Melyek azok a filmek, amelyek leginkább megváltoztatták a (mozi világán kívüli) világot? 👁

offerus kérdése, 2021. február 15.

  • [2] Egy nemzet születése (1915) - A Ku Klux Klan-t is dicsőitő film hatására jelentősen megnőtt a szervezethez csatlakozók száma
  • [5] Az akarat diadala (1934) - Népszerűvé tette a nácikat
  • [1] A szégyen utcája (1956) - Néhány hónappal a film után illegálissá nyilvánították a prostitúciót Japánban
  • [1] Az algíri csata (1966) - A film mintát adott a forradalmároknak, de egyúttal útmutatót is a kormányoknak a terrorizmus visszaszorítására
  • [2] Mechanikus narancs (1971) - A filmben bemutatott erőszakos jeleneteket többen utánozni kezdték, Kubrick végül a film visszahívásáról döntött
  • [1] Vezeklés (1984) - Inspirálta a peresztrojkát
  • [0] A keskeny, kék vonal (1988) - A film hatására újranyitották Randall Dale Adams bírósági ügyét és végül felmentették a haláíra ítélt ártatlan embert
  • [2] Rövidfilm a gyilkolásról (1988) - A lengyel törvényhozás a filmet követően eltörölte a halálbüntetést
  • [9] Philadelphia (1993) - Közbeszéd tárgyává tette a HIV fertőzést, megváltoztatta a róla való gondolkodást
  • [1] Rosetta (1999) - A belga törvényhozók a film hatására elfogadták a tizenéves munkavállalók jogait védő törvényt
  • [2] A csend képe (2014) - A film megtörte a félévszázadás hallgatást az indonéz rendszer rémtetteiről, az emberek elkezdtek nem félni
  • [1] A Palace for Putin. The Story of the Biggest Bribe (2021) - A film is hozzájárult az országos Putyin ellenes tüntetéssorozathoz
  • [9] A filmeknek nem feladatuk, hogy megváltoztassák a világot.
  • [2] További filme(ke)t lásd a kommentek között.

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2021-02-22 22:49:30 caulfield #44

Habár ez sokkal problémásabb lesz, mint 86-ban volt, mert a mai átlag amerikai fiatal nem igazán fér már bele a pilótafülkébe, könnyebb bekerülniük egy fősuliba, mint a seregbe. Az új Top Gun-nak ebben a virtualizálódott közegben csak a nosztalgiavonatra lesz jegye.

2021-02-18 00:51:21 caulfield #43

A Top Gun, mint toborzófilm sikere minden várakozást felülmúlt anno. Most, ha majd nyitnak a mozik, meg is próbálnak újrázni egyet - biztos megint kell utánpótlás pilótákból az amerikai légierőnél.

2021-02-17 15:16:15 Ugor #42

Nem, nem mindenkinél kapcsolták fel. Van, aki inkább tudatosan lőtereket hoz létre egy európai ország iskoláiban.

előzmény: Kempesbaba (#41)

2021-02-17 14:47:03 Kempesbaba #41

Azért azt valahol tudatosnak tartom, hogy ezt a ,,villanyt" nem mindenkinek kapcsolják fel.
Más különben senki nem menne manapság katonának.
De naivan fel tehetném azt a kérdést is hogy a west point kadétjainak miért a csillagközi invázió a kötelező olvasmány és miért nem a 22-es csapdája?

előzmény: Ugor (#39)

2021-02-17 13:42:07 csabaga #40

Vagy a szülők, nagyszülők emlékei alapján, akik átélték, mi is történt ebben az országban 1944-45-ben.

Kezdődött Budapest amerikai bombázásával ( a gépek Olaszországból jöttek!), majd folytatódott, tudjuk, hogy mivel...

előzmény: Xuja (#38)

2021-02-17 13:24:25 Ugor #39

Igen, persze, én is nyilván egészen másképp láttam volna és itt is másképp mondtam volna, ha negyven évvel később születtem volna. Like. Nekem csak sokkal később adatott meg, hogy felkapcsolják a villanyt a fejemben, hogy a háború egy idióta baromság.

előzmény: Xuja (#38)

2021-02-17 13:11:56 Xuja #38

Nekem az a fura, hogy valakinek ez alapból nem esik le, mármint már a történelemórák alapján is egyértelmű (persze csak ha normálisan van a tárgy oktatva), hogy a háború az nem olyan vidám dolog.. De tény, hogy zseniálisan ragadja meg a regény a háború értelmetlenségét és abszurditását.

előzmény: Ugor (#37)

2021-02-17 12:41:22 Ugor #37

Még teszek hozzá, film, ami talán sokkolt, és talán nem csak engem, hanem másokat is. A 22-es csapdája. Először a könyv, majd a film úgy vágott pofon, hogy csak évek múlva jöttem rá, hogy mennyire formálta a tudatomat. Egészen addig, az irodalomban, a filmekben és közbeszédben úgy voltam szocializálva, hogy a háború az valami nemes dolog, pompás férfiak önfeláldoznak, elvéreznek, miközben nemzetük zászlaját, koronáját, sasát, keresztjét, félholdját, csillagját stb. emelik és szemükben kihuny a fény, mikor hősiesen meghalnak királyukért, népükért, vallásukért, eszméikért... és akkor a 22-es csapdája azt mondta, hogy az a normális, aki hülye és fordítva. Az épeszű ember igenis vinnyogva fél a háborútól, sebesüléstől, haláltól, és nagy ívben tojik a fennkölt misszióra, inkább menekülne a vérözönből. Szerintem ez egy szemléletváltás volt, és talán nem csak nálam.

2021-02-17 11:01:41 MicaHiro #36

Csatlakozom a kérdés dicsérőihez, szerintem is szuper a felvetett téma :)

Két kis adalék, az egyik aktuális: egy új cseh dokumentumfilm kapcsán állítólag már több nyomozás is indult internetes zaklatáshoz/pedofíliához kapcsolódó ügyekben.

Illetve itt egy másik cikk egy számomra érdekes témáról, ami az UFO-észlelések és egyes sci-fi filmek közti kapcsolatot veti fel.

2021-02-16 20:49:56 offerus #35

Igen, ez jó egybeesés volt :)

előzmény: zéel (#34)

2021-02-16 20:26:53 zéel #34

Nagy szellemek...!:)
akkor kb. egyszerre írhattunk
én a Csontváryhoz egy utóiratot, te meg ide

előzmény: offerus (#33)

2021-02-16 20:21:24 offerus #33

Nem gondoltam, hogy ennyi észrevétel születik egy nap alatt, de örülök neki és köszönöm. Esetleg hazai példát tud valaki?

(Éppen most olvastam zéel friss kommentjét a Csontváry filmhez. Megmutatta, hogy az egyénre igenis tud úgy hatni egy film, hogy a jövőjét is alakítsa.)

2021-02-16 15:46:57 Ugor #32

Emberi természet. Évente kb. 5000 kutyatámadás történik az országban, ebből 2-3 halálos is. A kutyáktól nem fél senki, imádják őket és untyi-puntyi, negéd... vaddisznótámadásról szinte semmit sem tudunk, halálos vaddisznótámadás csak Zrínyi volt, az is a mesékben utoljára. A vaddisznóktól mégis mindenki retteg és követeli a kiirtásukat.

előzmény: The Cortez (#31)

2021-02-16 15:10:42 The Cortez #31

Igen, elvileg a film után sokan félni kezdtek az állattól meg a tengertől.
Normális esetben nem mennek közel a parthoz, de időnként hallani cápatámadásokról.

előzmény: ryood (#30)

2021-02-16 10:53:55 ryood #30

ha már szóba került a Cápa..
csak nagyon felületesen emlékszem rá, de régebben olvastam vagy hallottam arról, hogy tudósok, állatvédők nagyon ki voltak akadva anno amiatt, ahogy ábrázolja a film a cápát, mint állatot, tengeri emberéhes szörnyszülöttként, fenevadként. mert, hogy nagyon mélyen beépítette ezt a tévhitet a köztudatba.
és azt is mondták, hogy nem mennek a parthoz olyan közel, mint a filmben.
hogy hol az igazság, azt én nem szeretném megmondani.

2021-02-15 23:18:07 The Cortez #29

Most néztem meg a Téboly című filmet. Lehet ez is meg fogja változtatni a világot, mert már most azt irkálják az emberek, hogy a jövőben 2-szer is meggondolják, rámerjenek-e dudálni a szabálytalankodókra.

2021-02-15 22:55:13 Bubu #28

Ja, és film, ami megváltoztatta a világot: ebben nem vagyok biztos, de amikor kijött A remény rabjai, abban az évben hozta meg Bill Clinton a bűnügyi törvényét (lehet, ezért nem reklámozták annyira), amit később az egyik leghibásabb döntéseként tartanak számon. A film viszont (a Halálsoronnal egyetemben) humanizálja a rabokat, ami szerintem hatással lehetett a közvéleményre, ahogyan a Keresztapa vagy a Rain Man is...
Ott van még A jövő kezdete című könyv és film, amik után a valóságban is elindult az “Add tovább!” mozgalom...

2021-02-15 22:37:10 Bubu #27

Én azt nem láttam, és nem is áll szándékomban megnézni, így rátok tudok csak hagyatkozni ebben...
De az elmúlt 10-12 évben voltam pár esküvőn, és nem azt látom Magyarországon, hogy a szülők fizetnének az esküvőért pl. Ha az ifjú pár fizet mindent, akkor meg meg lehet húzni közösen egy határt az anyagiakban is. De ahogy ebben sem, én másban sem hasonlítanám a magyar viszonyokat a világ egyik legdrágább városában megálmodott extrém fantazmagóriákhoz.

előzmény: Kempesbaba (#26)

2021-02-15 22:28:02 Kempesbaba #26

Azért erre a minden árron fogyasztás dologra nagyon szép peldát mutat a már említett szex és new york

előzmény: Bubu (#25)

2021-02-15 22:18:22 Bubu #25

Azért nem húznék egyenlőségjelet a bridezillák és a romantikus filmek létrejötte között. Nem minden nő lesz bridezilla, amelyik mégis, nem feltétlen a romantikus filmek miatt. Ez inkább a kapitalizmus végterméke, ahogyan a karácsonyi vásárlás is kihozza egyesekből az állatot...

2021-02-15 22:09:38 Kempesbaba #24

Érdekes dolog összehasonlítani,vagy párhuzamba állítani a pornot és a romantikus filmeket.
Mert mi a károsabb,minek van nagyobb romboló hatása társadalmunkra,ha a sötét moziteremben a partnerem fejét ráhúzom az ölemre,vagy az ha a leendő arához mentőt kell hívni,mert olyan hisztéria rohamot kap mivel az apja nem hajlandó egy kisebb lakás árát kifizetni az álltala oly sok filmben látott álomesküvőre?

2021-02-15 21:56:50 Bubu #23

És ez részemről jó is így.

előzmény: The Cortez (#22)

2021-02-15 21:55:27 The Cortez #22

Nem csak ezek miatt. A pornó sokaknál eleve tabu, meg azt nem látod vasárnap délután a kereskedelmin, ellentétben a romkommal, ami már csak ezért is elfogadottabb.

előzmény: Bubu (#20)

2021-02-15 21:53:56 Ugor #21

Abszolút komolyan gondoltam az állatokról. Évtizedekkel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy tömegek tiltakozzanak az állatszámok ellen a cirkuszokban. Most már sikerrel. Újabban az állatkertek tiltakoznak egyre többen. És ez a filmek hatására van.

előzmény: The Cortez (#19)

2021-02-15 21:50:56 Bubu #20

Mert a romantikus filmeknél statisztikailag ritkábban fordulhat elő, hogy erőszak, vagy kizsákmányolás gyanúja merüljön fel a gyártásban. A tárgyiasítás már persze más tészta. Meg persze vannak a romantikus filmeknek is jó darabjai, amik közelebb állnak a valósághoz. A Don Jont még nem láttam, de ebbe a beszélgetésbe a Disney meséket is belevenném, ami a torz elvárásokat illeti.
A szürke könyvek ráadásul a Twilight sorozat újragondolásai, így már azt se tudja az ember, kire mutogasson ezekért az "alkotásokért".

előzmény: The Cortez (#17)

2021-02-15 21:45:43 The Cortez #19

Nem tudom, hogy komolyan gondoltad-e mindezt az állatokról, de az A cápa tényleg hatalmas hatással volt a világra :D

előzmény: Ugor (#13)

2021-02-15 21:40:29 critixx #18

A '30-as évek elejétől a '60-as évek közepéig életben lévő Hays-kódex kikötötte, hogy a maffiózóknak a filmek végén mindig meg kell bűnhődniük, lelövik őket, esetleg börtönbe kerülnek, halálra ítélik őket, pontosan ezért, hogy a nézők, különösen a fiatalok számára ne tűnjön "jó bulinak" a gengszter-életmód. "A bűnözés nem kifizetődő". A Keresztapa volt az első hollywoodi maffiafilm, aminek a végén elmaradt a bűnhődés.

Az Esőember valóban rengeteg tévképzetet hintett el a közvéleményben az autizmussal kapcsolatban, szinte egyetlen sztereotípiává redukálva azt, hatására a filmekben látható autista-karakterek 90%-a még mindig "az esőember figuraként" jelenik meg.

2021-02-15 21:40:22 The Cortez #17

Pornóra is gondoltam, de direkt nem írtam :D A Don Jon részben pont erről szól, hogy mindkét műfaj rohadt káros a maga módján, csak a romkomot jobban elfogadja a társadalom. Ha már pornó és majmolás, akkor írhatnánk az A szürke 50-et is, de ott ugye a könyv volt a hunyó.

előzmény: Bubu (#12)

2021-02-15 21:34:05 The Cortez #16

Persze, rájuk gondoltam elsősorban.

előzmény: Kempesbaba (#11)

2021-02-15 20:51:58 Kempesbaba #15

Bocs,de most nagyon röhögök itt magamban. Nekem a mélytorokról a Watergate-botrány ugrik be kapásból. De ki hogyan szocializálódott... :D

előzmény: Bubu (#12)

2021-02-15 20:42:48 Ugor #14

Egyetértek! Rossz minta és nagyon rossz irányban befolyásolja a magánéletet.

előzmény: Bubu (#12)

2021-02-15 20:40:16 Ugor #13

Az állatok… gyerekkoromban az összes képünk, képzetünk az volt a vadonélő állatokról, hogy azok egységesen dúvadak, fenevadak. A hős vadász megy az erdőben, meg az ifjúsági kalandregényekben és amint szembejő a fenevad, a hős utazó, parafakalapos főrang puff, lelövi. Sok-sok filmnek kellett leperegnie a filmvásznon. amíg rájöttünk, hogy Willy, a kardszárnyú delfin igazságtalanul van fogságban, Moby Dick nevű gonosz bálna meg nem létezik, Vuknak is van családja és lelke, a medve nem magától táncol, az oroszlán meg a tigris sem jókedvében ugrik át a tüzes karikán, és a turistákat kiszolgáló öszvérek, tevék, elefántok, nyomorult kínok között élnek. Azért ehhez a felismeréshez sokat hozzájárult a filmipar is, szerintem. Ma már beszüntették a bikaviadalt és a cirkuszokban sem szolgálnak megnyomorított állatok a legtöbb helyen.

2021-02-15 20:31:31 Bubu #12

Ha már káros hatás, nem mennék el amellett sem, ami sok fiatal férfi gondolkodását befolyásolta káros módon: a pornó. Kiemelném a Mélytorok című filmet, ami után megemelkedett a sürgősségi osztályokon a nők fulladással, fulladásos rohammal történő felvétele, miután tömegesen vitték el a szeretett nőt a filmre és otthon megváltozott elvárásokkal kezdtek az intim együttlétekbe... Alapvetően vakon arra, hogy a főszereplő milyen családi körülmények között vállalta el a forgatást.

előzmény: Kempesbaba (#11)

2021-02-15 20:21:30 Kempesbaba #11

,, Mindkettő negatív változásokat idézett elő a társadalomban" Azt azért tegyük hozzá,hogy első sorban a fiatal hölgyek gondolkodását befolyásolták negatív módon. A Keresztapa egyébként telitalálat.

előzmény: The Cortez (#10)

2021-02-15 20:08:18 The Cortez #10

A keresztapa-trilógia meg a legtöbb classic gengszterfilm, beleértve Scorsese darabjait. Az átlag ember főként ezekből a filmekből nyerte a maffiáról való tudását, ráadásul sokaknak szimpatikussá is tették ezt a világot.
Az Esőemberrel és az autizmussal hasonló a helyzet, csak a maffiózókkal ellentétben, az autistákat senki sem akarta utánozni.
Ha felmerült a Mechanikus narancs, akkor idevehetjük a Hetediket is, mert voltak olyan őrültek, akik ennek is utánozni próbálták az erőszakos jeleneteit.
Ha sorozatot is lehet írni, akkor egyértelműen a Szex és New York, ha műfajt is, akkor meg a romantikus komédia. Mindkettő negatív változásokat idézett elő a társadalomban.

2021-02-15 19:44:30 The Cortez #9

Mondjuk a Trainspotting meg a Rekviem egy álomért sokaknak félelmetessé tette a heroint, még akkor is, ha az utóbbi néhol hatásvadász volt.

2021-02-15 19:07:20 csabaga #8

Igazad van.
Ráerősített az amúgy is meglevő véleményre, utólag reagált, ahogy a filmek szerintem általában szoktak.
Az AIDS-ről én újságban olvastam első alkalommal.

Viszont a Magdolna-mosodák történetét egy filmből ismertem meg, ez jó volt arra, hogy egy szélesebb körhöz eljusson ez a szégyenletes dolog híre.
Az utolsó mosodát viszont már hét évvel a film bemutatása előtt bezárták.

előzmény: Bubu (#7)

2021-02-15 18:58:22 Bubu #7

Már jóval a film megjelenése előtt, mikor még neve sem volt, már melegpestisnek hívták. Az az összekapcsolás már rég megvolt, pláne olyan hírességek halála után, mint Freddie Mercury.

előzmény: csabaga (#6)

2021-02-15 18:42:17 csabaga #6

A Philadelphia szerintem minden jó szándéka ellenére inkább ártott.
Az AIDS-et összekapcsolta a homoszexuális kapcsolattal.

A filmek célja nem a világ megváltoztatása, inkább csak utólag mutatja be az eseményeket, véleményem szerint ez a könyveknek és az újságírásnak jobban megy.

A Twist Oliver tényleg felhívta a figyelmet a szegényházakra.
A Veronica Guerinről írt cikkek tényleg komoly felháborodást keltettek és mindkét esetben sokat javult a helyzet.

2021-02-15 18:29:24 Ugor #5

Sok film van, amire sokszor ráírtuk, hogy "ezt mindenkinek látni kéne!" Igazad van, sok film van, ami nem jutott el széles rétegekhez, pont azokhoz, akiken talán változtatott volna. Aki nem akar valamiről tudomást szerezni, az befogja fülét, szemét, és a homokba dugja a fejét. Aki pl azt szeretné csak elhinni, hogy a menekült ember az egy vérivó bűnöző, az nem nézi meg az Állampolgárt vagy a Capharnaüm-ot.

előzmény: The Cortez (#3)

2021-02-15 18:21:55 Ugor #4

Kénytelen leszek igazán szubjektív lenni… a Magdolna nővérek volt az a film, ami igazán sokkolt a katolikus egyházzal kapcsolatban, hogy a velünk, korunkban élő szentfazék banda micsoda elmondhatatlanul aljas módon bánik/bánt el a fiatal lányokkal. Nem a középkorban, hanem most. Ezt a Philomena csak alaposan megerősítette, a Spotlight meg betetőzte, de már nem volt olyan sokk, mint az első. Az ennél is nagyobb sokk az volt, hogy mindettől nem omlott össze ez a rendszer, csak úgy uralja a félvilágot, mintha mi sem történt volna. Ahogy nem omlott össze az Iszlám sem, amikor, honnan, ha máshonnan nem, a filmekről kiderült, hogy micsoda elfogadhatatlan módon uszít a többi ember ellen, a gyilkolást téve meg a legnagyobb erénynek, ezt is valahogy félresöpörte a világ, hogy ugyan már, nem is ilyen az iszlám, csak az a ronda ISIS. A Szent Ferenc filmek enyhítik csak ezt a zavarokat. A Napfivér, Holdnővér, a Ferenc. Isten lantosa, meg talán Wim Wenders Ferenc pápája enyhít ezen a dolgon valamit. Balzsam a sebre.

2021-02-15 17:56:45 The Cortez #3

Tényleg nagyon jó és elgondolkodtató kérdés. Az a helyzet, hogy több olyat tudnék mondani, amik lehet, hogy ezzel a céllal készültek, de még nem változtattak semmin, mert mondjuk nem értek el széles tömegeket/elértek széles tömegeket, viszont csak megnézték, majd elfelejtették őket (pl: Spotlight, Capharnaum), vagy mert túl szélsőségesek (pl: Visszafordíthatatlan, A szerb film).

2021-02-15 17:17:00 Ugor #2

offerus, le a kalappal a kérdésed előtt... igazán elgondolkodtató!

előzmény: offerus (#1)

2021-02-15 17:08:45 offerus #1

Elöljáróban úgy gondolom, hogy a filmeknek alapvetően nem feladatuk, hogy megváltoztassák a világot. Legalábbis nem olyan direkt módon, mint ahogy a fenti listában lévő filmek teszik. A maguk módján, közvetve persze hozzájárulhatnak változásokhoz, azáltal, hogy a befogadóra tett hatás elindít-e bennük valamit. De ez nem felmérhető, legfeljebb egyéni élményekről lehet beszámolni. A kérdés itt azokra a filmekre irányul, amelyek szándékoltan, vagy nem (szerintem inkább nem), de szélesebb körű közvetlen hatást váltottak ki. Örülnék, ha sikerülne minél több ilyen alkotást összegyűjteni.