La pianiste (2001) ☆ 👁

A zongoratanárnő
The Piano Teacher

(Michael Haneke)

francia-lengyel-német-osztrák dráma, zenés film

3,9
★★★★☆
388 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2018-07-15 11:53:16 somogyireka (5) #29

Óriási kérdés számomra, meddig kell elmenni a másik megértésében, mert ha eljutunk az origónkig, akkor bizony nem találunk itt bűnösöket. Minden mozdulatunknak oka van, valaki, valamikor elbánt velünk, mi csak visszhangozzuk azt, átszínezve persze saját lényünkkel.
Innen nézve a legbrutálisabb gaztetteket is pompásan kimagyarázhatjuk, mert mittudomén..az anyja, az apja, a nagyapja..
Nem tudom, hol a középút, szívem szerint nem foglalkoznék a múlttal, és mindenki, függetlenül a tegnapoktól csakis a mai cselekedetei miatt feleljen, de persze ez igazságtalanság. Mégsem mérhetem ugyanazon mérlegen a nevelő intézetben, anya nélkül felnőtt és a pihe-puha, védett bölcsőben felnőtt gyerekek érzelmi intelligenciáját..
Ha nem ismerném Erika Kohut hátterét, zsarnokoskodó, lányába szerelmes, kisajátító, gondolom a szexualitással is hadilánon álló, férjét elmegyógyintézetbe üldöző anyját, hajlamos lennék egy tollvonással áthúzni, ignorálni, nem kell, nem érdekel, játssza csak középszerű művészként a szigorú, a zene fellegvárában, a mindennapokkal nem törődős allűrjeit..naja, az elszálltság, a művészieskedés, én ugyan nem megyek a pornép közé, csak Schubert meg a Schumann, de azért ez a visszatetsző magatartás csak megkívánja a maga ellentétjét, és ha már a zene magaslatai akkor egy kis pornó is, de abból is a legkeményebb fajta, BDSM, persze azt is csak elméletben..mert ugye az első orális közölésünkor meg öklendezünk. Mekkora távolság van az elképzelt "mocska" és a valódi tettei között....szóval ha nem ismerném még elítélném..

De ismerem, és látom összezuhanni, és minden képkockával előrébb jutva benne egyre jobban is szeretem...És azért szeretem,mert értem, mert minden mozdulata mögött hallom a kiáltását, és egyből, és tudom, hogy amikor üt, akkor ezt magával teszi, és hogy mennyire szörnyű lehet ez...

Szeretem ezt a filmet, a maga "szexuális mocskával" együtt, szeretem, hogy a komolyzene amolyan tapéta csak, melyre fröcsköljük csak a nedveink, és mindet. Jut is eszembe, mennyiféle folyadék is lakik a testünkben, és itt finnyáskodás nélkül mind a "tapétán" végzi, semmi nem marad a bugyiban, elrejtve, titokban.
Szeretem, hogy a legtitkosabb vágyaink, noha azok lehet megvalósíthatatlanok talán, egyből a napvilágon, még akkor is ha borzasztónak tűnnek, közben meg a fenébe is, mi baj volt azzal a levéllel...Isten igazából szeretnék egy ilyen levelet kapni, egyből ott látni a másikat, ahol a legnyomorultabb, s nem ez a kávéházi ismerkedés ünneplőben, mosolyogva.
Szeretem, hogy az első mozdulattal könyökkel verjük le a szerelmet az asztalról, mintha kristálypoharak lennének, hadd csörömpöljenek..És szeretem megvizsgálni, és abból építkezni, ha még lehet, ami aztán az "összetört szerelem" után megmarad. Mert ki akar olyan alapra építkezni, ami összetörhető holmi szado-mazós levelekkel. Hát nem én.

2015-11-18 17:43:42 Charlie O'Brian (4) #28

Valóban beteg. "you are sick" - mondta is neki a srác
Szvsz. egyáltalán nem annyira beteg (és nem olyan fajta beteg), hogy ne legyen megítélhető morális szempontból. Amikor elkövette az aljas tettét az üvegtörmelékkel, szerintem pontosan tudta, hogy mennyire rossz és mit von maga után, amit tesz, csak nem érdekelte. Külön aljas volt utána.

2015-11-17 16:03:39 St4nt0N (?) #27

A főszereplő egyszerre sajnálni való és taszítóan groteszk, vénlányos és perverz, kiszolgáltatott és gonoszkodó. Nyilvánvaló, hogy érzelmileg sérült, beteg ember, eléggé kérdéses tehát, hogy egyértelműen megítélhető-e morális szempontok szerint (nem). A fiú végül nárcisztikus sértettségből brutálisan megerőszakolja, ami szerintem nagyon is problémás.
A nő filmvégi önsebzése nem öngyilkossági kísérlet – a válla alatt szúrja meg magát –, talán inkább egy öngyűlöletből fakadó, mazochista cselekedet.
A 25. kommentben főleg Tenebra hozzászólására reagáltam, aki mintha eredendő ellenszenvvel viseltetne a kiművelt polgárság iránt.

2015-11-17 10:50:55 Charlie O'Brian (4) #26

Két Haneke filmet láttam eddig, mindkettő hihetetlen beteg karaktereket (is) mutat be.
A regényt nem olvastam, csak a filmet láttam, így tisztán a filmről írok.
Gyökeresen másképpen jött le, a dolog, mint a 25-ös vélemény.
Maga a film játszik a néző érzéseivel.
Eleinte az ember még csak-csak sajnálja ezt a frusztrált félőrült teremtést. Láthatóan volt oka beteggé válni. Ilyen szinten szörnyeteg anya mellett, hihetetlen kontroll, prüdéria, borzalmas.
A művészértelmiségi életmódot valóban nem veti meg ez a film. Az összes többi zenész teljesen egészséges, emberséges karakternek tűnik. A tanárnőt nem sorolom művészértelmiségi körökbe. különösen miután elkövette a mélyen aljas merényletét az üvegtörmelékkel. Az igazi fordulópont. Eleinte sajnálja, szánja az ember, ezután sokkal inkább haragszik rá, mélyen aljassá vált, lehet hogy maga is áldozat, de az én szememben ez már nem mentség arra, amit tett.
A filmből nekem korántsem egyértelmű, hogy a srác problémás lehetne, vagy az, vagy nem. Mindenesetre a tanárnőhöz képest normálisnak is tűnhet akár. Egyre megalázóbb helyzetekbe kerül a tanárnő, végül már magunk sem tudjuk, hogy sajnáljuk, szánjuk, vagy utáljuk... A befejezésben egy "öngyilkossági kísérlettel" válik végképp szánalmassá a története. Még a megszabadító halál sem jön el, még egy sikerültebb harakirit sem láthatunk. Nincs katarzis. Bár lehet ez még a "Seppuku" c film miatt fogalmazódott meg bennem. :)

2014-05-27 09:28:29 St4nt0N (?) #25

Végig lekötött, sőt a könyvhöz is meghozta a kedvem. Mennyi furcsa vélemény itt alább!
A film legkevésbé sem a sznobizmus pellengérre állításáról szól. Semmi sem utal arra, hogy a rendező megvetné a művészértelmiségi életmódot. (A Szerelem idős főszereplői szintén zenetanárok.) Maga a tanárnő egyébként sem sznob, mivel nem a társadalmi státuszra hajt, és magas szinten érti, amit tanít. Hogy a zenén kívül nincs élete, az nyilván az anyja zsarnokságával függ össze. Haneke egy megnyomorított lelkű ember kétségbeesett, eleve kudarcra ítélt kapcsolatteremtési kísérletét meséli el.
Minden képkocka a helyén volt, egy jelenetet sem találtam túlnyújtottnak, és nem hiányzott, hogy többet tudjak meg a fiúról, aki nem a normalitást képviselte,
hiszen egy sekélyes, nárcisztikus és erőszakos barom volt.

2013-01-05 18:53:13 Kalevala (4) #24

Valahol olvastam, hogy Jelinek önéletrajzi elemeket dolgozott fel a regényében.Talán tényleg meg kell tapasztalni az ilyen nevelést ahhoz, hogy egy ilyen mü jöhessen létre, azt ki kell irni magából az embernek és meg kell mutatni, hogy hová vezet: Az emberi kapcsolatok csödjéhez, a lélek elhalásához, a perverzióhoz. Haneke ezt a világot tárja fel és én úgy néztem a filmet, hogy a hátamon futkosott közben a hideg. Biztos van ilyen és ember legyen a talpán, aki egy ilyen családi szerkezetböl lelkileg egészségesen kikerül.

2012-11-18 12:32:55 Tenebra (5) #23

Nézd meg ezt a filmet - és egy időre garantáltan elmegy a kedved a szextől. :D

Persze a cél nem ez, hanem egyfelől a sznob világ leleplezése. Haneke nem kevés iróniával mutatja be, ahogy az ortodox sznob "csakaklasszikuszenesemmimás" fapofa, de amúgy anyja miatt szexuálisan frusztrált címszereplő ösztönei szépen legyőzik az entellektüel énjét. Így lehull a maszk, főleg, mikor egy neki tetsző tanítvánnyal találkozik. Szép, ahogy az alá-fölérendelt viszonyt finoman átfordítja. Mert aki nem akarja megjátszani magát, az nem frusztrált, annál megfér a komolyzene és a hokizás (mármint a hokizás, nem átvitt értelmeben :D), meg a szex is. Aki viszont maszkot visel és egy rideg boszorkának mutatja magát, súlyos árat fizet.

Egyébként Haneke "legviccesebb" filmje. Én legalábbis sokszor röhögtem el magam rajta. Pl. mikor a nőt szájbaszexualizálták, és utána kihányta. :D Meg tényleg ez az egész szinte az "álmom" volt, hogy egy ilyen puccos, tevős, "kiahaénnem" sznob hülyét csinál magából. :D Persze azért sajnáltam is, de amellett az irónia végig ott volt a karakterében. + Voltak kifejezetten gonosz cselekedetei is például az egyik lányra féltékeny volt, akihez odament a szőke fickó, így törött üveget rakott a csaj kabátjának zsebébe.

Én egy cseppet sem unatkoztam, itt nem voltak "üresjáratok" szerintem. A Funny Gamesben vagy a Benny videójában voltak, de ebben én nem találkoztam ilyennel. Lassú film, de minden jelenet drámai volt és egy lineáris cselekménybe illeszkedett, abszolút konvencionális narráció jellemezte. Rendkívül érdekes sztori volt.

Mindemellett pedig kiváló színészi alakítások. A főszereplő mesterien formálta meg ezt a hideg, majd lassan megnyíló, perverz-frusztrált boszit. Ahogy azért az "antagonistából", az udvarlójából is elő-előjött az állat, ő sem egy szent, mint amilyennek elsőre látszik. És megjegyzem: fura ízlése van. :D Én a tanárnő helyett inkább az említett huszonéves kislányt cserkésztem volna be. :D

2012-07-28 16:49:36 Lanie (3) #22

Nem mondanám, hogy bármit is kiváltott volna a film belőlem, pedig a leírása alapján vártam volna. Semmivel sem lettem több vagy kevesebb a megnézése után.

2012-01-18 22:45:52 dézi (5) #21

"Elfojtott szexualitása önpusztító és mazochista jellemvonásokat hoz felszínre." hogy hangsúlyozott-e? hát mivel ez egy fontos eleme a filmnek, igen, de csak erről szól a film? nem. amúgy nem mostanában láttam, szóval csak az emlékeim alapján mondom.

előzmény: Umberto (#19)

2012-01-18 22:39:11 limupei (4) #20

Nézz be a kulcsszavak közé.

előzmény: Umberto (#19)

2012-01-18 22:34:18 Umberto (?) #19

Szexuális szabadelvűség, szabadosság, másság stb. Ez hangsúlyozott a filmben?

2012-01-18 22:31:12 dézi (5) #18

attól függ, mit értesz ez alatt. én nem a liberális-konzervatív tengelyen gondolkodom a filmekről (sem).

2012-01-18 22:24:54 Umberto (?) #17

Nem túl liberális szellemiségű nekem?

2012-01-18 21:53:36 dézi (5) #16

szerintem ezt te jobban meg tudod ítélni, mint én. :) ha a sztori tetszik, akkor van rá esély.

előzmény: Umberto (#15)

2012-01-18 21:44:43 Umberto (?) #15

dézi, nekem tetszene?

2012-01-18 21:25:14 ChrisAdam (?) #14

Kösz! Akkor várok még.

előzmény: dézi (#13)

2012-01-18 21:18:55 dézi (5) #13

18 év alatt szerintem nem. bár afölött se mindenkinek...

előzmény: ChrisAdam (#12)

2012-01-18 21:07:31 ChrisAdam (?) #12

Már az ismertető megrémített (aztán Olórin #1 hozzászólása még jobban). Kérdésem: érdemes-e megnézni?

2011-03-09 06:25:57 Freee (4) #11

A színészi teljesítmény miatt 3-as. Ez a fajta szorongásos lelkimegbetegedéssel és szexuális abberációval társuló erőteljes feminizmus nem jön be.

2009-04-23 12:57:45 puttancsospeti (3) #10

Kedves![link]
Vagy nem is annyira.

A link spoileres!

2008-12-28 17:14:17 puttancsospeti (3) #9

Egyetértek. Vannak ilyen sorsok, de a film tényleg aránytalanul és sok szempontból elnagyoltan ábrázol. Felemás egy alkotás...

előzmény: Olórin (#1)

2008-02-09 20:40:19 juliska (4) #8

Itt is érvényes az örökigazság: a könyv mindig jobb, mint a film. Csak ezért 4es :)

2007-12-09 13:16:48 Kremy (3) #7

A Benny videóját 3szor kezdtem el újra nézni...És mikor végre a végére értem,megkérdeztem magamtól,hogy akkor ez most miről is szólt igazán?Lehet persze,hogy csak én nem értem,és biztosan bír valami nagyon komoly mondanivalóval...
Emellett unalmas volt és vontatott,a képi világa pedig már zavaróan szürke.
/tudom,tudom,ezt ne ide írjam,de itt is felhoztuk/

2007-12-01 16:18:00 emőke (5) #6

Azért, mert szerintem nem lehet egy lapra tenni a többivel, mivel adaptáció. Emellett persze, hogy jellemzően Haneke, de mégis teljesen más.

Szőrszálhasogató vagyok, tudom. Csak belőle írom a szakdolgozatom, és össze vagyok zavarodva kissé... De gondolom érted, hogy hová akartam kilyukadni.
Haneke legjobbja szerintem meg minden kétséget kizárva A hetedik kontinens. Nekem mindig az marad a "legkedvesebb".

2007-12-01 16:08:02 Olórin (3) #5

Szerintem a Benny videója Hanake egyik legjobbja a Furcsa játék mellett. Ez viszont elég gyenge azokhoz képest, bár azt nem értem, mire mondod, hogy nem tipikus Hanake, mert nekem nagyonis annak tűnt.

2007-12-01 15:46:32 emőke (5) #4

Meglepnek ezek a vélemények. Persze kivétel nélkül tiszteletben tartom őket. Nekem ez az egyik legfontosabb film az életemben. A könyv is hasonlóan fontos szerepet játszik a kedvenceim között, szóval vitathatatlan, hogy imádom. Azt sem tagadhatom, hogy Haneke a kedvenc rendezőm, noha ez nem tipikus Haneke-alkotás. Szerintem gyönyörű. Huppertnél tökéletesebb főszereplőt álmodni sem lehetne, és a film komplexitása is nagyon rendben van. Haneke meg azon kevés rendezők egyike, aki rendkívül jól bánik a hosszú snittekkel. Nem fordul át "művészi giccsbe", minden mozdulat pont olyan hosszan kell kitartva legyen, és úgy kell legyen beállítva, ahogy éppen ő teszi. Ettől lesz olyan megfoghatatlanul gyönyörű.

A Benny videója amúgy nekem sem tetszett túlságosan, legalábbis Hanekéhez viszonyítva. Legalábbis az utolsó harminc perc. De Kremy, ne add fel, Haneke annyira zseniális, még próbálj ki pár alkotást tőle, sosem lehet tudni. Én támogatom, ahol lehet... :p

2007-12-01 15:21:38 Kremy (3) #3

A Benny videója után úgy voltam vele,hogy Hanekeből ennyi elég volt..Aztán megnéztem a Zongoratanárnőt és mondhatni kellemeset csalódtam.De még mindig csak 3as ...
Most pedig ennek fényében megyek átértékelni a Bennyt 2esre..

2007-02-04 23:06:57 Ivan/ (3) #2

A színészek tényleg nagyon jók, de véleményem szerint ez egy igencsak túlértékelt film.

2006-07-15 21:00:18 Olórin (3) #1

Rohadtul zavarbaejtő egy film, amit jónak tartani talán lehet, de szeretni aligha. Mindenesetre én jónak sem igazán tartanám. A színészi alakítások nagyszerűek, ez nagyjából az összes, vitathatatlan pozitívum. A bő két órás játékidő ordítóan, sőt kínosan sok, rengeteget levon a mű értékéből, már a (mellesleg sokkal jobb) Furcsa játékban is néha felmerült bennem a kérdés, hogy a hosszú, vágás nélküli beállítások meddig minősülnek kellemesen naturálisnak és honnan lesznek művészieskedők és öncélúak - mint sokszor itt. A karakterek rendben vannak, sőt, ahogy Haneke bemutatja a két, totálisan ellentétes főszereplőt, az briliáns. De aztán nem nagyon kezd velük semmit azon kívül, hogy perverz és zavarbaejtő szituációk egész során vezeti át őket. Igaz, ezek néha valóban eltaláltak, egymás megalázásai erőteljesre sikeredtek, ám a szexuális elfojtás, kirobbanás, deviancia bemutatása csak Erika szempontjából hiteles, Walterrel ugyanis igencsak keveset fogalkozik a rendező - mintha úgy gondolná, hogy egy tinédzser fiúval kapcsolatban a perverzió bemutatása korántsem olyan különleges és hatásos, mint egy középkorú nő esetében, ezért nem is nagyon törődik vele, de ez így megintcsak eléggé öncélú.
Mára már szinte mindent láttunk a vásznon, úgyhogy a szinte nem is létező tabuk döntögetésénél kicsit többet kellene nyújtani...
60%