12 Years a Slave (2013) ☆ 👁

12 év rabszolgaság

(Steve McQueen (III))

amerikai-angol dráma, életrajzi film, történelmi film

3,7
★★★☆☆
651 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2017-11-01 08:45:49 Norbert Simon (4) #70

A színészi alakítások nekem személy szerint nagyon tetszettek. Maximálisan meg voltam velük elégedve. A forgatókönyvet igaz történet inspirálta, egy önéletrajzi ihletésű regény melyet egy Solomon Northup nevű afroamerikai férfi írt. A történetet elég meghatónak, érzelmesnek, és igen érdekesnek találtam. Azonban aki nem bírja az erőszakot az szerintem maradjon távol tőle. Szerintem az egyes jelenetek eléggé brutálisak, nyersek és realisztikusak lettek. Nem olyan sok volt benne azért (szerintem nem volt olyan tömény de azért tudott hatásos lenni az a néhány is). Általában bírom az ilyeneket. Azokat a filmeket én általában nagyon szoktam kedvelni melyek valós eseményeken alapulnak. Én személy szerint meg szeretnék adni négy csillagot erre a filmre. Úgy vélem annyit mindenképpen megérdemel ez az alkotás.

2017-03-14 17:26:46 Bubu (3) #69

Kár, hogy egy ilyen fontos témát így elrontottak. A sok nagytotállal, semmibe futó jelenettel nyújtották, mint a rétestésztát. Szép képek voltak, de csak vontatottá tették a filmet. Ha ehelyett a főszereplőt vagy a többi karaktert elmélyítették volna jobban, talán megérint a film. Értjük, a rabszolgaság intézménye barbár, embertelen, sokunk számára elképzelhetetlen. De ha választhatnék, hogy fél percig, vagy két percig nézzem, hogy szétcincálnak egy embert, a fél percet választom. Azzal is bőven beivódott volna az emlékeimbe, sőt hatásosabb lehetett volna. Így akaratlanul is elhatárolódik az ember a témától.
A főszereplő sorsa bár szörnyű, róla, mint emberről mégsem tudtunk meg semmit, csak azt, mi történt vele. Empátiát inkább Patsy ébresztett. Az ő története sokkal durvább, mert ebben nőtt fel, és az egész életét játékszerként kell töltenie egy elmebeteg házaspár játszmáiban. Ő a szó minden értelmében rabszolga: jogi, testi, lelki, szexuális, szellemi, fizikai rab. Őérte nem jön senki, csak a halál, ami viszont nem jöhet elég korán, bárhogy hajszolja szerencsétlen.
Azért könnyű innen azt mondani, inkább meghalnék, meg szembemennék a rendszerrel. De ők már születésük előtt is rabszolgák voltak, így nevelték őket. A tiltakozást csírájában elfojtják, a gazda parancsára bármikor felköthetnek, megnyomoríthatnak, és nem csak egy embert, akár a többieket is. Mert lehet, hogy egy ember eldobná az életét, de ha azt mondják, nem te fizetsz meg érte, hanem akit szeretsz? Az ember általában olyan, hogy a túlélésért alkalmazkodik. És ez az ösztön nem törölhető csak úgy ki.
Ha valahogy fel is tudták volna szabadítani magukat, akkor is jön a kérdés: és most? Egész életükben másoktól függtek, engedélyt kértek mindenért és nem tanították meg nekik soha, hogy kell önállóan létezni, dönteni. És akkor is a többség ferde szemmel néz arra is, aki szabad. Vagy elrabolja, és eladja újra...

2016-06-10 17:30:32 Szamár (4) #68

Korrekt, de miután bepótoltam a rendező korábbi filmjeit (Shame, Hunger), két év távlatából visszamenőlegesen csalódtam benne. :)

2015-03-29 21:48:35 BalaKovesi (5) #67

Hát....mit ne mondjak megrázó film :)
ja és az elég érdekes hogy Solomon rejtélyes körülmények között tűnt el és halt meg

2015-02-24 16:30:45 Egy filmkritikus (5) #66

Köszönöm, most már tiszta minden.

2015-02-24 06:47:51 BonnyJohnny (4) #65

Ő volt a film egyik producere, és ezt a fehér lelkiismeret karaktert magának szerette volna.

előzmény: Egy filmkritikus (#63)

2015-02-24 00:19:58 Egy filmkritikus (5) #64

Olyan jól meglettünk volna nélküle is. Nagyon jó kevésbé ismert, de igazán szuper színészek is tökéletesre alakították volna, de így engem kissé már elhunyorított az amúgy kellemes csillogás.

2015-02-24 00:18:04 Egy filmkritikus (5) #63

Nagyon jó film, fantasztikus színészi alakításokkal, és nagyon jól érzékelteti a valószínűleg a könyvben is úgy lévő vontatottságot. (Sajnos nálunk nem jelent meg - még! Mert ezek után biztos meg fog.)Tetszik, hogy nem átsuhaunk egy élettörténeten, hanem majdhogynem sajátként éljük meg, mer lassú, és le-leragadunk egy-egy mély jelenetnél.
De valaki meg tudná mondani, hogy MIÉRT RAKTÁK MÁR BELE EBBE A FILMBE IS BRAD PITTET???

2015-02-18 18:01:44 hirien (5) #62

Nálam nagy hatást ért el, teljes katarzis volt. Mikor vége lett, csak ültem, nagyon furcsán éreztem magam... a legpozitívabb értelemben. Kemény film, de valóban gyönyörű.
Ui, Michael Fassbender egyik karakterét sem utáltam még feleannyira sem, mint itt. Pedig egyébként nagyon kedvelem a színészt. :)

2015-01-17 07:07:18 ifj. Ó. Posszum (4) #61

Megalkuvóbb már, mint az Éhség, de még mindig letisztult, szép és kegyetlen.

2014-07-08 12:11:44 Xuja (5) #60

Valóban egy sablonos Oscar-ra készült dráma lenne, azonban McQueen nagyon finoman hangolja a filmet a saját szájíze szerint, és végeredményben ha nem is egy kifejezetten egyedi, de semmiképpen se egy sokat látott, bejáratott művet kapunk. A színészek fantasztikusak, a fényképezés nemkülönben, és a több mint kétórás játékidő ellenére ritkaság, hogy leülne a film.

2014-05-27 07:56:50 Leppard (2) #59

Ez a Steve McQueen (III) nevű rendezőzseni sem lesz a kedvencem azt hiszem...

2014-05-23 09:27:37 Ugor (5) #58

Ha tényleg csak ezért nem nézed meg, akkor ne nézd meg.

előzmény: tomside (#57)

2014-05-23 09:25:24 tomside (?) #57

Ha tényleg csak ennyi - mert egyébként nem érdekel -, ennyiért nem nézem meg.

előzmény: asda (#56)

2014-05-23 02:24:38 asda (3) #56

Jó az operatőr.

2014-05-09 17:05:08 csabaga (4) #55

Olyan 3/4,de a mű nagyrészt kerüli a giccset,így megadom a 4-es osztályzatot.

Egy Oscar díjas alkotástól viszont többet vártam.Bár az utóbbi 10 évben sokszor vagyok így...

2014-03-14 18:38:39 opposition (2) #54

Meglepően gyenge: gyenge a rendezés, gyenge a színészi alakítások zöme és gyenge (zavaróan hatásvadász) az egész történet. Nem tudunk meg semmit a szereplőkről, az életükről, semmiről...csak azt tudjuk meg, hogy rabszolgának lenni szívás...de ezt eddig is tudtuk...
Az Oscar nonszensz, Lupita Nyong'o díja pedig egyenesen ufo-rejtély.

2014-03-04 20:53:41 Szökkencs (3) #53

Elmesél egy valós eseményen alapuló történetet. Ezt korrekt módon, precízen teszi, nincs hiba a külsőségekkel, impozáns film. De semmi több. Nem rendített meg, nem gondolkodtatott el, nem mozdított meg bennem semmit, csupán végigvitt egy eseménysoron, nincs súlypontozás, nincsenek hangsúlyok, említésre méltó, emlékezetes párbeszédek, képek. A rabszolga és rabszolgatartó viszonyáról már készültek korábban jobb filmek, írtak róla jobb könyveket. A befejezés pedig nagyon lapos, semmitmondó.
Az Oscart illet megkapnia, fehér Amerika még mindig vezekel.

2014-03-04 17:58:34 hhgygy (?) #52

De hiszen ott van a Zeitgeist több része is neked, LoL

előzmény: purplerain (#48)

2014-03-03 13:40:39 Oscee (3) #51

az echo tv-bol szerzed ezeket az informaciokat?

előzmény: Glasseye (#44)

2014-03-03 10:54:28 purplerain (?) #50

Persze, nem megyek bele jobban mert itt nem lehet, de örülök, hogy legalább egyetértesz!! :D

előzmény: Ugor (#49)

2014-03-03 10:35:21 Ugor (5) #49

Igen, arról is kell, hogy szóljanak a filmek. De nem csak arról. És ne fáradj, mert napi politizálásba mégsem fogunk itt belesodródni a téma kapcsán.

előzmény: purplerain (#48)

2014-03-03 10:29:57 purplerain (?) #48

Majd amikor az agyonvert tanárbácsikról, meg a manipulált árfolyamokról, aranyárról, a magas hitel miatt öngyilkosságba kergetett emberekről vagy a hitelcsapdába kergetett országokról is lesz film amit Oscar díjjal jutalmaznak, akkor azt mondom, hogy egyensúly van a világban.

előzmény: Ugor (#46)

2014-03-03 09:21:31 McCl@ne (4) #47

Teljesen egyetértek, sőt!
Külön hálásnak kellene lennünk, hogy Steve McQueenhez hasonló tehetségek nyúlnak ehhez az érzékeny témához, és így didaktikus nagyotmondástól hangos propagandafilm helyett egy ízlésesen tálalt, kiváló arányérzékkel megáldott, tanmesétől távol álló remekmű születhetett.
Egy fekete rendezőtől ez a film így, ebben a formában kb. annyira "Oscarra készült" (nagyon gyűlölt, lekezelő jelzőnek tartom), mint a Dallas Buyers Club: semennyire.

előzmény: Ugor (#46)

2014-03-03 08:58:58 Ugor (5) #46

Ez a film nem a négerekről szól. Ha már ezt a szót használjuk... Ez a fehér ember és az őt támogató ideológia lelkiismereti terhe, és természetesen nem elég ezt a dolgot egyszer vagy kétszer kelletlenül megemlíteni, mert attól nem lesz könnyebb semmi. Rossz válasz és elfogadhatatlan, hogy jól van már na, eleget beszéltünk már erről, mert nem lehet róla eleget beszélni, és évente vissza kell rá térni mindaddig, amíg mindenkiben nem tudatosul a történelmi bűn. Ahogy nem lehet lehazudni és eljelentékteleníteni pl. a kommunisták vagy a keresztények bűneit, ugyanúgy nem lehet elég a holokausztból, amerikai (vagy más földrészbeli) rabszolgaságból, amerikai indiánokból, Don-kanyarból, Isonzóból, szerb vérengzésből stb. és minden olyan dologból, ami eltérő megítélés alá esik nemzetek vagy népcsoportok között. Az ilyen filmek persze, hogy népszerűek, persze, hogy az átlagosnál több propagandát kapnak és persze, hogy díjakat is. Nem baj, rendben van ez így.

2014-03-03 08:49:31 McCl@ne (4) #45

Oké, öblíthetsz :)

előzmény: Glasseye (#44)

2014-03-03 08:12:49 Glasseye (?) #44

Meg mondom én hogy szerintem miért ez a film nyert: Az USA elnöke is néger és egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a négerek esélyengyenlősége Amerikában. Ott még kb olyan szinten vannak társadalmilag mint magyarországon a cigányok. Szóval az akadémia egy kicsit benyal nekik. Nem biztos hogy csak emiatt de biztos hogy nagyon nagy részben ez is közrejátszhatott abban hogy ez lett a legjobb film.

előzmény: limupei (#43)

2014-03-03 06:35:52 limupei (4) #43

Már vártam az elsőt :)
De mesélj, akkor miért nem ment eddig egy néger rabszolgákról szóló filmnek sem? Vagy a Django elszabadul is azért kapott párat? Ha már ez a logika...

előzmény: Zsocci (#41)

2014-03-03 06:32:38 Leslie (4) #42

Kezdődik. A nyertes film sorsa. :)

2014-03-03 06:29:18 Zsocci (2) #41

Nagyon gyenge film. Nincs íve, nem szerettem meg a szereplőket. Oscar csak azért ment neki, mert a néger rabszolgaságról szól.

2014-03-01 13:00:23 Oscee (3) #40

Igaz történetből írt könyvből írt rabszolgafilm, X+1-edik kör. Olyan is. Jó, jó, de ezt a klisét én láttam már párszor.

2014-02-12 18:02:39 JeszKar (4) #39

Négyes és ötös között filózok, mert egyrészről látom, hogy remekül van a film elkészítve, és eljátszva, de másrészről az jár a fejemben, hogy a történet felépítése nem túl acélos.
A főhőst elkapják - nem is igazán tudjuk meg, hogyan - sodródik egyik ültetvényről a másikra, majd egy szerencsés véletlenek köszönhetően megmenekül. - elolvasva még nem is hangzik filmalapanyagnak :)

Egyébként azzal nem értek egyet, hogy egyoldalú film, sőt nekem kifejezetten tetszett, hogy kicsit szürkítik a filmet, és nem minden fekete-fehér. Nem minden fehér szadista állat, és nem minden fekete egy szerencsétlen jóságos áldozat. Ez nekem kifejezetten növelte a film hitelességét.

2014-02-03 23:05:33 gomez1000 (4) #38

Merész dolog párhuzamot vonni, de számomra a Hotel Rwanda, ahol ugyancsak a négerek a főszereplők, sokkal ütősebb és maradandóbb alkotás lett, mint a 12 év rabszolgaság. Ott is az elnyomásé a főszerep, és az igazán remek megvalósítással készült. Ahogy Tenebra is írta, itt semmi igazán különleges nincs, a katarzis is elhanyagolt, és bár van néhány pillanata, ami könnyeket csal a szemekbe, igazán erős jelenet kevés akad. Nem állítom, hogy rossz film, de túlzottan vontatott, és második megnézésre nem is ajánlanám, mert nem fog újdonságot nyújtani.
★★★★

2014-01-29 12:13:46 Tenebra (3) #37

Szép történet, jól megcsinált film... ...de nekem semmi pluszt nem tudott nyújtani. Jó, bevallom, exploitatív alapon néztem meg, mert kíváncsi voltam, hogy miféle durvaságok lesznek majd benne (hiszen egy rabszolgás filmről van szó, melyre jellemző az erőszak). :P Nyilván persze nem egy Mandingo-szintet vártam, de igazából ez a része is elég visszafogott volt. Egy tisztességes iparosmunka, úgymond, mindenféle extermitás mellőzésével. Félreértés ne essék, nem élvezem ezeket a jeleneteket, de úgymond szeretek elborzadni. :D Kivételt képez az utolsó nagy korbácsolás. Azt émelyítően rossz volt nézni, utána meg a szerencsétlen lánynak a szó szerint húsig hasított hátát... Rohadjon meg az összes rabszolgatartó. Ja, már megrohadt. :D

Na, persze nem ez egy film pozitívuma, a Mandingo is több volt azért szex-erőszak jelenetek tömkelegénél. Itt is meg van az a vonulat, ami érdekessé teszi, és persze leköti az ember figyelmét. Csak éppen én vártam, hogy majd lesz valami nagyon különleges, valami húsba vágó jelenet, mint McQueen előző két filmjében. De nem. Csak vártam a katarzist, de nem jött el. Pedig a sztori jó, izgalmas, kellőképp felháborító is, de valahogy most nem sikerült olyan maradandó élményre. Nem gondolkodok rajta a tegnap esti megtekintés óta, nem akarom újranézni sem, mint a Shame-et vagy az Éhséget. Többet vártam, na.

Fassbender viszont itt is zseniális. És a színészek úgy általában azok voltak, ez tényleg kiemelkedő része a filmnek. De Fassbender abszolút. Eddig inkább szépfiúkat vagy macsókat vagy gyötrődő antihősöket játszott. Itt egy majdhogynem velejéig romlott, amorális figura, aki fel se fogja, hogy amit csinál, az rossz. Bááár... Azért reflektál rá valamennyire pl. az első hegedülős jelenetben. De mégis: nagyon jó volt látni Fassbender másik, újabb arcát. Jól állt neki ez a gonosz szerep.

Most így hirtelen egy emlékezetes jelenet csak eszembe jutott: mikor Solomon berág a tenyérbe mászó ficsúrra az építkezésnél, és megtagadva a parancsot ráveti magát, majd összeveri ostorral. Az elég ütősre sikeredett, szó szerint és átvitt értelemben is.

Viszont ezen kívül nem nyújtott számomra többet, mint a hasonszőrű rabszolgafilmek. Max. annyit, hogy ez igaz történeten alapult.

2014-01-28 21:33:24 cinemagi (3) #36

jaj, szörnyű olvasni ezt a sok életellenes oktondiságot. mindenki bizonyítson a saját életében..

2014-01-25 18:32:13 Leslie (4) #35

A vége felé, annál a bizonyos jeletnél valami olyan választás elé van állítva a főhős, mint az Ötödik pecsét szereplői: Tomóceusz Katatiki leszel vagy Gyugyu. Szerintem nem jól döntött, de a másik választás sem lett volna jó persze. Van elképzelésem arról, hogy én hogyan döntöttem volna, de nyilván nem tudom, hogy élesben mi történne, ahogy az Ötödik pecsét szereplői sem tudták.

2014-01-25 10:20:00 Ugor (5) #34

Kitépett nyelvvel, kivert fogakkal, lánccal a lábon dehogy nem bírtad volna ki, hogy ne szólj be.

előzmény: BonnyJohnny (#33)

2014-01-25 09:20:42 BonnyJohnny (4) #33

Néhány állammal odébb várta a szabadság.
Ja, szökj el Ausztriából Németországon át Luxemburgig. Ugyanaz a nyelv, ugyanaz a (nyugat-európai) kultúra, de azért sok mérföld, sok település, sok ember, sok határ. És most szökj el úgy, hogy a bőrszíned elüt minden szabad emberétől (mai multikultúrában ehhez képzeld magad zöld színűnek). És most képzeld hozzá, hogy ezekben az államokban tucatnyi szabadcsapat van, akik ilyenek elkapására alakultak, és konkrétan ezekből élnek. Ja, és mindenki gyűlöli a zöld színűeket.

Ha meg nem sikerül, akkor megölik és kész.
Hát, de ő nem akart meghalni. Túlélni akart, ezt többször elmondja. (Én is azt akarnám.)
Ha már a "mi lett volna ha..." történeteknél járunk, én szerintem nem a hősködésbe haltam volna bele, hanem az okoskodásba. :) Ha műveltebb és értelmesebb lennék, mint a fogvatartóim zöme, akkor tuti nem bírtam volna ki 12 évig, hogy ne szóljak be. :D

előzmény: Leslie (#30)

2014-01-24 21:50:23 Leslie (4) #32

Ez a kérdés egyébként engem is foglalkoztat, hogy többség adott esetben miért tűr el ennyi mindent a kisebbségnek. Az a szomorú, hogy szerintem mi sem reagálunk feltétlenül másképp... A gondolat folytatása pedig már nem fér bele a KT kereteibe. :)

előzmény: Ugor (#31)

2014-01-24 21:43:25 Ugor (5) #31

Ok, értettem elsőre is, mit írtál. Csak az is igaz, amit én, meg amiért. Egyébként lent én is azt írtam, hogy nem értem, hogy ennyien voltak ennyivel szemben és mégis hagyták. (Ld. Napfény íze utalás.) Azóta is gondolkodom rajta, és most "hangosan" gondolkodtam megint. Mert valahogy az ember próbálja megfejteni az okát. Hiszen mi nyilván másképp reagálnánk. De hogy is?

előzmény: Leslie (#30)

2014-01-24 21:40:40 Leslie (4) #30

Pont ezt írtam utána, hogy én így nem akartam volna túlélni. Nem feltétlenül rambós értelemben értettem a nem tűrést.
Más út pedig pont a főhősnek lehetett volna. Néhány állammal odébb várta a szabadság. A szökés egy esély. Ha meg nem sikerül, akkor megölik és kész.

előzmény: Ugor (#29)

2014-01-24 21:25:54 Ugor (5) #29

"...de én ezt így nem tűrném egy napig sem, nemhogy 12 évig."
Verbálrambókkal tele van az internet. )) Mindenki akkorát bevágna, meg kinyírná, meg lerúgná, meg szétverné, stb. naponta a kommentekben. De ha belegondolunk, hogy szinte minden országban volt rabszolgaság... ok, mindig az ókori nagybirodalmak jutnak először eszünkbe, Egyiptom meg Róma, de mindenhol volt, nyilván nálunk is, az elfogott gótok, szarmaták, alánok, szlávok, stb. dolgoztak ezerrel halálig, csak ezt nem annyira hangoztatjuk. Később évszázadokig jobbágynak neveztük az ilyent, nem rabszolgának, adták-vették őket egyenként, párban, falustól, meg akár meg is ölték, kényre-kedvre. Csak nem vagyunk rá büszkék. A pallosjogot nem emlegetjük, legfeljebb az első éjszaka jogát sunyin vigyorogva. És miért tűrték el százezrek vagy milliók? Mert túl akartak élni. Vagy mert egyszerűen nem volt más út. Volt néha Spartacus, Robin Hood, meg Tell Vilmos, meg Dózsa György, de szerintem ezeket is inkább csak mint hősi legendákat ápoljuk, úgy ahogy ma tudjuk.

2014-01-24 21:08:17 Leslie (4) #28

Kicsit határozottabb ellentmondásra gondoltam, kb úgy ahogy Paul Dano karakterével szemben tette, csak be is fejezve. Ja és nem egyedül, hanem egyszerre mindenki. Vagy akkor megszökni miért nem próbált? Az annyira evidens lett volna.
Csak magamból tudok kiindulni, de én ezt így nem tűrném egy napig sem, nemhogy 12 évig. Jó persze, én könnyen beszélek a 21. századi Európából. De én inkább kinyírattam volna magam. Kb az a fickó lettem volna, akit az elején kidobnak a hajóból. :)

Néhány jelenet pedig, mint a táncoltatás vagy a végén a korbácsoltatás pedig már inkább groteszk volt nekem, és a Saló ugrott be róla.

előzmény: limupei (#27)

2014-01-24 21:00:12 limupei (4) #27

Volt, ki ellentmondott. Ott lógtak a fán.

előzmény: Leslie (#26)

2014-01-24 19:22:34 Leslie (4) #26

Furmányos egy film ez. Nehéz rá 4-esnél rosszabbat adni, de szeretni abszolút nem lehet. Nyilván felmondja az önéletrajzot szép plasztikusan, helyenként talán hatásvadász módon. (A passió-effektus?) Akkor viszont maga a sztori kevés egy filmhez. Sajnálni nagyon lehet Solomont, szimpatizálni is vele, de nem egy érdekes karakter, nem is ismerjük meg igazán. Ahogy senki mást sem a filmben. A főhős sodródik az eseményekkel, soha nem próbál megszökni, majd a végén szerencséje lesz. Ennyi, a szinopszisban megint benne van a teljes film, amit nem szeretek. Az idő múlását is valahogy érzékeltetni kellett volna, mert a 12 év legfeljebb néhány hónapnak tűnt.
És egyszerűen nem megy a fejembe (ahogy másoknak sem), hogy a rabszolgák miért nem mondtak soha ellent, miért nem mondták a "gazdának" hogy na most van vége. Aki egész életében rabszolga volt, annál még talán megértem, na de Solomon? De hogy ne csak rosszat mondjak: ez a film fontos film és egyébként működik is.
Ettől még pl az Elfújta a szelet saját műfajában sokkal jobbnak tartom. Annak ugyanis nem ez volt a témája, és amit akart, azt sokkal jobban megvalósította, mint ez a film a sajátját.

2014-01-19 20:03:21 Ugor (5) #25

Először a gondolataim, rendezetlenül, ahogy jön a film után. Ez egy nagyon erős film, bár az elején nem látszott annak. Azután nagyon szépen sodort, belejött. Nem értem a négereket (nem tévesztettem el, nem afroamericant vagy black-et akartam írni): miért lettek ezért vagy ezek után mániákus, éneklő keresztények?? Ez már a sokadik film, ahol ilyeneket motyogok hangtalanul magamban, hogy a fehér ember, ill. a keresztények a legrohadtabb állatfajta… Ezt nem lehet lemosni, ezt nem lehet megmagyarázni, ezt nem lehet szőnyeg alá söpörni. Ez rajtunk maradt, ég, fáj. Más: nem értem az indiános részt. Mit akart ezzel a rendező? Megálltak táncikálni, énekelgetni? Mi az üzenet? Hogy az indiánok is? De mit? Az jutott eszembe, hogy a filmben szereplő fehérek és feketék milyen alapvetően különböznek. A fehérek idealisztikusan rosszak (egy-két kivétellel), a feketék pedig idealisztikusan jól, széplelkek, minden belső lelki gazdagsággal megáldva. De talán a film miatt.… a valóság ennél nyilván árnyaltabb. Eszembe jutott közben a méltatlanul lekicsinylett Forman-féle Ragtime. Egy marék székletért fellázadt, harcolt, sarokba szorított a főhős… és itt? Közben eszembe jutott A napfény íze is. Amikor utólag megkérdezik a fiút, hogy végignézte apja megkínzását, megölését? Hányan voltak?? És hányan a csendőrök??? És mi a válasz? A rabszolgák hányan voltak? A farmerek és felügyelők hányan??
(U. i.: tegnap újranéztem a Django elszabadult, bemelegítésképpen)

2014-01-18 00:27:18 CaNcOe (4) #24

Nyilván szórakoztatóbb a Django, meg talán jobban is élveztem, de ehhez a témához így kell stílusosan nyúlni. "Könyvszerű" film (a hosszan kitartott vágóképekkel és részletesen megmutatott arcokkal olyan, mintha olvasná az ember a sztorit), ami engem hamar megvett. Zimmer viszont sajnos csalódást keltően dolgozik Az őrület határán sablonjaival.

2014-01-13 21:43:15 zsandar filip (3) #23

Igazán szép amerikai múvi. Számomra mégsem állt össze az imádott Fassbender ellenére sem...

Annyira kívülről szemléltem az eseményeket, megjósolván a jó, jobb és gonosz, gonoszabb szerepköröket, és a forgatókönyv rájuk eső szeletét, szinte semmi nem juttatott a mozis, imádott hangulatba, átélésbe, drukkolásba, ha belehalok, könnyekig...
Egyedül az indít meg, hogy a felidézővel valójában megtörtént, ráadásul a XIX. században, no ez, ha belefeledkezem fantáziámba, visszautazom, valódi horror.

De nem itt ezen a filmvásznon.

2014-01-12 23:06:45 Adam Taylor (3) #22

Szerencsére a meg is akarja mondani a tutit meg nem is-játékból én úgy érzem, a film egészére nézve az utóbbi került ki győztesen, és ez persze jó - viszont nekem hiányzott, hogy megkapó drámát, igazi, maradandó pillanatokat tényleg csak egy maroknyi jelenettől kaptam. A Pitt-karakter persze szájbarágós, de mozizás közben bevette a gyomrom, csak így, ennyi emlegetés hatására kezd el csikarni tőle a hasam. A színészek mind fantasztikusak, és lényegében ezért csúszott 3-ról 4-re a film - ezen kívül egy szépen megcsinált, néhol érdekes és elnyújtott dráma, amit távolról sem neveznék az év filmjének.

2014-01-10 23:29:23 cinemagi (3) #21

szép nagy amerikai film volt, olyan igazi "hans zimmeres", "brad prittes". . fassbinder szuper, mint mindig, de a rendezőtől nem többet, csak kicsit mást várnék. kevesebb hollywoodot.

2014-01-07 22:13:41 robertjordan (5) #20

Letaglózó filmalkotás.

2014-01-07 12:40:16 nygaben (3) #19

értem az érveid, de megmondom őszintén, nem nagy kunszt túlszárnyalni a Lincolnt, és nem hiszem, hogy a feelgood egyetlen említésre méltó ellentéte éppen ez a fajta szembenézés volna.

és nem Pitt-tel van bajom, hanem azzal, hogy ismételten egy archetípus lép fel vele, a bölcs, aki pár mondatban képes a szádba rágni, miért nincs rendjén ez az egész (ugyanígy Fassbender sem eléggé árnyalt, de még a főszereplő sem).. tisztességgel meg van csinálva ez a film, de elmegy olyanokon, hogy Solomon beáll énekelni a többi rabszolgához. Szép jelenet, de túlontúl gesztusértékű, és sablonos; mint ahogy majdnem az egész film az. Ha valami fontosat kellene kiemelnem belőle, az a néhol nagyon jól eltalált abszurd légkör, hogy mennyire esetleges minden (nekem a holokausztot idézte fel). Ez megy szét Pitt nagy monológjánál, amely baromi könnyű összefoglaló, de a film nem erről kellene, hogy szóljon.

előzmény: Olórin (#12)

2014-01-05 20:26:59 limupei (4) #18

Nyolcvanas évek az amerikai tévében, el tudom képzelni :)

Egyébként messze nem tökéletes a film, például egy A nagy szépséghez képest sehol nincs, de ha a Gravity-nek megadtam az ötöst, akkor ennek is muszáj megadnom.

előzmény: critixx (#17)

2014-01-05 20:23:39 critixx (?) #17

Egy tévéfilmes verzió már készült a sztoriból a '80-as években, Avery "Sisko kapitány" Brooks főszereplésével. :-)

előzmény: limupei (#16)

2014-01-05 20:21:06 limupei (4) #16

Ennek a filmnek már rég el kellett volna készülnie. Nem úgy, hogy a lényeget elfújja a szél, nem bíborszínben, hanem így.

2014-01-05 17:54:28 tomasso (5) #15

Felkavaró filmélmény, kiváló színészi játékkal és rendezéssel. Brad Pitt valóban nem illik a képbe, de szerencsére nem kapott túl nagy szerepet.

2014-01-05 12:40:27 yahooboi (?) #14

Megrázó képek, remek casting, kiemelkedő Oscar-gyanús alakítások (Fassbender, Ejiofor), élményszámba menő fényképezés,szinte tökéletes alkotás. Viszont van egy óriási hibája, hogy nem pótolt hiányt, nem mondott semmi újat, kvázi teljesen felesleges. És engem is rettenetesen zavar az a tény, hogy nagyon éles a határvonal negatív és pozitív szereplők között. Brad Pitt pedig, mint a néző lelkiismerete? Az a baj ezzel a filmmel, hogy nem lehet róla sokáig beszélni, mert mindent el akar mondani a néző helyett és meg is teszi. Tipikus "oscaros" film.

2014-01-05 02:55:48 kobretti88 (5) #13

Úgy érzem elhamarkodottan pontoztam 100 %-ra filmet. Ugyan még mindig zseniálisnak tartom, de nem érte el nálam azt a hatást mint a a Gravitáció, a Wall Street farkasa és a Fogságban. Ennek ellenére megérdemel egy 90 %-ot. A zenéjét összehasonlítottam az őrület határán zenéjével és sajnos tényleg sok a hasonlóság, kicsit hatásvadász a zene, de nem rossz. A színészek közül még a 2 gyerekes anya volt nagyon idegesítő az állandó sírásával.

Végső osztályzat : 90 %

2014-01-04 13:47:18 Olórin (4) #12

Pont az a jó benne, hogy nem megy túl az "és"-en. Az összes többi hasonló film túlment rajta (általában rohadt giccsesen), Spielberg Lincolnjával és Amistadjával kezdve. Hogy ti., igen, a rabszolgaság egy rossz dolog, de nem baj, mert mi fehérek végül eltöröltük, helyesen cselekedtünk, hősök vagyunk, büszkék lehetünk magunkra, szóval MINDEN RENDBEN VAN. A 12 év rabszolgaság az első film, ami ebben a kontextusban nem a fehér ember lelkiismeretét simogatja, hanem bemutatja az állapotokat, amiket miattuk szenvedtek el a feketék. Ez az, ami szembenézés a múlttal, a történelemmel, nem a fenti feelgood megközelítés.

Plusz abban, ahogy a fehérek szempontját bemutatja (a lelkiismeretét piába fojtó hajcsár, a civilizáció maszkja mögül a rendszert kihasználó, illetve a szadista ültetvényes), mégiscsak túlmegy az "és"-en. Pitt meg pusztán ott hibázott, hogy magára osztotta azt a szerepet - ha nem ő játszaná, senkinek egy rossz szava sem lenne a karakterre.

előzmény: nygaben (#10)

2014-01-04 13:21:02 Gatyamadzag (5) #11

Brad Pitt a nagyon jó fehér karakter oké igaz, de ott van Ford aki jó ember egy rossz korszakban, nem akar semmibe beavatkozni de nem kegyetlenkedik szórakoztatásból, armsby akinek a szemében csak a kapzsiságtól csillog bármi is. De a film elején is több pozitív fehér karaktert látni. Részemről szerintem tökéletesen árnyalt volt ez, azon kívül hogy Pitt egy picit kilógott semmi bajom nem volt a filmmel. Sőt, ha egy filmet tudtam volna csak idén megnézni akkor nem bánnám hogy az a 12 év rabszolgaság volt.

2014-01-04 02:37:12 nygaben (3) #10

így van :), elnézést, ha érthetetlenül fogalmaztam.

Solomon a 12 Years a Slave-ből (Hans Zimmer): [link]
Unravelling Theme (Harry Escott): [link]
The Thin Red Line (Hans Zimmer): [link]

de mondom, nem ez a bajom főleg ezzel a filmmel.
Egyfelől szerintem iszonyat hatásvadász, és túlságosan nagyra tör, nagyon el akar mondani valamit, de ahhoz nem eléggé érett; bántó, hogy alapvető és egyoldalú válaszokat próbál bekajáltatni velem, aligha fedezhető fel ebben a két órában bármi innovatív dolog. Külön vállveregetés azért, hogy behívja Brad Pittet egy röhejes monológra, és Fassbendert se képes kiszolgálni (akár az Éhséghez, akár a Shame-hez képest), de azért a rendező viszi őt filmről filmre, mintha ettől megtanulna rendezni és forgatókönyvet írni. Ne már, hogy manapság hátast kell dobni egy olyan filmtől, ami pusztán csak annyit képes közvetíteni, hogy a rabszolgatartás egy baromi igazságtalan dolog. Tényleg az. És? Na, ezen az "és?"-en képtelen túlmenni McQueen, és ezért lesz a filmje nem több, mint egy középszerű, könnyen felejthető alkotás.

előzmény: purplerain (#6)

2014-01-03 22:56:34 kobretti88 (5) #9

Szívbemarkoló, drámai, kegyetlen alkotás. A fényképezést kitűnő nagyszerá nagy totálokkal. Hans Zimmer zenéje tényleg hajaz Az Őrület határán zenéjére, de ennek ellenére nagyon jó. A színészek közül Chiwetel Ejiofor és Michael Fassbender brutálisat alakít. Benedict Cumberbatch ezúttal csak jó. Aki viszont baromi irritált az Paul dano, sajnos a figurája is olyan, hogy legszívesebben főbe lőttem volna. Epps feleségét is szívből ehet utálni, aki ugyanolyan négergyűlölő mint a férje. A Patsyt alakítő színésznő is rmek, a véégre naygon megsajnáltam. Az ő helyzete még rosszabb mint Solomoné. Talán nem ez érdemelné meg a Legjobb Film Oscart, de én nem lennék csalódott, ha mégis ez történne. Ejiofor, Fassbender viszont megérdemelné az Oscart.

100 %

2014-01-03 08:56:20 Daemiaen (4) #8

Persze, számon lehet McQueenen kérni a kommercializálódását, ugyanakkor a rabszolgaságot más, emberközelibb szemszögből mutatja be, a karakterrajzok tekintetében pedig a sztereotípiákat nagyrészt levetkező módot alkalmaz. Ekképp válik valóban fekete-fehérré, azaz totális ellentétté a gyönyörű Georgia és az azt uralók fekete lelke.

2014-01-02 18:54:29 Brumi (2) #7

McQueen, a nagy MŰVÉSZ újabb kínosan hatásvadász darabbal rukkolt elő, csak ezt most a kritikusok és a nézők is egyöntetűen bekajálták. Könyörgöm, miért? McQueent nem érdekli a psziché, ő az emberi testet ért atrocitásokat vizsgálja. Festőként ez rendben is van, valóban gyönyörű képek találhatók a filmben, egy ilyen súlyos történetnél azonban elvárható lenne a néző részéről az érzelmi rezonancia. De az a pillanat még a giccs határán bőven túlcsorduló fináléban sem jön el. Változatos kínzások garmadája lendíti előre a nem létező cselekményt, míg végül megérkezik Brad Pitt, és pár mondatban kifejti, amit mindenki gondol a rabszolgaság embertelen intézményéről. Az egyetlen pozitív fehér karakter a filmben megmondja a tutit! Mert a fehérek csak habzó szájú, asszonyverő, alkoholista redneckek lehetnek, a feketék pedig mind Tamás bátyák. Aha, persze. Az árnyalt karakterábrázolás, mint olyan, manapság már nem divat? A legrosszabb az egészben mégis az, hogy McQueen nincs tisztában a vágóolló filmre gyakorolt jótékony hatásával: a kelleténél érezhetően hosszabb jelenetektől hamar unalmassá és sablonossá válik alkotása. Fél perc ütlegelésből is könnyen rá lehet jönni, hogy a szerencsétlen delikvensnek ez nagyon fáj, nem kell ehhez a szétkorbácsolt hátát hosszú másodpercekig premier plánba mutatni. A kevesebb néha bizony több!

2014-01-01 23:21:25 purplerain (?) #6

Most lehet én vagyok hülye, de nem értem a mondatod :) Kifejtenéd valahogy máshogy?

Hans Zimmer átvette a Harry Escott általá írt Brandon témát, amit Harry Escott pedig Hans Zimmer The Thin Red Line-jából nyúlt? Ilyesmi akart lenni?

előzmény: nygaben (#5)

2014-01-01 22:43:34 nygaben (3) #5

ja, Hans Zimmer szerezte, aki a Shame-es Harry Escott Brandonját vette át, amit meg amúgy annak idején Hans Zimmer nyomott le a The Thin Red Line-ban :D.. nem nagy ügy amúgy, de jól tükrözi, mennyire nincs képben se McQueen, se úgy anblokk ez az egész film.

2014-01-01 20:24:05 kobretti88 (5) #4

A héten végre megnézhetem. Már alig várom. A filmben szerepel két nagy kedvencem Benedict Cumberbatch és Michael Fassbender, ráádásul a film zenéjét Hans Zimmer szerezte :)

2013-12-31 11:26:32 emőke (3) #3

Mert annak ellenére, hogy a 12 év rabszolgaság egy szép film, rég láttam már ennyire szájbarágós-erőltetett történetet.
Ráadásul borzasztó hosszú, több mint 2 órás... már a vége fele minden jelenet után éreztem, hogy "naaaa, most lesz vége!", aztán mégsem. Ahogyan eddig is, most is Fassbender a legkiemelkedőbb pontja az egésznek, bár most nem róla kellene szólnia a történetnek.

előzmény: kobretti88 (#2)

2013-12-31 11:18:51 kobretti88 (5) #2

Ezt miért mondod?

előzmény: emőke (#1)

2013-12-31 10:44:22 emőke (3) #1

Kár McQueenért, pedig annyira jól indult.