Crimson Peak (2015) ☆ 👁

Bíborhegy

(Guillermo del Toro)

amerikai-kanadai-mexikói dráma, fantasy, horror, szerelmi történet, thriller

3,2
★★★☆☆
329 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2024-05-13 00:25:09 dorothygale (5) #35

Mivel véletlenül keveredtem erre a történetre, el sem olvasván, miről szól , s mi a műfaj, én nem unatkoztam rajta . Persze én viszonylag kevés horrort nézek , szinte zerot…s lehet ez egy klasszikus darab, s klasszikus megmozdulások , klisék voltak benne, de én már az első ijesztgetős jelentnél majd szívrohamot kaptam… Nagyon tetszett a látványvilág . Igazad van. Csodálatos a kastély, s a vörös rémek nekem elég félelmetesek voltak. Abban is igazad van , hogy a csajok nem szerepelnek túl jól sajnos. Lehetnének még jobbak , de Mr T. Hiddelston itt is jobb mindenkinél. Ha jól látom, alig láttam még Toro filmet. De ez tetszett.

előzmény: The Cortez (#34)

2021-11-18 23:27:15 The Cortez (3) #34

Gótikus dark fantasy horror, nem kevés romantikával vegyítve. A legnagyobb érdeme a látványvilága: az elborult vizualitás, a színhasználat, a díszletezés, a főhelyszín megvalósítása, a fényképezés meg a régi vágású vágási trükkök. A horrorisztikus részek, a jump scare-ek, az elején a stúdió intro alá kevert félelmetes zene és az egyik meglepően brutális gyilkosságjelenet mind jól működnek. A szövegkörnyezetet egyfajta kínos modorosság járja át, a dialógusok pedig halálosan unalmasak. A sztorivezetés szintén álmosító, ráadásul a fináléra (már ha a néző nem aludt be addigra) teljesen parodisztikussá válnak a történések. A CGI-effektek nagy része szar. A színészek női fronton nagyon gyengén muzsikálnak, főként a sokat ajnározott Jessica Chastain. Összességében azt lehet mondani, hogy a vizuált leszámítva, ez egy teljesen tucatprodukció Del Torótól.

2020-04-11 18:40:24 Lady Ópium (4) #33

Maga a film nem egy nagy show, de tetszett ez a dark-os hangulat,imádtam a kastélyt, olyannyira,,hogy szívesen lettem volna az úrnője és ostorral csapkodtam volna az odatévedt lelkeket.

2019-09-03 07:59:48 slawter (3) #32

A latvany pazar, a fenykepezes pedig nehol elkepesztöen jo.

2018-10-28 12:04:44 Sántha Orsolya (2) #31

Ez a film egy kliséhalmaz, mindet láttuk már. A látvány sem akkora szám szerintem, művi, erőltetett; a szellemekre nem is fecsérelnék szót. A színészek nem tudják menteni, ami menthetetlen. A könyv a filmben teória talán adhat némi értelmet az egésznek, de nem elég egyértelmű. Bár legalább azt a rengeteg eszement hülyeséget megmagyarázhatná, ami a végjáték során történik, pl. csaj két emeletet zuhan, kiviszi a korlátot, de túléli, sőt, jár; spriccel a vér, de a szereplők még rohangásznak. Teória ide vagy oda, ez a film megbocsáthatatlan.

2018-04-24 19:57:24 Norbert Simon (3) #30

Nem mondanám azt ,hogy csalódtam a Bíborhegyben de azért annyira nem is lopta be magát a szívembe mint a Faun vagy az Ördöggerinc. Ezeknél nem csupán a látványvilág volt zseniális hanem a két filmnek a története is. A bemutatott kastély valami fantasztikusan meg lett csinálva. Ebben Del Toro mester. Ezt nem lehet elégszer hangsúlyozni. Hát még ha a történetre, a forgatókönyvre is legalább ennyi energiát öltek volna bele akkor ez részemről öt csillagos lehetne. Kár érte. Guillermo del Toro Bíborhegye hasonlóan az előző filmjeihez szintén egy nagyon szép, nagyon látványos alkotás. Keveslem a történetét. Egyszerű és főként a végére válik nagyon egyértelművé és kiszámíthatóvá.

2016-05-28 22:02:43 gomez1000 (4) #29

A filmben mutatott kastély gyönyörűen fest, akár Tim Burton egyik rém kastélya is lehetett volna, a hangulata zseniális. A díszletért jár az ötös.
A forgatókönyv egy kissé necces, még többet ki lehetett volna hozni belőle. Tényleg túl egyszerű az egész, és ez picit levon a film értékéből.
Az a helyzet, hogy én még néztem volna.

2016-05-11 15:52:13 Leo_Stotch (3) #28

Ha elhagyják a szellemeket, kicsit fordulatosabb történetet írnak, akkor ez egy bitang mozi is lehetett volna. Olyan mint az Éjsötét árnyék.
Nem tudok rá haragudni, csak kevés.

2016-04-07 22:09:50 bava (?) #27

Pontosan, ahogy BonnyJohnny írja. Érezhető is egy stílusbeli és színvonalbeli váltás, amikortól a regény elevenedik meg és, ha a film közbeni jelek nem lennének egyértelműek, hogy ez a főszereplőnő élénk és butácska fantáziája a film eleji létező szereplők felhasználásával, a film végén az end credit alatt végiglapozzák a könyvet amiben látható a film sztorija, becsukják és a borítóján az áll, hogy Crimson Peak by Edith M. Cushing

előzmény: BonnyJohnny (#25)

2016-04-07 14:00:07 tomside (3) #26

Ja.
Akkor a lényeg, hogy nem néztem be. :D

előzmény: BonnyJohnny (#25)

2016-04-07 13:43:46 BonnyJohnny (3) #25

Edith Cushing nem a film (vagy az alapmű) írója, hanem a film főszereplőnője, aki a filmben ír egy gyenge romantikus-horror regényt.

előzmény: tomside (#24)

2016-04-07 13:25:42 tomside (3) #24

Á, már értem!
Szóval volt egy elbaltázott írónőnek egy elbaltázott regénye, amiben valaki meglátta az óriási lehetőséget, de aztán csak egy elbaltázott film lett az egészből. Az írónő a hibás! Egyértelmű! Hát hogy a viharba lehet valamit olyan szarul megírni, hogy még a belőle készült film se szabadulhasson az alapanyag minőségétől?! Máglyára az ilyen írónőkkel, és emeljünk szobrot azoknak a rendezőknek, akik, még az ilyen regényekből is megpróbálnak mesterműveket filmvászonra alkotni, vállalva azt a kockázatot is, hogy a film bukásakor vissza kell hivatkozni a regényírók tehetségtelenségére.

előzmény: bava (#23)

2016-04-06 16:20:44 bava (?) #23

Egy elemzés szerint azért bárgyú és közhelyes a történet mert a film bevezetése után egyszer csak Edith Cushing bárgyú és közhelyes regényének megelevenedését látjuk. Azért van direkt tele pl. logikai és nyelvi "hibákkal", oda nem illő jelenetekkel, tévedésekkel mert Cushing kisasszony ilyen színvonalú írónő, ilyen fantáziával. Persze lehet, hogy ez csak magyarázat a film hibáira. Mindenesetre lehet, hogy ilyen szemmel még egyszer megnézem, vagy talán érdemes egy próbát tenni a rendezői audiokommentárral, nem tudom, hogy ott van-e ilyesmiről szó.

2016-03-10 21:17:28 carmine (2) #22

Nem állítom, hogy az előzetes Del Toro legjobbját ígérte, de azért ennél többre számítottam volna a mestertől. Abszolút kiszámítható és közhelyes minden egyes momentuma a filmnek, amit az sem ment meg, hogy akadnak benne szép képek és jobb vizuális megoldások. Számomra a rendező leggyengébb filmje eddig.

2016-02-19 23:26:20 Killjoy (3) #21

Del Toro még mindig zseniális... már ha el kell varázsolni a nézőt a látvánnyal. Egyszerűen gyönyörű az egész. De egy kicsit olyan lett ez is, mint amikor a múltkor vettem egy hatalmas, gyönyörű, piros almát, mert annyira csábító volt a zöldségesnél. És amikor itthon szétvágtam, kiderült, hogy a belseje már rohadt. Fantasztikus látványvilág, nagyon jó színészek és egy annyira banális történet, hogy az már fáj. Ebből az alapból még az én nem túl erős írói vénám is ki tudott volna hozni legalább egy kicsit többet. Riogatnak bennünket mindenféle kisértetekkel, hogy a végén kiderüljön, az egész csak egy totál prózai pénzsóvárság miatt volt és a kisérteteknek úgy effektíve semmi szerepük nem volt a történetben, mert a doki akkor is elment volna érte, ha egyetlen kisértet se lett volna az egész történetben.

Olyan érzésem volt a végén, mint az egyik kedvenc kalandregényíróm egyik könyve után. Az addigi történetekben mindig kiderült a végén, hogy akit végig a fő rosszfiúnak gondoltam, az csak egy báb volt az igazi rosszfiú kezében. Így abban a könyvben is azt vártam, hogy a kicsit béna rosszfiúról majd a végén kiderül, hogy csak egy csicskája volt az igazi főgonosznak. Erre kiderült, hogy tényleg ő volt az egyetlen gonosz. Vártam a nagy csavart és nagyon csalódott voltam, hogy nem jött. Így álltam fel a Bíborhegy után is. Csak itt az tette ezt a csalódást igazán keserűvé, hogy a film konkrétan folyamatosan elhitette velem, hogy itt majd lesz valami nagy a végén, de csak a stáblista jött.

2016-02-03 13:37:05 BonnyJohnny (3) #20

Ezért is nem értettem, hogy milyen nyavalygás. :D

előzmény: Ubul (#19)

2016-02-03 11:02:46 Ubul (2) #19

Metacriticen meg 66%, ami ugyanannyi, mint itt az átlag (3,3 / 5 = 0.66 :D), szóval semennyire se állunk távol a valóságtól pontozásilag :D

2016-02-03 08:48:13 BonnyJohnny (3) #18

Egyébként milyen nyavalygásról van szó?

előzmény: tomside (#17)

2016-02-03 07:40:57 tomside (3) #17

RT irreleváns. :)
Ezért vagyunk itt! :D

előzmény: Klein András (#16)

2016-02-03 00:11:10 Klein András (5) #16

RT-n 69%, úgyhogy nem értem mi ez a nyavalygás.

2016-02-01 12:51:43 lizardking (3) #15

Kár ezért a filmért. Annyi hangulatos dolog van benne. Ott van mindjárt a fényképezés: az Amerikában játszódó jeleneteket kellemes szépiában láthatjuk, míg az angliai részek sötét, de élénk színekben tárulnak elénk. Aztán ott van a ház: gótikusan túldíszített belsői egyszerre meseszerűen szépek és baljósan félelmetesek. És persze a beszakadt tető, amin át először az elsárgult falevelek, majd a vakítóan fehér hópelyhek hullanak alá az előcsarnokba, meg a vörös agyag, ami minden egyes lépésnél feljön két deszka között a ház folyamatos süllyedésének köszönhetően, és ami később vörösre festi a havat a kúria körüli birtokon stb. És ezeket a remek hangulatfokozó elemeket agyoncsapják a félelemtől és izgalomtól mentes eseményekkel és az idegesítően sablonos történettel, ami annyira faék egyszerűségű volt, hogy nem is gondoltam rá, mert valami sokkal megrázóbbra és eredetibbre számítottam. A formanyelv és az egész film esztétikailag mámorosan gyönyörű, a történet és a cselekmény pedig bántóan béna. Borzasztóan kár ezért a filmért.

2016-01-10 08:44:14 tomside (3) #14

Csillogó pompába szabott közhelygyűjtemény. Tényleg nagyon kevés eredeti dolog van benne. Szépen néz ki. Ennyi.

2015-11-29 19:17:39 GothMan (4) #13

A természetfölöttis rész teljesen felesleges, ráadásul a szellemek animációja is rémes. A történet viszont klasszikus thriller/krimi alapokon nyugszik, a megvalósítás pedig maga a gótikus gyönyör; úgyhogy engem megfogott. Nem az a film, aminek látszik, de azért nem okozott csalódást számomra.
8/10

2015-11-12 18:17:13 The man who laughs (3) #12

A többséggel értek egyet, nem rossz, de messze van a kiemelkedőtől is.

A látvány, a díszletek, a zene és a hangulat úgy általában szenzációs. A színészekkel sincsen igazán gond. Sőt Jessica Chaistan az év egyik legerőteljesebb és félelmetesebb alakítását nyújtja (közvetlen ezután néztem a Mentőexpedíciót, és kezdetben el sem hittem, hogy abban is ő van) messze lejátssza a főszereplő Mia Wasikowska-t (sajnos az ő játéka, már csak a naiv karakteréből adódóan is elégé szürke).

Erős atmoszféra, alapvetően jó színészek akkor mi a gond? A probléma a filmmel, hogy a háttérben húzódó dráma túlságosan kiszámítható, és messze nem olyan erőteljes, mint lenni szeretne. (Nyilván ha csupán ijesztgetni/borzongatni akarna a film akkor ez nem is lenne probléma, viszont Del Toro ezt érezhetően többnek szánta, mint egy szimpla Hammer hommage. Viszont a Cushing névért jár egy külön pacsi). Ráadásul valahogy a jump-scarek sem működtek, amiket nem is értem, hogy miért erőltetett a rendező, hiszen eddig nem volt szokása.

Már csak azért is feltűnő ez, mert Del Toro-tól már láttunk hasonló témában (szellemtörténet, ahol a szellemek a múlt árnyai, és az igazi szörny az ember) sokkal kiválóbb filmet (Ördöggerinc).

Azért nincs olyan messze a négyestől sem.

2015-10-30 22:16:19 desmond (3) #11

Így van, azok engem is idegesítettek.

előzmény: BonnyJohnny (#9)

2015-10-25 22:55:10 largo (2) #10

Uunaaalmaaassss

2015-10-23 13:58:57 BonnyJohnny (3) #9

Igen. És, ha nem rakja tele horrorklisékkel és jumpcsare-ekkel, akkor még jobb is lenne.

előzmény: Oscee (#8)

2015-10-23 12:31:55 Oscee (3) #8

Csatlakoznék a csalódottak táborához.

Nem rossz film, de del Torotól többet vár az ember. Hiába mondja del Toro, hogy nem horror, mégis telerakta horror klisékkel meg béna jumpscare-ekkel. Hívjuk mondjuk horrorisztikus gót fantasy szerelmi történetnek - ebből csak a szerelmi történet működik, a többi nem.

2015-10-20 20:00:01 Korben (?) #7

Nemtudom eldönteni megnézzem-e. Szeretem a gótikus történeteket. De ez eddig az általam olvasott kritikák alapján olyasmi lehet, mint Az átok (The Haunting, 1999). Nagyon látványos, de gyenge sztori. /imdb-nek már nem hiszek, régi klasszikusok néha alacsonyabb pontszámon vannak,mint mostani filmek/

2015-10-20 16:13:09 The Hungarian (3) #6

Akik a legelején értékelték és 9-10 pontot adtak rá, azok többségében nem látták a filmet, csak mondjuk az előzetest, vagy még azt sem.

előzmény: Xaos (#5)

2015-10-20 16:08:43 Xaos (?) #5

Az IMDB-n minél többen értékelik, annál jobban esik a pontszám. Tehát akik legelején értékelték, azok mind 9-10 pontot adtak rá, akik meg később nézik meg, azok meg mondjuk 5-7-et, vagy hogy van ez?

2015-10-18 19:53:02 Jason13 (4) #4

Számomra az idei év egyik legjobban várt filmje volt a Bíborhegy, köszönhetően annak, hogy nagy rajongója vagyok del Toro munkásságának. Csináljon bármit a fickó, én arra mindig vevő leszek, hiszen egyedi stílusát még az olyan látvány orientált darabokba is képes belevinni, mint a Tűzgyűrű. Névjegyét azonban inkább horrorfilmjeivel tette le az asztalra, melyek középpontjában szinte mindig az emberi gonoszság állt, gondoljunk csak a Faun labirintusára vagy a Cronosra.
A Bíborhegynél sincs ez másképp, ahol egy írói álmokat kergető fiatal nő szeret bele egy angol baritonba. Románcuk akkor teljesedik be, mikor összeházasodnak és a nő beköltözik a férfi hatalmas házába, ahol eddig nővérével lakott. Viszont az építmény és az ott lakó testvérpár szörnyű titkokat rejteget, melyre szép lassan főhősnőnk is rájön.
Maga a történet nem tartogat sok újdonságot, sőt, a játékidő elején már hamar tisztázódik, hogy kik sántikálnak rosszban. De itt elsősorban nem is a sztorin van a hangsúly, hanem a karakterek közötti viszonyokon. Ugyan az előzetesek próbálták úgy eladni a filmet, mint del Toro legfélelmetesebb vízióját, azonban erről szó sincs. A horrorisztikus jelenetek eléggé a háttérbe vannak szorítva, hogy helyüket inkább a romantikus szál töltse ki. Ezzel viszont nincs baj, mivel a szereplők között működik a kémia és kapcsolatuk is ügyesen van felépítve.
A film drámai vonulata is működik, hiszen a figurák kellően ki lettek dolgozva és a színészek is remek munkát végeztek. Akit kiemelnék, az Jessica Chastain, aki valami elképesztően erős alakítást prezentált.
Amiben még nagyon erős a mozi, az a látvány. Az operatőri munka zseniális, nagyon hangulatos, sőt, néhol hátborzongató, mikor a kamera a sötét folyosókon úszik végig. Aztán itt vannak a díszletek, melyeket szintén nem érheti panasz. Az óriási ház kellően fenyegető ás félelmetes, de mégis, van benne valami túlvilági gyönyörűség is.
Erre a kisebb vizuális orgiára tesz rá még egy lapáttal a pazar zenei aláfestés. Fernando Velázquez dallamai néhol lágyak és érzelmesek, olykor viszont meglehetősen borúsak és sötétek. Emiatt tökéletesen illeszkedik is a filmhez és annak hangulatához.
Amiről még nem igazán esett szó, az a Bíborhegy horrorisztikusabb oldala. Azok a nézők, akik non-stop ijesztgetésekre vágynak, biztos csalódni fognak. Mégpedig azért, mert ahogy fentebb már írtam, leginkább a romantika és a dráma dominál a játékidőben. De amikor megjelennek a kísértetek, ott azért megugorhat a gyengébb idegzetűek pulzusszáma. Sőt, a finnyásabb gyomorral rendelkezőek is szörnyülködhetnek időnként, hiszen brutális jelenetekből is akad néhány.
De ahogy a főszereplő is mondja, a kísértetek csak az emberi gonoszság metaforái, így nem is ők kapják a főszerepet. Ezzel pedig nincs is baj. Emiatt több a Bíborhegy az utóbbi évek misztikus horrorainál, hiszen nem agyatlan és hatásvadász ijesztgetésekkel operál, hanem megkapó hangulatával és érdekes szereplőivel.
Negatívumként két dolgot tudnék felhozni. Az egyik az, hogy a történet meglehetősen egyszerű és egyáltalán nem épít fordulatokra. Persze, így is működik, de sokkal érdekesebb lett volna, ha néhány dolgot nem lőnek el az első percekben a készítők.
A másik észrevételem az, hogy del Toro ugyan most is olyan témával jelentkezett, melyek korábbi rémtörténeteiben is szerepeltek már, de ott jóval mélyebben voltak boncolgatva. A Bíborhegy elképesztő látványvilága alatt nem lapulnak olyan erős érzelmek, mint például a Faun labirintusa esetében.
Számomra azonban így sem volt csalódás ez a gótikus horrortörténet, köszönhetően a remek színészeknek és a kiváló hangulatnak. Ha a forgatókönyvön még dolgoztak volna egy kicsit és az érzelmeket is elmélyítik, simán megszülethetett volna Toro legjobbja is. De a Bíborhegy ebben a formájában is nagyon szórakoztató és a mostanság készülő átlaghorrorok közül is jócskán kiemelkedik.

2015-10-18 13:56:28 BonnyJohnny (3) #3

Méretes csalódás a film, annak ellenére, hogy amúgy egyértelműen nem rossz. Főleg technikailag (díszlet, fényképezés főleg).
De már megint egy olyan film, ami nem tud rendesen működni választott műfajában. Horrornak rém gyenge. Az egész film kapcsán a legijesztőbb a forgatókönyv gyengesége volt.
A szellemek meg konkrétan csak rontottak a filmen. De tényleg, képzeljétek el! Nélkülük is működne, és szerintem még jobb is lenne. Jessica Chastain eleve rémisztőbb volt, mint bármelyik CGI szellem. Simán elvitte volna a hátán a filmet. És akkor valami Rebecca szerű klasszikus is születhetett volna.
Így ez egy tisztes iparosmunka, ami a rendező személye és a várakozás miatt csak tovább növeli a csalódást.

2015-10-16 09:23:42 Zalaba Ferenc (3) #2

Ijesztő, hogy mennyire hányaveti a forgatókönyve.

előzmény: Xaos (#1)

2015-10-15 23:53:05 Xaos (?) #1

Remélem inkább ijesztő lesz mint véres. A Nattevagten óta nem láttam igazán fosatós horrort (amit 4 éve néztem meg, és nem 1994-ben).