Rejtő Jenő melyik regényét filmesítenéd meg? 👁

Ágó kérdése, 2020. április 30.

  • [3] A tizennégy karátos autó
  • [1] Az előretolt helyőrség
  • [3] A szőke ciklon
  • [7] Piszkos Fred, a kapitány
  • [2] Az elveszett cirkáló
  • [1] Menni vagy meghalni
  • [1] A három testőr Afrikában (hátha most sikerül)
  • [2] Másikat, kommentben kifejtem
  • [7] Rejtő regényei megfilmesíthetetlenek!

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-05-04 10:10:19 Ágó #25

Rejtőnél mindig az jut eszembe, hogy a fénykorában lévő Guy Ritchie mekkora etalont rendezne a 3 testőrből...

2020-05-01 21:33:07 DevilTakeU #24

A Trainspottingot is,a Harcosok klubját is évekig megfilmesíthetetlennek tartották (remélem nem lövök nagyon mellé,de ha jól tudom Welsh művéről konkrétan Kubrick mondta azt hogy lehetetlen),aztán csak sikerült mindkét regény lényegét,a lelkét,a mondanivalójukat átadni. Az már más kérdés,hogy az Amerikai pszichó-ról is sokáig ezt tartották,igaz a jogokért még így is évekig ment a vetélkedés,végül Mary Lambert megnyerte magának - hááát,mondjuk úgy,deminek. Mint film funkcionál,nézhető,de mint adaptáció,még közepes se. És itt van a kutya elásva,meg még össze is ugrálva: adaptálni mindent lehet,Rejtőt is (már miért ne lehetne),a végeredmény az,ami igen erősen kérdéses,ugyanis a leghalványabb fogalma sincs senkinek arról,hogy Rejtő mitől működik ennyire. (Röviden: mindenkinek más miatt.) A karakterek? Millió film,regény van elborult figurákkal. A történetek? Ebben már lehet valami,egyik-másik bőven elmenne hollywoodi blockbusternek: remek,olykor pofonegyszerű alapötletek a végtelenségig húzva lehetetlenebbnél lehetetlenebb történésekkel és szituációkkal, izgalommal,kalanddal, szerelemmel,és irgalmatlan mennyiségű humorral,Shawn Levy,Jon Favreau,Jon Turteltaub,Ron Howard a saját nyálában fürödne,ha kapna egy Rejtő-összest lefordítva,kijegyzetelve,kb. úgy életük végéig lenne melójuk. :P

(Mellékzönge,szigorúan zárójelben: szívfájdalmam,és írtam is már: ha bárki is hozzányúl az életműhöz,könyörgöm csak magyarok ne! Csúnya dolog ilyet mondani,de bizonyos produkciókhoz egyszerűen KELL egy masszív költségvetés,2-300 millió forintokból tényleg semmi értelme. Természetesen lehet magyar rendező,meg stáb,meg színészek,de legalább egy db Vajna-szintű producer,és egy nagyon komoly pedigrével bíró forgatókönyvíró nélkül felejtős. Ha már századelő,bevallom tetszett ugyan,de nekem az egymilliárdos Budapest Noir is eléggé fapadosnak tűnt néhol,pedig kis túlzással csak a szűk terek mindenhol. Mégegyszer mondom: tetszett,de inkább volt tévéfilm jellege,mint mozifilmé.)

előzmény: MicaHiro (#18)

2020-05-01 20:38:51 csabaga #23

Az érdekes lenne, mikor a film fele azzal menne el, hogy Galamb Troppauer költeményeit hallgatja az Előretolt helyőrségben.:) Leírva vicces.

előzmény: MicaHiro (#22)

2020-05-01 20:30:37 MicaHiro #22

Tudom, de a végén mégis két különbözőképpen jó mű lett belőle.

előzmény: csabaga (#21)

2020-05-01 20:29:57 csabaga #21

A 2001 Űrodüsszeia kezdetben megegyezett a film forgatókönyvével, együtt dolgozott Kubrick és Clarc.

előzmény: MicaHiro (#18)

2020-05-01 20:29:38 MicaHiro #20

Ennyire erősen azért nem fogalmaznék, de valami kis hasonlóságot én alkalmanként érzek.

előzmény: Kempesbaba (#19)

2020-05-01 20:21:32 Kempesbaba #19

Guy Ritchie az angol Rejtő? Nagy húlyeség,de tényleg van benne ráció...

előzmény: MicaHiro (#18)

2020-05-01 20:18:12 MicaHiro #18

Tök jó a kérdés, és érdekes hogy sokan tartják megfilmesíthetetlennek.

Nekem egyébként alapból van némi kételyem azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán létezik-e megfilmesíthetetlen könyv, mert bizony láttam én már karón 2001:Űrodüsszeiát például.... Hogy kicsit konkretizáljam, vannak persze olyan könyvek, amikből borzasztóan nehéz lenne jó filmet csinálni. Ugyanakkor egyrészt sok ilyen nehéz könyvből is csináltak már jó filmet, másrészt pedig attól még hogy én valaminek a megfilmesítését lehetetlennek tartom, mindig benne van hogy jön egy zseni, aki megcsinálja. Erre azért is van esély, mert nem csak a szolgai, teljesen regényhez hű adaptáció a jó adaptáció, de ez messze vezet.

Konkrétan Rejtőre ráérve, én meg tudom érteni, hogy egyesek miért tartják lehetetlennek az olyan karakterek vásznon való megjelenítését, mint Piszkos Fred vagy Troppauer Hümér vagy Tüskés Vanek, és még annyian mások. Ugyanakkor én ezt sem nevezném lehetetlennek, csak nehéznek.
Az olyan, szerintem kifejezetten cselekményorientált, sok karaktert mozgató, izgalmas és akciódús regényeket viszont, mint mondjuk a 14 karátos autó vagy az Ellopott futár, szerintem viszonylag kockázatmentesen megpróbálhatná megfilmesíteni egy jobb képességű rendező-forgatókönyvíró páros.

ui.: nekem például Guy Ritchie filmjeiről sokszor jut eszembe Rejtő Jenő.

2020-05-01 15:27:42 DevilTakeU #17

Én már az előző kommentedet is tökéletesen értettem,átjött a lényeg (vagy ennyire csőlátónak-vaskalaposnak tűnök? :P),szerintem pont az én mondandóm lényege nem ment át,de ne rágjuk a gumicsontot feleslegesen,a második kommented egy nagyon okos gondolatmenet,és bár nekem Terence Hill sosem lesz egy Fülig Jimmy,vagy egy Jules Manfred Harrincourt,elhiszem,megértem hogy te miért érzed így (mármint úgy). :) Köszi hogy ilyen szépen levezetted,ráció mindenképpen van benne.

előzmény: gerbence (#13)

2020-05-01 13:33:54 csabaga #16

Arra gondoltam, a fő szál igen kevés, a sok geg viszi előre a történetet. Ezeket viszont nem tudom filmen elképzelni.

előzmény: gerbence (#14)

2020-05-01 13:22:47 csabaga #15

Rejtő karakterei be vannak illeszkedve a saját társadalmukba, csak egy történet erejéig kikerülnek onnan. Fülig Jimmyből főherceg lesz, a főhercegből csavargó. Yollandból egy egység parancsnoka, egy léha milliomosból egy tudós felkutatója, egy léha szélhámosból egy autó (arany) megmentője, egy műfordító lány egy hadnagy becsületével foglalkozik, egy másik fiúnak adja ki magát, egy kicsapott kadét egy titkos átjárót keresi. Utána mind visszatérnek addigi életükhőz, igen gyakran megházasodnak. Rejtő ponyva paródiákat ( kivéve a Három testőrt) írt, szerintem nem gondolta volna, hogy később életre kelnek a művei.

előzmény: gerbence (#13)

2020-05-01 13:09:30 gerbence #14

Igen, de ez szerintem nem azon múlt, hogy Bujtor Rejtőhöz nyúlt. Akkor már Piedone-filmet sem tudott jót/jól csinálni (lásd. Zsuruvér és csigavér-ek, de szerintem már a Hamis a baba is elég ügyetlenke). Nem a "recepttel" volt a baj; egyszerűen nem jól készítették el. A kilencvenes évek alighanem nem a magyar filmgyártás aranykoraként fog bevonulni a művészettörténetbe.
De egy hetvenes-nyolcvanas évekbeli feldolgozás Bujtorral, Koncz Gáborral, Sinkovits-sal, Garassal, Usztics Mátyással, és hasonló színnészekkel - akár jó is lehetett volna.

Azzal, hogy "egy Rejtő regényben voltaképpen alig történik valami" pedig nem értek egyet: a légiós könyvek, vagy a Tizennégy karátos autó pl. kimondottan fordulatosak, mozgalmasak, ide-oda váltogatnak a helyszínek és a karakterek között, tele vannak akciókkal és vicces párbeszédekkel vagy beszólásokkal. Szinte mintha csak kész forgatókönyvek lennének.

előzmény: csabaga (#11)

2020-05-01 12:54:57 gerbence #13

Természetesen (bár ezek szerint ez mégsem volt olyan világos az íráspomból, mint ahogy én szándékoltam) nem arra gondoltam, hogy Bud Spencer-ék olvasták Rejtőt és TÉNYLEGESEN az ő figurái hatására készítették a filmjeiket, hanem arra, hogy nagyon (számomra: feltűnően!) hasonló karakter-archetípusokat, szituációkat és cselekmény-/történetvezetést mutatnak fel.
Lássuk csak: a kikötőkben lézengő, vagy börtönből épp szabaduló, vagy útmenti csehókban rostokló, senki sem tudja honnan jött-hová tartó figurák, akik amolyan outsiderek: nem igazán bűnözők, legalábbis nem rossz szándékú erkölcstelen alakok, de kissé a társadalmon kívüliek, erős (és igen sajátos, autonóm) belső morális iránytűvel, ami által a letaglózó erejű pofonjaikat végülis mindig a helyes irányba (a néző/olvasó szimpátiája mellett) osztják ki. Véletlenek sodorják őket náluknál nagyobb erők közé és teljesen abszurd kalandokba, és az egyébként a "normális" életben csak tébláboló, elveszett karakterek a csetepatékban kiteljesednek, elemükbe kerülnek és amolyan botcsinálta hősökké válnak. Persze jellemzően mindeféle valós megdicsőülés nélkül, pusztán a nézők/olvasók, mint szemtanúk előtt.
Na most mondja meg valaki, hogy a tipikus Rejtő-regényeket, vagy a tipikus Bud-Terence filmeket írtam-e le!
;)

Funés talán tényleg nem a legjobb asszociáció, de Belmondo aztán számomra tényleg a tökéletes Rejtő-i figura (na nem a "komoly" krimijeire gondolok elsősorban, hanem az akció-vígjátékaira). Az arany bűvöletében mintha csak egy kiadatlan légiós Rejtő-regény megfilmesítése lenne.
De még a komolyabb hangvételű Profi-ban is, időnként mintha egy tőrőlmetszett Rejtő-párbeszédet hallanék:
-Jó napot!
-Segnor Volfoni? Fagylalt és üdítő?
-Igen!
-Joss Beumont. Kémkedés és bunyó! -PAFF! [egy jól irányzott egyenessel leüti]

Számomra az olyan filmek, mint a Kelly hősei, a Piszkos tizenkettő, a Nagy balhé, stb. ugyanazt a hangulatot ébresztik, mint a könnyedebb kalandos-humoros Rejtő-könyvek. Ahogyan Guy Ritchie korai "gengszterfilmjei" is.
Figuráik cinikus, csavaros észjárású csirkefogók és marcona melákok, akik ha kell (és hát általában kell), Tysonokként pofozkodnak és sosem illeszkednek be a többségi társadalom rendjébe, de nem is kelnek az ellen: elvannak a maguk kemény (parodisztikusan erőszakos), de a romantikus zsiványbecsület értelmében valahol mégis "erkölcsös" világában.

Tehát kéretik néhány lépésnyi asszociációt látni abba, amit írtam, és nem teljesen direkt módon érteni.
Persze egyetérteni nem szükséges, csak szeretném, ha érthető lenne amire gondolok.

előzmény: DevilTakeU (#12)

2020-04-30 23:22:15 DevilTakeU #12

Az a tény,hogy neked Rejtőről beugranak a 60-80-as évek mainstream filmjei és színészei,mindenképpen örvendetes,és tényleg,minden negatív felhang nélkül mondom,hogy csodállak,amiért ezekbe a figurákba (Belmondo,vagy akár de Funés) bele tudsz látni egy Rézgrófot,egy Tuskó Hopkinst,egy Sir Oliver Yollandot,de nekem ezek a gondolatok - ahogy a Bud Spencer-Terence Hilles átkötés - életemben nem jutottak az eszembe,sajnos még elemi szinte sem. (Mondjuk de Funés konkrétan egy háborgó Donald kacsa inkább,mint a csendes,joviális Vanek úr.) De szép lenne,ha pár év múlva egy véletlenül megtalált,eltitkolt E.B. Clutcher életrajzban azt állítaná a mester,hogy a 60-as években Magyarországon járt,megvette a Rejtő összest,és mindent tőle nyúlt,de erre sajnos vajmi kevés az esély. ;)

előzmény: gerbence (#10)

2020-04-30 23:08:31 csabaga #11

Hát, én ezt nem így látom, lásd Bujtor, aki elboldogult egy magyar Piedone filmmel, Rejtővel már nem. Az is nehézség, egy Rejtő regényben voltaképpen alig történik valami, máson van a hangsúly, nem véletlen, hogy a Vesztegzárat új szereplőkkel próbálták feldobni.Belmondó? Senki Alfonz=Athos a Dumas regényből. Vagyis egy eleve paródiát paródizálnál.

előzmény: gerbence (#10)

2020-04-30 22:52:34 gerbence #10

A Bud Spencer-Terence Hill filmek gyakorlatilag a Rejtő-ponyvák irodalmának filmes változatai, tehát mondhatnám, hogy ez már sikerrel meg is történt. A válaszom ezért az, hogy a kérdés inkább: hogy ki játszaná el és hogy ki rendezné őket. És a jelöltjeim utóbbira (tekintet nélkül arra, hogy élnek-e még): E.B. Clutcher (Enzo Barboni), Sergio Corbucci, Steno, Michele Lupo... Rendezőként megnéznék még egy-egy feldolgozást a következőktől is: Hitchcock, Tarantino, Guy Ritchie, Martin McDonagh.

De ugyanígy érzek a '70-'80 évekbeli zsivány Belmondo-val kapcsolatban is: szakasztott Senki Alfonz, Gorcsev Iván, stb. Lásd: A nagy zsákmány, A betörés, A káprázatos, A javíthatatlan, Az állat, Zsaru vagy csirkefogó, Szabadlábon Velencében, A profi, Ászok ásza, Montreáli bankrablás... és legfőképpen Az arany bűvöletében.

De a Pierre Richard-Gérard Depardieu páros filmjei is beugranak, vagy éppen Louis de Funés is beférne egyik-másik karakter szerepében (pl. Vanek úr).

Ugyanígy Hollywood-ból: Enest Borgnine (pl. Tuskó Hopkins), Lee Marvin, George Kennedy, stb...
Főbb szerpekben még Steve McQueen, Paul Newman, Robert Redford, Charles Bronson (Fülig Jimmy) ugrik be.
Valahogy úgy tűnik, Rejtőről mind Amerikából, mind Európából a 60-80 tartó időszak mainstreamje jut eszembe elsősorban.

De egy modernebb hangvételű feldolgozást megnéznék Seth Rogen-éktől, Seth MacFarlane-től és az Edgar Wright-Simon Pegg-Nick Frost csapattól is.

Amúgy szerintem a Vesztegzár.../Meztelen diplomata egy egész jól sikerült feldolgozás lett.

2020-04-30 22:39:01 DevilTakeU #9

Ráadásul a Vesztegzár... majdhogynem egyhelyszínes,ott szinte "csak" a történetnek,a karaktereknek kellene eladniuk a látottakat,én mélységesen becsülöm Bujtort hogy belevágott a Három testőrbe,de olyan szegényes megvalósítással inkább nem kellett volna. Egy Szőke ciklon,egy Tizennégy karátos autó,te jó ég,minimum a Kincsem költségvetése kellene,ilyen 100 milliókból nem is lenne érdemes belevágni. :( A képregények mind, meg vésztartaléknak néhány regény és három-négy hangoskönyv mindig van az aktuális telefonomon. :)

előzmény: csabaga (#8)

2020-04-30 21:37:57 csabaga #8

Ez az, a Vesztegzár... is megfilmesíthetetlen.A Három testőrnél meg kiderült, a regényből vett narráció sem segít, a szöveg a képzelet segítségével jó, elmondva unalmas. Piszkos Frednek leírva, karikatúraszerűen lerajzolva komikus a megjelenése, filmben ebből semmi sem jönne át.Maradok a regényeknél.

előzmény: DevilTakeU (#7)

2020-04-30 20:55:02 DevilTakeU #7

Sajnos igazad van,nagyon nehéz lenne vászonra vinni a "rejtőiséget",azt a bizonyos valamit,amitől minden műve az,ami. Ha meg nem sikerül,maradna egy egyszerű kis he-he-he vígjáték (jobb esetben),aminek mondjuk speciel én nem biztos hogy örülnék,egy Rejtő Jenő nem egy Álom.net vagy Pappa Pia színvonal. A Meztelen diplomatát imádom,de még nagyon elvonatkoztatva sincs köszönőviszonyban sem a Vesztegzár a Grand Hotelben-nel,már magát a vesztegzárat kivéve. (Az Urilány szobát keres forgatókönyvét is ő írta.)

előzmény: csabaga (#4)

2020-04-30 20:45:37 DevilTakeU #6

Zseniális kérdés,köszönöm! :)

A három testőr-t azért nem,mert ugye annak az "előzménye" az Elátkozott part,abban ismerjük meg a karaktereinket,és nem már készen kapjuk őket. (Senki Alfonz is,Boulanger úr,aka. a Török "neetuddki" Szultán is,Kvasztics Fedor,a Tanár úr is elég komoly háttértörténetet tudhat a magáénak). Az egyik nagy kedvencem az Előretolt helyőrség,és nyilván a Láthatatlan légióból is,a Tizennégy karátos autóból is,de akár a Pipacs,a fenegyerekből is lehetne valami jó kis szórakoztató szösszenetet készíteni,ám filmen nekem egyértelműen a Menni,vagy meghalni - olyannyira,hogy vagy 25 éve neki is álltam egy szinopszisfélének (tudom,fiatalság,bolondság). Félelmetesen jó történet,a regény első fele légiós sztori,a második fele már egy jópár évvel később játszódó bűnügyi történet,és ahogy a végén összefutnak a szálak...14 voltam,amikor életemben először olvastam,a Tíz kicsi néger óta nem ütött meg annyira semmi (Christie-t is korán kezdtem),és talán azóta sem,ha nagyon elő kellene hozakodnom valami hasonló,releváció erejű filmes példával,az kb. a Közönséges bűnözők-szint lenne. Évek óta reménykedem benne hogy valaki felkarolja (és magát Rejtőt is,ha már itt tartunk). :)

2020-04-30 20:25:11 BonnyJohnny #5

Piszkos Fredre ment a szavazatom. :)

2020-04-30 20:23:42 csabaga #4

Szerintem a legnagyobb probléma, az író szereplői úgy viccesek vagy csinálnak vicces dolgokat, hogy maguk nem tudják ezt. Ez átjön egy képregényen a remek rajzokkal, de filmen nem működik. Egy lehetőség van még, bohózatot csinálni belőle, Meztelen diplomata, de az meg nem igazi Rejtő Jenő.

előzmény: Ugor (#3)

2020-04-30 19:32:31 Ugor #3

Sokat töprengtem azon a kirívóan ótvar A három testőr Afrikában című kísérleten, és sehogy sem tudtam rájönni, hogy mi vele a legnagyobb baj... meg, hogy ezeket a könyveket lehet-e adaptálni filmre egyáltalán. Mert képregényre lehetett, az elsőrangú volt! De ilyen fejeket, karaktereket, ilyen mozdulatokat hol lehet találni? És egy ismert színész szájából nem ugyanaz, mint egy rajzolt Fülig Jimmyé vagy Piszkos Fredé...

2020-04-30 19:01:24 Danesz99 #2

Mindegyiket, bármelyiket!!

2020-04-30 18:35:51 robynballantyne #1

Elolvasva kérdést (és még egy pillantást sem vetve a választékra) egyből a Csontbrigád jutott az eszembe. Nincs bajom a többi regénnyel sem (sőt, volt egy időszak, amikor unokatestvéreimmel versenyeztünk, hogy ki tud többet idézni belőlük :), viszont ennek a könyvnek volt egy olyan nyomasztó hangulata, ami napokig elkísért - bár lehet, hogy az is közrejátszott, hogy a nyár egyik legforróbb napján olvastam, panellakásban :D