Antigone adaptációk

Film Év Rendező Műfaj Nézettség Átlag

Antigone
 


1958 Vittorio Cottafavi dráma

Antigoni
Antigoné

Kakoyannisz Elektrájával ellentétben Dzavellasz a "szöveghű" drámafeldolgozás híve. Meggyötört arcú, öreg Kreónja, ha nem is velejéig gonosz, de meglehetősen kegyetlen. A hagyományos, a magyarok által ismert Antigoné-értelmezés mozgóképes verziója, nem kiemelkedő, de élményszerű színészi játékkal.
Kreón megérkezik Thébába és mindjárt szónokolni kezd a közérdek elsőbbségéről a magánérdekkel szemben. Hogy ez mit jelent, azt Oidipusz két lánya, Antigoné és Iszméné tapasztalhatja meg először, mivel megtiltja nekik Kreón, hogy a város ellen harcoló testvérüket, Polüneikészt annak rendje és módja szerint eltemessék. Mindjárt Kreón is megmutathatja, hogy ő miként tartja be saját törvényét: mivel egy őr jelenti, hogy valaki elhantolta Polüneikészt, gyorsan megvádolja az őrt, hogy ő temette el a férfit, s erre azok bérelték fel, akik nem szeretik Kreónt. Mivel az új király hiúságát sérti az ügy, amúgy közérdekből, anélkül, hogy meggyőződött volna vélekedésének igazságáról, halálosan megfenyegeti "tettéért" az őrt...


1961 Yorgos Tzavellas dráma 1 ?

Antigone
 


1971 Vittorio Cottafavi dráma

Antigone
 


1974 Stellio Lorenzi dráma

Antigoné
 

Teremtés közeli állapot. Röviddel a pillanat után, mikor az ember önmaga teremtettségére ébredt és felfedezte önálló létét, szabadságát. Mikor agya még nem volt tele képekkel, mikor gomolygó ködfelhőben lebegtek homloka mögött a gondolatok, s mikor csupán annak volt egyértelmű tudatában, hogy az istenektől indult, s hogy halad valahová. Ez az állapot - a rég elvesztett tisztaságé -, az melynek megidézésére kísérletet teszünk ebben a filmben.
Az Antigoné az öntudatra ébredő földi világ összecsapása az égivel. A hatalom, a törvény, az anyag és az ész összeütközése az isteni renddel, a lélek kiszámíthatatlan rezdüléseivel, a szeretettel. Az új összecsapása a régivel, a változásé az örökkel. A magát istennek képzelő ember harca teremtőjével.
Örök és múlhatatlan kétségeinket fogalmazza meg Szophoklész az Antigonéban. Őseink költői nyelvén, korunk lélektanának pontosságával. Feldolgozásunk e kettősséghez igazodva mélylélektani színház és absztrakt festészet egyszerre, melynek világában manipulálatlan őszinteséggel szólalhatnak meg isteni hatalmak által mozgatott, testben-lélekben tökéletesen lemeztelenített, kiszolgáltatott hőseink.


2010 Dettre Gábor dráma 5 ?