The Babadook (2014) ☆ 👁

A Babadook

(Jennifer Kent)

ausztrál-kanadai dráma, horror, thriller

3,6
★★★☆☆
374 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2022-03-16 22:55:38 fempolip (4) #41

Zseniális alap sztori, nagyszerű felépítése van az egésznek. Jó hogy ki meri mondani, nem csak 66 csavar után/alatt az ilyen drámákat, amit a filmben találunk. Egyszerű lineárisan épített szál.
Csak kár hogy mindez így lett megvalósítva egy filmben. Az első rész még érdekes, a közepétől már unalmas. Kiszámítható. A gyerek idegesítő mivoltát megértem, gondolom szándékos lett. Erősen fiatal Johnny Depp utánérzés, Tim Burton szemén keresztül. Az anya pedig nem csodálnám, hogy a Rosemary’s Baby volt az alap. Vagy más hasonló alkotás. A képi világ korrekt, sőt elég szép. Örülök hogy nem gagyi CGI megoldásokkal jöttek, így talán maradandóbb is lesz. De sajnos nekem nem lesz favorit. Inkább csak a jó kategória.
Inkább olvasok Freud-ot, ha ilyen kedvem van. (Mert ezt is inkább olvasnám) vagy előveszem a fentebb említett filmeket.

2021-07-19 15:07:27 Xuja (4) #40

"Megjegyzem mint természetfeletti horror úgy sem rossz a film"

Az ugye lejött, hogy egyáltalán nincs benne semmi természetfeletti?

előzmény: Norbert Simon (#39)

2021-07-19 10:05:00 Norbert Simon (4) #39

Aktuális és szerintem mindig is komoly társadalmi témával foglalkozik a film. Kiváló lélektani dráma, lélektani horror. Sok esetben laikusként hajlamosak lehetünk arra ,hogy a gyereknevelés, a család mindig happy. Ez azonban korántsem biztos ,hogy így van. Ez a film e tekintetben kitűnő példa arra az esetre amikor egy gyermek problémás, jelen esetünkben hiperaktív ráadásul minden teher egy megözvegyült anyára nehezedik. Ilyen esetben illetve esetekben egyáltalán nem boldog a család illetve a gyermekkor. Lehet csúnyán hangzik de nagyon idegesítőnek mutatja be a kis lurkót. Adva van tehát az édesanya és gyermeke helyzete de ha még ez sem elég, hozzáadódik ez a mesekönyv aminek Babadook a címe. ez egy lény amely ha megjelenik sosem hagyja békén az illetőt. Megjegyzem mint természetfeletti horror úgy sem rossz a film. Hatásos, jól felépített és bár a karakterek nem mindig nyerték el a tetszésemet négy csillagosra értékelem. Technikailag külön öt csillagot érdemelhetne meg.

2018-02-01 00:16:54 Rorschach (5) #38

Thank you very-very much. Meghoztad a kedvem, szerintem újra is nézem a hétvégén.

előzmény: tomside (#37)

2018-01-31 22:45:53 tomside (4) #37

Életemben először voltam sajtóvetítésen - vagy mi volt ez? -, köszönet a KT-s játéknak a jegyekért.
Habár láttam korábban, iszonyatosan vártam, és nagyvásznon valóban csak erősebb ez is, mint a film általában.

Apróságok:
- A ház tagolása: pince, földszint, emelet egy az egyben a gonosz és a jó terei; ha a gonosz az emeleten van, nagy a baj, de ha a jó lemegy hozzá a pincébe, legyőzhető. Amolyan pszichoanalitikus szintek ezek: az anya gonosz énje az elnyomott lenti, és a jó a fenti. A film arról szól, hogy ezt a törékeny egyensúlyt őrzik a gyászolók; fel ne boruljon a rend. És a film tanít: a traumáinkat nem lehet kitörölni, ha megpróbáljuk, elevenen falnak fel bennünket. A traumáinkkal - ahogyan a happy endben a főszereplőink teszik - meg kell tanulnunk együtt élni. Nagyon fontos, ideológia- és vallássemleges, egyetemes tanítás ez a ma embere számára. Megnyugtató, hogy 3 éve is ezt írtam róla ugyanitt, csak kevésbé kifejtve. Közhelyes talán, de ha homokkal fedünk be egy gödröt, valahol egy újabb gödör keletkezik.
- A múltkori után most az anya játékára is fel kell hívnom a figyelmet: minden mozdulata, rezzenése a helyén van, első osztályú.
- Szinkronnal fontos jelentések vesznek el. Ahogy pl. az anya egy helyen ráförmed a gyerekre valahogy így: "Miért beszélsz, beszélsz, beszélsz egyfolytában?!" , ott az angolban elhangzik a "talk-talk-talk", ami a nő feddő hangján megegyezik a többször hallott (Ba-ba)-dook-dook-dook-kal. Csodásan ráutal, innen is jöhet a szörnyeteg neve.
- apropó, a név! Apa akarja elvenni a gyereket - legalább is ezt látjuk, ebben valahol ott van a "Papa took." (...)
- az az érzésem, hogy adott volt egy stáb, amely fittyet hányva minden klisére, trendre és piaci elvárásra, készíteni akart egy szuverén, velős, igazi HORRORT. És ha ez így van, minden tiszteletem az övék, mert végigmentek az úton, és gratulálok nekik, mert sikerrel jártak! Ezért simán járhat a zseniális is. Még több ilyet nekünk!

Apróságok?

Aki teheti, menjen moziba és tanuljon a filmből. (Nem tisztem a népnevelőt játszani, de ez a film megérdemli, hogy ekképp ajánlják.)

2018-01-09 16:08:37 Umberto (5) #36

Egyetértek, pedig megérdemelné a figyelmet.

előzmény: Ágó (#35)

2018-01-09 15:13:38 Ágó (?) #35

Jobb később mint soha...
Február 1-től a mozikban!

Csak az a baj, hogy ezzel is úgy fognak járni, mint a Vademberek hajszájával.
Nagyon kevesen nézik majd meg.
Közel négy év után bemutatni... óriási kihívás lesz nézőket vonzani rá.
Mit gondoltok?

2017-02-14 15:34:51 kwzatz (2) #34

Néha egy-egy ilyen alkotással emlékeztetem magam, miért esek neki ritkán "horror filmeknek". A trailert hiba volt elindítani, mert már abból sejtettem, hogy mi lesz a lényeg, aztán kb. a film első 15-20 perce után már nem volt kérdés. Ugyan a téma jó, de ez nem tudta megmenteni attól, hogy ne váljon unalmassá, félelmetes meg a legkevésbé sem volt. Az a legnagyobb probléma vele, hogy nem tudja, mi akar lenni: Drámának kevés, horrornak még inkább. Sokszor ütős az ilyen "egyveleg", a Babadooknak sajnos nem sikerült ezt elérnie. Meg azért fura azt olvasni, hogy
mindenki beletörődik a "démonainkat nem tudjuk legyőzni, meg kell békülnünk velük és kordában tartani" tanulságba. Valahogy az én fejemben inkább az maradt meg, hogy az édesanya "fckin mental", aki ezután is bármikor a szakadék szélére sodródhat és megölheti a szerencsétlen gyerekét, ezért egy rohadt elmegyógyintézetben lenne a helye. De hát, mondjuk úgy, hogy nézőpont kérdése. :)

Ja még valami: A Babadook Dragonzord hangja a Power Rangers sorozatból (az a szomorú, hogy ez nem vicc ) ultragáz volt. :D

2016-04-14 03:31:11 whiteman 01 (3) #33

Hm-hm. Nagyon jó alapanyag, a forgatókönyv Polanski lakás-trilógiáját, a címszereplő kivitelezése pedig a Tim Burton-i esztétikát idézi, ám a végeredmény kevesebb annál, mint amilyen jól hangzik. Azt, hogy kiszámítható, nem rovom fel neki, mivel egy hommage az egész film úgy ahogy van, egy tisztelgés a pszichológiai horror zsánere előtt, de például drámaként abszolút nem működik, és a kisfiú játékának köszönhetően az első fele sokszor inkább idegesítő, mint félelmetes. Így lesz ebből közepes.

2016-01-19 19:48:31 GothMan (4) #32

Gyönyörűen fényképezett, stílusos pszicho-horror, ami egészen a fináléig zseniálisan teljesít - tud tőle félni az ember. Ott aztán számomra szétesik az egész, elveszít valamit önmagából és ezen a über cuki epilógus csak ront. Annak azért örülök, hogy a film felétől kiszámítható megoldást a végén nem vágják az arcunkba, és meghagyják nyitottnak a kérdést. Bár... tudja a fene.
7/10

2015-11-12 12:26:05 The man who laughs (5) #31

Úgy látom a korábbi hozzászólások és az átlag pontszám alapján most kisebbségben leszek.

Számomra ugyanis az elmúlt évek legjobb horrorfilmje. Félelmetesen nyomasztó és feszült az egész, ráadásul nem csupán olcsó jump scarekkel operálva teszi ezt. Egyaránt remekül működik, ha észrevesszük benne a metaforát, hogy minek is a szimbóluma Mr. Babadook, meg akkor is ha csupán elemi erejű félelemre vágyunk. Jó mondjuk a kisfiú az - főleg az elején - tényleg idegesítő volt, de mást tényleg nem tudok felhozni a film ellen.

Szomorú, hogy az ilyen egyedi és erős cuccokat még véletlenül sem adják ki nálunk, csak a tipikus szellemháza/jump-scarees/found footage horrorokat.

2015-04-12 18:19:17 Ubul (3) #30

nem mondom ,hogy ígéretesen indult, de nézhető volt (bár idegesítő volt a kisgyerek először...utána úgy voltam vele, hogy belőle még nagy színész lesz :D)

a közepétől viszont eléggé befeszültem a filmen
ahogy az anyuka "leépül" mentálisan

Viszont a vége lehúzta nagyon számomra. Ha maradtak volna a fönti spoileres résznél
és babadook csak egy kivetülés lett volna az anya szemszögéből

akkor talán még a zseniális is ment volna rá. A hanghatások és a vége húzta le közepesre. Előbbi szörnyű volt, legutóbb a Jurassic Park-ban hallottam hasonlót :D Csak az egy dínós film :D

2015-03-14 14:54:40 nejmed (3) #29

A film azzal az örök tanulsággal szolgál, hogy ha fáj a fogad, menj el fogorvoshoz...

2015-01-21 06:59:50 A. B. Normal (3) #28

Nagy meleg pulóver ma a szerelem,
Bevetetlen ágyon tartjuk melegen
Az érzést. Nem járt erre rég,
Sőt talán még soha, csak vártuk, mikor lép
Életünkbe a kéményünkön át
Belezuhant tegnap, fejbecsaptuk hát
A lexikonnal. Nem engedtük el.
Egy ilyen érzet minden háztartásba kell.
(Amorf Ördögök)

2015-01-10 23:31:16 dézi (4) #27

én nem egészen a jelenetekre gondoltam, hanem arra, hogy kb fél óra után tudtam, hogy miről van szó, és onnantól kezdve nem volt valami érdekes, mert nem adott hozzá sokat, inkább csak ezt az egy gondolatot próbálta fokozni, de ahhoz meg nekem nem volt elég félelmetes (pszichológiailag sem - talán mert alig tudunk meg bármit a karakterekről, így kevésbé lesz átélhető). korrekt film, de zseniálisnak azért nem mondanám.

előzmény: gomez1000 (#26)

2015-01-10 16:24:24 gomez1000 (4) #26

Dézi is azt írta, hogy tartalomban kevés volt.
Nincs benne igazán sok emlékezetes jelenet, és eleinte még tetszettek az olcsó megoldások, de egy idő után nem hatottak meg. A film értelme, lényege zseniális, de nem a jelenetek.

előzmény: tomside (#25)

2015-01-10 14:03:23 tomside (4) #25

NEM tartalmatlan! Sőt!
Szerintem a lélektanisága valami annyira aktuális, hogy az hihetetlen.
Úgy gondolom, mindenkinek van mit feldolgoznia, és vannak kisebb-nagyobb traumái, amelyekkel együtt kell élnie. Kifejezetten a "tartalmas" horrorok közé sorolnám.

előzmény: gomez1000 (#24)

2015-01-10 13:34:47 gomez1000 (4) #24

Az alapötlet az olcsó költségvetés ellenére működik, ám csalódott vagyok, mert ez valóban remekmű lehetett volna. A film feléig jól építették fel, aztán csak egyhelyben toporognak, amíg az összecsapott végkifejlet be nem következik. Hiányzott számomra valami tartalmas aláfestő zene, és egy-két buta jelenetet igazán kihagyhattak volna. A főszereplő hölgy nagyot alakít, de sajnos az igazán ütős jeleneteket, amik kellettek volna, ő egyszemélyben nem tudta pótolni. Az alap zseniális, a megvalósításhoz és emlékezetes jelenetekhez pedig elkelt volna némi segítség a rendezőnek. Kár, hogy tartalmatlan, mert a hangulata nagyon rendben van.

2015-01-03 11:02:21 dabo (4) #23

Íme egy olvasásra érdemes elemzés a filmről [link]

2015-01-03 10:27:29 dabo (4) #22

"Az se igazán tetszett, hogy a drámai szál jóval hangsúlyosabb lett, mint maga a horror."

Én pont hogy hiányoltam a drámai szál még további fokozását. Ezzel lehetett volna a film még horrorisztikusabb is egyben. E kettő ugyanis a Babadook esetében nem szétválasztható, lásd St4nt0N kommentjét erről. Általában véve is félelmetesebb egy olyan film, ami valós belső lelki- pszichológiai folyamatokra épül, ezért is olyan nyugtalanítóak például David Lynch munkái. Az ő filmjei mellett az elődök közül épp ezért érdemes még megnézni Roman Polanski "Iszonyat" című filmjét is annak akinek a Babadook tetszett.

előzmény: Jason13 (#13)

2015-01-02 19:58:31 korig (3) #21

Nem tudom, lehet nekem lett túl magas az ingerküszöböm az évek során, de engem egyáltalán nem tudott lázba hozni a film. Inkább jelentéktelennek és parodisztikusnak mondanám. Persze, ha egy kisgyerekkel megnézeted, biztosan kap egy hosszabb ideig tartó pszichosokkot, de értelmes felnőtt ember ettől nem parázik be.

Nem álltam cinikusan a filmhez, de annál a résznél, amikor lassan beleszóltak a telefonba, konkértan felnevettem.

2015-01-02 14:26:55 ChrisAdam (4) #20

Hidegrázós horrorfilm, nagyon jó atmoszférája van, komolyan paráztam már, pedig itt nem is természetfeletti dolgokról van szó, de mégis annyira szorongató, nyomasztó hangulata van, hogy csak néztem. Egyedi film, nagyszerű színészi játékkal, történettel. Szóval jár a keksz.

2015-01-02 13:06:53 Zsoca87 (5) #19

Nagyon jó.

2015-01-02 09:49:00 tomside (4) #18

Igaz, sokaknak ez a mondat talán túl didaktikus lesz, de általánosságában véve is elmondható, hogy a valódi töréseink, traumáink kezelése tényleg nem a felejtés, mert a valódi traumáknak éppen az az ismertetőjegye, hogy nyomot hagynak, kitörölhetetlenek. Ezeknek az a helyes kezelési módja, hogy megtanulunk együtt élni velük. Ebben a vonatkozásban ez a film egy példázat is lehet. A kisfiú valami iszonyat félelmetes tud lenni helyenként. Nagyon ügyesen játszik.

2014-12-08 23:00:43 ifj. Ó. Posszum (3) #17

Óriási kár, hogy a szörny meg lett mutatva.

2014-12-01 09:41:54 St4nt0N (?) #16

Essie Davis remekül játszott, viszont a film elég kiszámítható és soványka volt.
A szörny az anya feldolgozatlan gyászból eredő mentális betegségének (skizofrénia vagy pszichózisba forduló, súlyos depresszió) kivetülése. Nem lehet elűzni, együtt kell élni vele.

2014-11-29 09:42:15 dézi (4) #15

nekem is csalódás volt, igazából csak 3/4-et adnék rá, mert megvalósításban jó volt, de ötletben, tartalomban kevés volt szerintem. vagy csak a hype-hoz képest, az is lehet.

2014-11-29 02:12:24 manson84 (3) #14

Már eleve rettegek "az utóbbi évek legjobb horrorfilmje" címkétől, amit könnyedén kiérdemelhet bármelyik alkotás amelyik mellőzi a vért, családi drámára fókuszál, illetve van egy jó szemű operatőre. Bizony, ezt leszámítva a Babadook sem más, mint egy korábbi rövidfilm ([link]) egész estéssé duzzasztása, ami több/KEVESEBB sikerrel még legalább két egész hónapig téma lesz, hogy aztán méltó helyére kerüljön, a feledés homályába.

2014-11-22 11:43:35 Jason13 (3) #13

Amekkora hírverést kapott a The Babadook a különböző filmes portálokon (az év,sőt, az utóbbi idők legjobb horrorának kiáltották ki), számomra akkora csalódást okozott.
Pedig a kezdés nagyon ígéretes volt, még a meglehetősen egyszerű sztori ellenére is. Azonban a cselekmény egy idő után ellaposodik és csak az utolsó percekre szedi össze magát. Viszont az tetszett, hogy csutkára tekert hangeffektek és jump scare-k helyett a készítők próbálták a hangulattal a nézőkre hozni a frászt. A szürke képi világ és a félhomályba burkolózó ház néhol elég hátborzongató látványt nyújtott. A baj ott van, hogy ezt nem tudták sokáig fokozni, egy ponton túl már kissé unalmas volt, ahogy a főszereplők csak ide-oda kóvályognak a falak között. De legalább a szándék megvolt, hogy ne a szokásos panelekre építsék fel az ijesztgetéseket.
Az se igazán tetszett, hogy a drámai szál jóval hangsúlyosabb lett, mint maga a horror. Persze, szükség van a szereplők és a közöttük lévő kapcsolatok kibontására, de itt a játékidő nagy része ezzel foglalkozik. Bár, legalább ez működőképes, köszönhetően a színészi játéknak. Essie Davis remekül helyt állt a megözvegyült anyuka szerepében és a fiát alakító srác se volt rossz. Igaz, néhol már kissé irritált a hisztije, de ezen sikerült túllendülnöm.
Mindent összevetve, érdekes kis alkotás ez, hiszen a készítők próbáltak visszanyúlni a klasszikus megoldásokhoz és nem az új generáció sablonjait lőtték el. Az már más kérdés, hogy nem igazán sikerült maradandót alkotniuk, de egyszeri nézésre azért bőven megfelel ez a (rém)mese.

2014-11-20 18:37:42 dikalosz (5) #12

Uraim és Hölgyeim! Túl alacsonynak tűnik az az átlag..

2014-11-08 23:54:33 Xaos (4) #11

Valami hiányzik a végéről...túl hamar vége lett.

2014-11-01 17:36:49 simijohnny (4) #10

Most végeztem vele és sokkal jobb mint a Sinister és társai, de ha megnézed rájössz, hogy nem is érdemes azokhoz hasonlítanod. Nem egy kategóriát képviselnek..

előzmény: Xaos (#8)

2014-11-01 17:19:20 Ubul (3) #9

melyik horror film van 9 fölött imdb-n amúgy? :) horronál ez a 7.2 nagyon is jónak számít, nem egy Avatar vagy Avengers ez, ami tucatfilm, és mindenki megnézi :D

amúgy meg rottenen 96%...imdb amúgy se a korrektségről híres, minden jött-ment pontozhat

előzmény: Xaos (#8)

2014-11-01 17:06:14 Xaos (4) #8

Az IMDB-n eddig eléggé le van húzva, csak 7.2? Ha annyira jó, simán 9 fölött kéne lennie, nem? Vagy tucatfilm? (Sinister, Démonok közt, Insidious és társai...)?

2014-11-01 13:34:41 dikalosz (5) #7

Nincs :(

2014-11-01 13:32:48 dikalosz (5) #6

Úúúúúúúúúúúú menjen angol felirattal?

2014-11-01 03:28:43 Olórin (5) #5

Utóbbi nagyonsokév legjobb horrora.

2014-10-31 19:44:47 flake (5) #4

Én már el is felejtettem, hogy ezt így is lehet, sőt, baszki... ezt így kell!

2014-08-30 00:38:15 Dió (4) #3

Nincs meg:) Krakkóban láttam egy helyi filmfesztiválon.

2014-08-16 17:49:12 dikalosz (5) #2

Dió, honnan van meg a film?

2014-05-18 12:20:35 Dió (4) #1

Az ausztrálok az utóbbi években nagyon beindultak, és a Babadook-kal megint megcsinálták. Amikor fél éve láttam a trailert, már arról sugárzott, hogy ez egy minőségi horror lesz, ami be is bizonyosodott, azt leszámítva, hogy a horrorhoz aligha van köze: a Babadook egy szolid, ügyesen felépített és briliánsan eljátszott, kőkemény dráma, amiről nem illik sokat írni, mert csak spoilereket lőne le vele az ember. A vége felé már voltak apró hibái, amik miatt második nézésre lehet, hogy lecsúszik majd egy osztályzatot, de egyelőre ez egy 'zseniális'.