Film | Év | Rendező | Műfaj | Nézettség | Átlag |
---|---|---|---|---|---|
Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages
A Türelmetlenség, mely a maga idejében a legnagyobb szuperprodukció volt és hatalmasat bukott, azóta az egyetemes filmtörténet megkérdőjelezhetetlen klasszikusa lett. A négy cselekményszál - a hatalomféltő főpap néppusztítással végződő babilóniai epizódja, Krisztus keresztre feszítése, a francia hugenották lemészárlása Szent Bertalan éjszakáján és a modern Amerika nagyvárosi dzsungelében küszködő fiatal pár története - mesteri montázsban kapcsolódik össze és az izgalmat végsőkig fokozó tetőponttal zárul, így nyomatékosítva a film toleranciára és békére intő mondanivalóját. |
1916 | David Wark Griffith | dráma, némafilm, történelmi film | 122 | 4,1 |
Das Cabinet des Dr. Caligari. Dr. Caligari, a mutatványos Cesare nevű médiumával, aki állítólag születése óta álomban él, viszont meg tudja mondani a jövőt, egy kisvárosba érkezik. A helységben ezután számos bűntény történik. A két idegennel kapcsolatba került személyek mind meghalnak. Az egyik meggyilkolt barátja, Francis a doktort és Cesarét gyanúsítja, és egy éjjel meglesi őket. Míg Caligari a székén virraszt, Cesare látszólag koporsóban fekszik. Ez azonban valójában egy bábu, az igazi Cesare Francis imádott hölgyét igyekszik éppen a hatalmába keríteni. Amikor Francis erre rájön, üldözni kezdi Caligarit, és el is jut egy elmegyógyintézetbe. A mutatványosról kiderül, hogy az intézet igazgatója, és amint Francis rájön, kényszeres cselekvésként megismétli egy 200 évvel korábban élt Caligari bűntetteit. Mikor Francis az igazgatót szembesíti kutatása eredményeivel, azon kitör az őrület, és kényszerzubbonyt adnak rá. |
1920 | Robert Wiene | dráma, horror, némafilm, ... | 295 | 4,5 |
Der letzte Mann
Az Utolsó ember a filmtörténet időtlen klasszikusa, amelyet 1958-ban a "brüsszeli 12"-be, minden idők legjobb filmjei közé is beválasztottak. Egy hotelportás története, akit öreg napjaira vécésnek fokoznak le, s akit a megaláztatás tönkretesz, hiszen pompás egyenruhájával élete értelmét is elvesztette. Murnau - és vele egyenrangú alkotótársai, Carl Mayer forgatókönyvíró, Karl Freund operatőr és nem utolsó sorban a főszerepet játszó, zseniális Emil Jannings - inzertek nélkül, a szöveg súlyától megszabadulva csak képekben, montázsokkal mesélik el a szívszorító történetet. A kamera szabadon mozog, követi a hős sorsát - az események főszereplőjévé válik. A hotel zsongó élete, az öreg portás részeg-jelenete, a pletykázó asszonyok montázsa, a szürke külváros és a csillogó hotel kontrasztja felejthetetlen képsorokban elevenedik meg. |
1924 | Friedrich Wilhelm Murnau | dráma, némafilm | 153 | 4,5 |
Greed McTeague, az egykori bányász, hivatalos engedély nélkül folytat fogorvosi gyakorlatot. Udvarolni kezd a törékeny Trinának, aki azonban házasságukban frigid marad, s perverz hajlam fejlődik ki benne a pénz iránt. A sorsjegyen nyert összeget féltékenyen kuporgatja azután is, hogy férje elveszti állását és egyre nehezebben élnek. Mindez végül gyilkosságba sodorja az egyre mélyebbre süllyedő, hirtelen haragú férfit, aki a kaliforniai Halálvölgybe menekül... |
1924 | Erich von Stroheim | dráma, némafilm | 73 | 4,5 |
Bronyenoszec Patyomkin Moszkvai bemutatásakor frenetikus sikert arat Eizenstein egyszerűen és hatásosan megkomponált filmje, melyet az 1905-ös forradalmi felkelés huszadik évfordulójára forgatott. A Brüsszeli 12-be beválasztott film nemcsak a Szovjetunióban, hanem Nyugaton is nagy feltűnést keltett. Jóllehet a korabeli cenzúra több európai országban (köztük Németországban és Magyarországon) is betiltotta, a világ kritikusai számára mindmáig a filmművészet csúcsát jelenti, jóllehet Eizenstein a filmet megbízásra készítette. |
1925 | Sergei M. Eisenstein | dráma, háborús film, némafilm, ... | 346 | 4,2 |
The Gold Rush A régi Aranyláz című némafilmet 1942-ben és 1952-ben az alkotó Chaplin zenével, illetve szöveggel egészítette ki. A kísérőszöveget ő maga írta és maga mondta el. Az óriási sikert aratott film a XIX. századi Alaszkában játszódik, a nagy aranyláz idején, amikor száz- és százezrek igyekeztek a fagyos északra a gyors meggazdagodás reményében. Charlie "kalandjait" ismerhetjük meg ebből a filmtörténeti klasszikusból, melynek egyes jelenetei örökre megmaradnak mindazok emlékezetében, akik valaha is látták. Például, amikor Charlie jóízűen elfogyasztja a cipőtalpat, a cipőfűzőt spagettiként, a szögeket szopogatni való csirkecsontként, vagy amikor szerelme, Georgia helyett egy cipóval táncol. |
1925 | Charles Chaplin | kalandfilm, némafilm, szerelmi történet, ... | 397 | 4,6 |
Maty A filmtörténeti klasszikus egy munkáscsaládról szól egy gyári sztrájk idején 1905-ben. Az anya kezdetben védené a családját a bajkeverőktől (az iszákos, részeges apa egy forradalomellenes szervezethez csatlakozik, a fiú, Pavel azonban a munkásmozgalmat támogatja), de később belátja, hogy fiának igaza van, és a felkelők oldalára áll. Mikor fiát a május 1-jei tüntetésen lelövik, az anya viszi tovább a zászlót, míg a cári katonalovak halálra tapossák. Pudovkin erősebben koncentrál az egyénre, mint kortársa, Eizenstein. A film éles és gyors vágásai ma is nagy hatásúak. |
1926 | Vszevolod Pudovkin | dráma, némafilm | 53 | 4,2 |
La passion de Jeanne d'Arc Az irodalomban is szép pályát befutott témának több filmfeldolgozása van. A mindmáig legjelentősebb dán rendezőnek tartott Dreyer nagyrészt premier plánokból álló művét azonban már 1958-ban Brüsszelben klasszikussá avatták a kritikusok: 78 szavazattal a "minden idők 12 legjobb filmje" között a negyedik helyre került. A forgatókönyv az utolsó nap drámai fordulatokban bővelkedő eseményeit idézi, hiteles vallomások alapján. Az eretnekként máglyahalálra ítélt törékeny lány élethalálharca a görög tragédiák szigorú egyszerűségével jelenik meg a páratlanul szuggesztív képkompozíciókon. |
1928 | Carl Theodor Dreyer | dráma, életrajzi film, némafilm, ... | 167 | 4,4 |
Zemlja
Dovzsenko filmpoémája, az egyetemes filmtörténet klasszikusa a kolhozosítás időszakát dolgozza fel, páratlan szépségű képekben ragadva meg a forradalmi világformálás drámáját. |
1930 | Alekszander Dovzsenko | dráma, némafilm | 68 | 4,0 |
La grande illusion Néhány francia pilóta szökni próbál egy német hadifogolytáborból. Az arisztokrata származású de Boeldieu kapitány megismerkedik a tábor parancsnokával, a szintén nemes von Rauffrensteinnal. Hamarosan kiderül, hogy társadalmi rangjukon kívül a két férfit összeköti hasonló világnézetük és szokásaik. A kapitány kész feláldozni az életét, hogy társait segítse a szökésben. |
1937 | Jean Renoir | dráma, háborús film | 231 | 4,4 |
Citizen Kane "Rózsabimbó" - ez az utolsó szava a palotájában magányosan haldokló milliomosnak, s ezen a nyomon indul el egy újságíró, hogy megfejtse e páratlan karriert befutott ember titkát. A főszereplő Charles Foster Kane, aki arra született, hogy nagy ember legyen. Egyszerű emberként indult, de kis szerencsével mindig felismerte a környezetében lévő lehetőségeket és képes volt azt saját hasznára fordítani. Újságjai voltak, rádióállomásai, a közvélemény kiszolgálója és befolyásolója volt. Kane története, aki alulról kapaszkodott fel és ezt "elfelejtette", egy csapásra mindent elveszített. Magányosan halt meg - pedig halhatatlannak tűnt -, és vele együtt gazdagsága, hatalma és dicsősége is. |
1941 | Orson Welles | dráma | 644 | 4,3 |
Ladri di biciclette Antonio, a külvárosi, munkanélküli családapa hosszú hónapok óta először dolgozhatna plakátragasztóként. A munkához azonban elengedhetetlenül szüksége lenne biciklire. Miután a megváltó jármű a zálogházban helyet cserél a feleség utolsó lepedőjével, úgy tűnik, Róma kiábrándító mocska enged szorításából. Ám az első munkanapon ellopják a kerékpárt... |
1948 | Vittorio De Sica | dráma, krimi | 476 | 4,5 |