Kritikák, elemzések
[www.filmtekercs.hu] Dreyfus kapitány én vagyok – J’accuse
Hogyan és miért történt a hírhedt Dreyfus-per, és mi a százhúsz évvel ezelőtti hecckampány üzenete a ma és Roman Polanski számára? A J’accuse provokatív kérdésfelvetései könnyen feledtetik a laposabb megoldásait is.
Roman Polanski, mint ember, az egyik legvitatottabb megítélésű kortárs művész, hiszen 1977-ben megszökött az amerikai igazságszolgáltatás elől, amikor elítélték egy kiskorú megrontásáért. Azóta csak olyan országokban mutatkozik, ahonnan nem adják ki őt az Egyesült Államoknak – nem meglepő módon a Velencei Filmfesztiválon sem jelent meg személyesen új filmje világpremierjén.
[www.magyarkurir.hu] A mundér becsülete – Gondolatok a Tiszt és kém: A Dreyfus-ügy című filmről
Különös pályát rajzol az élet egy-egy filmnek, befolyásoló tényezőből pedig akad jó néhány mostanság. A tavalyi Velencei Filmfesztiválon Ezüst Medvét, az idei César-gálán pedig három további díjat nyert Tiszt és kém: A Dreyfus-ügy (J’accuse) jórészt a koronavírus-járvány miatt késett csaknem egy évet a magyar mozikból.
[www.filmtett.ro] Az úriember és a kém
Mi újat tehet hozzá egy filmrendező a híres-hírhedt Dreyfus-ügyhöz, amelyről korábban már ötször is készült film? A plusz csakis az esztétikai élmény és az időben oly távoli történelmi események életszagúvá és emberközelivé tétele lehet – és mindezzel a Tiszt és kém: A Dreyfus-ügy meg is ajándékozza nézőjét. Roman Polański egy igazi profi kiegyensúlyozottságával, önbizalmával és rendíthetetlen nyugalmával nyúl a témához, érett eleganciával és esztétikai érzékkel dolgozza fel a 19. századi Európa egyik leghíresebb botrányát. A történelmi múltat a mai néző számára tapintható közelségbe hozza.