Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.
Alapvetően pofás, stílusos, minimalista kis thriller pár faszányos autós üldözéssel és némi pisztolypárbajjal, de a főszál (miszerint egy hekus le akarja fülelni sofőrünket) nem nagyon mozgatott meg.. Tényleg van egy neo-noiros atmoszférája, Adjani gyönyörű, de valahogy az egész inkább csak külcsín, nincs benne az az egzisztencialista bizonytalanság, mint például A szamurájban - illetve a nihil ábrázolása sem olyan megkapó. Ha egy másfél órás film közben többször is unatkozok, az azért ritkán jelent hármasnál jobbat.
A már említett Adjani elképesztően gyönyörű, ugyanakkor borzasztóan üres karakter, Dern szintén - bár az ő figurájában legalább van némi élet, egyedül a főszereplők között - O'Neal viszont kiváló a hallgatag, kemény és meg nem alkuvó gengsztersofőr szerepben. Jól áll a szerep a színésznek, és van annyira cool, hogy mindenfajta érzelemmentessége ellenére inkább vele szimpatizálunk, mint Dern túlmozgásos, erőszakos zsarufigurájával.
Isabella Adjani és Ryan O'Neal kiválóak ebben a filmben, de a rendőrrel szembeni macska-egér harc sem utolsó.
Egy elképesztően jó, sajátos belső atmoszférájú, egyedi hangulatú, eredeti filmnyelvi eszközökkel megvalósított, különleges képi világra építkező, nagyon mozgalmas, feszültséggel teli alkotás. Egy plasztikus, a vásznat felperzselő noár.
Nincs egy felesleges félmondat, egy felesleges szó, netán fölös képkocka sem benne.
Lehetett volna még itt-ott csiszolni, lakkozni rajta, de így is mestermű, ráadásul mindez 1978-ból (őrület), amin valahogy nem fog még az idő sem.
A szereplőválasztás egyszerűen nem lehetett volna jobb. Mindenki a helyén volt, a szemüveges rablótól kezdve a főszereplőkön át, a pályaudvaron meglopott lányhoz odalépő rendőrig.
" A felügyelő egy másik pénzzel teli táskára várt?"
Igen, arra a táskára, ami a tisztára mosott dohányt tartalmazta.
Mivel a Gengszterek sofőrje a Drive 1978-as változata, ezért nagyon kíváncsi voltam erre a filmre. Ugyan nem előzi meg az egyik kedvenc filmemet, de így is megérdemli az ötöst. A színészek jól alakítottak (különösen Ryan O'Neal, szerintem egyenértékű Ryan Gosling alakításával.)
De azért pár dolgot nem értettem: Például a pénzzel teli táska. A felügyelő egy másik pénzzel teli táskára várt? Meg hogy tudott pár tucat rendőr a sofőr háta mögé surranni? :D
Így kell egy filmet mesterkélt dialógusoktól mentesen megtölteni feszültséggel. Egy modern westernként definiálnám, nélkülöz minden fölösleges sallangot. Viszont a szakmára sokkal nagyobb hatást gyakorolt, mint általában a közönségre, bár nem lett belőle igazi kultuszfilm - viszonylag egyszerű cselekményvezetés, az autós üldözésektől eltekintve kevés impulzus -, sok rendezőt inspirált. Tarantino például a valaha volt egyik legjobb filmként említette meg.
Hadd hívjam fel a figyelmet erre a szinte elfeledett gyöngyszemre!
Kicsit minimalista,de a javára válik,akárcsak az erős szereposztás.
Ez egy zseniális gengszter-film, főleg a készítésének ideje miatt. W. Hill 1978-ban olyen feszültséggel telt, fantasztikus autósüldözésekkel telezsúfolt mozit csinált, hogy még jóval harminc év múlva is roppant élvezhető. Ryan O'Neal ebben a filmben teljesen más karaktert játszik, mint amit megszoktunk tőle, de ezt is pompásan. Szerintem alapmű, amiből sok más rendező tanult.
A szikár akciófilmek istene, Walter Hill ezúttal sem okozott csalódást. Tőmondatokban beszélő figurái körül izzik a levegő, a nagy dohányért folyó játszma kellően rafinált és a Bullit-ra emlékeztető autósüldözések még 33 év után se koptak meg. Ritkán dördülnek el a pisztolyok - maga a film is inkább a thriller műfajához áll közelebb - , és a teljes cselekményidőt átitatja a Melville-gengszterfilmek lakonikussága. Ryan O'Neal szuggesztív tekintete rögtön eladja a címszereplőt, de a pandúrt alakító Bruce Dern vagy a férfiviseletben is oltárian kívánatos Isabelle Adjani is remekelnek. Lássuk, mit hoz ki ebből a tömör, kérges bűnvilágból szeptemberben Nicolas Winding Refn.
Régen én is szerettem,de most már nem tudtam végignézni...
Gyerekkorom nagy kedvence. Nem is volt ez olyan rossz, mai szemmel sem.
Ilyen szikár akciófilmet is csak Walter Hill képes rendezni.
Ez a film szinte mindent indirekt, közvetett módon közöl a nézővel. Ilyen, a filmből jól kiérezhető, kisebb nagyobb bűnökkel terhelt nagyváros éjszakai, valóságos arca. Ilyen még az eltökélt zsaru (Dern), aki maga is bűnös cselekedetre vállalkozik, hogy a célpontját, a cowboyt hatástalaníthassa. Ő már nem is zsaru, túllépett ebbéli szerepén és a célja is csak szimpla önérdek. Az Ő számára már nem a bűn üldözése a fontos, hanem a szakmai kudarcainak elaborálása azzal, hogy börtönbe juttassa frusztrációjának forrását, a cowboyt.
A cowboy hasonlat is "ül". Ahogy a western filmekben megszokhattuk, egy cowboy főfoglalkozása a lustulás, a lét és nemlét határán való tengődés. A cowboy csak akkor mozdul, ha kell, de akkor nagyon határozottan, célratörően cselekszik. Ugyanúgy, ahogy O' Neil is teszi amikor "dolgozik", amikor a bandatagot felpofozza, amikor a tesztvezetésen bemutatót tart a tudásából, vagy amikor lelövi a bankrablót.
Ez a szándékosan dialógus-szegény történet szinte rákényszeríti az embert a szokottnál alaposabb megfigyelésre és a látottak mélyebb elemzésére. A filmben ábrázolt mikrovilág az én értelmezésem szerint az egész bolygó minden lakosára érvényesíthető. Nincs bűntelen ember, ahogy a filmbéli szereplők egyike sem az. Az emberek sok tekintetben egyformák, csak a céljaik különböznek. Meg a célok eléréséhez alkalmazott módszereik.
Ebben a filmben nincs a nevén nevezve senki. A karakterek egy bizonyos szinten, egy szellemi síkon, csereszabatosak. A lány (Adjani) ezért visel férfiruhát.
A film vége is tervezetten olyan, amilyen. VÉG-telenített! Ugyanis, nincs neki vége.
Nem kapunk bizonyosságot arról, hogy a cowboy hűvös flegmatizmusa a profizmusából ered, vagy ez az életuntság, a mélységes emberismeret megnyilvánulása-e?
Nem tudjuk meg azt sem, hogy a cowboy tudta-e, hogy üres lesz a csomagmegőrzőben lévő táska. Talán tudta és csak azért játszotta végig ezt a szálat, hogy a zsarut véglegesen lerázza magáról. De biztosak nem lehetünk ebben sem.
Esetleges, hogy az eltűnt pénz előkerül-e vagy sem,
esetleges, hogy a lány megkapja-e a maga járandósságát vagy sem,
esetleges az is, hogy elnyeri-e a cowboy szivét, vagy sem.
Ennek a filmnek az esetében a befejezés joga magát a nézőt illeti meg.
előzmény: Xuja (#11)