The Witch (2015) ☆ 👁

A boszorkány
The VVitch: A New-England Folktale

(Robert Eggers)

amerikai-angol-brazil-kanadai horror

3,8
★★★★☆
407 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-06-21 12:38:11 tomside (4) #46

BTW Thomasin= gondolom, a “Hitetlen” női alakja.

2018-03-30 21:02:56 NinaLys (3) #45

Vívódom a három és a négy csillag között. Valamiért nekem többször az Álmosvölgy legendája jutott eszembe, fogalmam sincs, miért, de az bennem egy kult-filmmé vált. Ez nem fog. Pedig igényes, sajátos, gonoszan simulékony, nyomasztó, hideglelős rémmese... amiről sejted, hogy mennyi igazságalapja lehet, lehetett anno. Valahogy... hm... tökéletesen van megcsinálva, pont az, ami, mégsem vitt el úgy, ahogy vártam. A vége, a legvége nekem kifejezetten nem tetszett, szerintem azzal az alkotó 19-re húzott lapot. Túltolta irrealitásában (még ha helye is volt)... na, nem szaporítom a szót :) Jó film volt, de nem ragadt meg bennem.

2017-07-18 12:03:28 Ugor (4) #44

Végül is... így is igaz, ahogy te nézed.

előzmény: GothMan (#43)

2017-07-18 11:41:27 GothMan (5) #43

Tetszik az eszmefuttatásod. Valóban, a "boszorkányok" mindig az emberben megbúvó ősi, pogány lényt jelképezik, amit a nagy világvallások mindig próbáltak kiírtani a maguk módján. A boldog embereket nehezebb irányítani. Az más kérdés, hogy számomra ebben a filmben nem volt semmi plusz üzenet, csupán csak egy velőig hatoló sátánista mozi volt, ami a maga nyersességével és realitásával furcsa mód sokkal művészibb, mint bármi más ebben a témában.

előzmény: Ugor (#42)

2017-07-18 00:54:15 Ugor (4) #42

Súlyos egy darab… borzalmas csapás lehet egy vallási tébolyult korban, közösségben, családban élni. És a világ tele volt/van vallási tébolyult családokkal. Még egymást is kiirtják valami brutálhülye hit nevében és ez nem is korlátozódik egyetlen vallásra. Szenvednek, jajveszékelnek, félnek, vétkeznek, szót fogadnak és dolgoznak meg szülnek szakadásig. Vagy fellázadnak. A boszorkányok meg a legtöbb hitben buják, felszabadultak, nevetnek és boldogok… a fene tudja, akkor már inkább a boszorkányok.

2017-06-25 21:04:38 Reaper (4) #41

Horrornak semmiképp nem az, inkább egy erős thriller. Az egész filmet átszövi a nyomasztó hangulat, amihez a kép remekül passzol. Szín ötös a sminkeseknek is, egy percig nem kételkedtem benne, hogy valóban az 1600-as években játszódik a film, semmi nem lógott ki, vagy volt szokatlan. Nagyon jó alkotás, egy próbát mindenképp megér! :)

2017-05-23 13:30:56 lakatoszoltan01 (2) #40

Én nem tartom horrornak. Egy mese, amibe regét és mondavilágot szőttek. Felgyorsítva néztem, mert már untam az álló részeket. Nem nekem való, az tuti.

2017-02-28 13:54:28 necksprain (5) #39

oké, de nem nézne ki olyan elegánsan egy "A Windows aktiválása / Aktiválja a Windows rendszert a Gépházban" felirattal a jobb alsó sarokban:DD

előzmény: GothMan (#38)

2017-02-28 13:51:28 GothMan (5) #38

Fel tudsz tölteni saját fotókat is a "képek"-be. Egyébként meg sokat azért nem változtat a dolgokon szerintem. A film végig arra játszik, hogy az Ördög bármilyen formában megjelenhet.

előzmény: necksprain (#35)

2017-02-28 04:17:54 necksprain (5) #37

pedig ha nagyon figyelsz (én ki is feszítettem a képet, hogy biztos legyek benne), előtte a kos lába látható, ami lépte egy csizmába megy át, majd megjelenik thomasin mögött a kormányzó előbb bal, majd jobb oldalról. lőttem képeket is róla, csak nem tudom, hogy lehet ide egyszerre spoilert is meg képet is beilleszteni.

előzmény: redsovi (#36)

2017-02-27 21:26:12 redsovi (5) #36

Nebassz:o Asszem a héten újranézem, de akkor alvás nuku:D

előzmény: necksprain (#35)

2017-02-27 21:05:54 necksprain (5) #35

azt észrevettétek, hogy a végén Black Philip, mikor beszél hozzá, akkor hátulról a kormányzó alakja jelenik meg, suttog neki? eddig nekem is felesleges volt az utolsó rész, de így más értelmet nyer teljesen.

2017-01-02 14:31:50 necksprain (5) #34

ezt titanicon bemutatták, mégsem indul vapitin. a fesztiválbemutatósak nem számítanak?

2016-10-30 15:00:12 The Cortez (4) #33

Megint jól átvertek minket. Majdnem mint a Blair Witch Projectben, de legalább nem annyira, mint a The villageben. Pedig már hiányzott ez a téma, de az alkotók paráztatás helyett szándékosan a lélektani részre mentek rá. Így kaptunk egy újabb vallásos horrordrámát. De ez végre mutat valami újat, még ha szinte semmire sem ad választ! A fényképezés igényes, az atmoszféra és a színészi játék erős, a kb 2-3 ijesztőnek szánt jelenetnél a feszültségkeltés jól működik (ha más már nem), a vége meg egészen meghökkentő lett.

2016-08-02 00:40:12 tomside (4) #32

Az utóbbi évek egyik legjobb horrorja.
Nálam az az igazi horror, amin félsz, nem amin megijedsz. (Jobb félni, mint megijedni = horrorkód.)
Amíg az ijesztgetős pophorrorrok futószalagon jönnek, addig egyre jobban megbecsülök egy-egy ilyen darabot. Brutális alakítások, jó storyline és iszonyat erős képek. Kiegyensúlyozott zene, hitelesség. Megyek, megnézem újra.

2016-07-18 19:53:12 BonnyJohnny (5) #31

Nekem erről a "Legyetek jók, ha tudtok" ide vonatkozó része jutott eszembe. Miszerint az ördögnek nem a bűnösökre fáj a foga, hanem azokra akik a legjobbak közülünk.

előzmény: Horváth Szabolcs (#29)

2016-07-18 18:03:49 miraculum (5) #30

Tulajdonképpen egészen a végéig semmi. A többiek bűnei szállnak az ő fejére, egészen az anyagyilkosságig. Onnantól meg már mindegy neki. Bár a tizedik perc környékén meggyónja bűneit, és utána adja oda neki az anyja megőrzésre a gyermeket, de a gyónás közben semmi kirívót nem említ.

előzmény: Horváth Szabolcs (#29)

2016-07-18 17:12:06 Horváth Szabolcs (5) #29

Úgy egyébként ti mit gondoltokmi volt Thomasin bűne? A többieké világos, az ővé még nem. Lehet újra kell néznem.

2016-07-17 21:56:56 miraculum (5) #28

Nagyon erős horror, rég láttam ilyen színvonalasat. A rendező és az operatőr minden elismerést megérdemlő, rettenetesen ködös atmoszférát teremtett, melyben erős színészi játék mellett (mindenki erős alakítást hoz) félve nézzük a képernyőt, tudván hogy ezen az elátkozott vidéken bizony csak vesztesek lehetnek. Nem olcsó jumpscare-ekkel operál, hanem a csontjainkba rágja bele magát, és még napokkal később is azon gondolkodok hogy Black Philipnek mekkora telitalálat volt a hangja, illetve a materializálódása is a végén. Bár nemcsak a végén ölt alakot, az anyához visszatérő fiú is suttogva, az ő tónusában beszél.

2016-07-17 21:34:53 Horváth Szabolcs (5) #27

Hú de nagyon erős volt ez... mint a méreg. Abszolút favorit nálam, és bár még én sem tudom pontosan miért, de engem erősen emlékeztet a Rosmary gyermekére. Mármint ami a feszültséget illeti. Nem elsősorban a téma miatt. Talán a lány tehetetlensége és kitartása is erős közös pont a két film között Képi és hangvilága remekül teremti meg a hangulatot és tartja fenn végig. Számomra nem volt megülés, laposság. Végig remek teljesítményt nyújt.

2016-07-11 13:34:39 kaamir (5) #26

Komplex, sűrű hangulatú, minden pillanatában vészterhes, koromfekete, és lemarja a lelked, mint öregapám pálinkája a gégédet. 10 évente, ha születik egy ilyen minőségű horror.

A fényképezés simán Oscart érdemelt volna, ha az Akadémia méltóztatna letekinteni a magas lóról az ilyen filmekre.

2016-05-23 21:30:12 Tetovaltlany (2) #25

Nekem ez nagyon nem ....barátokkal kezdtük el nézni..de kikapcsoltuk mert ketten is bealudtak.Másnap neki álltam egyedül adva neki egy esélyt...nem tetszik ennyi.

2016-05-09 00:04:39 slawter (4) #24

Megint egy elnyújtott, feleslegesen húzott lezárás.
Tökéletes befejezés lett volna, ahogy a csaj besétál az erdőbe és az állatok vele mennek. Felesleges volta végére berakni a "csajbulit", hiszen az utolsó 30 másodpercben már minek mutogatni még több boszorkányt, meg repülést, ha addig se igen tudtunk meg sok mindent a boszikról.

2016-05-01 11:37:58 ChrisAdam (5) #23

Fojtogat, bekebelez, agyonnyom: nem is tudom, mikor láttam ilyen erős hangulattal, képi világgal megalkotott horrort, a Ragyogás (vagy a Babadook) többször beugrott. Hasonló eszközökhöz nyúl, mint az a film: nem nadrágba-betojós ijesztegetésekkel hozza el a rémületet, hanem szépen lassan felépíti azt. Tényleg egészen hátborzongató jelenetekkel bír - például a baba eltűnése kitűnő bevezetés ebbe a hátborzongásba, aztán az azt követő jelenetek a gonoszról, de a pálmát mindenképpen Caleb visszatérése és az "ördögűzés" viszi, amit az a gyerek kora ellenére leművel, az brutális, vérfagyasztó. Ezt még a zseniális finálé sem söpri, pedig szokatlanul sokkoló, nyitott véggel rendelkezik, ami tényleg bemászik a bőröd alá és nem távozik. Tényleg hihetetlen precizitással komponálta meg Robert Eggers ezeket a jeleneteket, szinte el is feledkezünk arról, hogy a szobánk sötét zugában bámuljuk a monitort.
Ami viszont kicsit zavart az elejétől fogva - és ez tán az elsőfilmes rendezői zsengeség következménye, hogy néhol olyan eszközökhöz nyúl, ami kizökkentett. Egy-két olyan technikai húzás, amitől nem mindig lesz hiteles - például a kameramozgás nagyon modern és néhol művi - a steadycam, a sínen mozgatott kamera, precízen középre komponált képek, ezek olyan eszközök lesznek, amik - engem - kihúznak az atmoszférából egy időre, mert a szabályos filmes eszközökre emlékeztet, holott tán itt pont nem ez kéne. Lehetett volna a látványteremtésben is kicsit körülhatárolni a környéket, pár hangulatképpel emelni az atmoszférát - de ez már talán már a túlzott maximalizmusra utalnak.
Egészen régen történt olyan, hogy egy horror után megnéztem a sarkokat, vagy amikor lementem egy pohár vízért az alsó szintre, akkor minden létező villanyt próbáltam utam során felkapcsolni, ez tényleg az a horror, ami maradandóan ijeszt, rémiszt, féltet. Talán egyetlen olyan jelenet sincsen, amikor hirtelen felbukkanó hörgő fejek tolakodnak a képünkbe, mert minduntalan arra törekszik, hogy az atmoszféra, a kiváló hangok és zene, a képi világ együttese szorítsa össze minden izmunkat.
A gonosz kérdése nagyon érdekes - vajon létezik-e egyáltalán?

És most ezzel kapcsolatban egy kis spoileres elmélkedés:
Léteztek-e boszorkányok? Örök kérdés, hogy vajon létezik-e az az erő - nevezzük Sátánnak, ördögnek, akárminek -, ami felruházhat embert ilyen képességekkel, vagy csupán elmebajos, őrült embereket, hisztérikákat tituláltak boszorkánynak. Ez egy racionális magyarázat a boszorkányégetésekre, stb. A másik racionális magyarázat, hogy a családon belül, közösségen belüli hibák eltakarása az akkori hit ellenére nem az Istenen keresztül történik, hanem a Sátán eszközein keresztül. Vagyis: ha egy család/közösség (falu) nem működik rendesen, akkor hiába az Istenhez fohászkodunk, hogy mentsen meg minket bűneinktől, a Sátán gonoszságát okoljuk és magunktól eltoljuk a szenvedés poharát. Ez esetben a film értelmezése egészen egyszerű - a fiatal Thomasin maga néz szembe a hibákkal, csökevényekkel, amik "kinyírták" a családját, a hitüket - és itt még csak bennük él a hit képzete, valódi "erő" nincs.
Kicsit mélyebb, sokkolóbb gondolatmenet egyébként ennek a mellékszála, amely átvezet a következő válaszlehetőségre: lehet-e a képmutató, álszent hitben Sátánhoz imádkozni tudatlanul? Én azt mondom lehet, de ez messze visz.
A másik válasz a "léteznek-e boszorkányok" kérdésre már jóval misztifikáltabb, miszerint igen, létezik az az erő valóban - Sátán felruház önként "jelentkező" asszonyokat, lányokat sötét mágiával, hogy a hit harcában ellene legyen a bőszen imádkozó keresztény egyszeri parasztoknak és bárkinek. A valódi célpont pedig talán nem is a család, hanem maga Thomasin, akihez a családja árán eljutnak a boszorkányok, vagy maga a sötét erő. Thomasin pedig eladja a lelkét az ördögnek. Ebben a lehetőségben nincs semmilyen metafora, semmilyen átvitt jelentés.

A Ragyogás egyébként hasonló gondolatokat ébreszt: a család a középpontban, az ismeretlen ismert gonosz a háttérben és habár mindkettőben megjelenik a gonosz - viszonylag hamar -, egyikben sem fedi fel magát.
Bevallom, tegnap éjjel még négyesre osztályoztam, ma kénytelen vagyok megadni neki az ötöst, mert bizony megérdemli - szokatlanul erős atmoszféra, színészi játék (mindenki, főleg Scrimshaw testileg-lelkileg kegyetlen jelenete sokkoló, reméljük nem lesz sérült a gyermek!), hang, képi világ, azt hiszem, az ötöshöz ezek elegendőek.

Ui.: Ja, a Trónok harca írói nem látták esetleg ezt a filmet, mielőtt leforgatták a hatodik évad első részét? (Aki érti.) :)

2016-04-29 23:52:23 nygaben (3) #22

nem igazán tudom hova tenni.. drámának gyenge, horrornak hasonlóképpen.. az archaikus párbeszédek pedig inkább nevetségesek, mint korhűek. Tény, hogy igényesen elkészített film, de nem vállalja fel a műfajiságát, ami sokat ront az összképen.

2016-04-29 08:42:18 flake (5) #21

Vannak olyan filmek, amelyek képesek esszenciájában kifejezni, megmutatni saját műfajuk lényegét. Hatásuk általában letaglózó, mert szükségszerűen újra és újra definiálják zsánerük alapszabályait. Teszik ezt úgy, hogy tulajdonképpen önmaguk inspirációs gyökereihez nyúlnak vissza. Most majdnem azt írtam, hogy elégedetten csettintettem a film után, de igazából hosszú percekig meredtem némán magam elé. Részben azért, hogy helyre tegyek magamban egy-két dolgot a látottakkal kapcsolatban, részben mert a szar is belém fagyott a film nézése közben és kellet egy kis idő, amíg felengedek. Ez persze még most sem történt meg. Az az aprólékos, félelmetes precizitással megalkotott atmoszféra, amit ez a mozi magában hordoz kiutat talál a nézőn keresztül, és mint minden igazán jó horror velem is marad, elgondolkoztat, összezavar és a világ felé fordít, bár lehet erre lenne ilyenkor a legkevésbé szükségem. Nem tökéletes mozi, elég sok helyen éreztem, hogy a forma kezdi megszabni a történet irányát, és ilyenkor kicsit kizökkentem, de később magyarázatot ad saját zavarára, és valahogy pont ezek a pillanatok lesznek azok, amik a leginkább emlékezetesebbé válnak. Nálam ez eddig messze a legjobb film, amit 2016-ban láttam.

2016-04-20 00:03:40 Soltyk (3) #20

Ettől sokat vártam, de akárhogy is próbálom, nem tudom nem érezni a blöffszagot :) A színészi játék és úgy általában az igényessége miatt megkapja a hármas alát. Valamint nem gyengén indul, ezt aláírom.

2016-04-17 18:37:35 Oscee (3) #19

Hajlik a kezem a négyesre, de a közepén majdnem elaludtam a moziban, az azért nem egy jó pont, főleg nem egy horrornál. Lehet, hogy mégis maradnom kéne a tucat darabolós horrornál, ott legalább nem is várok semmit, így csalódás sincs.

2016-04-16 23:14:59 dikalosz (5) #18

Én a Babadook-ban leginkább annyira láttam a drámát mint ebben, ha nem jobban. Tény, hogy horrornak is 'horrorabb'.

előzmény: Rorschach (#16)

2016-04-16 23:12:29 dikalosz (5) #17

Részben egyetértek, viszont ha már markánsan el lehet különíteni a dráma stílusjegyeit, még ha ezzel is kelti a feszültséget, az igazi 'horrort', azt már merem drámának nevezni.

előzmény: BonnyJohnny (#15)

2016-04-16 23:09:06 Rorschach (2) #16

Az a film - bár gyászról, újrakezdésről szóló drámaként is működik - sokkal keményebb horror, mint ez.

2016-04-16 22:38:37 BonnyJohnny (5) #15

Azt hiszem Olórin valami olyasmit írt a Babadock kapcsán, hogy sokan azt írják majd róla, hogy nem is "igazi" horror, meg, hogy több annál. Pedig nem. A horror nem jelent agyatlan rémisztgetést. Az "igazi" horror az ilyen!

előzmény: Rorschach (#13)

2016-04-16 22:30:55 dikalosz (5) #14

Akárcsak a Babadook:)

előzmény: Rorschach (#13)

2016-04-16 21:06:16 Rorschach (2) #13

No igen, a Babadookot én is csípem (annyira büszke vagyok magamra, amiért egyedül végig mertem nézni, hogy épp csak bele nem írom az önéletrajzomba), egyébként pedig való igaz, a Witch (VVitch?) tényleg inkább dráma.

előzmény: dikalosz (#12)

2016-04-16 20:52:57 dikalosz (5) #12

Való igaz mást sugallt abszolút, nem tudom, ezért nem is tagadom, hogy jobb lett volna a film, ha végig hasonló kereteken belül halad, és nem kvázi egy borzongató drámát tálalnak elénk. Mindenesetre én nagyon örültem, hogy a Babadook után egy újabb egyedi, pazarul megírt és rendezett horrorral (drámával) gazdagodtam.

előzmény: Rorschach (#11)

2016-04-16 20:19:05 Rorschach (2) #11

Az tökély. Ahogy mondod, kezdésnek pazar, de nem csak a brutalitás, inkább a hangulat miatt. A zene-fényképezés duó már ott ragyog, maga a boszorkány is egyenesen sokkoló. De a film pont nem olyan, mint az a jelenet, a fő hangsúly a család széthullásán és az egymásra mutogatáson van.Nem rossz film (ott virít a négyes a nevem mellett), csak az indítás mást sugallt.

előzmény: dikalosz (#10)

2016-04-16 19:57:59 dikalosz (5) #10

Képileg mindenképp, meg egyébként is, ritka jól van időzítve (végre valaki, aki tudja, hogy illik indítani). De! Szerintem ugyanúgy hatáskeltő eszköze volt a filmnek (igazából a legkegyetlenebb jelenet a 90 perc alatt), mint nagyon sok más egyéb tényező. Ki lehet emelni persze a brutalitása miatt, ám ehhez viszonyítani a többi tényezőt - és nem mint eszköz tekinteni rá - nem érdemes.

előzmény: Rorschach (#9)

2016-04-16 19:33:33 Rorschach (2) #9

Nagy kár, hogy a boszorkánnyal való első találkozás az első tíz percben kenterbe ver mindent, ami az azutáni hetvenöt percre marad.

2016-04-14 18:47:11 GothMan (5) #8

A film gyakorlatilag csakis okkult kliséket használ, mégis a végeredmény az egyik legeredetibb, és legsokkolóbb film, amit valaha láttam. Egyszerre misztikus és szörnyen realista, gyönyörű és gyomorforgató, úgy összerakva, hogy azt tanítani kellene. Én talán az utolsó jelenetet, a boszorkányszombatot kihagytam volna, de ez így is egy tökéletes alkotás.
10/10

2016-04-14 00:49:16 mrfaktor (5) #7

Kemény, mint a beton.

2016-04-10 23:17:38 VVega (5) #6

Az utóbbi évek egyik legjobb filmje, óriási élmény volt moziban. Igazi bőröd alá mászós, gyönyörű, éjsötét horror szenzációs alakításokkal és magába szippantó hangulattal.

2016-04-10 20:13:56 dikalosz (5) #5

16.45kor vetítették az Urániában, elmentünk, ám ott szembesültünk vele sajnos, hogy vagy szinkrontolmács fülesen, vagy eredeti nyelv semmi felirat. Amivel nagy baj nem lenne, ha a filmben beszélt nyelv nem az óangol vagy középangol (nem tudom pontosan) nyelv lenne. Mivel azonban az, még az Angliában élő cimborámnak is volt nem egy olyan jelenet, aminek a megértése gondot okozott. Egyrészt viszont a szövegek jó nagy része ima, másrészt pedig nem beszélnek benne olyan igazán sokat. Szóval amit így sikerült tapasztalni, egy mindenképpen egyedi atmoszférával, jó színészekkel és lassan kibontakozó, ám feszültséggel teli sztorival bíró filmmel van dolgunk, utána különösen érezvén, hogy valami újjal lettünk gazdagabbak.
A csecsemő elrablása és sorsa a film viszonylag elején elég erősre sikeredett
Az utóbbi idők egyik kiemelkedő horroralkotása ez, újranézős mindenképp!

2016-04-07 22:17:13 dikalosz (5) #4

A héten indul az Urániában, ha valakit érdekel.

https://www.jegy.hu/program/titanic-fesztival-the-witch-68267

2016-03-14 10:30:09 randymarsh (5) #3

Gondolom a mozikat el fogja kerülni.....

2016-03-13 09:46:16 Timon (4) #2

Az "év horrorja" bélyeg még korai lenne. Az viszont nem, h. a legjobb boszorkányos horror, amit hosszú-hosszú ideje láttam. A moziból mellesleg többen kimentek. Tempója és hangvétele miatt nem multiplex közönségnek való film. Aki egy jump scare-ekre épülő, mainstream banyás horrorra számít, az méretesen csalódni fog. Helyette kapunk egy lassan kibontakozó, erősen hitközpontú folklór-rémmesét pazar képekkel, művészfilmes beállításokkal és fullasztó hangulattal. Elsősorban az ismeretlentől való félelemre épít, nem a brutalitásra.

2016-02-18 17:40:46 Umberto (3) #1

Lehet-e valamit tudni az itthoni bemutatóról?