Los olvidados (1950) ☆ 👁

Elhagyottak

(Luis Buñuel)

mexikói dráma

4,5
★★★★☆
95 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-09-10 11:29:50 mimóza (5) #15

Ennek a rendezőnek nem volt szüksége két és fél órás játékidőre, őrült sebességgel pörgő akciókra, tengernyi szereplőre, stáblista utáni jelenetekre ahhoz, hogy a - 69 évvel később élő - nézőket (is) a székükhöz szegezze, elszívja körülöttük a levegőt, fenntartsa a feszültséget, a padlóra csapja és ott is tartsa őket. Drámát akart forgatni, egy háború utáni, realista drámát - nos, bizton kijelenthetem: brutálisan elegánsan, mesterien, precízen, hibátlanul sikerült neki.

De hát, ez csak természetes. Hiszen Ő volt Buñuel.

Ki lehetne emelni rengeteg jelenetet és elemet példaként arra, hogy mitől is zseniális és szívbemarkoló ez a darab, de ami számomra a legfélelmetesebb volt, az a következő felirat: „A film valós történeten alapul, a szereplők nem kitalált személyek.” És ezt a mondatot a legelején, a cím után helyezték el, hogy vésődjön a fejünkbe.

Mi lenne, ha a nyomort zárnánk be, nem a gyerekeket... - veti fel a tanyasi iskola igazgatója.
Fűzzük tovább... Mi lenne, ha a nyomort, a nélkülözést, a szeretetlenséget, a bizalmatlanságot, a vak gyűlöletet, az elhanyagolást, a ridegséget zárnánk be, nem az embereket...

2017-02-14 14:24:00 Filozofus (4) #14

Magyar felirattal itt most megnézhető: Elhagyottak

2016-03-17 10:29:29 Életunt Cápa (2) #13

Nálam a 2-es azt jelenti, hogy tetszeni nem tetszett, de emlékezetes. Véletelnül sem azt, hogy rossz film :) Tudom hogy nem fedi egymást az oldal és az én "osztályzatom", de máshogy nem tudom felvenni a látott filmek listájára.

2016-03-15 21:39:59 acidphase (5) #12

ismerös a téma mintha én is hasonló költöi kérdést tettem volna fel egy másik filmnél :D és még hány ilyen lesz:P

2016-03-15 19:24:51 csabaga (?) #11

Nézzed végig az osztályzatait!

előzmény: ChrisAdam (#9)

2016-03-15 19:10:26 Mizi (?) #10

Nyilvánvalóan egy troll, de amúgy van olyan is, hogy valaki irtózik a nyomasztó filmektől. :)

előzmény: ChrisAdam (#9)

2016-03-15 19:02:06 ChrisAdam (?) #9

Akkor miért 2-es? :o

előzmény: Életunt Cápa (#8)

2016-03-15 17:51:12 Életunt Cápa (2) #8

Hát ez nagyon kemény film, versenyben van nálam a legnyomasztóbb történetek között.

2013-10-20 17:36:45 Prüstü (4) #7

Lényegesen átütőbbnek érzem, a nem rég megtekintett 400 csapásnál. Mélyebb, és a mondanivaló is jobban arcon csapja a nézőt. A fiatal színészek játéka is lényegesen jobb, és maradandó. A szürrealista álomképekről nem is beszélve.

2012-12-11 13:09:55 critixx (5) #6

Én erre a filmre mindig azt mondom, hogy Bunuel válasza a neorealizmusnak (illetve minden olyan jövőbeli filmkészítőnek mint Groó Diana és társai). (Félreértés ne essék, imádom a neorealista filmeket, ha néha már-már gejlbe csúsznak is át - Csoda Milánóban.)

előzmény: Tenebra (#5)

2012-12-11 12:58:20 Tenebra (4) #5

Na, valami ilyesmi filmet kellene itthon is készíteni. :D Persze ez nem annyira társadalomrajz, Bunuel szépen hígítja fel a realizmust saját szürreális koncepciójával, így a végére egy bunueli pszichológiai elemzéssé változik. De ugyanakkor mégis képes hitelesen beszélni a szegénységről és a morális nyomorról. Mert itt az egy dolog, hogy anyagi nyomorban élnek. A probléma az, hogy ezeknek a vad gyerekeknek nincs neveltetése. Valóban "Elhagyottak". Ezért amorálisak és élnek úgy, ahogy. Így itt senkit nem lehet sem elítélni, sem felmenteni. A film egyszerűen csak megdöbbent. A tyúkos jelenet vagy a végső szeméttelepes. Ennyit ér az élet egyeseknek... Nekem eszembe nem jutna még egy csirkét sem agyonverni. A gyerek viszont nem tudja, mi a jó és a rossz, fogalma sincs, mi az érték. Ennek oka pedig a szülői szeretet hiánya, az emberi kapcsolatok nemléte, illetve mechanikus vagy állatias, ösztönökön alapuló jellege. Épp ezért illeszkedik Bunuel életművébe. Mert a lényeg itt is az, hogy az embernél erősebbek az ösztönei, legfőképp a szexuális ösztönei. De ezek valami miatt erősödnek fel, nem azért, mert az ember eleve egy alantas lény lenne. Bunuelnél ez a társadalmi norma, a szexuális elfojtás és ezesetben inkább a nyomorból fakadó szeretethiány mint a nemesebb emberi érzések elfojtása jelenik meg.

Egyelőre azért 4-es, mert más Bunuel-filmhez viszonyítom, és a mester korábbi (20-30-as évek) és későbbi (60-70-es évek) munkáihoz képest ez kevésbé invenciózus és merész. Inkább egy neorealista vonulathoz tudnám kötni. Erőssége kétségelenül az a pár szürreális epizód, amúgy viszont formailag semmi érdekes nincs benne, ami miatt zseniálisra osztályozhatnám mint Bunuel-filmet. De önmagában kétségtelenül különleges alkotás.

2012-04-19 14:32:31 acidphase (5) #4

teljesítve az óhajod :P

előzmény: Pityi (#3)

2012-03-21 23:32:03 Pityi (5) #3

Nem gengszter film, de jó lenne, ha megnézni még valaki és bekerülne méltó helyére: a TOP250-be...

2011-09-09 10:37:49 Muhrel (?) #2

Hasonlítható az Isten városához , gengszter film ?

2009-05-02 16:10:19 critixx (5) #1

Egyik kedvencem Bunuel-től. :)