Isteni műszak (2013) ☆ 👁

Heavenly Shift

(Bodzsár Márk)

magyar dráma, vígjáték

3,9
★★★★☆
424 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2019-09-03 11:30:34 kaamir (2) #54

Van benne ugyan néhány remek jelenet, de összességében inkább a kínos és erőltetett pillanatok dominálnak. Bodzsár nyilván imádja Tarantinót, a Coen tesókat és Guy Ritchie-t, de nagyon-nagyon rosszul használja az ő formuláikat. Főleg Coenék humánuma hiányzik, mert így az erőszak leginkább barbárságnak hat ebben a filmben. Kegyetlen film, szív és lélek nélkül, megspékelve a kötelező magyar alpárisággal.

2018-09-11 18:24:42 budaik (5) #53
2017-04-01 00:19:51 slawter (5) #52

A herkás jelenetek fantasztikusan jók.

2016-04-14 17:26:39 betti (5) #51

Bocs, lehet, hogy ismételni fogok másokat, még nem olvastam el a kommenteket (azért ez nem szokásom, általában először olvasok, aztán írok :-) ).
Engem nagyon elkapott ez a film. Először: megnéztem, tetszett, "beteg a humora, de jó", mondtam. Aztán megnéztem még egyszer, és azóta az van bennem, hogy miért nem hallottam én erről a filmről sokkal többet... Mert szerintem nagyon nagy. És pont úgy, hogy nem látszik annak. De ott vannak a száz százalékosan "odatett" karakterek, akiknek minden egyes tizedmásodperce tökéletes (Terikéig vagy épp a börtön ig.h-ig bezárólag), ott van egy alapvetően jól felismerhetőnek tűnő sztori, ami azért mégsem az, ott van az a beteg, de nagyon eltalált humor, egy nagyon korrektül végigvitt forgatókönyv, szuper rendezés, és ott van a héttérben, finoman, a közhelyek, a morbid szituk, a humoron túl valami nagyon szép, nagyon komoly harcról, szerelemről, áldozatról, sokmindenről. Majdhogynem elhallgatva. De ott van. Imádom.

2015-03-02 14:50:27 carmine (3) #50

Kicsit többet vártam, de nem volt rossz volt egyáltalán. De, hogy jó szívvel azt mondjam rá, hogy jó, ahhoz kellett volna egy rendesebb forgatókönyv. Viszont az alapok nagyon jók, főleg a karakterek, amihez még remek színészi alakítások is társulnak, különösön Rába Roland zseniális. De gyakorlatilag még az apróbb mellékszerepekben is jók a színészek. A rendezés is nagyon jó volt, remek képek és elején remek ritmus. Csak aztán elfogyott a forgatókönyv és a vége felé már inkább erőltetett volt, mint vicces. De érdemes azért megnézni, csak nekem kevés volt egy kicsit.

2014-12-30 23:36:28 dorothygale (5) #49

Nagyon kemény volt. Groteszk, új, valószerű, izgalmas, fordulatos, vicces. Nagyon tetszett.

2014-10-18 09:20:58 purplerain (5) #48

Megnéztem a Filmhét keretein belül és meg kell mondjam kellemesen csalódtam... Persze itt is uncsi, hogy nem tudott kitörni a szokásos 1956-szocializmus-rendszerváltás-kisebbség általános témakörök közül, de végül is most bevette a gyomrom, mert nem erre volt felfűzve a sztori és a lényeg.

Kellemesen aberrált, szürreális, meglepően bátran mutatja a véresebb jeleneteket. Jók a karakterek, jók a dumák és mivel itthon játszódik (a Keleti melletti kínai éttermen konkrétan beszartam :)), én meglepő módon jól szórakoztam. Mondom ezt úgy, hogy magyar filmre még mindig erős fenntartásokkal ülök be, és az itteni értékeléseimet is kéretik úgy nézni, hogy a magyar film keretein belül vannak elhelyezve (Coming out és Hajnal Timi mint támadási felület :))).

Vasárnap megyünk a Couch Surf-re, reméljük az se lesz nagyon rossz és akkor elmondhatom, hogy láttam egymás után pár jó magyar filmet. Sose hittem volna, komolyan.

2014-07-10 23:04:02 Kakimatyi (5) #47

A Kontroll óta a legjobb magyar közönségfilm.

2014-06-20 21:14:40 ketteve (2) #46

Hosszú idő után gondoltam újra megpróbálkozok egy magyar film megnézésével, hátha ebben a Vajna-féle rendszerben értelmesebb alkotások születnek (mint előtte), de megint csak csalódnom kellett. Ha pusztán csak erre képes a felülről megújított magyar filmművészet, akkor én továbbra sem kérek belőle. Ahogy már előttem is írták páran ez önálló filmként nehezen értelmezhető, inkább csak gegek sorozata.

2014-05-14 03:50:46 Veres Szilárd (3) #45

Eléggé csalódott vagyok, mert ez lehetett volna nagyon-nagyon jó, viszont a nagyon erős kezdés után konstans hiányérzetem volt. Mert mondjuk a gegek és poénok nagyon jók benne, csak a túl sok és kényszeres poénkodás miatt a történet nagyon sokszor és nagyok sokat áll és toporog egy helyben, és ennek a film ritmusa elég nagy kárát látja, Ötvös András és Stork Natasa karakterén és kapcsolatán meg mélyíteni kellett volna. Viszont az ábrázolt világ és a karakterek a maguk abszurditásával hitelesek és szellemesek voltak, és ennyire erős szereplőgárdát is rég láttam én már magyar filmben (2 mondatos mellékszerepekben is van egy csomó tehetséges arc). De na, a közepére nagyon leült, aztán elég ügyetlenül lett vége. Tök úgy volt felépítve, mintha a nagy finálét vezetné fel, aztán egyszer csak vége lett váratlanul.

Szóval várom tovább türelemmel a következő Nyomozót. Ez max Nyomozó light volt :(

2014-04-14 00:28:43 tomside (4) #44

Erőst jó!
Nagyon kikapcsolt.
Stork Natasa csodaszép.

2014-03-30 13:50:58 budaik (5) #43

Kérdés:

Én úgy értettem a végét, hogy direkt beszédképtelenné tette a "keresztapa", hogy ne tudjon mesélni... rosszul értettem?

2014-03-24 16:13:16 Tenebra (4) #42

Na, végre, jön DVD-n! Ott a helye a Kontroll, A nyomozó és A vizsga mellett a polcon.

2014-03-14 14:02:38 Lil Martin (5) #41

Bátrabb lett szerinted az ő (Filmalap forgatókönyv fejlesztői) hatásukra a végső változat?

Úgy érzem igen. Mertem szélsőségesebben fogalmazni. A börtön szekvencia például sokkal rövidebb volt a fejlesztési folyamatot megelőzően, de utána már elég bátornak éreztem magam ahhoz, hogy meg is szólaltassak egy ilyen neonáci figurát. Ő a korábbi verziókban egy teljesen néma karakter volt, akinek csak a tetoválásaiból értettük volna meg az ideológiai meggyőződését.


maradhatott volna a kevésbé szélsőséges is a lent említett rész, szerintem itt kevésbé kellett volna szájba rágni, tényleg csak ezzel a résszel volt egy kis bajom. ha cigány lett volna a bonehead/neonáci/töktudja helyett, akkor is így gondolnám persze.

2014-03-14 13:21:23 Lil Martin (5) #40

ez azért elég szomorú :( én kb 5 percenként visítoztam vagy "báászdmeg"-eltem valamin, a "szebb jövőt"-ös jelenet pedig számomra inkább kínos volt. mármint nem a jelenet, hanem a jelenetnek az a része.

előzmény: limupei (#7)

2014-01-07 19:16:52 Mikkey (4) #39

jo volt jo volt
a végefelé lévő részben, amikor
a mentőautóval rohannak lefelé 1 hosszú lejtős szakaszon,
azt itt vették fel Budafokon. Pompás kilátás nyílik a tetejéről Csepel felé, dunai részek, stb..
ha valaki szeretne végig sétálni az említett szakaszon, írjon bátran, aztán egyeztetünk, helyi vagyok :D

kontrollos finom érzések a hangulaton túl persze még a,
homlesz lány, aki ugye a folyton minden lében két kanál, elfoghatatlan, majd ugye baljós kis szereplővé váló figura

2013-12-21 18:24:06 zsandar filip (4) #38

Jobban bejött, mint a Kontroll.

1992-ben járunk, kint zajlik a háború Szarajevo környékén, itthon gyerekcipőben, de már szintén dúl a rendszerváltás utáni ügyeskedő útkeresés a meggazdagodáshoz. Gyomorforgató poénokkal- megjegyzem a végére émelyegtem - , groteszk helyzetekben, mégis humoros úton utazunk együtt a mentőautóval, és kis hazánk mai valósága prímán alapozódik közben :-))...

Egyébként remélem, a mentősök nem veszik magukra a sok alpári humort - én nagyon tisztelem a munkájukat, az ő viszontagságos visszásságaikon nevetünk , miközben Magyarország mocsokságait karakírozzák a történetben. Dupla csavar, és nagyon dícséri a rendező-forgatókönyv szerzőt, ahogyan a kedves, tiszta szerelmi szál vezetésével végülis szinte kihúzza a teljes erkölcsi megsemmisülésből a nézőt , persze a keze nyoma rajta a megoldáson / ajjajaj:-)/ , de mégis a két gyönyörű szempár pozitiv kicsengést ad.


Rendkívül szórakoztató, ugyanakkor elgondolkodtató, igazi magyar múvi, és azt is élveztem, hogy a magyar fimszínész stílus itt is felismerhető / külön dicshimnusz ebben a filmben a 3 gazfickónak /, és ez játszás mód hál' Istennek az utóbbi 10 évben egyre markánsabb.


Ajánlom a filmet, és figyelem ezt a kitűnő rendező palántát.

2013-11-23 20:41:56 von Schatu (3) #37

Kicsit "style over substance". Mert az még oké, hogy egy gengszter lassítva, jelentőségteljesen száll ki az autójából, de azért a sürgős esethez kihívott mentősről ezt nehezen hiszem el. Mindazonáltal összességében kellemes alkotás szerethető karakterekkel. Fék doki nagyon király. Ha Vajnáék ennél rosszabbat nem csinálnak, akkor nem lesz itt gond.

2013-10-30 23:09:56 CrazyBoy (4) #36

Hála égnek több lehúzó kritikát olvastam róla megtekintés előtt, így pozitív csalódás volt, hogy alapvetően nem egy rossz film. Sőt ha nem akarjuk többnek látni, egy jó film. Senki ne várja tőle a magyar mozi feltámadását, és talán a film is azt érezteti, hogy kicsit több akart lenni, nem lett, de jó, szórakoztató. Én akaratlanul is a Kontrollhoz hasonlítom, talán a képi világ miatt. A Kontroll viszont nálam cult, ez meg egy könnyed morbid szórakozás.

2013-10-29 12:53:11 mateka225 (3) #35

A tegnapi közönségtalálkozó kis híján telt teremben zajott, és negatív felhang szinte nem is hagyta el a nézők száját. A magam részéről is abszolút korrektnek és felvállalható produkciónak tartom. Szórakoztató, hisz megvan a maga morbid humora, és a szereplők is roppant kedvelhetőek karaktereikben.
Másrészt azonban semmi rendkívüli (maximum magyar viszonylatban), semmi maradandó, és abszolút semmi elgondolkodtató nincs ebben az alkotásban.
Persze ezen utóbbi kritériumokat nem feltétlenül kell keresni minden egyes filmben, de bevallom volt egy kis remény bennem előzetesen ezeket illetően.

2013-10-28 20:52:37 zéel (4) #34

Már sokszor leírtam (nemzetközi statisztikákkal is bizonyítottam): más országok nézői mindenütt előnyben részesítik a hazait.
Egyébként egy hétvégi ötezer néző nem is rossz kezdet. Sok filmrendezőnk kénytelen volt már ÖSSZESEN ötezer nézőnek is örvendezni.

2013-10-28 18:42:27 Irak7 (4) #32

Igen, ezt én is nagyon sajnálom, mert sok új darabbal ellentétben, igazán megérdemelné a figyelmet.

előzmény: wurlitzer (#31)

2013-10-28 18:16:27 wurlitzer (?) #31

könnyen lehet, hogy voltak még ilyen előadások. 4995 lett a hétvégi nézőszám, ami hát nagyon kevés :( 444.hu azt is kiszámolta, hogy ez vetítésenként 6 főt jelent átlagban.

előzmény: Irak7 (#30)

2013-10-28 17:35:49 Irak7 (4) #30

Nagyon klassz, korrekt munka első nagyjátékfilmnek. Én egyedül voltam a moziteremben, de remélem csak azért, mert az első délutáni előadásra mentem. Nekem KisTamás karaktere tetszett a legjobban. Amúgy az elején kapásból a Dogville ugrott be.

2013-10-28 10:26:10 Tenebra (4) #29

Na, ez az, örülök neki, hogy 4-es az átlaga a filmnek már. :D Csak így tovább.

Egyébként itt megnézhető a "pilot", azaz egy 12 perces rövidfilm, ízelítő a nagyfilm hangulatából. Nem annyira jó, meg nyilván amatőr, de érdekes.

2013-10-27 23:26:32 nejmed (4) #28

Amikor a szálak kavarodnak a végén, az olyan tipikusan overkill magyar kuszaság lett, de nekem pl tetszett a szerelmi szál. Bőségesen megéri kicsengetni érte egy mozijegyet. :)

2013-10-26 21:50:50 sleepingdancer (4) #27

Szórakoztató film, remek atmoszférával, jó dumákkal, néha brutál-morbid jelenettekkel, zilált forgatókönyvvel. Erős hármas, de mivel elsőfilm, legyen négyes. Rába Roland remek, Tamás karaktere is, de Ötvös András nem fogott meg, sem a figurája, sem a játéka. És hát ez a szerelmi szál, ami elvileg mozgatórugója mindennek, fikarcnyit sem érdekel.

2013-10-26 18:15:40 Olórin (4) #26

Sajnos mi is 10-nél kevesebben voltunk a teremben.
Kellemes, jópofa fekete komédia, remek miliővel, de tényleg inkább gegek laza láncolata, mint konzisztens film. Én a lent emlegetett tarantinós és hasonló hatások helyett sokkal inkább a Kontroll hatását éreztem, de azt nagyon. És ez tulajdonképpen nagyon szép, mármint, hogy van egy olyan kultikus, erőteljes magyar műfaji film, ami ilyen markánsan lenyomatot hagyott, nem csak a nézőkben, hanem a mostanság felbukkanó tehetségekben is.

2013-10-25 22:58:19 kircsia (3) #25

Vállalható film.

2013-10-25 08:24:12 Daemiaen (4) #24

Remek képi világ, eltalált hangulat és szépen megfestett korkép. Pech, hogy sztori alig van, ugyanis attól nem lesz semmi és senki több, ha bő egy órán annyi történik, hogy betegtől betegig nézzük az amúgy remek trió (bal)lépéseit. De minden nyávogás ellenére Bodzsár Márk több mint ígéretes alkotást tett le a nagy Vajna asztalra.

2013-10-24 21:11:49 Tenebra (4) #23

Ja, még ennyit ehhez, hogy kisebb hibái ellenére akár harmadszor is megnézném, és ha kihozzák DVD-n vagy akármin, tuti vétel.

előzmény: Tenebra (#22)

2013-10-24 20:49:03 Tenebra (4) #22

Én másodszor is megnéztem ma. Sajnos nem tolongtak a teremben itt sem (Corvin mozi), de gondolom, ez annak is betudható, hogy 15:30-as vetítés volt. Na, meg annak is, hogy a magyar filmek iránt általában véve bizalmatlanok az emberek + nincs túlreklámozva a film sajnos... Pedig megérdemelné.

Jó, végül én is visszavettem az osztályzatomból, mármint, ami a fejemben volt. 9/10 helyett egy 8,5-re vinném le, mert most második megtekintésre előjöttek hibák, melyeket az első hatás elnyomott. Ilyen például az, hogy kicsit tényleg szétesik gegekre néha. Persze ez nem zavaró, egyáltalán nem, de néha olyan érzésem volt, mintha egymás mellé lennének pakolva amúgy kiváló, humoros jelenetek a film közepe felé. De ez tényleg nem zavaró, semmiképp se riasszon el senkit.

Illetve azt is meg kell vallani, hogy bár hiába zseniális a film utolsó harmada is (igazi klasszikus "rising action", nem olyan puhapöcsösködés, mint a magyar filmekben általában), de úgy vélem, sérül a motivációs háló attól, hogy a főhős csaját "otthagyják" Szerbiában. Az oké, hogy ez a koncepció része, de valahogy mégis béna volt kicsit, hogy utána meg felhívja a csaj, és jól elbeszélgetnek a temetőben, a legnagyobb feszültségben. És hát gyakorlatilag 10-15 percig csak lóg a levegőben a hős motivációja, ami azért egy klasszikus műfajfilmnél hiba.

De még így is egy nagyon erős 4-es a film nálam. Engem nemhogy nem zavart a távol-keleti kultúra erőltetett jelenléte, hanem szerintem ez adja azt a bizarr hangulatot neki, ami miatt ez egy különleges, egyedi film. Mert hát ki a francnak jutott eszébe eddig, hogy ötvözze a magyar mentőzést, a cowboyokat és a nindzsákat? :D Én imádom az ilyen bizarr párosításokat. Kicsit tényleg sok szerpeet kap a szamurájkard (izé: nindzsakard :D), de úgy gondolom, e bizarr már-már "MacGuffin" nélkül kevesebb lenne. Hiszen akkor hogy jutnánk el a "showdown"-ig, amin nem tudtam nem röhögni másodszorra is. :D

A rajongói filmes hozzáállást szerintem le fogja vetkőzni Bodzsár, mert e filmen érződik, hogy ő nagyon érti a műfajiságot és a klasszikus elbeszélést. És nagyon jól tudja adaptálni a külföldi sémákat. Szerintem ez kellene idehaza a jó közönségfilmhez. Ha ezt az ötvözetet profi szintre tudja fejleszteni, és még inkább el tudja találni az arányokat (tényleg kicsit több "magyar"-t vihetne bele a jövőben, nemcsak nindzsák vannak, vihetne bele magyar "szittyaságot" is :D), akkor remélhetőleg még jó pár ilyen filmet kapunk tőle.
Én csak tényleg attól félek, hogy az előítéletek és a viszonylag "halk" promóció miatt nem kap majd elég figyelmet, és ugyanolyan zárványjelenség lesz ez, mint a Dögkeselyű, a Mielőtt befejezi röptét a denvér, a Kontroll, A nyomozó és A vizsga...

Amúgy Rába Roland esztelenül zseniális szerintem, az egyik legjobb karakter, akit valaha láttam. És megdöbbentő, hogy átalakult, pedig ő se nem öreg, se nem kövérkés eredetileg. Én konkrétan nem ismertem rá elsőre, csak mikor a stáblistán láttam a nevét, akkor esett le, hogy ezért volt ilyen ismerős az arca.

2013-10-24 18:38:07 Hannibal Lecter (3) #21

Critixx és limupei véleményéhez csatlakozom: a maga nemében - és főleg a közelmúlt magyar filmes terméséhez képest - korrekt, szórakoztató és stílusos fekete komédia, ám nem éreztem benne azt a bizonyos átütő erőt, ami valóban egy új korszak kezdetét ígérhetné. Az Isteni műszak ereje nem a humorban rejlik (inkább csak némely vizuális poén, abszurd szituáció sikerült igazán jól), hanem inkább a miliőrajz, a karakterizálás és a színészi játék frontján keresendő. Ha már színészi alakítások: mindenképpen ki kell emelnem, hogy Rába Roland és Zsótér Sándor különösen remek alakítást nyújtott. A rendező pedig még viheti valamire, ha sikerül levetkőznie túlságosan is zavaró és modoros "rajongói filmes" attitűdjét, és rátalálnia a saját, egységes, markáns stílusára. Ez az Isteni műszak esetében még nem igazán sikerült. (Azzal kapcsolatban, hogy mennyire érdekli, érdekelheti majd a nézőket, egyelőre csak a személyes tapasztalatomat oszthatom meg: premiernapon hárman [!] ültünk a teremben a filmen.)

2013-10-23 20:02:19 Tenebra (4) #20

Egy érdekes interjú a rendezővel.

A végén szól arról, hogy a következő terve egy Raymond Chandler-parafrázis, illetve, hogy szeretne noirt is készíteni. Én támogatom, maximálisan. És ez abban is megerősít, amit felvetettem a filmmel kapcsolatban, hiszen érezhetően szereti a noirokat, tehát nem lőhettem annyira mellé, mikor már ezen a filmjén is éreztem némi noir hatást.

2013-10-16 16:35:11 Tenebra (4) #19

Annyiban femme fatale-nak éreztem, hogy ugye azért csak miatta indul el a lejtőn, hogy kihozza, és a csaj azért elég durván játszik az érzéseivel.

Akciófilmnek meg azért nevezem, mert... akciódús. :D


Egyébként egyetértek veletek abban, hogy jobban elmehetett volna a "kelet-európaisabb" irányba, még ennél is, és kicsit visszavehetett volna ebből a "Tarantino-rajongásból". Én mondjuk éreztem végig, és én is akartam megkérdezni tőle, hogy ugye ez a fickó hatott rá. De megtette helyettem más. :D De valóban, így visszagondolva, inkább még több sajátos motívumot vihetett volna bele.

De megjegyzem: szerintem így is eredeti a téma, mert ilyen perspektívából nem sokan mutatták be a mentősöket, Magyarországon meg még senki. (Az országós mentőszolgálat szóvivője ki is akadt a filmre. :D - pont, mint annak idején Aba Botond, a BKV esetében. :D)

Ez a "Verekedősregény" meg KELL. :D

előzmény: critixx (#15)

2013-10-16 16:21:00 limupei (4) #18

Egyébként mindenki tudja, miből merítkezik Tarantino. Azt kevesen tudják, hogy a keleti blokknak is megvan az, ízég-vérig kelet-európai kiszerelésben. Tessék merítkezni, ne ninja-kardot utánozni (és előre is elnézést:)):

2013-10-16 16:16:10 critixx (3) #17

"mert amit mondott, az nem nagyon látszik a filmen"

Pontosan.

"a kelet-európai vonalat kellett volna erősíteni, az jobban állt neki"

Ebben is maximálisan egyetértünk.

előzmény: limupei (#16)

2013-10-16 16:14:40 limupei (4) #16

Pontosan ezért nem maradtam ott a beszélgetésen. Jobb, ha a film önmagában áll, nem megmagyarázva. És jól tettem, mert amit mondott, az nem nagyon látszik a filmen. Nem Tarantino, hanem Tarantino wannabe, és ez nagy különbség. Inkább a kelet-európai vonalat kellett volna erősíteni, az jobban állt neki (és hát lássuk be, a legnagyobb nevetést azt kapta, ami határozottan ide köthető - lásd alább).

Critixx felvetésére: szerintem sem lesz belőle tömegfilm, ahhoz nem elég könnyed. Nem az agyatlanság hiánya a baj, hanem a komor.

előzmény: Tenebra (#14)

2013-10-16 16:11:22 critixx (3) #15

Elég távol áll tőlem Tarantino, és lehet ezért nem igazán fedeztem fel az ő stílusjegyeit, ebben igazat adok neked. Mondjuk a "nindzsa" mentősofőr karakterében én inkább csak egy parodisztikusan lökött figurát láttam, mintsem szándékos homage-t. A "kirántjuk a véres fogkefét" pedig akár ázsiai mozi (melyből Tarantino is merített), a rendező által szintén említett Takesi Kitano Tűzvirágokjában van egy hasonlóan morbid jelenet, melyben a főhős belenyom egy ceruzát (ha jól emlékszem) az egyik gengszter szemébe.

De ez a noir dolog szerintem továbbra is kicsit túlzás. A menyasszony karakterét "femme fatale"-nak nevezni pedig nagyon erős túlzás. Milán nem azért gyűjt neki pénzt, mert a nő manipulálja, befolyásolja őt vagy mert bele lenne habarodva mániákusan, hanem mert őszintén szereti őt. A csaj pedig - aki csak beszívva vagy beitalozva képes túlélni a háború borzalmait, emellett pedig emberek életét menti meg - nagyon nem "femme fatale" alkat. Viselkedésre, külsőre, belsőre, sehogy sem. És ami a legfontosabb: nem a nő okozza a vesztét. Sőt, a film végén éppen ő jelenti az (esetleges) kiutat, újrakezdést.

Akció-vígjáték? Inkább fekete komédia, helyenként drámai beütéssel.

előzmény: Tenebra (#14)

2013-10-16 15:59:18 Tenebra (4) #14

Ez nem noir, ez nem Tarantino, ez egy nagy adag jellegzetes kelet-európai lúzerség, lumpenizmus.

Az biztos, hogy elsősorban egy kelet-európai közeget írt le. De szerintem nem szabad figyelmen kívül hagyni a rendező kijelentéseit. Interjúban is mondta, meg ma is, hogy kinek, meg milyen műfajnak/tematikának a nyomodait követi. Ezek alapján szerintem nem túl nagy belemagyarázás ezt a filmet "tarantinoesque"-nek címkézni. Ugyanazokat a "poénokat" lövi el, mint amit egy Tarantino-filmben is láthattunk. Ugyan hány ilyen mentős van, mint az itteni "Nindzsa", aki westernes, "krokodilbőrös" csizmában pattan ki a mentőautóból, katanát hord magával, és a trabantját vörös távol-keleti sárkányocskákkal, meg lampionszerű motívumokkal dísziti? :D Ez szerintem annyira Tarantino... A Kill Billben csinálta ezt, kb. Bill nézett így ki: westernes csizma + japán kard. :D De a rendkívül abszurd "hozzuk vissza" jelenetek is Tarantinot idézték számomra. Mikor kirántják a fogkefét a fegyencből, vagy mikor ököllel rávágnak a páciens mellkaásra, és az feléled. Na, meg a szívbe szúrt injekciók a Ponyvaregényt idézik. Ugyanígy az első kórházi beállítás a főhős csajáról: egy-az-egyben Elle Diver Kill Billes kórházi akciójának beállítása, csak nem ugyanaz a zene szól alatta. Apropó: zene. A Becstelen bringatyk, a Kill Bill és a Django Unchained motívumai. És még sorolhatnánk. Mi ez, ha nem Tarantino-stílus? Emiatt talán lehetne a filmet epigonnak is nevezni szerintem.

De ezt kompenzálja az, amit írtál, ez a tipikus kelet-európai közeg, ez a tipikus, jól felismerhető magyar "lúzerség", ami a Kontrollban és az Üvegtigrisben, meg A nyomozóban is jelen volt. (De az Üvegtigrist inkább ne is emlegessük e filmmel egy lapon.)

A noirhatás is benne van szerintem. Nem feltétlenül formailag, habár stilizált a képi világa, és sok az éjszakai, lepukkant jelenet. De szerintem sztorijában, és a főhős útjában ezt a műfajt idézi. Ha láttad a Quicksand c. klasszikus noirt, akkor az is hasonló sztori, csak nem mentősről szól. De ugyanígy mélyre süllyed a pénzszerzés és egy nő miatt, mint Milán itt. Az pedig klasszikus noirszituáció, mikor a végén a főhős, aki átveszi végre a vezetést, és meg akarja gyógyítani a dokit, a combjába döfött morfium miatt tehetetlenné válik. És ugye a film végén moccani, beszélni sem bír már, egy koporsóban robog hazafelé. Gyilkosság, édesem - hasonló szituáció, habár ott "csak" megvakul a főhős. Vagy az Éjszakai lépések ilyen: lábon lőtt főhős, aki egy ladikban sodródik, és vesztett. De persze, oké, ez inkább egy akció-vígjáték. Ám a noirmotívumok is nagyon erősek benne. Kíváncsi vagyok, mit mondana erről a rendező.

Én is ettől tartok egyébként, hogy a közönségnek nem fog bejönni, mert amúgy egy okos, intelligens közönségfilm, nem elég "agyatlan". De már csak az is jó lenne, ha legalább 100-200 000 nézője lenne (annak idején a Kontrollnak 400-500 000 volt).

előzmény: critixx (#13)

2013-10-16 15:40:55 critixx (3) #13

Ez nem noir, ez nem Tarantino, ez egy nagy adag jellegzetes kelet-európai lúzerség, lumpenizmus. Amit csak az ért igazán, aki ebbe a régióba született. (Ugyanez (és ugyanilyen sötét árnyalatban) van benne a Kontrollban is, meg sok rendszerváltás utáni filmben. Ennek a lebutított, limonádé verziójával operál az Üvegtigris széria is.)

Egyébként jó dolog az optimizmus, de nem hiszem, hogy ennek a filmnek túl sok nézője lenne. Túlságosan jó ahhoz. És nem olyan dolgokról szól, amit az átlag plázanéző látni szeretne. Az elmúlt évek legnagyobb magyar közönségsikerei a Valami Amerika, az SOS Szerelem és a többi Sas Tamás produkció, mert ezek pont azt az álomvilágot kínálják, amit a hollywoodi mozik. Most mit kezdjen egy ilyennel?

A Kontrollhoz való hasonlósággal viszont teljesen egyetértek, mint Tenebra írta, ugyanígy egy kívülállók számára nem ismert szakma bensőséges és igen sötét oldalával foglalkozik. A két film stilizált képi világa is hasonló.

2013-10-16 15:22:04 Tenebra (4) #12

Mint írtam, a rendező megjelent a sajtóvetítés után, és krédezték tőle, kik hatottak rá, és ő említette a felsoroltakat. De szerintem azt mindenki kitalálta, hogy Bodzsár Márk nagy Tarantino-rajongó. :D

És szerintem igen is az utóbbi évek legjobb kortárs magyar közönségfilmje (tehát közönségfilm - nyilván az SZFE-s, 2000-es évek szerzői filmes generációjához nem lehet mérni, mert egészen más). A Kontrollon, A nyomozón vagy A vizsgán kívül nem sok sikerült ilyen jóra. Sőt, A nyomozó inkább egy szerzői film, noirelemekkel. Ez pedig ugye egy színtiszta ironikus akciófilm. Rendkívül profi formailag is, ha már itt járunk: én ilyen jó akciójeleneteket tényleg alig láttam a rendszerváltás utáni magyar filmekben (megint csak a Kontrollt tudnám említeni).

Nem tudom, mi lesz a filmmel, mennyire fogják nézni, és mennyire jön be Vajnáék számítása, hogy ha majd ilyen filmeket vetítenek, többen mennek magyar filmre a mozikba. De én drukkolok neki, és remélem, hogy ha sikeres lesz, követőkre talál.

előzmény: limupei (#10)

2013-10-16 15:06:33 critixx (3) #11

Maga a rendező mondta, hogy Coenék, Scorsese és Tarantino inspirálták őt. De hozzáteszem, én sem látom, hogy túl sok köze lenne a filmnek az utóbbi úr munkásságához (bár ténylegesen jobb mint mondjuk a Becstelen brigantik, de az első két filmje kivételével én sosem szerettem Tarantinót). Miként a noirhoz sem. Coenéktől is max. egy-két fricskát meg karakterformálást vett át Bodzsár.

előzmény: limupei (#10)

2013-10-16 15:03:48 limupei (4) #10

Szép, hogy lelkesedsz, de azért Coenéket, Christoph Waltzot és a Ponyvaregényt említeni elég durva túlzás. És azt is, hogy "VÉGRE EGY KIVÁLÓ KORTÁRS MAGYAR FILM". Tudom, hogy divat szívből utálni mindazt, ami az elmúlt húsz évben történt, de semmiképpen nem gondolom, hogy ez lenne a nagy megváltás. És még mielőtt, szerintem is jó volt, de azért annyira nem.

előzmény: Tenebra (#8)

2013-10-16 14:56:36 critixx (3) #9

A nyomozó nekem is jobban tetszett. "Új korszak" pedig nem lesz, hanem folytatódik az öt-hat évente egy-egy ilyen film gyakorlata.

előzmény: limupei (#7)

2013-10-16 14:36:33 Tenebra (4) #8

Csatlakozom. Az utóbbi 5-10 év legjobb magyar (közönség)filmje! Sőt, nálam az amúgy kedvelt A nyomozót is lenyomta, és a Kontrollal van egy szinten.

Az egész brilliáns: karakterek, sztori, alapszituáció, közegábrázolás, zene. Tényleg külön ki kell emelni a zenét, ami bár -ahogy a film egész- elég tarantinós, mégis nagyon meglepődtem, hogy eredeti nagyrészt, azaz magyar csinálta.

Ez a mentős közeg van olyan kiváló, mint a metrós. Egy olyan, sokak által ismert, de ebből a pespektívából még csak kevésszer látott szakmát mutat be, mely amúgy tökéletes reprezentánsa a jelen magyar életnek. (Holott egy tulajdonképpen egy "történelmi film" is, mert 1992-ben játszódik, mikor még javában dúl a balkáni háború.) Azaz: fontos szakma, gyakorlatilag a legfontosabb, mert az életmentésről szól. Ám ezzel szemben még sincs normálisan megfizetve, így itt is megjelenik a feketézés, a "mutyizás", csak éppen ez sokkal mocskosabbnak tűnik így...

De nem ilyen mocskos az egész! A film ironikus, groteszk, a rendező is elismerte a közönségtalálkozón, hogy ez egy "black comedy" tulajdonképpen. És persze a Tarantino-hatást is megerősítette. (A Coen-fivérek és Martin Scorsese mellett.) Illetve azt is megemlítette, hogy elég sok westernelemet is bele akart csempészni a harcművészeti filmes utalások mellett. :D Eleve a szituáció: egy tehetséges mentős megérkezik a délszláv határról Budapestre, és itt egy kis senki még, ám mikor egy allergiás rohamot kell ellátni, meglátják a kiérkező "keményfiúk", hogy tehetséges, így beveszik a csapatba. Tökéletes westernszituáció. :D De zenében is erre utalgatnak.

Viszont leginkább ez szerintem egy ironikus neo-noir. Szinte tökéletes noirként működik, még stilizációjában is: van itt femme fatale, hatalmi játszmákba keveredő főhős, aki a sztori végére elveszti a kontrollt és passzivizálódik. Sajnos ezt már nem tudtam megkérdezni a rendezőtől, hogy ez mennyire volt benne, de a bemutatón is ott leszek, ez tuti, majd ott. :D

És a karakterek. Archetipikusak, de szerintem nagyon jók, szórakoztatók. A főhős ugye egy tpikus noirhős szerintem (leginkább a Quicksand c. film Mickey Rooney által eljátszott hősére emlékeztet, kinézetben is). Aztán a doki egy igazi Tarantino-karakter, ahogy a "nindzsafétises", kissé pszichopata sofőr is. :D Aztán itt a temetkezési vállalkozó - köpni-nyelni nem tudtam, mikor megláttam a zseniális felütés és első jelenetek után. Az az ember kiköpött Christoph Waltz. :D Nagyon jó, nagyon szerethető karakterek tehát.

És hát a jelenetek. Jó, volt 1-2 eset, ami elég irreálisra sikeredett még e stilizált film cselekményvilágán belül is. Pl. amit valaki említett a film utáni beszélgetésen, hogy a motorbalesetes fickó halála elég hülyén lett megoldva. De amúgy mind kiválóan abszurd, ironikus, ugyanakkor izgalmas, feszült is. Az ember arcán végig ott az az elégedett mosoly, és az a leléleksimogató tudat, hogy VÉGRE EGY KIVÁLÓ KORTÁRS MAGYAR FILM.

És állítom, többet ér, mint amit Tarantino az utóbbi 10 évben csinált. Nálam a Ponyvaregénnyel vagy a Kill Bill-lel van egy szinten. Meg persze az említett Kontrollal.

Szóval: mindenkit NAGYON buzdítok rá, hogy nézze meg! Nagyon szurkolok a rendezőnek, hogy legyen legalább akkora nézettsége, mint a Kontrollnak volt annak idején. Megérdemli. És persze ezen nemcsak egy filmsiker múlik. Most talán meg van az esély rá, hogy ez elindít egy trendet, és lesz "folytatása", lesznek követők. És talán feltámad, vagy inkább végre megszületik a jó magyar közönségfilm.

előzmény: critixx (#6)

2013-10-16 14:33:14 limupei (4) #7

Fekete komédia létére lehetne viccesebb*. Ettől eltekintve elég jó lett, bár nem látom benne a beharangozott "új korszak" kezdetét.

*A vetítés közben max. elszórt nevetések hallatszottak innen-onnan, össznépi röhögés talán csak a "Szebb jövőt"-jelenet alatt volt :)

critixx: Nekem A nyomozó jobban tetszett.

2013-10-16 13:34:54 critixx (3) #6

Kontroll, A nyomozó, Isteni műszak. Szép sorozat, kár hogy csak kb. ötévente folytatódik.

2013-10-04 16:17:19 tomside (4) #5

igen, könnyelmű volnék egy trailer alapján összetenni a kettőt, de mégis, a trailer tempójáról, egyes képeiről erre asszociáltam. Megnézzük majd, nagyban milyen a kicsi. ;)

előzmény: Xuja (#4)

2013-10-04 16:03:24 Xuja (?) #4

A Tarantino-hoz való hasonlítást kicsit túlzásnak érzem, de tényleg érdekesnek tűnik.

2013-10-04 14:38:28 Lil Martin (5) #3

fúú de jó a trailer!! :D

2013-10-04 14:17:44 tomside (4) #2

Már van trailere, hangulatát nézve óriási, kicsit magyar tarantinós, mondhatni Magyartino. (Már,ha nem túl erőltetett. Vagy épp azért.) Nem vagyok egy Tara-fan, de ez ilyen összefüggésben tökre felkeltette az érdeklődésemet. Várós. :)

2013-08-14 19:09:16 ryood (4) #1

http://magyar.film.hu/filmhu/hir/oktoberben-mutatjak-be-az-istani-muszakot-hir-isteni-muszak-bodzsar-mark.html
nagyon várom! a levegőt venni az egyik legjobb magyar film az utóbbi évekből!