The Neon Demon (2016) ☆

Neon démon

(Nicolas Winding Refn)

amerikai-dán-francia horror, thriller

3,4
★★★☆☆
199 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-10-12 19:14:44 hellcat (4) #34

Csak nekem keltett olyan benyomást a Keanu Reeves által játszott karakter, mintha a Kopp Kopp c. filmbéli karaktének a továbbfejlődött verziója lenne? (A Kopp kopp alternatív befejezése fent van youtube-on és a megnézése után még inkább ráerősít erre az érzésre.)

2017-01-20 22:44:12 ChrisAdam (5) #33

Kéne egy olyan gomb, hogy "megnéztem, de olyan brutál beteg volt, hogy nem tudom osztályozni". Mert tényleg így van. Adnék én rá zseniálisat is őszintén szólva, meg nézhetetlent is, ennek átlagát viszont biztos nem, mert nem középszerű. Rohadtul adja a látványvilág, a zenék, de ezeket már elmondtátok. Hát, na. Nem az a film, amiről hosszú elemzéseket lehet zenélni. Refn barátunk igencsak belecsapott a lecsóba. Meg Elle Fanning se semmi. A kérdés csak az, hogy a stáblista után igyekezzünk elfelejteni-e ezt a rendkívül nyomasztó képi világot és hangulatot, vagy mélyedjünk bele és próbáljuk megemészteni.
Négyes a végeredmény. Néhol túllép egy határt, néhol rettenet hatásvadász, audiovizuális maszturbáció, de ennek ellenére jó film. Sőt.

PS: Végighallgattam a filmzenét, zsenialitás, majdnem felér egy Daft Punk vagy M83 albummal. És ezzel nagyot mondtam.

Update 17.05.05.: Ötös.

2017-01-08 21:17:53 miraculum (4) #32

Nagy vonalakban már minden elhangzott, amit tudni érdemes, a látvány és a zene csillagos ötös, csak ez sajnos nem egy 110 perces videoklipnek készült. Egyébként még a sekélyes mondanivalót is megbocsájtanám, mert egyszerűen olyan tökéletesen meg van csinálva minden ebben a filmben, de a közepe-kétharmada felé az addig hangulatosan komótos vonalvezetés olyan szinten belassul, hogy az érthetetlen... Innen már hiába pörögnek fel a legvégére az események, nem bírtak felrázni a kómámból, amibe estem. Haragudni nem tudok, mert azért ilyen filmből szívesen néznék még sokkal többet is, de valahol egy nagy kihagyott ziccer marad az egész. Nem gondolom hogy egy blöff lenne, mert ennyire nem érzem hogy hülyére akarna venni Refn, de ahogy mások is írták, már talán túlságosan is a forma megszállottja lett. És igen, ez az Only God Forgivesben jobban tudott működni. Egyébként Jena Malone volt számomra az aki ezúttal a hátán vitte a filmet, váratlanul ért az alakítása.

2017-01-04 12:32:44 Simpleton Larry (2) #31

"Ha nem lenne szép, meg sem torpantál volna megnézni."

2016-10-09 11:50:57 fatbastard (2) #30

Teljesen egyetértek.

előzmény: ryood (#22)

2016-10-07 01:41:59 Adzzaa (?) #29

Egy filmet keresek. Gyerekek vannak benne és szét akarjak választani a szuloket hogy elvaljanak! Meg a végen a kiscsaj direkt kicseszik a sraccal hogy megbukjon hogy vele maradhasson jovore! Ennyire emlekszem. Valakit tudja mi lehet ez a fim? Tudom hogy nem ide tartozik de kiirtam a filmet keresek oldalara is de nem valaszolt meg senki meg gyakorin is probalkoztam de semmi eddig

2016-10-07 00:51:23 tomside (4) #28

Zenében 5 csillag, de a képi világ ezúttal már túl zárt, nálam az élvezhetőség rovására megy. A sztori jó, ahogyan az alakítások is fantasztikusak. Mégis, rokontémában a 2014-es Starry Eyes egy fokkal jobban adta.

2016-09-18 21:22:37 necksprain (3) #27

elég alacsony az ingerküszöböd. viszont tényleg ne nézz Refn-t, mert a zseniális filmjei sem neked valók.

előzmény: GabN (#26)

2016-09-18 21:13:33 GabN (1) #26

Hát ha a modern szó a hullákkal való ****t vagy azok vacsorára való elfogyasztását jelenti, akkor tényleg nem :D Igazából nem értem, hogy az, aki ilyet kitalál annak mennyire beteg lehet az elméje.
Soha többé Refn!

2016-09-17 19:30:44 purplerain (3) #25

Az a baj, hogy nem vagy elég modern :-)

előzmény: GabN (#24)

2016-09-17 19:26:26 GabN (1) #24

Most lett vége és konkrétan hányingerem van... Ez normális dolog?
A film utolsó fél órája a betegségnek egy olyan fokán van túl, ami komolyan mondom, hogy felfoghatatlan.

Az első másfél óráról nem beszélek, mert ahogy látom azt már megtették mások, a képek, a zenék tényleg rendben vannak-
De akkor is... a hullaházas jelenettől kezdve ez a film minden határon túl megy.

2016-09-13 23:39:32 Szaracén (1) #23

Ez a film blaszfémia, retek, szutyok, szemét, ótvar, gány etc. Nem érdemes megnézni, csak kifolyna agyatok. Vegyetek a mozijegy árából egy Cosmopolitan-t, kb. annyi mondanivalója van ennek a trágyának is, csak az a magazin vicesebb és van benne kupon. :)

2016-09-10 22:30:48 ryood (2) #22

sikerült teljes mértékben feláldozni a tartalmat a forma oltárán (némi ócska mulholland drive utóérzéssel) .
pedig tök jól indult. aztán a film felétől kezdve kezdtem elveszteni érdeklődésemet, a harmadik harmadra pedig teljes érdektelenségbe fulladt az egész. egészen röhejes volt helyenként.
szóval ilyen az, mikor valakinek nincs érdemi mondanivalója egy adott témáról, de agyon stilizált képi világával, "misztikus" , rejtélyes, szokatlan hangulattal próbálja pótolni azt, ami valójában hiányzik a filmből.
óriási csalódás összességében. csak az egészen fantasztikus zenéje miatt nem alázom le egy nézhetetlennel.
refn pedig igazán leállhatna ezzel a lila ködös, álművészkedéssel, és visszatérhetne koppenhágába, és adhatna egy jelentést a mai ottani alvilágról. abban tényleg autentikus.

2016-09-05 20:54:19 BonnyJohnny (3) #21

Tipikus, mikor egyszerre adnék rá zseniálisat és néthetetlent, ezért átlagolva közepest kap, pedig a film attól áll a legtávolabb.

2016-08-09 10:54:50 purplerain (3) #20

Húú ez egy nagyon elborult verzió :) Én azért gondoltam arra amire, mert mikor

kiöklendezte a szemet, szinte vártam, hogy a szem megmozduljon vagy kacsintson egyet :) Mondjuk szemhéj nélkül nehéz :) De én valahogy úgy éreztem, hogy figyeli őket Jesse a lelkiismeretükön keresztül... No de mindegy ettől szép (???) ez a hobbi mindenkinek minden más :)

előzmény: Tenebra (#19)

2016-08-09 10:05:58 Tenebra (5) #19

Szem - látás - modellipar. Szerintem ezért a szem. Mert az látja a tökéletes szépséget, és a szemen keresztül fogalmazódnak meg a gyilkos gondolatok, a látás indítja be a gyilkos irigységet. Én így tudnám értelmezni, hogy pont a szemet választották felzabálandó testrészként.

előzmény: purplerain (#18)

2016-08-09 09:00:47 purplerain (3) #18

No nem elég egyértelműen tettem fel a kérdést :)

Azt értem, hogy miért öklendezte fel a csaj a szemet. A kérdésem arra irányult, hogy magának a szemnek, volt-e jelentősége. Tehát, hogy nem szívet, májat vagy egy darab húst hányt ki hanem a szemet. Mintha a lelkiismerete jött volna fel, ami figyelte belülről, vagy ilyesmire gondolok. :)

előzmény: Singularity8 (#17)

2016-08-08 17:46:56 Singularity8 (4) #17

Persze, ha másként fogalmazod meg, ami történt, máris látszik: Nem vette be a gyomra azt, amit műveltek. Ő testesítette meg azt a típust, aki habár képes a tettet végrehajtani, de aztán összeroppan annak súlya alatt.

előzmény: purplerain (#16)

2016-08-08 09:28:06 purplerain (3) #16

Egy kérdés:

Volt annak bármi jelentősége (szimbolikája), hogy a csaj egy szemet öklendezett fel a végén?

2016-07-18 21:29:01 Jason13 (5) #15

Nicolas Winding Refn idén mozikba kerülő filmjét nagy várakozás előzte meg, hiszen a direktor ezelőtt még nem merészkedett a horror területére. Az igazat megvallva azonban a Neon démon inkább egy művészien levezényelt misztikus thriller, a rendező kimért, lassú stílusában.
Azt meg kell hagyni, hogy Refn közel sem eredeti témára építette filmjét, hiszen sok produkció dolgozta már fel a hírnév mögött álló sötétséget. A modellszakmáról pedig alapvetően tudni lehet, hogy közel sem olyan csillogó intézmény, mint amilyennek elsőre tűnik.
Ennek ellenére én kíváncsi voltam a végeredményre, hiszen egy-két kivételt leszámítva szeretem a rendező munkásságát és úgy gondoltam, ebből az alapanyagból is képes lesz valami érdekeset kihozni. Végül nem is kellett csalódnom.
Maga a sztori rendkívül egyszerű. Egy fiatal lány Los Angeles-be érkezik, hogy belekóstoljon a modellkedésbe. Rendkívül hamar fel is fedezik tehetségét és elindul felfelé a ranglétrán. Azonban semmiből való felemelkedését nem nézi mindenki jó szemmel.
Az alaptörténet igazából nem más, mint egy váz, amire ráépülnek a szimbólumok, melyek segítségével a készítők bevezetnek minket a színfalak mögé. Ott pedig nem vár minket más, csak a sötétség és a romlottság. Ha elsőre rápillantunk az alkotásra, olyan, mintha egy modellt néznénk: kívülről gyönyörű, viszont semmi egyébbel nem szolgál.
De ennél azért Refn ügyesebb. Tény és való, hogy az elvont képsorok megértéséhez szolgáló kulcsot megkapjuk már az első percekben, azért így is akadnak olyan jelenetek, melyeket nem lehet egykönnyen megfejteni. Maga a tempó nem igazán nézőbarát, elég lassan építkezik a film, de ez számomra nem volt zavaró. Sőt, segítette azt, hogy minél jobban elmélyüljek a cselekményben.
Ezt a fajta beleélést táplálja a látványvilág és a zene is. A képek elképesztően gyönyörűek, ahogy a színhasználat is. Az operatőr és a vágó nagyszerű munkát végzett, ahogy a zeneszerző is. Cliff Martinez már Refn házi komponistájának is nevezhető és ahogy előző munkáihoz írt dallamai, úgy az itteniek is zseniálisak. Kellően illenek a nem mindennapi képsorok alá, miközben még fülbemászóak is.
Ahogy fentebb már említettem, a Neon démon nem igazán nevezhető horrornak. Ez annak is köszönhető, hogy a sztori inkább a szimbólumokra és azok építgetésére helyezi a hangsúlyt, így hatásvadász ijesztgetésekkel nem igazán találkozhatunk. De ezzel nincs is baj, hiszen a kellően elvont sztori alapból sok feszültséget tartalmaz. Sőt, a játékidő utolsó fele olyan, mint egy abszurd rémálom, itt azért már véresebb képsorok is előfordulnak.
De ezek bemutatása sem öncélú, inkább művészien szép. Igazából egy olyan jelenet akad, ahol a gyengébb idegzetűek felszisszenhetnek, azonban akik ismerik a rendező eddigi munkásságát, nem hiszem, hogy megilletődnének rajta.
A színészekről még nem esett szó. A főszereplő, Elle Fanning alakítása nem igazán nevezhető maradandónak, bár ez annak is köszönhető, hogy őt egyfajta kirakatbábunak használja a cselekmény, akin keresztül bemutatásra kerül, hogyan formálja át a nőket a szakma. A mellékalakok sokkal érdekesebbek, közülük is kiemelkedik Jena Malone és Keanu Reeves. Utóbbi ugyan nem szerepel sokat, de figurája kellően beteges ahhoz, hogy ne feledjük el egyhamar.
Összegezve a dolgokat, a Neon démon egy nagyon érdekes darab. Talán nincs annyira elvont, mint Refn előző filmje, a Csak Isten bocsáthat meg, de így is egy remekül összerakott, hangulatos alkotás, amit a nyitottabb nézőknek csak ajánlani tudok.

2016-07-15 02:14:14 The man who laughs (3) #14

Na Refn ezzel most rendesen feladta a leckét. Egyszerűen nem tudom eldönteni, hogy ez most egy beképzelt művészieskedés, vagy pedig egy fricska a sznoboknak (egy felvállalt exploitation film, amelyet direkt magas művészetnek akart álcázni). Talán az utóbbi. Az viszont biztos, hogy a rendező ezzel a filmmel kimaxolta a Style over Substance formulát (pedig ezt már a Bronsonnal is megpróbálta, ám az így is sokkal izgalmasabb film, szórakoztatóbb)

Amúgy audió-vizuálisan bitang erős, helyenként már-már hipnotikus erejű alkotás. Gyönyörű - helyenként Argento-t idéző - képek, nagyszerű - helyenként Carpenter-t idéző - zene, csak éppen tartalom alig van mögötte.

A film egész cselekménye csak úgy "lóg a levegőben", a főhősnő végig csak sodródik az árral, és tulajdonképpen egészen az utolsó harmadik nem történik semmi igazán jelentős. (A komótos tempóra pedig ráerősít a rengetek montázs szerű/szürreális álom jelenet is.) Ha pedig a cselekmény mögé pillantunk nem igazán van ott több annál a nem túl eredeti gondolatnál, hogy a "modellek felfalják egymást, és akinek ezt nem bírja a gyomra, az elhullik". (Ráadásul ezt a lehető legkevésbé árnyalt módon adja át

Éppen ezért hiába a kifejezetten bravúros forma nem igazán tudom azt mondani rá, hogy ez egy jó film lenne. Viszont valamiért mégsem tudok rá igazán haragudni - persze lehet, hogy ez azért van mert olvastam előtte róla, és kb tudtam, hogy mire számítsak - és nem is untam a filmet (meglepően gyorsan pörgött le a 110 perc, főleg ahhoz képest, hogy alig történik valami a filmben). Persze lehet erre fricskaként is tekinteni, hogy a film pusztán annyira sekélyes, mint a világ, amiről szól, így a forma és a tartalom is egyensúlyba kerül.

Hogy akkor most ez jó film vagy sem azt majd nálam okosabbak megmondják, én egyszerre élveztem is, és tettem fel magamban a kérdést, hogy nem-e egy hatalmas blöff az egész. (A Csak Isten bocsáthat meg-nél jóval egyszerűbb/érthetőbb viszont emellett kevesebb is. Bár ezzel ellentétben azt anno nem teljesen értettem, mégis jobb/érdekesebb/izgalmasabb filmnek tartom, és ezután is valamiért éppen annak - nem pedig ennek - az újrázásához jött meg a kedvem,)

2016-06-30 22:33:47 Rorschach (1) #13

Nicolas Winding Refn túl messzire ment, de annyira, hogy a Neon démont akár a szintén dán kollega, Lars von Trier is rendezhette volna. Pedig én két pofára ettem az Only God-ot, sőt még a Valhallát is.

Reálisabb lenne amúgy egy kettes-karcsú hármas osztályzat, de a záró akkord olyan minősíthetetlen, művészfilmes faszverés, amit látva egyszerűen rá kell nyomni a karót.

Azt meg nem csodálom, hogy évekig tartott ehhez forgalmazót keríteni.

2016-06-26 21:18:46 henisz (?) #12

Nekem a Neon Démon nézése közben a Mechanikus narancs jutott eszembe, vizuálisan nagyon hasonlít Kubrick munkáira. A látvány és a zene is tökéletes összhangban van. Ha nem lett volna az utolsó 20-30 perc azt mondanám, hogy ez egy mestermunka (a vizualitás terén az is volt, és akár tanítani is lehetne). De a film vége teljesen hazavágta az egész filmet, emiatt nálam csak közepes, ha csinált volna neki valami más befejezést akkor szerintem jobb lett volna.

2016-06-24 20:57:24 Singularity8 (4) #11

Nem tudom, Refn el tudott-e volna menni olyan végletekig a formával, amit ehhez a világhoz túlzásnak éreztem volna. Tökéletes volt így, egy percig sem éreztem öncélúnak, brutális hangulatot teremtett a zenével karöltve.

Az utolsó 15 perccel meg azt hiszem nem hagyott alternatívát a nézők érzelmeit illetően. Pontosan ezt a szintű undort érdemli szerintem ez a szakma, amit az utolsó jelenetsorok kiváltottak belőlem. Habár kifelé menet inkább le voltam sokkolva, mintsem hogy a végtelen emberi felszínességen merengtem volna, szóval lehet, a végjáték mégis csak egy picit túl volt tolva.

Azért egy-két kínosságba hajló dialógus részletért kár, azok nélkül lehet az 5-öst is megadnám.

BonnyJohnny: Na, átesett a ló túlsó oldalára? :)

2016-06-24 13:59:54 Tenebra (5) #10

A tartalom szerintem sem a legeredetibb, ötszázmillió film szól ugyanerről. Ebben mégis az az eredeti, ahogyan előadja Refn. Formailag tökéletes - és ezért tárulnak fel ebben a sablonos sztoriban is mélységek.

Ezt a filmet sokan fogják gyűlölni. A felszínen öncélú, bár nem annyira brutális, mint a Csak Isten bocsáthat meg.

Ez a film nem lesz sokak kedvence, mert még annyira sem populáris, mint a Drive.

Leginkább egyébként a Duke of Burgundy-hoz vagy a Csillagok közötthöz tudnám hasonlítani.

Az biztos, hogy engem ez is nagyon megfogott. Az utolsó 10 perc az nagyon kemény agyterror, akkor kicsit elidegenedtem a filmtől, de összességében én 9/10-et adok rá.

A zenéje meg kell, azonnal. Refn ismét jó érzékkel választott zenét a filmhez.

2016-06-20 15:51:51 dabo (3) #9

Tartalom tekintetében nem kell sok nóvumra számítani, de audiovizuális szempontból olyan gusztusosan van a film megkomponálva, hogy hajlamos az ember elnézni a középszerű forgatókönyvet és a kissé szájbarágós szimbolikát.

2016-06-10 11:57:01 necksprain (3) #8

erre mért lehet szavazni? amúgy lesz 23-ról 24-ére virradó éjfélkor az art meg moziban. itt találtam rá

2016-05-27 14:30:32 necksprain (3) #7

június 24, nem 23.

2016-05-13 13:18:22 Singularity8 (4) #6

Jobb kezemmel vakartam a bal fülem. Megesik. ^^

előzmény: The Hungarian (#4)

2016-05-13 12:29:17 Xuja (4) #5

Baszki tényleg:D

előzmény: The Hungarian (#4)

2016-05-13 12:23:08 The Hungarian (?) #4

Meg hát ugye a film főoldalán balra lent sem véletlenül szerepelnek dolgok. :)

előzmény: Singularity8 (#3)

2016-05-13 12:01:18 Singularity8 (4) #3

június 23.

előzmény: Xuja (#2)

2016-05-13 11:33:10 Xuja (4) #2

Honnan az info? Az IMDB-n nincs kiírva magyar bemutató.

előzmény: Borivoje (#1)

2016-05-12 21:40:12 Borivoje (5) #1

Nagy öröm, hogy a Cannes-i bemutató után itthon is vetítik egy bő hónap múlva. Továbbá kijött egy igen tetszetős új előzetes ( KATT ). Már az OFG-ben is nagyon tesztett Refn neonfényben úszó vizualitása, remélem most sem okoz csalódást.