duddy | vígjáték | 11 | 1,7 |
Shaefer kormányzó | Pandemic Vírus a fedélzeten |
2007 | Armand Mastroianni | akciófilm, katasztrófafilm, thriller | 10 | 1,8 |
Josephine Hayden | The Gene Generation |
2007 | Pearry Reginald Teo | akciófilm, sci-fi | 4 | ? |
Isabel Hudson | Rain |
2006 | Craig DiBona | dráma | ||
Shin | Anonymous Rex Rejtőzködők |
2004 | Julian Jarrold | akciófilm, sci-fi | 8 | ? |
Tina | Back When We Were Grownups Vissza a múltba |
2004 | Ron Underwood | dráma | 4 | ? |
Ms. K | Blind Horizon Felszabdalt horizont |
2003 | Michael Haussman | dráma, thriller | 17 | 2,4 |
Betty Miller | Changing Hearts Nyitott szívek |
2002 | Martin Guigui | dráma, szerelmi történet, vígjáték | 2 | ? |
Mrs. Eve Denton | The Rules of Attraction A vonzás szabályai |
2002 | Roger Avary | dráma, szerelmi történet, vígjáték | 294 | 3,7 |
Faye Dunaway | Festival in Cannes Cannes-i kavalkád |
2001 | Henry Jaglom | vígjáték | 3 | ? |
Meg Gable | Running Mates Nehéz választás |
2000 | Ron Lagomarsino | dráma, vígjáték | 2 | ? |
Amanda Washington | The Biographer Az önéletrajzíró |
2000 | Philip Saville | dráma | ||
Kitty Olchin | The Yards A bűn állomásai |
2000 | James Gray | dráma, krimi, thriller | 106 | 3,1 |
Aragóniai Jolán | Joan of Arc Jeanne d'Arc, az orléans-i szűz |
1999 | Luc Besson | dráma, életrajzi film, háborús film, ... | 484 | 3,3 |
pszichiáter | The Thomas Crown Affair A Thomas Crown-ügy |
1999 | John McTiernan | dráma, krimi, szerelmi történet, ... | 434 | 3,5 |
Margaret Sanger | A Will of Their Own Önfejűek |
1998 | Karen Arthur | dráma, minisorozat | ||
Wilhemina Cooper | Gia Kifutó a semmibe |
1998 | Michael Cristofer | dráma, életrajzi film, szerelmi történet | 170 | 3,4 |
Mrs. Van Hopper | Rebecca Rebecca - A Manderley-ház asszonya |
1997 | Jim O'Brien | dráma, minisorozat, thriller | 13 | 2,9 |
Janet Boudreaux | Albino Alligator Albínó aligátor |
1996 | Kevin Spacey | dráma, krimi, thriller | 41 | 3,2 |
Mrs. Dubrow | Dunston Checks In Majomparádé |
1996 | Ken Kwapis | kalandfilm, vígjáték | 47 | 2,6 |
Lee Cayhall Bowen | The Chamber Siralomház |
1996 | James Foley | dráma, thriller | 53 | 3,3 |
Ellen Morse | The People Next Door Szomszédok |
1996 | Tim Hunter (I) | dráma, thriller | 1 | ? |
Karen Billingsley | A Family Divided Szemben az igazságszolgáltatással |
1995 | Donald Wrye | dráma | ||
Becky | Drunks Piások |
1995 | Peter Cohn | dráma | 9 | ? |
Marilyn Mickler | Don Juan DeMarco |
1994 | Jeremy Leven | dráma, szerelmi történet, vígjáték | 351 | 3,5 |
Elaine Stalker | Arizona Dream Arizonai álmodozók |
1993 | Emir Kusturica | dráma, vígjáték | 459 | 3,8 |
Lauren Staton | Columbo: It's All in the Game Columbo: Nehéz ügy |
1993 | Vincent McEveety | dráma, krimi | 95 | 3,7 |
Charlene Towne | The Temp A beugró |
1993 | Tom Holland | dráma, thriller | 7 | ? |
Thais | Scorchers Lángoló szenvedélyek |
1991 | David Beaird | dráma, vígjáték | 2 | ? |
Love Simpson Blakeslee | Cold Sassy Tree Hideg és szemtelen |
1990 | Joan Tewkesbury | dráma | ||
Samantha Kimball | Silhouette Sziluett |
1990 | Carl Schenkel | akciófilm, dráma, thriller | 1 | ? |
Serena Joy | The Handmaid's Tale A szolgálólány meséje |
1990 | Volker Schlöndorff | dráma, sci-fi, szerelmi történet | 45 | 3,1 |
Evelyn Mulwray (hangja) | The Two Jakes Cinikus hekus |
1990 | Jack Nicholson | dráma, krimi | 53 | 2,9 |
Mrs. Colbert | In una notte di chiaro di luna On a Moonlit Night |
1989 | Lina Wertmüller | dráma | 1 | ? |
Mrs. Hildegarde | Wait Until Spring, Bandini Várj tavaszig, Bandini |
1989 | Dominique Deruddere | dráma | 1 | ? |
Sonya | Burning Secret |
1988 | Andrew Birkin | dráma | ||
Helen Barton | Midnight Crossing Éjféli átkelés |
1988 | Roger Holzberg | thriller | 3 | ? |
Wanda Wilcox | Barfly Törzsvendég |
1987 | Barbet Schroeder | dráma, szerelmi történet, vígjáték | 60 | 3,8 |
Madame D'Urfe | Casanova |
1987 | Simon Langton | vígjáték | 5 | ? |
Lil Hutton | Beverly Hills Madam Pillangók klubja |
1986 | Harvey Hart | dráma | 1 | ? |
Izabella királynő | Christopher Columbus Kolumbusz |
1985 | Alberto Lattuada | életrajzi film, minisorozat, történelmi film | 6 | ? |
Jane Wilkinson / Carlotta Adams | Thirteen at Dinner Vacsora tizenhármasban |
1985 | Lou Antonio | krimi | 31 | 3,2 |
Maud Charteris | Ellis Island |
1984 | Jerry London | minisorozat | ||
Rachel Argyle | Ordeal by Innocence Az ártatlanság bizonyítása |
1984 | Desmond Davis | krimi, thriller | 14 | 3,0 |
Selena | Supergirl |
1984 | Jeannot Szwarc | fantasy, kalandfilm | 13 | 1,4 |
Lady Barbara Skelton | The Wicked Lady A gonosz lady |
1983 | Michael Winner | dráma, kalandfilm | 9 | ? |
Georgie Elgin | The Country Girl A vidéki lány |
1982 | Gary Halvorson - Michael Montel | dráma | ||
Eva 'Evita' Duarte Peron | Evita Peron |
1981 | Marvin J. Chomsky | dráma, történelmi film | 2 | ? |
Joan Crawford | Mommie Dearest Anyu, a sztár |
1981 | Frank Perry | dráma, életrajzi film, horror | 11 | 2,8 |
Barbara Delaney | The First Deadly Sin Az első halálos bűn |
1980 | Brian G. Hutton | thriller | 13 | 3,2 |
Annie | The Champ A bajnok |
1979 | Franco Zeffirelli | dráma, sportfilm | 58 | 3,7 |
Laura Mars | Eyes of Laura Mars Laura Mars szemei |
1978 | Irvin Kershner | thriller | 36 | 3,3 |
Diana Christensen | Network Hálózat |
1976 | Sidney Lumet | dráma, szatíra | 409 | 4,4 |
Aimee Semple McPherson nővér | The Disappearance of Aimee |
1976 | Anthony Harvey | dráma, életrajzi film | ||
Denise Kreisler | Voyage of the Damned Elkárhozottak utazása |
1976 | Stuart Rosenberg | dráma | 19 | 3,1 |
Kathy Hale | Three Days of the Condor A keselyű három napja |
1975 | Sydney Pollack | krimi, thriller | 338 | 4,0 |
Maggie | After the Fall |
1974 | Gilbert Cates | dráma | ||
Evelyn Cross Mulwray | Chinatown Kínai negyed |
1974 | Roman Polański | dráma, krimi | 626 | 4,2 |
Milady de Winter | The Four Musketeers, The Revenge of Milady A négy testőr, avagy a Milady bosszúja |
1974 | Richard Lester | kalandfilm | 117 | 3,7 |
Susan Franklin | The Towering Inferno Pokoli torony |
1974 | Irwin Allen - John Guillermin | akciófilm, dráma, katasztrófafilm, ... | 404 | 3,8 |
Lena Doyle | Oklahoma Crude Oklahoma olaja |
1973 | Stanley Kramer | dráma | 13 | 3,5 |
Milady de Winter | The Three Musketeers A három testőr, avagy a királyné gyémántjai |
1973 | Richard Lester | akciófilm, kalandfilm, vígjáték | 151 | 3,7 |
Wallis Warfield Simpson | The Woman I Love Az asszony, akit szeretek |
1972 | Paul Wendkos | dráma, életrajzi film | ||
Katie Elder | 'Doc' Doc Holliday |
1971 | Frank Perry | western | 22 | 3,2 |
Jill | La Maison sous les arbres Halálos játszma |
1971 | René Clément | dráma | 4 | ? |
Mrs. Pendrake | Little Big Man Kis nagy ember |
1970 | Arthur Penn | dráma, háborús film, kalandfilm, ... | 261 | 4,2 |
Lou Andreas Sand | Puzzle of a Downfall Child Egy bukott gyermek portréja |
1970 | Jerry Schatzberg | dráma | 2 | ? |
Gwen | The Arrangement A megegyezés |
1969 | Elia Kazan | dráma | 12 | 3,3 |
Jennifer Winslow | The Extraordinary Seaman |
1969 | John Frankenheimer | háborús film, vígjáték | ||
Julia | Amanti Szeretők |
1968 | Vittorio De Sica | dráma, szerelmi történet | 14 | 3,2 |
Vicki Anderson | The Thomas Crown Affair A Thomas Crown-affér |
1968 | Norman Jewison | dráma, krimi, szerelmi történet, ... | 117 | 3,6 |
Bonnie Parker | Bonnie and Clyde Bonnie és Clyde |
1967 | Arthur Penn | dráma, életrajzi film, krimi, ... | 393 | 4,1 |
Lou McDowell | Hurry Sundown Vihar délen |
1967 | Otto Preminger | dráma | 9 | ? |
Sandy | The Happening |
1967 | Elliot Silverstein | vígjáték |
Díjak
Díj | Év | Kategória | Film | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
Arany Málna díj (Razzie Award) | 1982 | Legrosszabb női főszereplő | Mommie Dearest | |
Arany Málna díj (Razzie Award) | 1994 | Legrosszabb női mellékszereplő | The Temp | |
David di Donatello-díj (Olasz Filmakadémia díja) | 1968 | Legjobb külföldi színésznő | Bonnie and Clyde | |
David di Donatello-díj (Olasz Filmakadémia díja) | 1977 | Legjobb külföldi színésznő | Network | |
Golden Globe | 1977 | Legjobb női főszereplő (dráma) | Network | |
Golden Globe | 1985 | Legjobb női mellékszereplő (tévéfilm, sorozat, minisorozat) | Ellis Island | |
Kansas-i Filmkritikusok Körének díja | 1976 | Legjobb női főszereplő | Network | |
Oscar | 1977 | Legjobb női főszereplő | Network |
Portré
Faye Dunaway 1941. január 17-én született a floridai Bascomban. Teljes neve: Dorothy Faye Dunaway. Édesapja katonatiszt volt, akit sűrűn áthelyeztek, s az állandó költözködések miatt Faye lényegében beutazta az egész Egyesült Államokat. A szülők később elváltak, majd az édesanya a 60-as évek második felében ismét férjhez ment. Faye feltűnő, szabálytalan szépségének köszönhetően több kisebb szépségversenyt is megnyert, s már az ötvenes évek végén megkörnyékezték a filmesek. A fiatal lány azonban korához képest meglepő bölcsességgel elutasította az ajánlatokat, ugyanis állócsillag szeretett volna lenni a filmvilágban, s tudta, hogy ehhez előbb tanulnia, szakmailag fejlődnie kell. A híres Actor’s Studióban folytatott színitanulmányokat, ahol Elia Kazan volt az egyik tanára. Kazan a színházi munka fontosságát hangsúlyozta, amely szerinte jótékony hatással van a filmszínészek játékstílusára is. Dunaway is először a színpadon bizonyította kivételes képességeit, s később filmsztárként is rendszeresen visszatért a világot jelentő deszkákra. Nagy sikert ért el az Egy ember az örökkévalóságnak, a Bűnbeesés után és a Hogan kecskéje című darabokban. (Utóbbi két alakítását később a televízió számára is megismételte.) 1965-ben a James Bond: Tűzgolyó című filmbe kapott meghívást Domino szerepére, de különböző okok miatt helyette végül a francia Claudine Augert szerződtették. (A Bond-produkciókkal máskor sem volt szerencséje: befutott filmcsillagként a 007 - Polipka (1983) női főszerepére is kiválasztották, ám végül az a film se vele valósult meg.) Első mozifilmszerepének (The Happening, 1967) nem volt különösebb visszhangja, s bár a másodikért (Vihar délen, 1967) már Golden Globe-ra is jelölték, igazán ismertté a harmadikkal vált. Arthur Penn Bonnie és Clyde (1967) című gengszterfilmjének női főszerepére csak sokadikként merült fel Faye neve, aki az óriási szakmai és közönségsikert elért klasszikusban árnyalt, kiérlelt alakítást nyújtott: Bonnie Parker máig az egyik legjobb és legemlékezetesebb alakítása. A A Thomas Crown ügy(1968) című, mára kissé porosnak tűnő bűnügyi film privát vonatkozású érdekessége, hogy a színésznőt a magánéletben szoros érzelmi szálak fűzték egy ideig a főszereplőhöz, Steve McQueenhez. A biztosítási nyomozó, Vicky Anderson szerepében Faye megteremtette karrierje egyik skatulyáját, a vonzó, intelligens, de bizonyos fokig naiv nő karakterét. S bár ezt követően a szakma legkiválóbbjai hívták forgatni, néhány évig újabb filmjei nem lendítenek számottevően a karrierjén. Vittorio de Sica Szeretők (1968) című melodrámájában Marcello Mastroiannival került össze: vicces, hogy miközben a kritika távolságtartónak ítélte kapcsolatukat a filmvásznon, a magánéletben nagyon is forró románcot éltek át. Noha egykori mestere, Elia Kazan is fontos feladattal bízta meg A megegyezés(1969) című drámájában, ismét Arthur Penn hozott számára sikert, akinek a Kis nagy ember(1970) című szatirikus westernjében nyújtott kitűnő epizódalakítást, mint Mrs. Pendrake, a képmutató tiszteletesné. Egy újabb western következett, a Doc Holliday (1970), amelyben a Vadnyugat híres asszonyát, Katie Eldert formálta meg, s mellesleg röpke liazonja volt egyik partnerével, Harris Yulin színésszel. Egykori szeretője, Jerry Schatzberg Egy bukott gyermek portréja (1970) című drámájában ragyogó alakítást nyújtott, mint neurotikus exmodell, de a széteső szerkezetű dráma nem nyerte el a kritika és a közönség tetszését. Nem volt sikeres újabb európai kiruccanása sem a francia René Clément Halálos játszma (1971) című krimijében. Két évre felhagyott a mozifilmekkel, s tévés feladatokat vállalt, melyek közül Az asszony, akit szeretek (1972) címűben a legendás, s akkor még élő Wallis Simpsont alakította. Sikerszériája Stanley Kramer Oklahoma olaja(1973) című rendhagyó westernjével kezdődött, majd az elvetemült Milady de Wintert formálta meg ragyogóan Richard Lester sztárparádéval készült kétrészes kalandfilmjében, A három testőr-ben (1973), illetve A négy testőr, avagy a Milady bosszúja-ban (1974). Ezt a szerepet azonban eredetileg éppúgy nem neki szánták, mint Evelyn Mulwray figuráját a Kínai negyed című filmben. Roman Polanski rendező viszont ragaszkodott Dunawayhez, noha együttműködésük számos viharos konfliktust eredményezett. Ennél sokkal fontosabb azonban, hogy Polanski munkája a hetvenes évek egyik legemlékezetesebb amerikai filmje lett, s Dunaway alakításáról (is) felsőfokokban nyilatkozott mindenki. A Pokoli torony (1974) című látványos katasztrófafilmben vonzó, segítőkész, de céltudatos karakterként láthattuk. Sydney Pollack A keselyű három napja (1975) című thrillerjében mellékszerepben látható, de intenzív, érzékeny játékának köszönhetően a főszereplő Robert Redford egyenrangú partnerévé tudott válni. A Hálózat (1976) című dráma a média visszásságait leplezi le: a hideg és törtető Diana Christensen szerepét ezúttal sem Dunawaynek szánták, ám a színésznő kimagaslót nyújtott benne. Teljesítményét Oscar-díjjal ismerték el: ez volt harmadik, s máig utolsó jelölése. Az elátkozottak utazása (1976) című, időben túlméretezett dráma leginkább nívós szereposztása, no meg amiatt méltó figyelmünkre, mert azt bizonyítja, hogy a holokauszt témáját egyáltalán nem Spielberg fedezte fel az amerikai filmipar számára. A Laura Mars szeme (1977) című krimi főszerepe szintén beugrás volt, mivel az eredetileg kiszemelt Barbra Streisand túl erőszakosnak találta a sztorit. Zeffirelli A bajnok (1978) című giccsbe hajló melodrámája csúfos kudarcnak bizonyult: az anyát játszó Dunaway lesújtó kritikákat kapott, akárcsak az egész produkció. Mivel magánélete is kuszává vált akkoriban – jól indult házassága Peter Wolff zenésszel kudarcot vallott, mialatt Faye a Laura Mars szeme forgatásán megismert brit fotóst, Terry O’Neillt részesítette kegyeiben –, a színésznő két évre visszavonult. Visszatérést jelentő filmje, Az első halálos bűn (1980) ágyhoz kötött feleségének szerepe a főszereplővel, Frank Sinatraval való barátság kezdetét, s egy kudarcokkal teli évtized nyitányát jelentette. Evita Perónt alakította egy tévéfilmben, majd Grace Kelly régi, híres szerepét játszotta el A vidéki lány tévéváltozatában. A legendás filmcsillag, Joan Crawford megformálása az Anyu, a sztár (1981) című filmben kis híján derékba törte a karrierjét. Arany Málna-díj és gúnyos, elmarasztaló kritikák jelezték, hogy sem a szakma, sem a közönség nem tudja elfogadni azt, hogy a nem olyan régen elhunyt sztár hisztérikus, rideg, zsarnoki nőként és anyaként jelenik meg a vásznon Dunaway személyében. Faye – tőrdöfésként otthoni karrierje számára – Angliába költözött O’Neill-lel, akihez közben férjhez ment, de brit korszaka sem hozott számára szakmai előrelépést. A gonosz lady(1983), s főleg a Supergirl (1984) című filmekben nyújtott alakításai újra Arany Málna-közelbe hozták. Az évtized két kimagasló teljesítménye Faye szempontjából az ELLIS ISLAND (1984) című minisorozat – amelyért Golden Globe-bal jutalmazták –, valamint a Törzsvendég (1987), melyben az alkoholista Mickey Rourke ugyancsak alkoholista partnernőjét játszotta, lenyűgözően. Ráadásul a szerepet lelkesedésből ingyen vállalta. O’Neill-lel kötött házassága végül depresszióhoz, alkohol- és nikotinfüggőséghez vezetett, melyektől pszichiáter segítségével tudott csak megszabadulni. (A dohányzástól sajnos nem.) Több európai produkcióban is nívós alakításokat nyújtott a 80-as évek végén (A szolgálólány meséje, Égő titok, Egy holdfényes éjszakán), de sem ezek, sem a saját produkciós vállalata égisze alatt készült krimi (Sziluett, 1990) nem hozott fordulatot a pályáján. Emir Kusturica 1991-ben forgatott, de csak két évvel később bemutatott filmje, az Arizonai álmodozók az utolsó, igazán figyelemre méltó alakítása: egy repülni vágyó korosodó, de még vonzó, gyermeklelkű asszony. Partnere, Johnny Depp közbenjárására kapta meg később a Don Juan deMarco-ban (1997) Marlon Brando feleségének szerepét. Noha máig sokat foglalkoztatják, már csak kisebb szerepekben látható, melyekben játéka olykor modorosnak tűnik. Rendezőként is bemutatkozott egy rövidjátékfilm erejéig. LOOKING FOR GATSBY címmel megjelent önéletrajzi könyve nagy feltűnést keltett néhány éve: a cím utalás arra, hogy 1973-ban minden előzetes várakozás ellenére se kapta meg A nagy Gatsby (1973) című filmben Daisy Buchanan szerepét, noha azt mintha egyenesen rá írták volna.