Te mire/kire figyelsz, amikor kiválasztod a (következő) megnézendő filmed? 👁

(vissza a topikok listájához)

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-04-05 17:46:53 offerus #15

Nem kerestem a szöveget, jött magától. Ahogy írtam, inspirációnak – az eddigiek tovább gondolása céljából - tettem be. Mint irodalmi szöveg, nyilván többféleképpen is értelmezhető. Nekem nagyjából azt mondta, hogy egyrészt van egy, a korszak minden eszközével, hatalmával felruházott információs forrás, amelynek feladata, hogy az információt eljuttassa a címzettnek, de ebben - csak saját magára támaszkodva - kudarcot vall. Másrészt van egy semmilyen hatalommal nem rendelkező fogadó fél, aki az intuíciójára támaszkodva mégis be tudja fogadni az üzenetet. Ahhoz, hogy működjön a dolog, szükség van mindkettőjükre, szükségük van egymásra.

előzmény: zéel (#14)

2020-04-05 14:14:32 zéel #14

Értékelem és értem is hozzászólásaid.
Pontosabban: nagyra értékelem és érteni is vélem.
De azért Kafkával most föladtad a leckét: mi az üzenete? Mit üzent neked? Mit üzen itt és most nekünk?
Vagy elégedjek meg a sejtéseimmel?

előzmény: offerus (#13)

2020-04-04 19:02:41 offerus #13

Mimóza és zéel legutóbbi kommentjei után tovább gondoltam a kérdést.

Más az, hogy milyen filmek érdekelnek általában, (ez az ízlés világa, ami nagyjából kialakult, persze hosszabb távon változhat és lehet is kitérőket tenni mint pl. mimóza a horrorfilmek világába), és más az, hogy mi legyen a konkrét következő film. Az eredeti kérdés szerintem ez utóbbira irányult.

Tudjuk-e, akarjuk-e tudatosan, módszeresen, szempontok alapján eldönteni (’mi válasszuk a filmet’), vagy hagyatkozzunk az intuíciónkra (’a film válasszon minket’). Két gyökeresen eltérő megközelítés ez. Számomra a kettő egyenrangú, ugyanúgy eredményre vezethetnek. Persze ezek csak elméleti, tiszta esetek. Valószínűleg személyiségfüggő, hogy ki melyiket alkalmazza inkább.

Ma, amikor a kínálat minden korábbinál nagyobb, nehezebb a döntés is. Kifinomultabb intuitív képességre és/vagy kifinomultabb módszerekre van szükség. Már ha van valami célunk a választással. A rendelkezésre álló módszerek egyre jobbak, pl. kereshető adatbázisok, ajánlások valamilyen algoritmus alapján – erre már a KT is kísérletet tett. A mesterséges intelligencia valószínűleg itt is nagy jövő előtt áll. Másfelől azt mondják, hogy az intuíció is fejleszthető. Ezzel együtt a választás számomra továbbra is rejtélyes folyamat. Jelenleg sem a módszertani eszköztáram, sem az intuitív képességeim nem túl erősek, mondhatnám, hogy káoszban élek és próbálok ebből valamit kihozni. Most már látom, hogy ezért nem is tudtam általános érvényű választ adni a kérdésre, csak múltbeli eseteket megvizsgálni és azzal a jól hangzó általánossággal befejezni, hogy amúgy olyan filmeket választok, amelyeket kedvem van megnézni.

Egy friss konkrét esettel azért illusztrálnám a döntési helyzetet. Aznap, amikor bejelentették a tokiói olimpia elhalasztását - ez a hír azért a mostani negatív hírtengerben is átlépte az ingerküszöbömet - tudatosan választottam Ichikawa Kon filmjét az 1964-es tokiói nyári olimpiáról (eseményhez kötődő film). Amikor legközelebb időm lett filmezni, olyan filmet szerettem volna megnézni, amelyet még nem láttam, amelyik várhatóan nem fog csalódást okozni, nem nagyon ismert film (itteni terminológiával ismeretlen gyöngyszem) és belefér kb. két órába. Ennek megfelelően (módszertani megközelítés) szűrtem le a filmes adatbázisomat a 110-130 perces, még nem látott játékfilmekre, amelyek az imdb-n legalább 7,5-ös átlagot kaptak és legfeljebb 25.000-en értékelték (milyen jó lenne amúgy, ha a megfelelő adatokat a KT adatbázisból is lehetne exportálni). Tizenvalahány film lett az eredmény, amelyek között rögtön feltűnt Ichikawa Kon egyetlen meglévő filmje, A burmai hárfa. Rögtön tudtam, hogy ez lesz az. De azt is tudtam, hogy erre keresés nélkül is rájöhettem volna, rá kellett volna jönnöm. Majd legközelebb.

Remélem nem voltam túl zavaros.

További inspirációként a témában idehozom Kafka rövid írását: A császár üzenete.

2020-04-03 17:53:52 Lady Ópium #12

Ez kedves, amit írtál...és szerény, nem hiába a neved MImóza...:)

előzmény: mimóza (#11)

2020-04-03 16:56:01 mimóza #11

Nem én választom ki őket, sokkal inkább ők engem. Ezt a működési módjukat jobban szeretem. :)
Csak, hogy értsétek: rábukkanok egy pillanatképre valamelyik ismeretlen alkotásból, megtetszik, majd kiderül, hogy kis híján az önéletrajzomat látom viszont a forgatókönyvben. Egy másikban, amit egy barátom ajánlott, elhangzanak a saját mondataim. Aztán előfordul, hogy láncban nézek ismeretlen gyöngyszemeket, és szépen, pontosan fűződnek egymás után. Persze vannak kevésbé transzcendens időszakok is, amikor pl. a fiam húz magával, és szuperhősöket csodálunk a nagyvásznon. Egy számomra is hihetetlen, elvarázsolt dimenziómban a KT néhány, kedves tagjának biztatására elfogyasztottam és feldolgoztam pár tucat horror-remeket is, végül elvéreztem a Midsommar-szertartáson. :) (Nem bánom!)

Új erőre kapva biztonságos Tarkovszkij-Bergman-Kiarostami-Ozu vizekre eveztem, s legutóbb megnyugvással kötöttem ki Madárszabadítónál. Mivel több, mint 1300 filmcsoda várakozik türelmesen a kívánságaim sorában, és Ti is mindig készen álltok a friss ajánlásokkal és ötletekkel, így legalább 50 évet kérek még a Fentiektől, hogy semmi ki ne maradjon, ami rám vár. :)

2020-04-01 10:12:30 zéel #10

Örvendek, hogy ilyen érdeklődést váltott ki az egyszerű kérdésem. Amire, ahogy offerus is írja, nem is olyan egyszerű válaszolni.
Nyilván sok tényezőt lehetne megemlíteni. Én most megpróbálok a sok tényező közül közül néhányat kiemelni: számomra a legfontosabbakat, nagyjából sorrendeben.

Az első és legfontosabb tényező számomra a film témája. Nem műfaja, hanem témája. Röviden: előnyben részesítem az elgondolkodtató, mondanivalós filmeket. Ezek lehetnek a magánélet problémái, de a társadalom problémái is.
Tehát az első szempont a tartalom, a második - természetesen - a "hogyan". Azaz hogyan, milyen formában, milyen minőségben dolgozzák fel az alkotók az általam fontosnak tartott témát.
A hogyannál az első, amire figyelek az a rendező személye. (Ha fiatal, ismeretlen még a rendező, az sem zavar. A filmjét, ha fontosnak, érdekesnek ígérkezik, megnézem.)
Kiemelt tényező nálam az operatőr személye is. És, természetesen, vannak kedvenc színészeim is.

2020-03-31 21:22:24 offerus #9

Jó a kérdés. Nem is könnyű rá válaszolni, szerintem a válasz nem úszható meg alaposabb elemzés nélkül. Én annyit tettem, mert érdekelt, hogy elővettem az utolsó 100 leosztályzott filmemet és megpróbáltam felidézni, hogy milyen szempontok játszottak közre a választásnál. A szempontrendszer menetközben alakult ki és végül a következő eredményt hozta (a zárójelben lévő számok a 100 filmen belüli előfordulást jelentik, egy-egy film több szempontnak is megfelelhetett):

Megnéztem, mert ott volt a polcon. Az adott esetben jelentős utánajárással, költséggel beszerzett filmek ne maradjanak nézetlenül. A frissen beszerzett filmeknél megvan az újdonság varázsa is, észrevettem, hogy ezekből gyakrabban választok, mint az évek óta a polcon porosodók közül. Más kérdés, hogy annak is van oka, hogy mit miért szereztem be anno, de ne bonyolítsuk. (73)

Megnéztem a kedvenc rendezőim egy-egy újabb filmjét. (39)

Ajánlás alapján választottam – ebbe beleértendők a KT-s ajánlások is, egy-egy jó átlag, de elsősorban a jól megírt kommentek. (34)

Visszatérés egy korszakhoz, stílushoz, témához. (30)

Kísérletezés valami újjal, amikor nincs erős támpont. (30)

(örülök annak, hogy az előző két szempont magától egyensúlyba került)

Régóta váró ’kötelező’ / keresett alkotás. (21)

Kedvenc színészem játszott benne. Itt azért nagy különbség tud lenni, hogy egy jó és kevésbé jó rendező mit tud kihozni ugyanabból az emberből. (21)

Határidősen elérhető online, meg kell nézni, amíg látható. (12)

Eseményhez kötött (pl. karácsonyra, szilveszterre, október 23-ára választott film; frissen eltávozott alkotó (rendező, színész) filmje, készülés a Vapitire. (11)

Film hosszúsága – bizony ez is tud szempont lenni, néha csak egy rövidfilmre, vagy egy rövidebb ’hosszúfilmre’ van időm. (7)

+1 Mivel amatőr vagyok, megengedhetem azt a luxust magamnak, hogy olyan filmet válasszak, amit kedvem van megnézni. (100)

2020-03-30 23:07:23 hollyaudreyanne #8

Engem különösebben nem érdekel, hogy képben legyek az újdonságokkal, ezért bajban is szoktam lenni Vapitin.
Általában nem döntöm el előre, hogy mit nézek meg, csak amikor leülök. Időszakaim vannak, kosztümös minisorozat, 90-es évekbeli akciófilm, börtönös vagy szektás dokumentumfilm, gagyi horrorfolytatás, stb... Meg persze igyekszem behozni a lemaradásomat klasszikus filmek tekintetében, de azért ilyen tekintetben sokkal lelkesebb voltam egyetemi éveim alatt.
Ha a férjemmel filmezek, akkor általában hagyom, hogy ő válasszon, mert ő sokkal kevesebb filmet néz. Ez azért is jó, mert így westernt vagy sci-fit is látok néha, amit magamtól nem nagyon néznék.

2020-03-30 22:10:32 Ugor #7

A "karanténkorszak" előtt közvetlenül három filmet is láttam egymás után, moziban vagy nyilvános vetítésen. Ezek részben szűkebb érdeklődésnek szóltak, de ilyenekre elég gyakran kapható vagyok. Szociális terület, dokumentum filmek, kisebbségi lét... a forgalmazásban lévő újdonságokat meg szívesen megnézem sokszor bemutató előtti vetítésen, ha értesítést kapok róla. És akkor itt hírt is adok róluk. Most, hogy nem, sehová, hmm... 2174 film vesz körül a polcokon, DVD-n. Egy részét még nem is láttam. Viszont napok óta újranézek filmeket, tegnap pl, a Jurassik Parkot, előző nap meg a Z világháborút, de befolyásol az is, hogy itt miről folyik leginkább a szó, már a DVD megvételénél is befolyásolt, nyilván nem veszek meg minden vackot, szemetet, csak azért, hogy a port fogja... néha meg kiruccanásként kisfilmekre vadászom a YouTube-on vagy a Vimeon.

2020-03-30 22:00:34 ryood #6

akármilyen filmet is szeretne nézni az ember, az egyik legjobb lehetőség az imdb advanced title search engine-je. hihetetlen mennyi szempont alapján lehet keresni, gyakorlatilag mindent be lehet állítani...nagyon ajánlom!

2020-03-30 21:58:24 MicaHiro #5

Az utóbbi időben az alábbi szempontjaim vannak:
- mint kb mindenki, az új filmekkel próbálok lépést tartani
- van, hogy valamilyen műfajhoz jön meg a kedvem (akciófilm, thriller, horror, sci-fi, fantasy...) akkor nyilván olyat választok
- van, hogy kifejezetten elgondolkodtató filmet szeretnék látni, ekkor rövid ismertetőket vagy toplistákat nézek
- van, hogy egyes rendezők vagy színészek filmjéhez jön meg a kedvem
- alkalmanként én is nézek olyan filmeket, amikről biztosra veszem, hogy rosszak. Nem csak a "bűnös élvezet-faktor" miatt, hanem azért is, mert szeretném valamilyen szinten átlátni a filmvilág minél nagyobb részét, a legrosszabbaktól a legjobbakig
- az utóbbi kb egy évben pedig elhatároztam, hogy nullára csökkentem az itt felhalmozódott megnézendő filmek listáját, így onnan is szoktam sűrűn nézni filmeket manapság, gyakran úgy hogy már nem is emlékszem, miért akartam őket megnézni (azért persze jó móka ez is :) )

2020-03-30 21:45:24 BonnyJohnny #4

Hát a legnyilvánvalóbb persze, hogy az új filmek közül igyekszem megnézni (így-vagy úgy) azokat amik érdekelnek. Bizonyos filmek már eleve az érdekelnek halmazba kerülnek az által hogy egy kedvelt sorozat részei, vagy egy nagyra tartott rendező alkotásai. De akadnak darabok, amik felkeltik az érdeklődésemet trailerrel, tartalomleírással...
És persze vannak a nem új filmek (ez a tavalyi bemutatótól a Roundhay Garden Scene-ig), amiket akkor nézek meg, ha valaki felhívja rá a figyelmemet... ez legtöbbször a Kritikus Tömegről valaki. :)
A díjszezonban igyekszem pótolni a jelölt filmeket. De például ez a tavalyi évben elmaradt. :/
Illetve nálam bejátszik a bűnös élvezet típusú filmek megtekintése, amiket annak biztos tudatában nézek meg, hogy tudom, hogy rosszak. Ezekre könnyebben ráveszem amúgy magamat, mert fáradtan is neki lehet állni, idő szűkében bele lehet pörgetni. Nem szükséges ugyanannyi időt és energiát rászánni, mint egy olyan filmre, amitől azt várom, hogy tetszeni fog.

2020-03-30 21:11:07 Kempesbaba #3

Tényleg jó dolog a filmek újra nézése. Teljesen máskép hat ugyan az a mű az ember életének más-más időszakában.

előzmény: Leo_Stotch (#2)

2020-03-30 20:50:34 Leo_Stotch #2

Figyelem az újdonságokat, mi készül. Nézem a rendezőt, a sztorit.
Ha érdekel valami, nem foglalkoztat a negatív visszhang.
Meg persze a pótlások X évtizedre visszamenőleg.
Meg az újrázások. Mert az is fontos..

Egy féle film nem érdekel... a semmilyen! Azt próbálom kiszűrni. Legyen gyenge, nem baj. Egyszer minden nézhető.. de a langyosvíz, a nulla hangulat.. az nem.

2020-03-30 19:53:39 zéel #1

Dettre Gábor filmrendezővel (Felhő a Gangesz felett stb.) állok levelezésben. Tőle kérdeztem a fenti témában. A válasza úgy gondolom, közkincs. Engedélyével közlöm.

- Írtad valahol, ugye, hogy sok nagy rendezőnek is csak egy (-két) igazán jelentős alkotása van. Viszont én, ha megkedvelem egy rendezőnek valamelyik filmjét, akkor igyekszem a többi filmjét is megnézni. Röviden: rendező-centrikus a válogatásom. Tudsz ajánlani más módszert?

- Dettre Gábor: Hát más válogatási módszert nem igen tudnék javasolni, én is azt teszem, amit Te. Megnézem a rendező többi munkáját is.... az más kérdés, hogy a tapasztalatom az, amit Te is idéztél tőlem fentebb. Egyébként Buñuel írta, és ez még szigorúbb szűkítés-tágítás, hogy a legnagyszerűbb filmekben is csak 5 perc igazán nagyszerű anyag van, míg a legrosszabb munkák is bírnak általában 5 olyan perccel, amiért érdemes megnézni őket. Valami ebben is valami..... A másik, amit sokszor csinálok, ha különleges alakításokat látok különleges színészektől, quasi véletlenül: akkor más filmeket is keresek tőlük, bízva abban, hogy hülyeséget nem vállalnak el, illetve, hogy az ő minőségük nem igen kelhet tehetségtelen rendezőknek. Így jutottam el például Laura Dern-ön keresztül jó néhány remek filmhez. Ő annyira különleges tehetség, hogy remekül működött amit fentebb írtam. Vagy a zseniális izraeli Shira Haas! A Shtisel című sorozat egyik szereplője volt, az ottan játéka egyszerűen a legnagyobb színészi alakítások között van, amit valaha láttam. Akkor volt 15-16 éves. Azóta keresem egyéb munkáit is... így jutottam el az Unorthodox/A másik út c. sorozathoz, ami szintén remek. Shira Haas egyébként a színészet elképzelhető legmagasabb csúcsa. Nála nincs jobb. Természetesen vannak még vele egyszinten mozgó géniuszok, de nála magasabbra jutni nem lehet. Vagyis ott van, ahol már nem érdemes versenyeztetni.... amit persze máshol sem érdemes... bár mindannyian bele-belecsúszunk a hibába....

P.S.: Hogy el ne felejtsem, gyakran választok filmet tanult KT kollégáim véleménye alapján. (zéel)