Irréversible (2002) ☆ 👁

Visszafordíthatatlan

(Gaspar Noé)

francia dráma, thriller

3,9
★★★★☆
469 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2022-07-31 03:55:59 dittike (5) #50

Érdekes, hogy az alagútmotívum hogyan jelenik meg a filmben, erre jó figyelni.

2020-06-12 09:30:38 Mario Brothers (5) #49

Le a kalappal a színészek előtt, kellemetlen lehetett mindkettejüknek leforgatni azt a 10 perces szörnyűséget. A Gilisztát játszó Jo Prestia anno kickbox bajnok volt, az arca szanaszét van ütve/rúgdosva, nagyon brutálisan néz ki a hapsi, remek választás volt erre a tetű féreg szerepre.

2015-10-30 19:35:06 Mikkey (2) #48

A filmvilág Converge-ja és omegája, elismerem, de nagyon keményen megvisel :)

2013-10-24 19:42:40 Aaron Boone (5) #47

Ez volt az első olyan film az életemben, amivel kapcsolatban azt kívántam, bár sose néztem volna meg.

Nagyon kemény, a csúcsjelenet elviszi a hátán az egész alkotást, meg ha le is ül utána (a flashback miatt egyébként szerintem nehéz dolga is volt a rendezőnek).

Remek alkotás.

2013-10-17 04:31:31 Lil Martin (4) #46

inkább sokkal jobban.

előzmény: Lil Martin (#45)

2013-10-09 20:58:49 Lil Martin (4) #45

azt hittem durvább lesz. nem rossz ez, de vagy kevésbé legyen erőszakos vagy sokkal jobban.

2012-09-10 19:51:53 pókmacska (3) #44

Én is szédültem az elején, sőt untam is...a közepén kiakadtam, a végén meg azt gondoltam: "ne már". Bármi más jobb lett volna befejezésnek, legalábbis most ezt gondolom...
Főleg azért, mert attól kell, hogy igazán szörnyű legyen, ami a nővel történt, mert terhes volt? Amúgy is borzasztó, nekem nem hiányzott ez a "plusz egy lapát"

2012-09-10 08:45:36 jesi (3) #43

Nekem túlságosan hatásvadász, az erőszak meg sok(k): ettől nem rossz. A film második fele meg nagyon leül.

2012-08-01 23:11:11 Dynast Grausherra (2) #42

Az elején már káprázott a szemem az őrült kamerakezeléstől, de legalább a filmben még akadt lendület. Aztán, egyszer csak unalomba fulladt az egész. Pedig eleinte egész jó, amíg el nem érkezünk a partira. Ott már csak erőlködve tudtam nézni, a befejezésnél (ami a történet kezdete) pedig már nem is figyeltem.
Az elején tetszett ez a visszafelé forgatott történet, a forgó kamera is kb. két percig, de ahhoz, hogy végig hatásos legyen, komolyabb színészi és rendezői teljesítmény kellett volna.

2012-03-25 14:30:34 Karesz84 (2) #41

Idegtépő tákolmány.

2012-01-29 19:57:37 pertwillaby (4) #40

Miért van az, hogy Almodovar Talk to Her c. filmjét, ami a nemi erőszakot pozitív fényben tünteti fel, a kritikusok imádták, míg az Irreversible, ami a nemi erőszakot felháborítónak és gyomorforgatónak ábrázolja (amilyen a valóságban is), megosztotta az embereket? Persze egyiknek sem a nemi erőszak a központi témája, de mindkettőnek olyan fontos eleme az, hogy igenis számítania kellene a 2 film értékelésekor, hogy hogyan mutatják be azt.

2012-01-19 15:14:26 NAGLFAR666 (1) #39

Hát,hatalmas trágya a film kár szépíteni!Idióta dögunalmas párbeszédek pláne a vége felé-ami tulajdonképpen az eleje-,hardcore buzi-pornó jelenetek(!!)Amúgy is ezt a visszafele haladó technikát már 2000-ben a Memento-ban megcsinálták csak százszor jobban és minőségibben!Még annyit hozzáfűznék a mondandómhoz a félreértések elkerülése véget,hogy nekem semmi bajom,ha egy filmmel sokkolni akarnak meg ha a kameramunka nem a bevett sémákat követi,sőt nagyon is szeretem az egyedi,különleges filmeket,de ez annyira öncélú és szar hogy az előbb említett húzásoktól se lett belőle jó film.Több,mint másfél óra tökéletes időfecsérlés!

2012-01-02 01:56:17 lizardking (3) #38

Az egész sokkal nagyobbat ütött volna, ha kronológiailag normálisan haladna a történet. Így a film (szerintem) legkeményebb részét az első 20 percben megkapjuk. Ahogy rohangálnak a Rectumban, Marcus elborultan keresi a Gilisztát, közben a zene, a sötét és vörös színek, a kameramozgás, és minden szobában más-más perverz alakok éppen kiélik perverzitásukat... Brutális összképet alkotnak. Aztán Marcus kezét kitörik, majd azonnal meg is akarják csinálni a homik hátulról és végül a poroltóval kegyetlenül széttrancsírozzák a csóka képét. Iszonyat durván hatott. Aztán haladtunk visszafelé az időben és egyre érdektelenebbé vált az egész. Az erőszakolós jelenet meg szerintem nem volt olyan durva, de lehet, hogy csak túl sok olyan filmet láttam, mint a Nekromantik, Szerb film, Saló és társaik. Én azt is értem, hogy ez a visszafelé való történetmesélés, egyfajta vágyat szimbolizál, hogy bárcsak meg nem történtté tehetnék a megtörténtet. Hogy az idő ne pusztíthasson el mindent. Ilyen megfontolásból, tulajdonképpen remek az alapötlet. Mégis az a gond, hogy a vasököllel pofán csapást ellövik az elején, közepén. És a véres, visszafordíthatatlan valóság úgy sújtana le igazán, ha úgy végződött volna a film, ahogy kezdődött. A vége némi megnyugvást nyújt, de az csak illúzió. Kár érte. Így sajnos csak hármas, még ha értem és alá is írom a koncepciót.

2011-09-03 14:03:51 Tenebra (5) #37

Szerintem ez egy zseniális Pokoljárás. Ahogy halad előre (vagyis hátra) a film, úgy emelkedünk fel a kénköves bugyrokból egészen a Mennyekig. :> Hogy mi a film igazi lényege, azt második megnézésre tudnám csak eldönteni, de számomra így elsőre tökéletesen ezt sugallta: a Pokol létezik, s lehet, itt a Földön van, de, ha van Pokol, akkor lennie kell Menynnek is. És van. Vagy legalábbis volt.

2011-07-23 09:07:08 Prüstü (4) #36

Teljes mértékben egyezik a véleményem. Tökéletes elemzés.

előzmény: Emberke (#35)

2010-07-28 00:55:26 Emberke (?) #35

Felkavaró,idegborzoló alkotás. Szándékosan provokatív, durva, embertelen. Filmnyelvi szempotból szerintem merész, de nem feltétlenül újszerű. A képivilég megítélésem szerint bravúros. Az egyik meghatározó, hatásfokozó, dramatúrgiailag nagyon fontos elem a filmben a kamera helyzete és viszonya a szereplőkkel, annak mozgása. A kamera az idegbajos, sokkos mozgásból vagy inkább koordinálatlan rángásból jut el a légiesen könnyed lebegésig. A kamera mozgása, a képi világ egyfajta külső tükre a szereplők belső ideg és lélekállapotának. A feszültségteremtés kitűnő, valamint az, hogy a kezdeti halvány és elnagyolt kontúrokból, az egyes mozaikdarabkákból kirajzolódik a teljese, totális kép. Valóban nyers, kémíletlenül brutális a film, és az abban ábrázolt erőszak, viszont azok egyáltalán nem - kifejezés rossz értelmében vett - hatásvadász elemek. Ezek lényeges, kihagyhatatlan elemek, amelyek nélkül nem film képivilága, zaklatottsága, dráma feszülsége, a szereplők sokkja és cselekedetei értelmezhetetlenek lennének. Tehát a filmben ábrázolt erőszak nem öncélú, l'art pour L'art. Az idő, a történések folyása visszofordíthatatlan állítja. A megtörtént dolgokat, legyenek akár jók, akár rosszak azok, illetve az elkövetett vagy elmulasztott tettek nem lehet megmásítani. A visszofordíthatóság csak a fikciókban, mint például a filmekben lehetséges. Finom és szép utalás e problémakörre a Kubrick 2001 űrodüsszia-ja, amelynek végén az ídő mint fizikai és mint mentafizikai fogalom és kosntans elem válik cseppfolyóssá, bizonytalanná.

A film gyengesége, hogy bizonyos részek indokolatlanul hosszúak, mint pl. a metró-s
jelenet. Ezek sem dramatúrgiailag, sem pedig a szereplők vonatkozásában nem nyújtanak új információt.

Összességében egy nagyon jó film, 10-ből 8-sel jutalmazom.

2010-06-16 01:28:19 gomez1000 (2) #34

Érdekesen más film, mint az átlag, de nem értem miért lenne zseniális a brutalitás benne ? Ehhez nem sok ész kellet, egy ilyet leforgatni :D Pláne, hogy a forgatásnál is úgy rögtönözték a szöveget ...
Az pedig, hogy néhány kamerás trükkel, meg hanghatásokkal húzzák a néző agyát szerintem egyáltalán nem zseniális. Csak más, mint az átlag ...

2010-01-15 22:40:19 emőke (5) #33

Én pont ma gondolkodtam el azon, hogy annyira újranézném. Nagyon! Habár leginkább már Noé új filmjére vagyok kiéhezve, de arról egyelőre még álmodozni sem lehet felénk.

Ha újranézést szeretnél és mégsem, akkor mindenképp ajánlom az Egy mindenki ellen c. filmjét is, néha úgy érzem, hogy még a Visszafordíthatatlannál is zseniálisabb. Fáj.

előzmény: Kalti (#32)

2010-01-15 21:52:49 Kalti (4) #32

Na ez az a film (nem sok ilyet ismerek), amire az 1-es és az 5-ös is maximálisan jogos, és érthető. Rettentő provokatív, nem próbál egy pillanatig sem a néző kegyeiben járni, sőt inkább elüldözi :). Én a filmek értékét többnyire az utóhatásaiból mérem le, s mivel egyes képei, jelenei örökre az elmémbe égtek, így 5-ös, de lehet, hogy soha többet nem nézem meg, egyszerűen nincs hozzá erőm :).

2009-06-21 13:14:04 simijohnny (1) #31

Leosztályoztam.

2009-04-20 11:45:24 emőke (5) #30

Eleve perverz dolog ezt összehasonlítani a Nyugalommal, kedves "L". Legalábbis engem felháborít ez a hasonlat, ha nem baj! :D

előzmény: "L" (#29)

2009-04-20 11:24:36 "L" (4) #29

Általában az ehez hasonló filmek (Shortbus, Nyugalom, Taxidermia...) kiütik nálam a biztosítékot az első pár perc után. Valamilyen oknál fogva ezt a filmet végig bírtam nézni, s tegnap este óta nem tudom kiverni a fejemből. Értékelni nem tudom, valahol a nézhetetlen és a zseniális határán mozog. Azt hiszem az értékelésre még visszatérek, még olvasok utána picit és hagyom "ülepedni"...

2009-03-22 18:39:30 Suhok (4) #28

Az egyetlen, ami nem illett bele az összképbe, az a túlzott naturalizmus volt. Ezalatt nem a kéjbugyrokat értem, hanem pl. az ágyjelenetet, ahol lényegében többet láttam a pasi farkát, mint a nő mellét. Nem konzervatív vagyok, hanem simán nem vagyok kíváncsi a himbilimbikre. A gyilok tökéletesen kivitelezett, az erőszakolás pedig mély nyomot hagyott bennem. Igen, ütött az egész 2/3-a, a pozitív befejezés (vagyis kezdés) pedig elég ahhoz, hogy ne a szörnyűségeken gondolkozva aludjak el.

2008-09-29 00:24:36 Hannibal Lecter (2) #27

Nana, ilyet nem illik csinálni, tessék végignézni. Ebben az esetben viszont csak egyet tudok érteni: kínos és széteső széklethalmaz az egész.

2008-09-28 23:32:08 spectator (2) #26

Hat az en idegeimet nem tudta megborzolni csak ez a beteges kamerarancigalas. Szanalmas. Bevallom, nem birtam fel oranal tovabb, pedig ez nem jellemzo ram, de hat ez van. Harom pontot azert adok az elmaradt egy oranak.
4/10

2008-08-30 19:59:10 ThomYerk (3) #25

tetszik ahogy a dramaturgia felépül a filmben (vagy talán épp leépül? :D), a várthoz is tud váratlant csatolni, értelmet nyer egy monológ stb. a kamerakezelés viszont nekem főleg a film elején túlságosan öncélú, még ha a zaklatottságot is akarja vele a rendező ábrázolni. kicsit sok nekem a művészkedésből egyszerűen szólva, de a film felépítése tényleg tetszik 7/10

2008-07-14 18:54:29 [: Azuroo andrew :] (5) #24

tehát nem az kap az arcára aki erőszakolt...

Ahogy Hankiss E. mondaná: "nincs igazság, a földön biztos nincsen..."

2008-07-14 18:51:14 [: Azuroo andrew :] (5) #23

Azokkal akikkel személyesen beszéltem nem tűnt fel ezért a hozzászólás ;) - @ simijohnny - nem neked szól ;)

Az ahogy Marcus elbánik az Emberrel túltett mindenen

Úgye mindenki levágta hogy az "Ember" nem "Giliszta", hanem annak havarja akivel csupán beszélget a falnál az esemény előtt

2008-07-14 16:23:23 Cesare Gonzago (5) #22

Én is sokáig tépelődtem az értékeléskor, ám végül Salamoni döntést hoztam: noha a Visszafordíthatatlan akár nézhetetlen is lehetne, a maga nemében mégis zseniális, de gyomor kell hozzá...

előzmény: simijohnny (#21)

2008-07-14 16:15:51 simijohnny (1) #21

Ez az a film amit én egyszerűen képtelen vagyok értékelni, ugyanis nem bírtam végignézni, nekem sok volt már az erőszak, pedig bírom a dolgot. Az ahogy Marcus elbánik az Emberrel túltett mindenen. Ugye ebben van amikor szétveri a fejét fickónak? Csak hogy tudjam erről a filmről beszélek...szóval szörnyű. De elég nagy butaság lenne a részemről lepontozni ezek alapján a filmet. Ez már így marad...

2008-07-05 09:58:40 ronin07 (?) #20

"A film egy fél nap története, melyben Marcus, Alex és barátjuk, Pierre buliba indulnak. Marcus és Alex összevesznek, a lány egyedül indul haza, az aluljáróban megerőszakolják és megverik. Marcus, amint megtudja, mi történt, nem tehet mást: bosszút áll. Elindul hát a párizsi éjszakába Pierre-rel, hogy megtalálja a tettest. Az út a nagyváros legsötétebb és legpokolibb kéjbugyraiba vezeti őket, ahol szintén nincs kegyelem. A film itt kezdődik. Fordítva persze, mint ahogy azt a Mementóban már láthattuk, csak itt sokkal következetesebben és céltudatosabban. Hiszen, ha a film ott érne véget, ahol a történet is, akkor tényleg szörnyű kegyetlen lenne. Így, hogy egy gyönyörű, optimista kezdéssel fejezzük be a filmet, még ha tudjuk is, hogy a vége erőszak, vér és őrjöngés, a születése reményteli. Gaspar Noé az ember természetéről akart filmet készíteni és allegóriája következetes. Az öncélúság vádja itt kap csorbát." - xpress.hu szinopszis

Féligazság. A filmnek kétségkívül van mondanivalója, tényleg azt a piszkos kegyetlen tényt beszéli el egy súlyosan égető gyújtópont felvillanása után, veszett tempóban, hogy bárkivel, bármikor megtörténhet a legrosszabb, mert ezen a világon vannak olyan Giliszták, akiket tényleg csak az hoz lázba, hogy ok nélkül alázzanak vagy ami még rosszabb, verjenek félholtra ártatlanokat (Igaz, barna gyerekek? Vagy verbális téren: Igaz, ti faszkalap törtető vállalatvezetők? stb.). Sajnos ez van, a film pedig kegyetlenül az arcodba vágja e kegyetlen tényt.
A Mementó viszont vitán felül következetesebb, mert az elbeszéléstechnika révén te, a néző is úgy érezheted magad, mintha agykárosult lennél, aki erkölcsök híján, tudatlanul rossz információkat csipegetnél fel. És most képzeld el... Rosszul tudsz valamit, a bosszúállás közben rossz emberek közé keveredsz, azok kihasználnak, ártatlanok halálát okozod, és lehet, hogy egy nap valaki, akinek egy hozzátartozóját véletlenül megölted, megkeres és megöl téged, anélkül, hogy tudnád, mit tettél az áldozattal. Gondolkozzon el ezen mindenki!
A Visszafordíthatatlan akkor lett volna ütősebb, ha lineáris történetvezetésű marad, mert így erősödött volna a brutalitás, a váratlan tragédia ereje. Ha ott indul, hogy Alex megtudja, terhes, és ott fejeződik be, hogy "Az idő mindent elpusztít." A rab kinyilatkoztatása persze didaxisba fojtotta volna a mozit, de nem sűrű didaxisba, ugyanis ez a beszéd kb. a film utolsó 5 percében hangzik el/ hangzott volna el, addig a játékidő zömében kapjuk/ kaptuk volna a lényeget: a szereplők magatartásában, a bosszú menetében érezhetjük át/ érezhettük volna át, milyen, ha elveszítjuk azt, akit szeretünk, ráadásul úgy, hogy veszekedve váltunk el tőle... Ezzel is mocskosul kemény szembesülni, sőt keményebb, mint Leonard Shelby-nek önvizsgálatot tartani, már ha tudna.

2008-05-26 17:14:09 Gabesz (?) #19

Figyelem a hozzászólásomban több SPOILER: szó, utalás is van de nem akartam szétszaggatni az írást spoiler szűrővel, aki nem látta ne olvassa el!

Tegnap néztem meg a filmet, illetve csak félig. Ugyanis a film felétől konkrétan a csaj megerőszakolásától egyszerűen nem volt tovább érdekes a film ill helyesebben mondva elvesztettem az érdeklődést a további események (helyesebben korábbi) események iránt.
Bár kíváncsiság képpen belenéztem 1-2 percet (szerelem , terhesség stb). Igazából a katarzis az ok-okozati összefüggés a sokkoló megerőszakolós jelenetben vált teljessé. Az hogy előtte mi, volt ennél fogva már nem volt érdekes számomra, nem tudott többet adni, még tovább fokozni az érzéseket, dühöt, haragot amiket az aluljárós jelenet kiváltott, sőt miután a következő jelenet, éppen a két főhős kissé pityókás még felhőtlen beszélgetésével folytatódott, csak még idegesebb lettem tudván, mi fog történni, ki is kapcsoltam a dvd-t. . Én a rendező helyében nem kronológia sorrendben mentem volna visszafele hanem össze vissza ugrálva az időben, de a kivégzős és a megerőszakolós jelenetet mindenkép a film két végére tettem volna ,mint egy keret , mert –legalább is számomra- így a film felénél véget is ér a történet, amúgy meg végig ott tudott volna tartani…

2008-05-20 23:38:26 [: Azuroo andrew :] (5) #18

Értem a negatív véleményeket is (részben...), de érdemes a testiségen túl is nézni (látni) a filmet, akkor az igazi

2008-05-20 23:36:17 [: Azuroo andrew :] (5) #17

Nem ez az egyetlen csavar a film során ;-)

előzmény: Dió (#14)

2008-05-20 21:09:35 lozmor (4) #16

az egész film csak monica belucci melle és a szokásos szexes erőszakjelenet miatt érdekes. egyébként pedig valamiért ellenszenves nekem ez a nő, bár lehet csak irigykedek

2008-04-23 22:12:44 Olórin (4) #15

Nem, bár az is benne van picit, de nem egy konkrét dologra gondolok, hanem az egész körítésére... hogy mindaz, amit az elején, a közepén látsz, utólag válik tragédiává. Sokkal nagyobb érzelmeket szabadít fel így a film, mintha norál időrendben lenne elmesélve.

2008-04-23 21:56:07 Dió (2) #14

A közepétől számítva a sok dialógus nekem is nagyon tetszett, a finálé ellenben nekem nem volt katarzis.
Arra gondolsz - mármint azért szálltál el a film végétől, mert kiderült, hogy terhes? Mert szerintem nem egy nagy csavar érzelmi szempontból sem, persze ízlések és pofonok.

2008-04-23 21:50:48 Olórin (4) #13

Az elején hasonlóan éreztem - viszont a végére gyönyörűen összeállt a film egésszé, és értelmet nyert minden. A befejezése a körözve távolodó kamerával igazi katarzis.

2008-04-23 21:14:57 Dió (2) #12

Az első húsz perc konkrétan a legidegesítőbb, legelviselhetetlenebb, amit mostanában láttam.
-Olyan szereplők verik holtra egymást, akikről semmit sem lehet tudni (h kik, miért, stb...)
-A kamerára 5 percenként olyan rángatózás jön, h a tengeribetegeken már a mentő sem tud segíteni, a leggázabb pedig az volt, amikor három percig undorítóan, száz százalékosan öncélúan, zörejekre össze-vissza rángatózott a kamera...
Szerencsére a megerőszakolós jelenetnél talpra áll a film (az tényleg elég kényelmetlen rész), és utána jön pár frankó dialógus, de nagyon már nem tudja megmenteni.

2008-04-02 18:31:47 ichi (5) #11

Lehet egy ilyen filmre azt mondani hogy zseniális? LEHET!!!

2007-12-25 02:04:39 Cesare Gonzago (5) #10

Számomra különösen narratív tekintetben meghatározó alkotás az Irréversible. Azért egy emberöltőn belül többször is megtekintheti a gyarló néző, bár kétségtelen, hogy például Pasolini Salóját sem szokás naponta betenni a lejátszóba. :)

előzmény: [: Azuroo andrew :] (#9)

2007-12-24 23:23:14 [: Azuroo andrew :] (5) #9

És zseniális Noé filmje, valóban az, utalásokkal, zene használatában, kamera kezelésben és narratív tekintetben is az számomra

2007-12-24 23:21:09 [: Azuroo andrew :] (5) #8

Azt hiszem nagyon jól fogtad meg a lényeget a film megtekintésével kapcsolatban :)

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2007-12-24 21:55:48 Cesare Gonzago (5) #7

Képletesen szólva. Valóban nem tudtam soha eldönteni, ezért maradt zseniális.

2007-12-24 20:58:04 Semprini (1) #6

És hol van az a hajszál? Mert nekem még nem sikerült észrevennem! XDXD

előzmény: Cesare Gonzago (#5)

2007-12-24 20:55:46 Cesare Gonzago (5) #5

Csak egy hajszál választja el a nézhetetlentől, de magam sem tudom, miért zseniális.

előzmény: Semprini (#4)

2007-12-24 20:46:00 Semprini (1) #4

Az alapötletet már két évvel korábban elsütötték a Mementóban, erőszakos film is volt már egy néhány, szóval újdonságértéke a filmnek számomra nincs, viszont a rángatózó kézikamerás felvételektől amatőr filmnek tűnik.
Biztosan vannak ennél rosszabb filmek is, de hirtelen nem jut eszembe egy sem, csak olyan ami másképpen rossz...
Az előttem szólók ugyan ötösre osztályozták a filmet, de egyikük sem írta le, hogy mi tetszett neki annyira benne...
Szóval bocsi mindenkitől, de ez nálam 0/10

2007-12-24 20:32:35 emőke (5) #3

Én már láttam ötször, és mind az ötször maximálisan élveztem minden pillanatot. Akkor most velem nagy bajok vannak? :p

előzmény: dabo (#1)

2007-12-24 15:58:51 Cesare Gonzago (5) #2

Egyetértek: filmvásznon ilyen mértékű erőszakot még sosem láttam... (Ha egyáltalán van az erőszaknak bármiféle "mértéke". Brutális film.)

előzmény: dabo (#1)

2007-12-24 15:17:59 dabo (5) #1

Halmozottan erős idegzetű egyedek is csak egyszer tudják megnézni egy emberöltőn belül.