Guillermo del Toro

Rendezések (3,5)

Film Év Műfaj Nézettség Átlag
The Shape of Water
A víz érintése
2017 dráma, fantasy, szerelmi történet, ... 404 3,2
Crimson Peak
Bíborhegy
2015 dráma, fantasy, horror, ... 274 3,2
Pacific Rim
Tűzgyűrű
2013 akciófilm, fantasy, katasztrófafilm, ... 576 3,1
Hellboy II: The Golden Army
Hellboy II.: Az Aranyhadsereg
2008 akciófilm, fantasy, kalandfilm, ... 568 3,5
El laberinto del fauno
A faun labirintusa
2006 dráma, fantasy, háborús film 1252 4,3
Hellboy
Pokolfajzat
2004 akciófilm, fantasy, kalandfilm, ... 737 3,4
Blade II
Penge 2.
2002 akciófilm, horror, sci-fi, ... 661 3,1
El espinazo del diablo
Ördöggerinc
2001 dráma, fantasy, horror, ... 390 3,9
Mimic
Mimic - A júdás-faj
1997 horror, sci-fi, thriller 315 2,9
Cronos
 
1993 dráma, fantasy, horror 103 3,6
Geometria
 
1987 horror, rövidfilm, thriller 33 3,4
Doña Lupe
 
1985 dráma, horror, rövidfilm, ... 4 ?

Szerepek (3,1)

Szerep Film Év Rendező Műfaj Nézettség Átlag
Guillermo del Toro Five Came Back
 
2017 Laurent Bouzereau dokumentumfilm, életrajzi film, minisorozat, ...
Narrátor - The Pit and the Pendulum (hangja) Extraordinary Tales
Rendkívüli mesék
2014 Raul Garcia animáció 22 3,8
Guillermo del Toro Necessary Evil: Super-Villains of DC Comics
 
2013 J.M. Kenny - Scott Devine dokumentumfilm 2 ?
bajussos férfi / Parancsnok (hangja) Puss in Boots
Csizmás, a kandúr
2011 Chris Miller (LX) animáció, fantasy, kalandfilm, ... 312 3,1
Guillermo del Toro Masters of Horror
Boogeymen II: Masters of Horror
2002 Dave Parker - Mike Mendez dokumentumfilm 11 4,0

Díjak

Díj Év Kategória Film Megjegyzés
BAFTA 2018 Legjobb rendező The Shape of Water
Broadcast Film Critics Association Award 2018 Legjobb rendező The Shape of Water
Dallas-Forth Worth-i Filmkritikusok díjai 2017 Legjobb rendező The Shape of Water
Directors Guild of America Award 2018 Legjobb rendező The Shape of Water
Golden Globe 2018 Legjobb rendező The Shape of Water
Goya-díj (Spanyol Filmakadémia díja) 2007 Legjobb eredeti forgatókönyv El laberinto del fauno
Las Vegas-i Filmkritikusok Szövetségének díja 2017 Legjobb rendező The Shape of Water
Los Angeles-i Filmkritikusok díja 2017 Legjobb rendező The Shape of Water
Online Filmkritikusok Szövetségének díja 2007 Legjobb eredeti forgatókönyv El laberinto del fauno
Oscar 2018 Legjobb rendező The Shape of Water
Phoenix-i Filmkritikusok Szövetségének díja 2017 Legjobb rendező The Shape of Water
Producers Guild of America - Golden Laurel Award 2018 Legjobb producer The Shape of Water J. Miles Dale
San Francisco-i filmkritikusok díja 2017 Legjobb rendező The Shape of Water
Southeastern Film Critics Association Awards (USA) 2017 Legjobb rendező The Shape of Water

Portré

2008-10-26 ronin07

Guillermo del Toro 1964. október 9-én született a mexikói Gudalajarában egy szigorúan vallásos család gyermekeként. Balszerencséjére a família talán legbigottabb tagja, a katolikus nagymama vette őt kezelésbe, cseppet sem humánus módszerekkel.
A megaláztatások elől del Toro a fantázia birodalmába menekült. Naphosszat bújta Grimm és más szerzők mesekönyveit, a helyi filmszínházban pedig ronggyá nézte a harmincas, negyvenes évek horrorklasszikusait (Frankenstein, A Farkasember) és a Hammer Films (Dracula 1958) rémtörténeteit. Első filmje, a Cronos forgatását hosszú vajúdás előzte meg. Rövidfilmezett, a legendás Dick Smith (A Keresztapa, Az ördögűző, A taxisofőr) kezei alatt kitanulta a maszkmesteri szakma csínját-bínját, megalapította a Necropia nevű trükkcéget, filmelmélet-és filmtörténet tanításával, valamint rendezők stílusát összegző tanulmányok publikálásával pénzt szerzett a mozi leforgatásához.
A Cronos cím egy XVI. századbeli mechanikus szerkezetre utal, ami a potenciális alany testére csatlakozva halhatatlansággal ruházza fel a viselőt, de vámpírrá is mutálja azt. Jesus, az idős antikvárius pontosan így jár. A szintén a találmányra pályázó megalomán üzletember hiába küldi rá a pszichopata Angel de la Guardiát (az emblematikus Ron Perlman), az öreg kiszabadul a hullaházból, hogy bosszút álljon. De mikor lel igazi nyugalomra? Ha végez a gyilkossal vagy otthon, szerettei körében? Az elsőfilmbe jó néhány, csak a rendezőre jellemző elemet sikerült belepréselni: a katolikus ikonográfiára tett utalásokat (lásd az ellenfelek neveit), az apafigura hiányát, a gyermekszereplőt, szörnyeket, rovarokat, egy óraművet, metamorfózist, a sötét atmoszférába hasító fénynyalábokat és ha a hollywoodi érát vesszük alapul, a kis költségvetés dacára ügyes végső akciójelenetre is futotta a rendezőnek. A filmet nagyra tartották a cannes-i kritikusok és egy szűkebb rajongótáborra is szert tett.
Jöhetett Hollywood. A Mimic - A júdás faj első látásra remek alapanyagnak tűnt. Olyannak, ami arányosan ötvözi a személyes szerzői hangvételt az amerikai technikai fölénnyel. Ám Donald E. Wollheim sci-fi novellájának az adaptációja az emberalakot öltő vírusmutáns rovarokkal minden volt, csak örömélmény nem. A Miramax ugyanis keményen éreztette a rendezővel, hogy unalmas receptek alapján kell dolgoznia, ráadásul a forgatás közben rabolták el az apját Mexikóban. A negatív eredmények hatására del Toro úgy döntött, egy életre szakít Hollywood-dal, és hazatért.
Következő filmje, az Ördöggerinc 2001-ben került a mozikba Pedro Almodóvar és saját produkciós cégének, a Tequila Gang-nek az égisze alatt. A cselekmény – akárcsak az öt évvel későbbi A Faun labirintusa esetében – Spanyolországban játszódik a Franco-diktatúra napjaiban. A helyszín egy árvaház, ide érkezik az apját vesztett Carlos. Új otthona egyáltalán nem bizalomgerjesztő: egy meggyilkolt kisfiú szelleme riogatja a bentlakókat, nehezen tud megbarátkozni a többiekkel, a szadista felügyelőtiszt a legkisebb botlásokat sem tolerálja, de mindennél fenyegetőbb az udvaron tornyosuló bombatölcsér. Ebben a filmben del Toro a gyermeki nézőpont dominanciáját hangsúlyozza váratlan erőszakkitörésekkel és megkapó szimbolikával – e tekintetben szintén rokon a 2006-os magnum opusszal.
2002-ben del Toro ismét átruccant Hollywoodba, hogy a New Line Cinema felkérésére folytatást készítsen 1998-as sleeper hit-jükhöz, a Pengehez. Wesley Snipes-nak mit’ ad Isten rovarmutáns vámpírokat, nevezett Kaszásokat kellett az örök vadászmezőkre küldenie gyűlölt ellenségei, a tisztavérű vérisszák kommandójában. Az alaphelyzet így leírva szimplán ostoba, del Toro viszont többé-kevésbé elkerülte a diszkógömb minden színében pompázó akcióhorror idétlen feszítésbe fullasztását egy komplett és rémisztő szörnyuniverzummal, valamint tetszetős gótikus horror referenciákkal. Igaz, a Penge 2 szépen hozott a mozikban, a vegyes kritikai fogadtatás azonban adu ásza előrántására késztette a rendezőt: imádott képregényhőse, Hellboy nagyvásznas bemutatására.
Mike Mignola szarkasztikus Pokolfajzata bevallottan del Toro legjobban kedvelt szuper antihőse, és a képregények szerzője is bevallottan a sört vedelő, szarvát reszelő, csokit zabáló, tévét néző, kondizó, szivarozó paraügynök mókás jellemén át kívánta színezni a cselekményt. Ami bejött Mignolának, az úgy-ahogy bejött a mexikóinak is. Korábbi filmjeinek sajátosságait ironikus köntösbe bújtatta és a kiszólásoknak is hagyott időt például egy igazi Hellboy-képregény formájában. Del Torónak amerikai munkássága során Hellboy az egyetlen figurája, akihez szívvel-lélekkel kötődik, és ezt a rendező fekete humora is megmagyarázza, amit korábban nem tudott maradéktalanul kiaknázni a vásznon.
Az irónia után következett az intimitás – és a dicsőség. A Faun labirintusa kapcsán rendezőnk ahol teheti, elmondja, hogy évtizedeken keresztül formálta az ihletforrásokat, amik Grimmtől kezdve Kierkegaard-on át A méhkas szellemeig igen széles skálán mozognak. Filmje voltaképp nem is fantasy, jóval több annál. Finoman kontúrozott pszichodráma, ami kiváló érzékkel bontja le az álom és valóság betonfalait, éretten felszólal a háború kegyetlensége ellen, és leplezetlenül ütközteti a gyermeki ártatlanságot a brutalitással – az előbbi javára. A szigorúan csak felnőtteknek szóló mese világszerte hangos ovációban részesült. Rendezőjét Oscarra nominálták, az operatőri, a látványtervezői és a maszkmesteri munkát pedig ki is tüntették és nem mellesleg beemelte a filmes köztudatba a 2006-ban alkotó ún. három amigo nevét (a másik kettő: Alejandro González IñárrituBábel, Alfonso CuarónAz ember gyermeke).
2008-ra del Toro nemzetközi ázsiója jelentősen megnőtt. Megkeresték a Legenda vagyok és a Nem fogadott hívás tervével, de ő Amerikában Hellboy útját kívánta tovább egyengetni. A Magyarországon forgatott Hellboy II - Az Aranyhadsereg még az első rész szarkazmusán is túltett. Nincs szinte egy olyan jelenet sem a filmben, aminek komolyságát ne rakná villámgyorsan zárójelbe az irónia, ám közülük egy mindenképpen kiemelkedik: a szerelmi bánattal küszködő főhős és a szerelmetes, halszerű Abe Sapien részegen éneklik a Can’t Smile Without You című romantikus nótát, mialatt párhuzamos montázsban látjuk a főhadiszálláson garázdálkodó gonosztevőt. Magabiztos kötéltánc, patikamérlegen mért egyensúly komolyság és komolytalanság között.
Idén áprilisban hivatalosan is bejelentették, hogy del Toro rendezi majd A gyűrűk ura-trilógia előzményét, A hobbitot. A filmet két részben mutatják majd be a mozik, az elsőt 2011., a másodikat 2012. karácsonyán. A gigantikus projekt levezénylése természetesen Új-Zélandon zajlik majd, Ian McKellen és a hírek szerint James McAvoy főszereplésével, de állítólag a régiek is tiszteletüket teszik. Az adaptáció négy évet vesz el a rendező életéből, és szívből remélhetjük, hogy utána nem folytatódik az a tendencia, aminek egyszer már hangot adott: „A Cronos és a Mimic - A júdás faj között hat forgatókönyvet írtam, egyik se valósult meg. A Mimic - A júdás faj és az Ördöggerinc között hármat, egyikből se lett film. Szóval van pár ötlet a tarsolyomban, ráadásul ezek a kedvenc sztorijaim. Például egy western verzió a Monte Cristo grófjara vagy a Mephisto menyasszonya című, az ördöggel kötött alkuról. Imádom őket, és filmet akarok belőlük készíteni.”