Szürkület (1990) ☆ 👁

(Fehér György)

magyar dráma, krimi

4,0
★★★★☆
78 szavazat
Szerinted:
?
☆☆☆☆☆

Ahhoz, hogy kommentelhess, be kell jelentkezned.

2021-08-02 00:25:51 critixx (4) #29

A keleti blokk országaiban igencsak cudarul bántak a nyugati szerzőket-előadókat megillető zenei jogdíjakkal. Vagyis leggyakrabban szándékosan úgy vették, mintha nem is léteznének. Érdemes megvizsgálni például a Nu pagagyi! rajzfilmekben elhangzó megannyi pop-jazz-elektronikus-satöbbi aláfestő zenét, ami után egy fillér (kopejka) jogdíjat nem fizettek a szovjetek.

előzmény: offerus (#28)

2021-08-01 19:24:57 offerus (5) #28

Az egyik legjobb magyar hangulatfilm megtekintése közben furdalni kezdett a kíváncsiság, hogy mi az a visszatérő zene, amely egyébként nagyon ismerős volt, de nem bírtam rájönni. A stáblista sem segített. Tenebra megjegyzése indított el a jó irányba. Az eredeti zene egy grúz népdal, amely valóban a Herzog féle Nosferatuban is szerepelt, de az egy másik feldolgozás. Az itteni filmben egy későbbi feldolgozás hallható, Kate Bush 1985-ös Hounds of Love c. lemezéről, a Hello Earth című dal kb. felénél szinte minden átmenet nélkül kezdődik el a zene a Richard Hickox Singers előadásában. Gondolom, a jogi problémák elkerülése miatt nem lett feltüntetve a stáblistán. Fehér Györgynek akkor már volt egy Tarr Bélája, de Víg Mihálya még nem :) De ez a zene is tökéletes választás volt.

2021-05-24 22:06:27 Raul (5) #27

Maradjunk annyiban, megérdemelne a film egy jó minőségű kiadást.

2020-10-08 19:15:06 idomtalan (?) #26

Köszik! Ha jól tudom, novemberben a filmarchívum is indít egy VOD alapú cuccot, reméljük ez a darab is felkerül oda.

2020-10-08 15:41:24 dikalosz (5) #25

A Nemzeti Filmintézet digitálisan felújította, részletek alapján csodálatos képe van. Érdemes lenne őket megkeresni, tudomásom szerint egy bizonyos díj megfizetése ellenében még le is lehet vetíteni. Ha valaki utánajár, sikerrel, akkor a vetítés szervezését szívesen vállalom (mozi, esemény, helyszín, stb...). Az anyagiakat meg összedobjuk. :)

2020-10-08 13:36:53 oscarmániás (4) #24

NFI részlet
gondolom ez a legjobb minőség.
Hátha kijön dvd-n.

2020-10-08 13:13:39 ryood (5) #23

van egy jó minőségű TV RIP belőle. kértem egy filmes oldalon, hogy töltsék fel újra, hogy elérhető legyen. ha van fejlemény, jelzem itt.

2020-10-08 09:40:16 Raul (5) #22

Gondolom arról van szó, ami a legnagyobb "online tékában" fellelhető?

előzmény: sissoko (#21)

2020-10-07 21:35:12 sissoko (4) #21

Ez engem is érdekelne, amit találtam az nézhetetlen, 10 perc után feladtam.

előzmény: idomtalan (#20)

2020-10-07 18:47:07 idomtalan (?) #20

Van valakinek ötlete, hogy ezt hol lehet elfogadható minőségben beszerezni/megnézni? :)

2018-05-23 09:12:19 oscarmániás (4) #19

(Tíz-húsz perccel lehetne rövidebb is, de az már nem ugyanaz a film lenne.) Viszonylag rossz minőségű kópiához jutottam youtube-on (Duna tv-s felvétel), ez meglehetősen rontotta a műélvezhetőséget. Az nézze meg, aki szereti Tar Béla filmjeit, de tényleg, és nem árt a lentebb említett Dürenmatt-kisregény ismerete sem.

2018-03-02 19:26:50 mimóza (5) #18

".... ennél csak Lénárt István fejtegetése volt vészterhesebb a lehetséges elkövetőről."

Itt nekem is iszonyúan összeszorult a szívem és a gyomrom is... és nem is felejtem el - azt hiszem -, ezt a mondatot: "Mert ebből a fajtából, amelyik csak véletlenségből nem gyilkol, túl sok van."

előzmény: Prüstü (#17)

2018-03-02 11:53:24 Prüstü (4) #17

Rendkívül egyedülálló atmoszférával megalkotott mű, banálisnak tűnhet a film cselekménye, mégis a kiváló rendezésnek köszönhetően igazán gondolatébresztő hatása van.
A kitartott képek is megfelelően működnek nálam nem lépi át azt a határmezsgyét, ami miatt öncélúságba fulladna, persze ezt embere válogatja. Kiemelném még a színészek abszolút hiteles alakítását, ahol ugyancsak érződik a rendező színészvezetésének profizmusa. A hanghatások szintén nagyon jól vágnak ehhez a szürke, itt-ott határozottan horrorisztikus hatású filmhez, szinte tapintható a feszültség.
Eddig a magyar dombokhoz, hegyekhez, erdőkhöz nem igazán volt szokásom félelmet gerjesztő gondolatokat párosítani, ennek a filmnek viszont sikerült a visszájára fordítania mindezt, ennél csak Lénárt István fejtegetése volt vészterhesebb a lehetséges elkövetőről.

2018-02-22 10:02:38 mimóza (5) #16

Hűű! ... Csak ennyi telt tőlem, amikor végül beúszott a stáblista.
Tarkovszkij-krimit még úgysem láttam... úgyhogy máris megérte. Bocsánat a Mestertől, hogy a nevét említem a krimi szó társaságában.
Valóban, igen, sok az áthallás. A kéményfüstöt eregető házikó a fekete kutyával, a nyírfaerdő, a hegyek, a kisautó, a lassan mozduló felvételek, akárha a Nosztalgia, a Tükör és az Iván gyermekkora bizonyos jelenetei lennének egyéni vágásban és elrendezésben. Az egész film hangulata vészjóslóan bizarr, a homályban, esőben, szélfúvásban settengő rettenet szinte kézzelfogható. Érzed a homlokodra kúszó hideget, ami aztán nem mozdul onnan. A hangokat, a reccsenéseket, a borzongató zenét és a mágikus dallamokat a gombóc is hallja a torkodban.
A szereplők is nagyon odatették magukat, olyan érzetem volt végig, mintha természetesnek vették volna, hogy valami különös, szigetszerű világban vannak, saját gondolataik, elméleteik, őrületeik börtönében. Ami miatt majdnem lehúztam négyesre, az teljesen szubjektív: a kislányokat sajnáltam nagyon, akik ezt végigjátszották: remélem, szép életük lett végül, s nem maradt traumaként bennük semmi a forgatás után. (A gyermekotthonok lakóinak egyébként sem virágos út az élete. :( )
Ezt tényleg már a hiperérzékenységem mondatja velem.
Köszönöm a filmet, nem egy feledhető élmény ez. Nézzétek meg!

2018-02-19 05:05:40 dikalosz (5) #15

Na ez.... ez igen!
Nem gondoltam volna hogy lesz magyar film, amit többre fogok tartani, mint az Ötödik Pecsétet. Ez az idő is eljött.
Ezért nézek filmeket. Erre van szükségem. Nagyon rég szippantott be ennyire mozgóképes alkotás. Nagyon, nagyon rég. Pislogni sem mertem, levegőt venni is csak ha muszáj volt. Ez már egy olyan szint nálam, amit csodának merek hívni.
Már csak azt nem értem, miért nem jön szembe velem többször a Rendező Úr neve.
Aki ilyen filmre képes, az minden idők egyik legnagyobb (ha nem A legnagyobb) magyar rendezője, ehhez kétség sem fér.

Még mindig nem hiszem el. Gépelni is nagyon nehezen bírok. Az utóbbi időben keleten kerestem az olyan alkotásokat, amilyenekből életében csak egyet-egyet lát az ember, amik földöntúli élményeket okoznak. Nem tagadom, akad ott is szép számmal.
Ám büszkén állíthatom, minden idők egyik legerősebb filmjét hazánkban készítették.

Te jó isten...

KÖSZÖNÖM!

2012-10-17 22:23:07 zéel (5) #14

Félre értés ne essék, én nem ítélem el Gurbán Miklóst. Neki is hozzák a számlákat.
És, nyilván, szívesebben csinálna ő is jó filmeket. Ha...! Lásd még a Spiró idézetet a Vasvirág c. filmnél (#7)!

2012-10-17 22:12:00 critixx (4) #13

Nekem mesélte olyan ember, aki ott dolgozott régen, hogy leraknak három kamerát, és felveszik az egész jelenetet egyben (igen, lefényképezett színház voltaképp) és a stúdióban a technikus már a felvételkor megvágja az anyagot (ergó váltogat a három kamera képe között). Operatőr szerintem maximum a világításhoz kell.

előzmény: Tenebra (#12)

2012-10-17 21:27:28 Tenebra (5) #12

Eleve az meglepő, hogy ehhez a szarhoz kell operatőr. :DD Egy időben néztem (üssetek), és számomra ez az egész egy felvett színház volt. Azaz gyakorlatilag csak lerakták a kamerát és ennyi. :D Ehhez nem kell nagy tudomány.

Mindendenesetre nagy ugrás (süllyedés?) ez attól, aki ilyen zseniális képeket tudott komponálni, mint ebben.

előzmény: #NULL (#11)

2012-10-17 20:15:37 #NULL (?) #11
2012-10-17 20:10:20 critixx (4) #10

"Továbbá a nagyszerű operatőr: Gurbán Miklós, aki most "barátok közt" kényszerül apró pénzre váltani tehetségét."

Micsoda????

előzmény: zéel (#9)

2012-10-17 18:46:29 zéel (5) #9

Végre sikerült megnéznem [link]!
Fehér György egy zseni. Ezt persze már sejtettük a főiskolai vizsgafilmje (III. Richárd) óta.
Lassú történet-mesélésében, ráérősen nézelődő kamerájában ezerszer több a feszültség, mint a pörgős filmekben. A színészvezetése is elsőrangú. Nála nem színészkednek még a színészek sem. (Nem beszélve a civil arcokról, mint pl. az idegorvos szerepében Lénárt István közgazdász.)
No meg a hangok, zörejek, a zene, az sem semmi. Zeneszerző (vagy ahogy a stáblistán szerepel: hangtervező!): Vidovszky László, a kortárs magyar zenei élet egyik jelese.
Továbbá a nagyszerű operatőr: Gurbán Miklós, aki most "barátok közt" kényszerül apró pénzre váltani tehetségét.

2012-07-17 11:36:48 somogyireka (3) #8

jajj,mit csináljak, fiúk, sleepingdancer, zéel, Tenebra, ti olyan szépen írtok erről a filmről, és általában egyezik is a véleményünk. De én ezt nem szerettem nézni, és nem értem magam,miért...nem estek jól a hosszú jelenetek, nem érdekelt a történet, sem a párbeszédek. Pedig gyönyörű,mesteri, minden más
Talán mert nem Fehér György története, hanem Dürrenmatté. És,mintha Fehér Györgyöt sem égetné igazán,amiről filmet forgat.

2012-04-24 21:56:20 zéel (5) #7

...és még az Odeonban sincs meg!
DéVéDén, tudtommal csak a III. Richárd jelent meg. A Volpone pedig a You Tube-on.

előzmény: sleepingdancer (#6)

2012-04-24 20:23:48 sleepingdancer (5) #6

nem jelent meg sehol tudtommal -( -

előzmény: Tenebra (#5)

2012-04-24 18:52:52 Tenebra (5) #5

Én is egyből rákerestem, ahogy lement a film, de sehol semmi. :C Bár gondolom, külföldön ez is megjelent, mint Tarr pár műve...

Amúgy csak most néztem, hogy az angol címe ennek Twilight. :'D Úgyhogy ezentúl szeretem a Twilightot. :D

előzmény: sleepingdancer (#4)

2012-04-24 17:22:33 sleepingdancer (5) #4

ezt nagyon ki kéne adni dvd-n - nekem is az egyik kedvenc magyar filmem - nagyszerű munka

2012-04-24 11:57:55 Tenebra (5) #3

Ja, és a zene. Nagyon fontos. Nagyon sokat hozzátesz az atmoszférához. És én amúgy nagyon úgy éreztem, hogy ezt a Nosferatu (1979) c. filmből kölcsönözték (azaz Popol Vuh misztikus dallamait véltem felfedezni itt is).

2012-04-24 11:56:53 Tenebra (5) #2

Rendkívül különleges hangulatú film! S egy nagyon bizarr elegye a kriminek és a művészfilmnek. :D Nem véletlen, hogy Tarr Béla konzultáns volt, bár úgy tudom, Fehér Györggyel jóban voltak, dolgoztak együtt párszor. Abszolút hasonló a stílusuk. Kitartott jelenetek, képek, hosszú, elgondolkodtatú utazások. Igazából semmi sem derül ki a krimiből, vagy hát bizonytalanná teszi a dolgokat, de itt nem is ez a lényeg. A lényeg az, hogy vajon létezik-e egyáltalán megoldás, igazság? Nem véletlen így a műfajválasztás sem. Az átlagkrimi ugyanis arról szól, hogy felgöngyölítik az igazságot, és pontot tesznek az "ügy" végére. Fehér pont azért használta ezt a műfajt, hogy kiforgassa és ezáltal tegye fel a kérdést a nézőnek: van-e igazság? Felgöngyölíthető-e egyáltalán az igazság? Főleg, ha az egyedüli szemtanúk gyerekek, akiknél még nem alakult ki a felelősség, és az a figyelemkoncentráció, ami az igazság megfigyeléséhez kell. gyerekek nem tudnak még ítéletet mondani, vagy legalábbis homályosat. A gyerekek csokival meg szép szavakkal könnyen manipulálhatók még. Így kérdésessé válik, hogy ha egyáltalán mondanak valamit, az igazságként értelmezhető-e? Ez a problémája a nyomozóknak, ezért nem haladnak előre az ügyben és csak tapogatóznak. Gyermeki rajzok alapján nyomozni? Képtelenség.

Szóval egy igaz posztmodern krimi ez. Krimiként működik, de le is bontja a műfajt, és azt állítja: nincs igazság, csak fiktív igazságok vannak. A nyomozó útja az ügy megoldása felé feltételezéseken alapszik. Ezért nem is lehet szó arról, hogy valami abszolút igazsághoz jusson el. Főleg nem gyerekekkel.

Engem nagyon megfogott. Kár, hogy Fehér György is "itthagyta az országot", már ebből is látszik, hogy egy zseni volt.

2010-04-16 18:01:41 ronin07 (?) #1

Az ígéret című Dürrenmatt-kisregény hazai adaptációját (az amerikait Sean Penn rendezte Az ígéret megszállottja címen, Jack Nicholson főszereplésével) a remek Haumann Péter jellemformáló képességei és a meditatív atmoszféra tornásszák fel az ötösig. Bravúros a nyomozó hűvössége mögé rejtett, fáradhatatlan kérdezősködésekben, illetve őrült volánrángatásokban definiálódó megszállottság, csakúgy, mint a bércekről és erdőkről készült, kvázi végzetszerűséget, egzisztenciális bénultságot sugalló fekete-fehér nagytotálok és közeli beállítások. Tarr Béla konzultánsi posztja nem véletlen. Ha Fehér A postás mindig kétszer csenget-feldolgozása is ilyen jó lesz, gazdagabb vagyok egy új lieblinggel.