Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.
Írnák néhány címet ami nem lett meg említve pl:Bonano a legfiatalabb keresztapa1-2, Bonano egy keresztapa élete,penoza 1-2.évad,Gegszter,Americai Gegszter,Gomorra sorozat,Az utolsó keresztapa,vörös özvegy,Ezel bosszú midhalálíg,maffia doktor,22lövés,keleti ígéretek,stb...
A Nagymenők DVD extrái közt szerepelnek interjúk a film készítőivel. a vágó hölgyelet így nyilatkozott. szembe akartunk szállni a maffia romantikus imidzsével. ez sikerült szerintem.
"Ez az, a Keresztapában van stílus, elegancia. A Nagymenők és a Casino már egy kegyetlenebb, modernebb világot ábrázol."
Én inkább úgy mondanám, hogy ezek a filmek sokkal reálisabban ábrázolnak egy kegyetlen világot, amely az old school korszakban is ugyanolyan kegyetlen volt.
Ez az, a Keresztapában van stílus, elegancia. A Nagymenők és a Casino már egy kegyetlenebb, modernebb világot ábrázol.
A Volt egyszer egy Amerika meg színtiszta legenda, külön világ. De rég láttam, megint meg kéne néznem.
Viszont a Keresztapában igazi maffiózók is szerepelnek. Amúgy a kettő teljesen más, felesleges összehasonlítani. A Keresztapa Corleone családja éppen az olyan modern maffia családok ellen száll szembe, mint a Nagymenők maffiózói.
Elnézést, hülyén felyezetm ki magam :) Szóval amit Keresztapa állít a maffiáról az nem egészen igaz. A Godfather trilógia egy saját világot teremtett.A Nagymenők teljesen valós, mivel Hill életrajzából csinálták (bár lehet, hogy amit ő mondott a maffiáról, az se teljesen felel meg a valóságnak:))
Micsoda? Hogy a Keresztapában van szabadon értelmezve a maffia? Az inkább a leghagyományosabb, nagyonis konzervatív értelmezés.
Új vagyok, már eddig is ngaon szimpatikus volt ez az oldal, de egy ilyen topic miatt már muszáj volt regisztrálnom :)
Nálam legnagyobb kedvenc a Nagymenők, Scorsese klasszikusa magasan kiemelkedik az átlagból,reálás,brutális,elgondolkodtató,megrázó.Nem lehet megunni.
A Keresztapa egy jóval "szabadabb" alkotás, igaz minden szempontból tökéletes (színészek,sztori,stb..),de ha egy Scorsese filmhez hasonlítjuk, feltűnik a maffia kissé szabadon való értelmezése.
Úgy látom, itt eléggé itthon vagytok a régebbi
filmekben, a 30,40,50-es évek rengeteg klasszikust szült (Kis Cézár,A viharos 20-as évek,Key Largo, stb...).Ebből a korszakból kedvencem a Megszállotság, erőteljes gengszerfilm, kedvenc színészem James Cagney főszereplésével, aki viszi az egész filmet.Másik nagy favorit a 32-es Sebhelyesarcú, nagyszerű színészekkel, uyganolyan erőteljes mint az újrája.
Az angoloknál sem kell messzire menni egy jó bűnfilmért, talán a legjobb tőlük a Long Good Friday.Bob Hoskins szabályosan lehengerli a nézőt, többek között miatta is érdmes megnézni.
Olasz gengszterfilmhez nem nagyon volt szerencsém, a Bűnügyi regény nem rég ment a mozikban, azt adja amit igér, leszámolások,árulások, a Polip sorozat Cattani felügyelőjének rendezésében.
Régi olasz maffiás filmeket keresek, de sehol nincsenek, még torrenteken se.
A Taviani fivérek egyik korai filmje, az Égetnivaló ember (Un uomo da bruciare) - szokásos képlet, értelmiségi ifjú vs. maffia, eredmény borítékolható - sehol :(
Elio Petri egyik Sciascia-feldolgozása, a Mindenkinek a magáét (Al ciascuno il suo) - sehol.
Elszomorító. Pedig valószínűleg jobbak, mint a mai gengszterfilmek többsége...
Voltaképp még csak nem is ők tehetnek róla, a stúdiók szabják meg nekik, hogy mit adhatnak ki, és mit nem, vajmi kevés döntési szabadságuk van sajnos.
előzmény: Daemiaen (#41)
Kivéve Kellemetlen igazság, Maradj, Kagemusha... :) Szóval nehéz kiismerni ezt a szemét céget.
"Universal-filmek közül csak a tömegigényeket szolgáló kiadványok jutnak el hazánkba."
Persze, mert csak azokon van többnyre szinkron és nyilt titok, hogy intercom egy ideje csak szinkronos filmeket hajlandó behozni:)
Sajnos valóban nem ugyanaz: a szerényebb igényű vásárlókat az Intercom kielégíti, de az igazán csodálatos filmek értéke csak a kiválóbbak előtt tárulhat fel: a Hitchcock-gyűjtemények pillanatok alatt elfogytak, magam is az utolsók között vásárolhattam meg, kész pokoljárás volt... Mindebből csak azt kívánom kihozni, hogy helyi képviselet híján a Universal-filmek közül csak a tömegigényeket szolgáló kiadványok jutnak el hazánkba.
Az 1932-es Scarface angol kiadását meghökkentő módon tényleg ellátták magyar felirattal. Végső érv a rendelés mellett!
előzmény: Olórin (#38)
Lehet, hogy előbb-utóbb ezt is kiadták volna, csak hát Angliában is 2005 legvégén jelent meg, vagyis pont akkor, amikor a Universal kivonult Magyarországról. Igaz, azóta az Intercom átvette a filmjeit, de gyanítom, ez így már nem ugyanaz...
Egyébként a sendit.com szerint azon a bizonyos angol kiadáson van magyar felirat... hú, de meg fogom rendelni:)
előzmény: Cesare Gonzago (#37)
Fájdalmasan csonka. Csak azt nem értem, hogy a De Palma-féle Scarface mellé miért nem mellékelték Hawks remekművét. A rettegés foka esetében üdvös megoldást választott a Universal: mind J. Lee Thomson, mind Martin Scorsese filmje megtalálható a kiadványban, és külön-külön is megjelent a két mű.
előzmény: Olórin (#36)
azt hiszem, én is kénytelen leszek... enélkül csonka a '30-as évekbeli gengszterilm-gyűjtemény..
Angliából megrendelem. Nem maradt más választásom.
előzmény: Olórin (#34)
Igen, pedig az az egyik legjobb, nem is tudom, hogy feledkezhettem meg róla:) ott van a helye a MEgszállottság és a Viharos húszas évek mellett.
előzmény: Cesare Gonzago (#33)
Szerintem is fatális tévedés okán került oda. A Howard Hawks-féle Sebhelyesarcút viszont a Universal forgalmazza, ezért nem kerülhetett a Earner-dobozba.
előzmény: Olórin (#32)
A megkövült erdőnek sztem abszolút semmi keresnivalója a Gengszter díszdobozban, nem is tudom, miért tették bele. Amúgy nem rossz, de engem túlzottan nem nyűgözött le. A Magas Sierra már sokkal jobb, de az is kicsit kevésbé, mint mondjuk a Viharos 20as évek, a Megszállottság (tényleg ez a két csúcs), vagy akár a Közellenség, a Kis Cézár.
Igen, a korrajz és a sorsfordulatok ihletett bemutatása felülmúlhatatlan erénye A viharos húszas éveknek.
A közellenséget és A megkövült erdőt láttad? Ez utóbbi is kakukktojás, mert inkább kamaradráma, mint gengszterfilm. Humphrey Bogart gengszterszerepei közül Roy Earle a legkeményebb a Magas Sierrából.
előzmény: Olórin (#30)
"csaknem "történelimi tabló""
valóban, és kicsit ki is lóg a sorból, mert pl. a Kis Cézárral ellentétben foglalkozik a miértekkel, a háttérrel is, a főhős voltaképp megélhetési bűnöző benne, és fantasztikusan megmutatja, hogy a történelmi események hogyan dobálják ide-oda a teljesen tehetetlen embert.
Na jó, igen, e két film osztozik a koronán: egyik az abroncs, másik a gyémánt.
A viharos húszas évek csaknem "történelimi tabló", visszatekintés. A Megszállottságot azért kedvelem egy fokkal jobban, mert úgymond, "kortárs", akár a Kis Cézár és A közellenség.
előzmény: Olórin (#28)
Valóban zseniális film, bár nekem abból a korszakból a Viharos húszas évek az abszolút, felölmúlhatatlan csúcs.
előzmény: Cesare Gonzago (#27)
Akkor a maffiafilmek témáját kivégeztük? Jöhetnek a gengszterfilmek?
Ha már "család" és "szervezet" is szóbe került, a klasszikus hollywood-i gengszterszéria egyik legutolsó - és legjobb - darabja, Raoul Walsh Megszállottsága (White Heat) is egy bűnbandáról szól, de Cody Jarret (James Cagney) és a beépült nyomzó, Hank Fallon (Edmond O'Brien) küzdelme szervezi a cselekményt.
előzmény: Olórin (#26)
A halál keresztútján, bár rég láttam, úgy rémlik, inkább gengszter-, mint maffiafilm. Esetleg még a Donnie Brascót lehetne idesorolni, bár ott is az egyén dominál, ugyanakkor nagyon fontos a "családhoz" tartozás, a hűség és a bizalom kérdésköre is.
A Maffiózók jó példa és A kárhozat útja is részben megemlíthető, bár ott az egyéniség dominál.
előzmény: limupei (#23)
Mondjuk A halál kersztútján csak 70%-ban:-)
Prizzik becsülete, Maffiózók, A halál keresztútján, Bűnügyi regény, A temetés
előzmény: Hannibal Lecter (#21)
Több példát nem tudok. A Keresztapa az egyetlen maffiafilm, amely mély nyomot hagyott bennem.
előzmény: Hannibal Lecter (#21)
A maffiafilm egy szervezet, a család mindennapjait, harcait mutatja be: a bűn útjára lépő - mi több, a bűnben születő! - egyén is hangsúlyos, de a szervezet sorsa elsődleges.
Erre még a Keresztapán kívül tudnál sorolni konkrét példákat? Csak azért, hogy az én "bűnügyi nyilvántartásom" is bővüljön :) Mert én most az említett klasszikuson kívül nem igazán tudnék olyan filmet említeni, ami kifejezetten a család, a közösség sorsával foglalkozott volna, és ahol másodlagos az egyén fátuma.
előzmény: Cesare Gonzago (#17)
De akkor most nézzük a zsánereket! (Gengszterfilmek, maffiafilmek tekintetében egyaránt. A hierarchizált család már elhangzott.)
Valóban, kitől származik az elmés megállapítás?
Megjegyzem, szerintem sem érv egy ilyen kijelentés!
előzmény: limupei (#18)
"Szerintem az az érv, hogy a maffiafilm az jó, a többi meg nem, az elég gyenge érv :)"
És ki mondott ilyet?
A gengszterfilmek hőse mindenek előtt a született senki, akikből "valaki" - Nagymenő - lesz, végül éppúgy a halál - kinek igazságos, kinek gyalázatos - jut néki osztélyrészül, mint bárki másnak.
A maffiafilm egy szervezet, a család mindennapjait, harcait mutatja be: a bűn útjára lépő - mi több, a bűnben születő! - egyén is hangsúlyos, de a szervezet sorsa elsődleges. Kiváló példa a Keresztapa-trilógia!
előzmény: Hannibal Lecter (#15)
Tony Montana antihős - miként Tony Camonte is az volt -, ám Don Vito figurája alkalmasabb a nézői azonosulásra, már családatya mivoltánál fogva is.
előzmény: Hannibal Lecter (#9)
Na igen, meghatározhatjuk, mi a "maffiafilm", mert igaz, hogy a maffia a XIX. században a Palermo környéki citromültetvényeken megjelent, olaszországi titkos társaságot jelenti eredetileg. Tehát ez egy konkrét szervezet, míg a "gengszter" kifejezést nem konkretizáljuk egyetlen szervezett bűnözéssel foglalkozó társaságra. Ebben kétségkívül igazatok van, igen, csak én sajnos megszoktam azt a káros jelenséget, hogy ezt sokszor egybemossák, ezért mondok sokszor maffiafilmet gengszterfilm helyett, és fordítva.
De lehet, hogy ti másként különítitek el a két zsánert.
És persze, tetszhet egy filmben, hogy bemutatja a maffia szertartásos tevékenységét, társadalmi hierarchiáját, szokásrendszerét, stb. de ettől még ne feledkezzünk el azokról a filmekről sem, amik ugyan kevésbé kapcsolhatók a szicíliai maffiához, viszont ugyanerre a tematikára épülnek :)
Szerintem az az érv, hogy a maffiafilm az jó, a többi meg nem, az elég gyenge érv :)
Ami a családregényt illeti, olvassunk minél több Thomas Mann-t!
"A Corleone-család régen úgy működött, mint a Római Birodalom." (Frank Pentangeli)
E sommás kijelentés sem nélkülözi az igazságot, bár, ha a birodalom hasonlata nem is állja meg a helyét, valóban úgy működtek, mint a római gens: familiák és cliensek alkották a maffiát is.
előzmény: limupei (#10)
Igen, ez nagyon fontos megállapítás. Sokan összekeverik a gengszterfilmet és a maffiafilmet, pedig a kettő marhára nem ugyanaz.
"családregénybe oltott maffiafilm"
Persze, hogy az, hiszen a maffia az maga a család:)
előzmény: Cesare Gonzago (#11)
A kortárs rendezők közül Scorsese és De Palma maradandót alkottak. A Keresztapa - amellett, hogy kitűnő alkotás -, inkább családregénybe oltott maffiafilm, és nem gengszterfilm, mint sokan hiszik.
Mit gondoltok erről?
Ha a zsánereket kutatjuk, megkerülhetetlenek a harmincas-negyvenes évek gengszterfilmjei. Hány filmet láttatok ebből a szériából?
Éppen azért mondtam, hogy azok nekem nem maffiafilmek. Az igaz, hogy az szervezett bűnözésről szólnak, de nem a maffiáról és annak legfőbb értékeiről. Persze, hogy a Keresztapa karaktere szimpatikus. Ő nem a bűnözés miatt bűnöz, hanem létrehozott egy családot, ami úgy működik mint egy társadalom, csak a társadalmon kívül. Még egyetlen filmben sem volt olyan alaposan bemutatva ez, mint abban: család-tisztelet-vallás. Persze ettől még nagyon nagy filmnek tartom a Nagymenőket vagy a Casinót vagy a többit, de nem maffiafilmnek. Ennyi.
előzmény: Hannibal Lecter (#9)
Igen, a Keresztapa megkerülhetetlen. Olyan kontúros figurákat vonultat fel, hogy a néző kénytelen állást foglalni; mindenképpen azonosul a Corleone család fordulatos sorsú tagjaival.
A sebhelyesarcúban a néző sokkal passzívabb fél, semmilyen körülmények között nem jöhet szóba, hogy azonosuljunk Tony Montanával, viszont De Palma filmje intenzívebb élményt nyújt, akciójelenetei sokszor pergősebbek, erőszakábrázolása nyersebb, naturalisztikusabb. És valamiről nem szabad elfelejtkezni: talán egy film sem adta vissza még ilyen tökéletesen a boldog nyolcvanas évek hangulatát. És a főszereplőnek itt is van bizonyos fejlődésrendszere, habár A sebhelyesarcú nem érett filmtrilógiává, de mégis.
Számomra egy hajszálnyival ezért élvezetesebb ez a film, mint a Keresztapa. Meg aztán Pacinónak végre lehetősége van álmodozó kubai menekültet, és révbe érkezett drogcsászárt alakítani egyetlen filmben. Kezdő maffiózót (Kánikulai délután) és vezetőt (A Keresztapa) egy-egy filmben már megformált, de amit itt nyújt, azt szerintem aranyba kellene foglalni... ironikus, hogy a fenti két filmért legalább Oscarra jelölték, ezért ha jól emlékszem, még nominációt sem kapott.
Keresztapa I-II, egyértelműen. Scorsese filmjei nem igazán maffiafilmek, pontosabban azok, de nem úgy mint a Keresztapa...és ez nálam baj.
Méghozzá jogosan.
Rosszul írtam, helyesen : Ha a történet nagy ívűségét veszem alapul...
előzmény: Hannibal Lecter (#6)
Ha a történet nagy ívűséget veszem alapul, akkor a Keresztapa I – II. a műfaji csúcs.
Ha ebből a szempontrendszerből vizsgáljuk, a Volt egyszer egy Amerika is előkelő helyen szerepel nálam.
Ha a történet nagy ívűséget veszem alapul, akkor a Keresztapa I – II. a műfaji csúcs.
Ha a számomra fontosabbat, a realizmust, a figurákat és jó dialógokat veszem számításba, akkor pedig a Casino a győztes.
A második nálam a Sebhelyesarcú.
Nekem A sebhelyesarcú jelenti a favoritot, utána pedig a Keresztapa "lohol." :)
Ebben a műfajban számomra Scorsese jelenti a csúcsot. A legjobb maffiafilm pedig a Casino, szorosan mögötte pedig a Nagymenők lohol.
Elindult a fórum, várom a hozzászólásokat.
Arra gondoltam, miért ne indíthatnánk be itt is azt a hagyományt, ami a 2005-ben csekély időre újjáéledt Vox fórumon kezdődött, nevezetesen, hogy bizonyos, kedvelt (vagy akár nem kedvelt) filmzsánereket, azok összes korszakát érintve, mindenre kiterjedően megbeszélünk.
Egyik kedvenc műfajommal, a maffiafilmekkel szeretném megindítani ezt a témafolyamot.
Először is, melyik a kedvenc maffiafilmetek?
futball maffia,Gotti