Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan (2014) ☆ 👁

For Some Inexplicable Reason

(Reisz Gábor)

magyar dráma, vígjáték

3,9
★★★★☆
564 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-10-23 14:59:32 The Cortez (5) #75

Pedig a többi is benne van. Mondjuk az érhető, hogy ha nagyon irritál a főszereplő, akkor nehezen fogod észrevenni a film erényeit.

előzmény: Doc (#74)

2019-10-22 21:30:36 Doc (2) #74

Le lett írva a kommentekben.

Kétségkívül, és el is olvastam őket.
Csak éppen nem értem...
A te kommentedből is csak a "gyakran fárasztó módon viselkedő főszereplő" van meg nekem, a többi mintha valami más filmről szólna.

A főszereplő marha idegesítő, és annyi mentsége sincs mint az Egy nap-nak, hogy legalább egy hihető karakter lenne.
A sztori sem egy nagy eresztés.

Úgyhogy továbbra sem értem. Valószínűleg már így is maradok...

előzmény: The Cortez (#73)

2019-10-22 11:42:42 The Cortez (5) #73

„fel nem foghatom, hogy mi tetszik rajta azoknak akik zseniálisra értékelték.”

Le lett írva a kommentekben.

előzmény: Doc (#72)

2019-08-28 23:12:27 Doc (2) #72

Igazából egyetlen jelenet mentette meg nálam a nézhetetlen minősítéstől: amikor az Amigo Dáviddal összehozzák a barátai, hogy essen végre túl a dolgon, illetve maga a beszélgetés vele. Ezt leszámítva szimplán az agyamra ment ez a film - fel nem foghatom, hogy mi tetszik rajta azoknak akik zseniálisra értékelték.

2019-03-15 20:05:36 The Cortez (5) #71

Ritkán látni ilyen olyan filmet, ami ennyire hitelesen, ilyen hangulatosan be tudná mutatni a magyar valóságot- embereket - és mentalitást, na meg persze Budapest belvárosának pezsgését.
A furcsa, gyakran fárasztó módon viselkedő főszereplő (Áron) leginkább a bölcsészek, valamint más büfészakosok álláskeresési nehézségeit eleveníti meg, de minden más fiatal pályakezdő könnyedén azonosulhat vele. Aki járt már az ő cipőjében, az simán át tudja érezni a helyzetét – vagyis a kilátástalanságot, a munkanélküliséget, illetve az ezekhez tartozó szorongást. Mindennek ellenére, közel sem egy lehangoló alkotásról van szó, hanem pont, hogy egy jobbnál jobb poénokkal operáló, helyenként kissé elszállt, dokumentarista dramedyről. Az alakítások, a karakterek (Áron szülei a legviccesebbek!), a dialógusok és a szituációk életszerűek, bár az utóbbiak közt akadnak abszurd, ráadásul még elvontabb, gondolatszerű jelenetek is. Az egyedülii zavaró dolgot a nem éppen színvonalas, kézikamerás fényképezés jelenti.
Reisz Gábor első komolyabb munkája tehát generációs problémákkal foglalkozik, miközben nem felejt el rohadtul szórakoztató maradni. Humorral, a realitásra való reflektálással + erős atmoszférával megspékelt, sokszor Woody Allent idéző mozi, amelynek a végén látható a világ eddigi legnagyszerűbb stáblistája.

2018-09-11 18:17:23 ChrisAdam (4) #70

Messze kerültem a filmet pont a főhős karaktere miatt. Nagyon tudnak irritálni az ilyen furcsán és megmagyarázhatatlanul tutyi-mutyi, bénáskodó emberek, de aztán tegnap hirtelen felindulásból mégis megnéztem. És mondanom sem kell, nagyon-nagyon kellemesen csalódtam. Csupaszív film, igazán stílusos és magával ragadó. Amitől féltem, hogy nagyon amatőr lesz és ez nem enged majd bevonni a film sodrába, de nem, kifejezetten profi annak ellenére is, hogy milyen maroknyi pénzből forgott. A színészek zseniálisak, egytől-egyig, élethű az egész atmoszféra, amit megfűszerez a játékidő időnkénti szürrealitása. Nagyon kreatív és élvezhető alkotás és elgondolkodtat. Igenis, van létjogosultsága, mert habár kisarkít egy karakterfajtát, nagyon sokan vannak elveszve a mai világban, ebben közrejátszik a rendszer és ugyanúgy a mai társadalom érzéketlensége, arctalansága, valamint a vén ifjúság körében kialakult dologtalanság. Erről éppen nem olyan régen beszéltem ismerősömmel, kutattuk ennek okát, válaszokat találtunk is rá, egyszer talán elmesélem. :)
Reisz Gábor nagyszerű filmet dobott tehát össze, itt-ott talán túl sok, pontosabban a főszereplő karaktere mintha olykor túl lenne írva, de sok helyen talán szándékos, hogy érzékeltetve legyen az enyhe szatíra. Szóval jó kis szórakozás. Várom Reisz következő filmjét. Majdnem ötös.

2017-08-27 08:45:17 bakocsa (5) #69

Nagyon bejött! Elsősorban a hangulata és a frissessége miatt, végigvigyorogtam az egész filmet. Emellett pedig roppant aktuális és igaz.

2016-10-27 21:26:20 Mizi (2) #68

Tévedtem, tényleg vannak szép BKV-ellenőr hölgyek, vagy legalábbis egy biztosan. :)

előzmény: Mizi (#60)

2016-10-16 11:23:43 replay4 (5) #67

5-öst adtam, mert bár nem tökéletes, de ahhoz képest hogy vizsgafilm nem színész főszereplővel, nagyon jó volt. Tipikus magyar család, tipikus problémák: külföld, nem külföld; mit kezdjek az életemmel, stb. Hasonló mint a Moszkva tér, amit szerintem csak magyar emberként lehet megérteni, még inkább Budapestiként. A szülők nagyon jól játszottak. Az tetszik benne hogy nagyon jól ragadja meg ennek a generációnak az életét és problémáit, és szórakoztatóan adja elő.

2016-09-26 23:37:24 Rorschach (2) #66

A tálalás egészen megsüvegelendő (vannak itt ötletes gegek bőven), de a film semmit nem kezd a karaktereivel és az elején lefektetett sztorikezdeménnyel. Túl passzív az egész, ezen pedig az sem segítene, ha a világ legfrappánsabb humorbombáit találták volna ki. Nem kizárt, hogy alszok rá egyet, és lejjebb viszem egy jeggyel...

2016-09-10 18:09:40 gomez1000 (2) #65

Hajaj, ha ez a magyar átlag feletti film, akkor baj van.
Pár jelenet még akad benne, ami érdekes, de kb 10 percet, ha tudok értékelni összesen.

2016-01-22 10:01:03 kaamir (1) #64

Ha azt mondom, hogy idegesítő, azzal még semmit nem mondtam. Nézhetetlen? Súrolja. A filmtörténet egyik legirritálóbb főhőse, a pesti hipszter hülyegyerek mintapéldánya, akihez képest Forrest Gump egy Einstein. Nem is csinál semmit, másfél órán át nézzük szánalmas kis életét, ami semmivel szórakoztatóbb, mintha bármelyik romkocsmában egy hasonló arc megmutatná a telefonján a videóit. Néha azért mégiscsak történik valami, ezek általában borzasztóan kínos jelenetek, ahol az ember kínjában már inkább oda se néz. A legfőbb humorforrás, hogy hősünk kényelmetlen helyzetbe kerül és rájön az akkut szófosás. Ezen kívül van néhány lapos egysoros meg lila életbölcsesség. Stílusról ne beszéljünk, itt még a kameramozgás is kibírhatatlanul dilettáns. Ahogy egyébként a színészi játéknak csúfolt amatőrködés is. Ez kb az Éjjel-nappal Budapest színvonala.

Nincs bajom azzal, hogy ha valaki nem akar történetet mesélni, hanem egy állapotot mutat be. Azzal sincs bajom, hogy valaki generációs filmet csinál. Csak hát ehhez kéne valami gondolat, érzékenység, éleslátás, vagy legalább stílus. Az, hogy Reisz lekamerázta a haverjait majd ezeket szépen egymás mögé vágta, aligha nevezhető filmes teljesítménynek.

2015-11-27 08:51:21 elmouse (3) #63

Szerintem a rendező a kamaszos vágyálmait élte ki ezen a filmen. Azaz, hogy a lúzerarc is megkaphat jó nőket. Ki kell ábrándítanom, kurvára nem így van.
Amúgy nem volt ez rossz, jópofa volt ez a tengés-lengés hangulat, de a főszereplő eléggé idegesített.
Érdemes megnézni a DVD-n a kimaradt jeleneteket, mert ott Mészáros Mátéból (Amigo Dávid) jóval többet kapunk, mint a filmben. Ha másért nem is, de ezért érdemes volt leforgatni ezt az egészet.

2015-11-26 06:26:21 bambula (?) #62

Hoppá!Még elég gyorsan lecsapott a FilmCafé a film tévés bemutathatóságára.Ma este 21 óra.

2015-11-16 08:20:44 -senki- (2) #61

Reklámfilm rendezés remekül mehet Reisznek, prüttyögös zenére egy percig remekül tud hangulatot csiholni. Másra nem bizonyult alkalmasnak.

2015-10-19 10:23:48 Mizi (2) #60

Öregem, a stáblista majdnemhogy ötletesebb, mint maga a film!

Bővebben...
Az a baj ezzel a filmecskével, hogy nem rendelkezik igazi, értékes mondanivalóval. Legalábbis ez a legnagyobb gond. (Mondjuk, ha szórakoztatna, akkor nem lenne akkora vétség)
De többek között egy forgatókönyv is kellett volna. Persze, biztos, hogy volt egy forgatókönyvnek nevezett valami, ahová fel voltak vázolva a rendező által ötletesnek és humorosnak vélt jelenetek, de maga a film nem rendelkezik koherens, jól megírt történettel. Se füle, se farka. Ráadásul tele van ciki, blőd jelentekkel, amelyeknél inkább hosszasan lesütjük a tekintetünket, mintsem hogy végignézzük. Pedig még nevetnünk is kellene.
Én a "Miért félek, ha van bérletem?" típusú mondatoktól sem ájultam, pedig tényleg sok olyan helyzet szerepel a filmben, amire sokan azt mondjuk: Igen, velem is így szokott lenni. De ettől még valami nem lesz jó. (Továbbá ezek a jelenetek is hamisak, előbbi példámnál maradva: Ki látott már egyáltalán igényesen kinéző BKV ellenőrt?)
Néhány ötlet amúgy tetszett, de valahogy nem éreztem, hogy mind egy egész részét képezték volna, inkább csak érdekes ötletek voltak egy túlnyújtott rövidfilmben. A zenés, lassított felvételes részekről is lerítt, hogy csak időkitöltésként szolgáltak, hogy meglegyen a kilencven perc. Ez így nagyon vékony.

Ha valóban ez az utóbbi évek legjobb magyar filmje, akkor tényleg lehúzhatjuk a WC-n az egész filmiparunkat.

2015-06-28 11:31:41 zozonagy (1) #59

Szokásos, túlhype-olt, szar magyar film, nézhetetlen.

2015-04-13 22:18:09 Hannibal Lecter (3) #58

Reisz Gábor nagyon éleslátóan lajstromozza a mai huszon- és harmincévesek összes egzisztenciális és lelki nyavalyáját, jól összegzi léthelyzetüket, és ellenállhatatlan tablót fest Budapestről. Eddig rendben is volnánk. Jó ezeket a dolgokat a vásznon viszontlátni, még akkor is, ha mindegyikkel tisztában vagyunk, és nagyon hasonló helyzeteket tapasztaltunk már a múltban. A gond az, hogy Reisz tényleg csak megmutatja azt, amit empirikus tapasztalatainkból már ismerünk. Hozzákever még némi obligát humort, virgonc formai játékossággal dúsítja (a kezdők mohósága és szertelensége, ugyebár), a látványosan célnélküli, csapongó narratíva viszont nem nyerte el a tetszésem. Örültem volna, ha a fiatal rendező nemcsak diagnosztizál, de alternatívát is megpróbál felmutatni - vagy legalább egyes részletkérdésekkel mélyebben foglalkozni. De nem, minden ötletszinten reked. Az amatőr színészek sem javítanak a helyzeten. A főszereplő, Ferenczi Áron képtelen normálisan artikulálni - ami még nem is lenne nagy gond, de néhol olyan életszerűtlen dialógusokat (és belső monológokat) adnak a szájába, ami szinte már kínos. Továbbá néhol a hős olyan abszurd szituációkba keveredik, hogy erősen sérül a "realizmus" illúziója. (Hiába, ahhoz, hogy natúr színészeket valaki teljesen hitelesen mozgasson, minimum Tarr Bélának kell lenni.) Széttartó, túlságosan változatos stílusú, az általános közérzület megragadásán túl nem sok erénnyel bíró film, bár szertelensége, fiatalos lendülete, játékossága, zenéje mégis imponáló. Erős közepes.

2015-03-30 20:54:36 Kakimatyi (5) #57

Végre egy mozi, ami nem úgy magyar, hogy kínosan röhögünk a saját életképtelenségünkön. Vagyis de, csak mégis van benne valami elemi báj, ami megmenti az egészet. A majdnem-szexjelenet parádés, fuldokolva röhögtem már a virágos beszóláson is, de ami utána jön... sírtam. Végre egy film, ami nem patetikus nyáladzással próbálja meg bemutatni Budapest szépségét, hanem olyannak amilyen tényleg, a maga kaotikus-szemetes-telehányt szépségében. Mármint a belvárost. Végre egy film, ami ugyan bemutatja hazánkban e generáció bölcsészeinek és egyéb büfészakosainak sorsát, de nem csinál belőle tragédiát, hanem teret hagy a büszkeségünk megőrzésére. (szakad magyar - szakad póló Portugáliában :) ) Sőt. Ez a film illik ránk, nem akar túl nagy vagy túl pici lenni, nem akar túl nagyot mondani vagy túl vicces lenni, egyszerűen csak működik. Hogy mennyiből, az legyen döbbenet tárgya egy külföldinek, nekünk legyen természetes, és legyünk büszkék arra, hogy végre nagyobb eséllyel találják meg kreatív titánjaink a nem létező forrásokat. Így kerek a történet ! És így még nagyobb a kontraszt a tuggyukmivel és tuggyukikkel, csak hogy politizáljak is egy kicsit jó magyar módra.

2015-03-07 20:02:10 Újpest Ostora (1) #56

Erős egyes.

2015-02-11 22:32:30 zéel (5) #55

A film nézőszáma átlépte az ötvenezret!
A hétmilliós költségvetéssel készült film eddig több mint 62 millió forintot hozott.

2015-01-01 20:27:03 ryood (5) #54

úgy néz ki klföldön is érzik ezt a 30-asok...[link]

2014-12-29 13:08:14 St4nt0N (?) #53

Elsősorban a friss hangot, a történetmesélési és operatőri leleményt, a jól sikerült poénokat és az ügyesen elkapott pesti atmoszférát díjaztam 4-essel (+elsőfilm). Ezek a pozitívumok szerintem kiemelik a filmet a mai magyar mozgóképek közül. A főszereplőnek vagy a töketlen lúzergyerek karakterén kellett volna csiszolni kicsit vagy egy árnyaltabb színészi alakítással szerethetőbbé tenni. Még a jó dolgok is csak megtörténnek vele, például Portugáliában a lány szedi fel őt és keres neki munkát. Az Oh Boy főhőse hozzá képest az élet császára. Az sem válik a VAN előnyére, hogy például az Utóélettel szemben itt mindössze két komoly színészi alakítást láthatunk: a szülőkét (+1 a földrajztanár rövid jelenése). És valóban többet is lehetett volna mondani arról, hogy Magyarországon 19 helyett miért 29 éves korig tart a sráckor.

2014-12-28 22:17:55 Dió (3) #52

A hárommillió pozitív vélemény után itt nálam is egy határozottan negatívabb. Ha nem is szenvedtem a film alatt, legnagyobb meglepetésemre attól fényévekre voltam, hogy élvezzem.
Először is egy olyan karaktert választottak a film alappillérének, aki csetlés-botlásával én nem tudok azonosulni. Persze megvannak bennem is hasonló majomságok, de ez miért jelentené azt, hogy egy elveszett főhős 90 perces monoton szerencsétlenkedést élvezettel kéne néznem? Persze volt már, hogy jóízűen nevettem más filmekben egy hasonló főhős kálváriáján, mert ott sikerült azt komikussá formálni szituációs vagy más poénokkal, itt azonban nem jön össze, mert sajnos a bevált magyar filmes hagyományt követve megint azzal próbálják az egész alá odatolni a komikus ívet, hogy mindent a "nagy büdös magyar valóságra" fűznek fel, csak hát ez egymagában a hozzáadott dolgok nélkül még nem adja el az egészet.
Ezen felül szintén rontotta a befogadást, hogy néha nem tudtam eldönteni, mi is akar lenni a film (lásd utcás táncjelenet), mindazonáltal pár aranyos dialógus és jópofa jelenet miatt egynek elment.
De hogy számomra e film és a Moszkva tér vagy az Oh Boy (vagy a hasonló kiváló youth filmek között) legalább két osztályzat van, ha nem több, az ziher.

2014-12-27 12:30:47 critixx (?) #51

Még egy tanárom mondotta anno kissé cinikusan, hogy a magyarok az állapotfilmek készítésében az igazán jók. Szerintem ezzel nincs feltétlenül baj.

"és budapestet is olyannak ábrázolja, amilyen"

Fogalmazzunk inkább úgy, hogy a belvárost.

2014-12-27 12:05:01 ryood (5) #50

annyira mégsem belterjes. ha az volna, nem tudott volna olyan sikeres lenni. rengeteg fiatalt talált meg, akik nagyon jól tudtak azonosulni a főhőssel, és budapestet is olyannak ábrázolja, amilyen.

2014-12-27 11:43:50 St4nt0N (?) #49

Különféle nemzetközi fesztiválokon egész szépen szerepel a film, mert akad benne olyasmi, amit a világ túlfelén élők is megértenek. Illik az olyan, a húszas évek végéig kitolódó kamaszkorról szóló filmek sorába, mint a Frances Ha vagy az Oh Boy. A gyermetegen szerencsétlenkedő főszereplő félig burleszk-figura, az író-rendező a saját bénázásait gyűjti össze és neveti ki benne. Igaz, fintorgó mulyasága, micimackóizmusa néha inkább kínos. (Egyébként az Utóélet főszereplője zenész, a VAN-é rendező. Hol vannak a fiatal magyar férfi színészek?)

2014-12-27 10:47:21 critixx (?) #48

"*kíváncsi lennék, hányan NEM érzik magukénak: ez egy nagyon-nagyon belterjes film, adott körülmények közt, adott helyen élő adott korosztály sztereotip botladozásáról szól."

Én pont ezért nem néztem meg eddig.

előzmény: Olórin (#45)

2014-12-27 10:12:29 Olórin (3) #47

Nem mondtam, hogy nincs létjogosultsága, azt viszont mondtam, hogy önmagában az, hogy csak állapotot ábrázol, nem zavar - az zavar, hogy számomra nincs emellett semmi. Én nem érzem a kontextust, hiába mutat pillanatképeket még tucatnyi más karakter nyomorúságából - ennek a nyomorúságnak nincs kontextusa.

előzmény: Tenebra (#46)

2014-12-27 09:56:44 Tenebra (4) #46

Camus Közönye is csak állapotot ír le, mégis remek. Szerintem igen is van létjogosultsága az ilyen műveknek. Nem kell feltétlenül mindig pszichológiai mélységet adni egy karakternek, vagy egy egész filmnek/regénynek ahhoz, hogy valamit átadjon. Sőt, ezek tudnak igazán magukkal ragadóak lenni. Jóllehet, ezt a 60-70-es években csinálták igazán jól (illetve manapság mondjuk Haneke). De mégis, ha csak látja az ember a történéseket, az eseményeket, mindenféle komolyabb lélekelemzés nélkül, akkor ő maga fog elgondolkodni azon, mi, miért is van. És akkor megszülethet a gondolkodó néző, mert nem rágnak mindent a szájába. Engem legalábbis abszolút megmozgatott agyilag, és bár a rendező azt mondta az általam készített interjúban, hogy ő nem akart kritizálni vagy ítélkezni (hanem, mint itt írjuk, állapotot akart bemutatni), mégis szerintem kiváló társadalomkritika ez így, ebben a formában is.

Mert azzal nagyon nem értek egyet, hogy ez egy kontextus nélküli, nyamvadék karakter. Ott vannak a haverjai pl. akik ugyanabban a cipőben járnak. De Reisz bemutat jó pár látszólag "sikeres" embert, akikről egyébként a rendező is úgy nyilatkozott, hogy szerinte ugyanúgy lefordítható a problémájuk a főhősére, hiszen ők sem azt csinálják, amit akarnak, hiába sikeresek, gazdagok, befutott emberek. Azokban a bizonyos "kamerába beszélős" jelenetekben meg is fogalmazzák a vágyaikat, illetve már gesztusaikból is látható, hogy ezek bizony nem boldog emberek, hanem automata robotok.

De ott van a főhős gyerekkori bullyzója is, aki meg tanár lett, tehát lett belőle valami azért (egy hajszálnyival "többet ér", mint a főszereplő), de ugyanolyan lúzer, mint Áron, csak másképp. Hiszen hiába tanítja, amit tanít, maga is baromságnak tartja, és még a házassága is szar.

Áron szülei meg... Róluk nem is kell túl sokat beszélni, beszédes az, hogy az anyuka mindenből csak a magyar terméket veszi.

Itt mindenki neurotikus, nekem ez jött le az egészből. Csak mindenki másképp. A rendező is azt nyilatkozta, hogy az idősebb generációk behozásával kicsit szélesebb társadalmi perspektívát kívánt felvenni a filmjében.

Szóval ezek után én semmiképp nem mondanám, hogy ő kontextus nélküli lenne. Azt sem, hogy egyetlen osztályt mutat be (bár nyilván a munkásosztály vagy a parasztság nincs benne). Nagyon is be van ágyazva a magyar társadalomba. S pont attól sokkal hatásosabb a VAN, mint egy komolykodó, lélekelemző dráma, mert a humoros, kedves jelenetek révén alattomosan "ragad meg" az emberben. Én legalábbis nyitott voltam rá, és nálam ez megtörtént.

Azt meg végképp nem mondanám, hogy az utóbbi évek magyar filmes hagyományát örökíti tovább. Pont, hogy szakít vele, mivel ez nem akar komor, életkedvet elvevő, pesszimista művészfilm lenni. De gagyi komédia sem. Szerintem abszolút új irányvonalat képvisel, melyet a Kontroll, A nyomozó és az Isteni műszak is - és amelyet követnie kellene a többi, új rendezőnek is.

előzmény: Olórin (#45)

2014-12-26 23:54:19 Olórin (3) #45

Nagyon jópofa, kedves és profin megvalósított film, nem akarom bántani.
DE.
A Newsroom nyitánya jutott eszembe róla: "Worst period generation period ever period."
Nem érdekel egy egész estés film ennek a generációnak (hiába tartozom én is bele) az állapotáról - mert a VAN csak erről szól, egy állapotról, nem tesz fel kérdéseket, nem ás mélyre, nem mond semmi fontosat, ami még nem lenne baj, viszont egyszerű kis komédiának meg szimplán nem elég vicces. Ez igazából csak a több évtizedes hagyománnyal bíró, a nagy magyar rögvalóságon monoton siránkozó művészfilmes pöcsverés ironikussá, fiatalossá, és igen, nyilván jobbá formálása, de ennyi nekem még mindig kevés egy igazán szórakoztató mozihoz. Értem, hogy miért találta meg a közönségét, miért érzik sokan magukénak*, de sajnos leszarom egy ilyen röhejesen életképtelen, tesze-tosza nyamvadék karakter kontextus nélküli és csak félig vicces "kalandjait" (és nem azért, mert én meg az élet minden területén extrasikeres férfi szoborként állítható mintapéldánya vagyok, mert nyilván nem vagyok).

*kíváncsi lennék, hányan NEM érzik magukénak: ez egy nagyon-nagyon belterjes film, adott körülmények közt, adott helyen élő adott korosztály sztereotip botladozásáról szól.

2014-12-23 00:13:28 ryood (5) #44

[link]

2014-12-21 02:34:04 zetor (2) #43

Ez egy matiné.

2014-12-17 10:49:30 grofjardanhazy (5) #42

A mű, ami pillanatok alatt kultfilmmé vált, telitalálat jelenetekkel, korrekt zenékkel. Nem tudok róla rosszat mondani.

2014-12-14 11:48:34 ryood (5) #41

remélem készült róla felvétel, ezt szívesen megnézném, meghallgatnám!

előzmény: Mikkey (#40)

2014-12-14 10:53:16 Mikkey (5) #40

volt valaki tegnap az ankertben rendezett filmzenei összejövetelen?
egy csoda ami körbe fonja ennek a produkciónak minden mozzanatát, fontos a fiataloknak.
gyakorlatilag nem lehetett beférni akkora volt az érdeklődés.
Érdekesség volt, mikor Áron kivetítőről jelentkezett be, frappáns helyszínekről, előre felvett jelenetekben énekelt fel több számot, amit lekísért a zenekar. megjelent az alkotói stáb több tagja, volt ajándék osztás, egyszóval működött a kémia. <3
filmzene újra:
[link]

2014-12-01 23:10:43 somogyireka (4) #39

Akkor jó,mert a pasikon nem fogunk összeveszni..én pont az ilyen fickókat szeretem..mondjuk ez már az Oh boy-nál is kiderült..Örülök, hogy tetszett a film!

előzmény: Kalevala (#38)

2014-12-01 22:44:53 Kalevala (5) #38

Nem, ez a fiú biztos, hogy nem lenne az életem ideálja, de a film megérdemli a dícséretet. Egy telitalálat! Minden kép, minden jelenet, a párbeszédek, a monológok, a hangulat, a közepébe talál. Csak ne lenne ennyire életképtelen ez az Áron! Tulajdonképpen egy szánalmas, de mégis szimpatikus alak. Itt nem arról van szó, hogy bele tudna-e,vagy bele akarna-e illeszkedni a társadalomba. Itt arról van szó, hogy nem is próbálja meg, mert neki ez a légkör teljesen idegen.De talán pont emiatt olyan jó a film, olyan a valóságtól teljesen elrugaszkodott, de mégsem ismeretlen. Megmosolyogjuk, de valahol a lelkünk mélyén együtt tudunk érezni vele, mert talán az a világ, amiben nekünk tökéletesen kell működni, számunkra sem az optimális környezet.
Tehetséges fiú ez a Reisz Gábor. Kíváncsian várom, mit nyújt majd még.

2014-11-29 21:43:55 Ugor (5) #37

Mit adhatnék rá? Ötös! Bár nem így indult... nagy várakozás, hogy húú, de jó visszhangja van ennek, gyerünk, ugorjunk fejest a jóba, aztán az elején kicsit fokozódó ellenszenv. Még nem hangolódtam rá, utáltam ezt a parazitát akiről szól, meg az egész lúzer életét, na, azután később részese lettem az egésznek! Benne voltam, ilyen ez, a korunk, a viszonyunk az élethez, meg az utánunk jövők más viszonya meg másik kora, holott ugyanabban a korban lakunk, de másképp és másképp éljük meg. Budapesti film, nem budapestieknek nem így szól. De nekem (is) szólt, végül is ünnepeltem, csillag született, hála és köszönet, közelebb vagyok valamihez ezzel. Nagyon friss még, még csak most értem haza a moziból.

2014-11-25 23:35:26 onoff (5) #36

Egy dolog jutott eszembe: "mi tartott ezen ennyi ideig?!". Könnyed, mint egy nyári kaland. Mai, mint egy új hely a bulinegyedben. Édes-szomorú, akár a régi órai levelezésed a gimnáziumi szerelmeddel. Mondanám, hogy még sok ilyen filmet kívánok magunknak, de sajnos a VAN egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy 10 évente csak egyszer lehet megcsinálni. Nekem speciel a Moszkva térnél is nagyságrendekkel konzisztensebb és sodróbb volt.

2014-11-17 00:45:00 andalgogalagonya (5) #35

Azt hiszem, ez az "oh Boy" magyar, humorral oldott verziója. Hozzám elért.

2014-11-16 18:34:46 hhgygy (5) #34

Rendkívül eredeti ötletekkel teli, szórakoztató film, akármelyik generáció készítette is, minden generációnak megfelel. Hiszen a nem annyira harmincasoknak ott van a csodálatos Takács Kati - Kovács Zsolt házaspár, szétröhöghetik magukat rajta - azaz saját magukon.

2014-11-15 19:07:39 sleepingdancer (5) #33

Na végre én is megnéztem, (korábban egyszer nem volt rá jegy (!)) hát ez elképesztő kellemes, ötletes, vidám, szomorú, eredeti, szívet melengetően jó film. Tuti kultfilm , húsz év múlva ebből fogják az akkori fiatalok megtudni, milyen volt 2014-ben Budapesten élni, mi meg nosztalgiával fogjuk nézni, mi is ebből fogjuk megtudni milyen volt most :-) Le a kalappal az alkotógárda előtt.

2014-11-13 10:19:12 somogyireka (4) #32

Meg kellett néznem azt a negatív ellenpéldát, ami a Senki szigete, és ráadásul egy nagy névtől..hogy igazán lássam,micsoda egy pompás, de legfőbbként, mennyire is egy ŐSZINTE(!!!) film ez. Fel is javítom ötösre.A Senki szigete alatt picit röstelltem is magam, miért is kerestem ebben itt a hibát.

Végre valaki tényleg csak - minden felesleges allűr,művészieskedés nélkül - elmondja, azt, ami vele van, és ezzel mintha kiviláglana az, ami tényleg minden mögött ITT VAN, mint valami sziklaszilárd alap!

2014-11-12 09:43:37 ryood (5) #31

nagyon jól alakul a dolog!
pont tegnap olvastam, hogy már több, mint 10000-en váltottak rá jegyet, így a film már most behozta a dupláját a költségvetésének, és szerintem a következő 1-2 hétben is fogják nézni..szombaton a művész legnagyobb termében teltházzal ment..jó érzés ezt látni!
(az persze nem várható el egy ilyen filmtől, hogy felvegye nézettség terén a versenyt egy coming out-tal vagy megdönteni hajnal tímeát-tal..)

előzmény: zéel (#30)

2014-11-12 09:34:30 zéel (5) #30

Remélem, hogy a nézőszám is jól alakul majd.
Az lenne az igazi áttörés. Azt mutatná, hogy téves az a filmgyártói elképzelés, miszerint csak agyzsibbasztó, agyzsugorító tömegtermékekre van igény.

2014-11-11 23:53:19 ryood (5) #29

kimaradt jelenet (toll) [link]

2014-11-11 23:07:04 somogyireka (4) #28

Egyetemre én kb akkor kezdtem el járni igazán, amikor lediplomáztam.. szóval akkor kaptam rá az ízére, hogy milyen irtó jó dolog is tanulni, olvasni..csak az már nem intézményesített keretek között folyt,és folyik ma is..ez jó nagyon!Döbbenten tapasztalom, ahogy a korosztályom legjava abszolút befejezte a tanulmányait, ahogy kilépett az iskolapadból, no film, no könyv, no kultúra..jön az élet, a család, a blabla, a sok kifogás, és szépen eltelik az élet..
Ez úgy kapcsolódik a filmhez, hogy azt hiszem, én is tettem egy határozott hátraarcot ott kb 10 éve!! ez valami óriási mázli az életben, ma már látom!!Mint ahogy éppen most teszi ezt meg Reisz Gábor is!Úgyhogy utánozzuk csak le ezt a mozdulatát, mert megéri..

ez a BA-MA nekem szerencsére kimaradt, azt hiszem kb 10 év pluszom van hozzád, de ne is foglalkozzunk vele.
Hátra arc!!

előzmény: Tenebra (#27)

2014-11-11 21:41:33 Tenebra (4) #27

Örülök, hogy tetszett nektek az interjú.

A "bűfészak" egy sztereotípia. :D A film is erre épít azért, jóllehet, megmutatja, hogy azért, ha akar a bölcsész, talál magának színvonalasabb munkát a mosogatásnál.

Egyébként lehet, 10-15 éve húzós volt a képzés, és az biztos, hogy aki komolyan veszi a bölcsész szakokat, annak továbbra is az. Viszont tény, hogy a képzés, főleg a mindenki által "hőn szeretett" bolognai megosztásban eléggé felhígult, színvonaltalanná vált. Jóllehet, történelem vagy magyar szakokon azért kell szívni rendesen. Viszont a filmszakot eléggé tönkrevágták ezzel. BA, vagyis alapképzésen gyakorlatilag úgy szerezni lehet egy diplomát (ok, milyet... de akkor is: felsőfokú oklevél), hogy a szakot egyáltalán nem végezted el. Voltak évfolyamtársaim, akik azt sem tudták, mi a francia újhullám, és nem láttak egyetlen Jancsó-filmet sem BA-képzés keretein belül... Pedig alap kellene, hogy legyen. Mondjuk ma már nem tudom, racionalizálták-e ezt, de mikor én 2006-ban nyomtam a képzést, akkor ilyen tragikusan langyos volt a dolog. (Pedig itt is úgy kéne, mint mindenütt: mindent tudni kell, a MA az már csak továbbképzés legyen... Mindegy, ez már komolyabb kifejtést igényelne. :D)

Amúgy engem is felháborít sokszor, hogy egy kalap alá akarnak venni azokkal, akik "kibekkelik" az egyetemet. Persze én vagyok a hülye, hogy komolyan veszem ezt az egész "so called" filmtudományt, tudom, de akkor is. Viszont hozzá kell tenni, amit a rendező is mondott: a filmszakot azért választotta, mert ő is odajárt az eltére. Választhatott volna mást is, hiszen a BA/MA megkülönbözetés eléggé szétcseszte a magyar felsőoktatást (külföldön pedig tudomásom szerint abszolút színvonaltalan a filmes BA-MA képzés). Mindenesetre tény, hogy sokunk igen is komolyan veszi, tanul, sokat szív a vizsgákkal. Arról már nem mi tehetünk, hogy ennek nincs piaca itthon. (Röhejes módon Nagy Britanniában meg úgy lehet a BBC-hez, meg ilyen helyekre menni filmes BA/MA diplomával, hogy ott tényleg döbbenetesen rossz az oktatás - egyik belsős ismerősöm szerint.)

Mindenesetre ez a film ilyen szempontból betalált, mert akarva-akaratlan is megragadta ezt az apátiát, langymeleg vonaglást, ami a magyar felsőoktatásban és az úgynevezett "munkaerőpiacon" van.

előzmény: somogyireka (#26)

2014-11-11 19:22:00 somogyireka (4) #26

Itt lentebb pedig mindenki hozzászólásával egyetértek, Tenebra, ryood, zéel. A Tenebra-interjú nagyon jó lett!!
Nem is bonyolódnék én sem tovább az elemzésbe, ez VAN!!!(megmagyarázhatatlan, furcsa, de gyönyörű, a többi meg jön-megy nem valódi, nem érdekes igazán!!)

a büfészakot én azért "kikérem magamnak", 5 éven át szobányi könyvet kellett elolvasni, nyelvészet, irodalomtörténet, blabla, én rendesen megkínlódtam azért, legalábbis 10-15 éve nekem húzós volt, főleg idegen nyelveken mindezt, vagy rosszul definiálom a büfészak kifejezést?

(ja, az azért nekem is eszembe szokott jutni, ez a 30-as generáció még csak-csak, de a mi gyerekeink, úristen, én sem tudom követni,mamabank, papahotel..óvom a sajátom ettől a világtól,amíg lehet, talán szilárd, határozott alapot lehet adni, hogy na ezt így miért ne!!de ehhez a szülőnek kell nagyon tisztában lenni az (egyetlen) Iránnyal!!kb egy külön munkahely ez..aztán a többit a gyerek sorsa dönti el, jó lenne nem túlaggódni)

2014-11-11 18:48:48 somogyireka (4) #25

Talán tényleg hasonlít egymásra a két film, az Oh Boy és ez, talán nem..Igazán én sem tudom.Na persze, a külső sztori, a korosztály, a generációs probléma az nagyjából ugyanaz. De tudod,nekem az Oh Boy személyes kedvencem, azt hiszem azért,mert abban több a vakfolt...Valahogy több utalás(jaj, meg ne kérdezd már mi, csak az érzet van velem..) van arra, amit az ember egy életen át keres, de isten igazából fogalma sincs, hogy mi az..arra, ami közelebb van hozzá(m) mint a saját lélegzete(m)..
A VAN-ban végül majdnem másfél órán át megy a kavarás, nekem itt kevesebb a vakfolt, itt aztán pláne senkinek semmi fogalma, merre keresse azt a valamit, ami itt VAN furcsán és megmagyarázhatatlanul..S ha őszinte vagyok, míg néztem a filmet egyre csak vártam,na mikor rukkol már elő vele..szóval nem sieti el. De aztán előrukkol..
Nézd meg a filmet, kíváncsi vagyok majd a véleményedre.

előzmény: Kalevala (#19)

2014-11-11 18:17:43 ryood (5) #24

még egy interjú a rendezővel [link]

2014-11-11 14:08:54 zéel (5) #23

Jó az interjúd! Jó fej a rendező!
Ez a film pedig jó példa arra, hogy ha hiteles az alkotás, ha hitelesen mutatja be a valóságot, akkor az - a rendező eredeti szándékaitól függetlenül is - társadalomkritikus (is). És mennyivel kellemesebb, talán hatásosabb is így, nem szájbarágósan.
P.S.: Az Off Hollywood ugrott még be. Az szintén "csak" hiteles korrajz.
A Zéró-elmélet meg a jövő (amely már elkezdődött). A Papa Bank és a Mama Hotel nagyra nőtt "gyerekei", akik már előbb tanulnak meg netezni, mint járni.

előzmény: Tenebra (#21)

2014-11-11 13:19:08 ryood (5) #22

kösz az interjú linket!
"Meghaltam, de már jól vagyok" ez a munkacím nagyon tetszik..
illetve ez az üzenet a fiatal filmeseknek: "Ne féljenek felvállalni a bizonytalanságot, el se tudják képzelni mennyire fontos a bizonytalanság által generált energia."

előzmény: Tenebra (#21)

2014-11-11 12:07:18 Tenebra (4) #21

Csináltam egy interjút a rendezővel, melyben külön kitértem erre, hogy ez most egy társadalomkritikus film-e vagy sem, és ő tagadta. Még csak nem is a "kallódás"-t akarta elkapni, ami szintén nagyon kiérződik a filmből, hanem csupán egy "coming-of-age" sztorit szeretett volna csinálni, melyben részben benne van az ő személyes problémája (egy szakítás után írta a történetet).

Jóllehet, én is magamra ismertem a történet nézése közben. És nagyon jól megragadta a film és te is a mi generációnk problémáját - akár szándékolta ezt a rendező, akár nem. Mert azért csak bölcsész a főhős és haveri köre (legalábbis egy része - másik része meg más büfészakról származik, ha jól emlékszem).

A film éppen azért nem válik a rendező szándékai szerint társadalomkritikává, mert nem keresi a "miért?"-eket. Pedig én szívesen megnéznék egy ilyen "miért"-filmet. Hiszen a mi végzettségünkkel külföldön, ha nem is félistenek, de legalábbis sokkal megbecsültebbek lennénk, mint itthon, ahol kritikaírásból, tanulmányírásból nem lehet megélni. (Persze másból sem - de ez már megint egy másik téma.)

Persze ez nyilván nem egy vérkomoly dráma, rengeteg (ön)irónia van benne, és méltán válik élvezhetővé mindenki számára, akinek van humorérzéke és tud magán röhögni.

Viszont tény, hogy azért elgondolkodtató, ami a filmben zajlik. Sok mindent elmond az országról, a lehetőségeiről. Éppen ezért tragikomikus az egész. Mert ott van, hogy mindenki elvégez tisztességesen valamit, aztán kikerül a munkaerőpiacra, és azt látja, hogy ő meg ő befutott, és az a legnagyobb gondja, hogy milyen színű nyakkendőt kössön reggelente, míg ő meg ő csak tengődik vagy éppen rájön, hogy hiába próbálja tanítani a következő generációt, a generáció leszarja a tudását (Amigó Dávid példája).

Egyébként az tény, hogy a film azt is sugallja: legalább annyira tehetünk mi a sorsunkról, mint a közeg, amiben élünk. Nyilván egy bölcsész is meg tudja találni a maga útját, csak éppen ezerszer nehezebben, mint egy mérnök vagy közgadász. Ha valaki viszont nem is akar kilépni, az oda kerül, ahová a főhős. Persze vagyunk páran, akik hiába tepernek, és nemcsak lézengnek, a szakmájukban nem tudnak előrelépni, mert egyszerűen nincsenek meg a feltételek hozzá. Na, erről is kéne egy film még.

előzmény: somogyireka (#18)

2014-11-11 11:31:11 ryood (5) #20

értem ám, amiről írsz!

azért a "35 évesen mindenki 18" túlzás..tényleg ilyen ez a generáció (vagy legalábbis nagyon sokan magukra ismerhetnek közülük, helyenként jómagam is) nem igazán tudja merre kéne indulni (és végülis a visszafelé menetelt pozitívan is lehet értelmezni, úgy láttam első hozzászólásodban te is így láttad)
szóval az önálló egzisztencia, ill. annak kialakításának hiánya igencsak rá tudja nyomni a bélyegét valakire, akit a szülei egyfolytában ezzel cesztetnek (és példálóznak saját magukkal, az ezerszer hallott mondat, hogy "bezzeg én ennyi idősen már"..) és akkor ehhez jönnek még a "párkapcsolati" bénázások..(most abba nem is akarok belemenni, ami szexualitás terén ömlik a mai médiából, de mindenesetre ezek sem könnyítik meg az olyan emberek boldogulását, mint amilyen áron is a fllmben, aki legalább a nevét szeretné tudni annak a lánynak, akivel intimebb kapcsolatba kerülhetne..)

a film szerintem jó hatással lehet erre a generációra, mert önfeledten röhöghet saját magán, az önirónia mindig nagyon hasznos, persze ez még önmagában nem elég, kérdés ki merrefelé folytatja ezután..
viszont a film végi zseniális zórójelenet (vagyis a végefőcím) amikor mindenki visszafut bizakodásra ad okot a jövőt illetően.

én már (ahogy lentebb megjegyeztem) önmagában örülök annak, hogy itt van végre egy nívós magyar szórakoztató alkotás, amit falnak az emberek, szóval jó kiindulási pont, nagyon kiváncsian várom reisz gábor következő filmjét, vajon merre folytatja innen?

előzmény: somogyireka (#18)

2014-11-11 11:06:51 Kalevala (5) #19

Sajnos még nem láttam a filmet, de érdekes, amit írsz, mindez olyan “Oh boy”-hangulatú. Van hasonlatosság? Vagy csak véletlen?

előzmény: somogyireka (#18)

2014-11-11 10:50:29 somogyireka (4) #18

Ami miatt mégsem tapsolok olyan nagy erővel, és ami miatt mégis vannak fenntartásaim az az, és ez nem a film hibája, hanem a korosztályé..hogy a fenébe is, én csak pár évvel vagyok max. idősebb a szereplőknél, és már valami teljesen de teljesen másban vagyok.Nagyjából olyan,mintha az anyukájuk lennék.És én is bölcsészkarra jártam, szóval még az alapsztori is ugyanaz..
de mintha ez a generáció nem merne elindulni..vagy ennyire nincs tényleg, hova..(csak visszafelé)
nem mer dönteni, nem akar megöregedni,nem mer felelősséget vállalni,ja mert talán a világ annyi mindent kínál épp, hogy az ember tényleg hiheti azt, ha az egyik mellé leteszi a voksát, a többit elmulasztja..
Ki hibázott? Most azon túl, hogy ne kenjük a társadalomra már megint? Az aggódó anya? Ja,mindig az rájuk(ránk) szokták kenni..

Szóval ez amolyan szép kezdőfilm, még mindenki reménykedik, még mindenki vár valamit..Mintha érettségizős film lenne, de közben itt már 30-35 éves emberekről van szó..(na jó, 30 biztos)

ja, tényleg Moszkva tér illata van, dehát azok ott 20 évesek voltak..vagy mostanában 35 évesen is még mindenki 18??

és valóban szép az egész film, felmelenget, mint valami kollégiumi szoba, olyan meleg, akolmeleg, de 30-35 évesen valahol az ember már máshol jár..
Kíváncsi leszek, hogy fog ez soha felnőni nem tudó generáció öregedni. Gúny nélkül írom, tényleg.

2014-11-09 11:22:17 ryood (5) #17

tegnap újra megnéztem a művészben. a legnagyobb (chaplin) teremben ment, és tulajdonképpen teltházas vetítés volt. iszonyú jó érzés látni, hogy ennyien kiváncsiak végre egy igazán nívós hazai alkotásra!
aki még nem látta, annak nagyon javaslom, hogy nézze meg!

2014-11-08 23:43:38 somogyireka (4) #16

Hu, ez egy kedves,nagyon szerethető film, megszépíti Budapestet, s azzal a bizakodással tölt el, hogy ez az én városom is, ha ilyen emberek is lakják. Kedvem szottyant volna felkeresni a szereplőket mind, olyan ismerős, emberi, rokon itt mindenki. Mintha tavaszi szél fújna novemberben, itt a remény, ne féljetek, jön az új generáció, amely igaz egy ideig ugyanabba az örökölt irányba fut mint az összes eddigi, de aztán elérve egy bizonyos pontot gyorsan hátra arcol...mert tényleg nincs itt semmi igazán érdekes, mindenütt ugyanaz a nóta szól, de mégis itt VAN valami megmagyarázhatatlan(gyönyörűség) mindenen túl, amiért ezek szerint még időben 180 fokos fordulattal az eddigivel teljesen ellentétes irányba kell futni..Vissza, vissza a rajtvonal elé, a forrásig. Én is "rohanok" velük.

2014-11-05 09:02:18 ifj. Ó. Posszum (4) #15

Laza, nem erőlködik, nem akar nagyot mondani, művészieskedni, és így válik mégis kifejezetten erős lenyomattá. Az elvont betétekért és azoknak tökéletes adagolásáért, az egyensúly belövéséért pedig kifejezetten nagy gratula! Taps és hipp, hurrá és ováció!

2014-11-04 09:45:50 mitbrille (5) #14

Film zenejet itt meghallgathatod: [link]

2014-11-03 08:14:05 ryood (5) #13

és bp tényleg olyan, mint ebben a filmben.

előzmény: dabo (#12)

2014-11-03 01:52:42 dabo (5) #12

Aki a főhőssel esetleg nehezen tud azonosulni, annak legalább ott a főváros ;)

2014-11-02 18:02:17 ryood (5) #11

nézd meg (mindenképp) moziban!

előzmény: Kalevala (#10)

2014-11-01 14:19:25 Kalevala (5) #10

Ez a rész kíváncsivá tett. Nagyon jó! Ez a nagyvárosi mindenki hagyjon békén-fíling - eleinte, aztán az átölelném a világot-mosoly.

előzmény: ryood (#8)

2014-11-01 13:24:10 ryood (5) #9

Ez a film BKK-járműveken íródott [link]

2014-10-30 22:16:00 ryood (5) #8

ez a kép tökéletesen visszaadja a film hangulatát
[link]

2014-10-30 22:04:28 ryood (5) #7

imádom ezt a filmet!
talán picit elfogult is vagyok az értékelésénél, de többször olyan érzésem volt, ez a film egy az egyben rólam szól. ilyen humort!! és a vágással még inkább sikerült ezt felerősíteni.
és tényleg van ebben a filmben valami furcsa, és megmagyarázhatatlan. az alleban néztem, és (bár kis teremben)majdnem tele, nagyon élvezte mindenki. szóval, khm..szóval, ahogy áron sokszor "lefagy" és nem igazán tud megszólalni, vagy csak hülyeségeket mond, vagy éppen kimondja a legfontosabb tulajdonságát (vagyis annak hiányát) egy majdnemállásinterjún, vagy éppenséggel oktatófilmbe illően elmondja a meztelenre vetkőzött fiatal lánynak, miért is baj, hogy nincs már rajta ruha..
szóval ő is mintha keresgélne valamit, amit egyszer boldogságnak hívunk, máskor sikernek, de akár azt is mondhatjuk rá, hogy kiegyensúlyozottság, szóval megfogahatatan, érzkelhetetlen, nincs sehol, de mégis van. és csak végigbotladozik a pesti éjszakában mindenfelé, és szerencsétlen flótásnak is titulálhatnánk, de mégis "birtokában van" valaminek, amire nagyon kevesek lelnek csak rá..

2014-10-30 17:39:43 zéel (5) #6

Reisz Gábor új szín, friss hang, eredeti tehetség.
Na, és persze az sem baj, ha értelmes (és szellemes) a filmrendező.
Határozottan jó film. Amolyan keserű komédia. Hangsúly a komédián.
Reisz Gábor külön érdeme Jakab Juli felfedezése a filmezés számára. (Aki egyébként nem színész, hanem forgatókönyvíró. Egy nagyobb szerepben, a Senki szigete c. új magyar filmben is látható.)

2014-10-27 21:02:31 zéel (5) #5

Ha te nem mégy moziba, akkor a mozi megy hozzád: [link]!:)

2014-10-20 13:19:29 Tenebra (4) #4

Ja, és a földrajztanár ex-bullyzó vallomása hatalmas, azon nagyon röhögtem:

"Ki a faszt érdekel, hogy hol van vasérc?!"

:D

2014-10-20 13:18:13 Tenebra (4) #3

Egész jó film, nem számítottam rá, hogy ilyen frappáns, vicces és gondolatébresztő lesz. A szakítási történet végülis a film első felében csak álcának tűnik arra, hogy bemutassa a (bölcsész)diplomások vergődését és megaláztatásait az országban. Avagy: tanulj évekig, szerezz diplomát, menj el mosogatni annyiért, amennyiért egy nyolc átalánost sem végzett elmegy. Gyász.

Persze a főhős is megfelelően tutyimutyi, ahogy a haverjai sem azok az aktív, törtető, életrevaló figurák. :D

Az első fele, vagy inkább a kétharmada igen erős, következetes, frappáns szatíra a magyar értelmiségi szar helyzetéről és a magyar társadalomról általában (hiszen a fiú szülei, illetve édesanyja tipikus "divatmagyar": azt hiszi, attól hazafi, ha mindenből magyar terméket vesz és magyar zászlót lobogtat). Ám mikor a főhős elutazik Portugáliába, onnantól elég inkoherenssé válik a sztori. Konkrétan: az utolsó harmad "üzenete" homlokegyenest szembemegy az azt megelőző kétharmad jelentésével. Bár lehet, ez egy koncepció volt. Lehet, a filmet úgy kell értelmezni, hogy egyfajta önterápia. Minthogy az elsőfilmes Reisz Gábor bevallottan magáról mintázta ezt a karaktert, sőt, még haverjai is szerepeltek a filmben. S ő maga is éppen frissen szakított barátnőjével, mikor két éve belevágott a film készítésébe. Szóval lehet, a Van valami... nem is szeretne annyira társadalomkritikus lenni. Azt állítja az utolsó harmadban, hogy a főhős szenvedése nem vezethető vissza végső soron a szar magyar helyzetre, hanem csak a saját melankóliája miatt egy totális lúzer, mert nem tud túllépni halott kapcsolatán és gyerekkori sérelmein.

Viszont ebben az esetben Reisz Gábor filmje megalkuvó. Mivel mindannyian tudjuk, főleg, akik hasonló cipőben járunk, mint a főhős, hogy ha van személyes problémánk, ha nincs, humánszakos diplomával igencsak problémás elhelyezkedni, nem véletlenül nevezik a bölcsész szakokat "büfészak"-oknak. Csak hát mindeközben pl. Angliában sokkal szarabb és komolytalanabb a filmbeli filmelmélet és filmtörténet képzés, mint itthon, mégis odaát BA/MA diplomával sokkal könnyebben, és a filmszakmához közelebb eső szektorban (azaz nem mosogatófiúként vagy úszómesterként) is el lehet helyezkedni. Azaz nem igaz a film állítása, hogy csak a sarkunkra kell állni, és minden fasza lesz. Igen, a szerelmi bánaton ígyk ell túllépni. De a szar magyar valóság ettől nem szépül meg. Ez csak önámítás - sajnos. Persze az egészség érdekében érdemes megőrizni a derűlátó világlátást, de ettől még ugyanúgy csak mosogatsz szabad bölcsészként. :D Ami nincs rendjén, főleg, ha valaki nem kibekkeli, hanem tisztességesen végigcsinálja a bölcsész szakokat is.

Szóval emiatt számomra kicsit romlott a film amúgy meglepően magas színvonala a végére. + Még az is zavart, hogy olykor direktben kimondták a szereplők, mi is a problémájuk. Oké, hogy valóban frissdiplomásokról van szó, akik tényleg hihető, hogy reflektálnak helyzetükre, de akkor is... Egy 2014-es filmben a kamerába mondani, hogy "lófaszt sem tudsz kezdeni ezzel a diplomával", kicsit ciki.

De összességében szerintem egy frappáns, humoros, valóban nevettető, kicsit reménytkeltő, de elég inkoherens film.

2014-09-21 00:19:54 ryood (5) #2

és kritika [link]

2014-09-21 00:18:26 ryood (5) #1

Reisz Gábor filmje nyerte a CineFest nagydíját [link]