Piero Scaruffi kultúrtörténész szerint az alábbi filmek minden idők legjobbjai. Te melyik osztályzato(ka)t vitatnád a leginkább? 👁

Xuja kérdése, 2020. december 15.

  • [3] 9.0 Aranypolgár (Welles)
  • [3] 9.0 A gonosz érintése (Welles)
  • [3] 9.0 Rosemary gyermeke (Polanski)
  • [2] 8.8 Az Ambersonok tündöklése és bukása (Welles)
  • [2] 8.8 Észak-északnyugat (Hitchcock)
  • [2] 8.6 A sanghaji asszony (Welles)
  • [0] 8.6 Persona (Bergman)
  • [1] 8.5 Élni (Kurosawa)
  • [1] 8.5 Szédülés (Hitchcock)
  • [0] 8.5 A hetedik pecsét (Bergman)
  • [3] 8.5 Nagyítás (Antonioni)
  • [2] 8.5 Kínai negyed (Polanski)
  • [1] 8.5 Vándorszínészek (Angelopoulosz)
  • [4] 8.5 Nashville (Altman)
  • [1] 8.5 Nosztalgia (Tarkovszkij)
  • [1] 8.5 Táj a ködben (Angelopoulosz)
  • [7] 8.5 Werckmeister harmóniák (Tarr)

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-12-31 15:41:07 Xuja #18

Nem gondoltam volna, hogy a Werckmeister ilyen simán "nyer".. (előzetesen a Nashville-t gondoltam esélyesnek). Érdekes kérdés, hogy akkor most a rá szavazók általánosan Tarr munkásságát nem kedvelik, vagy inkább általánosan "ódzkodnak" a "slow cinema irányzattól, és azért esett a Werckmeisterre a szavazatuk, mert Tarkovszkij és Angelopoulosz filmjeit nem látták.

2020-12-18 18:17:55 The Cortez #17

Egyelőre csak Polanski és Tarkovszkij filmjeit tudom vitatni. Egyiknek sem a felsoroltak a legerősebbjeik.

2020-12-18 15:36:54 critixx #16

Bevallom, Altman filmjeiért sohasem rajongtam túlságosan, így a Nashville-re esett a választásom.

2020-12-15 15:19:27 BonnyJohnny #15

Amikor még pontoztam a filmeket, én is a 9.0-t adtam a legmagasabbnak, hogy összhangban legyen az imdb pontszámaival. Nem azért, mert az imdb-t tartottam meghatározónak, hanem, hogy könnyebb legyen összehasonlítani, és kideríteni, hogy egy film számomra alul- vagy túlértékelt, vagy ugyanannyit ér.

előzmény: Xuja (#14)

2020-12-15 14:56:21 Xuja #14

Ezzel egyetértek, hogy Welles eléggé felülprezentált (A sanghaji asszony és az Ambersonok sincsenek a másik két filmje szintjén). Bár volt olyan pillanat, amikor a 6 db 9/10-esből 5 Welles volt :D

@Morpheus: igen, bár ez kétélű, mert azért az eléggé elidegenítő, hogy minden idők legjobbja is csak 9.0.. amúgy számomra a legérthetetlenebb választás a Dogmára adott 7.9, pedig tetszett anno.

előzmény: csabaga (#13)

2020-12-15 14:46:36 csabaga #13

Egy listánál nem az a cél, hogy beszéljünk róla?:)

Egy saját top 20 listán én 20 rendező klasszikusát válogattam volna be, és nem négyszer a lista készítője által igen kedvelt Wellest, bármilyen jó rendező is, de persze minden ember más.

Eszembe jutott még John Ford, a másodrangú státuszba süllyedt amerikai western megújítója a Hatosfogattal.

Ez a későbbiek alapján elég fontos dolog volt.

előzmény: BonnyJohnny (#10)

2020-12-15 14:31:52 Morpheus19 #12

Úgy néz ki filmek terén tényleg engedékenyebb. Egyik legnagyobb meglepetés számomra, hogy pl. Nolan még kifejezetten jól áll nála, pedig úgy gondoltam, hogy az Interstellar vagy az Inception maximum 5 pontot kapna tőle.

előzmény: Xuja (#11)

2020-12-15 14:15:46 Xuja #11

Na igen, azt kell megérteni hogy ez mindössze 17 film, nyilván nem képviseltethetik magukat még a legfontosabb rendezők sem mind. (Egyébként Bunuel és Wilder is magas pontokat kapott.)

Egyébként akit érdekel a többi, az innen kezdve végigfuthat az adott évtized legjobbjain. (A Vándorszínészek már 8.6 btw :D)

2020-12-15 14:06:36 BonnyJohnny #10

Igen, ilyenkor mindig elkezdődik a diskurzus, és kiderül, hogy legalább 30 rendezőt fel kéne tenni a TOP10-es listára... :D

És ugye ezek "csak" a klasszikusok. Scorsese, Spielberg (bár már húsz éve nincs a toppon), Coppola (bár már negyven éve nincs a toppon) szóba sem jöhet, Tarantino, Fincher és Arronofsky említése meg már-már hülyeségnek tűnhet egyesek szemében. :P

2020-12-15 14:01:46 Ugor #9

Most akkor elkezdjük azt, hogy hol van, miért nincs a listán ez meg az? Valahol él egy Piero Scaruffi nevű egyén, akinek valamennyire még a szakmájába is vág, hogy filmes listákat készítsen, mert tojásrántottát vagy brassói aprópecsenyét nem tud. Neki ez a véleménye. Lehet azonos a miénkkel, meg lehet nem azonos. De számonkérni rajta, hogy ő kit hagyott ki és kit nem, azt nem tudjuk.

2020-12-15 13:36:33 csabaga #8

Minden idők egyik legnagyobb amerikai rendezője, William Wyler és a brit "free cinema" alapembere más liga, mint Hitchcock vagy Polanski?
Az egész életében kommerszben utazó Hitchcock a listán van, akkor Billy Wildernek is bőven helye lenne.

Egyébként, hol van Bunuel?

előzmény: Xuja (#7)

2020-12-15 12:48:12 Xuja #7

Az édes élet 8.4-el épp csak lemaradt, de az Országúton és a 8 és fél is 8.0+. A másik két említett rendező pedig azért nem játszik egy ligában az itteniekkel szvsz.

@Morpheus: Igen, bár itt ugye egyetért a kánonnal :D Hirtelen nem is jut eszembe olyan, kritikailag is elismert filmklasszikus amit annyira lehúzna..

előzmény: csabaga (#6)

2020-12-15 12:21:31 csabaga #6

Ebből a listából leginkább az derül ki, az összeállítójának van néhány kedvenc rendezője...
Fellini, Wyler, Richardson stb. nem tartozik közéjük.

2020-12-15 10:59:32 Ugor #5

Nem láttam mindegyiket, de nem találtam közöttük olyant, amelyiknek vitatnám a jogosultságát.

2020-12-15 10:35:01 Morpheus19 #4

"The fact that so many books still name Citizen Kane as "the greatest or most significant or most influential" film ever only tells you how far cinema still is from becoming a serious art."

Ha más nem is, de Xuja mindenképpen érteni fogja. Amúgy még egy szavazat az Ambersonokra.

2020-12-15 09:13:33 BonnyJohnny #3

Tizenhétből hetet nem láttam, a maradék tízből Antonioni filmjének osztályzatát vitatnám a leginkább.

2020-12-15 08:45:19 Raul #2

Kettőt nem láttam még ezek közül, a többiből van három, ami nem igazán jött be, ezek közül az Ambersonok van legelőrébb, ezért arra szavaztam.

2020-12-15 08:23:06 kaamir #1

Hát, az én ízlésemnek ez egy nagyon sznob lista. A Kínai negyedet és a Rosemary gyermekét nem vitatnám, a többinek nálam semmi keresnivalója a legjobbak között.

A Werckmeister harmóniákra szavaztam, mert azzal konkrétan embert lehetne ölni.