Mannheimi tizenkettő

Film Év Rendező Műfaj Nézettség Átlag
Nanook of the North (1922)

Nanook of the North
Nanuk, az eszkimó

Nanuk napbarnított arca csupa ránc. A szája szögletében összefutó ráncok erőteljessé, ugyanakkor szárazzá teszik nevetését. A közelképek után a végtelen jégtáblák totáljait látjuk. A kulturális antropológiai filmek úttörő darabjában bepillantást nyerhetünk a századeleji eszkimó kultúrába és életmódba.


1922 Robert J. Flaherty dokumentumfilm, némafilm 95 4,3
Berlin: Die Symphonie der Großstadt (1927)

Berlin: Die Symphonie der Großstadt
Berlin, egy nagyváros szimfóniája

A klasszikus film a város életének egy napját állítja elénk, annak szépségével és szokásos konfliktusaival együtt. Az operatőrök nagyon érzékeny filmanyagot használtak, hogy mesterséges világítás nélkül dolgozhassanak. A kamerát gyakran elrejtették, hogy észrevétlenül filmezhessenek. Ruttmann - Eizenstein és Vertov mozgáselméletét alkalmazva és továbbfejlesztve - a gondosan szerkesztett mozgásfolyamatokat zenei, szimfonikus formákba rendezte. A szimfónia ritmikus és strukturális törvényszerűségei fontosabbak számára, mint a tartalom, a társadalomkritika. Ennek következtében a film már nem a város ritmusát tükrözi, hanem ellenkezőleg, a várost kényszeríti a saját ritmusába. Bár láthatóak a szociális körülmények, mégis úgy hatnak, mint formális eszközök és nem mint a tiltakozás kifejeződése. Ezért ez a film kevésbé dokumentumfilm, inkább kísérlet az "abszolút" vagy "absztrakt" film továbbfejlesztése, amelyben a valóság megjelenési formái absztrakt és formákkal önálló műben egyesülnek. (rororo filmlexikon)


1927 Walter Ruttmann dokumentumfilm, némafilm 59 4,2
Cselovek sz kinoapparatom (1929)

Cselovek sz kinoapparatom
Ember a felvevőgéppel

A film hőse valójában nem az ember, hanem maga a felvevőgép. A néző ott ül az operatőr mellett, amikor autójával átsuhan a városon, felkapaszkodik vele a kéményekre és lóg a robogó vonat oldalán. A jeleneteket a laboratóriumi munka és a vágás képsorai szakítják meg. A nézők átélhetik magának a filmnek a születését. A filmet Vertov "vizuális szimfónia"-ként képzelte el, amelyben rendkívül fontos a tiszta filmszerűség. "Az egyedül a beszélgetőtárs számára látható, illékony, miniatűr képmást az emberek megpróbálták optikai eszközökkel is rögzíteni, melyek lencséje a valóságban és metaforikusan is összehasonlítható az emberi szemmel. E párhuzamot legszebben Dziga Vertov Ember a felvevőgéppel című filmjében ábrázolta, melynek egyik jelenetében nagytotálban, egymásra vetítve láthatjuk a kamera lencséjét és az emberi szemet." (Jure Mikuz: A tükör és a film)


1929 Dziga Vertov dokumentumfilm, némafilm 132 4,4

Drifters
Heringhalászok

Egy északi-tengeri heringhalászhajón folyó munkát realistán bemutató, nagy hatású dokumentumfilm akkor készült, mikor a brit filmeket műteremben forgatták. Grierson, aki később Flahertyt Angliába hívta dolgozni, azt hangoztatta, hogy célja a hétköznapok dramatizálása és szembeállítása az akkoriban divatos és uralkodó tendenciával, a rendkívülinek dramatizálásával.


1929 John Grierson dokumentumfilm 9 ?
Sztaroje i novoje (1929)

Sztaroje i novoje
Régi és új

A politikai "fővonalat", a kollektivizációt propagálni hivatott filmben a szegényparaszt Marfa megelégeli a nyomort, és a községi agronómussal, no meg nincstelen "osztálytársaival" termelőszövetkezetet szervez. A munkásvezetők segítenek az első gépek és traktorok beszerzésében. A fináléban a közös földet szántó egyik traktor büszke vezetője - maga Marfa.


1929 Grigorij Alekszandrov - Szergej Mihajlovics Eisenstein dráma, némafilm 12 3,8
Turkszib (1929)

Turkszib
 


1929 Viktor A. Turin dokumentumfilm 1 ?
Las Hurdes (1933)

Las Hurdes
Föld, kenyér nélkül

A korszak egyik meghatározó dokumentumfilmje, amely a maga valóságában vetette fel a legégetőbb társadalmi kérdéseket. Egy spanyolországi falu életéről, elmaradottságáról, bigottságáról, szokásairól és mérhetetlen nyomoráról ad megrázó képeket.


1933 Luis Buñuel dokumentumfilm, rövidfilm 59 4,4

Night Mail
Éjszakai posta

Ez a W. H. Auden versét felhasználó "filmköltemény", melyhez a hanghatásokat Alberto Cavalcanti szerkesztette, a postavonat útját mutatja be Londonból Glasgowba, és a brit dokumentumfilm-iskola talán legjobb és mindmáig leghatásosabb darabja.


1936 Basil Wright - Harry Watt dokumentumfilm, rövidfilm 16 4,3
The Spanish Earth (1937)

The Spanish Earth
A spanyol föld

A világ minden nagyszabású haladó mozgalmát rögzíteni próbáló Ivens emlékezetes dokumentumfilmje a spanyol polgárháborúról.


1937 Joris Ivens dokumentumfilm, háborús film 10 3,7

Farrebique ou Les quatre saisons
 


1946 Georges Rouquier dokumentumfilm 1 ?

Louisiana Story
Louisianai történet

A louisianai mocsarakban halászatból és vadászatból él néhány francia származású telepes család. Egy nap úszó gyár érkezik az öbölbe. A Standard Oil kutat fúr. A munkát siker koronázza, majd eljönnek, hogy az olajat kitermeljék. A történetet egy kisfiú szemszögéből látjuk, aki olyan nyugodt és jó, mint Flaherty, olyan bájos és babonás, mint a maoriak vagy az eszkimók Flaherty korábbi filmjeiben.


1948 Robert J. Flaherty dráma 10 4,3
Nuit et brouillard (1955)

Nuit et brouillard
Sötétség és köd

A náci haláltáborokról addig és azóta sem készítettek mélyebb dokumentumfilmet. A vágással új hangulati összefüggéseket teremt, ellentmondó és kínos érzelmeket szít, szokatlan képzettársításokra invitál.


1955 Alain Resnais dokumentumfilm, háborús film, rövidfilm, ... 63 4,3