Goksung (2016) ☆ 👁

Kokszongi sirató
The Wailing/The Strangers

(Na Hong-jin)

dél-koreai dráma, horror, thriller

4,1
★★★★☆
172 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2020-07-30 16:47:40 Norbert Simon (5) #19

Nagyon egyedi és nagyon különleges alkotás. A film 150 perce elejétől a végéig lekötött. ( Szinte alig vettem észre ,hogy ez ilyen hosszú leszámítva az első kb fél órát.) Amellett ,hogy nagyon izgalmas a sztori még nagyon érdekes is. Ahogyan a filmben láthatjuk ezeket a különböző hitvilágokat és különös rítusokat az nekem nagyon nagyon tetszett a filmben végig. Itt a helyi hitvilágtól kezdve a keresztény ( katolikus) hitig bezáróan találunk sok sok minden érdekességet. ( A sámán nálam különösen vitte a prímet, illetve a fiatal katolikus pap is.) Erős a film és eléggé hatásos mint dráma. Sok jelenet szívbemarkolóan hat. Nem rossz egyáltalán mint horror sem a film. A főhősünket alakító színész nagyszerű és sokszor meggyőző alakítást nyújtott végig. Én nekem nagyon tetszett az ő játéka. De szerintem a mellékszereplők is abszolút profin nyomták. Nekem a tájak a falu bemutatása szintén hamar elnyerte a tetszésemet. A rendezés nagyon szép. Kiváló munkát végzett a rendező úr. Zseniális! Megy rá az öt csillag.

2020-06-08 17:14:57 Szabó Dániel (5) #18

Na szóval sokat olvasgattam különböző teóriákról, és a leglogikusabbnak egy olyan teóriát találtam (reddit) ami pont az elfogadott álláspont ellentettje. Ezt biztos nem fogod youtube-os magyarázó videókban megtalálni, szóval ha láttad a filmet mindenképp ajánlom, hogy elolvasd (clickbait vége)

Az öreg japán és a sámán voltak a JÓk, és a fehér ruhás lány a ROSSZ.
A cselekmény elejétől a végéig:
- A vadász beveri a fejét, és ott azt hallucinálja (vagy este álmodja), hogy egy ördög megpróbálja elkapni. Ő már találkozott az öreg japánnal, így az álmában ő az ördög. Az ördög megpróbálta ténylegesen megszállni, nem derül ki, hogy sikerült e neki, mert lényegtelen szereplő
- A gyilkosság helyszínén találkozik a főszereplő a fehér ruhás lánnyal, aki mondja hogy ott volt amikor a gyilkosságok történtek, és azt hazudja, hogy az öreg japán volt. Pedig az történt, hogy ő megszállta azt, aki megölte a családját, és azért volt ott ő is, hogy a halottakat felélessze és a gonosszá változtassa őket. Azonban az öreg japán minden gyilkosság után ott van a helyszínen a háttérben és fényképeket csinál, amiket majd ördögűzésre használ fel, hogy a halottakat megtisztítsa!
- Az első gyilkosság után a rendőrállomáson megjelenik az ajtó előtt az egyik megszállott nő az esős éjjel közepén.
- A megszállott nő hatására a 2 rendőr szintén hasonlót álmodik: A főszereplőét látjuk csak, viszont neki szerencsére sikerül felébrednie, mielőtt megszállhatta volna az ördög. A másik rendőr viszont nem volt ilyen szerencsés.
- Másnap megkeresik a vadászt aki elvileg látott egy ördögöt, és amikor az magyarázza el, hogy vele mi történt az erdőben (ami igazából álom/hallucináció volt), és a főszereplőn látszik, hogy beugrik neki, hogy ő is pont ezt álmodta az éjjel és kezd beszarni. A másik rendőr akit sikeresen megszállt az ördög az álmában meg folyton kineveti a vadászt, hogy baromság amiket beszél. Nem akarja beismerni magának, hogy vele is pont ez történt éjjel, csak mert nem hisz a baromságokban.
- Fölmennek a japánhoz akitől kérdezik, hogy mit csinál itt a faluban. Az erre azt válaszolja, hogy "Elmondhatná de felesleges mert úgysem hinnék el". Nem is kérdezik többet, mert a rendőrök akkorra már biztosak abban, hogy ő a gonosz. Ennek a jelenetnek a film végén lévő barlangos "reveal" jelenetnél jelentősége lesz!
- A következő rendőrállomásos jelentnél behozza a lánya a főszereplőnek a ruhát, és kifele menet elejti a hajpántját. Amikor a főszereplő odamegy és lenyúl érte, lehet látni hogy mielőtt felvenné, hirtelen feláll, mert beugrik neki, hogy a nő akit láttak az esős éjjel az ajtó előtt az az egyik "megszállott" volt. A fehér ruhás lány ezt a hajpántot szerzi meg majd valahogy, amivel megszállja a főszereplő lányát.
- A főszereplő lánya meg van szállva, jön a sámán, aki először észreveszi, hogy a szójás bödönben egy holló van. Ez a gonosz fehér ruhás lány hollója, amivel úgymond uralta már a házat.
- Az ördögűzés: A sámán és az öreg japán egyszerre különböző, hasonló típusú ördögűzést csinál. A sámán a főszereplő lányából akarja kiűzni a gonoszt, az öreg japán meg az egyik megszállott halottból, akit a teherautóban talált az erdőben. Képet csinált róla, és látszódik, hogy az ördögűzést a képnek csinálja. És pont ezért van annyi képe, mert minden halottról képet csinál, akikből majd kiűzi az ördögöt, hogy ne térhessenek vissza! Azonban félresikerül az öreg japán ördögűzése a következők miatt: A sámán korábban megkérdezte a főszereplőt, hogy találkozott e olyasvalakivel mostanában, akivel "nem kellett volna". A főszereplő elmondja, hogy igen a japán csávóval a hegyen. Azonban ez egy rossz válasz, mert a fehér ruhás lányt kellett volna mondania. Emiatt az ördögűzés az öreg japánra irányul, aki éppen egy megszállott halottat akar megtisztítani. A sámán majdnem megöli teljesen az öreg japánt, de szerencsére a főszereplő megállítja a japánt. Ezután ahogy az öreg japán szenved az ágyában, látja, hogy a fehér ruhás nő ott ólálkodik a háza körül azt remélve, hogy meghalt, és akkor ördöggé változtassa. Másnap reggel nagy gondterhelten az erdőben lévő kamionhoz fut és megnézi, hogy a megszakított ördögűzése sikerült-e tegnap. Sokkos állapotba kerül, amikor látja, hogy eltűnt a kamionból a halott, vagyis nem sikerült az ördögűzése.
- Jönnek fel a huligánok megölni az öreg japánt, megharcolnak az előző pontban félresikerült zombival. kergetik az öreg japánt, aki úgy tűnik megmenekül. Azonban félholt állapotban van már, és megjelenik megint a fehér ruhás lány, aki elkezdi kergetni. Kidobja a kocsi elé az öreg japánt akit aztán ledobnak a hulligánok a hegyről, tehát véglegesen meghal. A fehér ruhás lány meg tudja szállni a testét és ördöggé változtatja, mert senki nem csinált fényképet róla és tisztította meg.
- Folytatódnak ugyanúgy a megszállások, a papnak ez gyanús, fel is megy az ördög házába, hogy hátha mégse halt meg ő általuk ördögnek hitt öreg japán.
- A párbeszéd a barlangban A az öreg japán él, a pap mondja, hogy biztos benne, hogy ő az ördög. Az öreg japán mondja, hogyha bebizonyítja, hogy ő nem az ördög, akkor fog e hinni neki, vagy már el van döntve a pap fejében, hogy ő biztosan az ördög. A pap mondja, hogy elhiszi ha bebizonyítja. Az öreg japán mondja, hogy milyen érdekes, hogy most kezd el bizonytalan lenni a pap abban, hogy ő tényleg ő e az ördög, amikor a film elején az első találkozásnál, már úgy mentek fel, hogy ő lesz az ördög, és amikor az öreg japán azt válaszolta arra a kérdésre, hogy "mit keres itt a faluban", hogy "Ha elmondaná, akkor se hinnék el", akkor persze nem voltak arra kíváncsiak, hogy mit tud felhozni a saját védelmére. Akkor még csak egy feltételezés volt, most viszont a halálból jött vissza. Elkezd átalakulni az ördöggé, és azt mondogatja, hogy te is látod, hogy mi vagyok, mégis csak most kezdesz kételkedni magadban, nem pedig akkor amikor még ártatlan voltam
- A sámán felhívja a főszereplőt, hogy az ördögűzést nem a japánra, hanem a fehér ruhás nőre kellett volna csinálni. A fehér ruhás nő bolondgomba csapdát tesz a főszereplő házának az ajtajára (A sámán legelső jelenetén megnézi, hogy van e ott valami, majd csak azután lép be amikor látja, hogy nincs, tehát ez egy sámán ellenes bolondgomba). Amikor megjön a sámán, az elkezd vért hányni, mert a bolondgomba akadályozza, hogy bemenjen. El akar menekülni, de a fehér ruhás lány nem engedi, és sáskahadat küld a kocsijára.
- A főszereplő találkozik a fehér ruhás lánnyal, aki nem engedi, hogy visszamenjen a házába, mert akkor az elrontja a sámán elleni csapdát és a shámán is be fog tudni menni utána.
- Mindenkit megöl a főszereplő lánya, a shaman jön vissza, be tud már menni, mert nincs ott a csapda. Képet csinál mindekiről, hogy aztán meg tudja tisztítani őket.


Tehát lényegében: Az öreg japán és a shaman a képekkel tisztították meg a halottakat és egy szektából voltak (hasonló volt a "bugyijuk").

Valószínűleg nem ez a helyes megoldása a filmnek, hanem valami olyasmi, hogy az öreg japán néha meg volt szállva az ördög által, néha meg nem, de akkor a sámánnak meg teljesen gonosznak kellene lennie, aminek meg nincs sok értelme... egyéb logikátlanságok is következnének ebből.

Szóval ezt tartom a leglogikusabb elméletnek, még úgy is, hogy a végén amikor a főszereplő a 3 kakaskukorékolás előtt (Júdás árulása) visszament a házhoz, a jelent alapján az jött le, hogy a fehér lány csak meg akarta őt menteni, mint a korábbi gyilkosságoknál is angyalként akarta védeni a házat, de nem sikerült neki.


Nem vagyok hozzászokva hosszú szövegek írásához, nézzétek el, ha pár helyen meglehtősen béna az írásom :D

2019-06-02 15:12:41 mimóza (5) #17

Hogy is mondjam csak... intenzív élmény volt ez a két és fél óra. :)
Félelmetes hullámvasúton visz végig ez az alkotás az első perctől az utolsóig; a bizalom-gyanakvás-zavar olyan magasságaiba és mélységeibe, hogy csak próbálod összeszedni magad és a gondolataidat. A kisember nagy baja, hogy nem mindig képes megkülönböztetni egymástól valóságot és képzetet, hiszen összetéveszti az igazságot a hazugsággal. Ezen kívül is persze annyi jelentésrétege van ennek a filmnek, hogy csak győzd érzékelni, feldolgozni/átengedni a lelkeden. A hitvilágok ábrázolása is különleges, komoly érték; egyszerűen páratlan, amit itt felvonultatnak az egyes csúcsjelenetek. Sok valós történetet olvastam már a témában, de látni valami teljesen más, élénkebb, megfoghatóbb tapasztalat.
Nekem ez most fontos volt, örülök, hogy végre bevállaltam.

S még egy apró megjegyzés, avagy hasznos tanács: feltétlenül eredeti hanggal KELL nézni. Meg se próbáld másképp!

2017-11-23 22:13:13 Amokh (4) #16

Ez a rendező egy zseni, mindhárom filmje fantasztikus!

2017-03-22 23:56:17 ryood (4) #15

akárcsak a The Age of Shadows

előzmény: dikalosz (#14)

2017-03-22 22:57:17 dikalosz (5) #14

És a Titanic-on ez is a program része! :)

2017-03-20 12:31:58 dikalosz (5) #13

Szerintem ha nem lenne "mégismiafaszvoltez", értenéd miért tetszik a legtöbbünknek.

előzmény: HejjaX (#9)

2017-03-20 01:00:05 St4nt0N (?) #12

Az én szememben az a legnagyobb erőssége, hogy alapvetően egy nagyon emberközeli és átélhető dráma, amihez az atmoszféra és az ügyesen adagolt horror csak hozzátesz.

2017-03-20 00:46:39 Vitelotte (3) #11

Hát, vegyes érzelmeim vannak. Rossznak nem mondanám, másképp szenvedés lett volna ez a 2,5 óra, de nem is nyert meg. Valóban voltak benne jó jelenetek, fent tudta tartani az érdeklődésem, de túlságosan összezavaró volt, ami nálam rontja az élményt. A ki-kicsoda dolog tisztázódott a végén, de a részletek kérdőjelesek maradtak. Én megtaláltam jútubon azt ahol tömören összefoglalnak mindent ami megmagyarázza a kavarásokat. https://www.youtube.com/watch?v=lxjp2YIk798 Nem csoda hogy alig van aki érti, ezekre nehéz lenne rájönni.

előzmény: nygaben (#8)

2017-02-28 09:11:23 tomside (5) #10

A magam nevében: pl. a roppant jó hangulat, a sejtelmesség, a képvilág, a misztikum, a feszesség és a brutalitás értő ábrázolása. Hirtelen ennyi. :)

előzmény: HejjaX (#9)

2017-02-27 22:32:05 HejjaX (3) #9

Na, még egy film, ami megy a "mégis mi a f.sz volt ez és mi tetszik ezen másoknak?" listámba.

2017-02-09 12:08:01 nygaben (4) #8

youtube-on találtam én is mindenféle videót, azok között érdemes kutakodni.. bár nekem még ezzel együtt is sántított egy-egy magyarázat, valahogy nem áll össze teljesen :(.

előzmény: tomside (#7)

2017-02-08 22:41:08 tomside (5) #7

Ha van, aki úgy érzi, föl tudja fejteni a film végét, írjon már rám, legyen szíves. Cseszi a csőröm a nem-értés.
A film egyébként - ettől teljesen függetlenül - kikezdhetetlenül zseniális.

2016-11-06 18:54:56 VVega (5) #6

Fantasztikus film. Rögtön a megtekintése után még csak egy gyenge négyesnek éreztem, de több jelenet is velem maradt még napokon vagy most már heteken keresztül.

A pap és a japán férfi társalgása a barlangban hátborzongató. Amikor meglátod és biztossá válik...

2016-10-25 08:29:09 noresz02 (4) #5

Igen ebben is lehet valami, nem véletlen, hogy egy Japánból érkezett idegenre összpontosul a falusiak haragja.

előzmény: scipo (#4)

2016-10-24 21:57:36 scipo (5) #4

Mindenki szamara egyedi ertelmezessel bir a film.
En akar egy nyitottabb forgatokonyvet is el tudok kepzelni:
Nincsenek szellemek, demonok. A film metaforakkal probalja bemutatni a kulonbozo vallasok, hiedelmek keveredeset egy kis koreai falu gyanakvasat es idegengyuloletet segitsegul hivva.

Az biztos hogy parszor meg fejben vissza kell porgetni az esemenyeket hogy meg is ertsuk szamunkra milyen ertelmet nyert a film. Nincs helyes es helytelen valasz.

2016-10-22 10:27:25 noresz02 (4) #3

A több mint 2 és fél óra nem tűnt hosszúnak, olyan íve volt a filmnek, hogy kellett ennyi idő a kifutásához. Tátott szájjal néztem végig, hogyan válik az esetlen tenyeres-talpas vidéki rendőr hőssé, majd áldozattá. Több olyan katartikus jelenet is volt a filmben, (szelleműzés, pap a barlangban) ahol a feszültségkeltés számomra eddig szinte ismeretlen formáját kaptam az arcomba és mondhatni zsigeri hatást tudtak elérni nálam. Ász volt.

2016-10-02 22:10:20 ryood (4) #2

hm..

2016-10-02 12:58:10 Soltyk (5) #1

Nagyszerű, de mindenki készüljön fel hogy ez sokkal "ázsiaibb" mint a rendező két előző filmje.