Aus dem Nichts (2017) ☆

Sötétben
In the Fade

(Fatih Akin)

francia-német dráma, krimi

3,7
★★★☆☆
75 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2018-09-24 00:20:18 kfiro (4) #53

Érdekes kis diskurzust váltott ki ez a film. Ebből is látszik, hogy most mennyire aktuális és egyben kényes ez a téma.

Ettől függetlenül fogadjuk el, egymás véleményét fenntartások nélkül, hisz nem vagyunk egyformák. Mindenki más szempontok szerint értékel, nekem is van olyan film, ami messze nem érte el azt a szintet, amit általában mások megítéltek, de ilyenkor mindig elgondolkodom, valyon miért? Persze erre nem tudom a választ én sem. :-)

Ritkán adok 1-est, de akkor azt a filmet valóban nem tudtam végig nézni. Ha mégis megetettem, akkor minimum egy 2-es jár neki.

Azért van a KT, hogy erre lehetősége legyen mindenkinek. Vitatkozni, érvelni lehet, de tartsuk tiszteletben egymás véleményét és még burkoltan se bántsuk meg a másikat. Ezért van, létezik ez a közösség és ez tart minket össze.

Amúgy meg mindekinek igaza van. A béke legyen veletek. :-)

Jó szórakozást!

2018-09-09 21:53:07 paksiendre (1) #52

Persze, hogy egy játékfilm, ezért se vagyok köteles, hogy egyet értsek a készítőkkel. A film nem tényeket közöl amiket el kell fogadnia az embernek, ha tetszik ha nem. Fehér nők nem szoktak öngyilkos merénylők lenni. A náci bűnösöket el szokták ítélni.
Nekem ez sok. Hatásvadász. Uszító.
És egyszerűen hamis.
Tarantino is kinyírta Hitlert, ott mégsem éreztem ezt az undort, sőt szerintem ott a fél mozi tapsolt magában.
Ha ezt nem fogadod el akkor egészségedre, de nem is azért írtam ide, hogy elfogadják az emberek.
Nem tudok többet hozzáfűzni.

2018-09-09 19:02:50 dukyka (3) #51

Ma néztem meg a filmet, már csak így a vita miatt is, és én nem érzékeltem "oldalra húzást" a rendezőtől. Szerintem annak, hogy felmentik őket szimplán dramaturgiai okai vannak. Plusz, ebben a filmben senki sem volt szentként bemutatva.

2018-09-09 18:45:19 Dió (5) #50

Hát én meg pont erre gondoltam azzal, hogy ez egy játékfilm: NEM köteles egy az egyben lekövetni a valóságot. Szerintem olyat vártál el tőle, amit nem kellett volna.

De még ha azt az egy részt meg is változtatta a film, a végkifejletben még így sincs különösebb különbség, tehát emiatt sem értem a problémádat: a filmben és a valóságban is megbünhődtek a neonácik. A valóságban elítélték őket, és jelenleg gondolom börtönben rohadnak, míg itt Kruger karaktere miszlikbe tépte őket egy bombával. :) Szóval uszítással max akkor vádolhatnád a filmet, ha a végén nem nyernék el a büntetésüket, ezzel kvázi "propagálva" a neonácik tevékenységét. De ez nem történt meg.

előzmény: paksiendre (#49)

2018-09-09 18:40:08 paksiendre (1) #49

Mert azt a nőt el is ítélték. :D Írtam pár kommenttel alább, hogy itt veszti el nálam a hitelességét az egész és egy öncélú sztorivá degradálódik.

2018-09-09 18:31:36 Dió (5) #48

Dehát amiatt, mert egy fehér német nő robbantott, hogy vádolhatod uszítással a filmet, ha egyszer ez a valóságban is így történt? A film, legalábbis az első felével, az objektív valóságot mutatja meg, és ebben az év világon semmi szubjektív nincs!

A második felébe (amikor felmentik őket) persze hogy szorul szubjektivitás, dehát ez egy JÁTÉKfilm, és nem egy DOKUMENTUMfilm. Ha egy rendező játékfilmet rendez, minden joga megvan hozzá, hogy elmondja, amit el akar mondani, ha azt normálisan teszi, vagy nem?

előzmény: paksiendre (#47)

2018-09-09 18:21:42 paksiendre (1) #47

Én értem, hogy mit dolgozott fel a film, de direktbe a rendező gondolatát akarja kihozni az egészből ami teljesen szubjektív és megváltoztatja a cselekményt. Mint írtam Diana Krüger jól játszik, a többi dolog teljesen átlagos. Szóval ha nem lennék ennyire szőrös szívű egy hármasnál jobbat akkor se tudnék kicsikarni magamból ha nagyon akarnék.
Még azt hozzátenném, hogy nem szoktam dobálni a karókat, ha jól számolom ez a 15. amit KTs pályafutásom soran kinyomtam magamból és teljesen átgondoltan nyomtam rá. Ez a film egy uszító söpredék, ugyanaz amit a nácik csinálnak.

előzmény: Dió (#45)

2018-09-09 18:21:28 csabaga (?) #46

Csak megjegyzem, amióta ismerjük az emberi történelmet, semmilyen bevándorló ( mi sem !) sem integrálódott azonnal soha, alkalmanként csak évszázadok múlva vagy azóta sem.
Sőt, teljesen általános volt a népcsoportok és vallások elkülönülése, egy városon belül (akár Pesten a XIX. században), mindig is.

előzmény: Dió (#45)

2018-09-09 17:53:54 Dió (5) #45

Ne haragudj, de nehéz mit mondani arra, amit írsz, hogy "ez így jelenleg nem történhet meg", ha egyszer tudnivaló, hogy ez így egy az egyben megtörtént. Valós eseten alapul a film. Csapd fel a Google-t, és írd be, hogy Kebab murders. Azon belül is a 2004-es robbantást dolgozta fel a film, ahol egy törökök lakta utcában robbantottak egy bicikli csomagtartójában hagyott szögbombát. És igen, egy fehér, német(!) nő is ott volt az elkövetők között. Szóval olvass utána plíz, mielőtt emiatt vágod rá a kapát. Ráadásul, még ha ez így egy az egyben nem is történt volna meg, akkor sem vádolhatnád a valóság megmásításával a filmet, mert ami jelenleg folyik a németeknél a rekordmennyiségű migráns befogadása óta, akik egyáltalán nem integrálódnak, mintsem inkább kialakítják a saját kis mikro-országukat, az sajnos simán elbillentheti egy még inkább ilyenebb irányba is a valóságot a következő években (lásd hhgy #36-os kommentjét, ami ezt számszerűen is alátámasztja... érdemes kicsit utánaolvasni, milyen drasztikus értékeket képvisel ez a párt, és megérted). Szóval ez a film erre is reflektált, száz százalékban jogosan és időszerűen.

Az való igaz, hogy a film egy adott ponton drámaiabbra vette a figurát a valóságnál, pl. a bírósági tárgyalás kimenetelét tekintve. Ugyanakkor, a film a saját maga által font eseményeket teljesen logikusan követi le azzal, hogy elengedték az elkövetőket. Ha egyszer nincs olyan bizonyíték, ami száz százalékig rájuk bizonyítja az egészet, akkor nem lehet jogerős ítéletről beszélni. És itt felesleges Németországozni, ez máshol is így történt volna: a jog az jog! Hogy a végső fordulatot (hogy a nő ilyen szinten átmegy rougeba) nem vette be a gyomrod, azt el tudom fogadni, de az érvelésed többi részét képtelen vagyok. Pláne, hogy egyessel osztályoztad, ami azt jelenti, hogy a film kvázi minden egyes aspektusát utálod (kameramunka, rendezés, stb.). Szóval ezek után is biztos vagy benne, hogy ezt érdemli az Aus dem nichts?

előzmény: paksiendre (#35)

2018-09-09 15:13:29 agymosott09 (3) #44

Ami az összemosást illeti: az illegális bevándorlók válogatás nélküli lemenekültezése - ami továbbra is zajlik - szerinted mi, ha nem káros általánosítás? Hány ember vére szárad ezen az általánosításon? Meg hogy mindenki, aki legalább valóban háborús övezetből jön, a gonosz terroristák elől menekül, és az fel sem merülhet, hogy igazából semmi baja nincs a "terroristák" elképzeléseivel, szokásaival, maga is osztja azokat, csak az nem esik jól neki, hogy valamelyik másik társaság kilövi a feje felől a háztetőt?

Kimenni a vasútállomásra megtapsolni a határokon és törvényeken átgázoló illegális behatolókat... Ez nem maga az őrület?

És igen egyébként, mondjál csak egy a Play-hez hasonló, a multikulturalizmussal szemben kritikus alkotást. És akkor majd elhiszem, hogy nincs tabusítva a téma.

Egyébként pont Fatih Akintól a Gegen die Wand volt erősen kritikus, de legalábbis idealizálástól teljesen mentes mű még.

előzmény: kaamir (#42)

2018-09-09 15:02:23 paksiendre (1) #43

Köszi a tippeket!
Ez, hogy el lettek ítélve ezek a nácik (hála istennek hogy leírtad előttem ezt a szót, mert már ezt se nagyon mertem) nekem pont elég, hogy ugyanúgy hiteltelennek érezzem ezt a filmet. Egyszerűen egy luk van a forgatókönyvben a film egy pontján.

előzmény: agymosott09 (#40)

2018-09-09 15:01:08 kaamir (?) #42

Ezek a fogalmak szerintem egyre kevésbé használhatóak.

Egyet értek. Szerintem ma nem ezek a régi fogalmak a vízválasztók, amikor egy pártot megítélünk. Inkább az, hogy könnyű megoldásokat, egyszerű válaszokat ígérnek összetett dolgokra, vagy hogy mennyire tagadják az objektív valóságot és a tényeket (és ebből a szempontból, bár ideológiailag teljesen különbözők, nyugodtan egy kalap alá vehetjük Orbánt, Trumpot vagy a Brexit-párti briteket).

Mindez az egész pedig abból nőtt ki, hogy a problémák tényleg tabusítva voltak, mind a mainstream kultúrában, mint a mainstream médiában.

Ezzel viszont nem értek egyet. Nem a problémák lettek tabusítva, hanem az a káros hozzáállás, hogy kezeljük homogén masszaként a bevándorlókat, alkossunk róluk kollektíven negatív véleményt. Sztem a mainstream média beszámolt minden jelentősebb bűncselekményről, ami adott esetben menekültekhez volt köthető, és ez így korrekt. Ami nem korrekt az az, amit számos underground sajtótermék és politikus csinált, hogy striguláztak, meg nem történt eseteket hoztak vezércímben, és kollektív bűnösséget sugalltak. Nem a mainstream média emberi és normális hozzáállása a káros, hanem az olyan agymosodáké, mint pl. a napimigráns. A gyűlölet lett tabusítva, de még így is döbbenetes szinten tombol mind idehaza, mind Európában.

előzmény: agymosott09 (#41)

2018-09-09 14:37:46 agymosott09 (3) #41

Hogy ez - azon kívül hogy már menthetetlenül off - mennyire nem fekete-fehér téma, a legjobb példa az, hogy a titkosszolgálatok vezetője a napokban jelentette ki, hogy nem volt "hajtóvadászat" migránsokra. Szerinte egyetlen darab könnyebb testi sértés történt, ami nem meríti ki ezt a kategóriát. Erről persze vannak másfajta vélemények is. Ennek tényleg nem itt a helye. Az pedig, hogy az AFD mennyire széljobb, megint egy ilyen totál off és totál szürkezónás téma. Hogy egy nyíltan leszbikus nő mikor vezethetne egy valóban igazán széljobb pártot, azon ugyanis lehet vitatkozni, meg másrészt ha az AFD széljobb, akkor mi az NPD? Ezek a fogalmak szerintem egyre kevésbé használhatóak. Az AFD egy bevándorlásellenes párt, az egyéb politikájuk egy populista tákolmány liberalizmusból, protekcionizmusból és konzervativizmusból, mikor épp mi hangzik jól.

Mindez az egész pedig abból nőtt ki, hogy a problémák tényleg tabusítva voltak, mind a mainstream kultúrában, mint a mainstream médiában. Ennek az egésznek a tünete az, hogy pont most egy sokadik náci gyűlöletcselekményeket bemutató filmre így reagál az emberek egy része. Akkor is ha egyébként értékes, jó alkotás. (Én még nem láttam, de Fatih Akinban bízom azért.)

előzmény: hhgygy (#36)

2018-09-09 14:28:42 agymosott09 (3) #40

Homeland?

De a legkeményebb film a témáról a Play. Pedig ott nincs is robbantgatás.

Amúgy meg persze, hogy el lettek ítélve, ahogy a robbantgatók és a gyilkosok is*. Ez így megy. A gyilkosokat a hatóságok lekapcsolják, ezt nagyon kevesen ússzák meg. (Kivéve ha politikusok, nekik erre is van felhatalmazásuk.)

*Az NSU esetében viszont az első gyilkosságtól a letartóztatásig eltelt 11 év.

előzmény: paksiendre (#39)

2018-09-09 14:11:36 paksiendre (1) #39

Ahogy nézem ezek biza el lettek ítélve.
Muszlim robbantgatós filmet tudtok?

előzmény: agymosott09 (#38)

2018-09-09 14:01:14 agymosott09 (3) #38

Azt tudni kell, hogy megtörtént esetre épít a film. https://en.wikipedia.org/wiki/National_Socialist_Underground

Én tökre megértem egyébként, hogy zavaró, hogy a mainstream kultúrában jobbára csak az egyik oldala van reprezentálva a valóságnak, de ettől az még nem lesz alternatív valóság. Van gond a bevándorlással, van gond a nácikkal. Egyik sem alternatív valóság. Mindenkinek törekednie kellene arra, hogy ezt a "csak az én fájdalmam fájdalom, a másiké kamu" hozzáállást levetkőzzük. Persze a média és a politika pont ennek a hozzáállásnak a kialakítására törekszik. Ezért szép a küzdelem ellene.

előzmény: paksiendre (#35)

2018-09-09 13:57:05 paksiendre (1) #37

Mindennek van egy ok-okozati folyamata. Csak, hogy up to datek legyünk. De ne aggódj, hogy ha valakit elcsípnek a tüntetők közül, aki esetleg bántalmaz valakit, fix, hogy nem ússza meg büntetlenül.
Politizálni meg nem akarok a KTn, hogy melyik párt hány százalékon áll (egy random felmérés szerint).

előzmény: hhgygy (#36)

2018-09-09 13:46:07 hhgygy (4) #36

Az alternatív valóságról csak annyit, hogy a német nyíltan szélsőjobboldali párt már 10% felett áll.
(Az elfojtják meg ugye így, de nem tűnik úgy, hogy el lenne fojtva, lásd a migránsüldözést Chemnitzben, hogy up to date-ek legyünk)

előzmény: paksiendre (#35)

2018-09-09 13:25:22 paksiendre (1) #35

Németországban a földbe van döngölve az efféle gondolkodás, csírájában elfolytják még gyerekkorban, persze biztos vannak efféle csoportok, de egyáltalan nem jellemző. Nagyon kényesek erre a témára, fehér nők nem robbantgatnak öngyilkos szándékkal táskába tett bombával jelenleg. De ha mégis (bár ilyenről még nem hallottam) azt úgy megtorolják, elrettentő példaként, hogy egy életre megbánja az illető. Szégyenlik a történelmüket, képtelenség, hogy felmentenék a vádlatottat, félig alátámasztott, indokolatlan érvekkel, ha tudják, hogy mi volt az indíték; egy bevándorló elleni direkt merénylet. Ez nekem egy alternatív valóság.
Ryoodnak meg tök mindegy mit írok, az arrogancia egy méreg.

előzmény: Dió (#34)

2018-09-09 11:52:56 Dió (5) #34

Szerintem ryood felindulása (illetve az én eredeti kérdésem) arra vonatkozott, hogy azért elég szélsőséges osztályzaton landolt nálad a film, számunkra teljesen érthetetlen indoklással (ha ezt lehet egyáltalán indoklásnak nevezni). Ilyen esetekben lehet jobb hosszabban kiírni magadból, mi nem tetszett, vagy azt meg sem próbálni. Akkor még egyszer:
-hátizsákba tett bomba
-öngyilkos merénylő
-fehér nő

...ezeket miért illetted "alternatív valóság" jelzővel, és miért? Mert ha neked az a véleményed, hogy ezek a mai világban (pláne Németországban) nem történhetnek meg, akkor szerintem jogos a meglepődésünk.

előzmény: paksiendre (#33)

2018-09-08 18:57:19 paksiendre (1) #33

Bárcsak én is ilyen jó ember ismerő lehetnék, hogy 3 mondatból be tudnám lőni, hogy ki méltó hozzám és ki nem, és esetleg ha nem úgy gondolom, akkor burkoltan lehülyézem az illetőt.
Direkt keveset írtam a filmhez, de még ezen is gondolkodtam, hogy kiírjam-e magamból és merjem-e elküldeni, mert tudtam, hogy egyből itt lesz valaki aki így vagy úgy kifejezi nemtetszését, ami teljesen oké, csak én meg annak a módjával nem tudok mit kezdeni.

előzmény: ryood (#32)

2018-09-08 18:49:19 ryood (5) #32

kár rájuk pazarolni kommenteket, úgyhogy itt be is fejezem.

előzmény: paksiendre (#31)

2018-09-08 18:48:02 paksiendre (1) #31

Milyenek a hozzám hasonlók?

előzmény: ryood (#30)

2018-09-08 18:47:20 ryood (5) #30

miattad és hozzád hasonlók miatt soha nem keletkezik bennem aggodalom.

előzmény: paksiendre (#29)

2018-09-08 18:43:38 paksiendre (1) #29

Ne aggódj én is így voltam mikor a lentebbi kommented olvastam.

előzmény: ryood (#28)

2018-09-08 18:13:35 ryood (5) #28

én már az "alternatív valóságnál" fogtam a fejem, hogy "atyaég, mikkel van itt tele az emberek feje".

előzmény: Dió (#27)

2018-09-08 18:02:38 Dió (5) #27

Hogy konkrétan mi a gondod a végével, az nekem ebből nem jött le...

előzmény: paksiendre (#26)

2018-09-08 16:42:25 paksiendre (1) #26

Nevetséges alternatív valóság. Azért komolyan ne vegye senki.
A végén nem is tudtam már, hogy sírjak vagy nevessek. Hátizsákba tett bomba, öngyilkos merénylő, fehér nő.
Diana Kruger miatt megérdemelne egy jobb osztályzatot, de inkább nem.
Köszöntem a lehetőséget.

2018-08-23 11:40:18 zsandar filip (5) #25

Nem kívánom az ellenségemnek, senkinek ezt a tehetetlen dühöt, haragot, lelki tusát, amely elkerülhetetlenül szembesít bennünket nézőket is, mi történne, ha... Hogyan tudnánk vagy egyáltalán feldolgozható -e ilyen veszteség ?
Diane Kruger tehetséggel, mély átéléssel valósítja meg Fatih Akin mondandóját. Dokumentarista feszességgel vezeti a kiváló rendező / pl Fallal szemben!!!/ a boldog, átlagos családi élet pillanatképei után a tragédia útvesztőjében. Nincs egy perc felesleges időzés, hollywoodi érzelmes jajgatás a történtek után, - az anya fájdalma éppen ezért mélyen megindító -, én mindvégig kiszáradt torokkal, dobogó szívvel követtem.
Félelemben pedig nem élhetünk .... Akármennyire tagadjuk a gonoszság, terrorizmus, elvakult gyűlölet szinte a mindennapokat mérgezi már. A hatóság, bíróság is bábú tehetetlenségével mozgatható egy elpuhult demokratikus világban. Mindenütt.
Ajánlom a filmet.

2018-08-22 16:54:45 dittike (5) #24

Mindig is szimpatizáltam a törökökkel de ez most különösen témaérzékeny darab mely szíven talált és mivel a kedvenc Németországban élő török rendezőm készítette a filmet biztos voltam benne hogy nagyon fog ütni így is lett. Szó szerint berobban az ember agyába a történet és a szereplők is, érdemes figyelni a főhősnő jellemvonásainak cizelláltságát és erős elhatározásainak következményeinek való kibontakozódását. Nőként olyannyira nehéz volt megtekintenem hogy harmadszori nekifutásra sikerült teljes egészében azt is úgy hogy édesanyám mellettem ült és izgult velem a történet végkifejletéig.

2018-05-15 22:00:17 Lanie (3) #23

Nekem mondjuk pont nem lovagolta meg az érzelmeimet túlságosan, nem is tudom mi mást írhatnék arra, hogy a főszereplőnk nagyon jó színésznő, de még így sem az a film ami bennem maradna hosszú napokig. Sőt, elmegyek aludni és holnap már nem is fogok gondolni rá, hiába az elviekben felzaklató alaptéma meg a direkt érzelmeket korbácsoló halott gyermek

2018-04-24 14:15:35 ChrisAdam (4) #22

Realista hatásmechanizmusa miatt igencsak könnyen meglovagolja érzelmeinket. Úgy igazán erősen belekap a húsba, benne is tartja körmét addig, míg vérezni nem kezd. Felkorbácsolja az indulatokat, és ez leginkább a második felvonásra igaz, ott tényleg minden erőmmel a moziszék karfáját fogtam, voltak brutális pillanatai. A főszereplő Katja kálváriája nagyon érzékenyen fel van építve, Diane Kruger zseniális. A film mindennek ellenére azért kap négyest, mert az utolsó etap számomra inkább elvett a lendületből és a katarzisból, mintsem hozzáadott volna. Talán úgy éreztem, túl sok, túl van húzva, illetve habár a film zárása merész, mégis hatásvadásznak éreztem, és nem valósnak, hanem filmes eszköznek - minden korábbi cselekmény a filmben nem így volt. Persze ezen lehetne vitatkozni. Apró problémának éreztem azt is, hogy a két áldozatot nem tudjuk mélyrehatóan megismerni, sem a család kapcsolatát, ezt csupán egyetlen jelenetre és két videófelvételre bízta a rendező, ami - számomra - kevés. Közelebbről megismerni őket sokkal nagyobb fájdalmat okozott volna nekünk is, nézőnek. Persze így is hatásos volt és Kruger játéka miatt működött a dráma, de lehetett volna még ebből többet kihozni.
Nagyon erős film Akin drámája, a bírósági jelenetek egyértelműen makulátlanok, ott aztán minden érzelemre szükség van, az első rész depresszív, szürke világa teljesen beszippant és a satufékkel száguldó harmadik is jó, de messze másabb, mint amit megszokhattunk. Összességében nagyon is megéri a négyesét! 75%

ui.: Aki teheti, figyelje, hogy a feliratos verziót nézze. Nem szörnyű a szinkron, de egy ilyen film esetében egészen biztosan sokat jelent az eredeti hang. Én hiába néztem művész filmklubban, a szinkronosat hozták le, sajna.

2018-03-17 08:32:34 Dió (5) #21

The Kebab murders

előzmény: Umberto (#19)

2018-03-15 18:59:46 Umberto (3) #19

Ez a film egy konkrét esetet dolgoz fel, vagy a sok konkrét esetet "summázza"?

2018-03-15 18:59:27 ryood (5) #18

cannesban a guardian amúgy nagyon jó ízlésű kritikusa Peter Bradshaw is lehúzta (két csillagot adott rá az ötből) akkor megijedtem kicsit..a golden globera meg sokat nem adok...

előzmény: Dió (#17)

2018-03-15 18:55:31 Dió (5) #17

Igen, a rotten és más ilyen oldalak értékelését én is furcsállom - ezeknek is szerepe volt abban, hogy én speciel tök mást vártam. Legalább itt a KT-n megkapja a film, ami jár neki.

előzmény: zéel (#16)

2018-03-15 18:11:45 zéel (5) #16

Én többnyire úgy ülök be a moziba, hogy nem tudok semmit a filmről. (Még a főoldali rövid ismertetőt sem olvastam el. Szerencsére.)
Persze, itt a rendező személye garancia volt, hogy nem tévedhetek nagyot, ha az ő filmjét akarom megnézni. (És csakis eredeti nyelven.) De, hogy ekkorát fog ütni, arra nem számítottam.
Annak viszont nagyon örülök, hogy egyre többen felismerik ennek a filmnek az értékeit, jelentőségét, aktualitását. (Legalábbis itt.)

előzmény: Dió (#13)

2018-03-15 09:36:07 ryood (5) #15

diane krügert egyébként cannesban legjobb színésznőként díjazták teljesen jogosan.

2018-03-15 09:22:09 ryood (5) #14

elnézést, és köszi a szerkesztésért.

2018-03-15 07:55:25 Dió (5) #13

Köszönöm:)

Amúgy ha már spoiler, henisz kolléga #2-es hozzászólása is az részben - nem az a fajta, amit muszáj javítani, inkább csak az, amit jobb a film után elolvasni, mintsem előtte. Én fordítva tettem, és az ott írtak tudatában a vége előtt harminc perccel már pontosan tudtam, hogy mi lesz a vége, ami sokat elvett a meglepetés éléből. Elfordulnak filmeknél az ilyen hozzászólások, és ez rendben van, ettől függetlenül nálam így visszanézve egyértelmű, hogy az Aus dem nichts-re úgy kell beülni, hogy nem tud róla semmit az ember.

Engem ott ért az első meglepetés, amikor már a film elején kiderült számomra, hogy itt bizony nem egy feminin Death wish féle akciófilmről lesz szó, ahogyan azt a poszter és a trailer sugallták, hanem egy KŐKEMÉNY szociális drámáról. Onnantól pedig valóban a ryood által leírt szerkezetet követte a film, ami nálam így csapódott le:
1) Az első felvonásban, az egyéni dráma bemutatásakor végig a kvázi copy/pastelt 21 gramm járt a fejemben, amihez képest Akin filmje kispályás, mindazonáltal többnyire jól terítette meg az asztalt.
2) A második felvonás, a bírósági dráma valami olyan elképesztően durván jól van megcsinálva, hogy én köpni-nyelni nem tudtam. Messze a film legerősebb része, nálam ennek jár az ötös. A filmről kisétálva konkrétan nem hittem el, hogy ez így megtörténhet, majd a jogot végzett párom, akivel néztük, kijavított, hogy bizony DE. És ez teszi olyan durvává.
3) A végső leszámolás pedig természetesen szintén kemény, de ennek kapcsán még nem döntöttem el, hogy mit gondoljak arról, hogy Akin egy igaz történetet a drámai hatás kedvéért ilyen durván eldrámaiasított és "meghamisított". Persze, ez csak egy film, tehát megteheti, mert miért ne, csak odáig teljesen realistán működött az egész, aminek a történetét én korábbról már wikipedia cikkekből ismertem, és ezért volt furcsa a finálé... Szóval én ennek kapcsán még nem tudom mit gondoljak, mert ez az "erőszak erőszakot szül" tézis ugye durván elcsépelt, ugyanakkor a lentebbi "hazatérni a bűnösökkel" értelmezés mindjárt szimpibb. Akárhogy is, ehhez kell majd egy második megtekintés.

P.s.: Diane Krugerből egy EKKORA alakítást nem néztem ki.

2018-03-14 22:41:50 Dió (5) #12

A #8-as komment utolsó előtti mondata brutál SPOILER.

(*már nem. A szerk.)

2018-03-14 21:54:26 somogyireka (5) #11

akartam is írni neked, miért nem a Tabánban nézted..azt Art+Cinemában meg kisterem, 3 néző, 800 ft..

előzmény: ryood (#10)

2018-03-14 21:52:29 ryood (5) #10

És mindez e gyönyörűszép német nyelven. Eine meiner Lieblingssprachen.

na igen...aki teheti, NE CINEMA CITY-ben nézze, mert ott magyar szinkronnal megy (ami amúgy jól sikerült) és azért az úgy nem az igazi.

előzmény: somogyireka (#9)

2018-03-14 21:46:45 somogyireka (5) #9

Tízből tizenegy pont kategória ez. Lángol a mozivászon is, az sem ússza meg, nem csak rávetül a történet, hanem nyomot is hagy rajta. Ezután a film után már nem lesz ugyanaz..
Szaggat, feszít, tehetetlen dühbe taszajt, és abban hagy, hadd vergődj, éld át a főszereplő összes kínját zsigeri szinten. Nincs ebben a gyászban semmilyen feloldozás, egyetlen hely sem, ami egy kicsit is elcsendesít. Több, mint másfél órára nyúló sikoly.
És ebben a szűnni nem akaró kínlódásban néző és szereplő(talán ugyanaz) számomra egyetlen pontban lélegezhet kicsit szabadabban, mikor a főszereplő a neonáci fiú apjával találkozik.
Mert talán el sem tudjuk képzelni, hogy létezik nagyobb fájdalom annál, mint egyszerre veszteni el szerelmünk és egyetlen gyermekünk, akinek szeme az ezer fokban felolvad, teste apró darabokban a falra kenődik és egyetlen "bűne" van, hogy nem echte német..
Mert noha a test azzá ami volt, semmivé, de a lényege az megmarad, ahhoz oda lehet fordulni, oltalmat remélni tőle a "túlpartról".
Ám számomra ennél nagyobb kín annak a szülőnek a szenvedése, mely gyermeke noha él, de lelkében halott.
Ha gyászoltál már élőt tudod, milyen az.Egy semmivel sem feloldható, mély fájdalom, a tehetetlenség netovábbja, mert bőven találkozhtasz vele akár a Blaha Lujza téren, és titokban azért is jársz sűrűn arra, hogy hátha, de ha mégis szembejönne ő már nincsen ott. Na ez a Halál maga.
Mikor "csak a test hal meg", na az meg olykor a Születés.
És maximálisan, kétszáz százalékban értem a film végét, brutálisan megírt "happy end" ez. Minden jó, ha vége jó..A film egy nemfilmben folytatódik tovább. És mindez e gyönyörűszép német nyelven. Eine meiner Lieblingssprachen.

2018-03-14 20:45:37 ryood (5) #8

mennyivel találóbb a film eredeti címe (a semmiből), mint az in the fade vagy a sötétben..

éli az ember az életét a szeretteivel. telnek a napok, hónapok, aztán egyszer csak derült égből a villámcsapásként mész az utcán az autóddal, és közlik veled, hogy robbanás volt. két ember meghalt. a te szeretteid voltak. és vége mindennek, ami addig az életed esszenciáját jelentette. és mi áll mindez mögött? a nagy büdös semmi. mérhetetlen emberi primiítvség, butaság, értelmetlen gyűlölet. hogy ezt a gyűlöletet pontosan kinek köszönhetjük, hogy ez miben gyökerezik, azt nem tudni pontosan, de mindenesetre a része az embereknek. bennünk van. és időről időre a politika ezt felspannolja bizonyos rétegekben. sajnos a következményekért ritkán fizetnek meg.

ahogy indult a film, és festette meg előttem fatih akin az első részben a az egytagúvá redukálódott család képét, illetve a főhősnő még élő hozzátartozóival , ill. ügyvédjével való viszonyát, úgy ismertem meg egyre jobban és mélyebben azt a társadalmi közeget, ahol ez a szörnyű tragédia megtörténhetett.
aztán jött a második rész. a film legerősebb része a tárgyalással. nincs az az érző ember, akit ne öntene el a düh annak a tárgyalótermi "röhej" láttán, amit itt nézőként megtapasztalhattam. minden tényleg minden egy irányba, a tettesek irányáéba mutat, de kisebb-nagyobb hiányosságok miatt nem lehet "jogilag igazság" ebből. hát marad az embernek az önbíráskodás.

és aztán jön az utolsó igen metaforikus fejezet. már a nagy víztömegnél vagyunk délen a tengernél. ami hívogatja az ember, a kis vízcseppet, hogy olvadjon vissza magába, ahonnét jött. de társakat is magunkkal kell vinni, ők sem úszhatják meg, mi sem az elkerülhetetlent. együtt kell a bűnösökkel hazatérni.

brutális befejezés az utolsó képsora a filmnek, ahogy száll fel a füst, és gyullad meg a fa is.

megvan az idei első ötösöm.

2018-03-09 23:23:58 ryood (5) #7

eleve "mérsékelt" volt a forgalmazás. összesen két budapesti mozinak volt a műsorán, napi egy vetítéssel. gondolom nem is nagyon promózták, pedig cannesi film ez is. nagyon szeretem a rendezőtő a ködben című alkotást, az sem egy egszerű "sztori"..
remélem a sötétbenről nem maradok le..

előzmény: zéel (#6)

2018-03-09 22:31:12 zéel (5) #6

Egy hét után eltűnt a mozikból az orosz Szelíd teremtés?
Ez még a Kojotnál is durvább!

előzmény: ryood (#4)

2018-03-09 16:27:18 Tenebra (5) #5

Én is csatlakozom itt is a pozitív véleményekhez. Látom a film hibáit, az utolsó felvonás például kicsit erőtlenebb, mint az első kettő, de engem is elkapott érzelmileg a film. Elemi szinten is. Belegondoltam, hogy ha ez velem történik meg, akkor lehet, azt csinálom, amit Katja mondott Nuriról amennyiben a főhősnőt és a fiát éri a merénylet, és Nuri marad életben. Ilyen dühöt kevés film nézése közben éreztem, totálisan átragadt rám az, amit a főhősnő, illetve az interjúk alapján Fatih Akin mint közvetetten érintett török-német érzett az elképesztő valós történések után. Állítólag a németországi valós szélsőjobbos támadások bűnöseinek tárgyalása még most is tart. Annyira nem ástam bele magam a dologba, ezt egy interjúban olvastam, de ha ez így van, akkor a valóság még kétségbeesettebb, még fojtogatóbb módon dühítő mint amit a filmben láthattunk. A két náci szemétládát és a kopasz ügyvédjüket élve darabokra téptem volna, mikor néztem a filmet. :D Az nem kifejezés, hogy mennyire bicskanyitogató a tárgyalás és a per végkifejlete.

És van egy sejtésem, hogy ez a film nagyon sok támadást fog kapni amiatt, hogy pont most, mikor éppen a többségi társadalom ellen követnek el merényleteket másod-harmadgenerációs bevándorlók, szóval pont ilyenkor kell ezt Fatih Akinnak elkészítenie. De én pontosan értem, miért most csinálta meg ezt. A rendező bevallása szerint ezt már a '90-es években fontolgatta, mikor a szélsőjobb kezdett erősödni, de most érezte aktuálisnak. Azt nem tudom, hogy egy harmadik-negyedik interjúban kimondta-e a miértet, de én totál értettem. Nem demagóg vagy ferdítő akart ő lenni, hanem a németországi török (és kurd) kisebbséggel szemben tanúsított ellenséges magatartás miatt kell ezt így, ebben a formában. Hogy mikor a Nyugat kétségbeesik a tömegbe hajtó elmebetegek miatt, akkor felfigyeljen arra, hogy korábban más embertársaik is szenvedtek ilyen és hasonló merényletektől, csak éppen azt nem "migránsok", hanem épp ellenkezőleg, az "árja faj" képviselői követték el. A módszereik hasonlók, a szervezkedésük hasonló. Fatih Akin éppen ezért készítette el most a filmet, hogy lássuk a párhuzamot. Hogy az iszlám fundamentalistánál cseppet sem jobb a neonáci elmebeteg, mindkettő kártékony és veszélyes a normális emberekre, akik csak élni szeretnének. Ebbe a csoportba, a normálisak közé pedig ugyanúgy beletartozik az átlagnémet, a "többség" és a török, a "kisebbség" is.

Sajnálom, hogy a jobbos lapok valószínűleg ezt a filmet a földbe fogják döngölni, pedig minden értelmes ember bizonyára megértené, hogy a téma ellenére ez minden szélsőséges gyűlöletkeltő ideológia ellen szól, a filmbeli történet egy sajnos valóságban is létező, de mégis modellértékű sztori.

2018-03-09 14:34:53 ryood (5) #4

kész csoda, hogy engedték moziba itt.

az orosz filmet, amit nagyon meg szerettem volna nézni (szelíd teremtés) egy hét után levették műsorról...az meg állítólag keményen társadalomkritikus, csak ororszországban.

előzmény: zéel (#3)

2018-03-09 14:32:51 zéel (5) #3

elrettentő, amilyen képet fest a német társadalomról
No, igen! Az még elrettentőbb, hogy megmutatja, hogy hova vezet az idegengyűlölet. És nem csak a németeknél. Sőt, ugye, arra is van példa, hogy még idegen sem kell ahhoz, hogy csúcsra járassák az idegengyűlöletet.
Kegyetlenül jó film!

előzmény: henisz (#2)

2018-03-09 07:26:42 henisz (4) #2

Kár, hogy az Oscar jelölésig nem jutott el, nagyon megérdemelte volna, de érthető mivel egy elég markáns politikai és társadalmi kritikát fogalmaz meg. A film vége után még kb. 5 percig ültem, mivel nem gondoltam volna, hogy Akin meg meri lépni ezt, hogy ilyen módon fejezi be. Persze teljesen realisztikus volt, talán túlzottan is. Igazából ez a film nagy erőssége, hogy nem tudja kivonni a néző magát a hatása alól, mivel nagyon életszerű, és emiatt nagyon szomorú is és elrettentő, amilyen képet fest a német társadalomról.

2018-03-08 17:16:03 zéel (5) #1

A rendező, Fatih Akin, németországi törökként aztán pontosan ismeri, mit jelent idegenként élni, távol a szülőföldtől.
Félelmetesen időszerű, brutálisan felkavaró az új filmje.
Témájában, megvalósításában a 2004-ben készült Gegen die Wand c. filmjével egyenrangú, bombasztikus alkotás. (A szó valódi és átvitt értelmében is.)
...és óhatatlanul adódik a kérdés: jobb lett-e a világ az elmúlt, közel 15 évben?