Testről és lélekről (2017) ☆

On Body and Soul

(Enyedi Ildikó)

magyar dráma

4,4
★★★★☆
294 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
2018-01-04 01:05:10 Újpest Ostora (5) #105

És mi akasztott ki ennyire a szarvasmarhák feldolgozásának bemutatásában? Tényleg érdekel, nem cinikusan kérdezem.

előzmény: Ehun69 (#104)

2018-01-03 22:10:07 Ehun69 (2) #104

10 percig néztem, a vágóhidas résznél lekapcsoltam...pedig nem vagyok vega

2018-01-02 19:05:10 sztich (5) #103

Mestermű. A stáblista megy, és könnyezem.

2017-12-31 16:12:51 kovi1970 (4) #102

Néha nem lehet érteni mit motyognak a színészek.

2017-12-31 14:01:31 mbazsa (5) #101

Szinte vitathatatlan, hogy az idei év legjobb (magyar) filmje. Hál'istennek, van élet Tarr Béla után a magyar filmiparban, legalábbis ezt bizonyítják a nemrégiben megjelent és nem csak Magyarországon is elismert magyar filmek (pl. Saul fia, 1945). Ez egy nagyon szép film a szerelemről, és úgy mutatja be, hogy közben nem lesz túl szentimentális és negédes, sőt, még egy kis humort is belecsempész az egészbe. A színészek közül egyértelműen Borbély Alexandra játéka magaslik ki (nem véletlen, hogy Berlinben elismerően díjazták). Szégyen, nem szégyen, de nekem ez volt az első Enyedi Ildikó filmem. Ezután kíváncsi vagyok a rendezőnő korábbi alkotásira is.

2017-12-24 09:42:30 Kogaledo (5) #100

Köszi, azóta tovább agyaltam a filmen, és egyre zseniálisabbnak gondolom, ahogy telik az idő. Már azon is elgondolkodtam, tudatos volt-e a férfi főhős ápolatlansága és esetlensége, amit az amatőr színészválasztás még jobban kihangsúlyozott, nyilván, de akkor ez megint ad egy plusz jelentést a béna karral együtt a vágóhídon. Megfigyeltem már Jarmuschnál is, sokszor tök mást kommunikál a filmjeiről, mint ami az emberben automatikusan lecsapódik, mint valami rejtvény: van a mainstream jelentés és alatta sokszor épp annak az ellenkezője.

előzmény: Jereváni Rádió (#96)

2017-12-20 20:59:09 St4nt0N (4) #99

Az előbb együtt villamosoztam a rendezővel...

2017-12-20 16:31:59 Demóna (4) #98

Fura de jó film és a történet nagyon érdekes.

2017-12-16 21:03:26 caulfield (5) #97

A happyend kifejezés persze egyáltalán nem illik ide, de a szarvasok eltűnése a rideg Paradicsomból sem hat egyértelmű kudarc, vagy veszteségként, sőt. Mária és Endre valóságosabbak lesznek a film végére. Szabadabbá válnak azáltal, hogy felszámolják az álmaikat, így már egymás felé köteleződnek el és kitörnek illúzióik rabságából. Lehetőségük nyílik arra a bizonyos happyendre, amiről csak ábrándozni mertek. A film végén inkább azért ébrednek álom nélkül, mert egymásban nyugalomra leltek, a szükség megszűnt, valóban egy hullámhosszra kerültek, kinőtték a gyerekbetegségeiket és érettebbé váltak. Álmodnak továbbra is, de már megtanultak felejteni.
Persze az igazi munka csak a végső vágás után kezdődik.

előzmény: Kogaledo (#95)

2017-12-16 16:08:28 Jereváni Rádió (4) #96

Ragyogó észrevétel!

előzmény: Kogaledo (#95)

2017-12-16 09:42:39 Kogaledo (5) #95

Elmondom az én interpretációmat, mert ezt senki nem írta, hátha mégis van, akinek ez jött le. Kicsit hosszú, bocs.

A film vágóhídon játszódik, ahol szarvasmarhák élnek, akik csak arra várnak, hogy egy napon ott lógjanak azokon a kampókon. Talán páraknak ismerős a kép már máshonnan... Itt dolgozik a két hős, akik álmukban szarvasok, ami a szarvasmarha szabad verziója, ha fogalmazhatok ilyen bénán. Ezt a film eleje mutatta meg nekünk, a felütés, ami kvázi vázolta ezt az ellentétet, amit a cím jól meg is támogatott verbálisan. Ott voltak a bezárt marhák egymáshoz préselve, nézték a rácsok mögül a napot, stb., miközben szarvas társaik korlátok nélkül bolyonganak egymással harmóniában az erdőben. Ha a szarvas az ember kivetülése az álomban, akkor a szarvasmarhának is annak kell lennie, csak itt az „életben”. Magyarán a fizikai és szellemi sík futott parallel végig a filmen, és a két főhős hangsúlyai inkább a másik, a nevezzük úgy, szellemi síkra helyeződtek, azért voltak ilyen esetlenek, bénák a vágóhídon. Mária autisztikus vonásai igazából számomra nem egy betegség tünetként csapódtak le, hanem fordítva: az őt körülvevő világot láttam betegnek a maga harsányságával, taplóságával (ld. Jenő), míg ő a rendre, a tisztaságra (fehér szín) és az igazságra törekedett (becsomagolatlan szókimondás). Az érintéstől irtózás is azt sugallta számomra, ő nem feltétlenül a testi síkon élte meg önmagát, és ezért nem igazán érti a fizikai világ kódjait. A férfi szintúgy, csak a különbség köztük az, hogy ő egy idős ember, és neki ez a fizikai sík volt a fő tapasztalati közege. Ám csoda történik velük, a másik síkon együtt vannak, és ez kiderül itt is. A pszichológusnő is jól megmutatta, hogy ez olyan misztikum, amit sokan csak irigykedve figyelnek. Szeretnék ezt megélni a „vágóhídon” is, csakhogy ez nem olyan egyszerű, mert ez nem az erdő. Mindig zaj volt, megfigyeltétek: tv, rádió, utcazaj, gépek, telefon stb. És minden félremegy állandóan. Az erdőben meg csend és megértés van. Tudnám még ezt részletesebben elemezni, de a vége: az a szex jelenet iszonyatosan gépies volt, ráadásul előtte a faszi meghág egy nőt, Mária meg pornót néz. Ez sem véletlen azért. És az arca a szex alatt mindent elárul, ez nem egy boldog, igazi szerelmes egymásba borulás volt. És eltűnt a szép álom, oda az erdő, a szarvasok, a patak, a szabadság, maradt a vágóhíd. Milyen arcot vág Mária, amikor rádöbben a legutolsó jelentben, hogy nem álmodott? Ez nekem nem arról árulkodott, hogy boldog lett. Remélem érthető, szerintem a film vége kifejezetten nem happy end. Enyedi nyilatkozta is a Simon mágus kapcsán, hogy a földi létet a teremtés egy elfuserált terepének tekinti, fent van a Youtubon, rá lehet keresni. Mindenesetre egyet értek a zseniális rendezővel: jó lenne megtartani a lelki síkot is magunknak, és nem állandóan lerántani a vágóhídra, kinyírva ezzel, hisz testben is és lélekben is megélve lenne teljes a létünk.

(Az érfelvágós jelenet rendben van, párom orvos, kifejtette, ha a könyökhajlatban vágja el a karját, az durván spriccel, de ez így teljesen reális, ennyi vérveszteségtől nem hal meg senki. Ez a vér csak keret volt, az elején a szarvasmarha csurgó vére és Máriáé ugyanaz a vér. Mária fizikailag nem halt meg, szerintem semmi ilyen nem volt ebben a filmben, nem ő halt meg, hanem a szerelem, s ezzel benne is meghalt valami fontos, ahogy elakadt a zene is a lejátszóban.)

2017-12-12 16:53:13 Ugor (5) #94

Hát imádom is!! Így, ahogy van!

előzmény: zéel (#93)

2017-12-12 15:23:28 zéel (5) #93

Borbély Alexandra átveszi a legjobb európai színésznőnek járó elismerést (ez majdnem jobb, mint a film!:)

2017-12-10 22:16:20 erahurka (4) #92

A végével kapcsolatban:

Olyan semmiből jövőnek éreztem a csávó hívását, aztán elkezdtem gondolkodni... És arra jutottam,
hogy amikor tönkrement a rádió, talán meghalt a lány. Ezt pedig már csak az utolsó gondolatfoszlányaival képzeli be, mármint a telefont és hogy végül összejönnek.


Egyébként a lány robotszerű beszéde végül is értelmet nyert, de a csávó iszonyú béna hangsúllyal beszélt sokszor. Egyszerűen így nem beszél senki, iszonyúan ki tudott néha zökkenteni. Tipikus magyar filmes dolog, de ez a film minden más tekintetben annyira felül tudott emelkedni... Angol szinkronnal szerintem simán el lehetne adni amerikai független filmnek.

előzmény: mimóza (#90)

2017-12-10 22:04:29 Jereváni Rádió (4) #91
2017-11-25 12:21:57 mimóza (5) #90

"Az én filmem" - mondhatom, zsigerből magaménak érzem, többféle okból. Esztétikai szempontból a gyönyörű pasztellszínek fogtak meg, s ezek végigkísérték - szerencsére - az egész alkotást. A drámai ellentételezést - vágóhíd, hangtalanul szenvedő állatok, vér - a szimbólumrendszer és előremutató, jelzésszerű szerepük miatt, szintén fogtam az antennákkal. A lány által megjárt, veszélyes mélységeket is abszolút átéli a főszereplővel együtt mindenki, aki csak ujjheggyel mer hozzáérni a külvilághoz. (Legyen az ok autizmus, Asperger, túlérzékenység, introvertált személyiségtípus, stb.) Ám itt jön be a misztikusnak ható szál, az álmok világa, az álmok összecsengése. Mese - mondtátok előttem -, igen, sokaknak az, én ellenben halkan és tisztelettel hozzáteszem: csak annak, aki (még) nem élt át ilyen mélységű szinkronicitást. Aki viszont átélte/átéli, annak valóság. Konkrét példákkal: még ha több száz kilométerre vagy is a Szeretett Személytől, akivel összetartozol, ugyanabban a percben ébredtek fel; máskor egyszerre írtok meg egy üzenetet, amiben pontosan ugyanaz szerepel; megérzitek, ha beteg a másik, vagy veszélyes helyzetbe került; azt a könyvet veszed le a polcról, amit a másik telefonon elkér tőled fél óra múlva. Az ilyen jellegű egymásra hangolódás és odaadás ÉLTET és TOVÁBBVISZ. Habár a film legsokkolóbb jelenete láttán meggyőződésem volt, hogy ekkora vérveszteség a való életben tutira halálos, ezt az ész mondatta velem. Mindazonáltal megértem a csavart, hogy tovább élt, éspedig éppen az iménti gondolat miatt: az ilyen mélységű, elfogadó, egymásra hangoló szeretet ÁTEMEL.

Ui.: Továbbá azért is éreztem magaménak ezt az alkotást, mert a filmre vett szarvasok itt élnek pár kilométerre tőlem, kedvenc erdeimben, a Bükkben, Szilvásvárad környékén. (A stáblista végén ez is szerepel. :) ) Talán sétáim közben épp őket (is) láttam.

2017-11-19 23:05:18 Ugor (5) #89

Igen, igazad van.

előzmény: Umberto (#88)

2017-11-19 22:59:41 Umberto (5) #88

Szerintem a lefittyedt kezet inkább azért tette vissza az ágyra, mert "mindennek megvan a maga helye és rendje", ahogy egy autista gondolja. Inkább a reggelizős jelenet, a paradicsom felvágása volt olyan mozdulat, amivel egy kicsit levedlette az autizmusát a hősnő. Utána persze a morzsák összeszedésével ismét helyreállt a rend.

előzmény: Ugor (#86)

2017-11-06 00:25:00 St4nt0N (4) #87

Érdemes ennyire szigorúan számonkérni a realizmust egy romantikus történeten, amelynek a két főszereplője ugyanazt álmodja? Akkor azon is eltöprenghetnénk, hogy a minden este két sört elfogyasztó férfi voltaképpen alkoholista.
A szeretkezést én rendben levőnek találtam, szerintem szándékoltan volt az állatok párzásához hasonló.

előzmény: nejmed (#84)

2017-11-05 21:39:41 Ugor (5) #86

Ezt most itt cáfolnom kell, bár nem szokásom. De, de, az a vége nagyon-nagyon meghitt volt, ugyanis csodálatos módon nyíltak ki közben a valódi, igazi, eltemetett emberi érzések a lány arcán. Mindig kívül állt mindenen, nem ismerte, nem értette az emberek reakcióit, volt is betegségtudata, tehát talán megbékélt már,
hogy neki már nem is lehet. Ő nem fog úgy beszélni, nem fog úgy érezni, hallani, látni, mint mások, vagy csak nem fogja érteni, hogy mikor mit kellene éreznie. Mert kívül maradt. És itt, az utolsó jelenetben lépett át egy határt, egy szintet. Volt egy mozdulata is: a bénán lefittyedt kezet felemelte. Érte nyúlt. És ezt korábban nem tette volna soha. És innen már mindegy, hogy mi is történt valójában, mert MEGTÖRTÉNT a CSODA!

előzmény: nejmed (#84)

2017-11-05 20:41:39 somogyireka (5) #85

nem meg amiatt szorult össze a szívem ( de ez itt most JÓ összeszorulás), hogy egy ilyen kommentre érzékeny vagy rá!

előzmény: nejmed (#81)

2017-11-05 20:00:33 nejmed (4) #84

Én alapból nem mertem ötöst adni rá, mert nem értettem a végét. De lehet pont emiatt a megható komment miatt fogok mégis ötöst adni, emiatt világlott fel az értelme annak a szerintem meglehetősen arcpirító közösülés jelenetnek, ami szerintem egyáltalán nem volt meghitt, sőt leginkább szánalomra méltó. Ebben azért kódolva van egy ilyen tragédia, amiről beszámolt ez a kedves youtubozó.

előzmény: Dió (#83)

2017-11-05 19:12:13 Dió (5) #83

Többek között ez is a gondom a végével, amit ez az illető ebben a valóban megható kommentben leírt. Ettől függetlenül így fél év távlatából visszapakoltam mégis csak ötösre, mert amit odáig nyújt a film, az annyira erős, hogy azt az utolsó 15 perc csúnya baklövésével sem tudja már elvenni.

előzmény: nejmed (#81)

2017-11-05 17:13:13 Ugor (5) #82

Uhh.. az enyém is.

előzmény: nejmed (#81)

2017-11-05 17:05:35 nejmed (4) #81

A video alatti kommentekbe beleolvastam, és elszorult a szívem...
"This was one of the best and most touching films I have ever seen. I have some sort of autism too and I felt this film could be about my life. I could feel every scene and her pain and thoughts and fear sooooo deep. And the end is an happy end, thats really nice like a fairy tale. But in real life it is sadly not realistic. A normal man would not bear a relationship with an autistic woman. Sooner or later she would bore him. I suffered that too. There was a lot of hope at the beginning also because he thought me to be so pretty and nice but in the end he said I had nothing to offer and just want to take. That broke my heart because it is not true. My life with this disorder is so hard and now I try to live a life in loneliness because I have fear that no one can bear me.
But thanks again for this beautiful touching movie. There is a happy end at least in the fiction..."

előzmény: somogyireka (#75)

2017-10-19 16:51:40 Ágó (4) #80

Remek kérdés.
Februárban még arról cikkeztek a weboldalak, hogy több amerikai forgalmazó is verseng Enyedi Ildikó filmjéért. Azóta viszont semmi.
Mécs Mónika, a Testről és lélekről producere sejtelmesen azt nyilatkozta szeptember utolsó napjaiban, hogy október első hetében várhatóan lezárul az a több hete tartó tárgyalássorozat, amely az egyik nagy amerikai forgalmazó céggel zajlik. Úgy tűnik, még mindig nincs megegyezés...
A jó hír viszont, hogy ezek szerint még most is van érdeklődés a film iránt.

előzmény: adikaland (#79)

2017-10-19 16:34:33 adikaland (4) #79

Gondoltam, hogy ebből nem lesz Oscar, de azt tippeltem, hogy egy arany medvével a 9es listáig elmegy a film, de túl nagy a csend.
Valaki érti ezt? Miért nincs amerikai forgalmazó még?

2017-06-18 19:46:53 Ugor (5) #78

És igen! Enyedi Ildikó filmje nyerte a Sydney filmfesztivál fődíját!

2017-05-27 16:12:22 HejjaX (4) #77

Őszintén remélem, hogy ezt nevezzük az idegennyelvű Oscarra jövőre.

2017-05-13 09:25:42 budaik (5) #76

Szerintem láttam az előzetesét, különösen nem szoktam előzeteseket nézni amúgy, meg láttam az Alinda interjú kapcsán a filmből jeleneteket.

Az én prekoncepcióm sokkal művészkedőbb filmet sejtetett. Viszont , a dráma és a zseniális sztori ellenére nagyon erős humora van a filmnek. Nagyon tetszett a főszereplő nő alakítása, nekem talán a főszereplő alakítása billeget.

Gratula mindenkinek , aki készítésében részt vett, tényleg nagyon szép és jó film... Hajrá !!! :)

2017-04-17 22:41:54 miraculum (5) #74

Osztom -senki- kritikáját, és amit lejjebb adikaland Mária karakteréről írt, szintén találó, emellett rengeteg apró, picike problémám van, de összességében képtelen vagyok nem egy nagy ötöst adni neki a végtelen humanizmusa, a rengeteg eltalált beállítás, jó időben elhangzott szó és félmondat, és a fantasztikus érzékenysége miatt. Önmagában már szinte a szarvasok élete a patak mellett mint metafóra filmre gondolása megérne egy ötöst, de szinte minden fő eleme a filmnek magával ragadott. Kicsit maradt hiányérzetem mindemellett, úgy érzem, életem egyik legjobb filmje is lehetett volna, de ahhoz sok helyen botladozott aprókat, marad az erős ötös.

2017-04-16 00:43:50 Kalti (5) #73

Maximum annyit mondanék, hogy képessé vált megnyílni, valódi emberi érzelmeket megélni, de nem azt, hogy egy teljesen másik Máriát látunk. A finálé általad felvázolt értelmezése kétségkívül izgalmas, és lehet azt mondani, hogy mennyivel bátrabb húzás lett volna, amennyiben igaz lenne, mint az eredeti "megúszós" befejezés, csak egy bajom van vele, hogy a film egész addigi koncepcióját, mondanivalóját döntené romokba számomra.

előzmény: Dió (#59)

2017-04-16 00:08:14 Ugor (5) #72

Na, akkor így jártunk. Nem fogadtuk el. Rendben.

előzmény: Dió (#71)

2017-04-15 23:56:06 Dió (5) #71

Ez az az érv, amit általában a legkevésbé sem tudok elfogadni... mert ennyi erővel, ha az erre rá következő jelenetben Pókember maga kezdene el leugrálni az erkélyről, én is ugyanígy mondhatnám rá, ahogy most Te, hogy "dehát ez nem kell hogy valóság legyen" (béna egy példa, de érted). Úgyhogy maradjunk abban, hogy a valóságtól és természetességtől való elrugaszkodás csak addig van rendben, amíg azzal a film nem lépi át a saját maga által felállított racionalitás finom határmezsgyéjét. Nálad még belül volt, míg nálam már nem:) De amúgy sem emiatt raktam vissza négyesre (ez csak apróság), hanem mert - ahogy most senki is írta - a könnyebb utat választotta a forgatókönyvíró a fináléra. Talán egy újranézéssel majd ezzel is megbékélek.

előzmény: Ugor (#66)

2017-04-15 23:13:50 Ugor (5) #70

Hát tényleg az a legjobb, ami annyira nyitott és annyira tág helyet ad, hogy azt gondolunk bele, amit akarunk. Amúgy ez egy fantasztikus dolog, hogy mennyire másképp működik emberenként. Én néha teljesen elképedek, hogy itt mit látott az, aki leírt valami véleményt... azaz, hogy mit értett meg belőle.. de itt most nem rólad van szó, de tényleg a legjobb, ha ránk van bízva a döntés. A fehér pl. amit kérdeztél, lehet az is, hogy kiégett a film... az álom filmje. Elszakadt, elégett, mint régen a moziban. És ezért maradt a világos folt a helyén. De ez lehet, hogy csak az én értelmezésem. Sőt.

előzmény: -senki- (#69)

2017-04-15 22:58:26 -senki- (4) #69

Na és a fehérre mit mond a felnőtt?
Az ügyes rendezők ilyenkor mondják hogy azt szerettem volna ha mindenki azt gondol amit akar. :)

előzmény: Ugor (#68)

2017-04-15 22:55:05 Ugor (5) #68

Azt hiszem, a téli erdő kitavaszodása egy kicsit azt jelentette volna, hogy bebebeeee, hülye néző, ez is csak egy Pöttyös Panna regény volt, bruhaha... szerencsére a vége után is megmaradhattunk felnőtteknek, Enyedi Ildikó jóvoltából. A szex meg hát... gyönyörű megoldás volt, hogy csak az arcukon látszódott az egész. És milyen szépen! Felmagasztosult az egész jelenet, a szemek tükrében. Pedig ott volt a mélyben a szex is, páratlanul szép volt a női kéz lenyúlása az ágy mellett lógó béna kézért.. szebbnél szebb megoldások!

előzmény: -senki- (#67)

2017-04-15 22:48:02 -senki- (4) #67

Remekül összerakott film, egyedi elemek jól illeszkednek egymáshoz szarvasok-szarvasmarhák-vágóhíd-emberek-szarvasok-természet-civilizáció. A megvalósítás is kitűnő, formanyelv, fényképezés, színészi játék - de én úgy éreztem a írónő nem tudott igazán mit kezdeni saját történetével. És mit oly sokan mikor a film a fordulópontjához ér nem meglep minket egy még nagyobb revelációval hanem csak a legbiztosabb menekülő úton lerakja a kötelezőt.

A némileg, (szerintem feleslegesen) túl horrorisztikusra hangszerelt öngyilkos jelenetből kissé (?) megalapozatlanul jött a szerelmi vallomás, majd a számomra szintén szükségtelenül elnyújtott szex jelenet ami a megfelelően felépített intimitás nélkül nem neveznék szeretkezésnek. Bár elvileg a szerelemről szólna a film, a szerelem nagy rejtélyére (persze esetleg túlzás is lehet elvárni) nem ad saját választ Enyedi Ildikó - szerintem. Mikor elalszanak az együttlét után vártam nagyon hogy visszajön egy még durvábban szimbolizáló szarvas-jelenet, de az utolsó ziccer is kimaradt. Számomra inkább az volt az érzés az erdő kifehéredéssel, és az álom eltűnésével hogy amit keresünk a "boldogság" tulajdonképpen nincs is. Bár ez nem igazán illeszkedik a többi elemhez. Talán kézen fekvőbb lett volna egy téliből tavaszi erdőbe való áttűnés, bár az kissé giccses is lett volna.
Mindenesetre a filmben az út sokall érdekesebb mint ahová eljut.
Érdekelne mások mit gondolnak ezekről.

2017-04-15 22:34:51 Ugor (5) #66

Minden hétköznapi, szürke, sivár, valóságos, stb. esetben nem természetes, a hétköznapi természetes magatartás, az orvoshoz való visszamenetel, több napig való pihenés, lábadozás, gyógyulás. De megismételném: ez egy film, nem egy realista film, nem arról szól, hogy Ványa és Másenka találkozik és varrnak a varrodában szép takarókat, hanem egy szerelmi mítosz vetülete. A valóságban nincs ilyen város, nincs ilyen üzem, nincs ilyen néni, nincs ilyen, álom, nincs ilyen szarvas. Tehát ez egy film. Nem dokumentumfilm, hanem álommese és költészet. Tündérország sem volt valóságos a János Vitézben.

előzmény: Dió (#65)

2017-04-15 21:54:46 Dió (5) #65

Az szerinted természetes, hogy amikor a férfihez beállít a nő egy elvérzéshez közeli, saját maga által okozott sebbel, akkor az első reakció az, hogy lefekszik vele?:)

előzmény: Ugor (#64)

2017-04-15 21:45:44 Ugor (5) #64

Az, hogy az orvostól felkelt és elment a pasihoz, teljesen természetes volt. Nem mondott ez ellen semminek. Enyedi Ildikó valahogy úgy fogalmazott a film utáni beszélgetésen, hogy teljesen mélyen el akarta süllyeszteni ezt a nőt, egészen a végsőkig, már a medence fenekéig... ezért sok vér és a sok eltelt idő! De újra hangsúlyozom ez a film nem valóság! Ez egy vetület, testről és lélekről, pontosan úgy, ahogy a címe szól. A részleteknek semmi közüknek nem kell, hogy legyen a valósághoz, hiszen az egész példázat, pontosabban a szerelem himnusza látvánnyá téve. Kit érdekel, hogy van-e ilyen típusú kocsi, van-e ilyen CD-bolt, lehet-e ilyen étterem vagy létezik-e ilyen kaja, vagy a valóságban lehetséges-e ez vagy sem. Film. Káprázatos szimfóniája a képzeletnek, az áttételes üzenetnek, a valamennyiünkben lappangó bajnak, vágynak, annak megélésének és megvalósulásnak és megváltásnak.

2017-04-15 21:37:14 Ugor (5) #63

Szóval nem élet-halál kérdés volt a film, hanem álom-élet!

2017-04-15 21:36:43 Dió (5) #62

Hát, az orvostól konkrétan felkelt és elment, a pasihoz. Számomra látható volt, hogy semmi sem tartja ott, tehát szerintem nem telt el semmilyen idő:) Emiatt is okoz csalódást a férfi reakciója. Ami a többit illeti, örömmel vettem, hogy nem csak nekem tetszett volna a második verzió. Kevésbé örülök, hogy a rendezőnő maga jelentette ki, hogy szó sem lehet ilyenről. Ezért marad a négyes. De egészen odáig zseniális film:)

előzmény: chervoice (#60)

2017-04-15 21:35:54 Ugor (5) #61

De nem… akkor egészen másról szólna a film. Persze, hogy nem halt meg. De emberek, hát nem is ez a lényeg, hogy meghalt vagy nem, sokkal fontosabb a történés, a normálisnak vélt vagy normálisnak hittel való párhuzamos valóság összevetése a képzelettel! Nem életről és halálról szólt, hanem végig életről! Mindegy, hogy mi volt a baja a nőnek. Nem tudott élni. A szó tágabban vett értelmében. Vegetált és nem értette a világot, de tudta, hogy ő más. Az álomban normális szarvas volt. Az álom élete végéig kitartott volna, normális szarvasként, menedékként az idegen világ elől. Nyilván a fikcióban az a szép, hogy az életben, az idegen vadonban megtalálta a maga normális szarvaspárját! Még ha a normálisnak mondott életben az egy „béna” öregebb ember volt is.. És a film végén nem az életnek lett vége, az álomnak lett vége!! Megvalósult! A normális, érzelemmel teli, valóságos életbe való visszatalálás! És ez semmiképpen nem egyenlő a halállal. A szimbolikus gyógyulás az nem halál. Az inkább az újjászületés.

2017-04-15 21:17:17 chervoice (5) #60

Én abszolút úgy érzékeltem, hogy a vágás és a szex között valamennyi idő eltelt - volt orvosnál stb. Én sem gondolnám, hogy simán elmegy szexelni, főleg ha az orvostól nem akarták elengedni...és gondolom a pasinak is feltűnt volna egy véres zacsiba csomagolt kéz. Nekem ugyanakkor tetszett, hogy neked így jött le a film (Dió), újra fogom nézni emiatt. Számomra mindkét befejezés megállná a helyét. Ha valóban meghalt volna, és képzelgés lett volna az utolsó pár jelenet....nos...az észbontóan beteg lett volna :D akkor nálam több lenne egy 5-nél

2017-04-15 21:11:16 Dió (5) #59

"nyilván nem tűnnek el egy csapásra Mária kissé autista beidegződései"
Számomra pont az ellenkezőjét sugallja a reggelis jelenet (elsősorban a főhősnő megnyilvánulásaira gondolok), és ezért zavar - az a jelenet mintha egy másik filmhez készült volna. A szarvasos értelmezés nem rossz, azt elfogadom. A többi valószínűleg már csak ízlések és pofonok:)

előzmény: Kalti (#58)

2017-04-15 20:55:42 Kalti (5) #58

Ahogy írtam, a vége reményteljes, pozitív, de távolról sem olcsó happy ending véleményem szerint. Ahogy azt az utolsó jelenet is sugallja, nyilván nem tűnnek el egy csapásra Mária kissé autista beidegződései és a férfi karakter sem lesz egy egyszerűbben elviselhető figura. Valószínű, hogyha a kapcsolatuk tartósnak is bizonyul (amit kétlek), ahhoz kőkemény küzdelemre lesz szükség mindkét oldalról. Szóval bennem nem az jött le, hogy innentől boldogan élnek, míg meg nem halnak. A szarvasos álomjelenetek nálam - kissé leegyszerűsítve - nálam arról szóltak, hogy ennek a két rendkívül különböző, ám egyformán zárkózott embernek a kapcsolata először ebben metafizikai térben képes csak kibontakozni. Az közös álom, illetve a szarvasok eltűnése az érzelmeik evilági beteljesedését jelképezi.
Nem egészen világos, hogy miért menne bármi is veszendőbe, ha Márai nem hal meg a végén. Nálam épp az venne el egy osztályzatot, ha a te verziódat fogadom el :), egyáltalán nem éreztem, hogy a történet valamiféle tragédiára akarna kifutni, annak belebegtetése csak egy dramaturgiai fordulópont.

előzmény: Dió (#57)

2017-04-15 20:21:59 Dió (5) #57

Köszi a kiegészítést, mindenesetre sajnálom ezt olvasni, már ha ezt tényleg nem más, mint a rendező mondta. Ezzel ugyanis számomra gyakorlatilag megy vissza négyesre. Az egész történet előkészít valami nagyot a fináléra, pláne az utolsó 20 percben. Ehhez képest, ha jól értem, egy olcsó happy ending az egész (tényleg nem értem, az önfeledt paradicsomozásban hol lehet "keserédes él"), és még a zseniális metaforikus vonulat is megy ki az ablakon (pl. az utolsó álomjelenet is csak dísznek volt ott akkor?). Arról nem is beszélve, hogy baromi mély sebet vág a karján, és hát nem kevés időt tölt a kádban. Utána még leül telefonálni, és ott is patakzik a vér a karjából. Ha azt akarjátok mondani, hogy ezután saját lábán vígan rohangálni és szexelni is tud, akkor azzal már konkrétan a hitelesség is sérül számomra, és ez számomra groteszkebb, mint az én megoldásom.

előzmény: Kalti (#56)

2017-04-15 19:18:10 Kalti (5) #56

Fú, ez már nekem túl groteszk lenne, hogy a szexjelenet közben kvázi épp haldoklik a csaj... Amúgy én egy közönségtalálkozóval egybekötött vetítésen láttam filmet, ahol a film után volt egy beszélgetés az alkotókkal. Elhangzott egy olyan kérdés, hogy volt-e olyan verzió a forgatókönyv írása során, amelyben Mária karaktere meghal, erre Enyedi Ildikó azt válaszolta, hogy ez a koncepció fel sem merült benne, az öngyilkossági kísérlet azt a mélypontot jelzi, ahonnan a főkarakter egy normális emberi kapcsolat iránti kudarcba fulladt kísérleteit követően már tényleg nem lát más kiutat. Ezzel együtt megölni nem akarta. Ettől függetlenül lehet egy releváns interpretáció a tiéd is. Amúgy én nem féltétlenül értelmezem a befejezést klasszikus happy endként, nyilván pozitív sugallatú a záróképsor, de azért némi keserédes él is vegyül bele.

előzmény: Dió (#55)

2017-04-15 14:30:33 Dió (5) #55

Ha igaz, amit írtál, akkor az is lehet, hogy pont én nem vettem észre valamit. De jó lenne, ha nem így lenne, mert akkor meg nálam megy le egy osztályzatot, mint lentebb írtam:)
#54es hsz szerk: úgy értem, hogy a szexjelenet és a reggeli jelenet között történt. Az utóbbi már szvsz kizárt, hogy valós legyen, legalábbis nagyon remélem, hogy nem az.

előzmény: somogyireka (#52)

2017-04-15 14:29:28 Dió (5) #54

Azt én még valósnak gondoltam (bár az furcsa, hogy a férfi észre sem veszi, mi történt vele), gondolom utána történt...

előzmény: somogyireka (#53)

2017-04-15 13:59:50 somogyireka (5) #53

Szerinted hol hal meg? Mert írod ekkora vérveszteséget nem él túl, de a szexjelenetet még valósnak fogadod el, vagy rosszul olvasom?

előzmény: Dió (#51)

2017-04-15 13:54:50 somogyireka (5) #52

Érzéseim szerint, olvasva az eddigi hozzászólásokat ezt te vetted eddig észre egyedül, szóval elég jó a szemed vagy mid. Így nekem ennek tudatában, amit nálad olvastam akkor már hatos ez a film. Újra kell néznem a végét valahol.

előzmény: Dió (#51)

2017-04-15 13:28:03 Dió (5) #51

Teljesen egyértelműnek én sem nevezném (és emiatt is nyomtam rá a zseniálisat), de olyan sok az apró, erre való utalás, hogy meglepne, ha nem lenne tudatos. Az aktus után a nőn látszik, hogy nincs teljesen jól - ezt szóvá is teszi. Az utána lévő reggeli jelenet számomra egyértelműen képzelgés (pl. a paradicsomra való reakciója), egyben az újonnan kapott boldogságának továbbképzelése életének utolsó pillanatában... egy rezignált, ám boldog búcsú. Az utolsó álomjelenet pedig a halállal való találkozása. Az összes addigi álomjelenet a valóság leképzése volt, és ez is az: nincsenek már szarvasok (hiszen nem lehetnek már együtt, mivel csak ő halt meg), helyette van élénkülő fehér fény, ami pedig szintén tudjuk mi. De ha az egész metaforát kiveszem, nálam az is egyértelmű, hogy ilyen fokú(!) vérveszteséget senki sem élhet túl - az orvos sem hiába mondta, hogy szó sem lehet hazamenetelről.
Most már csak azt nem tudom, hogy mivel az eddigi hosszú kommentek közepette erről senki sem értekezett, most mindenki ezt gondolja, vagy senki se?:)
Ha nem ez (lenne) a film vége, akkor maradtam volna a négyesnél, mert az odáig zseniális metaforikus él, az egész történet lépcsőzetesen építkező fonala, az abban rejlő tragédia, stb., mind menne ki az ablakon.

előzmény: somogyireka (#50)

2017-04-15 11:54:19 somogyireka (5) #50

Azta..erre a spoilerre nem is gondoltam. A te olvasatodban akkor hol folytatódik a film? Mert pörögnek a filmkockák tovább. "Hol van az a hely??" De szerintem, ez Enyedi Ildikó számára sem tudatos, sokszor az alkotó sem tudja, mit csinál..nagyobb a műve, mint ő.

előzmény: Dió (#49)

2017-04-15 07:51:03 Dió (5) #49

Fél éven belül a harmadik magyar film (a Kút és természetesen az Állampolgár után), ami csonk nélküli ötöst kap. Vagyis ebben az esetben talán inkább négyötöd, mert ahogy ti is írtátok lentebb, a felvezetés egyszerűen annyira zseniális, hogy azt a második fele már nem tudja tartani (leül a tempó, ill. nálam a finálé már talán egy kicsit túl grotesz volt - bár ezt természetesen már nem a filmnek róvom fel). Ugyanakkor a fényképezés, a színészi játékok és a választott elbeszélésmód, ill. Enyedi Ildikó filmes eszköztára egyszerűen olyan elképesztően szép, hogy magyar filmtől ezt tényleg nem vártam. Ehhez már csak annyi, hogy nem értem, mire írtátok lentebb a happy endet, az én értelmezésemben a főhősnő ezt a vágást nem élte túl.

2017-04-02 09:57:45 Jereváni Rádió (4) #48

Nagyon féltem, hogy a film bekerül a Pál Adrienn csapdájába: hogy sok lesz benne az ismétlődő, steril, lecsupaszított, néma, vagy alig pár szavas, magyarul rideg, elidegenített környezetet bemutató jelenet. De nem, hálistennek, nem ez történt. Féltem továbbá attól is, hogy a sztori ki fog fulladni úgy féltávnál, de ez sem történt meg, szerencsére. Szép és érzékeny film a Testről és lélekről. Aki az akciófilmeket, képregény filmeket, vagy habkönnyű vígjátékokat szereti, annak nem fog tetszeni, a többiek viszont tegyenek vele egy próbát: megéri.

2017-04-02 00:24:51 ChrisAdam (5) #47

Hol van a lájkgomb? De szépen írtad!

előzmény: Ugor (#46)

2017-03-31 22:55:44 Ugor (5) #46

De hiszen a szarvasok nem is párban élnek
Nem, azok a szarvasok bennünk élnek. Néha magányosan, néha csapattal, néha meg párosan. De nem is a szarvas a lényeg, hanem a helye önmagához vagy más szarvasokhoz vagy ragadozókhoz vagy bármihez képest. A szemük, amiben benne vagyunk, amikor látjuk őket. Ők meg bennünk vannak. Meg más szemek is. A szarvasmarhák szeme is úgy látja a napot. A szarvasok élnek, kutatják az továbbélés forrásait. A szarvasmarhák állnak az erdőtől távol és várnak a halálra. Az ember szakszerűen lebonyolítja a halált. (Ez Enyedi Ildikó mondata.) Az ember nem tudja szakszerűen bonyolítani a szerelmet. Ez meg az én mondatom. Az meg a bennünk élő szarvasok dolga.
Az élőlény egy megérthetetlen biológiai szerveződés. Semmit sem tudunk arról, mi irányítja az érzelmeit. Mi motiválja, hogy vállalja az életet és az azzal együttjáró minden nehézséget. És az életet végig lehet élni a kezdetektől a megsemmisülésig és ezerféleképpen el lehet tölteni a rendelkezésre álló időt. Nincs olyan, hogy jól vagy rosszul, hasznosan vagy haszontalanul. Csak olyan van, hogy kinek mi adatott: az üres váz, a molekulák szakadatlan célszerű működése, vagy megélni még ébren, még életben a legnagyobb misztériumot. Mint a kő, a csikorgó fém, vagy mint a belül felvirágzó, légző, látó és ható szerves agyag.
Van film, amit elég egyszer megnézni és van, ami minden órával érik, nemesedik és újra befogadva mást és mást ad. Egy olyan nyitott ajtó, ami látszólag ugyanaz, de ugyanazon a mesén át máshová vezet mégis minden alkalommal és a kijárat után mindig máshol találod magad. Ha ő kinyitja az ajtaját, csak akkor lehet azon bemenni, ha te is nyitva vagy. Mert különben minek… Ha nem találsz semmi újat, akkor csak az idődet dobod ki a szemétbe. Azt az amúgy is keveset.
De itt más van. Az emberben élő állat azzal a paradoxonnal állt elő, hogy akkor vagy igazán magasztosan ember, saját mércéddel mért felsőbbrendűnek mondott élőlény, ha elmész az animális szintre és megérinted azt, amit másképp nem tudsz megtenni, csak önkikapcsolt állapotban. Azaz álomban. És akkor a tiéd lehet. Ez a film univerzális nyelven szól, a nemzetileg beszéltek felett. Ezt bárki megértheti, akiben van egy nyitott vagy kinyitható ajtó.
Két sérült ember, hogy fizikailag vagy lelkileg sérült, mindegy, mert nem is fontos. Csak az, hogy képes a megtisztulásra. Felülemelkedni bármin, legyőzni minden akadályt, még ha hegyeket is kell eltolni lelkileg, akkor is! És néha a szimbolikus hegyet nehezebb, mint az igazit.
Enyedi Ildikó szerint a film mindenkinek mást és mást jelenthet, a jó film egyik ismérve, hogy másképp érint meg, mást ad, mást jelent és mást hoz ki. Ehhez még hozzátenném, hogy az igazán nagy film az alkalmanként mást és mást, még ugyanabból az emberből is.
Sajtóvetítés volt ma az Urániában, Enyedi Ildikó győztes csodáját, a Testről és lélekről című filmet néztem meg harmadszor. Sokan döngtek a film utáni beszélgetést követően Borbély Alexandra meg Enyedi Ildikó körül. Többen autogramot is kértek. Én csak odaálltam és 5 percig hálásan néztem őket pár méterről. Ennél többet nem adhattak volna úgy sem.

2017-03-20 12:24:40 somogyireka (5) #45

Azért ez klassz, hogy a film mindannyiunk legszebbjét hozza ki. Eléggé lenyűgöz ez a tűpontos figyelem, ahogy írsz. Megtámaszt ez a szöveg engem.

előzmény: St4nt0N (#44)

2017-03-20 00:37:17 St4nt0N (4) #44

A realitástól hangsúlyosan elemelt, kedves mese. Vizualitása helyenként a japán animét juttatta eszembe, ahogy olykor magának Borbély Alexandrának a megjelenése is. (Talán csak én láttam így.) Ő és az engem Ricardo Darínra emlékeztető Morcsányi Géza is kitűnő választás volt. Hazai filmben ritkán látni ilyen természetes és árnyalt színészi játékot, mint az övék. Nem egy mellékszereplő szintén remekel (nem Mácsaira gondolok).

Öregedő, némileg megkérgesedett, de tartással bíró férfi és hamvasan fiatal, tisztalelkű nő – érdekes, hogy a Simon mágusban lényegében ugyanez volt a felállás, itt viszont a nőt is van szerencsénk jobban megismerni. Nekem izgalmasabb lett volna, ha nem ennyire feltűnően szép, és esetleg valamivel idősebb.

Bájos, hogy egy olyan párhuzamos univerzumban játszódik a történet, ahol még létezik lemezbolt, amelyben a fiatal, külsőre „mainstream” eladólánynak Laura Marling a kedvence. Valószínűnek tartom, hogy Magyarországon senki se hallgat CD-ről Marlingot, pláne 25 éves kor alatt. Szerintem kicsit melléfogás volt ez a zene, ha feltétlenül intellektuális popénekesnő kell egy ilyen filmbe, jobb választásnak tartanám mondjuk Lykke Lit vagy Susanne Sundført.

Még annyi, hogy a játékidőt enyhén soknak éreztem, néha egy fals hang is megszólalt. Ezzel együtt bőven jó filmet láttam.

2017-03-18 21:35:30 somogyireka (5) #43

Egy kis zene az Einstürzende Neubautentől a film elé vagy mögé, hasonló témával.. Igaz, ők elszalasztották egymást az álomban, wir haben uns im Traum verpasst. Német szöveg, angol felirat. Fontos!
https://www.youtube.com/watch?v=dYmRnl_J9GI

2017-03-18 00:00:09 somogyireka (5) #42

Nagyon várom, hogy megnézd..Fassbinder óta nem is láttunk együtt mozit. Na meg tudod, mindenki a saját filmjét látja bele egy-egy alkotásba kicsit, én meg e témára különösen érzékeny, mert itt olyan áttetsző, ártatlan az ember, olyan gyönyörű szép...annyira nincs más választása, mint hogy megadja magát.

előzmény: Rituska (#41)

2017-03-17 23:21:18 Rituska (5) #41

Ez a legszebb hozzászólás itt a KT-n, amit valaha olvastam.
Ha ilyen szép tud lenni egy vélemény, milyen lehet maga a film......
Nem is kérdés, hogy megnézem.

előzmény: somogyireka (#37)

2017-03-17 21:43:10 somogyireka (5) #40

Köszönöm, hogy kitetted. A kép nagyjából akkor készült, mikor Ildikó a szarvasokkal forgatott, persze anélkül, hogy tudtam volna a készülő filmről. Mi lesz a kerítéssel?- címmel. És most elég optimista vagyok, hogy a fiú is átugorja..e film után. Azóta itt lóg a levegőben ez a mozdulat.

előzmény: Ugor (#39)

2017-03-17 21:38:37 Ugor (5) #39

Egy Somogyi Réka idekívánkozott

2017-03-17 11:19:10 Ugor (5) #38

Hűű, a mindenit, ezt most aztán tényleg nagyon is értettem! Nem mindig értek mindent, de ezt most igen!

előzmény: somogyireka (#37)

2017-03-17 11:13:24 somogyireka (5) #37

Pompázatosan gyönyörű film. A filmalkotás abszolút csúcsa ez! A művészet él, és időről-időre testet ölt!

Enyedi Ildikó nem fél a szerelemtől, pedig lehetne oka rá, hisz védőruha nélkül egészen a közelébe ment, érzi, ismeri, milyen ereje van.. Itt szoktak eret vágni, megőrülni, falhoz csapódni, itt a megszokott áramkör sokszorosára kapcsolódunk rá, az idegek hajlamosak kiégni, az ember azért nem mindenható, sőt..Az igazi szerelmet az emberi el sem bírja. És rögtön itt vagyok a fő kérdésnél csak e szimpla emberi vagyok?
De a rendezőnő meg akarja ismerni teljességét, s nem úgy itthagyni ezt az árnyékvilágot, hogy még egyetlen egy olyan helye is legyen mellyel kapcsolatban azt hiszi, van ott valami valódi. Mert talán ő is a legnagyobb útra indult, mely hazavezet, ide, ahonnan sosem indult el, csak vetített magának egy pompás előadást.
Az egészet akarja és kifizet érte bármit, nem kicsinyes.
Apró termetével, cérnavékony hangjával, végtelen alázatos lényével ebbe a magas feszültségbe bugyolál be, csinál nekem belőle kezeslábast, kapucnisat, még a szemem is befedi, ki ne lássak belőle.
Amilyen aprócskának tűnik olyan végtelen lény. Persze papíron mind azok vagyunk, de ő ebből meg meri mutatni szinte az egészet. Meg meri valósítani önmagát, "át meri hozni magát a túlpartról", nem csak álmodozik egy életről, hanem idehozza! Elég erős példaértéke van ennek. Ő nem fog a végén nyafogni a halálos ágyon, hogy kihagyott valamit..ő ÉLT.
Az egész mozivászon az enyém volt, szándékosan előre ültem. Nem kellett senki mellém, a szerelemmel akartam lenni, aki vagyok, még azelőtt, hogy ebből egy jövő-menő én megszületne.

És ebben a közel két órában a fény számtalan színné tört szét, hogy az érzékszerveim által is befogadható legyen. Aztán ahogy jöttek úgy tűntek el a színek és csak a fény maradt. Az a tiszta fény melyben semmi sincs, még a semmi képzete se =Szerelem. Sajnálhatja, aki kihagyja.

2017-03-12 23:13:53 ChrisAdam (5) #36

Hát a Balaton Moziban most sajna nem megy, de Veszprémben a Cinema Cityben, a plázában valami csoda folytán igen, legalábbis szerdáig még biztos (addig van feltüntetve a műsor). Nézd meg helyettem is, most nem tudtam eljutni a filmre. :(

előzmény: somogyireka (#35)

2017-03-12 23:11:50 somogyireka (5) #35

off:ott a Balatonnál(Bfüred) hol vetítik a filmet, vagy amikor írod, hogy megnéznéd akkor Bp-re gondolsz? közelben leszek arra a héten, és hátha valahol meg tudnám nézni, de a nagymozikban csak pifpuff megy..)

előzmény: ChrisAdam (#27)

2017-03-11 19:16:06 hhgygy (4) #34

Nagyon érdekes és szépen fotózott film, de nálam még a 9/10-et sem érte el.

2017-03-08 16:50:36 bambula (4) #33

Lehet,hogy csak engem zavart/vagy furcsállottam de a férfi egy résznél emlití,hogy számtalan nővel volt már kapcsolata,de mégsem képes felismerni vagy ráérezni arra,hogy a lánynak még egyetlen kapcsolata sem lehetett ezért esik számára a kommunikáció és ezért reagál furcsán az érintésekre.
Szerintem erre elég hamar rájöhetett volna,ha egy kicsit gondolkodik.
Amúgy a film nagyon tetszett,és szeretek úgy kijönni egy filmről,hogy úgy érzem minden egyes fillért megért és hogy nem utoljára láttam az adott filmet.

2017-03-07 13:12:26 adikaland (4) #32

Kedves film. Talán a vége túl drasztikus, és mélabús,
de addig szép egyenletes. A párbeszédek nem ugranak le a vászonról,sőt még Nagy Ervin sem rossz. Morcsányi megint bizonyítja,hogy a színészethez csak karakter és jelenlét kell.
Mária picit túl kripli, ha a film végét vagy azt nézem hogy pl. Endre ezzel kvázi nem törődik. Ezek nem autisztikus vonások, ő autista.
A történet végi cselekedete pedig bár emberi, ehhez én mégis hiányolok némi önreflexiót,legalább egy előzetes kiborulást. Látom, hogy zavarja, hogy nem tud normálisan funkcionálni, hogy gyakorol..stb Valamit mégis hiányolok. Lehet csak egy gesztus hiányzik, ahogy pl. Forrest Gump azt mondja "én nem vagyok egy okos ember" - és tádáám, de lehet ez is kevés lett volna. Kicsit távolinak tűnt így a karaktere.
Ettől függetlenül szép film, örülök a sikerének és szurkolok egy nagy amerikai forgalmazóért.

2017-03-05 21:44:53 critixx (?) #31

Az utószinkron minden esetben ront a végeredményen. Jó példa erre Enyedi első nagyjátékfilmje.

előzmény: lip (#30)

2017-03-05 20:47:47 lip (4) #30

Nekem kifejezetten tetszik, hogy hasznos hanggal forgattak. Ez esetben az utószinkron biztosan rontott volna a végeredményen.

2017-03-05 19:57:56 ChrisAdam (5) #29

Nem, csak pár napot töltök itthon, s abban a pár napban igyekszek a családommal, barátaimmal időt tölteni. Egyedül filmezni odakint is tudok. :) Ha itthon lennék, nem lenne akadálya.

előzmény: Ugor (#28)

2017-03-05 19:50:52 Ugor (5) #28

Én 0 órától éjfélig hajlandó vagyok újra megnézni. Persze, hogy te milyen terhelt környezetben élsz, arról nem tehetek. Gondolom, egyedül nem engednek be a moziba, jogi akadálya van, vagy csak kísérővel mehetsz, hát, értem...

előzmény: ChrisAdam (#27)

2017-03-05 17:31:30 ChrisAdam (5) #27

Kösz srácok! Az igazság az, hogy három napja hajkurászok embert, hogy nézze meg velem valaki, de az előzetest megnézve mindenki elriad. :D Úgyhogy most ebből nem lesz mozi. :/

2017-03-05 11:56:07 Ágó (4) #26

Túlnyújtott, és szerintem a ritmusa sem végig egyenletes, de attól még csodálatos film. ;)
Ezért négyes. :)

előzmény: ryood (#25)

2017-03-05 11:42:53 ryood (5) #25

persze semmi közöm mások osztályzási szokásaihoz, viszont érdekelne, hogy nálad milyen jelző érdemes az ötösre? ha a csodálaos a négyes..

2017-03-05 11:31:30 Ágó (4) #24

Csodálatos ez a levél, ahogy a film is!

2017-03-05 09:28:14 ryood (5) #23

"Kedves Ildikó,
ahogy mi szoktuk mondogatni: a barátság nem feltétlenül az eltöltött órák számában mérhető, de leginkább a sorfordító órákban való egymásba kapaszkodásban.

Az elmúlt huszonvalahány évben sokszor NEM találkoztunk. Viszont, amikor kellett, akkor azt hiszem, IGEN.

Nyáron, mikor kérdeztelek, na, milyen lett a mozid? - őszintén és halkan mondtad a telefonba, hogy SZERETEM EZT A FILMET, VALAHOGY NAGYON SZERETEM. Éreztem: nagyon rendben lesz így… megcsináltad a neked fontosat.

Ildikó, szeretem a mozit, amit csináltál, valahogy nagyon szeretem… belém költözött ez a csupa ellentmondás, színes, vér/vörös, sápadt melankólia, életszeretet és elutasítás. A helyemet keresés és ufó idegenség a világban. A görcsös kapaszkodás, abba az egybe, akit Isten talán nekünk szánt. Meg még sorolhatnám. Szerelem/magány mozit csináltál a legjavából.

Gomolygó és furcsa lett a lelkem a film után, és ez az erős magamba nézés - mert ezt éred el! - ma este is még itt lakik bennem. Most is tart. Te valódi, mélyen személyes filmet csináltál.

Engedd meg, hogy hősnődről írjak pár sort - pedig ezret érdemelne. Mindent megérdemelne! BORBÉLY ALEXANDRA alakítása nem is alakítás. Valami egészen más. Hasonulás, lemerülés a színészet, a létezés, a fájdalom, a kirekesztettség legmélyebb bugyraiba. Mindaz, amit talán Te érezhettél ebben a 18 hallgatásos évedben. Szandra benned él, vagy te jelensz meg őbenne, nem tudom, nem fontos… Ez a gyönyörű lány, csodát művel a vásznadon - monokróm, sápadt, ébredező szexualitása, őszinte, riadt, egyenes, dacos tekintete, kívülállása, rettegése a felnőtt világba gabalyodástól - párját ritkító színészet. Ruttkai Éva tudott ilyet.

Mindenért gratulálok Neked, Neki, az egész csapatodnak és külön Herbai Máté operatőr társadnak.

És ez csak most kezdődik…

Ölel barátod szj"

Szász János

2017-03-04 11:36:56 Ugor (5) #22

Tudják, nagyon nehéz műfajilag behatárolni ezt a filmet… mert mi az, hogy dráma? Kegyetlen dráma a javából, több szempontból is, embernek és más állatnak egyaránt, aztán hímes szerelmi történet, meg hát megdöbbentő misztérium, vagy ha valaki nagyon bele akarja, akkor szürreális vígjátéki elemekkel tarkított történet. De szerencsére egyiknek sem igazán az, hanem valami ezen felüli, magasztosabb megtestesülése a filmnek, mint a művészetek egyik ágának. Még az is lehet, hogy sokan sokféleképpen fogunk rá emlékezni. Ahogy más filmeknél is, mintha nem is ugyanazt láttuk volna. Ez a film alkalmas széles skálán mozgó igényeket kiszolgálni, ezer nyelven beszél, aztán mindenki tegye el magának az élményt azon a nyelven, amelyiken ért.

2017-03-04 11:11:16 Szamár (5) #21

Ha a The Revenant 10-es, akkor kb. 12-13.

Ha A torinói ló a 10-es, akkor olyan 4-5.

Szóval ilyen midcult, vagyis szerzői műfajfilm.

előzmény: ChrisAdam (#18)

2017-03-04 09:46:08 ryood (5) #20

kétség kívül markánsan szerzői film, viszont engem nagyon meglepett, valami egészen másra számítottam.
van valami rendkívül szokatlan, a film utolsó harmadában már groteszkbe, szürreálisba hajló egyedi humora.
rengeteget nevetett az egész moziterem (puskin nagyterem, közel telhtház!), erre végképp nem számítottam..és a befejezés is kifejezetten pozitív, felemelő.

előzmény: ChrisAdam (#18)

2017-03-04 09:45:41 Tenebra (5) #19

Szerintem nem vészes ebből a szempontból. Bár azért a karakterek nem szokványosak, de emberiek. És a vágóhídról bizony vannak véres, dokumentarista képsorok. Ha ezt nem bírja a húgod, akkor azoknál a jeleneteknél el kell fordulnia. :D

Érthetőséggel nincs baj. Eleinte fura lesz, mik ezek a szarvasos jelenetek, de kb. a film 30. percében el is magyarázzák.

nem szájbarágós a film, de nagyrészt egy konvencionális szerelmi történet, groteszk elemekkel. Eredetiségét pont az adja, hogy két olyan ember kerül kapcsolatba egymással, akikről alapjáraton nem is képzelnéd, hogy valaha is szóba állnának egymással. :D De ettől szerintem nem lesz elvont, és nem kell megijedni attól sem, amit a trailerben látni, hogy krumplipürét markol a főhősnő. :D :D

Röviden: ez nem egy köldöknézős művészfilm, hanem egy filozofikus, humoros szerelmi dráma, vagy "komikus románc", ha műfajba akarom besorolni.

előzmény: ChrisAdam (#18)

2017-03-04 09:38:50 ChrisAdam (5) #18

Szeretnék egy olyat kérdezni, hogy mennyire számít elvont művészfilmnek 10-es skálán (mondjuk a Revenant a 10-es haha)? Mennyire lassú, nehezen érthető? Az én esetemben nem lenne baj bármilyen lenne, de húgommal nézném, nincs annyira hozzászokva a hasonló filmekhez, így ha mondjuk túl sok lenne neki, akkor nem nézem vele. :)

2017-03-04 08:54:12 ryood (5) #17

szerelem: a marhagyilkos szarvasként tisztul meg a havas, téli erdőben

2017-03-03 22:32:38 Ugor (5) #16

Azt hiszem, hogy én is ilyeneket szeretnék álmodni minden éjjel.

2017-03-03 20:05:43 Umberto (5) #15

Köszönöm! Akkor ezek szerint nemcsak magyar film létezik, hanem magyar metál is. Nagyon jó! ;-)

előzmény: Mikkey (#14)

2017-03-03 17:12:42 Mikkey (4) #14

Watch My Dying nevű hazai extrém metal zenekar dala volt, érdemes rájuk keresni ha tetszett ;)

előzmény: Umberto (#12)

2017-03-03 09:30:37 koponyányi monyók (5) #13

Soha nem éltem még át ilyet moziteremben: még a stáblistát követően is percekig nem mozdult a közönség. Csak remélni merem, hogy mindenkiben azok az érzések munkáltak, amik bennem is a film megtekintése után.
Egy kedves ismerősöm egyszer azt mondta, hogy szívesen ajánl nekünk filmet, de ne mondjuk el neki, ha esetleg nem tetszett volna, mert képtelen lenne feldolgozni. Tegnapig nem igazán értettem, hogy ez mit jelenthet, mert bár nekem is megvannak a kedvenceim, ilyen erősen egyikhez sem kötődöm. De tegnap este óta tudom, mire célzott ezzel a kijelentésével: a film szürrealizmusán keresztül ismerszik meg igazán, milyen mély érzésekre képes az ember. Letaglózó élmény volt végigkövetni két embert abban, hogyan adják át magukat az érzelmeiknek, sallangmentesen, ahogy az életben is történik. Giccs nélküli szerelmi történet, ritkán látni ennyire szépen megjelenítve. Én sem tudnám elviselni, ha valakitől azt hallanám vissza, számára ez a film nem adott semmit, vagy "hát egész jó, de olyan lassú volt" (mert igen, elég lassú, bár a 2 óra nekem 5 percnek tűnt...)
És egy pár szó erejéig meg kell emlékeznem a szarvasokról is. Csodálatos látványt nyújtottak, különösen a havas tájban. Fenségesek és nemesek voltak, nem lehetett róluk levenni a szemünket.
Aki csak teheti, nézze meg, nem mindennapi tapasztalás Enyedi Ildikó filmje.

2017-03-03 08:39:20 Umberto (5) #12

Hol tudok annak utánanézni, hogy mi volt az a metál zene a filmben, ami akkor csendült fel, amikor Borbély Alexandra zenéket választott magának a CD-boltban?

2017-03-03 00:19:58 Umberto (5) #11

Enyedi filmjének egyetlen egy hibája van csupán: hogy elmaradt az utószinkron. Soha nagyobb hibát magyar filmnél!

2017-03-02 22:03:57 Ágó (4) #10

Akkor én kimondom. Van magyar film. :)
Már csak magyar közönség kéne.

Enyedi Ildikó pedig ismét csodálatosat alkotott! Moziba be, magyar! ;)

előzmény: kircsia (#8)

2017-03-02 21:12:57 Ugor (5) #9

Lassan? :o

2017-03-02 21:10:59 kircsia (5) #8

Lassan már azt mondhatjuk, hogy újra van magyar film.

2017-02-18 21:21:02 ChrisAdam (5) #7

Lassan már azt mondhatjuk, hogy micsoda évek! :)

előzmény: Ugor (#6)

2017-02-18 20:50:11 Ugor (5) #6

Igen!!! Éljen!! Micsoda év!!

  • 1
  • 2