Promising Young Woman (2020) ☆ 👁

Ígéretes fiatal nő

(Emerald Fennell)

amerikai-angol dráma, krimi, thriller

3,7
★★★☆☆
363 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2023-05-07 13:27:39 dorothygale (4) #61

Elèg durva volt. Nem szàmítottam erre a vègre…

2022-12-28 00:27:02 caulfield (2) #60

Azaz a film szerint, ha egy férfi nem él vissza a helyzetével azt csak gyávaságból teszi, teheti. Olyan, hogy helyes, vagy helytelen nincs is, csak hatalom van és összekacsintások (patriarchátus).

előzmény: osbehemot (#59)

2022-12-28 00:15:40 osbehemot (2) #59

Dehát a finálé pont illeszkedik a feminizmus ideológiájába: a nő mindig csak áldozat lehet.

előzmény: caulfield (#58)

2022-12-28 00:09:19 caulfield (2) #58

Ennek a filmnek a rombolása egyszerűen magával ragadó, különösen a romkom műfaját csontozza ki csodálatosan. Élmény az eredetisége, a vagánysága, ahogy a látszólagos szirupot váltja át elegánsan emberi drámává. Igazi filmes csemege és instant klasszikus lenne, ha a zárásban nem számolná fel saját magát. Sajnos a fináléra a rombolás nem ellenpontozódik, a mondanivalót eluralja az öncélúság, a film pedig az áldozatiság és az ujjal mutogatás kelepcéjében végzi. Kár érte.

2022-12-27 18:00:49 osbehemot (2) #57

Nézd, ha egy film hiteles akar lenni, akkor nem állíthat be (szinte) mindenkit negatívnak.

előzmény: marcilu (#56)

2022-12-27 10:01:01 marcilu (5) #56

Ha a film témája az, hogy milyen kegyetlen a világ azokkal a nőkkel, akik áldozattá váltak, valamint hogy milyen veszélyes a férfiak között a férfiak világában létezni, akkor csak a kontraszt miatt szerintem olcsó húzás lett volna beletenni egy "token" jófiút. Sőt, szerintem kifejezetten elhamarkodott dolog emiatt a feminizmust negatív jelzőként használva bírálni a filmet. Eleve, pozitív karakter is alig volt a filmben, nők között is igazi jellemtelen alakok jelentek meg.
Valamint a főhős módszere nem butaság volt, hanem ahogy a #45 kommentemben írtam korábban, nem érdekelte, hogy baja esik-e. Azért ment ki a városba éjszakáról éjszakára, hogy magára vonja a "vadászok" figyelmét, ezzel megmentve minden egyes alkalommal valaki mást, és talán eltántorítva az aznapi fickót a jövőbeli helyzetektől.

előzmény: osbehemot (#55)

2022-12-26 17:14:15 osbehemot (2) #55

Az egész filmből talán az a jelenet tetszett, amikor a főszereplőnő készülődik a végső leszámolásra. Jól összerakott jelenet. Egy jobb rendező kezében már akár csak az utána következő rész is sokkal feszültebb, izgalmasabb lehetett volna. Másrészt viszont nem túl objektív a film, és eléggé érezni a feminista frusztrációt belőle. Nem igazán rémlik, hogy lett volna benne tisztességes férfi szereplő, gondolom a feministák szerint ilyen férfi nem létezik. A főhősnőnek az egész módszere, ahogy megpróbálja megijeszteni a férfiakat miután felszedték őt, eléggé nevetséges, a valóságban senki nem ijedne meg ettől, viszont ő könnyen veszélybe kerülhetne. Butaság. Szerintem az alapötletből lehetett volna egy elég jó bosszúfilm, ami talán felhívhatná a figyelmet egyes társadalmi problémákra, akár a nőkre nézve is, csak sajnos itt inkább a feminizmus terjesztését tűzték ki célul. Zavart továbbá az is, hogy a főhősnő egy ilyen nyomi hapsival esik szerelembe, valamint nem értem, a női rendezők miért imádják gagyi popszámokkal teletömni a filmjeiket.

2022-02-28 22:08:59 Gruden Gergo (1) #54

Tokeletesen egyet ertek. Ez a film egy borzalom. ***gyűlöletkeltő kommentrészlet moderálva*** - a szerk.
De legalabb volt egy rendes srac is a filmben. Ja, varj.... Nem.

előzmény: The Cortez (#5)

2022-02-22 18:00:14 Fonghi (4) #53

Mennyire bátor lett volna úgy lezárni, hogy az "ágyjelenet" után minden megy tovább a maga medrében, mintha mi se történt volna. Boldogan, amíg a halál el nem választ.. the end. Szerintem csont nélkül ötöst adnék, és ráadásul fröcsögni is kínosabb lenne rá.

Tényleg ijesztő az az értékrend, ahol egy ilyen esetben az ötlik fel valakiben, hogy hát minek ivott a csaj, és nem azon háborodik fel, hogy egyáltalán miért akar valaki ilyesmit tenni... A megfordítottján is érdemes lenne elgondolkodni: Miért iszik (tudatmódosít) az, akinél fennáll a veszélye, hogy bánt másokat ebben az állapotban?

Ennek a tönkretenni az ígéretes karriert témának a film nagyszerűen tart tükröt, aki ebből sem érti, hogy mi a baj ezzel, hát...

2022-01-09 12:50:07 Xuja (3) #52

Tény, hogy képileg-zeneileg-rendezésileg nagyon trendi és kellemes, szóval kifogástalan a külcsín, valamint Mulligan-ra is mintha rászabták volna a szerepet, de így is felemás az összkép. Nekem nem volt bajom a film üzenetével, de olyan döbbenetesen túltoltan és erőlködve adja át, ami után nehéz komolyan venni. Fennell annyira képes a karakterek árnyalására, mint mondjuk Mel Gibson - ezért pedig bármennyire is zseniálisak maguk a bosszúálló szegmensek, nem tudom rá jó szívvel megadni a jó osztályzatot. Erős hármas.

2021-10-15 16:47:55 timidwolf25 (?) #51

Tartottam tőle, hogy egy férfigyűlölő feminista filmet fogok látni, de nagyon kellemesen csalódtam. Mindkét nemből vannak negatív karakterek, és leginkább arra világít rá a film, hogy vegyétek már észre, milyen szar emberek vagytok. Sajnos ez egy eléggé hiteles kép azokról a fiatalokról, akiknek komoly probléma van a moralitásával, és ezt valamilyen gyermeteg elvicceléssel próbálják kendőzni. És végre egy film, amiből egy igazán emlékezetes képsor vésődik az ember fejébe: a legénybúcsúra készülő főszereplőnő jelenetére gondolok, ami nagyon hatásosan lett összerakva az aláfestő zenével. Ez a bosszúszomjas, szexi jelmezbe bújt nőci egy igazi csoda volt, minden férfi álma (és rémálma). Az viszont nem tetszett, hogy néhol nyálas, néhol giccsbe hajló volt a film, illetve a dalok többségét is jó lett volna hanyagolni. Ezen kívül jobban örültem volna, ha alaposabban boncolgatták volna a témát, jobban megismertük volna a múlt tragikus eseményeit, mert erről csak utalások voltak. És jobban örültem volna, ha ez a szexi bosszúálló doktornő nem végezte volna tragikusan. Ikonikus hős születhetett volna.

2021-10-13 17:25:35 The Cortez (1) #50

„mindenki csak azt kapja tőle ajándékba, amit megérdemel.”

Főleg a piros lámpánál álló csávót meg az igazgatónőt. Ők aztán nagyon megérdemelték...

előzmény: dittike (#49)

2021-10-13 11:57:17 dittike (5) #49

Cassie alakja egyesíti magában mindazt, amiről a férfiak csak rémálmaikban gondolkodnak el, éppen ezért szimpatikus számomra a karaktere,s szerintem egyáltalán nem túlzás azt állítani, hogy az élete egy jól felépített mestermű, hisz mindenki csak azt kapja tőle ajándékba, amit megérdemel.

2021-08-23 08:24:04 oscarmániás (5) #48

Számomra ez a film maximális meglepetés, hihetetlen mennyire jól sikerült ;)

2021-08-21 00:27:05 THE (5) #47

Nekem nagyon tetszett, megadom az 5-öt. Nagyot alakít a színésznő, jók a sminkek, zenék, vágások. Kicsit Harley Quinn beütése van a karakternek.

A strigulázásnál a kék csík volt aki megúszta, piros, akit elintézett. Tette ezt ugyanúgy, ahogy a végén szerette volna, mellkasba véséssel. Erre utalt, hogy véres volt a keze a film elején "walk of shame" alatt. Ezzel nem ölte meg a delikvenst, csak életre szóló stigmát adott, így nem volt feljelentés, hisz alul maradtak volna az erőszakolási kísérlet miatt.

előzmény: marcilu (#45)

2021-06-24 22:55:50 BonnyJohnny (4) #46

Na, most az van, hogy a film számomra fontosabb volt mint jó, és az általa (itt) generált diskurzust pedig érdekesebbnek találtam, mint magát a filmet.
A legnagyobb erénye amúgy az Olórin által lentebb említett rape&revenge kiforgatása. Ráadásul zseniálisan, mivel a rape&revenge filmek többsége exploitation eszközökkel él (amik nem éppen nőtisztelők), ellenben ez egy nőies bosszút mutat fel. Mindezt úgy, hogy nem pakolják meg bicskanyitogató feminácizmussal (mint a 2019-es Black Christmas), hanem kifejezetten ízlésesen adja át az üzenetet. Több ilyen filmet kéne, mert egyrészt az üzenet NAGYON fontos és NAGYON aktuális, de sajnos sokszor rosszul (indulatokat gerjesztve) tálalják, amivel általában csak rontanak a helyzeten.
Egyezzünk ki egy négyesben. :)

2021-05-25 10:36:27 marcilu (5) #45

Amikor megjelent a film végén a stáblista, mindenhogyan voltam. Remegtem, hiperventilláltam, és csak azért nem zokogtam, mert nyilvános helyen legalább ennyire tudom magam fegyelmezni, mondjuk a könnyeim azért potyogtak. Pont úgy nézhettem ki, mint akit szintén ért már ilyen trauma. Szerencsére nem. Jól indult, aztán középtájon kicsit leült nekem a film, de végül olyat adott/elvett, amilyet nagyon, nagyon kevés film tudott. Spoiler nélkül nem tudok többet mondani.

Cassie maga is meghalt Ninával, az egész élete ezt tükrözte. A kávézós munkája, hogy megfeledkezik a születésnapjáról, hogy nincs élete, hogy az egyetlen projektje, hogy egyesével megállítsa a fickókat, akikről strigulát húz a füzetében (van egy olyan érzésem, hogy valamelyik szín azt jelenti, hogy ténylegesen megtörtént az erőszak, nem tudta leállítani az illetőt, másik szín pedig azt, amikor nem is kellett, mert tisztességes volt). Hogy amikor őt viszi haza a "vadász", ne egy másik, tényleg védtelen lányt vigyen. Sőt, tovább megyek, szerintem Cassie beszámíthatatlan. Nem hős, nem feddhetetlen, hanem egy roncs, akinek semmit sem ér már a saját élete. Nem kell vele azonosulnunk, ő csak egy "eszköz". A bosszújának egyik mozgatórugója éppen az, hogy Al tökéletes életet él, a tettének következménye csak Ninát sújtotta. Nem fontos, hogy elítéljék bíróságon, épp elég, hogy kiderül az igazság, napvilágra kerül a videó.

Számomra sokatmondó volt az a jelenet is, amikor a nyomozó "kikérdezi" Ryant. Egyértelműen pozitívan áll hozzá, és furcsamód eszébe sem jut, hogy gyanúsitsa a pasit, aki az eltűnése előtt 1 nappal szakított Cassie-vel, méghozzá két okból: 1. Köztiszteletben álló gyereksebész. 2. Apuka említette Cassie-ről, hogy mentálisan nem stabil. Ugyanúgy leszarták volna ezt az eltűnést, ahogy az egyetemen leszarták Nina ügyét, holott kézenfekvő gyanúsítottnak kellett volna lennie. Ebből is látszik, hogy Ryan nem csak akkor hibázott, amikor az egyetemen nem állt elő tanúként Nina ügyében, hanem Cassie halálát is hagyta volna elsikkadni, hogy az ő kis csinos életén nehogy egy ránc keletkezzen. Pedig elvileg szerette.

2021-05-24 14:00:20 wim (3) #44

Fapados, otthoni filmélményként nekem csak hármat ért, de ha belegondolok, hasonló körülmények között (moziban, pláne ekkora kihagyás után) biztos, hogy én is négyesre pontoztam volna. :)

előzmény: Ugor (#43)

2021-05-23 23:02:57 Ugor (4) #43

Pont ma lettem kéthetes a második oltásom után és ezt a relatív védettséget azzal ünnepeltem, hogy egy év (??) vagy több után újra elmentem moziba. Végre! Ezt a filmet választottam erre és egyáltalán nem bántam meg. Végig igazi mozis volt, változatos, fordulatos, néha félrevezető, apránként adagoló.. tényleg jó a forgatókönyv, maga a film nem egy múlhatatlan mestermű, de nagyon jó, élvezetes, elgondolkodtató és meg is éri az árát. Talán voltak benne túlzások... na, de melyik filmben nincsenek... talán volt néhány dolog, ami nem volt egészen életszerű, de nem is kell, játékfilmre mentem. Szép bosszúterv volt és ráadásul működött is... még ha áldozatok árán, akkor is...

2021-04-11 19:40:29 Tóth Menyhért (4) #42

Egészen jó film, ám Ryan igencsak méltatlan büntetést kap a múltbéli hibájáért...

2021-04-08 20:39:02 Dió (3) #41

Az utolsó érved, miszerint a trauma által sújtott emberek veszélykerülők vagy keresők lesznek, igazából tetszik (azt számomra ugyanakkor nem mutatja meg eléggé a film, hogy őt milyen trauma érte... ha a barátnője megerőszakolására és öngyilkosságára utalsz, arról nehezen hiszem el, hogy képes lenne kvázi ugyanazt a fajta traumát kiváltani belőle, mintha őt erőszakolták volna meg).

A többi, amit írtál, hogy azért csinál tisztogatást, hogy ez mással ne történhessen meg, nálam ugyanoda fut vissza, amit már korábban írtam: hogy a rizikófaktort a haszonnal összevetve ez kizárt, hogy megérje. Amikor ugyanis felfedi magát a pasik előtt, szerintem egyáltalán nem "változik meg a hatalmi viszony" minden esetben, ahogy írtad. Beveszi a gyomrom, hogy háromból két pacák kislányosan visítva rohan majd el tőle a rémülettől, ugyanakkor ha a harmadik megerőszakolja és elvágja a torkát, ami meg fog történni, akkor abból senki sem profitál, pláne ő nem. Szóval szerintem legalább ezeken a pontokon húzhatott volna a film 19-re lapot, hogy bevállaljon valami merészebbet és logikusabbat.

előzmény: Bubu (#36)

2021-04-08 12:58:02 The Cortez (1) #40

Nem, de nem is erre gondoltam. Innen indult:

„Sok nő meg el mer menni egyedül, illetve sok férfi nem mer elmenni egyedül. De amúgy miért is kéne a nőknek egyedül menniük?"

„A lényeg, hogy nem teheti meg, ha akarná sem.”

„Mint írtam, sokan megteszik. Mi az, hogy nem tehetné meg?”

előzmény: banana (#39)

2021-04-08 09:14:41 banana (5) #39

Igen, komolyan kérdem.
A kérdésedből és a válaszodból az következik, hogy ez a te erkölcsi normarendszeredbe belefér...
Neked belefér?

előzmény: The Cortez (#38)

2021-04-07 22:32:48 The Cortez (1) #38

És te?

előzmény: banana (#37)

2021-04-07 22:17:18 banana (5) #37

"Mi az, hogy nem tehetné meg?"

Ezt komolyan kérdezed?

előzmény: The Cortez (#33)

2021-04-06 12:21:37 Bubu (5) #36

Szerintem ennek a "bosszúnak" több értelme is van:
1. Amíg őt viszi haza valaki, addig sem valaki mást, aki tényleg részeg. Ha valaki ilyesmit csinál vele, ugyanúgy megcsinálná mással, mert az áldozat személye neki nem számít.
2. Ahogy a srác mondta, aki végül nem vitte haza, mert összefutottak Ryan-nel: "Tönkretette nekik az egészet" Magyarul, ennek a lényege a tisztogatás. Hogy legközelebb, ha meg is fordulna ilyesmi a fejükben, az jusson eszükbe, mi van, ha a lány józan?


Nem csak az a lényeg, hogy bosszút álljon Nináért, hanem hogy lehetőleg másnak ne kelljen ezt átélnie...

Ennek nem csak annyi a lényege, hogy odamondhassa nekik, hogy rosszak. És igen, veszélyben van, de vele van a meglepetés ereje. A lényeg pont az, hogy amint felfedi magát, a hatalmi viszony megváltozik a beszélgetésben. Mert azt hitték, senki nem látja őket, és abban a pillanatban felfedték az igazi énjüket. Szerintem aki egy magatehetetlen embert így kihasznál, az gyáva. Hirtelen meglepődnek és megijednek attól, hogy lebuktak, és attól is, hogy milyen magabiztos és határozott velük szemben. És igen, az ijedtség veszélyes is lehet, de ha megnézed, a srác fél tőle. Másrészt simán lehet a csajnál vészhívó, vészjelző, paprikaspray, sokkoló stb. Amúgy meg az elején a strigulák más színűek, és nem tudhatjuk, melyik mit jelent.
Plusz Cassie évek óta depressziós, mentálisan egyáltalán nincs rendben és egyértelműen önpusztító hajlamai vannak. (Ami amúgy megfigyelhető trauma áldozatainál: vagy elkerülés jellemző rájuk, vagy veszélykeresés. Ennek az oka pont az, hogy veszélyes helyzetbe hozzák magukat és megtanulják uralni azt, hogy érezzék újra a kontrollt. Cassie ilyen értelemben klasszikus, csak itt valaki más traumáját vette át teljesen, illetve valószínűleg Nina halála volt számára katartikus) És mint olyan, a kockázatokkal számol, de közben szerintem valamilyen szinten vágyik is rá, mert ő szeretne dominálni egy ilyen helyzetben, mert akkor azt érezheti, megvédi közvetve Ninát, amit nyilván nem tudott megtenni. A végén pedig egyértelműen elborul és már mindegy neki minden. Ezért is válik veszélyessé, mert sok szempontból nagyon veszélyes valaki, akinek már nincs vesztenivalója.
De ez csak az én véleményem...

előzmény: Dió (#35)

2021-04-04 14:10:56 Dió (3) #35

Nagy kört ver az I care a lot című közelmúltbeli fércműre. Carrey Mulligan karaktere itt nem némi Michael Bayes kamerabeállításokkal ünnepelt pszichopata kártevő, hanem egy földreszállt, életszagú karakter, amihez még az év egyik legjobb alakítása is társul. A sztori egy fontos témát könnyedebb köntösbe bújtatva mesél el (kb. mint a szintén közelmúltbeli Druk), és még a műfajok között is egészen ügyesen egyensúlyoz. Ráadásul úgy tölti ki a két órás játékidőt, hogy egy szem üresjárat sincs benne.

Ugyanakkor én is gondolkoztam rajta, hogy a csaj bosszúhadjáratának és a kapcsolódó sztori egyes elemeinek mi értelme van, vagy hogy egyáltalán van -e. Oké, lehet hogy csak túl sok Tetovált lányt meg Tarantinót néztem, és ezért furcsállom, hogy ilyen, bosszúnak aligha nevezhető apróságokkal is megelégszik, hogy 15 percre "elrablás" címén berakja a kocsijába az igazgatónő lányát. Az viszont már színtiszta baromság, hogy heti rendszerességgel, a testi épségét kockáztatva erőszakoltatja meg magát majdnem (sőt, vágatja el a torkát majdnem, stb. - folytathatnám), csak azért, hogy egy mondatban odamondhassa a pasiknak: rosszak vagytok.
A megint elég in-your-face módon jelen lévő feminista angle engem itt most nem zavart, egészen addig, amíg sikerült neki még a sztoriban jelen lévő egyetlen jóindulatú pasiból is egy görényt csinálnia, csak hogy működjön a látszat-tanulság: ott már szerintem lazán vádolható azzal, hogy átesik a ló túloldalára. A sztori lyukai pedig még ennél is jobban zavartak: az igazgatónő milyen csoda folytán nem hívta rá a zsarukat? A főhősnő a végén mégis mit csinált volna, ha nem öli meg a srác? Az, hogy utána ő maga a börtönben rohadt volna, az milyen bosszú?

Szóval tartalmilag nem hibátlan, de ezt leszamítva szerintem is igényes szórakozás.

2021-04-02 22:45:11 Benny Bug (4) #34

Nem egy könnyed film, hiába látszik annak, a felszín alatt nagyon nem az. Vannak benne túlzások, de nem akkora mértékben, hogy az számomra zavaró legyen. Egy súlyos téma érdekes módszerrel való feldolgozása, amit a különös hangulat és remek színészi alakítások egészítenek ki. Carey Mulligan alakítása igencsak figyelmre méltó és aprólékos, maga a film pedig tipikusan az a kategória, ami mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Kedvelni vagy utálni lehet, meg bármit a két véglet között, de szó nélkül elmenni mellette nem hinném, hogy lehetséges.

2021-04-02 16:00:42 The Cortez (1) #33

„A hamis bejelentések és ezek a letartóztatások többet ártanak a valódi áldozatoknak, mint bármi. Mert ezt teszik előtérbe, ezért sem hisznek annak, akit tényleg megerőszakolnak.”

Ez így van.

„Kb 14 éves voltam, mikor egy iszonyat meleg nyári napon az osztálytársnőm szoknyát vett fel, fölé egy vékony pántos trikót, arra egy csipkés inget. A tőle kettővel odébb ülő srác levette a pólót, mert melege volt. A tanár a lányt szólta le az egész osztály előtt, hogy az öltözködése túl szexi és zavar másokat. Ez a kettős mérce végigkíséri nagyon sok nő életét ”

Furcsa a tanár, de lehet úgy gondolta egy bolond százat csinál :D Kettős mércét pont nem ebben a témában szoktak alkalmazni. Ne aggódj, a palik életét még több kettős mérce végigkíséri.

„sok nőt nem kihívó öltözékben erőszakolnak meg és a legtöbb nemi erőszakot nem ismeretlen követi el. Sokszor semmi köze az öltözködéshez.”

Ez így van.

„A lényeg, hogy nem teheti meg, ha akarná sem”

Mint írtam, sokan megteszik. Mi az, hogy nem tehetné meg?

„De nem azt mondja, hogy ha részeg, ha józan, bármi legyen rajta bármilyen napszakban, tehetsz róla, ha nem bírsz önuralmat tartani, és megerőszakolod.”

Mert a legtöbb férfi nem követ el erőszakot és nem is fog. Ezeket főleg pszichopaták/szociopaták követik el, azokat meg hiába figyelmeztetik a tévén keresztül.

„Akkor is azt gondolnád-e, hogy a hamis vádak száma ok arra, hogy ne vizsgálják ki a bejelentéseket.”

Nem, de nem is írtam, hogy nem kéne kivizsgálni. Az igazgatónős jelenetben a megszívatás volt a felháborító, meg az, hogy azt sugallták az alkotók: egy nő nem hazudhat nemi erőszakot. Azt elfelejtettem írni, hogy ha valakinek a rokonáról, főleg ha a gyerekéről van szó, akkor még jó, hogy azonnal ugrik az illető.

Jó érzésű ember valóban nem tartja viccesnek a nemi erőszakot, de sajnos rengeteg a nem jó érzésű ember. A férfiakkal kapcsolatban a röhögésen kívül gyakran az a szöveg hangzik el, hogy „egy nő nem tud megerőszakolni egy férfit”, illetve „ugyan már, még élvezte is.”

előzmény: Bubu (#32)

2021-04-02 15:22:39 Bubu (5) #32

"A statisztikák lehet azért mozognak 2% körül, mert annyi eset derül ki. Ha egy férfiáldozatnak nem hisznek a hatóságok, az rendben van?"
Már miért lenne rendben? Megint úgy érzem, olyasmit látsz a gondolataimba, ami nincs ott. A hamis bejelentések és ezek a letartóztatások többet ártanak a valódi áldozatoknak, mint bármi. Mert ezt teszik előtérbe, ezért sem hisznek annak, akit tényleg megerőszakolnak.
"Hidd el a faterról is kiderült volna, hogy nőket zaklatott fiatal korában. Egyébként nekem pont nem tűnt megtörtnek. Rajta kívül az egyedüli pozitív férfikarakter az a nyomozó, aki jó ha játszik 3 percet."
Ebben nem értünk egyet, és szerintem ezzel túl is tárgyaltuk.
„Nem úgy kéne felöltözni, de ha nem erre gondolsz, akkor csak az nem mindegy hol közlekedik. Sok férfi sem tud végigmenni bizonyos utcákon anélkül, hogy ne szóljanak be neki, vagy ne akarják megverni.”
Nem arra gondoltam, hogy nem úgy kéne felöltözni. Azért nagyon sok nő nem úgy öltözködik. De mondok egy példát. Kb 14 éves voltam, mikor egy iszonyat meleg nyári napon az osztálytársnőm szoknyát vett fel, fölé egy vékony pántos trikót, arra egy csipkés inget. A tőle kettővel odébb ülő srác levette a pólót, mert melege volt. A tanár a lányt szólta le az egész osztály előtt, hogy az öltözködése túl szexi és zavar másokat. Ez a kettős mérce végigkíséri nagyon sok nő életét. De ha már öltözködés és nemi erőszak: sok nőt nem kihívó öltözékben erőszakolnak meg és a legtöbb nemi erőszakot nem ismeretlen követi el. Sokszor semmi köze az öltözködéshez.
"Sok nő meg el mer menni egyedül, illetve sok férfi nem mer elmenni egyedül. De amúgy miért is kéne a nőknek egyedül menniük?"
A lényeg, hogy nem teheti meg, ha akarná sem. Mert meg lehet nézni a rendőrségi videót: ha iszol, ha szoknya van rajtad, ha egyedül maradsz, ha késő este kinn jársz, tehetsz róla... A tehetsz ellene rész részben igaz.
De nem azt mondja, hogy ha részeg, ha józan, bármi legyen rajta bármilyen napszakban, tehetsz róla, ha nem bírsz önuralmat tartani, és megerőszakolod.
„Azon nagyobb a hangsúly, hogy mi korlátozzuk magunkat cserébe a biztonságunkért”
"Ez így van vezetésnél is, már ha nem akarod összetörni magadat és a kocsidat."

Csak az autóbaleset nevében is benne van, hogy baleset. Nagy százalékban nem valaki más követ el tudatosan agressziót rajtad...
Mint fentebb írtam, sokkal, igaz ők sem bizonyos nőktől nem érzik magukat biztonságban. Viszont ma már egy férfinak háromszor is meg kell gondolnia, hogy merjen-e kezdeményezni, beszélgetni, viccelődni nőkkel, vagy egyáltalán rájuk nézni. A ruhával meg nem provokálni kell.
Ez a filmben is elhangzott, hogy minden férfi legnagyobb félelme, hogy meggyanúsítják. A válasz rá tökéletes: Mi lehet a nők legnagyobb félelme? Megsúgom, nem az, hogy elutasítják a közeledését...
De ez a legnehezebb ebben a kérdéskörben, mert lehetetlen objektívan megítélni: mindenkinek megvan a maga előtörténete, pozitív-negatív tapasztalata és félelmei. Mindenkinél máshol van a határa a személyes térnek, a viccnek. Az is, hogy mi számít provokatívnak és mi nem. Ettől még a nemi erőszak büntetendő és a felelősséget nem az áldozatra kéne kenni.
De ha a kutyám előtt ott van a tányéromon a kedvenc húsa és azt mondom neki, "Nem!", nem eszi meg. Ha valaki nincs egy jól szituált kutya szintjén, elgondolkodhatna... És annak kb minden provokáció lesz.
Mit hogy gondolnék? Ha egy nő erőszakolt volna meg egy férfit, miközben a többi szurkol neki, akkor azt senki nem tartotta volna nemi erőszaknak, csak egy jó poénnak. De lehet még azt sem, ha más, sokkal rosszabb módon erőszakolják meg.
Akkor is azt gondolnád-e, hogy a film a hamis vádakat támogatja? Akkor is azt gondolnád-e, hogy a hamis vádak száma ok arra, hogy ne vizsgálják ki a bejelentéseket.
Ebben tévedsz. Jó érzésű ember nem tart poénnak egy nemi erőszakot. Találkoztam nem egy nemi erőszak túlélővel, férfivel, nővel, gyerekkel. Ez egy pillanatra sem volt poénos, soha.
Egyébként az egyik legidegesítőbb "sablon" számomra, mikor filmekben, sorozatokban vicc tárgya a férfiak megerőszakolása, vagy mikor a börtönnel kapcsolatban ezzel poénkodnak, vagy megszégyenítenek valakit emiatt... Nem véletlen, hogy ekkora a látencia a férfiaknál, mert az áldozat alapból szégyenérzetet tapasztal és erre még rá is pakolnak. Az megint más kérdés, hogy az ilyen erőszakot homoszexualitáshoz is társítják...

2021-04-02 14:48:26 Bubu (5) #31

Félreértés ne essék, szerintem tökéletes a lezárás, azzal együtt, hogy engem meglepett. Ő vitte be az agressziót a helyzetbe és emiatt alulmaradt.
Főleg, hogy a forgatókönyvet 2016-ban kezdte el írni Emerald Fennell, még bőven a #metoo előtt... Eredetileg ott ért véget ráadásul, hogy elégetik Cassie-t, csak a stúdió kérésére kibővítették...

előzmény: szandika99 (#27)

2021-04-02 14:33:19 The Cortez (1) #30

Az is fikció, hogy ilyen társadalomban élünk. Egy nőnek a bosszú a legkönnyebben úgy lehetséges, ha zaklatás/nemi erőszak bemondásával tönkretesz egy férfit. Meg sem kell mozdulnia hozzá, tehát hülyeség, amit írsz, és az erőteljes társadalomkritika sem állja meg a helyét.

előzmény: dézi (#29)

2021-04-02 14:29:05 dézi (5) #29

a filmnek pont az a legokosabb húzása szerintem, hogy nem Tarantino-féle bosszúfilm (ami totális fikció), hanem elég pontosan felismerhető benne az a patriarchális, nőellenes, áldozathibáztató társadalom, amiben élünk, és amiben a nőknek még a bosszú is csak úgy lehetséges, hogy közben veszélyezteti a testi épségét vagy éppen bele is hal az adott nő. pont ezért erőteljes társadalomkritika, keserű, nyomasztó, felkavaró.

2021-04-02 14:10:46 The Cortez (1) #28

„Még a végén szembe kéne néznie vele, hogy azok a hallgatók nem mind olyan kedves, okos emberek.”

Hogyne. Vagy csak már túl sok kamu bejelentés érkezett, mint ahogy a való életben szokott. De erre egy ilyen film miért is térne ki?

A statisztikák lehet azért mozognak 2% körül, mert annyi eset derül ki. Ha egy férfiáldozatnak nem hisznek a hatóságok, az rendben van?

Hidd el a faterról is kiderült volna, hogy nőket zaklatott fiatal korában. Egyébként nekem pont nem tűnt megtörtnek. Rajta kívül az egyedüli pozitív férfikarakter az a nyomozó, aki jó ha játszik 3 percet.

„hogy sok nő nem tud végigmenni az utcán anélkül, hogy megjegyzést ne tennének rá, ne füttyögnének utána vagy nem ihat szabadon egyet anélkül, hogy ne kelljen csekkolnia, tettek-e bele valamit. Sok nő nem mer elmenni szórakozni egyedül.”

Nem úgy kéne felöltözni, de ha nem erre gondolsz, akkor csak az nem mindegy hol közlekedik. Sok férfi sem tud végigmenni bizonyos utcákon anélkül, hogy ne szóljanak be neki, vagy ne akarják megverni.
Ha a pulton hagyja több időre az italát, akkor az megint csak felelőtlenség. Egy férfinak is csekkolnia kell, hogy nem tettek-e bele valamit.
Sok nő meg el mer menni egyedül, illetve sok férfi nem mer elmenni egyedül. De amúgy miért is kéne a nőknek egyedül menniük?

„Azon nagyobb a hangsúly, hogy mi korlátozzuk magunkat cserébe a biztonságunkért”

Ez így van vezetésnél is, már ha nem akarod összetörni magadat és a kocsidat.

„De hány férfivel fordul elő, hogy ahhoz igazítja a ruháját, az útvonalát, a napirendjét, fogyasztását, hogy biztonságban érezhesse magát a nőktől vagy bizonyos nőktől?”

Mint fentebb írtam, sokkal, igaz ők sem bizonyos nőktől nem érzik magukat biztonságban. Viszont ma már egy férfinak háromszor is meg kell gondolnia, hogy merjen-e kezdeményezni, beszélgetni, viccelődni nőkkel, vagy egyáltalán rájuk nézni. A ruhával meg nem provokálni kell.

„Ha a filmben egy nő erőszakolt volna meg egy férfit (italba randidrog meg egy viagra) és egy rakás nő szurkolt volna neki, miközben meglovagolja, vagy ha ugyanez a férfi erőszakolt volna meg egy másikat, aki ájultan fekszik, akkor is így gondolnád?”

Mit hogy gondolnék? Ha egy nő erőszakolt volna meg egy férfit, miközben a többi szurkol neki, akkor azt senki nem tartotta volna nemi erőszaknak, csak egy jó poénnak. De lehet még azt sem, ha más, sokkal rosszabb módon erőszakolják meg.

2021-04-02 13:56:14 szandika99 (3) #27

Megnéztem még egyszer a finálét, és elbizonytalanodtam a saját olvasatomban. Lehet, hogy Cassie tényleg nem kamikáze-felfogással vágott neki az utolsó igazságosztásnak. Mégis ez a lezárás tűnt koherensnek. Ha életben marad, akkor óhatatlanul elbukik és börtönbe kerül, hogy aztán Oprah és Rose McGowan kampányoljon a felmentéséért, de a forgatókönyv ezt már nem bírta volna el.

előzmény: Bubu (#26)

2021-04-01 22:59:53 Bubu (5) #26

Szerintem erősen számba vette a lehetőséget, hogy baja eshet.
Igazad van, nincs rá garancia. De több esélye van rá, mint, hogy újra megnyissák Nina ügyét és a kettő együtt már nem néz ki jól. És nagyon ostoba volt egyébként, hogy nem hívta a rendőrséget...
Nem is kell meggyőzni egymást, elfér a véleményünk egymás mellett. :)

előzmény: szandika99 (#24)

2021-04-01 22:51:57 Bubu (5) #25

"Mi a helyzet a saját biztonságunkért való felelősségvállalás fontosságával?"
Fontosnak tartom természetesen, hogy vigyázzon mindenki magára. Ahogyan azt is, hogy felelősséget vállaljon a tetteiért. Ez Al esetében nem történt meg. El lett kenve...

A dékán elmondja, hogy átlagosan hetente egy-kettő bejelentés érkezik, ami túl sok, és nem eredhet utána minden ügynek. Szóval túl sok zaklatás / erőszak történik, ezért inkább nem is csinál vele semmit. Még a végén szembe kéne néznie vele, hogy azok a hallgatók nem mind olyan kedves, okos emberek. Nina évfolyamelső volt, mégsem ért annyit az egyetemnek, hogy kivizsgálják a panaszát.
Nagyon jól bemutatja, hogy ha az elkövetőt valaki rendes, kedves embernek hiszi, nem akarja róla elhinni, hogy ilyet tenne, illetve arrogánsan azt gondolja, ő felismerné. És ennek a jelenetnek az egyik lényege, hogy az elkövető felelősségét helyezze előtérbe és megmutassa, mennyire máshogy látja a dolgokat a nő, ha egy szerettéről van szó. Akkor hirtelen már nem a számokra gondol, hanem a másik emberre.

A statisztikák szerint a téves letartóztatások aránya nemi erőszak esetén is két százalék körül mozog, ugyanúgy mint más bűncselekmények esetében. Viszont nemi erőszaknál nagyon nagy arányú a látencia, mert sok áldozat (különösen a férfi és a gyerek áldozatok) nem jelenti vagy nem hisznek neki és nem készül jelentés róla. Pont azért, mert két ember szava áll egymással szemben, és a bizonyítékok is lehetnek kétesélyesek, sok feljelentésből nem is lesz büntetőper.
Ha a dékán heti két bejelentést nem vesz komolyan, akkor nagyon is része a problémának. Emelett ezt a jelenetet nem csak úgy érzékeltem, hogy csak személyesen ellene irányul, hanem az egyetem, az intézmény ellen is.
A rendszer hibájára mutat rá az ügyvéd is: kiépített rendszer, ami az áldozat személyiségét hegyezi ki a legkisebb hibára is, míg az elkövetőéről eltereli a figyelmet és felmenteti. Mégis ő az egyetlen, aki őszinte megbánást mutat, nem pedig a nők.

Azt nem mondtam, hogy a film nőgyűlölő lenne. Azt mondtam, vannak pozitív és negatív karakterek mindkét nemből. Az a saját véleményed, hogy az apáról mi derült volna ki, a filmben szerintem semmi nem utalt erre. Én egy megtört embert láttam, aki ugyanúgy megrekedt, mint a lánya. Én egy apát láttam, aki nem tudja nézni, hogy a gyereke szenved.

"Például?": hogy sok nő nem tud végigmenni az utcán anélkül, hogy megjegyzést ne tennének rá, ne füttyögnének utána, vagy nem ihat szabadon egyet anélkül, hogy ne kelljen csekkolnia, tettek-e bele valamit. Sok nő nem mer elmenni szórakozni egyedül. Azon nagyobb a hangsúly, hogy mi korlátozzuk magunkat cserébe a biztonságunkért, mint azon, hogy nem kéne erőszakosan viselkedni, mások helyzetével visszaélni vagy javítani. Bár ez a hozzáállás a férfiakra nézve is sokszor ugyanolyan sértő, mert feltételezi, hogy egyikük sem tud uralkodni magán. De hány férfivel fordul elő, hogy ahhoz igazítja a ruháját, az útvonalát, a napirendjét, fogyasztását, hogy biztonságban érezhesse magát a nőktől vagy bizonyos nőktől? Szerintem arányosan ez sokkal több nőre igaz, mint férfira.

A filmben nem hamis a vád. Videó készült róla. A dékán pedig nem vizsgálja ki a bejelentéseket, és nem is bíz meg senki mást ezzel. Megadja az ártatlanság vélelmét, az teljesen rendben van. De ha neki kötelessége kivizsgálni ezeket a bejelentéseket, akkor súlyosan elmulasztotta. Az ártatlanság vélelme nem azt jelenti, hogy szőnyeg alá söpörjük a bejelentéseket. És emiatt gondolom, hogy nem a hamis nemi erőszak vád intézményét támogatja, mikor bemutatják, hogy kivizsgálatlanul maradnak a valós bejelentések is.

Kérdés: Ha a filmben egy nő erőszakolt volna meg egy férfit (italba randidrog meg egy viagra) és egy rakás nő szurkolt volna neki, miközben meglovagolja, vagy ha ugyanez a férfi erőszakolt volna meg egy másikat, aki ájultan fekszik, akkor is így gondolnád?

előzmény: The Cortez (#23)

2021-04-01 22:04:16 szandika99 (3) #24

Szerintem több dologból is arra lehet következtetni, hogy a lány tervének része volt, hogy meghal.
Amit a 20. hozzászólás utolsó bekezdésében írsz, az még nem garancia arra, hogy a pasit nem mentik fel.
Mindegy, én sem akarok meggyőzni senkit.

2021-04-01 20:56:34 The Cortez (1) #23

Persze, de itt a személyes felelősség van elkenve. Mi a helyzet a saját biztonságunkért való felelősségvállalás fontosságával?

Igazad van, mert ha úgy nézzük, valamilyen nőgyűlölő is, vagyis bizonyos nő ellen szólal fel. Aki nem ad kapásból igazat egy feljelentőnek, az szintén az ellenségünk, azt kegyetlenül meg kell leckéztetni (az igazgatónő esete). Az ügyvéd azért úszta meg a dolgot, mert szinte már térden állva bánta meg a bűneit, a fater pedig ha 5 perccel többet szerepelne a filmben, akkor róla is kiderült volna valami felháborító.

„amikkel a nők nap mint nap szembe kell nézzenek. ”

Például?

Az idézett szöveget részben pont az igazgatónős jelenet miatt gondolom.

előzmény: Bubu (#22)

2021-04-01 20:06:32 Bubu (5) #22

Épp ez az, hogy nem elfogadható. Úgy értettem, amíg azt kérdezi valaki előbb (tehát ezt teszi prioritásba), miért ivott a nő és nem azt, miért támadtak rá, addig szükség van az ilyen filmekre, amik kilépnek ebből az áldozathibáztató hangvételből. Így remélem, érthetőbb.

Számomra a feminizmus nem egyenlő a férfigyűlölettel...
Ez a film sem férfigyűlőlő. Bizonyos férfiak ellen szólal fel, és a rendszer ellen, ami ezeket a férfiakat védi az áldozataik helyett. Ha nem inged, nem veszed magadra. Mellette viszont bizonyos előítéletek ellen is felszólal, amit nők ugyanúgy képviselnek benne, mint férfiak. És ugyanúgy vannak benne pozitív férfi szereplők is (az apa, az ügyvéd pl), mint negatívak.

Attól, hogy feministának vallom magam, nem jelenti azt, hogy egyetértek a szélsőségeivel, vagy a női rebootokkal. Sőt, pont nem szeretem / nézem ezeket. Legyél olyan kedves, hogy ne adj szavakat a számba...
Pont azért tetszett ez a film is, mert nem egy erőszakos macsó bosszúfilm nőies változata, hanem tényleg női szemszögből vizsgált több fontos témát, amikkel a nők nap mint nap szembe kell nézzenek.

Korábban meg már lefutott a kör, hogy mit gondolsz erről a filmről (miszerint "...nyíltan a hamis nemi erőszak-vád intézményét támogatja"...stb), amivel abszolút nem értek egyet. Nem fogok erről veled vitába szállni, mert értelmetlennek tartom. Nem érdekel, hogy meggyőzzük egymást, mert nincs realitása, de ne mondd meg, mit gondolok és mit nem.

előzmény: The Cortez (#21)

2021-04-01 19:31:14 The Cortez (1) #21

„Amíg nem az lesz az igazi kérdés, hogy mégis miért lenne elfogadható, Amíg nem az lesz az igazi kérdés, hogy mégis miért lenne elfogadható, hogy ezt végigcsinálják / végignézik, és utána még kérkedjenek is vele

Mióta elfogadható?

„sok ilyen filmre lesz szükség.”

Meg nyilván még több férfigyűlölő filmre, feminista remake-re, rebootra és az összes létező legendás férfikarakter nőire cserélésére.

2021-04-01 18:31:20 Bubu (5) #20

"Miért elfogadott a filmben, hogy egy nő úgy bekarcoljon, hogy nem tud magáról, az rendben van és ebben is a férfiak a hibásak?"
Nem, nem a férfiak hibásak abban, hogy ivott. Azért hibásak, ha tettek valamit az italába, amire amúgy utal Cassie. De leginkább azért hibásak, mert visszaélnek azzal, hogy valaki magatehetetlenül fekszik, illetve hogy ezt csoportosan végignézik és fel sem merül bennük, hogy nem helyes egy olyan emberre rámászni, aki nem tud magáról. Az, hogy utána vicces sztoriként küldik körbe a videót róla, az is egy külön kategória.
Amíg nem az lesz az igazi kérdés, hogy mégis miért lenne elfogadható, hogy ezt végigcsinálják / végignézik, és utána még kérkedjenek is vele, sok ilyen filmre lesz szükség.
A film amúgy nagyon sok aspektusában utal az elhíresült Stanfordi ügyre, ahol két bicikliző turista meglátott egy magatehetetlen nőt egy kuka mellett félig levetkőztetve, és egy srác fölé hajolt. Elkapták. Egyikük rosszul is lett, mert azt hitte, a lány már nem él. A bíró enyhítésként fogta fel, hogy a nő ittas volt, ahogyan azt is, hogy a férfi az volt.(!) Összesen három hónapot ült, mert a bíró szerint ennél több tönkretette volna ennek az ígéretes fiatalembernek az életét. Erre utal a cím is. Hogy itt nem csak egy ígéretes fiatalember élete ment tönkre, hanem egy ígéretes, osztályelső nőé is. Senki nem érdemelné meg, hogy megerőszakolják vagy öngyilkosságba hajszolják, mert hibázott. Mindenki hibázik, mindenki csinál hülyeséget fiatalon. De szerencsére nem mindenki fizet ilyen nagy árat érte.
Sajnos ez nem csak film, főleg, amíg egyetlen egyetemen heti több bejelentés érkezik, amivel aztán nem foglalkoznak. És attól, hogy valaki iszik, még nem ad felhatalmazást arra, hogy ezt tegyék vele.

"Na most az a bosszú, hogy egy hétig hagyja azt az ebédpartnerét, abban a hitben, hogy lefeküdt egy másik mukival? Aztán, hogy 3 percig a dékán azt hiszi, hogy a lányát éppen abuzálják? Aztán átmegy ahhoz az ügyvédhez, aki térdeborulva vergődik? Ez a bosszú? Az lenne a bosszú, hogy igen, undorítóan megcsinált bebaszva a hotelszobában. Igen a lányod az egyik szobában van 5hapival és soha nem találod meg. Az ügyvédre is ki lehet találni valamit."
A lényeg pont az, hogy a valóságban a nők inkább olyan eszközökkel élnek, ami nem igényel fizikai erőt. Például pszichikai hadviselés, lelki terror. Itt is ez történik. Mert abban a pillanatban, hogy fizikai síkra terelik a dolgot, ők járnak rosszul. Jó példa a film vége. Egy átlagembernek nem valósága a Tarantino-féle szükségtelen erőszakpornó.
Az a két nő pedig abban a pillanatban megtudja, miről is prédikált ilyen magas lóról, hogy számukra személyessé válik, amiről beszélnek. Egy üzenetet akar nekik átadni, nem tovább terjeszteni az erőszakot. Pont azért, mert ő látja, az mit okoz.
Az ügyvéd már megérti az üzenetet, és megbánja, amit tett, mielőtt Cassie odaér. Nem csak egyfajta bosszú létezik és nem mindenkinek jelenti ugyanazt... És hála az égnek ez a film teljesen más ligában játszik, mint Tarantino.

Meghalt a barátosnéje? Ezt tudtuk, de a végén nem kellett volna, egy kis visszatekintés, amikor végre súlyt kap a dolog, bemutatják, hogy hogy halt meg, mi történt, stb?
Szerintem Cassie haláltusája épp elég erőszak a végén. Ki lehet találni, mi történt Ninával, lehet hallani, látni Cassie arcát a videó közben és szövegkörnyezetben benne van minden.

És ez komoly? Hogy az a csavar a végén, hogy mindent előre megrendezett és még a halála után kapják el őket?? Úh mekkora Guy Ritchie-s csavar, aztamindenitneki.
Abban a pillanatban, hogy belépett az ajtón, az első gondolatom az volt, még mindig ő van a legnagyobb veszélyben, akkor is, ha tett valamit az italukba. Ezt pont ő tudta a legjobban: ő egyedül van, és körülötte a srácok részegek, plusz már közülük többen is bizonyították, hogy nem izgatja őket mások testi, lelki épsége. Nem hiszem, hogy meghalni ment oda, de azt sem, hogy ne fordult volna meg a fejében, hogy baja eshet. Az időzítés persze nem valóságos... De nem éreztem karakteren vagy filmen kívülinek a dolgot.

Amiatt is lehet fészkelődni, hogy egy menő ügyvéd majd úgyis eléri, hogy a férfit jogos védelem miatt felmentsék, a holttest elégetéséért meg felfüggesztettet kapjon.
Ez abban az esetben lett volna igaz, ha azonnal hívta volna a rendőrséget. Mert a védekezés mértéke felért a fenyegetés mértékével: ő félig még mindig meg volt kötözve, Cassie pedig késsel támadt rá. De ennek minden bizonyítékát elégette. Innentől az ő szava Cassie bizonyítékai ellen. Ha az esküdtek meglátják az erőszakolós videót, nem fognak hinni neki. Egy nemi erőszak, plusz egy gyilkosság, bizonyítékok eltüntetése... Ezért nincs az az ügyvéd, aki felmentetné... Cassie pedig nem lett hős egyáltalán...

2021-04-01 13:06:47 szandika99 (3) #19

Carey Mulligant megvédeném, nem negyvenesnek néz ki. Saját koránál fiatalabb nőt játszik, ami meg is látszik, de ha ezt férfiaknak el szokás nézni, akkor most egy nőnek is nézzük el. A történetnek vannak gyengeségei. Az mondjuk meglepő, hogy milyen indulatosan lettek szóba hozva.
A főszereplő aránytalanul sokat kockáztat a (tudom, nem ez a jó szó) "megrendezett" erőszak-szituációkkal. Nagyon könnyen prédává válhatott volna. Nem értettem, miért akkora kielégülés neki, hogy megleckéztet embereket a négy fal között, tanúk nélkül. A film végén ugyanezt éreztem. Az a nagy diadal, hogy odadobja az életét? Nekem az jött le, hogy nem is számol azzal, hogy mi lesz, ha túléli az utolsó küldetést. Akkor ez asszisztált öngyilkosság, nem? Így hős lesz belőle, de ha életben maradna, valószínű nem úszná meg a börtönt, mert ő is elkövetett egy sor bűncselekményt, pl. emberrablás, kábítószerrel való visszaélés. Amire a film elfelejt reflektálni. Amiatt is lehet fészkelődni, hogy egy menő ügyvéd majd úgyis eléri, hogy a férfit jogos védelem miatt felmentsék, a holttest elégetéséért meg felfüggesztettet kapjon.
Mulligannel elfogult vagyok, nélküle 3-as lenne nálam a film.

2021-04-01 09:02:56 Calavera (?) #18

Tehát akkor megint egy "a férfiak minden bűn forrásai és csak a nők képesek dolgokat irányítani" film, az "I care a lot" után szabadon?
"Nagyon jó".

Több kérdésem is van. Egy 35 éves színésznő, aki egy 30éves karaktert játszik, miért néz ki 45+nak, mint aki már kétszer elvált és van két gyereke?

Én ezt valahogy úgy értelmeztem, hogy bosszút áll. Na most az a bosszú, hogy egy hétig hagyja azt az ebédpartnerét, abban a hitben, hogy lefeküdt egy másik mukival? Aztán, hogy 3 percig a dékán azt hiszi, hogy a lányát éppen abuzálják? Aztán átmegy ahhoz az ügyvédhez, aki térdeborulva vergődik? Ez a bosszú? Az lenne a bosszú, hogy igen, undorítóan megcsinált bebaszva a hotelszobában. Igen a lányod az egyik szobában van 5hapival és soha nem találod meg. Az ügyvédre is ki lehet találni valamit.

"Uhh a The girl with the dragon tattoo-ban is rátetoválta a mellkasára, akkor mi is csináljuk ezt, de az ott túl durva, úgyhogy inkább ne

Valamiért beugrott a Kill Bill, hogy na az bosszú film, de rájöttem, hogy felesleges is ilyen két különböző galaxisban focizó csapatot egy pályán emlegetni.

Meghalt a barátosnéje? Ezt tudtuk, de a végén nem kellett volna, egy kis visszatekintés, amikor végre súlyt kap a dolog, bemutatják, hogy hogy halt meg, mi történt, stb?

Miért elfogadott a filmben, hogy egy nő úgy bekarcoljon, hogy nem tud magáról, az rendben van és ebben is a férfiak a hibásak? "Tán nem kellett volna azt a vagon pezsi-redbullt bevedelni..."

És ez komoly? Hogy az a csavar a végén, hogy mindent előre megrendezett és még a halála után kapják el őket?? Úh mekkora Guy Ritchie-s csavar, aztamindenitneki.

I II III III ez sikerült? "Úgy szeretem Quentin-t, ha neki megy, hogy fejezetekre osztja a filmet, uhh akkor én is ezt csinálom"< igen, csak te kevés vagy ehhez.

Az 5 (!) Oscar mellett egy, ám annál fontosabb érv szól, az amire egyébként a film felhívja a figyelmet a világban, az igen figyelemreméltó és örülök, hogy valaki a köztudatba akarja építeni, hogy ilyen problémák is vannak, amivel foglalkozni kell és odafigyelni. (Leszámítva, ha nem esel szét annyira, hogy bárki azt csinál veled amit csak akar....)

2021-03-14 13:48:35 kaamir (4) #17

Remek stíluskavalkád, ami feszült és modern thrillerbe csomagolja be azt a paradigmaváltást, amit az elmúlt pár évben átélhettünk. Fennel méregerős forgatókönyve a nemi erőszak egyik leggyakoribb formájának sok-sok aspektusát bemutatja, miközben végig maximálisan szórakoztató marad.

Azt hiszem, itt sikerült az, amiben az I Care a Lot elhasalt: maró szatírán keresztül fontos dolgokat mondani egy fontos és érzékeny témáról. Attól viszont óva intenék mindenkit, hogy halálosan komolyan vegye ezt a filmet: az alkotók sem tették, néha már-már arcpirítóan szemtelen a film.

Talán még 5-öst is kaphatott volna, de néhány fontos fordulat sajnos messziről kiszagolható, és hiba volt Ryan ultraszimpatikus karakterét a hatás kedvéért ennyire hipp-hopp az ellentétére fordítani.

2021-02-19 16:41:07 Bubu (5) #16

Amit az Ígéretes fiatal nő nagyon érzékletesen bemutat, az az, hogy mivel indult a #metoo mozgalom és mi az, ami pont elveszett közben. Egy nagyon fontos figyelemfelhívási akcióból, hogy a szexuális zaklatás és erőszak mértékére rávilágítson, egy részben ijesztő és destruktív mozgalom lett, amit sajnos nagyon sokan már az ártatlanság vélelmét elvető, hamis vádaskodással visszaélő vadhajtásaival azonosítanak.
Közben mi történik az olyan áldozatokkal, akik nem vetik el az ártatlanság vélelmét, vádat emelnek, miközben a körülöttük élők nagy része tudja, hogy mi történt velük és arrogáns önigazolással átnéznek felettük?
Ez a lincshangulat legalább olyan ijesztő számomra, mint az áldozatok és elkövetők száma. A felhajtás nem igazságot hoz, hanem olyan hatalmat ad, amibe ártatlan embereket is tönkretesznek: áldozatokat és vélt elkövetőket is. Mert még mindig nem mondhat ki annyit valaki, hogy ő nemi erőszak túlélő anélkül, hogy neki ne esne valaki, hogy elmondja, nem is igazi áldozat, mert beszél róla, ahelyett, hogy egy sarokba kucorodva szégyellné magát.
Mellette megemelkedett az ingerküszöb, ami az áldozatoknak szintén nem segít. Igen, nagyon szeretném, ha mindenki, aki visszaél a hatalmával, testileg fenyít a munkahelyen, gyerekeket, férfiakat, nőket erőszakol, megbűnhődne. De ennek megvan a módja, és az nem ez a lincselés vagy önbíráskodás. Az áldozatoknak kell felszólalni, hivatalos panaszt tenni vagy eljárást indítani, beszélni kell ezekről a dolgokról, de jelenleg alig akad, aki a lényeget emelné ki. A film nagyszerűen megmutatta, hogy közben még mindig fuldokolnak az áldozatok a mélyen beivódott, és a bírósági ítéleteken is tükröződő áldozathibáztatástól. Ilyen szempontból nézve érthető a tehetetlen harag, amit a film kifejez: mert mi történik, ha az erőszak valódi és nem csak nézői, de éltetői is ott állnak körülötte, bíztatják, majd az ügyvédeikkel, hivatalnokokkal az áldozatot tapossák agyon?
Nem kívánom senkinek az érzést, mikor rájön, nem az a kérdés, meg fogják-e erőszakolni, hanem az, életben hagyják-e utána. Mert attól a pillanattól kezdve, túlélni kell, nem pedig élni. Főleg, ha nem véd senki, akinek hatalmában állna. Az még egy trauma, hogy amikor utána egyedül hagyják mindezzel, és nem lehet beszélni sem róla, ami a gyógyulás egyik lényeges eleme. Tehát van egy törés az életükben. Valahogy mégis menni kell előre, mert mindenki azt mondja, felejtsék már el. De ezt nem lehet csak úgy elfelejteni. Ez a gumikötél, ami visszarántja újra és újra a főhőst is, aki mintha a barátnőjével is együtt halt volna. Ami az egyik embernek egy este, a másiknak az élete. Érdekes gondolat, mennyire menne össze mindenki, ha egy ponton a hatalmi dinamika megfordulna.
A #metoo legnagyobb bűne az, amit a valódi erőszak áldozataival művelt, az ő hitelüket verték szét azzal, hogy zaklatásnak kiáltottak ki minden kényelmetlenséget is, és egyenlőségjelet tettek a diszkomfort és a trauma közé, és ezzel azokat degradálták le, akiket valódi trauma ért. És valahogy közben mindez kizárólag nők ügye lett, a férfi áldozatokról alig esik szó. Plusz ott van az általánosítás, hogy a hiba a férfiak készülékében van, ami érinti azokat a férfiakat is, akik maguk is áldozatok, vagy azoknak, akik nem tudtak segíteni, mert nem volt jogalapjuk vagy akiket hamisan vádolnak meg. De a film kiszólásai szerencsére nem annak a több száz férfinak szólnak, akik táncoltak a főhős körül a diszkóban, hanem annak az egynek, aki hazaviszi, telenyomja tudatmódosító szerekkel és rámászik, na meg azoknak, akik amikor erőszakot látnak egy magatehetetlen emberrel szemben, nem teszik, ami helyes, hanem beállnak szurkolni. Akinek ez nem inge, nem veszi magára…
Ami nem tetszett a filmben, az az, hogy a Jokerhez hasonlóan itt sem mondta ki, hogy a főszereplő karaktere ha törvény szerint nem is követett el súlyos bűnt, azért többet kapna egy-két húzásáért, mint egy figyelmeztetés. De morálisan azért érdemes felülvizsgálni és óvatosan kellene kezelni egyes tetteit. Nem lehet szétverni egy kocsit, mert az ember dühös vagy mert beszóltak neki. A nőt, akit leitat, komoly veszélybe is sodorhatta volna, ahogyan a tini lányt is, akit egy idegen helyen hagyott egyedül, telefon nélkül… És abban a pillanatban, hogy bizonyíték került a keze közé, a rendőrségre kellett volna mennie, vagy az ügyvédhez. Igen, a film megtette, amit sokan szeretnénk, de nem mondja azt, hogy ez azért nem ilyen egyszerű. Ez, plusz a pátoszos befejezés, ami miatt nem mondom, hogy zseniális.
De itthon több érdekes beszélgetést folytattunk róla azóta: milyen lett volna a bírósági tárgyalás, egyenlő mértékű volt-e a srác önvédelme a fenyegetéssel, milyen tárgyalásra számíthatott volna, ha nem ilyen ostoba, és hívja a 911-et, mi lehetne az, ami végre a fejekbe vésné, hogy sem az önbíráskodás, sem a kivizsgálás hiánya, sem az áldozathibáztatás nem vezet semmi jóra és alapjaiban forgathatja ki mindez együtt a több évszázados világrendet a négy sarkából… Már ezekért megérte elkészíteni a filmet.
Még én is elmondanám, hogy a zenék mennyire el lettek szerintem találva, ahogyan a színvilág és a színészek is. Carey Mulligan arcára elég ránézni, mi megy végbe benne, mikor először látja a videót. Szerintem kellenek az olyan filmek, mint ez, és a Három óriásplakát Ebbing határában, de egy kis finomhangolás még nem ártana.

2021-02-19 15:12:50 The Cortez (1) #15

Az is elég beszédes, ki min nem háborodik fel, ki mit tart természetesnek. Emiatt sem érte meg elkészíteni a filmet.

előzmény: Olórin (#12)

2021-02-19 09:52:12 Xuja (3) #14

Ilyen szempontból a Fekete Párduc topik nálam az "etalon", elképesztő hogy mennyi toxikus és gusztustalan kommentet hánytak oda, holott azt a mozit bőven lehetett volna kritizálni filmes szempontok alapján, nem pedig pusztán ideológiai alapon.

előzmény: VVega (#13)

2021-02-19 09:44:05 VVega (4) #13

Igen, mindig nagyon beszédes, hogy ki min háborodik fel.

előzmény: Olórin (#12)

2021-02-18 21:58:58 Olórin (4) #12

Egyrészt fantasztikus, ahogy, nem is tudom... kifordítja/továbbgondolja/aktualizálja/súllyal ellátja az ezeréves rape&revenge tematikát - remek színészekkel, remek stílusban, furcsán (de részemről nyerően) eklektikus hangvételben.
Másrészt csak meg kell nézni, hogy akik nem filmnyelvi szempontból, hanem az üzenete/témája miatt fröcsögnek rá, azok ezt miként teszik, és rögtön világossá válik, hogy már csak ezért is megérte elkészíteni.

2021-02-05 18:39:09 franci (4) #11

Ezért a feldolgozásért én konkrétan nem csak az eredetit, hanem a teljes Spears kisasszony discography-t hajlandó vagyok megbocsátani.

előzmény: dézi (#10)

2021-02-05 16:38:35 dézi (5) #10

okos, eredeti film, súlyos és fontos témáról, érdekes zenékkel (nekem ez a két feldolgozás tetszett nagyon).

2021-02-01 22:46:04 Mikkey (4) #9

Nagyon fura film élmény, a látszólag könnyed formát és paródisztikus karaktereket a súlyos témaválasztás teszi embert próbáló darabbá.
félelmetes, miként zár a közösség, a morál legkisebb szikrája nélkül.. és közben tudjuk ez bárhol, bármikor megtörténik
Erős, megrázó film!

2021-01-30 20:23:27 bvb.alex (4) #8

Azokat állítja be ilyennek, akik picsakészen haza cibálják és kezdeményezik is a dolgot. Szó nincs arról, hogy Mindenkire vonatkozna.

előzmény: The Cortez (#7)

2021-01-30 20:06:44 The Cortez (1) #7

Épp ez az, hogy minden férfit ilyennek állít be.

előzmény: bvb.alex (#6)

2021-01-30 19:57:20 bvb.alex (4) #6

"...nyíltan a hamis nemi erőszak-vád intézményét támogatja".

Hol? Mikor? Mindegyik csávó megbaszta volna annak ellenére, hogy totál öntudatlannak tűnt nem törődve azzal, hogy akár egy életre szóló traumát is okozhat ezzel.

előzmény: The Cortez (#5)

2021-01-30 18:25:24 The Cortez (1) #5

Merésznek és bevállalósnak kikiáltott, nagy részt szar zenéket felvonultató feminista thriller, Margó Robival a háttérben.
A történet szerint a főhősnő éjszakai bárokban kurvának öltözve, bebaszottságot tettetve szedeti fel magát vadidegen férfiakkal, hogy aztán jól megleckéztesse őket. A film minden palit bűnösséggel vádol, az őket védő nőket sem kíméli, elveti az ártatlanság vélelmét, valamint nyíltan a hamis nemi erőszak-vád intézményét támogatja, tehát egy 100%-ig a józan ésszel szembenő, MeToo-mozival van dolgunk.
A finálé valóban húz egy meglepőt, kissé ki is fordítja a a bosszú- meg rape & revenge mozik kliséit, ám közel sem lép akkorát, hogy szuperlatívuszokban kelljen róla beszélni. Egyébként mire odáig eljutunk, addigra a főszereplő csajnak sikerül annyira megutáltatnia magát, hogy az igényes filmnéző kínjában inkább a főellenségnek kezd el drukkolni.
Az erőltetett, szinte minden hímneműt szemétnek beállító, többször nyálasan romantikus alkotás pozitívumai a jó sodrás, a színvonalas fényképezés, Carey Mulligan végre vállalható kinézete, továbbá a trailerben szintén hallható, Toxic vonósra való átdolgozása. De ezek mit sem érnek, ha a mű felháborítóan gusztustalan üzenettel rendelkezik.

2021-01-19 08:58:28 Xuja (3) #4

Egyre jobban kíváncsi vagyok erre.. :)

2021-01-18 21:58:15 tomasso (2) #3

Tényleg maradandó élmény, sajnos inkább negatív értelemben. Kicsapongó film, ami hol romantikus vígjátékba hajlik, hol a legmélyebb drámát akarja megjárni, mindig más maskarát öltve. Sajnos egyik szerepében sem jó, csorbult pengével próbál húsba vágni, de csak egy elcseszett farsangi bál marad végeredményként. A zenék pedig borzalmasak.

2021-01-18 20:31:04 VVega (4) #2

Majdnem zseniális, lehet kis idő elteltével az is lesz. A zenék tökéletesek, a vizualitás tökéletes, a történet és az apró részletek pedig valószínűleg sokáig veled maradnak.

2021-01-11 16:12:20 Rorschach (2) #1

Ebben az ötletben jócskán volt potenciál - sajnos a film össze is rogyott alatta. Nem sokáig lehet annyira komolyan venni a Promising Young Womant, mint ahogy azt az író-rendező szeretné, a stílusa pedig messze nem olyan könnyed, hogy vagány bosszúfilmként lehessen gondolni rá.

A két szék közül a földre esés tankönyvi esete.