Memento (2000) ☆ 👁

Mementó

(Christopher Nolan)

amerikai dráma, krimi, thriller

4,4
★★★★☆
1424 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2021-03-29 09:23:31 A te Gazdád (?) #92

A gyomrom ezt nem tudta megemészteni. Nem ment.

2020-06-25 13:44:20 csabaga (5) #91

Ez a válasz.
A rendőr a végefelé mindent elmond.

előzmény: Calavera (#90)

2020-06-25 10:54:43 Calavera (?) #90

Olvasgattam itt a kommenteket, de nem találtam választ:
Mi volt az a pont, amitől beszart az emlékezőtehetsége? Az hogy a feleségét abuzálták és fejbevágták Lenny-t (Leonard-ot, csak a felesége hívta Lenny-nek:))? Innentől nem emlékezett dolgokra, de a felesége túlélte a támadást? Az asszonynak semmilyen betegsége nem volt, max hogy cukorbeteg?

2018-12-26 23:50:03 sasi89 (5) #89

A napokban újranéztem vagy 10 év után, régebben annyira nem fogott meg a film de most simán felment négyesről ötösre. A hozzászólásoknál nem láttam hogy valaki írta volna, de a film zenéjét is érdemes kiemelni, véleményem szerint rengeteget hozzá ad a film hangulatához.

2018-03-05 23:59:06 betti (4) #88

Szerintem a film alapvető lényegét illetően nem értünk egyet (a "mi történt" vonatkozásában), nem pedig az értelmezésben ("miért viselkedik így és így, ha egyszer ez és ez történt"), hiszen az értelmezés már eleve feltételezné, hogy van egy alap, amit mindketten ugyanúgy látunk.
Így viszont nem szeretnék vitázni, ui nem vagyok teljesen biztos az emlékeimben (hehe), és mivel nincsenek rámtetkózva a válaszok, asszem muszáj lesz újranéznem. betti is coming, ha megtörtént :)

előzmény: csabaga (#87)

2018-03-04 18:40:52 csabaga (5) #87

Szerintem ez a választás nem a sajátja,csak kihasználják.Ha létezne ilyen betegség,az elszenvedője nem is tudna róla,ahogy Sammy sem tudja.Élne a maga kis világában.
Ez az ember nem elmebeteg,csak állandó felügyeletre szorul.A felesége megunta ezt. Erre jött a rendőr és "bérgyilkost" csinált belőle,beadva neki,hogy megölték a feleségét.Utána jött az a nő.Ő megölette vele a rendőrt és majd valami másra használja.
Az van rátetoválva és a képek alá az van odaírva,amit "bemesélnek" neki.

előzmény: betti (#86)

2018-03-04 17:43:09 betti (4) #86

Mert akkor abba kéne hagynia, és semmije sem maradna.

Nyilván volt egy pillanat (sőt, több is, hiszen "több" J.G.-t nyírt ki), amikor lefotózhatta volna gyorsan a kis polaroidjával, rávéshette volna, h mission completed.
De akkor csak az marad, amit lényegében "biztosan" tud, hogy
a) meghalt az, akit a legjobban szeretett, a felesége
2) súlyos amnéziás, tehát bármiféle értékes kapcsolat kialakítása, hasznos tevékenység, munka végzése már esélytelen az egész hátralévő életében.
Ergo, mehet a diliházba, és a szó összes további értelmében is belezakkanhat abba a tudatba, h tökéletesen egyedül van és tökéletesen xart sem ér az élete.
Ehelyett (nem tudatosan) azt választja, hogy tovább küzd az emlékeiért, a szerelméért, fenntart vmiféle látszat-hasznosságot az életében, vmiféle célt, aminek a legteljesebb módon köze van a feleségéhez és a saját "emlékeihez", múltjához - életéhez.
Lehet elítélni ezt a választást. Én, ha összehasonlítom a másikkal, maximálisan meg tudom érteni. (Ám, ha hatalmamban állna, lelkifurdalás nélkül, de rettenetesen rossz érzésekkel, azonnal elmegyógyintézetbe zárnám, szigorú felügyelettel. )

előzmény: acidphase (#80)

2017-12-21 21:36:22 Norbert Simon (5) #85

Christopher Nolan rendezett egy nagyon megdöbbentő és igencsak hatásos filmet. A Mementót csak a Batman trilógia után néztem meg. Hamar megkedveltem. A története igencsak megdöbbentő és nagyon egyedi az alkotás. Azon filmek egyike amelyekre nagyon is lehet emlékezni. Én biztosan nem fogom elfelejteni! A történet főhőse is egy nagyon jó karakter. Tényleg borzasztó lehet így élni. Hátborzongató még elképzelni is.

2017-12-20 22:10:27 csabaga (5) #84

Egy emléke van és az is hamis.Az állapotát és a módszerét (tetotválás,kép) ismerve mindenki átveri,csak kihasználja őt.

előzmény: acidphase (#82)

2017-12-20 22:09:21 acidphase (5) #83

ja ezt igazából nem a #81-re irtam , hanem ugy adalékként a filmhez:)

'Anyone else see this in the film without this video?' na tegye fel a kezét aki ezt kiszurta!!!:D

2017-12-20 22:01:40 acidphase (5) #82

nah ez a nem semmi:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=2MUnDhxAif0

és tényleg visszanézve ahogy elmegy sammy elött az ember utána már Leonard látszódik egy pillanatra a a videóban... beszarás... így akart utalni Nolan hogy Leonard = Sammy :-)

előzmény: csabaga (#81)

2017-12-20 21:29:23 csabaga (5) #81

Mire oda jutna,elfelejti.A tetoválásai és a képei alá írt mondatok szerinted érnek valamit?

előzmény: acidphase (#80)

2017-12-20 20:56:23 acidphase (5) #80

na megnéztem kitudja hanyadjára ezt a remekmüvet, mert ezt nem lehet elégszer szerintem :-)

igazából egy főő kérdést tennék fel:

ha Leonard tényleg kinyírta már a felesége támadóját korábban, legalábbis Teddy elmondása szerint akkor miért nem tetováltatta magára hatalmas betükkkel hogy 'megöltem John G-t, mission completed' és akkor nem kéne neki újból John G-ket vadászgatnia..

10/10

2017-08-26 04:59:33 caulfield (5) #79

​A modern rákfene talán itt kerül leglátványosabban a boncasztalra.
Leonard maga a megtestesült tévedés, a rossz létállapot. De ő mégsem akar rosszat, ahogy a ráksejt sem, csak elvesztette a hitét saját magában. És úgy hiszi, hogy az ebből következő káoszban majd ő rendet rak. A lényeg, hogy van emléke Leonardról, amit meg akar valósítani. Csak a gond az, hogy az eszménykép töredékes a levállás miatt, ezért számára lehetetlen önmaga elérése. A ráksejt nem is tudja, hogy rák, és azt gondolja, hogy egy nagyon hasznos dolgot végez ott, ahol nincs Leonard. Pedig éppen őt gyilkolja azzal, hogy módszeresen kiiktatja a környezetében lévőket, akik kapcsolódási pontok, hidak lehetnének saját magához.
A Leonard nevű egyházban a ráksejt az ateistává lett tag, amely rosszindulatúan térítve igyekszik megvalósítani különálló tervét. (Vagy az ateisták között a fanatikusan hívő, aki erőszakkal akarja formálni a többiek nézetét.) Rendszert épít ki, és mint ahogy a daganaton is látszik mikor felvágják: szervezetté próbál válni, van saját vérkeringése, érhálózata. Leonard tetoválásokból, térképekből, fényképekből álló élete egy ilyen rossz minőségű, perforált szisztéma. Az eredetinek hamis mása.
A személyiség veszíthet elemeket az élettel járó kompromisszumok által a normarendszeréből, mint a jenga játéktorony építő rudakat, de egy bizonyos ponton túl minden leomolhat. Ebből a katasztrófából ered a biztosítási nyomozó Leonardnak a kóros, pánikszerű bizonytalansága. Monomániásan a letört darabokat igyekszik összeilleszteni, de a műveletből semmi sem következik, mivel másokat nem lát, csak a saját kárára fókuszál. A sérülése önálló életre kell és őt magát végülis szolgájává teszi. Teddy eliminálásával pedig kiiktatja az utolsó szalmaszálat is. A film nyitóképe, mely egyben Leonard számára a zárókórkép is olyan, mint egy fotó a rák pusztításáról, ami beteljesítve célját lassan kikopik a világból.
"Hogyan gyógyulhatnék meg, ha nem érzem az időt?"

2016-03-05 21:12:12 sleepingdancer (3) #78

Egyetlen dolog tetszett a filmben, ez a széttöredezett bizonytalan atmoszféra és narratíva, szóval ahogy érzékelteti a főhős kínlódását,na jó, és volt még néhány érdekes,bizarr jelenet. Ez maradandó emlék, amit magammal viszek a filmből, majd kiderül, mennyire hosszú távon :-) . Viszont tipikus gumicsontfilm is, mert hozzászólások tucajain át lehet találgatni, hogy ki kicsoda meg mi hogyan történt, de könyörgöm, minek? Mit ad, ha összerakjuk az elbeszélést:, egy tökéletesen hihetetlen, valszínűtlen, agyalmány sztorit, benne hihetetlen, motiválatlan figurákkal. Lásd csabaga 73. hozzászólásában. Ha pedig megpróbálunk mélyebb értelmet kutatva értelmezést adni a látottaknak, akkor nagyjából coelho szintű bölcsességekhez juthatunk, mint hogy mindenki az emlékeiből él, meg mi szőjük saját életünk történetét folyamatosan újra és újra stb. Nézőploitation ez a film, nagy, tetszetős lufi, tele üres levegővel. Rég dühített föl film ennyire.

2014-10-31 21:15:54 flake (5) #77

De volt támadas. De a felesège túlélte. Az inzulinos dolog ezutan történt.

előzmény: jesi (#76)

2014-10-31 20:16:35 jesi (4) #76

Az egész támadás ott nem stimmel, hogy a film legvégén a feleségével látjuk, és Leonard Shelby teste tele van tetoválással, tehát nem a gyilkosság után lett beteg, sőt nem is volt semmilyen támadás/gyilkosság

2014-03-04 17:02:29 csabaga (5) #75

Ez az ember semmire sem emlékszik jól.

A valódinak gondolt emlékei is tévesek.

73. hozzászólás!

előzmény: sefii (#74)

2014-03-03 23:30:38 sefii (5) #74

Hát olvastam pár érdekes elméletet és véleményt. Szerintem ott kezdődik az egész, hogy aki ezt a filmet rossznak vagy unalmasnak tartja az semmit nem ért a filmekhez. Nolanék profik, mint általában, színészi játék nem rossz, a történet és csattanó nagyszerű, azonban maradtak érdekes kérdések.
Sok helyen olvastam azt, hogy hogyan emlékezhet a rövidtávú memóriavesztésre?
Ami engem érdekelne, hogy ugye a hosszútávú memóriája normálisan működik,tehát tudja, hogy az igazi Sammy egy csaló volt, mivel ez a sérülésé elött történt. A kezére fel van írva, hogy emlékezz Sammyre, na de, hogy emlékezhet egy történetre, ami a sérülésé után történt, ráadásul úgy, hogy ezt Sammyvel azonosítja, akiről ugye tudnia kéne, hogy csaló, mivel a tükörlefejelés elött ismerte és vizsgálta az ügyét. Nem sokat adok az imdb-s értékelésekre, de ez nálam is 8.6. Több hasonló remekművet kéne gyártani a sok felesleg helyett.

2013-10-25 16:25:42 csabaga (5) #73

Végignéztem újra:


-A felesége nem halt meg,felépült.
-Az ő felesége volt cukorbeteg.
-Inzulin túladagolásban halt meg végül,a férje által.
-Sammy Jenkins csaló volt.Amit róla gondol,az vele történt meg.
-A felesége támadóját már régen megölte.
-A rendőr nyomozta ki és "tálalta fel" neki.
-A rendőr drogosokkal üzlete és néha megölet valakit vele,mint a felesége gyilkosát.
-Natalie egy drogos nője és beadja a férfinak,a rendőr a felesége gyilkosa.
-Az amnéziás "hős" nyomozása értelmetlen,akárcsak a fényképek,az alá írt szövegek és a tetoválások.
-A rendőr az,aki megsajnálja,segít neki,és utána is ugyan kihasználja,de általában igazat mond.
-Natalie csak kihasználja és hazudik.

2013-10-20 03:20:48 Xuja (5) #72

És van normális halál egyáltalán? Najó, befejeztem... :D

előzmény: acidphase (#71)

2013-10-16 19:01:16 acidphase (5) #71

ott a pont :-)

2013-10-16 18:33:00 flake (5) #70

Van normális ember egyáltalán?

előzmény: csabaga (#69)

2013-10-16 16:36:06 csabaga (5) #69

A film ezt sugallja,de van normális ember,aki így hal meg?

előzmény: flake (#66)

2013-10-16 16:34:49 csabaga (5) #68

Kedvet kaptam újra megnézni.

Majd utána leírom,ha biztosra kisütöttem valamit.

előzmény: flake (#67)

2013-10-16 15:53:57 flake (5) #67

Egyébként ebben a filmben semmiben sem lehetünk biztosak. Semmi sem egyértelmű, mert egyszerűen nincs olyan karaktere a filmnek, aki bármivel is teljes mértékben tisztában lenne. :)

előzmény: csabaga (#65)

2013-10-16 15:20:19 flake (5) #66

Igen. Nagyon jól látod. Én havonta minimum 1x megnézem/megnézetem valakivel.

Ő Ölte meg a feleségét. Ez annyira egyszerű.

előzmény: betti (#64)

2013-10-14 17:55:49 csabaga (5) #65

Emlékeim szerint a rendőr mondja(hozzávetőleg) neki:...a te feleséged volt cukorbeteg,de otthagyott...

Én már abban sem vagyok biztos,a feleségéttényleg megtámadták-e?

előzmény: flake (#63)

2013-10-14 13:33:52 betti (4) #64

Akkor az a korrekt, hogy cukorbeteg volt a felesége, és nem akarta elhinni, hogy - mivel pszichés alapú az amnézia, nem agysérülés eredménye - ne tudna "meggyógyulni", ha igazán fontos, ugye? Ezt tesztelte azzal, hogy újra és újra visszaállította az órát, és beadatta magának az injekciót. Az elképzelés az volt, hogy mivel abban biztos volt, h a férje mindennél jobban szereti őt, ezért ez a "teszt" le fogja leplezni, és "abbahagyja" az emlékezetkiesést... De nem, a férj vagy 3x beadta neki, és így lényegében megölte. (Legalábbis én így emlékszem, de én 2000-ben láttam 1x).

Egyébként valahol érthető, valahol viszont rettenetesen naiv elképzelés volt ez a nő részéről. Gondolom, iszonyatosan nehéz együttélni egy ilyen problémával küszködő emberrel, főleg, ha még azt is elmondja egy hozzáértő(?) (merthogy a "hozzáértő" a biztosítós ember...), hogy nem fizikai sérülés, - ha viszont pszichikai, akkor elméletileg "csak rajta múlik", hogy meggyógyuljon. Ez kb olyan volt, mint a depressziósnak azt mondani, hogy holnap reggel kiugrasz az ágyból, és belekacagsz a világba, és onnantól minden oké...

előzmény: flake (#63)

2013-10-13 18:45:36 flake (5) #63

Nem találok ilyen részt, ami erre tenne utalást.

előzmény: flake (#62)

2013-10-13 18:40:18 flake (5) #62

Na most beteszem a DVD-t, és csekkolom. :)

előzmény: csabaga (#61)

2013-10-13 18:26:58 csabaga (5) #61

Van egy rész,mikor a rendőr elmondja neki az igazat,mikor tudja,úgysem jegyzi meg.Akkor mondja azt,amit írtam.

előzmény: flake (#60)

2013-10-13 18:22:27 flake (5) #60

A felesége meghalt! Nem hagyta el! Leonard adagolta neki túl az inzulint, mert a végén már a felesége is kételkedett benne, hogy valóban megjátssza-e magát.

előzmény: csabaga (#59)

2013-10-13 18:05:32 csabaga (5) #59

A feleségeelhagyta,miután rájött,hogy még arra sem képes emlékezni,beadta-e a gyógyszert vagy sem.

előzmény: Tenebra (#57)

2013-10-13 16:57:34 flake (5) #58

Cukorbeteg volt a valóságban is. Éppen ugyanaz történt vele, mint amit Leonard képzelt Sammy-ről.

előzmény: Tenebra (#57)

2013-10-13 15:53:20 Tenebra (5) #57

Ja, igen, a feleségének volt valami halálos betegsége, és ebbe halt bele - ha jól emlékszem. Kb. 5 éve láttam a filmet utoljára.

előzmény: csabaga (#56)

2013-10-13 15:33:18 csabaga (5) #56

Igen,csak háta feleségét nem is gyilkolták meg...Megsebesült és felépült.

Voltaképpen szinte semmire sem emlékszik,és a valódinak gondolt emlékei is hamisak.

előzmény: Tenebra (#55)

2013-10-13 15:25:12 Tenebra (5) #55

És ez abszolút nem baki, mert a filmben is elmagyarázzák flashbackben, hogy a rövid távú memóriája sérült, nem a hosszútávú, és ez is inkább pszichés eredetű, a felesége meggyilkolása miatti sokk hatására. Ez pedig feloldja némileg a logikai bakit, mivel a pszichés eredetű memóriazvarok más természetűek, mint a fizikálisak (még akkor is, ha a filmben említést tesznek arról, hogy fejbe vágták a főhőst - inkább a sokkhatásra vezethető vissza a memóriavesztés itt, mivel agyrázkódástól tartós memóriakárosodást nem szoktak szerezni tudtommal). Azaz pszichés memóriazavarnál azért nagyobb eséllyel térnek vissza emlékek, mivel a pszichés memóriazavar lehet egy önkéntelen/tudat alatti elfojtási mechanizmus eredménye is. Nem akar szembesülni a valósággal, a múlttal, ezért automatikusan "törli" azokat a memóriákat, melyek a sokk után keletkeztek. És hát ez a film lényege is, hogy a főhős inkább nem akar, semmint nem tud szembesülni a múlttal.

előzmény: betti (#53)

2013-10-13 14:32:07 betti (4) #54

Nem találomra van összerakva, valszeg elvesztetted a fonalat - úgy tényleg csak egy zavaros, értelmetlen történet.

előzmény: tractorking (#40)

2013-10-13 14:31:15 betti (4) #53

Nagyon régen láttam, szóval lehet, hogy pontatlan lesz, amit írok... A lényeg, hogy a betegsége ELŐTTI dolgokra, és az egész életét "átszövő" élményekre (lásd a felesége iránti szerelem), azokra emlékszik.

előzmény: csabaimate (#47)

2013-10-12 08:46:14 beelzebub (3) #52

Köszönöm a megerősítést. Amúgy mindig nekem van igazam. :)

előzmény: MicaHiro (#51)

2013-10-09 16:44:01 MicaHiro (5) #51

Szerencsére te erre nagyon frappánsan rámutattál, kétséget sem hagyva afelől: neked van igazad.

előzmény: beelzebub (#50)

2013-10-09 16:40:53 beelzebub (3) #50

Szimplán túlértékelt...

2013-04-06 06:43:00 Rohmer (?) #49

Ez a film a stílusa miatt egy modern vígjáték

2013-02-23 15:48:54 csabaga (5) #48

Akkor meg lehetne azt is kérdezni,arra hogyan emlékszik,hogy nem emlékszik?
Arra hogyan emlékszik,ha nem emlékszik,akkor a tetoválásokat és a képeket kell néznie?

Itt nem a logika a lényeg,hanem a történet Engem lekötött.

előzmény: csabaimate (#47)

2013-02-23 10:42:19 csabaimate (?) #47

Na... értem én az egészet, de azért pár dolog sántít:
- hogyan emlékszik Lenny arra, mi történt a Sammy-vel (illetve, ahogy később kiderül, ez saját maga), ha akkor már elvesztette az emlékezőtehetségét?
- amikor megy az autóban a végén, eszébe villan, ahogy a feleségével fekszenek az ágyon - erre hogy emlékezik?
- miután a feleségét (ezek szerint) véletlenül megöli az injekciókkal, hogy kerül arra a városrészre stb?
- hogy nem kapja el a rendőrség? hiszen vagy két-három embert megölt!

2012-08-06 13:48:04 Majvaldo (5) #46

Amikor én legelőször megnéztem, utána még aznap kétszer ismét... :)

előzmény: dorothygale (#41)

2012-03-03 21:24:30 Kremy (?) #45

Bennem teljesen ugyanez fogalmazódott meg. A végén mondja Teddy,hogy ahány város,annyi John G, tehát már volt egy pár. Nem értem,ennyire csak nem volt egy szimpla zsarunak hatalma a történések felett,kétlem,hogy mindent el tudott tussolni valahogy,még akkor is,ha bűnözőket tüntetett el Lenny ,,segítségével",akkor sem lehet a végtelenségig fedezni a gyilkosságokat.
Kétszer néztem meg,egyszer régebben,egyszer most,de számomra sajnos nem remekmű,csak egy érdekes rendezői megoldásokkal operáló krimi.

előzmény: ludmilla (#44)

2012-02-28 23:03:38 ludmilla (5) #44

Lehet, hogy szőrszálhasogatás, de akkor sem értem: hogy nem csuktak még le/zártak elmegyógyintézetbe egy embert, aki legalább egy éve halomra gyilkolászik másokat, és közben egészen finoman fogalmazva is feltűnő egy jelenség? Ilyen messzire elérne a zsaru keze?

Egyébként meg az egy picit zavart, hogy annyira elképesztően tipikus amerikai zsaru feje van Teddynek, hogy az első gondolatom, az volt, hogy tuti zsaru.

2011-07-26 22:41:19 Rorschach (5) #43

A probléma az Ön készülékében keresendő.

előzmény: tractorking (#40)

2011-07-26 22:22:42 acidphase (5) #42

és az sem számit hogy azota eltelt cca 10 év és mondjuk jo esetben felnöttél a dolgokhoz? persze ha már akkor se 14 éves voltál akkor nem szoltam:P de simán lehettél rossz passzban akkor,emiatt nem adni ujabb esélyt ennek a remekmünek, elég para.

2011-07-26 22:10:03 dorothygale (1) #41

Mindenki azt mondja , hogy ez egy jó film. 1x láttam. Moziban. Elaludtam rajta... amit még nem történt meg velem, s a későbbiekben sem életem folyamán. Ez a film megjelenésekor volt 2000-ben. Azóta még a gondolata sem merült fel bennem , hogy újra megnézzem.... K.O ez a film....

2011-02-07 22:06:12 tractorking (2) #40

Nem értem, mitől voltak annyira elbüvölve az előttem szólók... Egy zavaros, beteges gyilkossági történet, amit a rendező ollóval darabokra vág, aztán találomra összeragasztja, hogy teljességgel követhetetlené váljék minden szála; egyes jeleneteit átfordítja fekete-fehérbe, ezzel kész a 'mestermű', lehet ájult csodálattal adózni a zseniális művészetnek...
Tartalmatlan, semmitmondó párbeszédek és szituációk, emlitésre sem méltó színészi alakítások.
Végtelenül üres és fárasztó film. Nolan többi alkotásaitól, akár az 'Álmatlanság'-tól, vagy a 'Tökéletes trükk' -től fényévekre van.

2011-01-15 00:23:50 Macsek (4) #39

Na itt is van.A filmben végig rövid távú memória zavarról beszélnek, holott nyilvánvalóvá válik több jelenetben is, hogy 5-8 perces időintervallumon belül történő eseményekre képes "emlékezni", mármint annyi infóra, ami még bennmarad és nem szorítódik ki a sorozatos új infók által. Vagyis az RTV-je rendben van, szemben a hosszú távú emlékezetével. Hiszen a probléma épp abból adódik, hogy nem képes emlékezni az akár 10 perccel, vagy fél órával korábban vele történt eseményekre. Ez azért van, mert az emléknyomok nem szilárdulnak meg... Szóval ezt kissé felcserélték.
Erre egyébként van egy nagyon jó jelenet a filmben, amikor kétségbeesetten keres valami írószerszámot, meg papírt, hogy felírja, hogy nem hihet a nőnek. De aztán hiába ismételgeti, kikopik az infó és aztán semmire sem emlékszik...

előzmény: BonnyJohnny (#38)

2011-01-14 11:30:02 BonnyJohnny (5) #38

Kifejtenéd, hogy mit cseréltek fel mivel?
Ha kell spoilerben.

előzmény: Macsek (#37)

2011-01-14 11:26:28 Macsek (4) #37

Mínusz egy pont amiatt, hogy felcserélték a hosszútávú memória zavart a röviddel (mondjuk erre azért jobban kellett volna vigyázni-mert központi jelentőséggel bír, ejnye!!)... Egyébként szuper film.

2010-09-10 23:13:21 Pete (5) #36

Ezt láthatjuk az egyik jelenet "elején" , amikor kezet mos a kávézóban, majd elmereng az említett tetováláson a kezén ahogy észreveszi, hogy nem tudja lemosni. Nyilvánvaló, hogy akkor érti meg az állapotát, ami persze csak ideiglenes megértés, csak Nolan elegendőnek érezte egyszer említeni ezt a filmben.

előzmény: Jude Quinn (#35)

2010-09-10 22:40:53 Jude Quinn (5) #35

Egyrészt. Másrésztazért van a kezére írva, hogy "Emlékezz Sammy Jankisre", mert az ő esete is hasonló volt, és mivel az még Lenny "normális" életében történt, arra vissza tudott emlékezni, és eszébe juttatta, hogy neki is ez a baja. Szerintem.

előzmény: Cornelius (#24)

2010-09-10 20:02:47 1100101 (2) #34

Mint jesi.

2010-08-26 16:43:45 Pete (5) #33

Nolan olyan szépen mondja a DVD extrában: A Memento esetében a fordított narratíva használatának lényege az, hogy azt az alapvető kérdést értesse meg a nézővel, hogy milyen szerepet játszanak életünkben az emlékek, személyiségünket milyen szinten befolyásolják azok. A színes képsorok visszafelé mennek, a fekete jelenetek előre, és lám, a végén a fekete átvált színesbe!És lám, rájövünk, hogy a FF képsorok, amikről azt gondoltuk, hogy a múlt, hiszen az nem visszafelé megy, az is a jelen! Tehát a múlt az csakis a mindenkori jelen állapotában értelmezhető, az állandó újrainterpretálás miatt.
Szerintem ez az eddigi Nolan életmű csúcsa, igazi mestermű, amit csak az Inception közelít meg. És azt gondolom, hogy itt is a történet a lényeges, a mód ahogy elmeséli az csak a megértést/befogadást hivatott erősíteni (de nagyon!).

Ezért is tartózkodom mindkét film esetében az értelmezési vitáktól. :)

2010-08-13 10:36:29 Manómaszat (5) #32

Én anno még VHS-re vettem fel történési sorrendben a jeleneteket. Hihetelen, mennyire szimpla úgy a sztori. Ennyit tesz az agy megzavarása az időrend felborításával.

2010-08-08 23:16:26 Rorschach (5) #31

Megnéztem végre... elnézést a szóhasználatért, de azt. a. kurva.
Több, mint kilencszáz filmen vagyok túl, ez a mestermű mégis végig az orromnál fogva vezetett, hogy a történet végén kaphassak tőle egy ordas nagy pofont. Nolanék szerintem a jelenleg elő legzseniálisabb kamera mögül alkotók, ilyet azóta se csinált senki, megpróbálnia is értelmetlen lenne, abszolút le a kalappal. Ja és Pearce előtt is, olyan zseniálisan kelti életre Leonardot, hogy élmény volt nézni, fenntartotta az érdeklődést, ami azt hiszem elég nagy szó, mivel a Film+2-n sikerült megnézni a Mementót hajnal kettő órai kezdéssel. Két szar horror közé valahogy befért, komolyan, éjjel fogok tévézni és klasszikusokra vadászni ezentúl. Egyébként érdekes, hogy eddig vagy háromszor próbáltam megnézni, sosem fogott meg eléggé, az elején ugye ugrál az időben (mint Nolan legtöbb filmje), Pearce sokat sejtetően monologizál, sok volt egyszerre, de megérte végignézni. Abszolút kötelező, ma néztem meg másodszor az Inceptiont, és valahogy nem tudtam úgy élvezni, ahogy szerettem (kellett?) volna, totál leértékelődött a Mementó miatt.

Nem olvasok ilyesmi könyveket, de valaki nem tudja, mennyit ad az élményhez?

2010-08-07 20:35:08 -senki- (5) #30

Újranéztem, bazz... ötös!

A vége egyértelmű : "Hazudtál magadnak hogy boldog légy, de az még nem baj. Mind ezt csináljuk."

előzmény: -senki- (#9)

2010-07-27 22:04:03 vaderna (5) #29

SPOILER Azt észrevettétek, hogy a zárójelenetnél, amikor monologizál a kocsiban, és "emlékezik" a feleségére, a szíve fölött van egy (új)tetkó, miszerint "megcsináltam"?SPOILER Na ezt mire véljük?
Másodszor néztem,még mindig imádom, nálam a legjobb Nolan film, bár az Eredetnek még érni kell.

2010-07-20 14:21:55 ronin07 (?) #28

Nem tudom, de szerintem a csavart csak a végén kapja az arcába a néző, a hatásvadászat szó alkalmazását a Mementó esetében pedig kifejezetten hamisnak gondolom, bármelyik jelzőt elő tudnám rántani, ám ezt éppen nem. Óriási remekmű. Nolan szerintem azt éri el, hogy minden néző a világot széttörtként látó Lenny szemével, agyával értelmezze a bosszúállás hiábavalóságát. Megértem, ha ezt valaki nehéznek gondolja, szerintem is nehéz, viszont nem okoz disszonanciát a cselekményben az elmeállapot-kutatás ütköztetése.

2010-07-20 14:15:19 Tóth Bálint (3) #27

Ugyanaz a véleményem mint jesinek. Mindenki hangoztatta hogy mekkora a csavar és épp ez volt a baj. Így már az első 5 percben rájön az ember a csavarra. Ettől függetlenül Nolan egy zseni még akkor is ha közel sem ez a legjobb filmje.A nyitójelenet ötös.
A film viszont számomra csak 70%

2010-05-14 14:34:10 jesi (4) #26

Ha tíz éve látom, biztos oda lettem volna, de mostanra úgy érzem az ilyen típusú filmekre mondom hatásvadász és számomra kevés

2010-05-14 14:30:58 csfantom (5) #25

a szám nyitva maradt..valaki segít becsukni? 8)

2010-03-23 14:48:44 Cornelius (5) #24

Szerintem a kérdésre a válasz: igen. Mert szembesülnek azzal, hogy nem tudnak a közelmúltra vissza emlékezni és tudatosul bennük az emlékezés hiánya, így kialakul az állapotukról egy kognitív reprezentáció, amit a sérülés nagyságától függően bizonyos ideig (pár pillanatól - több percig) meg tudnak tartani, de mivel ez a reprezentáció nem tárolódik az emlékezetben hamar elfelejti. Ezután újra tudatosul és kezdődik a kőr elölről.

2010-03-23 07:54:01 Umberto (4) #23

Jó kérdés... már föl is tettem a gyakorikerdesek.hu-n a te nevedben. Kíváncsian várom a válaszokat! "A rövidtávú emlékezetkiesésben szenvedők emlékeznek-e arra, hogy rövidtávú emlékezetkiesésük van?"

előzmény: Caararuuku (#22)

2010-03-14 01:25:09 Caararuuku (5) #22

Nem akarok kekeckedni, de ha az utolsó dolog, amire emlékszik, a felesége halála, és azóta semmit em tud megjegyezni, akkor honnan tudja, hogy rövidtávú emlékezetkiesése van?

2010-01-06 10:39:36 taxilovearsenal (5) #21

Abszolút 10/10. Nolan nagy zseni!
A sztori kulcsa akkor van, amikor megöli a végén (időrendben a színes történet elején) Natalie barátját, Jimmy Grantz-et. Utána mondja el neki Teddy az egész történet lényegét: azt, hogy (1) Sammy Jankins sztorija az övé; a valódi sammy Jankinsnek nem volt felesége, és csaló volt, csak felhasználta a betegségét látszatát. Az ő felesége volt cukorbeteg, és ő ölte meg (véletlenül) a nejét. Persze az is igaz, hogy a feleségét megerőszakolták, de azt a (2) John G.-t már elkapták egyszer Teddyvel, a sztori előtt 1 évvel. Teddy kapta anno Lenny feleségének ügyét, onnan ismeri Lennyt. Ő mondja el neki, hogy ő mindig John G.-ket fog hajszolni, a betegsége miatt. Teddy sajnálja Lennyt szerintem, de azért ki is használta ennél a gyilkosságnál, hogy szerezzen 200 ezer dollárt. Mikor ezeket Lenny megérti, mérges lesz, és felírja Teddy rendszámát egy cetlire mint 6. tényt; ezzel gyakorlatilag őt teszi meg a következő üldözöttnek, amit Natalie karaktere ki is használ.
Ha elvonatkoztatunk a betegségtől, akkor ez a 2 tulajdonság, azaz Teddy gonoszság (mivel kihasználja Lennyt) és Lenny haragja (mikor felfogja a dolgot, hogy mi is történik vele) mozgatják a filmet.

2009-12-07 18:27:05 ali (3) #20

hát első nézésre nekem nagyon megfeküdte a gyomromat. de igazából tetszett, csak nem annyira, mint amennyire vártam. másra számítottam kicsit. de az a guy gyerek elég jót alakított, sőt igazából senkivel nem volt baj. a recepciós meg mintha ryan hurst lett volna a sons of anarchy-ból. jó volt látni itt is. :)

2009-11-29 12:51:50 Umberto (4) #19

Ez egy nagyon izgalmas film lenne, ha lineáris lenne a történetvezetés. De nem az. És ezért zseniális.
A főszereplő játéka is kiváló, az egész hangulata, a miliő az első perctől fogva magával ragadott. Egy gyönyszem. A tökéletes forgatókönyv iskolapéldája. Nekem - a Hetedik mellett - a kedvenc thrillerem.

2009-10-11 15:30:52 insano (5) #18

Zseniális

2009-09-08 20:57:52 Rituska (5) #17

Nem csoda, hogy annyi díjat kaptak ezért a forgatókönyvért. Elbújhatnak a szobor-kupac alá, ha kedvük tartja. És nagyon-nagyon nem érdemtelenül.
Vajon mennyi idő alatt dolgozódik ki egy ilyen történet a fejükben? Vagy hogy pattan ki? Nagyon szívesen elbeszélgetnék velük.

előzmény: Gasz András (#16)

2009-09-08 20:50:11 Gasz András (4) #16

Nolan nemcsak rendezésben hanem testvérével együtt forg. könyv írásban sem kispályás ezt már a 98-as Following c. első kis költségvetésű bemutatkozó műnél is láthattuk. Aztán láthattunk egy tökéletes trükközést és egy Franchise felélesztését és legjobb szinre vitelét a műfajában.

2009-09-08 20:38:41 Rituska (5) #15

Aszta. Ez nagyon súlyos film. Teljesen kész vagyok tőle. Hogy jut eszébe valakinek egy ennyire egyedi, ötletes, fordulatos, zseniális történet? Annyira jó ez a sztori, hogy az hátborzongató. Komolyan mondom, hogy ilyet csak olyan ember tud kifundálni, akiknek valami vele született talentuma van. Ja és még nem is beszéltem a színészekről, a látványról, a remek kis rendezői megoldásokról. De ami mindent visz, az a forgatókönyv, az elmesélés speciális menete. Csúcs. Kötelező darab.

2009-01-27 17:57:29 ronin07 (?) #14

Már kerestem a lineáris változatot, de nem találtam. De kösz az útmutatást, nem feledem, ha legközelebb a kezeim közé kerül a DVD.:)

előzmény: Jereváni Rádió (#7)

2009-01-27 16:57:11 nejmed (5) #13

Szerintem nem éri a kronológikus sorrendben megnézni.:) Kétszer háromszor megnézve egészen mást tud nyújtani a film, ui mindig más részletre fogsz figyelni. Ahogy Brumi írta az elemzésben időrendben "így tényleg csak egy jó film". Én csak "normálisan" láttam, cserébe sokszor, mindannyiszor élvezetem, és tudtommal helyre is került minden részlet.

előzmény: Jereváni Rádió (#12)

2009-01-27 14:10:38 Jereváni Rádió (5) #12

A hiányzó részleteket úgy értem, hogy ha nem teljesen világos minden egyes történés a szétdarabolás és a visszafelé történő elmesélés miatt, akkor jó megnézni időrendi sorrendben is, mert azzal minden világossá válik. Amikor megnéztem a filmet, nekem rögtön utána meg kellett, hogy nézzem kronologikus sorrendben is.

Nekem a dvd-n extraként rajta van a film kronologikus változata, a hátsó borítón is feltüntetik ezt. Az extrák menüjében a jobb felső színes fényképen rajta van a memento felirat visszafele írva. Annak a fényképnek a jobb alsó sarkára rákattintva megnézhető a film időrendi változata.

előzmény: -senki- (#11)

2009-01-27 13:48:01 -senki- (5) #11

Hiányzó részletek? Miért akkor kiderül hogy a Sammy Jankis történet az övé vagy sem? Nem hinném, de ha igen írd meg mert nincs meg a dvd-n extra... Köszi

előzmény: Jereváni Rádió (#10)

2009-01-27 13:40:22 Jereváni Rádió (5) #10

A dvd-n extraként meg lehet nézni kronologikus sorrendben is a filmet. Nézd végig úgy is a filmet, akkor összeállnak majd a hiányzó részletek.

előzmény: -senki- (#9)

2009-01-27 13:20:38 -senki- (5) #9

HÚÚ de rohadtul hihetetlen eszeveszett egy film ez!!!

A film örült szerkezete, nagyon durva, hátulról kezdődik visszafele halad, de közben
ide-oda ugrálnak a vágások és közben az egész visszafelé halad míg a végén elérjük a film elejét... :D A film előre haladtával egyre nagy hatású, ahogy összeállnak a részletek, már szinte hipnotikusat kevergeti újra és újra a helyszíneket és a szereplőket.

Az emlékezet kiesést nagyon visszaadja, bár van a ahol idegesítő is (hol jó hol, rossz értelemben).

Komolyan gondolkoznom kell az ötösön, mert habár zseniális a film megoldása összességében, de a részletekben sokszor kevésbé tartalmas, sokat kell várni, hogy a a végére "előbújjon valami a cilinderből a sokáig rejteget nyúlból"...

és engem idegesít is hogy a vége se elégít ki, csak kever még egyet a sztorin, nem derül ki a végére szinte semmi. Csak még nagyobb kérdéseket kapunk. Persze értem a művészi jelentést, de azért kicsit elégedetlen vagyok.

9/10

2009-01-09 09:19:29 Feldmarschall (5) #8

A film tényleg nagyot szólt. Hihetetlen jól megcsinálták, sőt ez fordított sorrend talán a hitelességet is fokozza, hiszen ezt a történetet egy "őrült" meséli el nekünk. Óriási film, menten felkúszott nálam a fűrész és a hetedik mellé.

2008-12-15 23:44:40 Jereváni Rádió (5) #7

Egyszer nézd végig kronologikus sorrendben, akkor összeáll a kép (a dvd-n extraként megtaláható). Nekem is csak úgy jött le teljes egészében, hogy a film után rögtön megnéztem a lineáris történetet. Úgy csak egy szimpla film, viszont látja az ember, hogy hol szabdalta szét Nolan a sztorit, és ellenőrizheti: nincs logikai hiba a filmben.

„Hevesi dalával élve Lenny-nek egy életen át kell játszani”– basszus ronin07, egy dalszöveg refrénjével összefoglaltad a lényegét a filmnek! :)

előzmény: ronin07 (#5)

2008-12-15 23:21:40 DOE (5) #6

hmmm...ez kb. olyan volt mintha megettem volna egy fél oldal szalonnát...értem ez alatt hogy tokeletesen megülte a gyomromat...szeretem a Christopher Nolan filmeket.Talán ez a legjobb...zseniális

2008-03-11 14:08:55 ronin07 (?) #5

A legzseniálisabb pszichothriller, ha nem A legzseniálisabb.
Hiába láttam már 7-szer, még mindig nem látom át az egészet. Annyit raktároztam el magamban, hogy itt van ez a Leonard, akit rövidtávú memóriája teljesen ellehetetlenít minden normális élettevékenységben, ennek ellenére mégis csak a bosszú-elvnek él. Nem érdekli más, mint hogy felkutassa és kinyírja neje gyilkosát.
Megszállottsága azonban oly erősen eluralkodik rajta, hogy észre sem veszi, "15 perces" életében sosem fog számottevő eredményre jutni, amíg csak él, John G-ket fog üldözni, ugyanis "Nem tűnik el a világ, ha behunyod a szemed." Vagyis: a világ tényleg világ marad, de agykárosodása menthetetlenül egy pályára helyezi, s futtatja ott végig ugyanazzal a problémával.
A jól ismert Mobius-szalag: kinyírjuk az ipsét, megnyugszunk, eszünkbe jut a feleség emléke, és előlről kezdődik a macska-egér üldözés, amit Hevesi dalával élve Lenny-nek egy életen át kell játszani. A körülötte lévő emberek pedig gúnyt űznek a férfi fogyatékosságából, tévútra terelik, másokat próbálnak megöletni vele, így társainak félreveztő taktikája katalizátorként szolgál az addig is ijesztő elvakultsághoz, ami egyre lejjebb passzírozza a szegény biztosítási ügynököt.
Apropó, biztosítási ügynök és Sammy Jankis! Nem kizárt, hogy Leonard fejében a mankóként funkcionáló történet a memóriazavaros férfiről és cukorbeteg feleségéről valójában megtörtént, csak a kudarcba belőrült hős egy gyilkosos történetet konstruált az igazi helyett. Így helycserés támadás zajlott le a pszichéjében: a valódi élete vált anekdotává, holott épp ennek a fordítottját kellene észrevennie, mielőtt túl késő lenne. Bár szerintem már a történet elején (kronológiailag) patthelyzet van, sőt lehet, hogy az utolsó Polaroid-fotó is csak zavaró tényező lesz majd Leonard számára.

2008-02-20 16:19:53 bruce (5) #4

Zseniális!Ehez nem lehet többet hozzáfűzni!

2008-01-20 15:29:42 a1fakher (5) #3

Kiváló film

2004-08-06 00:21:04 Sellei Zoltán (5) #2

Elképesztő rendezői megoldás - véleményem szerint. Elsőre nehezen feldolgozható, de remek alkotás.

2004-05-17 05:13:02 Godzi (5) #1

Amikor láttam moziban, azt jósoltam magamnak, hogy a dvd verzión biztos lesz olyan lejátszási mód, ami időrendben mutatja az eseményeket...
Bejött!