Dellamorte Dellamore (1994) ☆ 👁

Cemetery Man

(Michele Soavi)

francia-német-olasz fantasy, horror, szerelmi történet, vígjáték

4,2
★★★★☆
254 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2018-06-29 15:39:48 Prüstü (5) #40

*Katartikusabb
Amit még elfelejtettem, hogy a profin megválasztott zene (főleg: Manuel de Sica - The First 'She című szerzeménye) és a kreatív kamerahasználatamikor olyan a felvétel, mintha a koporsóból lenne rögzítve is rengeteget ad az élményhez.

előzmény: Prüstü (#37)

2018-06-29 14:14:46 mimóza (5) #39

magichorze: Na, ja! A Halál magyarázza el neki, hogy felesleges bárhová is menekülnie, hiszen egyelőre képtelen megkülönböztetni egymástól az életet és a halált... Amíg ez nem megy, addig hiába... Tiszta szerencse, hogy Franco végül engedi Naghit felülkerekedni önmagában... (Ha azt az értelmezést veszem alapul, hogy Francesco és Naghi Franco személyiségének két vetülete.)

Prüstü: Jó lesz... majd zúdítsd ránk, mire jutottál.
Egyébként, gondolkodom azon, ha elolvasnám Tiziano Sclavi Dylan Dog képregényeinek vonatkozó részeit, okosabb lennék csöppet. :)
De addig is, elégedett vagyok a saját értelmezésemmel, meg azzal, amit mondott nekem. (Mármint a film.) :D

2018-06-29 12:54:05 magichorze (5) #38

A filmnek hihetetlen hangulata van és tele van olyan szereplőkkel (Naghi!!) és jelenetekkel, amelyek szinte megunhatatlanok. Eleve az milyen, hogy maga a nagybetűs halál igazítja útba Francesco-t. Sok megoldást lehet találni az interneten, nekem talán az a leghihetőbb, hogy


Francesco egyfajta purgatóriumban van, ahol újra meg újra át kell élnie ugyanazt - büntetésképpen egy korábbi bűne miatt. Szóval egyfajta körforgás az egész. A film legvégén ugyebár a két szereplő, mintha fel is cserélődne.

2018-06-29 12:05:15 Prüstü (5) #37

Még én is újranézem, hogy jobban ki tudjam bogozni, mert összességében még inkább a felszín közelében vagyok, sem mint a mélyebb rétegekben :)Az biztos, hogy pl. az említett Jákob Lajtorjája, valamivel jobban egyértelműsíti a fináléban a történéseket, ezáltal a nézőre tett hatása is nyilván katargikusabb tud lenni.

előzmény: mimóza (#36)

2018-06-29 11:23:39 mimóza (5) #36

„Már” 17 órája agyalok ezen a filmen, a stáblista óta. Kiírtam egy sor idézetet ide a szomszéd fül alá, gyűjtök hozzá majd érdekességeket, és írok hosszabb véleményt is, csak legyen egy picit több időm. :)
Addig is annyit, hogy - mchn és ronin07 álláspontjához, valamint hozzád csatlakozva - hajlok arra: ez tulajdonképpen egy egyszereplős film. (Előszeretettel értelmezem így pl. a Harcosok klubját és a Ragyogást is. :) ) Marco történetét láthatjuk itt, sokféle küzdelmével, erős szürreális ábrázolásban.
Nagyon sok szál fut itt egymással párhuzamosan és egybekuszálódva is. Idővel kibogozom magamnak.


„Vegyesek az érzéseim” - hát, mit ne mondjak, A-tól Zs-ig minden lejátszódott bennem, többek között az is, hogy tutira ez az utolsó horror, amit életemben megnéztem.
Végeredményben azonban a színészi játék; maga a szövegkönyv; az élettel, halállal, szerelemmel kapcsolatos, ütős mondatok; valamint a faarccal előadott poénok sokasága annyira magával ragadott, és olyannyira egy komplex, másik világba vitt el, hogy mindez így együtt felülírta a torokszorító rémségek képeit.

Valentina (feje, kísértethang a távolból): Apu, apuci!!!
Polgármester: Jövök!
Francesco (csak úgy magának): Bonyolódik a cselekmény.

előzmény: Prüstü (#35)

2018-06-29 10:42:11 Prüstü (5) #35

Valóban elég bizarr film, kár lett volna kihagyni , bitang egyedi atmoszférát sikerült teremteni a rendezőnek, brutálisan jól összerakott mikrovilág, mintha a díszhógömbhöz hasonló helyen lennénk. Amúgy szerintem az impotencia az egyik legmeghatározóbb mozgatórugója az egész történésnek, végig ott van a filmben a főhős pedig mindig bizonytalan rávonatkozóan, amennyiben Franco agyában játszódik az egész, akkor egyértelmű köze van a családja elvesztéséhez és az azt követő mészárláshoz, ami jó eséllyel a komplexusából adódott, ráadásul alteregója Francesco tökössége mintha ezt kompenzálná.
Sajnos azért minden műfajra nem vagyok fogékony és ez a nagy katyvaszt aztán mindenhova elér, szóval vegyesek az érzéseim, de mindenképp megér egy négyest, a pazar hangulatért, jah és persze újranézős.

2018-06-28 17:48:15 mimóza (5) #34

Ez a film saját műfajt alkot. Egymagában.
Határozottan nem javasolt figyelmen kívül hagyni.
Sőt.
Igen helyesen tesszük, ha megnézzük.
Még ebben az életünkben. :D

2014-04-17 22:56:01 Szabó Dániel (5) #33

Nagyon furcsa film. De annál jobb.

2013-12-15 19:49:58 Hannibal Lecter (3) #32

Az én emlékezetemben leginkább Anna Falchi idomai maradtak meg. Maga a produkció teljességgel felejthető, igazi "egyszernézős" szórakozás.

2013-12-15 19:26:05 flake (5) #31

Ez nem olyan biztos! Sőt, volt olyan ismerősöm, akire "ráerőszakoltam", és kb a feléig vinnyogott, hogy mi ez a szar, de aztán egyre halkabb lett. A film végére meg teljesen elnémult :)

vadPINGvin: Fejezd csak be nyugodtan :)

előzmény: BonnyJohnny (#28)

2013-12-15 18:04:57 slipknot (5) #30

először az egész film egy buta de szórakoztató katyvasznak tűnt, aztán egy-kettőre eloszlatott mindent, a film horrorból indít, romantikus filmbe aztán paródiába megy át de a végén minden lebomlik és ami marad az nem más mint a színtiszta művésziség drámai mivolta. a film utolsó fél órája mutatja meg mekkora érték rejtőzik az első egy és negyedórában is. átlagfilmként kezeltem de a végére felkerült a toplistámra!!!

2013-05-12 18:08:40 Irak7 (5) #29

Te jó ég! Hát ez zseniális volt, ez a film nagyon ott van! Megvan benne minden ami kell: humor, irónia, szerelem, halál, mély gondolatok és a groteszk valóság. És tényleg a vége a legjobb! A fényképezés remek, a színészek, főleg Rupert Everett nagyon ott van. Igazi kevert ínyencség, mindenkinek csak ajánlani tudom. Ja, és Francesco Dellamorte karaktere felkerült a "fiktív szerelmeim" listámra.

Ui.: imádnám, ha nálunk is ilyen temetőgondnok lenne, tuti, hogy egész nap ott lógnék, addig a napig, amíg el nem vesz feleségül. Bár azért egy-két könyvet felolvasnék neki.

2013-05-12 08:44:51 BonnyJohnny (5) #28

Nem akarok beleszólni, de ha addig nem tetszett, a vége se fogja menteni.

előzmény: vadPINGvin (#26)

2013-05-12 03:31:16 gomez1000 (5) #27

Azok a filmek zseniálisak, amelyek készítésénél figyelnek az apróbb részletekre is, és ez éppen olyan. Mert nem csakhogy egyszerűen horror és vígjéték, de annyira összetett, hogy el lehet gondolkodni rajta, és a szövegek sem nevezhetőek sablonosnak benne.

2013-05-10 23:51:23 vadPINGvin (?) #26

Muszáj leszek már befejezni, ha mindenki szerint a vége a legjobb. Pont azt hagytam ki. :)

2013-05-10 09:29:42 tomside (5) #25

És tényleg! :D

előzmény: BonnyJohnny (#24)

2013-05-10 07:17:26 BonnyJohnny (5) #24

Pedig Olórinhoz csatlakozva, én is az utolsó 20 percet emelném ki. Ott válik a film többé, mint egy kurva jó horror romantikus vígjáték.
Mindegy, neked nem jött be. :) Nézd meg az Evil Dead trilógiát, az nem vált műfajt a filmek végére... ott a filmek váltanak műfajt egymáshoz képest. :D

előzmény: ChrisAdam (#23)

2013-05-09 19:00:32 ChrisAdam (2) #23

Szeretem én is, ha a hullámzik a film, sőt, nagyon is bírom, amikor egy film több műfajban is érvényesül, nekem igazából a hangulatot ez a furcsa beteg dolog vette el, ez az egész és főleg inkább az utolsó 20 perc, amikor már tényleg minden beteg. :D

Amúgy ami a film javára szóljon: most fényképezek a filmből, baromi jó az operatőr, ezt már tegnap is meg akartam jegyezni. :)

előzmény: BonnyJohnny (#22)

2013-05-09 17:40:47 BonnyJohnny (5) #22

Ha kérdeztél volna, én is ajánlottam volna. De úgy tűnik rosszul tettem volna.
Ennek a filmnek bitang erős hangulata van. Csak épp az nem egységes. Hullámzik különböző stílusok között. Lentebb ezt kifogásoltad. Én ezt imádom benne legjobban. Ezért is szeretem Whedon, vagy Tarantino stílusát is.

előzmény: ChrisAdam (#21)

2013-05-09 17:32:04 ChrisAdam (2) #21

Bizony, flake mondta, hogy nézzem meg, de már ezelőtt is ajánlotta nekem slawter. :)
Nekem is volt amúgy pár pont, amikor majdnem kikapcsoltam, mert tényleg nem érdekelt a film vége, de folyamatosan fülemben csengett Olórin első hszólásának részlete: de amit az utolsó fél órában kaptam a pofámba, arra nem számítottam. És vártam, vártam, vártam, hogy mi lesz az a nagy dolog, aztán egyszer csak vége lett. :/

VVega: Ha már hangulat szóba jött: Na, nem tudom, ennek egyáltalán volt hangulata, ha volt is (mert muszáj lenni, ha nem is a filmé, de az élményé), akkor bűnrossz volt. Na, ez nem a legjobb szó, inkább: idegen, távoli.
Pedig az alapszitu baromi király. :)

Igazából ez a film egyikre sem igaz: se nem nézhetetlen, se nem rossz, se nem oké/elmegy, se nem jó és se nem zseniális. Mégis adtam rá egy oké/elmegyet, pedig ez több annál, de kevesebb is, szóval szívem szerint nem is osztályoznám, mert tényleg Nem tudom.

előzmény: vadPINGvin (#19)

2013-05-09 08:28:32 VVega (5) #20

Közhely, de ha van olyan film, amit nem megérteni, hanem átélni kell, akkor biztosan ez az. Utánozhatatlan, előtte és utána sem tapasztalt hangulatiság, számomra élmény volt minden perce. Ez és a '87-es Deliria (minden idők legjobb slasherje) akkora mesterművek viszonylag rövid időn belül, amekkorákat a legtöbb rendező egy egész életmű alatt sem alkot.

2013-05-09 07:09:35 vadPINGvin (?) #19

Gondolom téged is flake beszélt rá. :)
Háromszor ültem neki, több mint a feléig jutottam, de sose lesz befejezve, pedig bírom a morbid dolgokat. Ha egy kicsit is érdekelne benne bármelyik karakter sorsa, talán...

előzmény: ChrisAdam (#18)

2013-05-09 00:34:05 ChrisAdam (2) #18

Mi volt ez? Semmi értelmét nem láttam a filmnek, egyszer vígjáték, aztán átmegy ilyen mindfuck dologba, aztán Hullajó stílus, aztán dráma.... Nem bírom az ilyet. A csaj jó volt benne.
Igazából kettest adnék rá, de valahol mélyen tudom, hogy ez nem rossz film, ezért is fogom újranézni. De nem most.... brrrrrrrr.

2013-05-05 23:47:47 tomside (5) #17

Ez csodálatos!
Annyira eredeti, annyira "szuverén", annyira... jó!

2011-08-05 19:41:42 MicaHiro (5) #16

Azt hiszem, ez is egy olyan film, aminek a története és némely jelenete örökre megmarad a fejemben. Már önmagában ez indokolja az ötöst, és akkor még nem is részleteztem erényeit :)
"Megfejtésen" majd fogok gondolkozni...

2011-07-27 11:10:04 acidphase (5) #15

énis nemrég láttam, a legnagyobb erössége számomra a humor, a föszereplö beszólásai. (idézeteknél lehet csemegézni) :)

2011-07-27 00:47:33 slawter (5) #14

Érdekes, morbid, néhol humoros, vegyes és mégis tartalmas alkotás. Mi zseniális, ha nem ez?

2011-07-02 12:13:46 gomez1000 (5) #13

Nekem a filmet nézve a Hullajó jutott eszembe. Hasonlóan beteg sztori, és van benne morbid humor.
A legnagyobb gratuláció a vágót illeti, ugyanis szinte nincs felesleges képsor a filmben, amit mutatnak, azt sem túl sokáig nyújtják, csak épp addig, amíg az szükséges.
A feszültség végig fenn marad, a zene is kíválóan aláfesti a hangulatot, és még kapunk egy elgondolkodtató végkifejletet is.
A legjobb az egészben, hogy nem kiszámítható. Így érdekes is. ZSENIÁLIS

2011-01-04 02:21:01 dézi (5) #12

5/5 valóban, mert annyira különleges. rupert everett meg fantasztikus benne.

2010-10-14 23:49:10 lizardking (4) #11

Huh,hát nem a legegyszerűbb film,amit valaha láttam...Jelzem,másodszor néztem meg ma- először kb. egy hete- de első nézés után nem akartam és nem is tudtam osztályozni.Értelmezésem, nekem is van,íme:
Mindjárt a nyitó jelenet után jön egy rész,mikor Francesco fogja azt a gömböt (nem tudom a nevét) amit megfordít és ugye "hull a hó" a gömbben.A kis tárgy belsejében pedig az a kép van,ami a film zárójelente;Francesco és Gnaghi állnak a szakadék felett,az alagút előtt.És ez után a zárójelenet után,a film legvégén ismét közelről mutatják a gömb belsejét,ugyanezzel a képpel.Ez már önmagában egy körforgást jelképezhet.Ez a körforgás pedig sokszor előjön a film közben (Francesco szerelmének a háromszori felbukkanása,vagy a film végén előadott versszerűség jelentése stb).Ezen kívül az állandó utalások,szimbólumok a halálra is folyamatosan megjelennek (egy sírkövön a Kaszás árnyéka;kétszer ugye maga a Halál is megjelenik;a másodszori megjelenésekor Francesco mögött az előzőleg a szoborról lelőtt szárnyak úgy helyezkednek,mintha magáé Francescoé volnának a szárnyak,vagyis egy angyalt jelképezve,az angyalok pedig többnyire nem élők,ugye stb) mikor éppen nem egy konkrét haláleset történik.Ezek a jelképek már alapból adnak egyfajta hangulatot.Na,ennyit a körítésről.Az említett végtelen körforgás pedig magába zárja Francescot,aki arra hívatott,h az élőhalottaktól szabadítsa meg a várost.A halál körülveszi,uralja az életét,mindenhol megjelenik és megahtározó lesz számára."Hát,próbálunk mind nem gondolni az éltere."A film végén az is kiderül,h még soha nem hagyta el Buffalorát.Mindenféle kiugrási lehetőség kudarcba fullad.A szeretett nőt soha nem tudja megszerezni,ami ha sikerülne,akkor talán véget vethetne az eddigi életformájának.A nyomozó soha sem tartóztatja le,mindig megússza a gyilkosságokat,ami ha nem így lenne,értelemszerűen börtönben kötne ki.Amikor a Halál másodszor jelenik meg előtte,ő is azt mondja Francesconak,h nincs hová mennie,legalább is ez a mondandója lényege.És a végén persze kideül,h tényleg nem tud szabadulni a városból.Sőt,Francesco talán azért butul le arra a szintre,amilyen Gnaghi volt és Gnaghi pedig "megokosodik",mert egy felsőbb rendű erő (a sors?) ezzel is azt akarja akadályozni,h Francesconak önálló döntései legyenek.Tehát ő erre hívatott,ez a sorsa,végzete stb.De egyébként nagyon tetszett és simán lehet,h arról van szó,amit mchn elméletében lehet olvasni.És az sokkal fordulatosabb,ötletesebb megoldás lenne.Csak az a gáz,h mindkét elméletben vannak szerintem buktatók,amitől nem áll össze a kép.Összevetve egy egyedi hangulatú,gondolkodós,műfajilag majdnem konkretizálhatatlan,inkább csak elemeket tartalmazó alkotás.Igen jó.

2010-08-27 18:20:53 mchn (5) #10

En is irok ertelmezest:

Nekem a film vegen rogton a Jakob lajtorjaja ugrott be, nagyon hasonlo fordulat tortenik. Szerintem adott egyetlen valos szemely, Franco, aki a korhazban fekszik komaban, az o szemelyisegenek kepezik reszet Francesco es Gnaghi. Francesco a racio Franco eleteben, Gnaghi, az osztonok es erzelmek terulete. Francesco nem erti a halalt, nem tudja elfogadni azt, Gnaghinak nem okoz ez problemat (gondoljunk az osszerakott koponyas esetre). Tehat az ertelmezes: szerintem Franco elvesztette csaladjat, majd orjonesbe kezdett, ahol 7en meghaltak, o pedig balesetet szenvedett es komaba esett. A tovabbiak logikusan kovetkeznek ebbol, nem irkalok mindent le.

Nem tudom mennyire helyes ertelmezes, de eleg sokat agyaltam rajta, es igy lattam leginkabb ertelmet a filmnek.

2010-04-10 10:10:33 wayage (5) #9

Csak egyetérteni tudok, az egyik legfurcsább film melyet valaha láttam. Szándékosan írtam filmet, horror helyett, mivel rengeteg horror elemet tartalmaz, ennek ellenére mégsem tudom igazán horrornak nevezni. Valami egyedi film a műfajon belül, melynek csak hátteres eszközéül szolgálnak a zombi, gore, nekro jelenetek. Mindent összevetve, (még) én sem nem értem igazán, de zseniális:)

2010-01-15 16:47:06 ronin07 (?) #8

Véleményem szerint ez egy férfi története, aki olyannyira nem tud zöld ágra vergődni a szebbik nemmel, hogy az örökké destrukciót hoz a fejére, ily módon lesz a sírásó a privát életben a Halál Szent Ference. Lehet ellenérvelni.:)

2010-01-15 16:42:49 A. B. Normal (4) #7

Nekem még hiányzik a második megnézés, elsőre kicsit üresen kongott a rejtélyesnek és elgondolkodtatónak szánt fordulatok egy része. Igaz, az olasz mozit sem ismerem eléggé.

2009-12-02 10:52:31 bunkass (5) #6

Szerintem,is zsenialis film,értelmezni elsö nezes utan nem könnyü,de szerintem nagyon sokat segit az egesz megerteseben a vegen levö vers (ha nevezhetjük annak).

10/10

2009-11-07 15:41:04 JeszKar (5) #5

Valóban az egyik legfurább film, ami láttam. Több szempontból is zseniális mestermű, de nem értem teljesen.
Két fajta értelmezésemet azért megpróbálok felvázolni, remélem nem tűnnők okoskodónak.
1. Buffalora maga a pokol, ahol elkárhozva tengődik a főszereplő, akit megfosztottak a szerelemtől, és arra kárhoztattak, hogy halottak legyenek csak a társai. És mint a végén láthatjuk a pokolból nincs menekvés.

2. Francesco maga a Halál, akinek az a hálátlan feladat jutott, hogy gondoskodjon róla, hogy a halottak halottak maradjanak, és hogy az élők csatlakozhassanak hozzájuk.


De akkor ejtsek néhány dicsérő szót is a filmről. Nagyon hangulatos, egyedi forgatókönyv. A zenét néha nagyon eltalált. És a szinészi játék is egész jó egy b filmhez képpest.
A képi világ is nagyon jó, nem csak a fényképezés, de a maszkok és a díszletek is szemet gyönyörködtetőek.

2008-11-17 18:25:03 kriszta (5) #4

Aki meg szeretné érteni ezt a filmet, az olvassa a Dylan Dog című olasz képregényt.. A filmnek alapul szolgáló történet írója Tiziano Sclavi, az ő szüleménye a szóban forgó képregény (a legnépszerűbb képregény olasz nyelvterületen).

2008-04-01 23:48:44 ichi (5) #3

Nagyon megfogott! Zseniális! bár a végét nem vágom a mai napig sem.

2006-11-04 20:14:27 azazell0 (5) #2

Érdemes többször is megnézni. A másodszori alkalom után sem igazán értem a filmet, de már baromira tetszik (ez elsőre nem volt így). Magasművészet ;-)

2006-11-04 20:00:07 Olórin (5) #1

Azt hittem, ez "csak" egy vidám, gusztustalan kis hentelős horrorvígjáték lesz, de amit az utolsó fél órában kaptam a pofámba, arra nem számítottam. Az egyik legfurcsább film, amit valaha láttam, látszólag szórakoztatóan csapongó, értelmetlen kis őrület, ami legnagyobb meglepetésre nagyon is logikussá és elgondolkodtatóvá válik a végére. Ritka élmény.