Seven Sisters (2017) ☆

Hét nővér
What Happened to Monday

(Tommy Wirkola)

amerikai-angol-belga-francia akciófilm, dráma, kalandfilm, sci-fi, thriller

3,4
★★★☆☆
58 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-11-26 21:04:51 ChrisAdam (3) #8

Alább tulajdonképpen mindent elmondtak. Csak én nem vagyok ennyire nyugodt. Mert tulajdonképpen ebből a filmből lehetett volna egy második Children of Men. Valahol közös a két film, persze csak témájukban és néhol hangulatukban. A kivitelezés az, ami ennél a filmnél középszer, míg a másiknál egyértelműen mestermunka.

Mondjuk nekem már az alapvető konfliktussal problémám volt. A Föld népessége rohamosan növekedik, kinőjük a bolygót. Az emberiség kompromisszumot köt: mindenki csak egyetlen gyermeket vállal. Szerintem ezzel baromira nincsen probléma, sőt. Kifejezetten ésszerű döntés, Kínában ugye már alkalmazzák is az egygyerekes családmodellre való ösztönzést, pénzzel. Persze a kérdés az, hogy hát mi van akkor, ha ikrei vannak a kismamának? Ésszerű döntés next level: a ikreket nevelő szülő mentesül az egygyerekes törvény alól, mert akarata ellenére született két/négy/hét gyermeke.

És kész. Meg is lenne oldva mindenféle konfliktusa a filmnek. The End.

És igen, a film közepéig pont emiatt nem tudtam eldönteni, hogy a vállalat/kormány/mittoménmihatalom jó vagy sem? A lázadás jó célból van? Oké, ha mi is utáljuk Glenn Close-t, meg az egész hóbelebancot? Persze a válasz igen, mert hát gyermekeket szakítanak el a családjaiktól, meg erőszakosak és a többi... De tuti "igen" az az igen? Mert van egy megállapodás, egy törvény, amit aki áthág, bizonyos következményeket von maga után. A gyerekét a frigó egyik polcára teszik. Ok és okozat.

Csak hát persze a filmekben meg úgy alapvetően a felsőbb hatalom mindig rossz. Legalábbis a forgatókönyv nagyon erre támaszkodik, holott jelen esetben nem elnyomottak vannak és meggazdagodó vállalatok, nem az emberek agyából táplálkozó főgonosz vagy mittomén. A társadalom valamilyen szinten lesüllyedt, a túlnépesedés szegénységet okozott, de ugyanúgy mindenki szabad, mindenkinek van joga ahhoz, hogy jól éljen, legyen munkája, szép lakása és a többi. Ha betartja az egyezséget, a törvényt.

Persze aztán a forgatókönyvíró kihúz a seggéből egy WTF csavart, amivel persze ezt a problémát helyreteszi. Bebizonyítja az égetéssel, hogy a cég rossz és kiirtandó. És onnantól kezdve szépen elfelejthetjük a kezdeti kételyeinket az induló konfliktusról, merthogy itt valami sokkal nagyobb van a háttérben. Húha.

Elfelejthetnénk, persze. Ha ez a csavar megalapozott lenne, értelme is lenne. Létjogosultsága. De nincs. Hatásvadász és csakis arra hajaz, hogy az ember elkiáltsa magát, hogy "hú hát ezt filmben még nem láttam, egyedi, wow". De hát ez is egy idillikus világban történik, merthogy ezt a csavart és magát a helyzetet megannyi filmben láttuk.

De persze mindezen túl lehet suhanni, át lehet tekinteni, mert mi csak egy jó szórakozásra ültünk be. Hogy érezzük jól magunkat. És javában működik is, mert az akciók jól össze vannak rakva, király látványvilággal fogad minket, Noomi Rapace szépen helytáll szerepében. De az egész továbbra is bűzlik és füstölög a forgatókönyvbe sörétessel lőtt lukak miatt. Olyan bugyutaságok és logikátlanságok, esetleg amatőr helyzetek, forgatókönyvi bicsaklások várnak ránk a 2 órán belül, hogy képtelenség nem észre venni őket. Még oké, ha néha-néha felbukkan egy, mert a szórakoztatás és a látvány megkívánja, hogy a forgatókönyv feje búbjára piszkítson, de nem. Legtöbb esetben rí róla, hogy szemtelenül összecsapták a film munkálatainak e részét. Konkrétan maga a finálé fájdalmasan gyenge, sablonos, összecsapott és a többi. Mintha addigra elfogyott volna a pénz, a lendület, a kedv, a... minden.
De csak sorban pár eset:
alapvetően a biztonság: csak úgy két kattintással, bármilyen jelszóval, stb.-vel rá tudsz kapcsolódni egy másik emberre úgy, hogy aztán a teljes hozzáférését lásd??? What the holy motherfucking shit is going on? Hát még az első mobiltelefonomnál ha infráztam, a másik félnek el kellett fogadnia a transzfert.
De aztán biztonság még: miután kiégették az égetőfülkében a kolleginát, meg az őröket is lefegyverezték,
szépen átsétálnak a cellahelységekbe és minden probléma nélkül kiszabadítják Mondayt. A Csillagok háborúja legelső epizódjában is viszonylag könnyű volt kiszabadítani az első számú foglyukat egy csapat balféknek, de még ők is rendesen megizzadtak azért és még a szemétlerakót is megjárták, ráadásul az egy családi kis kalandfilmecske ehhez képest, mégis itt nincs security, osztálykirándulós múzeumlátogatásnál nehezebben tudsz átjutni az egyik helységből a másikba, mint itt.
Nincs ember. A vállalat tudja, hogy bizony egy apró résen kislisszant hét nővér és már 30 évesen tengik napjukat, mégis miután ez kiderül, egy napig békében éldegél a hátramaradt nővérsereg és miután irreális erőösszeméréssel sikerül valamilyen oknál fogva a vékony nőcskéknek egy csapat kigyúrt zsoldoskatonát kinyírniuk, a vállalat NAPOKIG nem csinál semmit, mígnem küldi a halálosztagot. WTF.

Folytathatnám, de mivel két mondatnál többet nem akartam írni a filmhez, úgy érzem, kicsit többet időztem el a véleményírásnál, mint amit terveztem. De lehet még a forgatókönyv megírása se volt ennyi idő.

Szóval összefoglalva fájdalmasan félresiklott film a Hét nővér, pedig jó lehetett volna. Egy érdekes alapötlet, ami egyébként tényleg elgondolkodtató, érdekfeszítő téma. De sokkal-sokkal többet ki lehetett volna hozni belőle, mint amit aztán a lusta készítők tettek. A jó akció, az alapvetően izgalmas, lendületes, tempós játékidő és Noomi Rapace kiváló játéka azért kárpótol, de minden más inkább bosszant.
Úgyhogy nálam egy stabil hármast kap a film. És egy rakat mérget. 55%

Ui.: példát kéne vennem necksprainről eggyel lejjebb, mindezt elmondta négy darab szóval.

2017-11-08 07:58:40 necksprain (4) #7

logikátlan, de szórakoztató ökörség.

2017-10-22 17:45:19 BonnyJohnny (3) #6

Annak ellenére, hogy a kriogenika már (évtizedek óta) működik, de mesterséges keltetés és műszem (még) nincs, szerintem előbb lesz működő mesterséges keltetés és műszem (mindkettőre vannak kutatások), mint fagyasztásból visszahozott ember. Tudni illik nem a hibernálás a trükk (bár bonyolultabb, mint betenni valamit a frigóba), hanem a visszahozás.
De, ha nem így lenne, szerintem az sem befolyásolná a film értékét, mert jelenleg mindhárom dolog sci-fi kategória, és az író úgy gondolta (a történet szolgálatában), hogy a háromból csak kettő legyen a film valóságában.

Engem sokkal jobban zavarnak az olyan logikátlanságok, mint a rendfenntartó erők teljes hiánya. Oké, hogy a vállalatnak nagy a hatásköre (ezért nem jelennek meg sima begyűjtéseknél), de mikor már hullák szaporodnak és házak robbannak, illene beavatkozniuk. Mint ahogy a végén ugye meg is jelennek, tehát léteznek, csak addig aludtak. Mint ahogy a vállalat felett is van hatalom, hisz a főgonosz is a parlamentbe akar bejutni (még csak nem is elnök lenne vagy ilyesmi), de nem nagyon jelenik meg semmi. Mindez nem zavarna, ha a film azt mondaná, hogy a vállalatnak teljhatalma van, vagy nem is vállalat lenne, hanem maga a kormány... de nem ezt mondja.

Zavar a sablonos csavar is a hibernálással kapcsolatban. Nem azért, mert van, hanem mert messziről bűzlik, és a film csavarként akarja eladni. Ezen legutóbb Charlton Heston lepődött meg, 1973-ban. Direkt kihangsúlyozom, hogy ez a csavar zavar, mert a másik nem. Az jól van felépítve, és csepegtetve a megoldás (mondjuk épp ezért kitalálható, de én jobban szeretem az ilyet, mint az író seggéből előhúzottakat).

Zavar, hogy a napi videós beszámoló ellenére sem tudtak Monday kapcsolatáról. Persze, nem mutatta meg... a többiek meg nem kérdezték, mi az a két órás űr ott a napirendben. :P
Zavar, hogy a vállalat nem tett semmi "erőteljesebbet" a film közepéig. Erre magyarázat lehet, hogy el akarták tusolni az esetet, de ugye azt már az első lövöldözéssel bukták, hiszen egy egész ház hallotta... és arra se reagált senki. Mint ahogy az agyonlőtt portásra sem, pedig senki nem takarította el; nem is értem, miért nem volt ott, mikor Wednesday kiment a házból.
És folytathatnám...

De, ahogy lentebb is írtátok, a filmnek jó a ritmusa, jól adagolja az izgalmast, jók az akciójelenetek, és van szíve a történetnek, és főleg van szíve (és karaktere) mind a hét nővérnek. Mondjuk ez utóbbihoz nem lett volna elég a forgatókönyv, ahhoz kellett Noomi Rapace is, aki egymaga (vagyis hét maga) viszi a filmet, mind a hét szerepben nagyot alakítva. Miraculum után szabadon: "egymaga viszi négyes fölé az egész filmet". (Ami amúgy hármast érdemelne.)

előzmény: ZoLeEe (#1)

2017-10-18 11:39:00 miraculum (4) #5

Noomi Rapace egymaga viszi négyes fölé az egész filmet, ami bár hemzseg a logikátlanságoktól és szerintem a sok akció csak az ötlettelenségek elfedésére szolgál, de érdekes az alapfelvetése, sok irányban mozgatja a gondolatainkat és nem nélkülözi a drámát sem. Kár hogy nem a filozofikusabb vonalat erőltették benne.

2017-10-12 20:57:16 Tetovaltlany (4) #4

Nagyon tetszett,a logikatlansagok ellenere...Noomi Rapace mindig ilyesmi szerepeket vallal,szoval tudtam mire szamitsak,s nem csalodtam,nagyon jo volt.

2017-09-27 13:35:43 Ragemarci (3) #3

A legnagyobb baj, hogy hatalmas lékek vannak a forgatókönyvbe, szivárog be a baromság, logikátlanság számos ponton. Viszont az akciófilm része az, ami működik nálam és ebből a műfajból meg is néznék valamit Wirkolától, tu-fa meg horror nélkül, csak úgy szimplán.

2017-09-21 16:43:29 TheDriver (4) #2

Nagyon kellemes meglepetés, végig izgalmas akció/sci-fi, ami még az agyunkat is megtornáztatja. Noomi Rapace pedig élete egyik legjobb alakítását nyújtja.

2017-08-23 01:37:16 ZoLeEe (4) #1

Leszámítva hogy enyhén a the prestige ihlette(legalábbis nekem több jelenetnél is az ugrott be), nem lett ez rossz. Csak az a vége a kisbabákkal kurvára nemkellett volna... Meg persze a robotikus szem,mesterséges embryókikeltés és minden az anyámkínja van, de hibernálás nincs , inkább elégessük a poronytyokat, wtf.