They Shall Not Grow Old (2018) ☆ 👁

Akik már nem öregszenek meg

(Peter Jackson)

angol-új-zélandi dokumentumfilm, háborús film, történelmi film

4,0
★★★★☆
71 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-12-10 00:04:13 Rorschach (3) #5

Én nagyon kedvelem és tisztelem Peter Jacksont a LotR trilógiába belerakott felfoghatatlan mennyiségű kreativitásáért és kemény munkájáért, még akkor is, ha a középföldi kirándulásoktól eltekintve nem nekem csinálja a filmjeit. Ezzel a mozival sajnos nem született kivétel.

A leírás szerelemprojektként hivatkozik a They shall not grow oldra, ami messzemenőkig igaz. Látni a filmen a rengeteg munkát és érezni rajta, hogy ezt tényleg meg akarták csinálni... csak így, ebben a formájában minek. Lendületes falnak menés volt ez most nekem, egy leheletgyenge hármasra elég, csalódást keltő film.

A lent említett kifogással kezdeném én is, mely szerint ez igazából egy háromórás film, amit nem hagytak lélegezni. Képtelenül tömény, egy másodperc szünet nélküli, folyamatos dumálás az egész. El sem tudom képzelni, mekkora meló lehetett meghallgatni a több ezer órányi hanganyagot, amiből aztán a kiválogatott, lényegesnek tartott szövegből megfonták végül is ezt a koherens beszámolót. Őrületes teljesítmény, egy baj van vele azon kívül, hogy mennyire tömött: számomra ez javarészt érdektelen.

A They shall not grow old a végén működik igazán, amikor is már szó esik arról, hogy milyen volt szembesülni az ütközetek poklával, milyen volt a hadifoglyok között mozogni (így megismerni az eddig névtelen és arctalan "rosszak" emberi oldalát), és milyen volt a társadalom elutasításával, érdektelenségével találkozni a frontról hazatérve. Ezek olyan témák, amikben szerintem rengeteg a kiaknázandó potenciál, ezek nekem egytől egyig érdekesek. Az ezen témákat boncolgató háborús filmeket nagyítóval kell keresni, pedig az ezen aspektusokat boncolgató mozikat szívesen nézném.

Ami viszont szerintem kevésbé érdekes, az az, ahogy idős bácsik nosztalgiáznak arról, milyen volt száz évvel ezelőtt, tinédzserként kimenni a frontra, mintha csupán nyári táborban lennének. Olyan iszonyatos mennyiségű, buta és naiv anekdotázást kapunk a nyakunkba, ami nekem átment a jó ízlés határán. Nem feltétlenül lett volna ezzel semmi bajom, ha a részletes, mindenre kiterjedő sorozási és árokban alvási regék nem a film több mint felét teszik ki, így viszont erre tolódott a hangsúly, a film üzenete pedig elég zavaros. Ott van benne az, hogy a világháború azért nem volt egy fasza hétvégi kemping, de a felülreprezentált komolytalan részek miatt megvan benne az is, hogy "mégiscsak ez csinált belőlünk férfit és nem bántam meg, hogy egy életre lelki/testi nyomorúságba lettem taszítva és ha tehetném, újra végigcsinálnám, még vagy háromszor."

Ezt a pátoszos, könnyes szemmel visszatekintős hangvételt egyenesen gyűlölöm, ha háborús filmről van szó. Bárcsak már végre elengednék a filmkészítők.

Amit pedig szintén elengedhetnének, az a bw képek színezése. Szerintem soha nem láttam még ilyet rendes egész estés filmen, most pedig már azt is értem, miért: nagyjából minden második arc az uncanny valley legmélyéről néz bele a kamerába. Borzasztóan néz ki szinte végig a kép mozgás közben; minden elmosódott, a felhasznált technológia pedig látványosan nem tudja kezelni az emberi arcokat. Amit látunk, többször morbid és ijesztő, ami rendesen ki tudja zökkenteni az embert.

2020-01-14 22:33:59 Tenebra (4) #4

Egyértelműen nem veled van a baj, hanem Peter Jackson esett túlzásba. A művészet és a történelmi kötelességtudat tipikus konfliktusának lett áldozata ez a potenciálisan izgalmas film, én majdnem 3-asra értékeltem. Olyan szinten tömény így, hogy még egy lélegzetvételnyi szünet sincs a szövegelésben, hogy fizikai megpróbáltatás végignézni. Én jól értek angolul, de ezek az akcentusos emberek kihívást okoztak. Jó, akkor próbáljunk meg figyelni a feliratokra, csakhogy azok meg villámtempóban váltják egymást. Persze csak annyira, amennyire gyors a beszéd...

Tenni fogok egy próbált a hosszabb változattal, ha elém kerül valaha, de kétlem, hogy abban jobb a helyzet. Főleg, hogy Jackson állítólag még a megszólaló veteránok neveivel és adataival is tele akarta tömni a filmet. Nos, a kevesebb több lett volna.

Amúgy én magától a filmtől sem estem hanyatt, kicsit parasztvakításnak tűnik amellett, hogy iszonyatosan sok munka van benne, ez biztos. De ez még így is összességében kevés volt. Sokszor úgy éreztem, hogy a trailerekben láttam a lényeget, és a film maga már nem tudott annyira meglepni. Ráadásul tényleg sok a fekete-fehér felvezetés is.

előzmény: Bbazsa (#3)

2020-01-14 20:17:19 Bbazsa (?) #3

Elkezdtem nézni és érdekel is, de Velem lehet a baj. Félbe hagytam, mert vagy a szöveget olvasom és nem látom a képi világot, vagy a képi világot nézem és nem olvasom a narrációt. Ez tipikus olyan film amihez kell a szinkron :(

2018-12-27 18:28:09 BonnyJohnny (4) #2

Az 1-es ponttal egyet értek.
A 2-es pontra én azt mondom, hogy ez azoknak az angol fiúknak a nézőpontjából készült, akiknek a szemszögéből ez egy angol-német konfliktus volt. Onnan, ahol ők álltak, nem látták Vilmos császárt, de György királyt se, legkevésbé Briand-t (pedig amúgy francia földbe ásták a lövészárkaikat).
A 3-asra pedig ahogy te is mondod, más volt a koncepvió. Nem konkrét eseményt vagy időt mutatott be a film.

előzmény: ZoLeEe (#1)

2018-12-27 18:14:44 ZoLeEe (3) #1

Eltart egy ideig amíg az ember ráhangolódik erre a furcsa formátumra(lényegében csak a narráció meg a megmunkált film lett összehangolva) Viszont van pár kivetnivaló benne:

1. Az első tizen-valahány perc fekete fehér, megérte volna már azt is újraszínezni.
2. Említés sincs más nemzetiségről. Mintha ez csak valami német-angol konfliktus lett volna.
3. Értem én hogy más a koncepció, de jól jött volna az időpont és a helyszín a felvételeknél hogy azért képben legyen az ember, mikor és hol vagyunk éppen.