The Martian (2015) ☆ 👁

Mentőexpedíció

(Ridley Scott)

amerikai-angol-jordániai-magyar dráma, kalandfilm, sci-fi

3,8
★★★★☆
976 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

  • 1
  • 2
2023-05-31 11:51:13 critixx (3) #115

Kedves, szerethető film, ami négyest kapna tőlem, ha félórával rövidebb volna. Sajnos így majdnem két- és félórában ez iszonyú tömény (pláne nekem, aki gimiben majdnem megbuktam matekból, kémiából), a végére már nagyon untam, vártam, hogy megmentsék szegény Matt Damon-t és jöjjön a stáblista. A humor szerintem abszolút pozitívuma a filmnek, jól működik és oldja a túlzott "tudományoskodást". A Kínának való nyalás viszont taszító. A '30-as években többen lobbiztak, hogy a hollywoodi stúdiók ne forgalmazzák a filmjeiket Németországban, tiltakozásképp az ottani diktatúra ellen, de a stúdiók azt mondták: "túl nagy piac ahhoz, hogy veszni hagyjuk". A történelem ismétli önmagát.

2019-02-04 08:36:41 Bicycle Repairman (5) #114

Azon kevés filmek egyike, ami beszippant az első percekben, és a végéig nem ereszt.
Újranézés után is kitűnő alkotás, nagybetűs SCI-FI.
Most megyek, és eszek egy kis krumplit.

2016-02-21 11:30:00 tomasso (3) #113

Nem igazán jött be. Aztán végül arra a megállapításra jutottam - mégha a címkék közt nem is szerepel - hogy vígjátékként bepréselhető az elmegy kategóriába. A rendező újabb munkái közt mindenképp pozitív színben tűnik fel ez a darab.

2016-02-21 09:50:18 Tenebra (4) #112

Egész jó volt, különösen a vége, melyben a feszültséget sikerült rendkívül mértékben felfokozni annak ellenére, hogy tudtam, mi lesz.

Szerencsére az előzetes elvárásaimmal szemben a poénkodás nem volt zavaró és tenyérbemászó, néhol egész drámai tudott maradni.

De a lényeg, hogy néhány érdekes, tudományos kérdést is felvetett ez a sci-fi, avagy valóban sci-fi volt.

Szóval Ridley Scott-tól egy pozitív meglepetés, ami persze nagyban köszönhető valószínűleg az irodalmi alapanyagnak, ami bizonyára ennél sokkal komplexebb.

2016-02-17 22:43:30 Ugor (4) #111

Szólj nyugodtan máskor is, ha némi szorulásod lenne.

előzmény: goromba (#110)

2016-02-17 19:00:52 goromba (5) #110

Most, hogy erre jártam, meg kell említenem, hogy Ugor mester egysorosain néha csak nem beszarok a röhögéstől

előzmény: Ugor (#109)

2016-02-17 17:04:11 Ugor (4) #109

Hát ennyi adatott.

előzmény: buksi1 (#108)

2016-02-17 16:10:24 buksi1 (?) #108

Életem második legunalmasabb filmje. Az első a Noé volt. :)

2016-02-12 07:39:47 Killjoy (4) #107

Ezzel a filmmel is úgy voltam, mint Spielberg következő próbálkozásával a Ready Player One-nal. A könyv után el nem tudtam képzelni, hogy ebből élvezhető filmet lehet csinálni. Egyszerűen annyira az alapja az egésznek a technikai részletesség, hogy ezt képtelenség átültetni nagyvászonra. Szívesen megnéztem volna egy sokkal könyvhűbb feldolgozást, de akkor arra pár technika-kedvelőn kívül a kutya sem ment volna el moziba :) De jó volt ez azért, még ha nem is sikerült a sci-fi trónt veszélyeztetnie. Az Oscartól vagy akár az Arany Vapititől szerintem messze van, bőven voltak erősebb filmek az évben, de az utóbbi évek egyik legokosabb sci-fije volt, messze felülmúlva az agyonistenített Mad Maxet.

2016-01-31 02:31:54 Xuja (4) #106

Kissé száraz, de összességében okos, intelligens sci-fi ami maximálisan megfelel az előzetes elvárásoknak. Damon rutinosan hozza a lazacsávót, a többiek csak asszisztálnak. Én kifejezetten feszültnek éreztem (bár kétségkívül sehol sincs ilyen tekintetben egy Gravityhez képest), és a giccshatáron is szépen egyensúlyozik.

2016-01-22 11:09:43 kaamir (4) #105

A legnagyobb erénye, hogy Scott nem b**ta el nagyon, csak kicsit. Alapvetően tetszett, szórakoztató, vicces, jó tempójú. Szóval minden rendben van. Csakhogy, ennél sokkal-sokkal több is lehetett volna. Az Apollo 13 színvonalához pl. köze sincs, ahogy a könyvhöz se. A technikai részleteket visszavették, pedig az lett volna az egész sava-borsa. Watney megpróbáltatásait is jócskán megkurtították, így viszont olyan simán megy minden, mintha csak a Mecsekből kéne hazahozni valakit, vagy ott kéne túlélnie. Sokkal több feszültség kellett volna ezen a szinten. Scott teljesen feleslegesen felduzzasztotta az Ares legénységének történetszálát, amivel viszont semmit nem sikerült hozzátenni az egészhez. Hót felesleges. Főleg emiatt és a végtelenségbe nyújtott, bohózatba hajló finálé miatt nem maradt idő arra, amiről ennek a filmnek szólnia kellett volna.

7.5/10

2016-01-16 15:09:18 MicaHiro (5) #104

Azért a hazafias témájú film jelölése maguktól, mindenféle megvesztegetés nélkül sem áll távol az Oscar-t osztogató emberektől.
A film pedig semmivel sem érdemli meg kevésbé a jelöléseit, mint mondjuk a Ryan közlegény, a Gettómilliomos vagy a Gladiátor, esetleg a Rettenthetetlen.

előzmény: Korben (#103)

2016-01-16 14:12:19 Korben (?) #103

A forgatókönyvvel meg az a bajom, amit sokan írtak már, h a film első fele-sztori felvezetés tényleg nagyon jó, de aztán átcsap vmi nagyon 'hazafias cuccba', és innentől már nálam nem OK, vagy ez a könyvbe is így volt?
A film és Matt jelölésével kapcsolatban pedig.... Tényleg nem akarok rosszmájú lenni, de én ilyenkor egyből arra gondolok, h A Stúdió lefizette (persze erre vannak szebb szavak is) az oscar bizottságot. És ennyi, pénz beszél.... (de hagyjuk is, én vgyok ngyon szentimentális, a pénzről szól minden)

előzmény: ChrisAdam (#102)

2016-01-15 18:27:29 ChrisAdam (4) #102

Az adaptált forgatókönyv esetében még megértem a jelölést, de igazad van, a film nem annyira illik bele a képbe, főleg a többi jelölt mellett. Matt Damon, hiába viszi a hátán a filmet, korántsem alakít hatalmasat, sőt. Nem hoz többet a várt "mettdémonos" alakításnál. Szóval talán e kategóriákban ez a "töltelék". :)

előzmény: Korben (#101)

2016-01-15 14:58:06 Korben (?) #101

Nem túlzás ezt a filmet Oscarra jelölni? Nem túlzás Matt Damon-t Oscarra jelölni ezért a filmért? Ez egy korrekt szórakoztató film. De az Oscartól ngyon messze van (persze a technikai díjakat megértem).

2016-01-12 23:00:38 Corso666 (4) #100

Mert ez nem egy évszázaddal előre mutató sci-fi, hanem igazából többnyire mai technikának megfelelő elemek vannak felhasználva. Ergo nem lehet az űrben ukkmukkfukk egy hátraarcot vágni, általában egy gravitációs parittyát használnak fel a lényegi elinduláshoz pl stb. ;)

előzmény: blazserbozso (#91)

2016-01-12 17:35:26 carmine (4) #99

Vannak benne humoros részek, de ettől még nem lesz vígjáték. 144 percből 10-15 perc össtesen talán. Ennyi erővel a A kémek hídja is vígjáték...

2016-01-12 17:28:56 Bong (?) #98

Ezek szerint az imdb és a golden globe se tudja mi az a vígjáték. :D

2016-01-12 16:30:43 Raul (5) #97

Én is meglepődtem, de imdb szerint is az... majd a megtekintés után kiderül.

előzmény: Eglaronion (#94)

2016-01-12 16:09:55 Ugor (4) #96

És te is mindig hozzákeverted a saját anyagodat Tizsasülyön?

előzmény: nejmed (#95)

2016-01-12 16:01:22 nejmed (4) #95

Ha pityóka van, minden van. :D Szüleim azóta nem ültetnek krumplit otthon, mióta egyik évben egy zsák krumplit ültettek, majd egy zsáknyit gyűjtöttek be. Mindig is sejtettem amúgy, hogy még a Marson is jobb földek vannak, mint az a brutál agyagos feketeföld Tiszasülyön. :D

Nem volt rossz film amúgy. ;)

2016-01-11 19:20:28 Eglaronion (?) #94

Vígjáték? Komoly? Nem láttam, azért kérdezem.

2016-01-11 15:12:20 nandras (4) #93

sőt, igen szemléletesen be is mutatja :))

előzmény: Bong (#92)

2016-01-05 15:15:55 Bong (?) #92

Mert azt a zseni, fekete srác találta/számolta ki, hogy vissza tudnak érte menni. De még miután kiderült, hogy ez lehetséges az igazgató először nem is akarta engedélyezni a hadműveletet, mert egy ember miatt az egész csapat életét kockára kell tenni. Szóval jól el lett ez magyarázva szerintem.

előzmény: blazserbozso (#91)

2016-01-05 14:57:41 blazserbozso (5) #91

A többiek véleményét nem olvastam, ezért lehet, hogy amit írok, arról már volt szó, bocs. A film nekem hatalmas élmény volt, majdnem 5-ös, de mivel nincs 4,8-as értékelés, ezért megérdemli a felfelé kerekítést. Egyedi sztori, izgalmas helyzet, Matt Damon nagy lehetősége a majdnem "one-man-show"-ra. Nekem tetszett, ahogy hozta a figurát. Néhány kis malőrtől eltekintve (pl.: nem tudtuk meg, hogy a legkézenfekvőbb megoldás, nevezetesen, hogy visszafordul az űrhajó érte, miután kiderül, hogy ott ragadt, mi a fenéért nem jutott eszébe senkinek. A vége felé kapunk egy félmagyarázatot rá, de én akkor sem értettem, hogy ez miért nem volt opció. Amíg nem kapok erre magyarázatot (vagy ki nem derül, hogy én siklottam el a filmben a magyarázat mellett), addig kénytelen vagyok elkönyvelni az általam nagyon utált hálivúdi elkenésnek a dolgot, amire egy gondolkodó ember felteszi a kérdést, hogy "az előző jelenetben feldobtak egy almát, az hova lett?". És a film csak annyit tud erre válaszolni, hogy "Ne agyalj! Nézd a filmet!". Mert a készítők nem is akarják kerek egészre csinálni, "jó lesz ezeknek így is!". Mert nem volt ötlet, vagy mert az adott helyzetre nincs is elfogadható magyarázat, vagy mert bonyolult lenne magyarázatot kitalálni rá, vagy mert a producer beleszólt, vagy mert már nem volt rá idő, hogy kitalálják. Az amerikai filmek nagytöbbsége hemzseg az ilyen magyarázattalanságoktól, amik számomra gagyivá teszik őket.
Ebben a filmben is volt egy-két ilyen, de ezeket leszámítva nagyon élvezetes és izgalmas volt, a humora miatt is egyedi atmoszférával (ami azért annyira nem volt hihető, hogy ilyen vicces és laza fiú ez, hogy ilyen helyzetben is MókaMiki marad, de mégis kellemes hangulatot adott ez a könnyedség a filmnek). Damon hihető és okos Macgyver-ötletekkel oldott meg minden újabb felmerülő problémát, remek szórakozást adva végig.
Az utóbbi idők egyik legjobban várt filmje volt nekem és nem is csalódtam. Csak két tizednyit.:)

2016-01-03 22:36:11 Bong (?) #90

Nem olvastam a könyvet, de mérget vettem volna rá, hogy túléli. Azért ez jött a film hangulatából is, meg hálivúdi is annyira, hogy szerintem akkor is túléli a főszereplő, ha a könyvben amúgy nem. Ettől eltekintve izgultam érte/értük, mert az egész film olyan emberire sikeredett, hogy nagyon megkedveltem a szereplőket, és azért tudták fokozni a feszültséget azzal, hogy a leges legvégéig jönnek és jönnek az újabb problémák, így mikor a parancsnok végre elkapja Watney-t, jó volt fellélegezni. De ha belegondolunk, milyen komikus lett volna, ha Mark simán elrepül a legénység mellett a végtelen űrbe. :)

előzmény: Rice (#89)

2016-01-03 20:02:06 Rice (5) #89

Ugyan eléggé elfogultan néztem, mert a könyv számomra az utóbbi pár év legnagyobb durranása volt, de nem kellett csalódnom benne. Nagyon jó adaptáció. Szerintem Matt Damon nagyon jól megfogta az író által elképzelt figurát. Többen hiányolták a tudományosságot - tessék elolvasni a könyvet, ott vastagon megkapjátok. :) Ha minden tudományos részletet beleírtak volna, akkor 3,5 óra lenne a film, egy csomó, sokak számára érdektelen szövegeléssel teletűzdelve.

Mivel olvastam, tudtam mi lesz a vége, így a filmet ebből a szempontból nem tudom értékelni. De kíváncsi lennék, aki nem olvasta, annak mennyire jött át az, hogy itt akár meg is halhat a végén? Mert a könyvben nagyon ki van az hegyezve, hogy az egész naplóbejegyzésekre épül (kivéve a földi részeket), és azt ugyebár utólag, a halála után is megszerezhette volna a NASA, lásd Europa report. A könyvben számomra a mentés legutolsó oldaláig sem volt nyilvánvaló, hogy túléli.

2015-12-30 13:59:12 BonnyJohnny (4) #88

Szerintem a komolytalansággal nem volt komoly baj, mert jól tükrözték a főszereplő hozzáállását a körülményeihez. Szerintem konkrétan csak így élhető túl ép ésszel/lélekkel. Persze elfogadom, hogy nem tetszik, de direkt ilyen... ez kb. olyan, mintha egy musicalnek felrónám, hogy énekelnek benne... :)

A tudományosságával szerintem nem volt baj. Elég megalapozott volt a benne mutatott tudomány.

előzmény: GabN (#87)

2015-12-30 13:43:14 GabN (3) #87

Nem olvastam végig az összes hsz-t, de feltételezem, hogy nem csak én akadok fenn a zenéken.
Nekem teljesen komolytalanná tették a pop zenére vicceskedős jelenetek a filmet.

Nem beszélve arról, hogy a 2 órás előzmény után a fő cselekmény elejétől a vége feliratig kb. 3 perc telik el...
Ez így nagyon sekélyes.


Jobb lett volna, hogyha kicsit tudományosabb a film, így csak egy átlag amerikai popcorn múvi. :(

2015-12-26 20:34:27 kocz (5) #86

Mint film, a szereplők játéka, a forgatókönyv stb összességében számomra egy 4-esre elegendő, remekül szórakoztam a filmen, de közel sem volt zseniális. DE! Minden egyes kis részletnek utána néztem (mars forgásideje, a mars légköre, talajösszetétele, szkafanderi nyomás és sérüléseinek hatása...stb) és nem találtam fogást a filmen. Igaz nem vagyok asztrofizikus csak érdeklődöm a téma után, de számomra hitelességből csillagos ötös. Ezzel feljavította magát zseniálisra. Szerintem!

2015-12-19 15:54:01 Ilith (2) #85

Ez a film elméletileg azért készült (azon kívül, hogy sok-sok pénzt termeljen), hogy felhívja a figyelmet az ember nagyszerűségére. Arra, hogy mindent képesek vagyunk túlélni, eszünkkel tudunk alkalmazkodni, testi erőnkkel építeni, a Mars hátán is meg(fogunk tudni)élni. Legyőzünk minden óriási, kezdetben legyőzhetetlennek hitt akadályt annak tudatában persze, hogy ez fontos. Ennek bemutatásához viszont szükséges az emberi élet nagyszerűségében, értékességében való hit megmutatása. Ebben a filmben a főszereplő viszont pehelykönnyű, pusztulása nem lett volna értékveszteség... ő maga sem éreztette sorsának tragikumát, esetleges bukásának jelentőségét. Persze, bátornak kellett lennie, talán vakmerőnek is, hogy egyáltalán oda kerüljön... de ő "fullba nyomta a kretént"...talán egy jelentnél érződött a marsi akció jelentősége.

2015-11-29 19:34:19 purplerain (4) #84

Érdekes film volt, kifejezetten jól szórakoztam rajta, ugyanakkor moziból kijőve az járt az eszemben, hogy ez egyszer elég volt. Általában azon szoktam ilyenkor agyalni, hogy ez akkor kell majd BD-n, meg hátha valami szuper kiszerelésben lesz meg ilyesmi, de ahhoz képest, hogy milyen jó film volt, most nem érzem azt, hogy nekem ezt látnom kell megint.

A könyvet sajnos nem bírtam végigolvasni de a film közben az feltűnt, hogy a drámai vonal valahogy hiányzik. Úgy értem, hogy nem éreztem azt a film közben, hogy Watney-t megviselné ez az egész, nem igazán éreztem, hogy magányos lenne meg ilyesmi... A könyvben 140 oldalig jutottam, de ott mintha átjött volna ilyesmi (régen volt, szóval simán tévedhetek).

2015-11-12 17:46:59 The man who laughs (4) #83

Azt kaptam amit vártam: Egy könnyed, szórakoztató, átlagnál tudományosabb sci-fi kaland filmet, egy meglehetősen szimpatikus Matt Damon-nal.

Nyilván nem egy Alien vagy Blade Runner és nincs is olyan markáns hangulata, mint ezeknek, de a maga kategóriájában teljesen profi mű, igazából csupán azt lehetne, de mivel a film alkotói jól láthatóan nem is akartak elmenni ebbe az irányba ezért ezt személy szerint nem éreztem problémának. Illetve a mellékszereplők sem túl kidolgozottak, viszont a hangsúly érezhetően nem is rajtuk (meg úgy általában a karakterdráma helyett a probléma megoldáson) van.

Az ötöst azért túlzásnak érzem, de valószínűleg lesz belőle újranézés és a könyv elolvasásához is kifejezetten meghozta a kedvem.

2015-11-11 23:53:40 Leo_Stotch (4) #82

Ez de jó volt. Egyszer. Nem tudom,hogy élvezném e otthon, dvd-n.
De nagyvásznon, 3d-ben a marsi és űrjelenetek szépek voltak. Tetszett a kicsit könnyedebb hangvétel, miközben a dráma is ott van, plusz egyedül egy bolygón érzés is átjött.
Matt jó színész, legtöbbször hozza azért a szintet, olyasmi mint Tom Cruise..mindig szívesen látom.
Scott filmjei nagyon széles skálán mozognak nálam, az utóbbi évekből ezt élveztem a legjobban.

2015-11-09 23:54:14 ifj. Ó. Posszum (4) #81

Azt a fantasztikust csípem, amiben egy idő után gyün a szörny, Tom Hanksnek pölö adtam volna néha egy taslit az Apollóban, az legalább valamilyen módon meglepő, ha a semmiből megfejeli a saját sisakját, de ez... hát ez tökre lekötött. Vicces-döcögős-űrflitteres.
Stohlnak meg egy újabb piros pont.

2015-11-01 22:54:12 Ugor (4) #80

Ellentétben a bolygó sok más mozinézőjével, nagyon jól szórakoztam. Nagyon megérte elmenni és megnézni. Sok a korábbi hozzászólás, nem is olvasnám mind el, mert annyira nem fontos, csak párat. Szóval, nem egy filmtörténeti mérföldkő, meg persze, hogy lehet benne hibákat keresni meg találni. De járjon hibát nézni a moziba az, akinek nincs más öröm az életében. Én szórakozni mentem, kikapcsolódni, meg is kaptam. Elképzeltem azt is, hogy miért nem úgy jövök haza a moziból, hogy borogatom a kukákat, és közben káromkodok, hogy „ja, persze! Még hogy nejlonzacskóval beragasztja a kozmikus vihart! Adjátok ezt be a húgotoknak!” Hehe, vicces lenne. Szóval, jó volt, na! Izgalmas, emelkedett pillanatok is akadtak szép számmal. Nem is csalódtam Ridley Scottban sem. :o)

2015-10-26 00:03:44 Il Matto (2) #79

Ezt komolyan az az ember rendezte, aki az Alient, meg a Szárnyas fejvadászt? Biztos, hogy nem Michael Bay volt? Mert komolyan, az összes blődség, meg az internet és digi-HD TV korában a téren kijelzők előtt csoportosulva egymásnyakábaugorvaünneplő népek láttán, már csak a küldetésük végeztével hatan egymásmellett felsorakozva belassításban menetelő űrhajósok hiányoztak a tökéletes Armageddon feelinghez.

kínaiak: Amerikai móricka elképzeli nagy furca ország: szok kedvesz kici moszolygó emberke hemzseg nyüzsög tesz-vesz a hosszú menetelésből megmaradt kék és szürke kabátkáikban, örül, hogy segíthet amerikai ember, mert annak lenni nagy pénisz. Vezetőjük Pai Mei, aki egy nagy ugrással végre elment borbélyhoz. Népi kohó már nemcak önt traktor, hanem olcó ügyesz űrrakéta, cak protokoll még régi. De sebaj, mert okos nagy amerikai elmagyarázza, mint Robinson a DíDzsusz reklámban.
na persze 50 éves protokoll mi? a hackereik megszerzik a még fejlesztés alatt álló legújabb protokoll forráskódját is. Ünneplő civil tömegek a titkos űrközpont előtt? Tippem szerint civil min. 20 km-es körzeten belül meg sem közelíthet ilyen létesítményt, aki meg nem odavalósi lakos, az még a tartományba sem teheti a lábát.

Ez gyors egymásutánban a harmadik űrmozi és még mindig közel sem az igazi. Hollywood nem tud átlépni az árnyékán, ha önerőböl csak erre képes, akkor inkább komposztálja tovább akut ötlettelenségén a MARVEL-képregényszuperhősfilmeket, meg a sikeres európai mozik amerikanizált remake-jeit és termeljen benne krumplit.

2015-10-25 10:47:43 pietro (2) #78

Kínabarát propagandafilm.

2015-10-23 19:17:35 -senki- (3) #77

Meglepően sótlan, jópofizos popcornos.

2015-10-21 19:48:37 tomside (3) #76

Igen, az Exodus nálam találó hasonlat. Meg van az is csinálva, rajta a pénz, de előttem lelketlen marad.

2015-10-21 18:52:14 Jason13 (3) #75

Ettől a gárdától én nagyobb durranást vártam.
Ami kissé vicces, hogy Ridley Scott nagy visszatérő filmjének tartják a The Martian-t, ami igaz is, hiszen anyagilag egész jól teljesít és a kritika is szereti. Viszont engem nem igazán nyűgözött le, ennél még a vitatott Jogász és az Exodus is jobban megfogott.
Azt még gyorsan leszögezném, hogy a regényt nem olvastam, így nem is hasonlítanám egyiket a másokhoz.
Maga az alapsztori még tetszett, hiszen szeretem az egyszemélyes túlélő showkat és kíváncsi voltam, mit hoznak ki ebből a Marsra helyezett Robinson Crusoe történetből. Sajnos, nem sokat.
Az egyik gondom az volt, hogy a NASA-ban játszódó események időről időre üresjáratba kapcsolták a cselekményt. A játékidő második felében meg már jóval nagyobb szerepet kaptak az ott dolgozók, mint a vörös bolygón ragadt Damon.
Inkább néztem volna azt, ahogy a főszereplő próbál túlélni, de ehelyett rengeteg olyan jelenetet kaptam, ahol a nagy okosok azon agyalnak, hogy kéne visszajuttatni Matt barátunkat a Földre. Mindez pedig nyakon lett öntve jó nagy adag humorral is, amivel nem igazán tudtam mit kezdeni.
Azzal persze tisztában voltam, hogy a regényben is akadnak poénos részek és így ezeket a film is átemeli, viszont nekem inkább hatottak kínosnak ezek a képsorok, mint viccesnek.
És ez sajnos Damon-ra is igaz. Pont az ő karakterével nem tudtam mit kezdeni. Mire megsajnáltam volna, mindig előjött egy újabb erőltetett beszólással.
És hiába a nagy nevek, a mellette felbukkanó színészek szinte egyáltalán nem kaptak időt a kibontakozásra, így velük se tudtam igazán mit kezdeni.
Pozitívumként a látványt tudnám felhozni, a kietlen Mars megvalósítása tényleg pazar lett, ahogy az űrben játszódó események kidolgozásával sem volt baj.
Amit még kiemelnék, az a film vége felé látható jelenet, ahol hősünk már kissé kiégve járja a pusztaságot. Ott éreztem azt, hogy igen, őt tényleg megviselte ez a szélsőséges helyzet.
Összegezve a dolgokat, nálam ez egy közepes eresztés. Semmi kiemelkedőt nem találtam benne, ez szerintem egy teljesen átlagos túlélő sci-fi, amiben egyedül a látvány átlagon felüli. A regénnyel viszont tuti bepróbálkozom, hiszen a filmet nézve sokszor éreztem azt, hogy ez a sztori sokkal jobban működhet írásban, mint mozgóképen.

2015-10-21 16:05:18 Rorschach (4) #74

Mondjuk ebben a véleményben is van valami.

Ez a film pontosan azt hozta, amit vártam tőle, Scott megbízhatóan szállítja a kötelezőt, ugyanakkor nem válik javára, hogy semmi meglepőt nem lehet elmondani a filmről.

Bejött Watney tipikus "fuck yea, I'm the cool guy" nagy dumás karaktere, nem zavart a két és fél órás játékidő, imádtam a díszleteket, penge a McGyvert idéző ügyeskedősdi, ugyanakkor a film végi cinkes, Apollo 11-féle filmeket idéző örömünnep nem kellett volna, valamint fél percig nem tudtam izgulni a főhős sorsáért, szombat délutáni grillparti-érzése volt az egésznek. Összegyűlt egy rakat tök jó színész, hogy kisujjból lehozzák a filmet, a legnagyobb probléma meg annyira komoly, mint pl. ha nem találnák a mustárt.

Ez Matt Damon játékán is meglátszott, a drámai részeknél kissé kilógott a lóláb, mintha senki nem akarta volna túl sötétre venni a figurát. Mindezek mellett végtelen elismerésem Damonnak azért a fizikai átalakulásért, amin keresztülment a film kedvéért.

Összességében korrekt robinzonád, de semmi több. Jó popcorn film, szórakoztat amíg nézem, de másfél hete láttam, és sokra már most nem emlékszem belőle. :)

Ennek a Gravity-Interstellar-Martian tengely által képviselt realistának eladott suspense-sci-fi trendnek roppant mód örülök, kíváncsi leszek, hová fut ki. No persze az is lehet, hogy decemberben akkorát szakít Az ébredő erő, hogy mindenki high fantasy-ben akar majd utazni. :)

előzmény: gomez1000 (#72)

2015-10-21 09:23:00 McCl@ne (4) #73

Mondjuk ehhez képest szakértők viszonylag hitelesnek találták a filmet/novellát, de valószínűleg nem értenek hozzá ők sem :(

előzmény: gomez1000 (#72)

2015-10-21 07:34:44 gomez1000 (3) #72

Rettentően sablonos megmentős űrhajós.
A Gravity majdnem minden téren körökkel ráver.
Nem szeretem az ilyen hiteltelen filmeket, amikor a buta emberek ámítása és erőltetett poénokkal való nevettetése a cél. Sajnos alig volt benne hihető momentum.
Ridley Scott nem igazán tud felmutatni érdemlegeset az utóbbi időben.

2015-10-19 10:16:22 nightrace (4) #71

Engem meg kifejezetten bosszantott, hogy Magyarországot eladták benne Pekingnek...

előzmény: schankox (#70)

2015-10-19 08:37:47 schankox (5) #70

Én olvastam a könyvet, és már akkor is azt gondoltam, hogy filmre vitelért kiált. Aztán elgondolkodtam, hogy a bonyolult műszaki megoldásokat vajon hogyan fogják filmre vinni.
Jelentem, remekül! A bonyolultabb műszaki részleteket egyszerűen kihagyták, csakúgy, mint néhány egyéb mellékkörülményt (szerelmi szál pl.). És egy kicsit feljebb tolták a főszereplő nagyképűség-potenciométerét. Ami furcsa volt (és pozitívum), az a rengeteg magyarországi helyszín, de ezt lehet, hogy a mai filmeknél időszerű lesz megszokni. Mindezzel együtt is remek film az utóbbi idők legjobb scifije.
90%

2015-10-17 22:12:48 DrSzolon (3) #69

Sajnos tele volt ilyen olcsó futószalagon gyártott poénokkal. Amikor azt érzed: "Igen, most nevetnem kéne ezen." És pont ettől lesznek rosszak.

előzmény: Corso666 (#68)

2015-10-16 23:01:27 Corso666 (4) #68

Ja, még csak annyit, hogy oké, hogy Dumber a NASA elnöke, de baromira nem értettem , hogy miért vihog fel az egész mozi egy-egy éppen csak frappáns mondaton. :S

2015-10-16 22:50:19 Corso666 (4) #67

Köszi, leírtál mindent amit akartam, csak én gyenge 4est adok ;)

előzmény: DrSzolon (#65)

2015-10-16 20:19:35 nandras (4) #66

"hozzunk haza milliárdokért egy embert, miközben máshol 1 dollárból kell megélniük másoknak [hány embert lehetne ennyiből megmenteni? százat, ezret?...]"

a demagógiát pedig a "d" betűnél találod meg a szótárban...

előzmény: od.gszal (#44)

2015-10-16 01:15:45 DrSzolon (3) #65

Nagyon izgalmasan indult, nagyjából a film feléig tényleg izgultam a főszereplőért. Aztán egymás után jöttek a hollywoody-i klisészereplők, szituációk, poénok és egyre nagyobb szenvedés volt nézni, mivel úgyis lehetett tudni, hogy mire megy ki a játék. Az eleje azért volt nagyon jó, mert arra építették fel, hogy hogyan küzd meg egyedül az ember egy teljesen idegen környezetben, de utána lerombolták az egészet egy sablonos megmentős sztorival, ahol az egész világ egy ember megmentésére teszi fel mindenét.
A tetőpontként szolgáló, űrben játszódó megmentős jelenet pedig különösen viccesnek hatott a Gravity-hez képest, ahol pontosan lehetett érezni, hogy milyen tétje van ha az ember csak úgy pörög egy kabinban a világűr közepén.
Egyébként a Mars nagyon szépen volt megcsinálva, moziban különösen ütött a látvány.

2015-10-11 15:28:12 kfiro (5) #64

Vitzes :-)))

Részemről természetesen tiszteletben tartom a véleményed, csak nem értem, főleg azt, hogy mi az, amiért ennyire nem tetszett.
Mert ha még azt mondod hármas, mert előtte olvastad a könyvet és ahhoz képest csalódás volt azt még megértem, de azt hogy nézhetetlen????????

Én nem olvastam a könyvet így legalább nem volt viszonyítási alapom, de ha olvastam volna, valószínűleg akkor is magas pontszámot kapott volna, mint ahogy ezt már egy jó pár filmnél átéltem. Ebben az eseteben nem tudok nyilatkozni, de olvastam olyan kritikákat, ahol ezt nem találták hibának.

előzmény: Obould (#62)

2015-10-10 15:29:08 McCl@ne (4) #63

Tehát ez egy nézhetetlen film? Értékelhetetlen volt a színészi játék például? Vagy a történet? A könyv (amihez - lehetőségeihez mérten - hű a film) is olvashatatlan?
Tényleg csak kíváncsiskodok, illetve próbálok megérteni valakit, aki szerint nézhetetlen ez a film, ahogy a Féktelenül vagy a Casino Royale is :)

előzmény: Obould (#62)

2015-10-10 13:06:45 Obould (1) #62

Nos nekem tegnap sikerült megnéznem...nem akarom megbántani senki érzéseit de olyan katasztrofálisan rossz volt, hogy le a kalappal. Szenvedés volt kivárni a végét, volt aki fel is adta és inkább aludt.
Az, hogy olvastam előtte a könyvet szerintem sokban nem befolyásolt, akkor se nyújtott volna több izgalmat ha nem tudtam volna a témájáról/ történetéről semmit. A terem is majdnem tele volt, a közönség is üvöltve röhögött mindenen ha vicces volt ha nem, így annyira nem örültem neki, hogy végig kellett ülnöm majdnem két és fél órát. Megértem aki más véleményen van de nem tudom ajánlani senkinek. Nagyon-nagyon hosszú, unalmas, a zenéje alig elviselhető és hiába akart vicces lenni, nem lett az (a látvánnyal nem volt semmi gond). Aki moziban szeretné megnézni, pláne 3D-ben, inkább ne tegye, nem éri meg.

2015-10-10 01:06:40 kfiro (5) #61

Bravoooo, az Interstellar után féltem, hogy ez a film kevés lesz, de nem. :-)
Teljesen rendben van és még humoros is.

Annyira élveztem, hogy az előttem ülő rám szólt a moziban, hogy ne rugdossam már az ülést folyton. Én is utálom, amikor ez van most meg..........na mindegy :-)

Aki kedveli ezt a műfajt az nem fog csalódni, bátran menjen és nézze meg.

Lehet fikázni, de ez akkor is jó volt. Aki a részletekben keresi a hibát és abba köt bele, hogy mi nem volt valóságos, meg hogy mi volt badarság, az ébredjen fel, hogy ez egy "mese" (más néven sci-fi) és itt minden lehetséges.

Én a szerint pontozok, hogy milyen hatással van rám egy film, mennyire köti le figyelmemet és mennyire szórakoztató. Na hát ez itt mind megvolt.
Idén még eddig ez visszi a prímet, bár nagyon sok 2015-ös filmet nem láttam még.

Nem utolsó sorban pedig, dicséretes az, amit a KT-t is kiemelt, hogy ez a film szinte Nálunk készült.
Csak így tovább! :-)

Jó szórakozást!

2015-10-09 16:30:59 drav (4) #60

Fényképeket én is láttam! :)

előzmény: Nordbright (#56)

2015-10-09 11:59:26 Zoliz (2) #59

Nekem ez a film, kicsit sok volt. Erőltetett humor, a botanikához, robotikához, hexakódoláshoz értő szuperemberről szól és úgy állitják be mintha megvalósitható lenne bármi is amit a filmben láttunk, pláne egyetlen 1 ember által. Túl sok a hibalehetőség, tehát gyerekmese és nem éppen a hiteles fajtából, ahol a humor az elsődleges.

2015-10-08 18:13:21 ChrisAdam (4) #58

Valóban, én is benéztem a dolgot, csak 12 perc... mert oda nem megy semmi. Így viszont még indokoltabb a "majdnem élő" kijelentés.

előzmény: Nordbright (#57)

2015-10-08 12:10:56 Nordbright (4) #57

Én erre nem figyeltem, illetve lehet, hogy ez az egy szócska kimaradhatott, mert akkor ezek szerint ezzel akart a rendező átugrani a felvetett problémán.
(Azért írtam 12 percet, mert a "visszakommunikáció" nem játszott közre a dologban.)

előzmény: McCl@ne (#52)

2015-10-08 12:07:18 Nordbright (4) #56

Ezt majd hagyjuk akkorra, ha megjelenik valamilyen megszerezhető formátumban, mert így utólag kicsit nehéz :)

előzmény: Olórin (#55)

2015-10-07 11:21:54 Olórin (4) #55

"Ja, ott vannak a fényképek, papírlapok/jegyzetek vagy ruhadarabok"

Te hány papírt/jegyzetet/fényképet láttál? Mert én egyet sem:) A ruhák meg ugyanúgy égésállók, szintetikusak.

előzmény: Nordbright (#49)

2015-10-07 10:29:43 ChrisAdam (4) #54

Igazad van, nem a legjobb megoldás, viszont másképpen nem nagyon lehet, ha a földi szálat is éltetni akarják a megmentés alatt, de az biztos, hogy 12+12 perc kiesést tartani kell. Itt most ez ilyen idő oda-vissza ugrálgatás volt.

előzmény: Nordbright (#51)

2015-10-07 10:28:04 ChrisAdam (4) #53

Nem, jól emlékezett. 24 perc a időkiesés, ezért mondja a közvetítő riporter a Time Square-n, hogy majdnem élőben halljuk a megmentést. Ez a majdnem élő amolyan tipikus "sajtótúlzás".

előzmény: McCl@ne (#52)

2015-10-07 10:18:15 McCl@ne (4) #52

Nem.
Kiemelték, hogy "majdnem" élőben megy a közvetítés. Rosszul emlékszel.

előzmény: Nordbright (#51)

2015-10-07 09:47:25 Nordbright (4) #51

Köszi a keresztes megerősítést. Így már érthető miért van a filmben is (bár ettől még az erőltetettsége igaz amit írtam).
A másikban nem teljesen értek egyet. A filmben egyértelműen úgy van feltüntetve (direkt ezért is figyeltem fel rá), mintha 0 sec jeleltolódás lenne, és gyakorlatilag élőben zajlana minden történés minden helyszínen. Persze egyfajta magyarázat az, hogy azt a 12 perces késést minden egyes jelenetben "értelemszerűen" elhagyják (és nem is érzékeltetik) az érzelmek bemutatásának kedvéért ... van aki átsiklik felette, viszont nekem ilyen vágással ez kifejezetten zavaró volt.

előzmény: ChrisAdam (#50)

2015-10-07 09:37:29 ChrisAdam (4) #50

Az kereszt a könyvben is így van.
A kommunikáció pedig nem aktív, csak a film folyása és kohéziója (a könyvben is így volt) miatt muszáj volt így bemutatni - gondolj bele, ha nem párhuzamosan mutatják a földi izgalmat, hanem csak miután megmenekültek - és akkor a néző/olvasó újra átélheti a történéseket egy másik szemszögből. Felesleges lenne és béna.
Így meg, ha már mindenképpen akarják mutatni a földi szurkolókat és a NASA-t, akkor csak így lehetséges... vagy sehogy. De egyébként az látható is a filmben, a NASA nem kommunikál, csak hallgat.

előzmény: Nordbright (#49)

2015-10-07 00:18:23 Nordbright (4) #49

Ja még valami. Nem volt egyszerű, de Ridley megint szépen becsempészte a vallásos elemeket a filmbe.
Na meg, hogy a NASA nem enged fel semmilyen éghető anyagot :) az kikészített.
Ja, ott vannak a fényképek, papírlapok/jegyzetek vagy ruhadarabok - tényleg egy fa keresztet kellett feldarabolni? Illetve kíváncsi vagyok, hogy az eredeti könyvben is így szerepel-e.
És ha már bugyutaság:
Szépen logikusan kifejtik, hogy a Föld csak karba tett kézzel bámulhatja az eseményeket, beavatkozni úgy sem tudnának, mert a nagy távolság miatt 12(x2) perces csúszás van a kommunikációban.
Aztán már a következő jelenettől kezdve VÉGIG élő egyenesben hallgatja a Föld valamennyi nagyvárosának lakossága + NASA központ a kivetítőkön a beszélgetést a "marsi" és az űrhajó között. ÁÁÁ....NEEEEEEM! :)

előzmény: Nordbright (#47)

2015-10-06 23:01:43 ChrisAdam (4) #48

Igen, a kesztyűs dolgot én is sajnáltam. A könyvben ugyanis feldobta ötletként félig poénként Watney Vasemberestül, de a legénység egyértelműen elveti az ötletet, majd Watney maga is persze bevallja, hogy hülyeség. És tényleg az, szinte majdnem lehetetlen elnavigálni azzal a cuccal. Szóval ezért kár. Inkább ért volna el odáig Lewis.

előzmény: Nordbright (#47)

2015-10-06 22:22:09 Nordbright (4) #47

Az első, gyors reakció... Jó hosszúra nyújtott történet (ez nem feltétlenül baj), vannak fordulatok, még ha néhol kiszámíthatók is, nem zseniális, de kellemes űr sci-fi. Interstellaros "bugyutaságokból" kevesebbet mutat. Jónak jó, de a két legfőbb baj vele első blikkre:
- Nem kellett volna a humoros vonalat ennyire erőltetni. Nekem már sokszor túlzó, zavaró volt. Ráadásul nem gondolnám, hogy egy évekig a Marson ragadó ember érzelmei- / hangulata így festene.
- A végső "kesztyűs" megoldásért nagy kár, mesés dolgok történtek már előtte is, ez nem hiányzott. Ráadásul ez egyenes nyúlás a Gravitációból, ahol már ellőtték a dolgot.
A happy end ugye adja magát, nehezen lett volna elkerülhető, mert erre van felépítve az egész film, nagy meglepetés nyilván nem lehetett.

2015-10-06 19:35:40 Dió (3) #46

Igazából ha azt nézem, hogy az elvárások tükrében mennyire (nem) szórakoztatott, hármast kéne adnom, és még lehet hogy fogok is. Ugyanakkor amire vállalkozik (és legyünk őszinték, ez nem sok), azt maradéktalanul hozza. Egy szándékosan száraz, helyenként dokumentaristába hajló tudományos film akar lenni, ami egy egyszerű, ám szimpatikus karakter egyszemélyes kálváriáját mutatja be mindenféle izgalom, kiszámíthatatlan fordulat, sokrétű karakterek, dráma, konfliktus vagy sztorifonásban rejlő bármiféle komplexitás nélkül. Mindezt ráadásul két és fél órára húzva én többnyire unatkoztam rajta, ugyanakkor Scott rendezőzsenije - nyomokban csak - de itt is fellelhető, így a szép képeknek, a nem várt humornak, a magabiztos rendezésnek, illetve Damon ismét mérsékelt ám többnyire szimpatikus alakításának köszönhetően éppen csak felkerül a "jó" kategóriába. Más kérdés, hogy az említettek nélkül egy ezerszer ambiciózusabb és gyönyörűbb Cast away vagy a szintén baromi száraz sztorifonással ám szimpatikusabb karakterekkel és drámai szempontból jóval töltöttebb fináléval operáló Apollo 13 mellett ez a film szinte semmi, de egyszeri szórakoztatásnak maradéktalanul elmegy.

2015-10-05 10:56:24 ChrisAdam (4) #45

Technikai blődség alatt mit értesz?

(Javaslom, olvasd el a könyvet. :))

előzmény: od.gszal (#44)

2015-10-05 09:21:46 od.gszal (2) #44

Apolló 13, Gravitáció és Robinson története egybegyúrva, nyakon öntve amerikai giccsáradattal (hozzunk haza milliárdokért egy embert, miközben máshol 1 dollárból kell megélniük másoknak [hány embert lehetne ennyiből megmenteni? százat, ezret?...]), jó pár technikai blődséggel (úgyse veszik észre az átlag mozinézők, de legalább hatásos). Az effajta űrkorszaknak (emberek a Marsra) egyszer, s mindenkorra vége, értelmetlen, pazarló. Jó lenne, ha ezt a filmipar is észrevenné, de hát kellett a Nasa-nak egy újabb propagandafilm.

2015-10-04 17:42:23 BonnyJohnny (4) #43

De az Edge of Tomorrow nem happy end ennek ellenére (mondjuk éppen ezért nem is jó hasonlat).

Ezt fejtsd ki légy szíves! (annak a filmnek a topicjában, nem itt)

Hogy a Source Code vége milyen valóságban/elmében/programban/idősíkon játszódik nem derül ki, mert az írót sem nagyon érdekelte, csak akart egy pozitív kicsengésű mindfuckot a végére. De együtt sétál el a nővel.

előzmény: ChrisAdam (#42)

2015-10-04 17:36:40 ChrisAdam (4) #42

De az Edge of Tomorrow nem happy end ennek ellenére (mondjuk éppen ezért nem is jó hasonlat). A Forráskód végére annyira nem emlékszem, de az se volt, mivel a főszereplő már halott volt. Lehet rosszul emlékszem, több éve láttam már.

előzmény: BonnyJohnny (#41)

2015-10-04 17:16:48 BonnyJohnny (4) #41

Mind a Source Code, mind az Edge of Tomorrow kierőszakolt happy enddel végződik. Az Edge of Tomorrowban konkrétan senki sem hal meg, mivel maga a csata meg sem történik. A Source Code-ban meg a forgatókönyvíró is fosott rá, hogy most ki hol él-e hal-e, láthatóan csak az érdekelte, hogy kijöjjön a romantikus Happy End, egy mindfuck csavarral, és attól majd hű de jó lesz.

előzmény: ChrisAdam (#40)

2015-10-04 17:09:36 ChrisAdam (4) #40

Na várj... én arra értettem, hogy az olyan végek különlegesebbek, ahol nem minden szépen happyend lesz, hanem mondjuk valaki meghal. :D (Az Edge of Tomorrow nem happyend, emlékeim szerint.)

De a kérdésedre a válasz nem. Persze hogy nem.

Olórin: Neeeeem, felboul a Rámpán ugyanúgy, s közben észleli a vihart - azért ha benne vagy eléggé, az már látszik. (A filmben meg rá is lehet lapátolni pár dologgal.) Na mindegy, ez az én agymenésem. Nem volt rossz ez így. :)

előzmény: BonnyJohnny (#38)

2015-10-04 16:50:06 Olórin (4) #39

Akkor sem látni semmit a viharból. Ha meg még fel is borul valamitől, amit nem látni és nem érezni, az végképp odacsapott volna a hitelességnek:)

előzmény: ChrisAdam (#37)

2015-10-04 16:40:16 BonnyJohnny (4) #38

Ez komoly? A megalapozatlan, izzadságszagúan odaerőltetett Happy End tetszik neked, a következeten végigvitt, életigenlő, "csak azért is túlélem az emberi leleményesség segítségével" Happy End meg nem?

Kérlek erősítsd meg, mert nem hiszem el, amit olvasok!

előzmény: ChrisAdam (#37)

2015-10-04 16:35:56 ChrisAdam (4) #37

De ha már eléggé bent van, akkor király. :) Egyébként én tudod mit csináltam volna? Időspórolás és izgalom végett összeboronáltam volna a borulást és a vihart. :) Na?

Bonny: érdekes, én pont másképp vagyok azokkal a filmekkel, pont azért ütöttek úgy, ahogy - pozitívan.

előzmény: Olórin (#36)

2015-10-04 16:13:35 Olórin (4) #36

"a vihar problémája jó lett volna a filmbe is - mert látványos"

Dehát pont nem látványos, hiszen a vihar kb. láthatatlan, ezért is megy bele:) Vizuálisan elég problémás lett volna ennek megjelenítése.

előzmény: ChrisAdam (#34)

2015-10-04 15:46:55 BonnyJohnny (4) #35

Szerintem ehhez a történethez ez a vég illett. A te végkifejleteddel sincs semmi baj, de az egy teljesen más történet lett volna, más hangulattal, végkicsengéssel, mondanivalóval. Ehhez a filmhez nem illett volna az általad említett befejezés. Ha az lett volna, nálam az rontott volna az élményen.

Mert például vegyük az Edge of Tomorrowt. Ott a film vége rohadtul nincs összhangban az addigiakkal. Sőt, elég erőltetett, logikátlan, sok kérdést felvető. Ott okkal lehet ráhúzni a vizes lepedőt. Vagy épp a sokak által szeretett Source Code vége ugyanígy.

előzmény: ChrisAdam (#34)

2015-10-04 15:33:40 ChrisAdam (4) #34

spoileres komment

Tegnap én is megnéztem, nagyon vártam a filmet, hiszen a könyvet is éppen pénteken fejeztem be. Mindkettőben egy dolog nem tetszett: a vége túl pozitív és túlságosan sikerül minden.
Tudom én, hogy egy ilyen nagy sztorit, ami a jövő egyik lehetőségéről szól, nem lehet negatív köntösbe öltöztetni, de a könyvben is az nem tetszett, hogy [spoiler]ha felborul a marsjáróval, minden rendben lesz, csak pár solt veszít, csak fel kell állítania a járgányt; ha rövidzárlatot kap a fúró, éppen csak elveszti a kapcsolatot a NASA-val, ami végülis elég nagy veszteség, de a túlélés esélyeit nem annyira csökkenti, hisz tudja mit kell csinálni. Ebből csak azt akarom kihozni, hogy túlságosan is jól megold mindent és végülis minimális veszteséggel jut el a Hermesre.
Mondjuk ha én írtam volna a könyvet, akkor eléggé meghalt volna a végén Watney, de legalább elveszíti a fél kezét. :)

Egyébként egészen, meglepően jó adaptáció. Az eleje főleg, nagyon jó hangulat uralkodik el, ahogy a könyvben is, ezt sikerült tartani. És habár egy rakás dolgot kihagytak - lentebb Olórin mondta az MLE-ből kinyert hidrazin története pl. eléggé kibontatlan volt, a mellettem, a könyvet nem olvasó haverom nem is értette, hogy az hogyan volt, el kellett a film után magyaráznom. Aztán a Pathfinder fejezete is fájdalmasan nyúlfarknyi, de még mindig nem annyira, hogy azt mondjam, zavart vagy rossz volt. A Schiaparellibe tartó út is eléggé le lett csupaszítva, a felborulás nincs is, habár az nem is annyira lényeges, mert kár nem lesz belőle, de mondjuk a vihar problémája jó lett volna a filmbe is - mert látványos és szépen lassan felgyülemlő, feszültségkeltő probléma.

A vége viszont megint egy kiváló, hű adaptáció. Addig se rossz, sőt, de onnan megint hű marad. Amit még nagyon értékeltem a filmben, hogy kiválóan sikerült Matt Damonnal eljátszatni Watney karakterét, a poénok is működtek, a drámai részek mondjuk kevésbé, de mondjuk a könyben is kevésbé lett érzékeltetve a drámai rész, habár ez egyszerű okból adódik: Watney lehet magában picsog, de az biztos, hogy ne adja ki ezt a naplójának. A filmben még az volt talán kicsit negatív, hogy a film második felében már nem érezzük annyira a magányt, mint a könyvben, persze ennek egyik oka az, hogy a Pathfinder megmarad.

A látvány lenyűgöző, nem csalódtam a Prometheus után Ridley Scottban ilyen téren se. Mind a Hermesen játszódó, mind a Marson és mind a Földön játszódó snittek igazán királyak, hála persze Etyeknek és a Bálnának. Meg persze a hollywoodi cgi csapatnak. :) A zene is király, kicsit talán sok benne a betétdal, de aki olvasta a könyvet, az kb. nem csodálkozott ezen.
A rendezés viszont kicsit túl rutinmunka, féltem is, hogy Ridley beleesik ebbe a hibába. Ennek ellenére a forgatásról hallott sztorik elég pozitívak és ez látszik is, hogy Ridley bátyja mindenre figyelt a filmben, szóval precíz munka, csak nem annyira "egyedi". Maga a film is egyébként nem az az "év sci-fije", sok sablonhoz nyúl, bár az ilyesmi filmeknél elég könnyű beleesni az ilyenekbe - a sablonok mondjuk nem Watney és a Hermes szálán vannak, hanem inkább a NASA szálán. De ezt nem is rovom fel neki.

Összességében mindenképpen pozitív a film, bár nem lesz az a sokszornézős film, amit majd emlegetünk évekkel később, hogy milyen király volt, nem egy Prometheus, de nagyon kiváló adaptáció, sci-fi és kalandfilm, Ridley Scottban pedig újfent nem kellett csalódnom különösebben, Matt Damon pedig igazán király színész már megint.

80%

2015-10-04 14:24:46 Olórin (4) #33

Nem, én nem éreztem a szájbarágást:) Az információhiányt inkább (pl. amikor vizet kell csinálnia, és hidrazint hoz a MLE-ből, amiről sosem tudjuk meg, mi az, és miért van ott; bár ugye az MFE-ről se magyaráznak el semmit - de annak a rendeltetése mondjuk egyértelmű a cselekményből), de az építkezéseknél pont azt sem.
Köszi. Ezt sokan mondták már:)

előzmény: largo (#32)

2015-10-04 13:58:53 largo (3) #32

"...ha nem mondanak ki valamit háromszor, akkor lemaradsz róla?" - Mért maradnék le? Ha jól időzítik nem. És igen, a szájbarágást fájlalom. (De ezek szerint te is úgy érzed szájbarágos:)) Az arányok eltolódása is zavar, ebben is megfogható az én bajom. Helyenként kimondják, amit nem kéne, ill. alulinformálnak, ahol az meg szükséges volna - gondolok itt az építkezésekre.
De félreértés ne essék nem tartom rossz filmnek. Egyértelműen a jó felé tolódik el, de így is közepes.

A fordításhoz mindemellett gratulálok! Stílusodba vágott!:D

előzmény: Olórin (#31)

2015-10-04 11:01:28 Olórin (4) #31

"de az okát már nem!"
Dehogynem. Utána vagy fél percig azt nézzük, hogyan fújják fel a ballont a kifúrt lyukon át, hogy ti. így tágítsák ki a belső teret, és beférjen mindaz, amiről korábban beszélt, hogy valahogyan be kell gyömöszölni a járgányba. Egyfelől a szájbarágást fájlalod, másfelől meg ha nem mondanak ki valamit háromszor, akkor lemaradsz róla?:)

előzmény: largo (#30)

2015-10-04 10:42:49 largo (3) #30

Az okot elmondja egy néhány mondatban, de utána beszúrnak egy két perces montázst. És minden építést ezzel a koncepcióval "old meg" a film. A magyarázatot követően egy hosszú bütykölést látok, és túlozva ugyan, egy-egy ilyen montázs fölcserélését lehet észre sem vennénk. Nem navigál végig minket a film a bütykölések részletein, ezért csak a célt tudom, de hogy mit csinál két percig, azt nem. Nézőként így kirekesztve vagyok. (Pl. a marsjáró átalakítása a nagy út előtt. A tető kifúrását elmondja - ami még vicces is - de az okát már nem! És ennyivel le van tudva az egész nagy fúrás faragás, aminek a végén egy totál átalakított járművel indul el - nem értem mit miért csinál, ergo súlytalan, értelmetlen, pláne, hogy percekig látom az építést.) Olyan szépen narrálhatná közben az eseményeket, amik sokkal izgalmasabbak lennének, mint a földi sajtótájékoztató bevágások, meg egyebek. Azt érzem, a film átsiklik mindenen, a súlyos vagy épp ötletes szituációkat is lenyomja a középszerűségbe, hogy akadálymentes legyen a film haladása. A rendezés/írás egyaránt egyszerű, gyors iparos munka. Mindent kimondanak, (pl. a kapitány megtudja, hogy Mark él: "Jaj, én hagytam ott". Pontosan tudom a tekintetéből, hogy ku..a szarul érzi most magát, de mégis kimondja. Háromszor!) mindenki megkapja a maga közelijét és ennyi. Egy olyan beállítást vagy ötletet nem láttam, amit egy rendező ne tudna csípőből improvizálni. Nem volt meglepetés.

előzmény: Olórin (#29)

2015-10-03 22:26:16 Olórin (4) #29

"de fingom nincs, hogy valójában mit csinál"

Ezt nem igazán értem. Igaz, hogy semmi sincs olyan alaposan elmagyarázva, mint a könyvben, de ettől függetlenül mindig egyértelmű, hogy mit miért csinál, minden ténykedésének látjuk az okát és az eredményét.

2015-10-03 22:07:14 largo (3) #28

Amikor a tanár kihívja a diákot felelni, az pedig felmondja a leckét. Ezt érzem a fimmel kapcsolatban. Ötlettelen, szolgai adaptáció. Minden percén érződik, hogy egy részletgazdag, eseménydús, de nem filmre íródott alapanyagból készült. Egy kerek, kompakt egész feltűnő összezsugorítása.

Helyenként szórakoztatónak, korrektnek, de alapvetően egy lélektelen iparosmunkának érzem, néhol kifejezetten gagyi rendezéssel (pl. Rich Purnell rájön a felfordulással teli irodájában az optimális mentőakcióra ((melyet egyébként két hétig számol a film szerint)), vagy Rich Purnell prezentálja az ötletét Jeff Daniels előtt.) A súlyosabb jeleneteken gyorsan átsiklunk, a szereplők elszavalják soraikat, telnek a percek és nem értem, miért rohanunk át érdekes, izgalmas jeleneteken, hogy utána egy súlytalan következzen, majd azt veszem észre, hogy itt a film vége, de alig van mit felidéznem. Nincs egy erős jelenete sem. Nem értem mi történt, hova lett a játékidő? Nem is akarja belepréselni a könyvet a filmbe, ellenkezőleg, úgy szórja ki az oldalakat, mintha elszáradt könyvből ráznánk ki a lapokat. Épp csak marad valami - amit aztán meg fölhígít! A könyv ötletes, vagány egysorosaiból épp csak visszaköszön néhány. Ahelyett, hogy izgalmasan elnarrált 'így maradj életben a Marson" jeleneteket látnánk, Macgyvert lealázó bütykölésekkel, inkább zenés montázsokban látom, ahogy a szereplő ide-oda tesz tárgyakat, fúr-farag, de fingom nincs, hogy valójában mit csinál. Nem fogja meg a nézőt, távolságot tart! Ridley Scott-tól többet várok! Komolyan ba....meg Abbára vágott montázsokat kell néznem?? Egynek jó, egy percben, de kapunk belőle bőven. Tudom, hogy ezek erős szavak, de a technikai kivitelezéstől eltekintve egy tv sorozat színvonalát hozza.

Szomorú, hogy sokan azért örülnek, mert a film nem lett rossz. Én azt sajnálom (és nem értem), miért nem lett jó?

2015-10-03 19:45:52 Singularity8 (2) #27

Na jó, akkor most leírom azt, amit magamnak is nehéz volt bevallani: ez a film szerintem BORZASZTÓ volt. Amikor kijöttem a filmről, úgy éreztem, mint akit csúnyán átbasztak. Átbaszott a NASA, Andy Weir, amikor azt mondta, hogy milyen jó munkát végzett Drew Goddard forgatókönyvíró, átbaszott a marketing (persze ez utóbbinak ez elnézendő), és az összes kritikus, amikor csupa jókat írtak a filmről, beleértve a könyv fordítóját is. Nem érzem, hogy irreális elvárásokkal mentem volna neki a filmnek. Nem vártam szolgai adaptációt, nyilván ez lehetetlen lett volna. Amit elvártam, az az, hogy az összhatás ugyanaz legyen, mint a könyvé. Nyilván meg kellett nyirbálni a könyv cselekményét és a tudományos magyarázatokat, na de baszki, gyakorlatilag ezek 97%-át dobták ki az ablakon. A filmben úgy éreztem, hogy Mark gyakorlatilag nyaral a Marson. Problémája alig akadt, ha mégis, akkor az olyan szintűnek hatott, mint mikor itthon elmegy a netem, aztán újraindítom a routert, hátha az megoldja. De most komolyan, muszáj volt a Schiaparellibe vezető utat egy Budapest - Split autóútnyira butítani? A tudományos magyarázkodás teljesen random volt és borzalmasan kevés. Néha felmond pár sort a könyvből, aztán határozatlan ideig szinte semmit, aztán elejt pár szót valamiről, és így tovább. Bőven lett volna hely neki például a ratyi zenés betétek helyén, vagy amikor Mark csak csinálja a dolgát, mondjuk egy belső monológ formájában. És még valaki írt olyat, hogy ez egy "pofázós film". Aha. És mivel hol kihagy valamit a film, hol nem, nyilván következetlenségek is becsúsznak. Pl. az űrkalózos levezetésnek semmi értelme így, hogy nem vesztette el a kommunikációt a Földdel. De ez csak egy a sok közül. Az meg, hogy az elkapást hollywoodiasítani kellett, arra nincsenek szavak, ott már majdnem sírtam.

Ezek mellett a film optimizmusát sem éreztem olyan őszintének, mint a könyvét, és a poénok sem működtek úgy, amik újak bekerültek inkább erőltetettnek hatottak.

Ami a lényeg, hogy ha önmagában csak a filmet néztem volna meg, tutira nem éledt volna fel az utóbbi 3 évben egyre csak lankadó természettudományos érdeklődésem.

(Azért még reménykedem benne, hogy egy későbbi újranézés majd változat ezen. Nem esik jól, hogy pont ezzel a filmmel kell szembemennem a világgal.)

2015-10-03 18:53:13 Singularity8 (2) #26

Ott forgatták. :) Itt írnak is róla.

előzmény: erahurka (#25)

2015-10-03 18:21:55 erahurka (4) #25

Az utolsó jelenet nagyon úgy nézett ki, mintha a budaörsi városháza nagytermében (ahol a testületi ülések szoktak zajlani) forgatták volna, nem tudtok erről valamit?

2015-10-02 13:56:06 BonnyJohnny (4) #24

Ja, jó. :)
Majd szombaton én is lecsekkolom.

előzmény: tomside (#23)

2015-10-02 13:30:41 tomside (3) #23

"Kicsit atipikus sci-fi." És ezt szó szerint értem, úgy, hogy: egy kicsit. És hogy nem totálisan.

előzmény: BonnyJohnny (#22)

2015-10-02 07:03:25 BonnyJohnny (4) #22

Kicsit atipikus sci-fi, ha közelebbről megnézzük, komolyabb rokonságot mutat egy Számkivetettel, igazából ez egy robinzonád, csak új környezetben.

Most mintha a fordítottja kezdene kirajzolódni, mint a Gravitynél (ami továbbra sem sci-fi). :) Nem értem miért atipikus attól, hogy egy robinzonád új környezetben. A sci-fi az általában valami, új környezetben.

előzmény: tomside (#20)

2015-10-02 06:50:55 BonnyJohnny (4) #21

Erre nem is gondoltam eddig, de nagyon igaz. Olyan régen történt, hogy meghonosodott, és nem is gondoltam rá, hogy a hiba a marslakó fordítás létezésében van. Elvégre nem amerikalakóról beszélünk a közmyelvben sem.

előzmény: Olórin (#19)

2015-10-01 23:37:45 tomside (3) #20

Megnéztem, és ez majdnem egy jó film lett. Szokatlanul ügyesen kerülgeti a magukat olcsón kínáló közhelyeket, például kimaradnak azok a szenvedélyes űr-Föld viszonyok, mint amilyen az Armageddon apa-lánya kapcsolata, vagy az ilyenkor szinte kötelező nagy szerelem. És hogy ez tulajdonképpen jó... gondoltam elsőre, de mostanra már nem tetszik. Ha ugyanis jól lett volna tálalva, én elbírtam volna valami ilyesmit, mondhatni hiányzik... Máson van a hangsúly, persze, értem a koncepciót... de sajnos a film nem tudott lekötni. Lehet, hogy valamit rosszul csinálok, de nem pörgetett fel. Kicsit atipikus sci-fi, ha közelebbről megnézzük, komolyabb rokonságot mutat egy Számkivetettel, igazából ez egy robinzonád, csak új környezetben. Az is érthető, hogy a tudományoson, és nem a fantasztikuson van a hangsúly, tehát mondom, értem a koncepciót, csak nem pörget fel ez az űrbergrillsz. Nézzétek azért, ajánlom, mert a többség tetszését a mi vetítésünkön is elnyerte.

2015-10-01 15:22:04 Olórin (4) #19

Én is úgy vagyok vele, hogy pontosan ezért nem jó a Marslakó. A marsi max szokatlan, a marslakó viszont túl B-s, ponyvás, komolytalan. De szerintem ezt eleve ott baszta el valaki nagyon-nagyon régen, amikor a martiant marslakónak fordította (nagyon szájbarágósan), és az honosodott meg:)

előzmény: Tenebra (#18)

2015-10-01 09:03:20 Tenebra (4) #18

"A marslakó" "Marsi Anikó" "Mars a Marsról!" "A marsi Da(e)mon" "Kemény marscsoki"

Amúgy szerintem tipikusan az a cím, amit nem lehet jól lefordítani. "A marsi" szerintem sem jobb, mint a "Mentőexpedíció", max. hűbb az eredeti címhez. Főleg, hogy az angolszász kultúrkörben a "Martian"-t a "marslakó"-kra használták (van is egy ilyen rajzfilmfigura), és jellemzően földönkívüli idegen lényekre értették. Viszont nem gondolom, hogy "A marslakó" jobb cím lett volna. Részemről azt hinném, egy vígjáték, és nem ülnék be rá, ha nem ismerném a sztori hátterét.

2015-10-01 08:47:46 Ubul (4) #17

"A Mars-rejtély"

előzmény: tomside (#16)

2015-10-01 07:18:30 tomside (3) #16

"A tehetséges Mr. Marsi"

  • 1
  • 2