Ken Russell

Rendezések (3,4)

Film Év Műfaj Nézettség Átlag
Trapped Ashes
 
2006 horror 10 2,9
The Fall of the Louse of Usher
 
2002 fantasy, horror, musical, ... 2 ?
Lion's Mouth
 
2000 musical, rövidfilm
Dogboys
Kutyakölykök
1998 akciófilm, thriller 1 ?
Mindbender
A Mágus
1996 dráma, életrajzi film 4 ?
Tales of Erotica
Erotikus mesék
1996 dráma, vígjáték 3 ?
Alice in Russialand
 
1995 dráma, vígjáték 1 ?
Treasure Island
A kincses sziget
1995 musical, vígjáték 1 ?
Lady Chatterley
Lady Chatterley szeretője
1993 dráma, szerelmi történet 40 3,4
The Insatiable Mrs. Kirsch
 
1993 rövidfilm 2 ?
The Mystery of Dr Martinu
 
1993 dráma, musical 1 ?
The Secret Life of Arnold Bax
 
1992 dráma
Prisoner of Honor
 
1991 dráma, életrajzi film
Whore
A prosti
1991 dráma 13 3,5
The Strange Affliction of Anton Bruckner
Anton Bruckner különös szenvedése
1990 életrajzi film
A British Picture
 
1989 életrajzi film 1 ?
The Rainbow
Szivárvány
1989 akciófilm, dráma, szerelmi történet 6 ?
Salome's Last Dance
Salome utolsó tánca
1988 dráma, életrajzi film, vígjáték 14 3,0
The Lair of the White Worm
A fehér féreg búvóhelye
1988 horror 39 2,6
Aria
Ária
1987 vígjáték, zenés film 16 3,6
Gothic
Gótika, avagy a szellem éjszakája
1986 dráma, horror, thriller 53 3,1
Crimes of Passion
Szenvedélyes bűnök
1984 dráma, szerelmi történet, thriller 36 3,6
The Planets
Bolygók
1983 dokumentumfilm, rövidfilm 3 ?
Altered States
Változó állapotok
1980 dráma, fantasy, horror, ... 84 3,6
Valentino
 
1977 dráma, életrajzi film 15 3,1
Lisztomania
Lisztománia
1975 életrajzi film, fantasy, musical, ... 15 3,9
Tommy
 
1975 dráma, fantasy, musical 34 3,6
Mahler
 
1974 dráma, életrajzi film 17 3,6
Savage Messiah
Barbár messiás
1972 dráma, életrajzi film 13 3,1
The Boy Friend
Twiggy, a sztár
1971 musical, szerelmi történet, vígjáték 3 ?
The Devils
Ördögök
1971 dráma, exploitation, horror 72 4,2
The Music Lovers
Zenerajongók
1970 dráma, életrajzi film, zenés film 13 4,1
Women in Love
Szerelmes asszonyok
1969 dráma, szerelmi történet 37 4,1
Billion Dollar Brain
Egymilliárd dolláros agy
1967 dráma, kalandfilm, thriller 25 2,8
Isadora Duncan, the Biggest Dancer in the World
 
1966 dokumentumfilm, életrajzi film
French Dressing
 
1964 dráma, vígjáték
A House in Bayswater
 
1960 dokumentumfilm, rövidfilm
Architecture of Entertainment
 
1960 dokumentumfilm, rövidfilm
Cranko at Work
 
1960 dokumentumfilm, rövidfilm
Marie Rambert Remembers
 
1960 dokumentumfilm
Shelagh Delaney's Salford
 
1960 dokumentumfilm, rövidfilm
The Light Fantastic
 
1960 dokumentumfilm
The Miner's Picnic
 
1960 dokumentumfilm
Gordon Jacob
 
1959 dokumentumfilm
Guitar Craze
 
1959 rövidfilm
McBryde and Coquhoun: Two Scottish Painters
 
1959 dokumentumfilm
Poet's London
 
1959 dokumentumfilm, rövidfilm 1 ?
Portrait of a Goon
 
1959 dokumentumfilm, életrajzi film, rövidfilm
Lourdes
 
1958 rövidfilm
Amelia and the Angel
Amélia és az angyal
1957 rövidfilm 5 ?
Knights On Bikes
 
1956 rövidfilm 7 ?
Peepshow
 
1956 rövidfilm 3 ?

Szerepek (3,2)

Szerep Film Év Rendező Műfaj Nézettség Átlag
Dane Calthrop Marple: The Moving Finger
Miss Marple történetei: A láthatatlan kéz
2006 Tom Shankland krimi 25 3,6
ember hálóingben Colour Me Kubrick: A True...ish Story
Kubrick-menet
2005 Brian W. Cook vígjáték 102 3,0
Dr. Calihari The Fall of the Louse of Usher
 
2002 Ken Russell fantasy, horror, musical, ... 2 ?
Mr. Kirsch Tales of Erotica
Erotikus mesék
1996 Bob Rafelson - Ken Russell - Melvin Van Peebles - ... dráma, vígjáték 3 ?
Sir Michael Reid Lady Chatterley
Lady Chatterley szeretője
1993 Ken Russell dráma, szerelmi történet 40 3,4
Sir Arnold Bax The Secret Life of Arnold Bax
 
1992 Ken Russell dráma
Ken Russell A British Picture
 
1989 Ken Russell életrajzi film 1 ?
Rex Ingram Valentino
 
1977 Ken Russell dráma, életrajzi film 15 3,1

Díjak

Díj Év Kategória Film Megjegyzés
National Board of Review, USA 1972/1 Legjobb rendező The Devils

Portré

2005-08-30 Tom Chase

Ken Russell 1927. július 3-án született Southamptonban. Nagyanyjánál nevelkedett, s rajongott a moziért. Az iskoláról nem volt túl jó véleménye. A hadsereggel sem barátkozott meg: először idegösszeomlás miatt leszerelték, majd később önként jelentkezett a légierőhöz, ahol szintén nem maradt sokáig. Balettórákat és színészleckéket vett, de végül fényképészként sikerült nevet szereznie. A komolyzene iránti rajongása már ifjúkorában megmutatkozott. Három amatőr film elkészítése után a BBC-től kapott felkérést. 1959-től kezdve egy évtizeden keresztül készített rövidfilmeket a Monitor című magazinműsor számára, elsősorban olyan neves zeneszerzőkről, mint Prokofjev, Bartók vagy Elgar. 1967-ben az Egymilliárd dolláros agy című kémtörténettel mozifilmrendezőként is bemutatkozott, ám ez a munkája még feledhető darabnak számít. D. H. Lawrence hírhedt regénye, a Szerelmes asszonyok 1969-es filmváltozata jelentette az áttörést a pályáján. Hihetetlen érzékenységgel teremtette meg a mozivásznon az író világát, merész, asszociatív képsoraival meglepően sokat érzékeltetve az irodalmi mű filozofikus vonulatából. A két férfi főszereplő, Oliver Reed és Alan Bates meztelen birkózási jelenete nagy feltűnést keltett akkoriban, s máig a film leghíresebb epizódjának számít, de fontos dramaturgiai funkciója miatt elkerülte a cenzúrát. Innentől kezdve Russell szinte minden munkája – legyen szó rövidfilmről vagy játékfilmről – kisebb-nagyobb viharokat kavart. A Zenerajongók(1970) című filmje Csajkovszkij viharos életét dolgozta fel, homoszexuális viszonyát Csiluvszkij gróffal és dicstelen házasságát a nimfomániás Nyinával. Richard Chamberlain és a Szerelmes asszonyok-ban nyújtott alakításáért Oscarral jutalmazott Glenda Jackson parádés alakítása emeli a barokkosan gazdag, provokatív és asszociatív képsorokban gazdag film értékét. Számos kritikusa azonban a rendező többi munkájához hasonlóan túlrendezettnek, túljátszottnak találta. A botrányt fokozta, hogy Russell filmjével egy időben a szovjetek egy teljesen konzervatív életrajzi filmet forgattak Csajkovszkijról. A rendező következő, talán legjobb munkája, AZ Ördögök (1971) ugyanazt a témát dolgozta fel, mint a lengyel Jerzy Kawalerowicz Mater Johanna-ja (1960): a megszállott loudoni apácák esetét. Russell azonban – miközben a középkori misztériumjátékokat is megidézi – nagyon is a mának szóló alkotást hozott létre, amely lényegében a szabadságot, az önálló gondolkodást kegyetlenül elnyomó diktatúrák ellen szól, történelmi kortól függetlenül. Érdekesség, hogy a díszleteket Derek Jarman tervezte, aki később maga is jeles filmrendezővé avanzsált. Feltétlenül meg kell emlékezni még Vanessa Redgrave (Johanna) és Oliver Reed (Grandier atya) nagyszerű alakításáról is. A Twiggy, a sztár (1971) és a Barbár messiás (1972) után Russell a Who együttes rockoperáját, a Tommy-t (1974) filmesítette meg. A főszerepet az együttes énekese, Roger Daltrey alakította, de szerepelt a filmben Tina Turner és Elton John is. A Mahler (1974) újabb provokatív életrajzfilm volt, melyben a neves zeneszerző élete több síkon elevenedik meg: egy utazás során idéződik fel Mahler élete, s a valós események időben ugráló képsorai váltakoznak merész fantáziajelenetekkel. A Lisztománia-ban (1975) – melyben a főszerepet ismét Roger Daltrey játszotta – már-már követhetetlenül sorakoznak egymásután a túláradó alkotói fantázia képsorai. A film egyik vonulata a sztárkultusz kérdéskörét érinti, amelyre már A Zenerajongók is kitért, s amely a Valentino (1977) kulcsmotívuma. A legendás némafilmsztár életét helyenként egy Valentino-film modorában, de összességében megint a művésztől megszokott pazar körítéssel elővezető alkotás szereposztása sem akármilyen: a címszerepet az emigráns orosz balettfenomén, Rudolf Nurejev alakítja, partnernője a Mamas and Papas együttes egykori énekesnője, Michelle Phillips. A rendező következő filmje, a Változó állapotok (1980) az Egyesült Államokban készült, s elkészítését Russell előtt Arthur Penn (Bonnie és Clyde) már visszautasította. A történet főhőse a különböző tudatállapotokkal kísérletező Jessup professzor (William Hurt), aki munkája közben kénytelen szembenézni addigi élete összes félelmével és szorongásával. Luis Bunuel A Nap szépe(1967) című remekével áll kapcsolatban a következő Russell-opusz, az ugyancsak amerikai színekben készült Szenvedélyes bűnök(1984). China Blue (Kathleen Turner) nappal sikeres divattervező, éjjel viszont a legalantasabb igényeket kielégítő luxusprostituált. Két férfi van a nyomában: egy magándetektív (John Laughlin) a nappali életéből, aki a nő főnökének a megbízásából nyomoz egy munkahelyi ügyben, s egy őrült pap (Anthony Perkins) az éjszakai miliőből, aki az erkölcs és erény nevében tör a hősnő életére. Bár a film hamar kultikussá vált, Russell mégis visszatért hazájába, hogy újabb mintaadó filmet forgasson. A Gótika, a szellem éjszakája (1986) lényegében az irodalomtörténet két híres rémregénye, Mary Shelley FRANKENSTEIN és Dr. Polidori A VÁMPÍR című írásainak megszületési körülményeit mutatja be. A filmben álom és vízió, múlt, jelen és jövő képei, történései keverednek egymással. A produkció hatását mi sem bizonyítja jobban, mint hogy néhány éven belül további 3 film dolgozta fel ugyanezt a témát. A gótikus horrornál maradva Russell a DRAKULA szerzője, Bram Stoker A fehér féreg búvóhelye (1988) című munkáját is megfilmesítette. Minden erénye ellenére ez már haloványabb opusz lett, viszont a Twiggy, a sztár óta az első műve, melyet a magyar mozik is bemutattak. A Salome utolsó tánca (1989) Oscar Wilde darabja nyomán született, ám a szellemes aforizmáiról híres homoszexuális szerző helyett inkább Russell képileg túlburjánzó, utalásokra, áthallásokra épülő stílusa jellemzi. A Szerelmes asszonyok előzményeként készült Szivárvány (1989) érdekességét többek között az adja, hogy a Russell verzióját megelőző évben, ugyancsak Angliában tévéfilm is készült D. H. Lawrence regényéből. A korosodó mester fáradtabb munkái közül még kettőt érdemes kiemelni: A prosti (1991) mutat némi párhuzamot a Szenvedélyes bűnök-kel, noha alapja egy valóban megtörtént ügyet feldolgozó dráma. A rendező egyébként művét válasznak szánta a prostituáltak világát rózsaszínben ábrázoló hollywoodi Micsoda nő!-re (1990). A Lady Chatterley(1993) című négyrészes tévéfilm (nálunk két részbe tömörítve játszották) D. H. Lawrence hírhedt botrányregényéből készült. Russell célja az volt, hogy az irodalmi műhöz hű változatot készítsen, mert megítélése szerint a korábbi két verzió (Marc Allégret és Just Jaeckin rendezései) lényegében meghamisították Lawrence munkáját. A forgatókönyv megírásakor azonban figyelembe vette a Lady Chatterley szeretője (ez a regény teljes címe) korábban, más címeken publikált verzióit is, mert megítélése szerint bizonyos motívumokat a szerző azokban jobban kifejtett. A női főszerepre Joely Richardsont kérte fel, akinek édesanyjával, Vanessával (Ördögök) és nővérével, Natashával (Gótika, a szellem éjszakája) már dolgozott korábban. Ken Russell mint a legtöbb igazán nagy művész, filmjeivel (s részben magánéletével is) örökösen provokál, botrányokat okoz, hogy rákényszerítse a nézőket, a világot, hogy szembenézzenek önmagukkal, múltjukkal és jelenükkel, s ezek ismeretében alakítsák jövőjüket. Tarka életművének látszólag eltérő darabjai között mindenképpen találunk legalább egy közös motívumot: olyan embereket választott filmjei hőséül (függetlenül attól, hogy valós vagy fiktív karakterekről van szó), akik tehetségük és/vagy modern életfelfogásuk következményeként szembekerülnek szűkebb vagy tágabb környezetük maradi felfogásával és álszent erkölcseivel.