Jesus Christ Superstar (1973) ☆

Jézus Krisztus Szupersztár

(Norman Jewison)

amerikai dráma, musical

4,0
★★★★☆
325 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-01-13 16:45:13 nygaben (5) #35

köszi, ilyesmire gondoltam :). reméltem, hogy lesz majd valaki, aki saját emlékek alapján ajánl valami hasonlóan remek filmet :).

előzmény: coles (#34)

2017-01-12 23:23:09 coles (4) #34

Pl. a Forró éjszakában szimplán zseniális, A Cincinnati Kölyök is megérne egy misét, a Hegedűs a háztetőnnel is tehetsz egy próbát (inkább olvass!), s Az igazság mindenkié se vészes, a többivel viszont nem békültem...
...és Cher mint színésznő? ;-)

előzmény: nygaben (#32)

2017-01-12 22:57:52 Ugor (3) #33

Félig-meddig off, de rákattintasz a nevére, és kiderül, hogy vannak bizony! Itt a KT-n is. Figyeld az átlagokat!

előzmény: nygaben (#32)

2017-01-12 22:00:01 nygaben (5) #32

féligmeddig off, de a rendezőt ki mennyire ismeri, vannak még ilyen jó filmjei? :)

2017-01-11 20:04:56 dézi (5) #31

igen, nemrég volt a tv-ben, nagyon régen láttam, úgyhogy meg is lepődtem, mekkora remekmű! (még mindig.)

2017-01-11 16:27:43 nygaben (5) #30

Nagyon tetszett ez a film, főleg azért, mert fogott egy nagyon sokrétű történetet, és képes volt irtó érzékeny módon, rengeteg nézőpont felől közelítve, bátran és szabadon feldolgozni azt. Van benne egy jó adag provokáció is, de annyira okos az egész, hogy bárcsak minden film így tudna provokálni. A zene mellett a rendezés és a fényképezés... huh. Nem vagyok hívő ember, de néha azért elgondolkodom az evangéliumokon, és ez most nagyon betalált.

2013-11-15 23:16:17 Szabó Dániel (5) #29

Lehet, hogy ez itt egy filmes portálon nem fog jó fényt vetni rám, de én a zene miatt adok 5öst erre a filmre. Ha nem lenne ilyen jó a zene, akkor csak egy 3as lenne. Viszont mai napig gyakran hallgatom a zenéjét ( a FILMnek, nem az eredeti CDs változatnak), ezért is értékeltem maximálisnak. Júdás viszont az egyik legemlékezetesebb karakter, akit eddig filmben láttam.

2013-11-11 23:04:23 Ugor (3) #28

Nekem máig a 70-es évek elején, az első kereseteimnek egyikéből megvásárolt lemezt jelenti elsősorban, amit áhítattal hallgattam rengeteget. Eredeti Dzsízösz Krájszt! )) Meg egyáltalán nyugati lemez itt, Magyarországon! Ehhez az élményhez a film nem nőtt fel. Láttam, de a teljes érdektelenségbe fulladt az emlékezet tavában.

2013-11-11 21:54:07 Szabó Dániel (5) #27

LOL "Peter szerepében az egyik leghíresebb pornófilm színész/rendező látható"
Nekem a kedvenc musicalem. Carl Anderson pedig szerintem minden idők egyik legjobb énekese

2013-06-22 10:56:38 BonnyJohnny (4) #26

Jó dalok, érdekes, hippi megközelítése a témának, ami nekem tulajdonképpen tetszett. A hippi elvek nagyban épülnek a krisztusi tanításokra, úgyhogy teljesen jogos egy effajta megközelítés.

A fanyalgóknak egy plusz adalék: Peter szerepében az egyik leghíresebb pornófilm színész/rendező látható. :)

2009-07-11 16:06:13 puttancsospeti (4) #25

Minden sokkal jobb ott.

előzmény: czeppelin (#24)

2009-07-11 16:04:55 czeppelin (3) #24

Nem, a filmben nem Gillan ő hangja van. Vele csak az első lemezt készítették el Webberék (amúgy dikerkt az ő hangjára írták), de színpadon sem adta elő sose. Youtube-on ha jól látom nincs semmi az eredetiből, de nekem megvan, és Júdás hangja is sokkal jobb ott.

előzmény: puttancsospeti (#21)

2009-07-11 14:19:43 puttancsospeti (4) #23

Azért ezeket se felejtsd ki!

"I Don Quixote" Man of La Mancha[link]

Jellicle Songs For Jellicle Cats[link]

Mindenesetre a filmben sok dal megpuhítottabban és kissé langyosabban szólalt meg, mint az eredeti Jesus Christ Superstar musicalben.

Én egyébként nem szeretem a rockoperát-egy halott műfajnak tartom-egyedül a Jesus Christ-ot bírom elviselni.

előzmény: Jereváni Rádió (#22)

2009-07-11 14:11:11 Jereváni Rádió (1) #22

A jó musicalnek szerintem ez az egyik fokmérője: Let the sunshine in (Hair), Summer nights (Grease), America (West side story), Singin’ in the rain (Ének az esőben), Get me to the church on time (My fair lady), ha ezek a musicalekre gondolunk, akkor elsőként ezek a dalok jutnak eszünkbe róluk.

előzmény: puttancsospeti (#21)

2009-07-11 13:58:59 puttancsospeti (4) #21

"...minimum 3-4 slágert."

Hát épp ez az! Slágert.

De ez már ízlés dolga.

Ez mindenesetre 2 óriási szám:[link]
[link]

A másodikat is nagyszerű, azzal együtt és annak ellenére is, hogy néhol nekem túl nyávogósra sikerült a dolog, Ian Gillan klasszikusan "rockoperás" hangjával. Az eredeti musicalben ő volt Jézus, ha jól tudom itt is ő énekel.

előzmény: Jereváni Rádió (#20)

2009-07-11 13:47:03 Jereváni Rádió (1) #20

Az lehet, de számomra a jó musical alapját az emlékezetes dalok jelentik. A Grease pedig tetszik nem tetszik kitermelt magából minimum 3-4 slágert.

előzmény: puttancsospeti (#19)

2009-07-11 13:42:15 puttancsospeti (4) #19

Tudom, hogy ez ízlés kérdése, de én a Grease-t azért soha nem hasonlítanám ehhez zeneileg! Ez is egyfajta blaszfémia!!! ;-))))

előzmény: Jereváni Rádió (#18)

2009-07-11 13:36:27 Jereváni Rádió (1) #18

A dalokat sem ismertem eddig, teljesen tiszta lappal indultam. Annyit tudtam róla, hogy ez egy világhírű Webber-musical adaptációja.

előzmény: puttancsospeti (#17)

2009-07-11 13:33:03 puttancsospeti (4) #17

Hidd el nincs dal a végén a feltámadásról-tehát, ki van hagyva. Ha CD-n hallgatod az is elég.

előzmény: Jereváni Rádió (#16)

2009-07-11 13:30:44 Jereváni Rádió (1) #16

Magát a musicalt/rockoperát nem láttam még soha színpadon, így nem volt összehasonlítási alapom.

előzmény: puttancsospeti (#15)

2009-07-11 13:18:24 puttancsospeti (4) #15

Igen, de az nem volt a film ideológiájának megfelelő szöveges zene. A Keresztapa, nem musical, se nem rockopera, se nem opera.
Itt azonban szöveges zene van, amely önállóan-csak őt hallgatva-is elmeséli a történetet.
És a feltámadást ugyanúgy kihagyja, mint a film.

előzmény: Jereváni Rádió (#14)

2009-07-11 09:52:48 Jereváni Rádió (1) #14

Még egyszer leszögezem: a zenével, a hippis-modern díszletekkel önmagában nem volt semmi bajom. Az első dal (a címét most nem tudom) például nagyon jó zene, ha önmagában a muzsikát nézem, akkor az kapna tőlem egy erős közepest, talán egy gyenge négyest, mert azért nem voltak benne olyan emlékezetes dallamok, mint a Hair, a Grease vagy a My fair lady esetében. De ezzel egyébként te ugyanígy vagy a Keresztapával: gondolom te sem vonod kétségbe Marlon Brando felejthetetlen alakítását, vagy Al Pacinoét, vagy mondjuk Nino Rota zenéjét. Ott neked sem azzal volt bajod, hogy milyen alakítást nyújtanak a színészek, mennyire jó a zenéje, stb.

előzmény: puttancsospeti (#13)

2009-07-11 01:53:17 puttancsospeti (4) #13

Nagyon jó példa és meggyőző.
De tényleg nincs benne semmi -a feltámadásra utaló- dolog? Van egy szám még a finálé előtt ahol Jézus és Júdás-no meg a kórus énekelnek a túlvilágról. Bár abban igazad van, hogy Jézus üdvözült testben való visszatérése, a tanítványokhoz tényleg teljesen ki van hagyva. Meggyőztél. Igazad van. ettől én még elfogadom az alkotást-a maga helyén, de jogos az érv, ha szakrális igényekkel fordulunk a műhöz. Erre nem is emlékeztem pontosan-ahogy Scorsese filmbeli keresztácsolásra sem-de most, hogy mondod jogos.
Én nem állok olyan szakrális komolysággal ehhez a filmhez, mint te, dehát te te vagy én meg én, úgyhogy igazad van, a magad szempontjából-megértem a karót.
Viszont van egy kérdésem: Ha csak a zenét, az albumot kéne osztályozni, akkor arra hányast adnál? Ott sem Jelenik meg A feltámadás a bibliaia formában elbeszélve-eldalolva. Csak a Mennyországból énekelnek, ugye egy számot, de Jézus e világra történő feltámadásáról és a tanítványokkal történőtalálkozásáról nem szól egy dal egy dal sem már, ahogy a filmben sem szól róla egy jelenet sem, hanem ahogy mondtad összepakolnak, oszt szevasz. A zene ettől hallhgathatatlan? a zebne itt ugye szöveges zene, a szöveg nélkülözhetetlen eleme, a történet miatt-ahogy te is mondtad, a történet szakrális mivolta miatt. a zene ezt a történetet meséli el szukcesszív, haladással, stációkban. De a feltámadásnak nem szenteltek egy dalt sem benne.
Akkor az alkotás audio részére is érvényesnek kell lennie a karónak, nem? A zenével nincs bajod önmagában-ezt írtad-de a zene szellemiségére, miért nem érvényes már ez a fajta következetesség, amit az alkotás vizuális részével szemben támasztottál és amelynek teljesen érthető része a nézhetetlen. Ha következetesek vagyunk, akkor az érveid alapján a zene is hallgathatatlan, max. annyiban eshet enyhébb megítélés alá, mint az alkotás vizuális oldala, hogy a zenében, nincs szó arról, hogy összepakolnak, oszt szevasz, így nem olyan éles a dolog. egyébként azt, hogy "lesajnálóan" néznének vissza a Golgotára kicsit erősnek érzem.
Szimpla szomorúságról van szó, de tény hogy ez profanizálja a dolgot. Csak akkor azt nem értem, hogy miért nem merül ez fel benned az albummal kapcsolatosan. A feltámadásról ott is csönd van.

előzmény: Jereváni Rádió (#11)

2009-07-10 22:29:33 limupei (4) #12

Nem akarok belefolyni, de azért azt se felejtsétek el, hogy akik ezt a musicalt megalkották (vagy a filmet) nem vallásosak vagy nem keresztények, így nekik az Újszövetség csak egy könyv, amit alapanyagként kezeltek. Mondjuk az Ószövetség is, tekintve, hogy a József és a színes... sem annyira hű a Bibliában írottakhoz.

2009-07-10 22:02:21 Jereváni Rádió (1) #11

Egy példát mondok: a feltámadást úgy ahogy van kihagyták a filmből, a végén mindenki összepakol és lesajnálóan még visszanéznek a Golgotára, majd beszállnak a buszba. Ha nincs feltámadás, nincs kereszténység. Ez a szubsztancia. Ez nem csak hogy nincs benne a filmben, hanem épp az ellenkezőjét sugallja.

Ezt a Bibliát is emberek témát meg hagyjuk, egyrészt átmegy az egész offba, másrészt meg ha az ember készít egy filmet egy történelmi vallás alapítójáról (jelen esetben ez a kereszténység Krisztusa), akkor a filmhez szerintem igenis a Bibliát kéne alapul vennie, legalább a lényegét tekintve. Különben az egész nem ér sokat. Csinálj egy filmet mondjuk Allahről a Korán nélkül vagy a Korán szellemével szemben. Biztos meg lehet csinálni a művészi szabadság (szabadosság?) nevében, de nem hiszem, hogy túl sokat érne a mű. Bocs, nevezhetsz vaskalaposnak emiatt, de ha Jézusról készítenek filmet, akkor az alapuljon már a Biblián, mert az a forrás, az origo.

előzmény: puttancsospeti (#10)

2009-07-10 21:43:45 puttancsospeti (4) #10

"...a szubsztanciát vártam el tőle. Nem volt meg benne, sőt éppen az ellenkezőjét sugallta."

Azzal, hogy nem volt meg benne egyetértek. Szubsztancialitás nélküli, vázlatos figura volt benne. De nemcsak ő volt az. Ugyanakkor az operák hősei ( rockoperáké is) túlnyomórészt ilyenek. A zenéé a főszerep. Született Jézus történetéről klaszikus opera? Bocsásd meg műveletlenségemet-nem tudom. nem lepne meg ha nem született volna, vagy legalábbis nem sok.
De miért sugallta neked ez a Jézus karakter épp az ellenkezőjét Krisztus lényegének? Semmilyen ördögi, alantas vonást nem tudtam benne felfedezni.

"A Bibliából"

A Bibliát is emberek írták-és ezzel nem a hitelességét akarom támadni-az evangélisták sem voltak egyformásk, ugye János gyűlöli leginkább Júdást és ő a leginkább "görög2 pl. stb.
Nyilván tele van sokminden szimbolumokkal, projekciókkal, stb. Ha egy Szent Könyvön érződik az emberi vonás, akkor mit várhatunk el, egy ezt a témát megfilmesítő alkotásoktól?

De értem, hogy mit mondasz, csak azt próbálom artikulálni, hogy a fentiek miatt nem tudok annyira haragudni erre néhol kissé esetlen megjelenítésre.

A filmben Jézusnak fehér ruhája volt, Kajafásnak fekete, Júdásnak csíkos.

Ez is elég szájbarágós volt kétségtelen.
De nem tudom, valahogy az egész jópofán jött ki-és persze néhol idétlenül. :-)

2009-07-10 21:29:39 Jereváni Rádió (1) #9

"...honnan tudhatjuk, hogy pontosan ki az a Jézus, akin alapul a kereszténység?"

A Bibliából.

Én nem az abszolút egzakt, pontos és hiteles Krisztus-ábrázolást vártam el ettől a filmtől (ez így értelmetlen is lenne, hiszen ez a műfaj nem korhű történelmi filmet jelent, a musical legfeljebb történelmi témát mutathat be dalbetétek formájában), pláne ha ilyen modern-hippis formában teszik (ami nem is zavart különösebben), a szubsztanciát vártam el tőle. Nem volt meg benne, sőt éppen az ellenkezőjét sugallta.

előzmény: puttancsospeti (#8)

2009-07-10 21:09:09 puttancsospeti (4) #8

„…ez nem az a Jézus, aki a Bibliában van, ez nem az a cselekvő Jézus, ez nem az a Jézus, amelyen alapul a kereszténység.”

Megértem és elfogadom ezt az álláspontot.

De, ugyanakkor; honnan tudhatjuk, hogy pontosan ki az a Jézus, akin alapul a kereszténység?

És főleg: Melyik filmalkotás vindikálhatja magának azt a kizásólagos jogot, hogy teljesen egzaktul és pontosan és hitlesen ábrázolja Krisztust, dogmatikailag, történetileg stb, stb.

Mi az a film, amire ől abszolút ki lehet jelenteni, hogy a benne megmutatkozó Krisztus karakter végre egyértelműen: "Az a Jézus, aki a Bibliában van, ez az a cselekvő Jézus, az a Jézus, amelyen alapul a kereszténység.” ???

előzmény: Jereváni Rádió (#6)

2009-07-04 00:17:34 puttancsospeti (4) #7

Akkor ha jól értem neked is ezzel a hippis, fasza csávó-imidzzsel volt bajod.

Ezt meg tudom érteni, de csak emiatt azért nem pontoztam le. Dehát ez már ízlés kérdése, arról pedig vita ne essék ugyebár.

előzmény: Jereváni Rádió (#6)

2009-07-03 22:02:08 Jereváni Rádió (1) #6

Akkor kénytelen vagyok a Scorsese topikból magamat idézni:

„…ez nem az a Jézus, aki a Bibliában van, ez nem az a cselekvő Jézus, ez nem az a Jézus, amelyen alapul a kereszténység.”

Ugyanezt láttam Jewison filmjében. Egyébként nemrég néztem meg, mert nekem ez eddig kimaradt, és úgy képzeld el, hogy nálam egy erős négyessel indított a film, aztán lett belőle hármas, kettes, majd végképp elúszott az egész. Nagy csalódás volt számomra, mert mégiscsak egy világhíres filmről van szó.

előzmény: puttancsospeti (#5)

2009-07-03 21:53:48 puttancsospeti (4) #5

Akkor valamire tényleg nem figyeltem fel. Nekem teljesen átlagosan elmesélt ártalmatlan Jézus történetnek tűnt.

Néhol kicsit eluralkodott Jézus hippire történő fazonírozása-nem tagadom.

De mitől ugyanaz a lényege, mit a Scorsese filmnek? komolyan nem értem. Ez nem kötekedés. Egyszerűen csak nem emlékszem ilyesmire belőle.
Lehet, hogy benne van-rég láttam.

előzmény: Jereváni Rádió (#4)

2009-07-03 21:50:22 Jereváni Rádió (1) #4

Valóban nincsenek olyan meredek megoldások benne, de a lényegét tekintve nekem ugyanaz, mint a Scorsese-mű (a zenével nekem sem volt bajom és a hippis díszletek sem zavartak).

előzmény: puttancsospeti (#3)

2009-07-03 21:41:39 puttancsospeti (4) #3

Ö...ö... azért ebben a filmben nincsenek közel sem oly meredek ötletek Krisztus személyét illetően, mint amott... Vagy csak én nem figyeltem volna fel rá, balgatag módon?

Ez is lehet...

előzmény: Jereváni Rádió (#2)

2009-07-03 21:39:14 Jereváni Rádió (1) #2

Helyesen keresgél, Herr puttancsos. Véleményemet lásd Scorsese topiknál, nem akarom ismételni magam.

előzmény: puttancsospeti (#1)

2009-07-03 21:33:51 puttancsospeti (4) #1

Nocsak JR úr, de szigorúnak tetszik lenni az alkotáshoz! ;-)

Teológiai kérdés, újfent? Én is látom a hibáit, de a zene miatt azért egy erős négyest ezekkel együtt is megért.