Zöldár (1965) ☆ 👁

(Gaál István)

magyar dráma

3,8
★★★★☆
28 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2015-08-23 18:55:56 tractorking (4) #13

Gaál lelkiismeretesen, szinte mindent el akar mondani, amit az ötvenes évek egyetemi ifjúságáról és a környező társadalomról tudni kell. Jól érzékelteti a korszak sajátos levegőjét, hogyan élte meg egy fiatalember az '50-es évek ellentmondásait.

A film képi világa (operatőr: Herczenik Mikós) kulturált, visszafogott líraisággal ábrázolja a városi környezet esztétikumát. Ízekkel, hangulatokkal teli Marci reggeli mosakodása a szülői ház udvarán és utána Pestre utazása.

A részletekben megnyilvánuló szépség mégse adja együttesen úgy a valóság atmoszféráját, ahogy azt a rendező előző filmjéből megkaptuk.

Mert a Sodrásban című filmmel az összevetés elkerülhetetlen. Érzelmileg fűtötten idézi meg a kort, mégse tudjuk azzal az együttérzéssel és azonosulással nyomon követni, mely a Sodrásban katarzisával megajándékozna. Mert a film dramaturgiája inkább oknyomozónak tűnik, melyben a rendező az emberi etikát ütközteti politikai tényezőkkel. Legérdekesebb konfliktusa a szerelmi szál lehetne, ha nem volna túlságosa vázlatos.

A Bori szerepét alakító Dőry (akkor még Darab) Virág mint főiskolás, meglep érett játékával. Maradandó emléket hagyott Koncz Gábor is, és Marci nővérének rövid de fontos szerepében Horváth Teri nyújtja megszokott magas színvonalát.

Gaál túl sokat akart markolni ebben a filmjében, hogy mindent elmondhasson az ábrázolt korról.
Mindazonáltal tiszta szándékú és míves alkotás, amit áthat az a romantikus líraiság, mely Gaál István sajátja.

2012-11-24 12:44:24 Tenebra (4) #12

Jó film az 50-es évek paranoid légköréről. A legjelemmezőbb jelenet az volt, mikor uszodában vannak, és az egyik idióta diák, aki nem tud úszni, beugrik mégis, majd úgy kell kimenteni. :D Aztán kérdezi az utasítást adó úszómester, hogy mégis akkor miért ugrott be? "Mert mondták" :D. Hát igen. Ez úgy általában jól leírja a korszakot.

Érdekes volt látni Koncz Gábort ilyen fiatalon. :D Viszont amúgy a színészek nem voltak a topon szerintem - ezt rónám fel a filmnek leginkább. Azonban a nők ebben is rendkívüliek voltak kinézetre. :D Hát igen: a bölcsészlányok mindig is legendásan szépek voltak, ez máig így van.

Azon pedig meglepődtem, hogy az egész nagyrészt az ELTE-BTK-n játszódott. :D Már csak emiatt is izgalmas volt a Zöldár, mert jó volt látni a campust akkori állapotában.
Viszont már akkor is sokkhatásként érte a főhőst és társait, hogy nem orvosira, hanem bölcsészkarra, francia-magyarra utalták őket. Ilyen egyébként lehetséges volt? Bizarr, ha tényleg. Vagy hogy ment a felvételi régen? Telejs mértékben szürreálisnak tartottam, hogy odamentek, orvosok akartak lenni, erre bölcsészetre kényszerítik őket. :D Ráadásul akkoriban az még haszontalanabb képzésnek számított, mivel nem volt társadalmilag hasznos. Sőt, mint ahogy fel is keltek ellene, "nyugatias" szak, :D Ezért is forgatták fel többek között a tanárok, meg Laci szobáját is.

Ja, és ennek a vége is "antonionis". Gaál hiába is tagadta (volna), Antonioni dramaturgiai fogásai nagy hatást gyakorltak rá láthatólag. A tetőpont a film vége helyett az első harmadában van, majd utána lassan csillapszik le az egész, és egyáltalán nem drámai a befejezése, sőt, nyitott.

2009-01-29 02:07:31 operett (3) #11

Érzékenység? Válasz a Sodrásbannál.

előzmény: ussr (#10)

2007-02-16 03:45:39 ussr (4) #10

De érzékeny lelke van itt valakinek:)

2007-02-15 23:22:20 operett (3) #9

Nem volt durva, csak furcsa. :)

2007-02-15 21:46:28 Ivan/ (4) #8

Ok, bocs tényleg lehet nem kellett volna ennyire durván fogalmaznom, csak megdöbbentett, hogy a Sodrásbanra azt írtad amit.

előzmény: operett (#7)

2007-02-15 20:58:14 operett (3) #7

Ivan, szerintem meg az furcsa, hogy szerinted egy vélemény furcsa. Attól kezdve, hogy kinek mi a top 10/12, ki a legszexisebb nő stb., olyanokat olvasok, hogy "leesik a fejem". Mégsem teszegetem a megjegyzéseket. Akinek Sharon Stone a nő, annak annak magyarázzak? Vagy a legyek ura a filmek filmje annak? Semmi bajom vele, más az ízlésünk. Egyébként, ha már itt tartunk: Sodrásban a korszak egyik legjobb filmje? Milyen esztétikai megfontolások alapján? Tudom, hogy "újszerű" formanyelv, és az is igaz, hogy meghatározó film, sosem vontam kétségbe, de attól még unalmas, sajnos, színészileg teljesen felejthető, néha kifejezetten nézhetetlen, annyira vontaott. Nekem ez a véleményem, d eez csak egy vélemény, amivel, láthatóan egyedül maradtam, nem baj. Tudnék a "korszakból" mondjuk hatvan filmet mondani, ami nekem sokkal jobban tetszik. És nem hiszem, hogy bárki véleménye furcsa lenne. Egy vélemény, az egy vélemény.

2007-02-15 20:09:35 Cesare Gonzago (5) #6

Nagyon is jó film! Különösen az a jelenet rendített meg, amikor a láthatóan "osztályidegen" professzor - akit a párrtitkár gúnyos felhanggal úrnak szólít - Stedhaltól (vagy Balzactól) olvas fel hallgatóinak, és a főhőst hívatják az egyetemi pártirodába.

előzmény: Ivan/ (#4)

2007-02-15 20:07:17 Cesare Gonzago (5) #5

Egyetértek!

előzmény: Ivan/ (#3)

2007-02-11 13:21:53 Ivan/ (4) #4

Közben, rájöttem ezt is láttam:) És igen,ez se rossz film ám:)

2007-02-11 13:20:17 Ivan/ (4) #3

Ehez a filmhez nem volt ugyan szerencsém, de a Sodrásbanra azt mondani, hogy unalmas elég furcsa megállapítás. Egy korszak egyik meghatározó és talán a legjobb filmje ugyanis.

előzmény: operett (#1)

2007-02-11 13:14:03 Cesare Gonzago (5) #2

Miért rossz film?

Szerintem a lehető leghitelesebben mutatja be a paraszti létből kiszakított, első generációs egyetemi hallgatók, jövendő értelmiségiek dilemmáit, a gerinchajlító évtizedeket.

előzmény: operett (#1)

2006-08-02 23:04:46 operett (3) #1

Érdekes, fontos téma, bátor, de rossz film. Legalább nem olyan kibírhatatlanul unalmas, mint a Sodrásban.