Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.
Nem született meglepi.
Még jó, hogy inkább csicsikáltam egyet.
Nekem végül 20-at sikerült eltalálnom a huszonhárom kategóriából. Már bánom, hogy nem voltam bátrabb a vizuális effekteknél és a hangmérnököknél.
előzmény: Adam Taylor (#32)
Nagyrészt egyetértek, leszámítva, hogy az animációs rövideknél nehogy már a War is Over! nyerjen, mert megüt a guta. Kedves film, de a leggyengébb az ötből. A háborús/háborúellenes tematikát lehet majd díjazni a dokumentumfilmeknél.
A másik animációs kategóriában meg nagyon szurkolok, hogy Miyazaki másodszor is hazavigye az aranyszobrot. Tény, a Pókverzum esélyesebb, ugyanakkor én itt látok egy hasonló helyzetet, mint a női főszereplőknél. Az amerikaiak szinte minden díjat odaadnak egy általuk nagyon szeretett filmnek, aztán egy nemzetközi(bb) grémium máshogy dönt. Meglátjuk.
előzmény: Adam Taylor (#32)
Minden jelölt filmet és rövidfilmet sikerült megnéznem, úgyhogy íme a tippjeim estére, zárójelben hogy én minek/kinek örülnék:
LEGJOBB FILM: Oppenheimer (Oppenheimer)
LEGJOBB RENDEZŐ: Christopher Nolan - Oppenheimer (Christopher Nolan - Oppenheimer)
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ: Emma Stone - Szegény párák (Emma Stone - Szegény párák)
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ: Cillian Murphy - Oppenheimer (Cillian Murphy - Oppenheimer; Paul Giamatti - Téli szünet)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ: Da’Vine Joy Randolph - Téli szünet (Da’Vine Joy Randolph - Téli szünet)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ: Robert Downey Jr. - Oppenheimer (Robert Downey Jr. - Oppenheimer; Ryan Gosling - Barbie)
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNY: Egy zuhanás anatómiája (Téli szünet)
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV: American Fiction (American Fiction; Oppenheimer)
LEGJOBB NEMZETKÖZI FILM: Érdekvédelmi terület (Érdekvédelmi terület; Io Capitano)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM: Pókember - A Pókverzumon át (Pókember: A Pókverzumon át)
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM: 20 nap Mariupolban (20 nap Mariupolban)
LEGJOBB OPERATŐR: Oppenheimer (Oppenheimer)
LEGJOBB VÁGÁS: Oppenheimer (Oppenheimer)
LEGJOBB KOSZTÜM: Barbie (Barbie)
LEGJOBB HAJ ÉS SMINK: Maestro (Maestro)
LEGJOBB HANG: Oppenheimer (Oppenheimer)
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK: Godzilla Minus One (Godzilla Minus One)
LEGJOBB LÁTVÁNYTERVEZÉS: Barbie (Szegény párák)
LEGJOBB BETÉTDAL: Barbie - What Was I Made For (Barbie - I'm Just Ken)
LEGJOBB FILMZENE: Oppenheimer (Oppenheimer)
LEGJOBB RÖVIDFILM: Henry Sugar csodálatos története (Henri Sugar csodálatos története)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS RÖVIDFILM: War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko (War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko; Letter to a Pig)
LEGJOBB RÖVID DOKUMENTUMFILM: Az utolsó hangszerjavító műhely (Az utolsó hangszerjavító műhely)
Izgalom egy maroknyi kategóriában várható: a női főszereplőknél a SAG-győzelme után Gladstone-t várják a legtöbben az első helyre - de szerintem itt be fog kavarni az, hogy az Akadémiát az elmúlt években feldúsították külföldi tagokkal, nekik pedig sokkal kevésbé vonzó az, hogy megszülethet az első őslakos győztes. Itt egy remek elemzés arról, hogy amikor az elmúlt években nem a SAG-győztes nyerte az Oscart, akkor rendszerint az etnikumba tartozó (azaz afro-amerikai) maradt alul a fehér jelölttel szemben: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/sag-awards-2024-analysis-significance-of-wins-1235835270/
A férfi főszereplő lehet kétesélyes, de az Oppenheimer-tarolás Murphynek szerintem behúzza a díjat. Az adaptált forgatókönyvnél lehet még meglepetés, az Oppenheimer javára. Ami feltűnt, hogy idén meglehetősen gyenge a rövid-felhozatal: az animációknál évek óta nem volt ilyen gyér a mezőny, ezért is nagy fájdalom hogy Buda Flóra Anna 27-e végül nem szerzett jelölést; a rövidfilmeknél nagyon magasan kiemelkedik a Wes Anderson-film (és könnyen lehet hogy ez minden idők legnézettebb rövidfilm-jelöltje is), de ha nem így lenne, akkor is elvinné a neve a kategóriát (lsd. tavaly Riz Ahmed győzelme); a rövid dokuknál pedig tényleg a Disney+-on nézhető Az utolsó hangszerjavító műszer az egyedüli említésre méltó. Beküldtem egy Narancsos cikket arról, mennyire megy a sírás az Akadémia konzervatív ágánál, hogy az egész estés dokumentumfilmeknél kizárólag külföldieket jelöltek - na itt ezzel szemben az 5-ből 3 jelölt is kizárólag az amerikaiakhoz szól, ráadásul nem is különösebben jól megcsinálva vagy maradandó módon. Ettől még lehet hogy az ABCs of Book Banning-et végül a címe sikerre viszi.
Igen, csak ma már, hála a netnek sokkal nagyobb rálátással bírunk a filmekre, díjátadókra, az elmúlt közel 130 év filmművészeti alkotásaira, és így egyre nyilvánvalóbbá válik a legtöbb ember számára, hogy ez egy olyan díj, ahol szinte mindig valamelyik angolszász filmstúdió által leforgatott, az aktuális eseményeket lekövető vagy a szokásos témákat feszegető, PC filmek nyernek.
Ritka kivétel mikor nem így van.
előzmény: IgazMondo1 (#29)
A legjobb film kategóriában meglepetést okozhat a Zone of Interest, de az Oppenheimer a favorit, mivel valóban egy-egy film művészi értéke és eredetisége (dolgozta-e már fel valaki így az adott témát, eredeti filmes formanyelv stb.) nem igazán számít az Oscar-on ( pont emiatt is gagyi szerintem).
A többi fontosabb kategória papírforma szagú.
Én majd csak valami összefoglalót nézek belőle, nekem annyi bőven elég is ebből.
Szerintem az Oscar mindig is ilyen volt, teljességgel önazonos maradt. A legaktuálisabb pop trendeket követi(a politika, etnikai kérdések és szexualitás pont ezek), hogy így adja el minél több embernek a termékeket. Az, hogy abban a fimben éppen mennyi a művészet amelyiket díjazza, az számára nem igazán releváns, de szerencsésebb esetben is csak másodlagos. Talán a Fekete Párduc 2. jelölései és díjazása amelyik ezt a legjobban összefoglalja. Az számomra sokkal érdekesebb kérdés, hogy a nagybetűs shownizniszt alakító, irányító emberek, mikor/miért felejtettek el szórakoztatni, szórakoztató SHOWt csinálni.
Semmi esélyt nem látok rá, hogy ne papírforma legyen az idei gála. Elképzelhető, hogy bele fogok nézni, de valószínűleg inkább az alvást választom majd.
Csak most tudtam meg, hogy egyáltalán ma este lesz.
Én majd csak utólag nézem meg, mint ahogy az elmúlt pár évben. Nagyjából úgy vagyok vele, mint amit a #23 alatt írtál.
Valaki ma éjjel tervezi nézni?
Maximálisan egyetértek.
Ráadásul, aki figyeli az Oscar esélylatolgató oldalakat, mondjuk novembertől, az már nagyjából előre tudja, hogy ki nyer vagy melyik 2 a legfőbb favorit az adott kategóriában. A meglepetés nem gyakori.
Én is inkább már csak úgy udvariasságból nézem (mégiscsak a legrégebbi filmes díjátadó), de már nem hoz lázba annyira.
előzmény: TheDriver (#21)
Az Oscartól nekem sem. Számomra csak maguk a gálák lettek valahogy sokkal kevésbé érdekesek, mint évekkel ezelőtt, de ez betudható annak is, hogy ifjonti hevületem már alább hagyott. Amíg a Lord of the Dance vagy a Cirque du Soleil voltak a produkció két borítéknyitás közt, valahogy lelkesebb voltam. De az is igaz, hogy úgy általában a gálaműsorokhoz kevesebb türelmem van.
előzmény: Ugor (#22)
Együtt szoktunk itt izgulni éjjel, nem? Nekem nincs annyira Oscar-undorítiszem, mint amennyire divat ez mostanában, szóval, azt hiszem, fogunk még párszor együtt felkiáltgatni, bele az éterbe. :o)
előzmény: Ágó (#20)
Én már jó ideje nem nézem, kb. azóta nem, hogy már nem a legjobb filmeket díjazzák, hanem a politikai, etnikai és egyéb szempontokat...
Pár éve azt határoztam el, hogy akkor fogom nézni, ha lesz magyar érdekeltség. (Aztán még ezt sem tartom feltétlenül.) Maguk a gálák szerintem már jó ideje unalmasak, kevés az igazán emlékezetes momentum. A 23 borítéknyitás csupán, ami izgalmat tartogat. Azt látom, hogy iszonyúan küzdenek a nézettség miatt. Egyszerre szeretnének a globális filmvilág otthona lenni (ahogy az Akadémia elnöke meg is fogalmazta néhány hete) és egyre nézettebbek, népszerűbbek lenni. Az utóbbihoz kellenének a népszerű filmek, amiket lehet díjazni, de ez már nem a '90-es évek, amikor a Farkasokkal táncoló, a Rettenthetetlen, a Forrest Gump vagy a Titanic arattak a kasszáknál és a tévés díjátadókon is. Egy Holdfény, egy Spotlight, egy nomádok földje... most más idők járnak, még akkor is, ha idén pont egy "nagy" filmnek van a legnagyobb esélye, hogy behúzza az aranyszobrokat. És ez még csak az egyik szempont. Ahogy többen is írtátok, a díjak jelentősége és ezzel magának a gálának a jelentősége is sokat esett. Kíváncsi vagyok, mit találnak majd ki 4 év múlva, amikor jön a centenáriumi Oscar-gála.
Amikor a fél karomat odaadtam volna, hogy lássam, akkor nem tudtam nézni. Mert a '90-es évek végén, 2000-es évek elején nem nagyon adta itthon semmi. Most, hogy már tudnám nézni, nem érdekel. Ez valószínüleg nem az Oscar hibája, az talán most is többé-kevésbé olyan, mint húsz éve. Csak hát az én életemben nem játszanak már olyan fontos szerepet a filmek, pláne a díjak.
A 8 jelöléséből csak a Nagy borzongás volt esélytelen szerintem.
Már a Garp szerint a világért én odaadtam volna neki.
A Végzetes vonzerőért is megérdemelte volna, helyette Cher kapta a Holdkórosokért.
Az Albert Nobbs vagy a Férfi mögött tipikus Oscaros szerep volt, de az első esetben inkább kihozták győztesnek Meryl Streepet harmadszor.
Majd kap egy életműdíjat, mint Donald Sutherland vagy sokan mások.
előzmény: gaben (#17)
Glenn Close-nak nincs Oscarja???
Azért ennek van más olvasata is, ugye mivel évenként osztják, lehet, hogy tényleg abban az évben volt jobb, és mindig az adott évben volt jobb, de persze összességében durva, hogy komoly színészeknek, rendezőknek nincs Oscarja.
előzmény: csabaga (#16)
Hát igen, Richard Burton 7/0 az Oscaron, ennél rosszabbul a férfiak között csak Peter O'Toole szerepelt: 8/0...
Glenn Close-t már meg sem említem, kínos, amit vele művelnek.
előzmény: gaben (#11)
Hát nekem eddig kimaradt a gála. Mondjuk nem vagyok egy éjszakázós típus. Másnap reggel azért a szöveges összefoglalót el szoktam olvasni. A filmek jobban érdekelnek, mint a köréjük szervezett show :)
Viszont ma voltam egy kiállításon (Nagylátószög – 120 éves a magyar film), ahol az egyik képernyőn folyamatosan peregtek a magyar illetőségű díjazottaknak történő átadások. Nem is gondoltam, hogy ennyien voltak. A kiállítás még jövő vasárnapig megtekinthető.
Szerintem ez már csak médiacirkusz és politikai kampányshow.
Hát, én sem tudom. :D
előzmény: The Cortez (#12)
Engem Chris Rock nem irritált. Pár napja eszembe jutott az a gála. Még most sem tudom eldönteni, hogy a ”Hollywood rasszista” kijelentése meg a köré épített nyitóbeszéde komoly volt-e vagy csak poén.
előzmény: BonnyJohnny (#9)
Régen ez számomra szinte ünnep volt, de ahogy idösődtem, többet láttam, tapasztaltam, már én is csak a show jellegét látom. Még mindig emlegetem, hogy X vagy Y kétszeres, háromszoros Oscar-díjas, de valójában Richard Burton-nek volt igaza: "a filmezés nem egy francos lóverseny", lehet, hogy nem pontosan idéztem. Én úgy fogom fel, hogy a ceremónia a (z amerikai) film ünnepe, nekünk főleg helyén kell kezelni, és örülni, hogy az elmúlt években több magyar alkotás is eljutott a fénybe.
Szerintem ez a régen minden jobb volt kategória. Az érdeklődés intenzítása az alanyból fakad, s szerintem valójában mindegy is maga a gála. Én mindig untam, pedig alapjába véve érdekelt, nem az , hogy ki nyer, hanem, hogy mit reagálnak. Nyilván az akadémia tendenciózussága zavaró, de ha az ember nem veszi túl komolyan, akkor egészen el lehet vele lenni. Ami az utóbbi évekből megmaradt és negatív élmény, az a Frances McDormand hisztérikus átvétele. Az eléggé homlokredőzős élmény volt.
Mélypont a gálának, de élvezhetőség szempontjából egy emlékezetes csúcspont. ;)
Az első gála, amit láttam, a 2009-es volt (Hugh Jackman volt a host), és nagyon tetszett, és máig a kedvencem. Az óta egymás alá licitálnak a gálák: a borzalmas Franco-Hathaway páros után Crystal még úgy is jó volt, hogy árnyéka volt csak önmagának. Erőtlen MacFarlene, kínos DeGeneres, humortalan Neil Patrick Harris, irritáló Chris Rock után még a csetlő-botló Jimmy Kimmel is elmegy kategóriát hozta nekem. Aztán jött a host nélküli gála, amivel elérték, hogy semmire se emlékezzek belőle. A következő gála kedvéért már úgy éreztem nem éri meg fennmaradnom, az az utáni meg konkrétan nem érdekelt már. :/
Így múlik el a világ dicsősége... :|
előzmény: csabaga (#8)
A mélypont az lehetett, mikor a Bonnie és Clyde főszereplői kihozták a La La Landet győztesnek.
Azt viszont megnéztem volna, mikor David Niven műsorvezetése alatt valaki beszaladt meztelenül.:)
Persze... szoktam nézni, minden évben.
Tényleg mazochizmus. A 2016-ban megrendezett egész jó volt, és máskor is akadtak jobb pillanatok, de általában nyálas, kínos és szekunder szégyenérzetet keltő. Az általam eddig látottak közül a 2013-as gála volt a legrosszabb, hiába lehetett röhögni Seth McFarlene beszólásain. Annak az volt a legalja, amikor élőben kapcsolták a Fehér Házat, hogy Obama felesége átadja a fődíjat, és ezzel egyidejűleg még Jack Nicholson is képes volt leégetni magát. Kár, hogy az Oscar-gálákat nem díjazzák minőségük alapján.
Oscar galat nezni mazochizmus.
Én 2009, 2011-2019 években, tizenegy megrendezett gálából tizet követtem élőben, utóbbi kilencet egyhuzamban minden egymás utáni évben. Akkoriban törekedtem rá, hogy minél több Oscar jelölt filmet megnézzek. Aztán 2020-ban valahogy úgy alakult, hogy nem néztem. 2021-ben meg konkrétan teljesen érdektelen volt számomra. Még a jelölt filmek közül is keveset láttam: számszerint a több jelölést begyűjtő 20 filmből 11-et (de abból többet utólag). (Még elkeserítőbb statisztika, hogy mindössze 3 tetszett :/ ... de abból is 2-t utólag láttam. :P)
Sohasem néztem, csak elolvastam.
Figyelemfelhívásnak jó, milyen alkotásokat jelöltek a fontosabb kategóriákban.
Sajnos, sok kiváló színész sohasem nyert, néhány még a jelölésig sem jutott el.
Jónéhány esetben álltam értetlenül.
A kedvenc filmjeimnek kb. a 95%-a nem kapott Oscart. Ennyit számít nekem, hogy Oscar díjas-e egy film vagy egy színész.
Érdekes, hogy senki nem kommentelt erre még. Talán nem akart senki konfrontálódni a témában. Szerintem még mindig a legnépszerűbb gála a filmes világban. Elképzelhető, hogy az amerikai piacon vannak gyengébb évek, de a külföldi kategóriában mindig nívós fog maradni!
...én csak EZT néztem! (túlzásokba estek?)