A nagy füzet (2013) ☆ 👁

The Notebook
Le grand cahier

(Szász János)

francia-magyar-német-osztrák dráma

3,3
★★★☆☆
204 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2014-08-28 11:32:46 napola (2) #23

Hónapok óta halogattam a film megnézését. Valahogy rá akartam hangolódni a témára, időközben Szásszal hallgattam egy hosszabb interjút is a filmről. Végül megnéztem. Kár volt. A legklisésebb elemek, amiket csak egy háborús témájú filmmel kapcsolatban el lehet gondolni, mind szerepeltek.
Ehhez jött még a két srác teljességgel hangsúlytalan, monoton beszédmódja, mimika nélküli játéka. Értem, hogy a lelkük kiüresedését, meg minden, valahogy kellett ábrázolni, de nekem inkább az jött le belőle, hogy idegesítően alkalmatlanok a szerepükre. Molnár Piroska nagyon jó volt, egy zseniális színész még egy pocsék filmben is tud emlékezetes lenni, de ez önmagában iszonyat kevés volt.
A jelenet, amikor az anyát pont a ház előtt, pont telibe érte a bomba, de méteres körön kívül csak benne (a csecsemővel) és senki másban nem esett kár, végképp nagyon gyenge volt.

Két dolog viszont foglalkoztat, és mivel a regényt nem olvastam, a filmből pedig abszolút nem kaptam rá magyarázatot, megköszönöm, ha valaki tud segíteni:

1. Az apa sok nehézséggel felkutatta a srácokat, aztán egy pillanat múlva már csak azon agyal, hogyan tudna egyedül átjutni a határon. A filmben mintha még meg se kérdezte volna a fiait, nem akarnak-e vele menni. Ha egyszer azért ment oda a nagyanyjukhoz, hogy a fiait megtalálja, akkor mitől változott ez meg?
2. A srácok kettéválását se értettem, végig arról volt szó, hogy ők így egyek, nem tudnak egymás nélkül élni. Erre egyikük fogja magát és elmegy. Először azt hittem, csak azért indul el egyedül, hogy feláldozza magát, ha mégis van még akna, de amikor átjutott épségben, akkor jöttem rá, hogy a másik nem fogja követni.

2014-04-06 17:20:29 csirke (3) #22

Nagyon szájbarágósnak találtam, sokszor hatásvadásznak, és a színészi játék egyáltalán nem győzött meg, a fiúké sem. Még Molnár Piroska nyújtott valamit, de például a tiszteles vagy az apa egyenesen borzasztó volt. És valóban hatszázadik bőr, semmiféle hozzáadott tartalommmal, mintha egy Németh László-regény jeleneteit betű szerint felvették volna (a belső narráció nélkül). Amiből ugye semmi jó nem sülhet ki. Csak azért hármas, mert nagyjából irodalmi műként közben el tudtam képzelni, gondolom, ha olvastam volna, kettest is adtam volna.

2014-01-16 16:29:55 zéel (3) #21

Ha már ma úgyis téma a film...
Ami engem az első percektől kezdve zavart (nagyon!) ennél a filmnél, az az elképesztően jó minőségű (túl jó minőségű!) képek.
Magyarázatot is találtam rá: a digitális kamera!
Pohárnok Gergely mondja:
...szerintem a film valahogy még mindig sokkal szebb, mint a digitális. Nagyon nehéz már észrevenni a különbséget, de a filmnek még mindig van egy olyan esztétikája, amit nehéz utánozni a digitálissal. A digitálisnak van egy nyersesége, ha nem gyúrja agyon az ember, akkor olyan lesz, mint amikor az RTL Klubot nézed. Nagyon konkrét, reális és éles, ami a legtöbb fikciós dologhoz szerintem nem annyira passzol.

Nos, A nagy füzetet nem gyúrták agyon.
Nem tudom, hogy miért. Mert pl. a film operatőre (Christian Berger, pl. A fehér szalag) biztos nem most találkozott először a digitális kamerával.

2014-01-13 07:20:18 spieler (2) #20

Ennyire kétdimenziós karaktereket és idióta forgatókönyvből készült filmet (godolok itt főleg a mellékszereplőkre és mellékszálakra) rég láttam.

2014-01-01 14:47:12 critixx (3) #19

Az itteni véleményeket olvasva már értem, miért került ennyire előkelő helyre az Oscar-versenyben.

előzmény: terika (#18)

2014-01-01 14:39:01 terika (1) #18

Nálam kiverte a biztosítékot az, amit a spoilerben felsoroltál. Már, amikor a trailerét néztem nem tetszett, viszolyogtam tőle. Ha ez az új magyar film én köszönöm nem kérek belőle. Nem értem, hogy miért nem tudunk MAGYAR filmeket gyártani, miért kell minden kötelező sablont beletenni (szintén spoileres részben említett dolgokra gondolok) egy MAGYAR filmbe is...

előzmény: sleepingdancer (#12)

2013-10-09 09:51:31 desmond (4) #17

Igen, sok helyen didaktikus, sőt anakronisztikus. A nyilas Magyarországon még mindig nyíltan dolgozó zsidó cipész? Az nagyon szúrta a szememet. Egyébként viszont egyetértek kircsia hozzászólásával.

2013-10-01 22:05:14 sleepingdancer (2) #16

Olyan ez a film, mint a karácsonyfa, az alapja egy egyszerű, szilárd és szép fenyő, csak annyi bígyót aggattak rá, hogy ez a váz már nem látszik, inkább érződik.

Más. Gyenge Zsolt kritikájában olvastam egy érdekes szempontot, ami nekem nem jutott eszembe, idézem: "Szász számára nem a megtörtént események kegyetlensége a legfontosabb kérdés, hanem az, hogy mi, nézők meddig vagyunk hajlandóak morális kompromisszumokra, meddig vagyunk hajlandóak elfogadni az ikrek túlélés érdekében hozott döntéseit." Nem vagyok benne biztos, hogy valóban ez volt a szerzői szándék, de abban sem, hogy akár szándékolatlanul valóban ilyesmire fut ki a film, mindenesetre nem lenne baj, ha ezt tenné.

2013-10-01 20:11:47 somogyireka (3) #15

Az árvák könnyeire szomjazó filmekkel nem lehet túl nagyot bukni..én már múltkor a Lore c. filmnél morgolódtam azon, hogy jaj, hányadik bőrt húzzák még le erről a korról (és adják el..)

előzmény: frindli (#14)

2013-10-01 17:51:24 frindli (?) #14

Én még nem láttam a filmet ezt leszögezném, de többen is írjátok, hogy sablonos. Mások szerint meg tök jó film. Én így látatlanban csak azt kérdezném, hogy: mi a faszért már megint egy 2. világháborús sztorit kell nyomni? Egyet értek azzal, aki azt írja, hogy a téma önmagától adja a drámát. De az egymilliomodik ilyen film után kevésbé vonz a moziba.

2013-09-29 22:24:56 somogyireka (3) #13

(jogos az a kettes, én azt hiszem, csak nem mertem..)

előzmény: sleepingdancer (#12)

2013-09-29 21:26:36 sleepingdancer (2) #12

Hát ez egy nagyon megcsinált film, túlmagyarázó, túlterhelt, hamiskás és gyakran közhelyekbe meleg náci, jóságos zsidó, brutális nyilas, erőszakos orosz katonaragadó.
A sztori nekem eleve túl melodramatikus - és elég életszerűtlen is ezzel a füzet-micsodálással -, de ha már az, akkor szerencsésebb lett volna elővezetni ezt valami szikárabb, koncentráltabb, kevésbé szépelgő (szép képek, szép gyerekek beszélnek a csúnya háborúról) stílusban. Belemegy a film mindenféle részletekbe, és azt a két drámát, folyamatot ami igazán érdekes lenne a fiúk halálos megkeményedése és a nagyanyából mégiscsak valahonnan előbukkanó szeretet-maradék, azt végül a bőbeszédűség ellenére sem mutatja be elég árnyaltan, mélyen. A hosszas magyar filmgyártási hiátus meg a díj miatt ezt a filmet viszonylag sokan megnézik, kár, hogy egy közepes csinálmányt kap a közönség. A hazai kritika fanyalgása, óvatos dicsérgetése szerintem indokolt. A fiúk szépek (na ja) és nagyjából tényleg ők a legjobbak. Nekem Molnár Piroska is nagyon tetszett, kivéve azt a néhány jelenetet, amit újra kellett volna venni vele - a többi színészi teljesítmény gyenge. 10/4,5

2013-09-29 10:50:51 tiduj (4) #11

Nekem nagyon tetszett a könyv, és a film is visszaadta a hatást kb. Könyvből csinált filmnek szerintem nem rossz.

2013-09-25 21:13:06 somogyireka (3) #10

Megnéztem kíváncsiságból. A prózát is átfutottam most gyorsan.
Hát..becsületes, magyaros szakmunka, sóval, borssal, paprikával.(végig az unalmas magyar konyha ízeit éreztem a számban) A történet önmagától adja a drámát, de azért egy jó filmhez ez kevés. Persze a próza sem elsőrangú, inkább zavaros..
A senki földje a magyar filmiparban, művészetnek ezt nem nevezem azért. De legalább nem káros, és nem politikus.
Az ikrek lenyűgözőek, Molnár Piroska szerepe papírízű.Molnár Piroska viszont gyönyörű.

2013-09-25 20:58:37 sztacska (?) #9

Nem oké és nem megy el, hatása van, bolygatja az embert, de emellett, mint film, hidegen hagy. A sémák működnek, de nem tesznek hozzá, nem adnak egészet. Kicsit Pavlov kutyájának éreztem magam, nyomasztó kép/szituáció, ezért elindul a bennem borongás, a reflex működik...
Bátortalan és felszínes, szikársága is csak sík, és nem puszta.

2013-09-22 10:27:24 kircsia (3) #8

Na, tegnap hazafias kötelességből megnéztük a magyar film Vajna korszakának (két éves kihagyás utáni) első termését, ami se a fiatal Tarr Béla utódgeneráció (Mundruczó, Török, Pálfi) filmjeihez, se a nagyszabásúnak szánt magyar közönségfilmekhez nem hasonlított igazán. A film kritikai fogadtatása elég vegyes itthon, bár elismerik, hogy nem annyira szar a film, ódákat még nem zengett egyik általam olvasott kritikus sem.

A film ugyan belőlem is vegyes benyomásokat váltott ki, de ami a lényeg, hogy mindenkinek bátran, sőt erősen ajánlom a megtekintését. Ami messze a legjobb dolog volt a moziban ülve, hogy nem kellett szégyenkeznem és kínosan érezni magam, hogy megint sikerült egy ennyire szar filmet legyártani, amit majd a hazai művészvilág körbeünnepel, a magyar mozikban pedig 553-an tekintenek meg. Szóval, ha a film külföldi lenne, a benne lévő idegesítő hibák miatt biztos leszaroznám (bár sokszor éreztem azt, hogy nem kellene sok ahhoz, hogy jó filmmé váljon), magyarként viszont azt gondolom, hogy még büszke is leszek, mikor ilyen-olyan fesztiválokra nevezni fogjuk a filmet. Szóval támogassátok a magyar filmet, mindenképp menjetek el megnézni, és ez alkalommal végre még csalódnotok sem kell!

2013-09-21 01:20:18 trockij (?) #7

Annyira jó nem lehet, ha 3ast adtál.

előzmény: zéel (#5)

2013-09-20 20:25:39 ryood (4) #6

régen kerített ennyire a hatása alá film.

2013-09-19 15:03:04 zéel (3) #5

Jól megcsinált film. Akár még Oscart is kaphat.

2013-07-14 11:45:19 Kalevala (?) #4

A regény csodálatos volt! Vajon milyen lesz a film?????

2013-07-08 19:05:32 Szaracén (?) #3

Hmmmm.. kíváncsi vagyok...

2013-07-08 09:31:55 ryood (4) #2

nagyon várom!

2013-07-06 21:45:17 zéel (3) #1

Szász János A nagy füzet című alkotása nyerte ma a fődíjat, a Kristály Glóbuszt a Karlovy Varyban rendezett nemzetközi filmfesztiválon. Ez a fesztivál a közép-európai régió legnagyobb és egyetlen A-kategóriás filmszemléje.
Az új magyar filmnek ez volt a világpremierje.