Zabriskie Point (1970) ☆ 👁

(Michelangelo Antonioni)

amerikai-olasz dráma

3,8
★★★★☆
224 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2015-05-03 15:33:52 Prüstü (4) #26

Nagyon megkedveltem ezt a filmet, többszöri megtekintés után is ki tud váltani olyan egyedi életérzést, ami mellett nem lehet elmenni. A finálé pszichedelikus látomása letaglózó és felejthetetlen, de nem amiatt lesz zseniális, hanem az egész film kitörő, lázadó hangulata miatt. Jellemző választás a társadalmon kívülre kerülés és a sivatagi táj párhuzama, de az itteni beállítások, képek annyira profik, hogy sokkal jobban átérezhető a párhuzam. Ami még kimondottan tetszett, hogy nem képzett színészeket használt, mégis jellegzetes és kedvelhető karakterek.
Tény, hogy lassú, de melyik Antonioni film nem az? Ha az első trilógiából az Éjszaka, akkor a második trilógiából a Zabriskie Point nálam az etalon.

2015-01-24 22:51:28 gerbence (4) #25

Igazából eléggé középszerű egy film ez, de én szeretem. A vége hipnotikus és katartikus. Az odáig vezető út meg uncsi lehet, de ha érdekel ez a korszak, ez a világ, akkor mégis le képes kötni. Antonionira jellemzően művészieskedő, sokszor modoros, "jancsós", de engem valahogy jól kapott el. Az elején egy kis társadalomkritika, a végére totális önmagába fordulás. A kettő között egy hosszú és lassú utazás indokolatlan állomásokkal, mégis - számomra - kerekre zárul az egész.
És a Pink Floyd zenéje zseniális!

2015-01-24 19:42:57 Seymour Glass (3) #24

Elég rég láttam, lehet újra kéne néznem, de anno nagyon nem az én világom volt ez a film, a hippimozgalom, diáklázadások, miegymás, a téma amitől önmagában falra mászok, ez a film sem kedveltette meg velem ezt a világot. Valahogy jobban érdekelnek a megcsömörlött olasz értelmiségiek, fene érti. :D

2012-08-05 17:03:30 Hannibal Lecter (4) #23

Daria Halprin viszont igazán szerepelhetett volna több filmben is, szemrevaló jelenség volt. És ahogy olvasom, az élete sem szűkölködött kalandokban: a másik főszereplő, Mark Frechette mellett (aki - balladisztikus módon - egy börtönben lelte halálát, miután bankot rabolt) Dennis Hoppert is "elfogyasztotta" a hölgy.

előzmény: csabaga (#22)

2012-08-05 16:28:23 csabaga (2) #22

Nem ez az egyetlen korai filmje ahol így járt.:)
Kevin Costner is rendre a vágószoba padlóján végezte kezdetben.

előzmény: Hannibal Lecter (#21)

2012-08-05 15:46:12 Hannibal Lecter (4) #21

Mindenesetre kár, hogy kivágták. :)

előzmény: critixx (#20)

2012-08-04 20:47:39 critixx (4) #20

Tudtommal semmi különösebb oka nem volt, csak a vágószobában feleslegesnek találták a jelenetet. Amúgy ha jól tudom, Ford egy reptéri biztonsági őrt játszott.

előzmény: Hannibal Lecter (#19)

2012-08-04 20:44:30 Hannibal Lecter (4) #19

Nocsak, és miért?

előzmény: critixx (#18)

2012-08-04 20:42:51 critixx (4) #18

Tudtommal az ő jelenetét végül kivágták a filmből.

előzmény: Hannibal Lecter (#17)

2012-08-04 19:37:12 Hannibal Lecter (4) #17

Hangulatos, csiszolt stílusú film, éppoly letargikus és nyomasztó, mint a Szelíd motorosok, a zárlat pszichedelikus látomásjelenete pedig simán vetekszik Hopper és Fonda temetői szcénájával. Persze Antonioni kézjegyeit sem nehéz felismerni, a zene pedig borzasztóan ütős lett. Viszont Harrison Fordot egyetlen képsorban sem sikerült felfedeznem. :S

2011-09-03 20:09:01 Dibon (5) #16

Álmomban nem vártam volna ilyen filmet Antonionitól - a befejezésre gondolok, ami piszok jó lett - úgyhogy ezzel meglepett az Öreg. A földhöz ragadt kezdetektől a spirituális álmokba menekülésen keresztül egészen a pszichedelikus végkifejletig minden volt itt. És persze a Floyd meg hab a tortán, különösen a Come in No 51, amiből igencsak ütős klippet faragott.

Ahogy tapasztaltam, Antonioni a filmjeibe mindig tesz valamilyen dimenzionális csavart, amitől a végére teljesen új értelmet nyer. Itt is ez volt a helyzet, az elején 3-asnál jobbat biztos nem adtam volna rá, aztán tessék...

2011-09-02 16:49:14 Tenebra (4) #15

LOL ez a cikk.

Ne szégyelljük a helyi értékén kezelni a hatvanas évek elképesztő filmes blöffjeit, és ha valaki legközelebb azzal jön nekünk, hogy Antonioni mekkora rendező, akkor nyugodtan nevessük ki, és nézzük meg ezredszerre is a második évad huszonharmadik epizódjának elejét.

E mondatból érződik, hogy tipikus seggfájós, popcornmozikra élvező emberke az ipse. :> Mert hát fáj neki, hogy más tudja élvezni a művészfilmeket, ő meg csak a sorozatokat. :D

Egyébként az még nem is lenne akkora baj, hogy ezt a filmet lefikázza, szerintem sem annyira nagy durranás, Antonioninak jobb filmjei vannak. Vizsont az általam kiemelt mondat a nagyon durva... A hatvanas évek blöffjei?! Ha az a kor nincs, akkor nincs mai film, hanem még mindig élvezhetnénk a klasszikus hollywoodi sablonos filmkészítés gyönyöreit... A hatvanas években forradalom volt, anélkül nem létezhetne a mai kommersz filmek hipergyors vágással operáli stílusa sem. Meg a sorozatok sem, melyek időfelbontást, meg bonyolult flashbackeket használnak.
Persze egy ingyenes szórólap böfögését szerintem sem kell komolyan venni. :>

Amúgy a filmről: engem az utolsó jelenet fogott meg, abban minden benne van. Ami előtte megy, az is jó, de nem átütő. A lázadás, a kivonulás jó dolog, én mindig kapható vagyok rá filmekben. Viszont itt nem éreztem semmilyen "hú, ez most kemény" gondolatot a fejemben megfogalmazódni, mint mondjuk ilyen Easy Ridernél vagy Antonioni korábbi filmjeinél.

előzmény: Ivan/ (#4)

2010-07-31 21:23:25 critixx (4) #14

Amin még mindig rágódok: hogy kerül Paul Fix, az idős karakterszínész, John Wayne egyik legjobb haverja (!!!) egy botrányokkal tarkított, kommunistának és felforgatónak bélyegzett filmbe?? Lehet, ezek után az öreg Duke letagadta cimboráját. :DD

2009-09-04 15:01:30 critixx (4) #13

Valamennyire egyetértek. Sajnos kissé amorf alkotás, látszik rajta, hogy Antonioni egyrészt mindent bele akart tenni a filmjébe, másrészt nem tudta, hogy hol kezdje ezt a mindent. Nem ér fel a Mester legjobb filmjeivel, ezért is adtam rá 4-est. Ettől függetlenül nem rossz film, érdes társadalomkritika a forrongó késő '60-as évekből.

előzmény: Dió (#12)

2009-09-04 14:55:48 Dió (2) #12

A varakozasokhoz kepest eleg nagy pofaraeses volt a film, leven hogy mennyire ures az egesz. Tipikusan a sokat akar markolni/keveset fog kategoria. Vemhes gondolatokat akar megfogalmazni, de az ehhez vezeto uton minden olyan dolog bemutatasa mellett sorra elmegy, amit meg kene mutatni szerencsetlen nezonek ahhoz, hogy ertsuk, ki mit miert csinal. A vegen a Floyd altal megtamogatott latvanyszekvencia is elegge ki van herelve, leven hogy kulonosebb melyseg nelkul csak ures zacskopuffogtatasnak minosul.

2009-08-13 10:22:38 critixx (4) #11

Látom nemcsak én szembesültem ezzel a szánalommal. Hát igen, ezt az Antonioni cikket olvasva eléggé felment bennem a pumpa, de aztán megnyugodtam, hogy egy huszadrangú, limupeit idézve maximum seggtörlésre jó szórólap huszadrangú "kritikusáról" van szó. Egyébként tényleg viccesek ennek a lúzernek az írásai. Valamiért kisebbrendűségi érzése van amiatt, hogy talán mások értették a filmelméleti, filmtörténeti, netán filozófiai dolgokat, amiket a főiskolán/egyetemen tanítottak neki, ő meg nem, ezért elvből gyűlöletet szít bármi olyan film ellen, ami a legkisebb mértékben is "művészieskedő" akar lenni, helyette jöhetnek a mindenféle akciófilmek és társaik bármely mennyiségben, mert ugyebár őt idézve "én lennék az utolsó, aki szerint a film alkalmas lenne mélyebb intellektuális gondolatok kifejezésére"...

előzmény: deviant (#10)

2009-07-27 21:31:34 deviant (?) #10

most olvasgatom a csávó több írását is. viccesek.

előzmény: Ivan/ (#4)

2009-05-22 19:24:16 Ivan/ (?) #9

Persze, hogy nem számít. Nincs nekem különben semmi bajom azzal, ha valaki Antonioni filmjeit nem szereti, de azért amiket ez a jóember leírt az nem éppen elfogadható kategória szerintem.

előzmény: Hannibal Lecter (#8)

2009-05-22 19:07:11 Hannibal Lecter (4) #8

Miért, szerintetek az Exit firkálmányai számítanak valamit? (Most nem csak Antonioni vonatkozásában.) Lófaszt.

2009-05-22 19:05:34 nejmed (5) #7

Nekem N. Forgács Gábor jutott eszembe erről a cikkről. Most jól leaposztrofálták Antonionit.:) Mintha bármit is számítana. (Ugye a jó bor meg a cégér esete)

előzmény: Ivan/ (#4)

2009-05-22 18:56:30 limupei (3) #6

és ha valaki legközelebb azzal jön nekünk, hogy Antonioni mekkora rendező, akkor nyugodtan nevessük ki

...és ha valaki legközelebb azzal jön nekünk, hogy az Exit seggtörlésen kívül másra is jó, akkor nyugodtan nevessük ki és kukkantsuk meg még egyszer, mekkorát szartunk. És ha elég nagyot, dobjunk utána egy kommunikáció szakos diplomát...

2009-05-22 18:52:51 czeppelin (5) #5

Nagyon frankón megmondja: "ezt most jegyezzük meg egyszer s mindenkorra". Mintha valami tudományosan bizonyított tényt írna le. Én nagyon nyugodtam kinevetem - de nem Antonionit, hanem a cikk szerzőjét.

előzmény: Ivan/ (#4)

2009-05-22 18:29:09 Ivan/ (?) #4

Ugyan nem láttam a filmet, de ez egy vicces kritika ám a filmről.

[link]

Imádom az Exit-et, hogy ilyen frankó firkászaik vannak ám. Ha gonosz akarok lenni azt mondanám egy cseppet égő ez...

2009-05-18 00:50:20 Ugor (5) #3

Emberek! És végre kapható! Megvan! Áldja érte az ég a Mestert!

2008-07-08 23:58:49 Paul Ricard (5) #2

Noha nem olyan híres, mint Antonioni külföldön forgatott trilógiájának másik két darabja, mégis sok tekintetben felveszi a versenyt a Nagyítással és a Foglalkozása: riporterrel szerintem.
Csodás fényképezés, melankóliába ringató tempó és történet, jó pár emlékezetes jelenet pl. tömeges szeretkezés a "sivatagban" és egy szókimondó és döbbenetes finálé.
Akit érdekel, annak bemásolom, hogy mi lett volna az eredeti befejezés:
Michelangelo Antonioni's original ending was a shot of an airplane sky-writing the phrase "Fuck You, America," which was cut by MGM president Louis F. Polk along with numerous other scenes. Louis F. Polk was eventually replaced by James T. Aubrey, who had most of the cut footage restored, but without this final shot.

2008-06-08 17:12:15 nejmed (5) #1

Pink Floyd fanoknak kötelező megnézése. A vége eszméletlenül meg lett csinálva, a zene és a film házasítása elemi erővel üt, a katarzishoz a személy szerint kedvencem lett bevágva (apsziheledikus korszakukból). Amúgy a zene mellett a film maga is megállja a helyét. Már vagy négy éve nem láttam, Lassan érik egy újranézés.