Kritikák, elemzések
[smokingbarrels.blog.hu] Az ügyfél / Forushande (2016)
Sok rendező álmodik olyan sikerről, mint amilyenben a Nader és Siminnek, és rajta keresztül a rendező Ashgar Farhadinak része volt. Az Oscar-győzelem ennek csak kisebbik része volt: sok kényszerből kikiáltott díjazottat láttunk már, de ez a film még sokáig a közbeszédben és a toplisták élén maradt. Következő darabja, A múlt már nem váltott ki ekkora hatást, azonban a direktor egyértelműen szintet lépett vele - nemcsak abban, hogy hazáját elhagyva a legnagyobb francia sztárokkal dolgozhatott, hanem saját művészetében is. 3 évvel később pedig mintha ez már tényleg csak a múlt lenne: Az ügyfélen már nyoma sincs az egykori zajos sikereknek, de mintha elveszett volna Farhadi ambíciója is, hogy próbára tegye magát.
[www.filmtett.ro] ROSKADOZÓ FALAK ALATT
Asghar Farhadi ismét az eltávolodás léptékeit vizsgálja, hogy a párkapcsolatok apróbb repedéseit egy-egy nagyobb ütés hogyan hasítja akár átjárhatatlanul szélessé. Fókusza ez alkalommal egyoldalú, jobban érdekli a sértett büszkeség, a bosszúvágy és a kegyelem témája, mint hogy kiegyensúlyozottan tudósítson szereplőiről.
[hetediksor.hu] Egy házasság anatómiája
Egy házaspár női tagját megtámadják, ám egy olyan kultúrában, ahol az áldozatot ugyanúgy (ha nem jobban) felelősségre vonhatják és meghurcolhatják, mint a tettest, óvatosnak kell lenni. Az őket ért sérelem miatt a férj bosszúhadjáratba kezd, ami nem feltétlenül tesz jót az amúgy is döcögve működő házasságuknak.
[www.filmtekercs.hu] Amerikai Perzsia
Bravúros húzással az egyik legnagyobb kortárs filmrendező, Asghar Farhadi legújabb filmjében összehozta Irán társadalmi ellentmondásait az ízig-vérig amerikai Az ügynök halálával. Az ötvözésből alakult Az ügyfél 2016 egyik legjobb filmje lett.
[filmdroid.hu] Az ügyfél (Forushande)
Nagyvárosi éjszaka valahol Iránban. Kétségbeesett kiáltozás veri fel a csöndet: menekülni kell a tömbházból, mert mindjárt össze fog dőlni. Itt-ott villanó fények, álmos tekintetek, remegő kéz, tétován mozduló láb. A lépcsőház gyorsan megtelik sürgölődő emberekkel: menteni próbálják szeretteiket és magukat. A kamera pedig ráközelít a közelben dolgozó markológépre, miközben a tőle minket elválasztó ablaküveg hirtelen megreped. A friss Oscar-győztes Az ügyfél egy ilyen nyitány után akár sima akciófilmként is folytatódhatna, Bruce Willis azonban ezúttal nem jön el megmenteni minket: Asghar Farhadi filmje repedésekről mesél ugyan, de azok kevéssé falakon, inkább emberi lelkeken nyílnak.