Green Book (2018) ☆ 👁

Zöld könyv - Útmutató az élethez

(Peter Farrelly)

amerikai dráma, életrajzi film, vígjáték

4,1
★★★★☆
414 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-11-05 19:24:35 Sziez (2) #38

Lehet, hogy igazad van, de pont ez a problémán a filmmel, hogy ezeket bele kell magyaráznunk, mert a film abszolút nem jelenít meg semmi ilyesmit. Vagy csak nekem nem jött át, nem tudom.

előzmény: kaamir (#37)

2019-11-04 13:35:50 kaamir (4) #37

Szerintem magából a megismerésből fakad a pálfordulása. Nem azért, mert meleg, vagy fekete, vagy jól zenél, vagy mert a fehérek rasszisták. Egyszerűen csak azért, mert egy érző-lélegző emberi lényt lát ott, ahol korábban csak egy vadidegent.

előzmény: Sziez (#36)

2019-11-04 13:25:59 Sziez (2) #36

Lehet ilyen szempontból is nézni a filmet, de nekem nem jött át az a kölcsönös nagy felismerés, amit Te megláttál benne. Don ugyanúgy megmaradt a magas lovon gyarlóságának lelepleződése után is, és amikor látja, hogy Tony nem ítéli el, vissza is zökken a régi, kioktatós kerékvágásba. Az a baj, hogy nem csak ő, hanem a film is. Tony megértő reakciója amúgy szintén nem hiteles, végül is egy katolikus, olasz családapáról van szó az 50-es években. Maga az átváltozása sem hiteles, ami inkább Don zongorajátékától megy benne végbe, semmint azért, mert megértette Don tetteinek mozgatórugóit. Mivel azonban korábban is ismert jó fekete zenészeket, hisz maga sorolja fel őket, ezért a pálfordulása nincs igazán alátámasztva. Nincs megindokolva, mitől változik meg az előítélete. Mert Don jól zongorázik? Mert meleg? Mert magányos? Vagy mert a fehérek rasszisták? Lehet, hogy megtörtént eseményeken alapul a történet, számomra mégsem voltak hitelesek a karakterek, sem az átváltozásuk. Ezért nem közölt számomra ez a film többet annál, mint amit lentebb megfogalmaztam.

előzmény: kaamir (#35)

2019-11-04 12:37:36 kaamir (4) #35

Nullát már csak azért sem adhattál volna rá, mert azt nem lehet :)

Szerintem a film pont azért jó, mert mind a két figura nagyon magas lovon ül, aztán rájönnek, hogy semmivel sem különbek a másiknál. Igen, Don kioktatja Tony-t, aki meg lenézi Dont. És akkor kezdenek egymás felé nyitni, amikor elkezdi őket érdekelni, hogy a másik miért viselkedik úgy, ahogy.

előzmény: Sziez (#34)

2019-11-04 12:06:25 Sziez (2) #34

Hát elég gyenguszka filmecske, kizárólag Mortensen játéka miatt adtam rá 2 csillagot és nem nullát. Mortensen cipeli a hátán ezt a mesterkélt sztorit, amiben egy fekete zongorista magasröptű erkölcsi kioktatásban részesít egy bronxi családapát, miközben ő melegprostikkal múlatja a szabadidejét a turnéja alatt.

2019-07-04 01:07:28 Ugor (5) #33

Újra megnéztem és bevallom, már nem volt annyira élmény, mint először. De számtalan okot találok még mindig benne, hogy fenntartsam a korábbi osztályzatot.

2019-06-20 17:24:16 Leo_Stotch (4) #32

Oscar ide vagy oda.. nem lényeg. Tetszik, hogy nincs nagy csinnadratta. Egyszerű mozi, lélekkel, elejével, közepével, végével... két jó színészi alakítással.
Jó mozi.

2019-04-19 16:28:59 kaamir (4) #31

Két nagyon szerethető figura bájos egymásra találása. Nem tud sokat ez a film, de magával ragad, az biztos.

2019-04-19 16:09:50 cinemagi (2) #30

Juj. Tegnap lattam, akkor meg talan konnyebb lett volna harmast adni, de most ugy ult el a fejemben, hogy ez egy rossz film. Hiaba vannak vicces pillanatai, alapvetoen erdekes sztorija, jo szineszek - es ez sikerult belole kihozni?
:D "Legjobb film". Kesz.

2019-03-24 17:20:16 The Cortez (3) #29

Megtörtént eseményeken alapuló, teljesen középszerű road movie, ami kizárólag az antirasszista mivolta miatt kapott Oscar-díjat. Sok tekintetben hasonlít a Miss Daisy sofőrje című mozira, mint ahogy az Életrevalókra is, csak azokban fel voltak cserélve a bőrszínek: előbbiben a néger játszotta a sofőrt, utóbbiban pedig a feka alakította a lazább, prolibb karaktert, míg a fehér a műveltebbet.
Az eddig primitív vígjátékokról ismert, 2018-ban viszont arany szoborért áhítozó Peter Farrellynek nem volt túl nehéz dolga céljának teljesítésében, mivel eleve egy Oscar-gyanús, valós sztorit dolgozott fel, amihez ráadásul még az igazi Tony Lip egyik rokona is a segítségéül szolgált. Mindezek mellett rendezőként sem tette oda magát, ugyanis az emlékezetesebbnek szánt jelenetekben semmi erő nincsen. A filmet a 2 főszereplő viszi el a hátán, ők mentik meg az egészet az unalomba fulladástól.
Poénok, popkult-utalások, modoroskodó M. Ali + a produkciót végigzabáló V. Mortensen. Ezeken kívül semmi extra, egyedül talán a lezárás, illetve a stáblista alatti képek emelhetőek ki valamennyire.

2019-03-12 08:49:16 Trashman (?) #28

Sosem értettem ezt a rajongást az Oscar-díj átadás körül, mert rendre, évről-évre egyre inkább elveszti a szakmaiságát (PC) és ezzel (szerintem) a hitelességét is. Jó, én nem értek hozzá, mert teljesen laikus vagyok -
meg nem is láttam a szóban forgó filmet, szóval ez off - de szerintem nem kellene egyből beszopni mindent, amit az Akadémia mond, vagy díjaz. Mert nagyon sok jó filmről lemaradsz.

2019-03-11 21:54:44 Maminti (3) #27

Hatàsvadàsz, ès néha kínosan szàjbaràgós,közben meg szerethető is .Idő kérdése- meg hogy hànyszor adja le a tv- ès ez lesz az új Életrevalók , a film ami mindenre IS vàlaszt ad

2019-03-11 21:11:26 Olórin (3) #26

Mind a Víz érintésének, mind a Csuklyásoknak vannak egyéb dimenziói az üzeneten kívül, ez a film viszont semmi, de semmi, csak maga az üzenet (annak is olyan, amilyen, azt is úgy adja át, ahogy...) - ezért mondom, hogy izzadságszagú példabeszéd.

előzmény: Ágó (#23)

2019-03-11 20:11:26 slawter (5) #25

Én is így érzek. Egy rettentően hangulatos, rétegzett Road movie, aminél úgy éreztem, én is velük együtt utazok, és akartam is utazni.

előzmény: Ugor (#15)

2019-03-11 17:23:31 VVega (2) #24

Teljesen egyetértek. Nálam hármasról ment le kettesre, szerintem másoknál is elő fog ez fordulni. Erőltetett, hatásvadász, buta és azt sem értem, hogy min kellene elgondolkodni? Mi az, amit nem tudtál a film előtt, amit nem láttál máshol már százszor és ez a film ébresztett rá?

előzmény: Olórin (#21)

2019-03-11 09:43:46 Ágó (4) #23

Hát éppen, hogy fordítva. :)

Ha "izzadtságszagú példabeszéd" tavalyról, akkor Csuklyások.

előzmény: Olórin (#21)

2019-03-11 06:20:46 BonnyJohnny (3) #22

Annyi erővel ez is szerethető. Mortensen faragatlan mackó karaktere miatt. :)

előzmény: Olórin (#21)

2019-03-11 01:28:34 Olórin (3) #21

Szerintem sem ugyanaz a kategória, A víz érintése egy nem túlzottan jó, de kedves, szerethető mese, ez meg egy ormótlan, ostoba, izzadtságszagú példabeszéd :)

előzmény: BonnyJohnny (#19)

2019-03-10 20:49:09 acidphase (5) #20

de nemár ez pont két nagyon erös jelenet volt amit itt pont lehatásvadászozol.. nekem naon adta mortensen reakciója miután próbál mentegetözni a müvész úr a rajtakapása után, hogy hát értem hogy a ti világotok mennyire nem egyszerü, vagy vmi ilyesmit mondott.. ez igy naon kifejezö. meg az általad irt másik rész amikor a robotoló fekák meglátják müvész urunkat a fehér soförjével. hát abban az egész elcseszett érdekes világunk benne van.. hogy hát itt már nem csak a fehérek között vannak hatalmas társadalmi különbségek hanem hát bizony feketék között sem mindenki kulirabszolga már, h, hanem egyeseknek ugy bejön az élet hogy neki van fehér rabszolgája, haha mégha ez igy tulzó is, de érted hogy miröl van szó:)) és azok a kölcsönös reakciók azok ott naon de nagyon rendben voltak. hát ugy látszik ezek nem mindenkinek jöttek át, nekem viszont nagyon. többször megnézős és az év legjobb filmje számomra. sokkal finomabb, müvészibb alkotás mint mondjuk dumb és dumber.. vagy ha ugy tetszik érettebb.. :)

előzmény: ChrisAdam (#18)

2019-03-10 12:59:38 BonnyJohnny (3) #19

Én is hasonló utat jártam be. Kapásból négyest adtam rá, de jobban belegondolva "csak" egy (erős) közepes.

Na, de az viszont pozitívum, hogy A víz [spoiler]érintése után azért nem egy bűnrossz film kapta újra a "legjobb film" díját.
Én is így gondolom, és írtam is valahol korábban, akkor páran mondták, hogy a két film ugyanaz a kategória. Örülök, hogy van más is, aki szerint nem.

előzmény: ChrisAdam (#18)

2019-03-10 10:36:11 ChrisAdam (3) #18

Aludtam rá egyet, a friss élmény üdítő ereje elszállt, és kénytelen vagyok hármast adni rá, mégpedig két okból: egyrészt nem lehet szemet hunyni afelett, hogy mennyire Oscarra készült. Ezt tulajdonképpen az a jelenet bizonyítja, amikor kiderül, hogy a doki meleg. Szerintem totál funkciótlan és hatásvadász jelenet és elem, aminek se füle, se farka, a karakterhez és annak megítéléséhez nem tesz hozzá. De ugyanígy brutálisan szájbarágós az a jelenet, amikor az út mentén dolgozó feketékkel találkoznak. Azért ennyire ne legyen direkt a dolog. A másik ok pedig tényleg ez a kiszámíthatóság, az, hogy nincs a történetben semmi merészség, ahogy ezt korábban már hangsúlyoztam. Ez azért bosszantó, és habár természetesen egy ilyen igaz történetnél nehéz meglepőnek lenni, mégis az igazán zseniális alkotóknak ez sikerül. Kicsit ezért bosszantó is a szobrocska a forgatókönyvért, mert habár a dialógusok pazarok, a két főszereplő briliáns, mégis ezért nem mondanám makulátlannak a szkriptet (persze nem igazán ismerem a többi jelöltet).
Mindezek ellenére azért jól szórakoztam, elvoltam rajta, és el is gondolkodtatott, de az idegesítő tény is ott lebeg a fejem felett, hogyha ez a film nem kapott volna Oscart, tán még csak jelölve se lett volna, akkor lehet jobban jártunk volna - megítélésben, hozzáállásban. Na, de az viszont pozitívum, hogy A víz érintése után azért nem egy bűnrossz film kapta újra a "legjobb film" díját.

2019-03-10 01:09:22 ChrisAdam (3) #17

Elképesztő, micsoda Oscar-recept. Szerintem régen láttam ennyire brutálisan kiszámítható filmet, de tényleg. Tulajdonképpen ez adta a film nagy döbbenetét, hogy minden annyira csudajól ki van számolva, grammra, mililiterre, hogy a legpatentabb patikus is elégedetten csettintene. Az ég egy adta világon semmi meglepő nem látható, de még technikailag sem, forgatókönyvügyileg sem. Az ősi-ősi-ősi összetevők alapján készült. Persze a még inkább megdöbbentőbb az, hogy mindez Oscart nyert 2019-ben, 140 évnyi filmtörténelemmel a háta mögött, de ha ezt a bosszantó tényt szemem előtt tartanám, akkor mérgemben hármasra osztályoztam volna.
Mert egyébként kitűnő szórakozás - miért ne lenne az? Olyan, mint a kóla. Ezerhatodjára is ugyanolyan jól esik a nyári melegben a sajtburger KFC csirke mellé. Ennek pedig van sodrása, lendülete, happy endje, jóleső giccse, hangulata, egy kis kötelező gondolkodnivalója és két nagyszerű színésze, akik nélkül jóval kevesebb lenne az élmény. És tényleg felesleges izgulni, itt minden pontosan úgy történik, ahogy te azt gondolod. Teszteld magad, mennyire ismered a filmes kliséket! Persze mindezt leírva el sem hiszem, hogy erre négyest adok, de basszus, hátradőltem, nevettem, mosolyogtam, a két főhős egymást átkarolva lődörögnek a fináléban, hát hogy ne szeretném?! De ez kapott Oscart?!!!!! Nyugi, Chris, csak koncentrálj a filmre, ami az alkotás örömének céljából készült, nem azért, hogy direkt érzékeny témákat, hatásvadász pillanatokat érintve Oscarért teperjen... fenevigye, nehéz ez.

Viggo Mortensen szobra egyébként hol van???

2019-03-04 13:35:29 zéel (5) #16

Igen, a film üzenete nagyon fontos és időszerű. Mindez teljesen korrektül kivitelezve. Szóval, ha nem is zseniális a film (ilyen film egyébként is csak nagyon kevés van), de jó a film, sőt fontos. (Az ötösbe talán az is besegített, hogy nem vártam túl sokat ettől a mozitól. Aztán kellemesen csalódtam.)
Remélem (az Oscar miatt) majd sokan megnézik. És talán néhány néző azon is elgondolkodik, hogy kinek is lehet az érdeke az idegengyűlölet.

előzmény: Ugor (#7)

2019-03-03 22:24:28 Ugor (5) #15

Én nem csak egy, de több negatívumot is elismerek a film kapcsán. De betudom annak, hogy ez azért van, mert ez egy film. És nem tudom, hogyan lehetett volna másképp megoldani. Szóval, akkor az osztályzatom az elismert negatívumokkal együtt is áll.

előzmény: MicaHiro (#14)

2019-03-03 22:19:45 MicaHiro (3) #14

Ezt persze értem.
De volt egy negatívum a film kapcsán, amit te is elismersz. Aztán ezt a negatívumot azzal "ütöd el", hogy ez csak egy film. Erre akartam rámutatni, hogy ezzel az erővel ezt az érvet bármikor bármilyen filmmel kapcsolatban elő lehet hozni, ezért szerintem nem jó érv.

előzmény: Ugor (#13)

2019-03-03 22:14:51 Ugor (5) #13

Nem arra adott az illető ötöst, hogy ez egy film. Ilyen erővel minden filmre ötöst adna.

előzmény: MicaHiro (#12)

2019-03-03 21:51:44 MicaHiro (3) #12

"Na, de ez egy film..."
Ilyen erővel bármire lehet ötöst adni, nem?

előzmény: Ugor (#11)

2019-03-03 11:28:45 Ugor (5) #11

Igen, kétségtelenül elnagyoltak egyes dolgok, folyamatok. És néha szájbarágósak is, de nem tudom, másképp hogyan lehetett volna belepréselni mindezt egy 1-2 órás filmbe. Mondjuk, hogy néha az üzenetek jelzésértékűek és nem valósághűek. Nekem pl. abszolút hiányzik maga a folyamat, a nézet megváltozása, a begyökeresedett alapállás fordulata. Szóval, az valami indokolatlanul vihargyors volt. Na, de ez egy film...

előzmény: VVega (#10)

2019-03-03 11:17:38 VVega (2) #10

Én egyáltalán nem értem a dicshimnuszokat az alakításaikról. Amikor először találkoznak, az az interjú jelenet a legmesterkéltebb és kínosabb dolog, amit az utóbbi évben filmvásznon láttam. Egy szava sem hiteles a párbeszédeknek. Az egész film pedig egy 20-30 évvel ezelőtt még talán elment volna, de ma csak egy hatásvadász, közhelyes, buta és unalmas akármi.

előzmény: Ugor (#9)

2019-03-03 01:01:46 Ugor (5) #9

De nem is vitatnám, hogy túljátsszák, meg azt sem, hogy ez a feladatuk is volt. Vannak, akik csak ilyen túlrajzolt formában értik meg. Nem is baj ez, csak a helyén kell kezelni s jelenséget.

előzmény: Olórin (#8)

2019-03-03 00:51:58 Olórin (3) #8

Mortensen/Ali: ezen én is meglepődtem, csak én pozitívan:)
Szerintem ez tipikus Heat-szindróma: általában az emberek Pacinót (Mortensent) ajnározzák, mert az ő szerepe látványosabb, harsányabb, hálásabb - grandiózus gesztusok, nagy fintorgások, karakteres üvöltözések és szitkozódások. Közben De Niro (Ali) alakítása legalább olyan jó, csak az ő szerepe sokkal visszafogottabb, árnyaltabb, nüanszosabb. (Igazából itt szerintem Mortensen és Ali is (de főleg előbbi) kicsit... túljátsszák a karaktert, bár valószínűleg ez nem az ő hibájuk, ilyenre írták meg a szerepüket.)

előzmény: Ugor (#7)

2019-03-02 23:46:37 Ugor (5) #7

Nyilván nem tartozom semmiféle magyarázattal senkinek, hogy miért adtam erre ötöst, és miért megyek szembe a fősodorral. De valahogy nyomaszt, hogy mégis meg kellene indokolnom. Nekem tavaly is ötösre sikeredett A víz érintése, holott a tanult nagyérdemű kórusban hányt itt tőle, egymást túlöklendezve. Szóval, nem tartom túlzásnak, hogy ez lett a legjobb film idén az Oscaron. De nem állítom, hogy ez volt a legjobb film, mert sokat nem is láttam, de nem érzem a díjat tévedésnek. Azt már kissé inkább annak, hogy miért csak Mahershala Ali mindenfelé a díjünnepelt, és Viggo Mortensen miért nem annyira. Kellett ehhez mindkettő, vastagon. Mondjuk, a fekete zongorista szokatlanul, különlegesen művelt volt, elütött nagyon az őt körülvevő világtól, mert nem csak délen voltak tahó, neveletlen feketék, de New Yorkban is, vastagon és sokan. De mintha ez őt nem érintette volna meg, egy üvegharangban élt talán, vagy csak egy filmes kikarikírozás az egész, túlhangsúllyal. Hogy az olaszok, pontosabban amerikai digók dorong, neveletlen banda, az meg talán a másik szélsőség. De az is benne volt, hogy összetartó, valahogyan jóravaló, családszerető emberek nagyon. Ez is az ő sztereotípiájuk része. De hogy film legyen, hát induljanak a szereplők két nagyon távoli pólusról, tényleg. Egymás felé. Mert ez a legemészthetetlenebb, hogy a hatvanas évek Amerikájában történik mindez. Nem a rabszolgaság kora, meg nem polgárháború, hanem 1960 után. És persze, akkor volt Kennedy, meg Martin Luther King, meg Angela Davis, de akkor is… aztán, mikor eléggé végigborzongtam azon, hogy az én életemben lehetett ez, nem bírtam elkerülni az analógiát a mával, hogy de hát mi a frászt kell ezen csodálkozni, az orrom előtt dagad, hízok a rasszizmus, nem Amerikában, hanem itt, a politika egyik alapeleme és az emberek kedvenc érzése. Mert az a kretén, aki erre hajlamos, az boldogan fogadja a hivatalos felmentést, a hajlamosítást. És valahogy nem bírunk ezzel leszámolni, szembenézni, csak félrebeszélni. De a másik része meg az, hogy hát mi esélye volt egy déli surmónak, egy szállodásnak, egy rendőrnek, egy kereszténynek, egy fehér, törvénytisztelő állampolgárnak, hogy ne az legyen? És mi a fenétől ne lett volna rasszista, ha erről szóltak WC-k, a boltok, a buszok, az éttermek, minden és minden, és nem szólt ez ellen az égvilágon semmi. Valahogy úgy érzem, hogy a hülyeségeink feldolgozásában mégsem szabad megállni, nem lehet elhallgatni, nem szabad, nincs mit, fel kell emelni a fejet és szembenézni vele, akárhányadszor is. És ez a film nagyon jó. Nem csak egyoldalra ad igazat, feszeget itt is, meg ott is. És persze, persze, legyen sok film akár Trianonról is, a málenkij robotról is, a Gulágról, is, Recskről is, az újvidéki mészárlásról, mindenről, ami seb, ami fáj. Csak ne legyen egyoldalú, semmiképp! Ne az egyik csináljon a másikról. Hanem mindig a két fél csináljon egy közöset, egy minden oldal minden problémáját bemutatót. Ez a Zöld könyv meg… jó, hát nem tökéletes. Voltak kiszámítható elemei, de nem volt baj, így utólag nem. Mert egy kicsit inkább mindenkihez szólt, azokhoz is, akik a kiszámítható elemeket értik meg.

2019-02-27 08:25:20 dittike (4) #6

Sajnos a moziban sokan voltak, rossz volt a levegő ezért nem nagyon tudtam élvezni a filmbeli poénokat amik Viggo Mortensen pofonjai által azért elég ütősek voltak.

2019-02-25 18:40:21 critixx (?) #5

Látván, hogy a Bohém rapszódia mit művelt egy igaz történettel, én simán el tudnám róluk képzelni.

előzmény: qanic (#4)

2019-02-25 16:42:36 qanic (4) #4

Habár az oscaron mostanában szokásos témával (témákkal) foglalkozik, de szerencsére ez egy igaz történet, így nehéz lett volna rabszolgahajót, cukornádültetvényt vagy véresre vert hátakat beleerőltetni. Így Tony Vallelonga (Viggo Mortensen) karakterének köszönhetően egy egészen jó kis szórakoztató film lett belőle.

2019-01-09 12:12:41 TheDriver (4) #3

Így van. Nélküle felé ennyit nem érne a film...

2019-01-09 02:00:59 Ragemarci (4) #2

Így január 9.-en akkor kijelentem, hogy idén ennyire szenvedélyesen előadott karakter, mint Mortensen Tony Lipse aligha lesz több. De jól kezdődik az év!

2018-12-27 02:59:14 caulfield (3) #1

Az Életrevalók farvizén evickél, de azért jobb annál, jóval. Egy zabálnivaló Mortensennel jobb. Aki remekel a nagyszívű bronxi macsó szerepében, szegény Mahershala Ali nem is nagyon tud labdába rúgni mellette. Az egykori Aragorn mintha felfalta volna Joe Pescit és De Nirot, teljesen eltűnik a karakterben, egy élmény a játékát nézni.
Farrelly filmje viszont sok újat nem tesz hozzá a témához. A vígjátéki és drámai elemekkel ugyan mesterien bánik, de e kettő bravúros keresztezésével be is éri. Nem igazán érezni azt az átkaroló emberséget, mint például a Miss Daisy sofőrjében (hiába sántít nagyon ez az összevetés). A lényeg, hogy szerencsére ez nem Dumb és Dumber kettyó kaliber, a súlyos téma könnyed megközelítése igényességgel és nem alpárisággal párosult. De igazán maradandó nem tud lenni, piros lámpát kap abban a bizonyos kereszteződésben.