Upgrade (2018) ☆

(Leigh Whannell)

ausztrál akciófilm, horror, sci-fi, thriller

3,9
★★★★☆
105 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2018-09-12 23:40:09 necksprain (3) #20

nemtom, kb 8 osztályzat volt, mikor én megnéztem, most már négyesen áll 100 osztályzatnál. sztem végletekig buta párbeszédekkel elegyített 4-5 perc annyira röhögtetősen paroditisztikus egymást gyaszatolással, hogy az már nem lehet rossz. nekem kb ennyi.

2018-09-12 21:51:18 Dió (4) #19

Nekem a sok csavar még szórakoztatónak hatott, ettől függetlenül így újragondolva megy vissza négyesre, mert fel tud bosszantani, amikor egy film intelligensebbnek akar tetszelegni, mint ami. A negyedik pontomban szedett apróság nem zavar annyira (még úgy sem, hogy egy rakás másik ilyet össze lehetne szedni), de a másik három igen.

Ettől függetlenül a négyes bivalyerős még így is, mert az akciójelenetek (még ha nincs is sok belőlük) az alacsony költségvetés ellenére veszetten jók. Különösen az első, amikor a stickes kameramozgás Grey "mi történik" fejével párosul - priceless:) És hát ahogy Te is írtad, elképesztően jó szórakozást kínál a film, ezzel az agyoncsavart (még ha helyenként gyengébb lábakon is álló) sztorival.

előzmény: Ubul (#18)

2018-09-11 09:34:15 Ubul (5) #18

teljesen jogos felvetések, nálam is felmerültek ezek.
és kicsit idegesítő volt már a 3. csavar. Ugye kiindultunk a konkurencia cégtől, majd eljutottunk Eron-hoz, majd Stem-hez.

Ettől függetlenül jó szórakozást kíván a film, a felütésért, megvalósításért nálam mindenféleképp megkapja az ötöst, mert rég szórakoztam ilyen jól egy filmen.

előzmény: Dió (#17)

2018-09-09 18:23:38 Dió (4) #17

Hú, ezt de nehéz lesz leosztályozni... egyrészt hogy ilyen költségvetésből ilyen ügyes, látványos és furmányos filmet sikerült kihozni, az elsőre talán még egy ötöst is megérdemel tőlem. Ugyanakkor ha a Mátrixra ötöst adtam, akkor erre nem négyest kéne? Most büdzsé ide vagy oda, az a film sokkal alaposabban és következetesebben lett megírva, és hát igen, azért sokkal látványosabb is volt (az Upgrade-ben csupán három-négy rövidebb akciójelenet van, amik tényleg jól sikerültek, de azért a mátrix bullet time szcénáival ne mérjük már össze őket!)

Egyelőre, amíg gondolkozok, megtennék azok, akik már látták, hogy ezekre a lentebbi kérdésekre próbálnak valami magyarázatot adni?
1) Az világos, hogy Stem mivel tudta irányítani Greyt (ez a "visszaküldelek a tolószékbe" érv valóban ütős), de mivel tartotta sakkban és zsarolta Eront??? Azaz Eron miért követte Stem utasításait? Erről szerintem egy fingnyi szó nem hangzott el a filmben. Ez nem plothole?
2) A másik, ami nagyon zavar: ez az "I had to break his mind first, before I take over" zárás nagyon nincs kibontva, és nagyon lóg a levegőben. Ha Stem célja végig az volt, hogy fullosan átvegye az irányítást Grey fölött, akkor miért várt ezzel a legvégéig???!!! Konkrétan már az első bunyószcénánál megkapta, amit akart (teljes irányítással bírt Grey teste fölött), akkor a jelenet végén azt miért adta neki vissza? Vagy ha az elméje fölötti irányítást nem tudta ilyen egyszerűen átvenni, mint a teste fölöttit, akkor a végén ezt hogy csinálta? Csak azzal, hogy Grey nyakon lőtte magát, az elméjét tekintve semmi sem változott meg.
3) Aztán... az sem világos, miért nem kezdett Stem rögtön azzal, hogy elküldi a srácot egy hackerhez, hogy az kiprogramozza belőle Erin távolról vezérelhető input guardját. Miért várt ezzel a leges legvégéig, azaz addig a pillanatig, amikor Erin elkezdi távolról leállítani? Ha rákos az ember, és ezt megtudja, akkor rögtön elmegy az orvoshoz, és nem várja meg, hogy az először kiegye a belső szerveit.
4) Ez már csak apróság, de: a kocsis üldözéses jelenetnél Stem miért nem veszi át az irányítást a kocsi fölött? Mármint értem, hogy manuális autó volt, szóval teljesen nem tudja, de irányíthatta volna Greyt ugyanúgy, ahogy a verekedéses szcénáknál is. Hiszen a komputer agyával ezerszer gyorsabban és taktikusabban tudta volna kiszámítani a szögeket, nyomkodni a pedálokat és rángatni a kormányt, mint Grey.

2018-09-05 14:12:02 kaamir (4) #16

Tényleg olyan, mint egy Black Mirror rész, viszont éppen ezért sok neki a 90 perc. A remek alapötlet nem tud elmélyülni, idővel egysíkúvá és kiszámíthatóvá válik sajnos. 40 percben sokkal töményebb lehetett volna (na majd az amerikai remake :D)

A 3-as és a 4-es határán mozog, de mivel mégis csak eredeti ötletre épülő, és alapvetően szórakoztató film, megkapja a jobb osztályzatot.

2018-09-01 17:22:05 ChrisAdam (3) #15

Nagyon jól néz ki, meg menő, de rettenetesen kiszámítható és sablonos. A végére beáll a teljes káosz. A profin megrendezett akció és az atmoszféra húzza fel egy stabil hármasra.

2018-08-26 22:08:12 miraculum (3) #14

Valamennyire kreatív és némileg friss B-kategóriás sci-fi-akció, de semmivel sem tud ezen túllépni. A zsáner biztosan nem ettől fog megújulni, de ennél rosszabb egyszernézős szórakozásom se legyen soha.

2018-08-21 19:46:48 Jason13 (4) #13

„Vérgőzös sci-fi akciófilm a Fűrész forgatókönyvírójától? Jöhet!” Ez zajlott le a fejemben, miután tudomást szereztem az Upgrade című alkotásról, amit az íróként már régóta ténykedő Leigh Whannell rendezett. Az úriember 2013-ban már kipróbálta magát direktorként. Ugyan az Insidious 3. epizódja kifejezetten ütősre sikeredett, kíváncsi voltam, hogy mit alkot a horror műfaján kívül.
A történet egy nem is olyan távoli jövőbe helyezett bosszú sztori, ahol a főszereplőnk szíve választottját megölik. A tragédiában hősünk is csúnyán megsérül, azonban a fejlett technológiának köszönhetően esélyt kap arra, hogy újra teljes életet éljen. Ő azonban inkább magánakcióba kezd és megpróbálja felkutatni szerelme gyilkosait.
Első blikkre elég egyszerűnek tűnhet a sztori és az igazat megvallva, másodikra is az. Az Upgrade varázsa abban rejlik, hogy Whannell jól láthatóan nagy rajongója a sci-fi és az akció műfajnak és a különböző zsánerekre jellemző elemeket ügyesen építi egymásra. Mindezt pedig igencsak alacsony költségvetésből hozta ki, ez azonban egyáltalán nem érződik a végeredményen.
A cselekmény kellően feszes és jó ütemben halad előre, miközben még fordulatokkal is találkozhatunk. Ezek nagyjából kiszámíthatók, viszont végül Whannell csak nem hoz szégyent magára és kapunk egy olyan csavart, ami formaiságában engem a Fűrész első részére emlékeztetett. Igaz, közel sem üt akkorát és aki képes túl látni a brutális akciókon, nagyon le se döbbenhet, viszont így sem lehet rá panasz, mivel kellően hatásos.
A film kevesebb, mint 10 millió dollárból készült, de a látványvilág teljesen korrekt. A felvázolt jövőkép nincs túlcicomázva, az akciók jól követhetőek és dinamikusak, nem mellékesen igencsak véresek. Ezeken azért tetten érhető Whannell horrorfilmes múltja, hiszen ha itt valakit közelről meglőnek, ömlik a vér és a testrészek is szakadnak.
Akciófilmként és bosszúmoziként tehát egyaránt működik az Upgrade és ahogy halad előre a sztori, úgy bontakozik ki egyre jobban a sci-fi szál is. Eleinte csak olcsó ürügynek tűnt számomra a jövőbe helyezett történet, hogy minél eszelősebb módon végezhessen ellenlábasaival a főhős.
De a játékidő előre haladtával egyre hangsúlyosabb szerepet kap a virtuális valóság és a mesterséges intelligencia. Ezeket a témákat ugyan nem boncolgatja mélységesen a film, mégis, végül megtalálják a helyüket az eleinte bitang egyszerűnek tűnő ámokfutásban.
A színészi alakításokat nem érheti panasz, akit érdemes kiemelni, az Logan Marshall-Green. Persze, biztos nem találkozunk majd a nevével a következő Oscar-gálán, de teljesen korrekt alakítást nyújt és az alapból elég vérgőzös és brutális hangulatú filmbe némi humort is képes csempészni.
Az operatőri munka sokat hozzátesz az összképhez, az akciók zseniálisan vannak fotózva. Minden egyes mozdulatot lehet követni, nincs idegesítő kamerarángatás és ész nélküli vágás. És itt kiemelném ismét, hogy ez egy elég alacsony költségvetésű darab, azonban Whannell stílusos és a különböző műfaji elemeket összetartó rendezői munkája hamar feledteti ezt a tényt.
Mindent összevetve az Upgrade egy igazán szórakoztató akció-sci-fi, ami dúskál az erőszakos jelenetekben és az ötletes megoldásokban. Történet terén ugyan újat nem mutat és olyan sok elmélkedni valót sem hagy a stáblista utánra. Viszont, akik szeretik a pörgős, vérgőzös és stílusos darabokat, mindenképp tegyenek egy próbát vele.

2018-08-21 13:59:51 tomside (4) #12

Az ausztrálok azért baromi jó dolgokra is képesek az utóbbi években.

2018-08-20 10:48:02 Rorschach (5) #11

Másra számítottam, de bizonyos szempontból még finomabb koktél, mint amilyennek előzetesen hittem.

A nagy felfedést lehet, hogy más irányba vittem volna, de az utolsó perc olyat leken, hogy azért megérte ide kifuttatni a szálakat.

2018-08-19 19:47:52 vadPINGvin (2) #10

Nem kellett volna annyi jót hallanom róla. Ha csak úgy random leülök elé, hogy valami kisköltségvetésű ausztrál cucc, szódával elment volna. Persze akkor meg nem ülök le elé.
A jövőkép technikai része fogott meg az elején, de gyorsan elfogyott a költségvetésnek az a része és elhagyták mielőtt kibontakozhatott volna. Aztán belebonyolódtak a semmibe. Már a kísérletnek sincs semmi értelme, de a végkifejlejet is fizikai lehetetlenség, a közben lévő "minden és mindeki nagyon nepukkadt, de azért persze high-tech" meg elismerem, hogy tud érdekesen kinézni, de ennyiben ki is merülnek a lehetőségei.
Az AI irányította fickó, aki régi csehszlovák sci-fi sorozatokat megszégyenítő robotmozgást végez sem adott sokat a film komolyságához, annak ellenére, hogy helyenként egészen rendben volt a kamera az akcióknál, de ezen akciók majdnem teljes hiánya is erős negatívum, mert így volt idő a "történetre" figyelni. A vécéknél zajló öt másodperces harc (ennyinek éreztem legalábbis) sem tudott brutaliásával lenyűgözni.

2018-08-19 16:40:48 ifj. Ó. Posszum (5) #9

Leigh Whannell megrendezte Eli Roth helyett a Bosszúvágy remake-t.

2018-08-18 21:13:42 bambula (4) #8

Egész fun kis film,kár,hogy a forgalmazó nálunk nem próbálkozott meg egy mozibemutatóval.

Külön tetszett a Wanos poén,nem hittem volna,hogy ilyen lepukkant helyen él. :)

2018-08-18 09:49:13 magichorze (4) #7

Picit a régi videotékás, B kategóriás scifi-kre emlékeztetett, viszont tényleg jó.

Egy dolgot nem értettem:

A stem kényszerítette a feltalálót arra, hogy áttegye a chipet egy másik hordozóba, ugyebár. Na most ehhez nyilvánvalóan a chip-nek ki kellett kerülnie a feltalálóból, akkor tképpen miért követte továbbra is a stem utasításait? Hiszen akkor nem volt kontroll alatt, simán megsemmisíthette volna az egész stem-et, chipestül, mindenestül

2018-08-16 09:08:28 polarbee (4) #6

Kis költségvetésből minőségi akció sci-fi, erős négyes a történet egyszerűsége miatt... Mondjuk, ha már Tom Hardy, megnéztem volna az ő főszereplésével is. :)

2018-08-16 08:55:20 tomside (4) #5

De mi van, ha Tom Hardy eleve Ashton Kutcher-utánzat, aki meg ugye Bruce Willis-pótlék?! Akkor lehet, hogy Logan Marshall-Green csak egy álca, és valójában egy T-1000-es alakját felvett Megatron?

előzmény: Ubul (#4)

2018-08-16 08:33:12 Ubul (5) #4

inkább Tom Hardy utánzat, mint Kutcher :D munkatársam rögtön nézett is, hogy nem ő játszik benne, pedig tökre rá hasonlít

Amúgy The Devil és A meghívást is érdemes tőle megnézni. Sorozatban a Quarry-t sajnos kaszálták (hasonló alapra akarták tenni mint a Banshee-t, de nem tudtak újra robbantani), viszont az az 1 évad is megmutatja, hogy jó színészi kvalitásokkal rendelkezik.

előzmény: KONAN (#2)

2018-08-15 23:03:07 VVega (4) #3

Nagyon erős film. Valamelyest olyan, mint egy hosszú Black Mirror rész, annak legjobb napjain. Érdekes, látványos, brutális. Régóta a legjobb sci-fi akció, amit láttam.

2018-08-15 16:02:36 KONAN (5) #2

Amikor már azt hitted, hogy mindent láttál és, hogy manapság a filmgyártók már képtelen meglepetést okozni olyasmikkel, mint anno az EQUILIBRIUM, a MATRIX vagy egy MEMENTO, akkor jön kérem szépen egy ausztrál, szinte első filmes rendező és egyből valami olyat tesz le az asztalra, hogy az ütő is megáll mindenkiben.

Hozzá kell tenni azért, hogy az ausztrál filmezés, már nem egyszer hökkentette meg a filmipart, elég ha csak a MAD MAX sorozatra, és Mel Gibson karrierjére gondolunk vagy James Wan-ra és a Fűrész sorozatra.

A film igazi „HŰŰBAZMEG” moziélmény. Az a fajta, ami még a moziból kifelé jövet, hazafelé az úton, de még másnap a melóban is motoszkál a fejedben. Nagyon rég volt hasonló élményem, nem is emlékszem, mi váltott ki hasonló hatást bennem legutóbb.

A MATRIX-szal való példálózás nem volt egészen véletlen. Leigh Whannel ugyanis, aki írta és rendezte is a filmet, szerepelt a MATRIX kettőben és a Fűrészben is többek közt, ugyanis szoros barátságot ápol a Fűrész sorozat rendezőjével, James Wannal, a szintén ausztrál filmessel.
A film forgatókönyve és rendezése talán azért is tűnik annyira hibátlannak és gördülékenynek, mert ugyanaz írta és rendzete is a filmet, aminek következtében ugye nem volt szüksége kompromisszumokra.

Ami a főszereplőt illeti, Logan Marshall Green számomra ismeretlen színész, pedig rengeteg sok mindenben bóklászott már. Ettől függetlenül hibátlanul hozta a szerepet, hiszen nem kellett mást csinálnia, mint Ashton Kutchert játszania. Menet közben szinte el is felejtettem, hogy ki a főszereplő, folyamatosan Ashton Kutcherrel azonosítottam a színészt.
A filmben a többi szereplővel sem volt sehol gond, mindenki hozta a kötelezőt, igaz komolyabb kihívásokkal sem kellett szembenézniük.

A sztori már az elején nagyjából összerakható, de azért természetesen vannak nem várt fordulatok benne.
A film abszolúte átadja az utópikus future, már-már Bladerunnerbe hajló életérzését, ráadásul a CGI-re sem lehet panasz.

Ami pedig kimondottan feldobja a filmet és a rendező sajtjává is vált szerintem, az az akciókban használt „ansnitt”, vagyis a rögzített szelfibotszerű megjelenítés, amikor a főszereplő van a középpontban és minden más mozog körülötte. Mindezt természetesen hihetetlenül látványosan alkalmazva.

Egy szó, mint száz, új filmes szakembert ünnepelhetünk LEIGH WHANNEL személyében aki nagyon maradandót alkotott az UPGRADE c. filmjével. Már csak azt sajnálom, hogy a hazai mozikban nem nézhető.

2018-08-15 01:32:20 KONAN (5) #1

A mindenségit.
Rég láttam ennyire "HŰBAZMEG" filmet.
Friss az élmény, nem találom a szavakat.
Leginkább talán a MÁTRIXHOZ és az EQUILIBRIUMHOZ tudnám hasonlítani a flasht, amit érzek.
Tipikusan a kijössz a moziból és kattog rajta az agyad film.
KÖTELEZŐ!